Jänkäsalon lossikuskit eivät ole tehtäviensä tasalla, ajavat mielivaltaisesti. VAROKAA
VENEILIJÄT
15
3079
Vastaukset
- Turssas
eikös se ole niin että, veneilijä väistää lossia?
korjatkaa jos olen väärässä.- muistaakseen
Joo, näin se on, jos muistan oikein. Veneliikennelaissa ja Meriteiden säännöissä sanotaan, että huvialus väistää aina kaupallista alusta, mikä lossikin todennäköisesti on.
- lossi väistää
muistaakseen kirjoitti:
Joo, näin se on, jos muistan oikein. Veneliikennelaissa ja Meriteiden säännöissä sanotaan, että huvialus väistää aina kaupallista alusta, mikä lossikin todennäköisesti on.
Se on just toisinpäin eli lossi väistää kaikkia veneitä, soutuveneitäkin.
- vai lossi
lossi väistää kirjoitti:
Se on just toisinpäin eli lossi väistää kaikkia veneitä, soutuveneitäkin.
väistää... Huono se on väistää, kun on lakiteknisistä syistä sidottu vaijeriinkin kiinni. Niin, mitäs varten siellä losirannoissa on kummassakin päässä veneille ne punaiset ja vihreät valot? Kyllä se on busteri, joka väistelee lossia.
Olet kyllä provo, mutta joku kait noinkin oikeasti luulee... - veneilijät
vai lossi kirjoitti:
väistää... Huono se on väistää, kun on lakiteknisistä syistä sidottu vaijeriinkin kiinni. Niin, mitäs varten siellä losirannoissa on kummassakin päässä veneille ne punaiset ja vihreät valot? Kyllä se on busteri, joka väistelee lossia.
Olet kyllä provo, mutta joku kait noinkin oikeasti luulee...Kyllä se lain mukaan on niin että lossi väistää kaikkia muita aluksia, paitsi ollessaan menossa huoltoon jollon on irti vaijerista. Sillon se on samanlainen konealus kun kaikki muutkin.( ei koske omaa lossilinjaa vaikka vaijeri olisi irti) Tässä tapauksessa aluksessa on normaalit kulkuvalot ja päiväkuviot on laskettuna alas mastosta.
Käytännössähän lossi väistää jäämällä rantaan. Ne punaiset ja vihreät valot ilmoittavat onko lossi kiinni laiturissa vai ei. Ne ei todellakaan ole mitkään liikennevalot veneilijälle.
Se miksi lossi on vaijerissa kiinni, johtuu siitä että lossikuskilla ei tarvita merenkulullista pätevyyttä matkustaja-aluksen kuljettamista varten. Jos laivurin(ei saaristo tai muu harrastaja tutkinto) paperit vaadittas joka lossikuskilta, olis ne aika vähissä. Niillä papereilla kun löytyy parempiakin hommia.
Hätätilanteessa sen vaijerin voi pudottaa irti, eli esimerkiksi ambulanssin/ palokunta yms. vehkeet saadaan yli vaikka kohdalla olis tukkilautta menossa. Lossi siis on täysin itse ohjailtava alus, vieläpä erittäin ketterä sellanen kahden ympäripyörivän moottorinsa ansiosta.
Toki veneilijänkin pitää varautua lossin lähestymiseen. Jos tulee mutkan takaa miljoona lasissa, niin turha on odottaa että lossi kerkeää mitään tekemään. Usein lossin kohdalla on nopeusrajoitus ja sitä on syytä noudattaa. Joustaminen kannattaa myös, eli jos lossi on jo liikkeellä, niin antaa sen mennä. Ei se perän puolelta "koukkaaminen" niin paljon aikaa vie. Tietenkään ihan perän takaa ei kannata ajaa, se vaijeri kun ei 90 asteen kulmassa sinne pohjaan mene vaikka erittäin löysällä onkin.
Laivathan on velvollisia ilmottamaan tulostaan lossiväylälle kyseiselle lossille. Ilmotus tapahtuu nykyään meri-VHF puhelimella. Ennen lossiväylää on rannassa merkit äänimerkin antamisesta. Tarkottaa sitä että se äänimerkki pitää antaa. No mökkiläisten hermojen säästämiseksi käytetään VHF:ää. Äänimerkin antaminen koskee myös huviveneitä, jotka 99,9% jättää sen antamatta.
Alkukesästä oli Lamposaaren lossilla läheltäpiti tilanne jossa venäläinen STK alus joutui tekemään hätästopin lossin ajettua eteen. Kuulin omin korvin (VHF) kun luotsi ilmoitti tulostaan, johon lossi ei vastannut. Nähdessään puomin laskeutuvan luotsi kysyi aijotko todellakin vielä keretä. Ei vastausta. Lossin irrotessa laiturista luotsi tuumasi elä perkele aja alle, johon ei edelleenkään vastausta.
Kun lossi oli vastarannalla kuski tuumas että hyvinhän hää kerkes. Luotsi vastasi siihen että se johtui laivan tekemästä hätästopista ja sanoi palaavansa asiaan. Luotsi kun joutuu tekemään meriselityksen vaaratilanteista.
En osaa sanoa jatkaako kyseinen lossikuski töissään, mutta kummasti on lamposaaren lossi ruvennut vastaamaan laivojen ilmoituksiin. Sävykin on miellyttävän kohtelias.
Niille jotka haluaa jääräpäisesti pitää oikeuksistaan kiinni antamatta tuumaakaan. Periksi haluan sanoa että vesiliikenteessä ei koskaan ole syyllistä ja syytöntä osapuolta. Molemmat on syyllisiä jos jotain tapahtuu. Jos se jonka sääntöjen mukaisesti pitäisi väistää ei jostain syystä väistä pitää toisen osapuolen tehdä kaikkensa jotta törmäykseltä vältyttäisiin. Jos ei tee, niin käräjillä ollaan. Toki ensisijaisen väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäjä saa isommat sanktiot.
Muistakaa että jokaisessa aluksessa on päällikkö, soutuveneessäkin. Ja niille joille päällikkö sana on outo kerrottakoon että se on se tyyppi joka on vastuussa jos jotain tapahtuu. - kuskilla
veneilijät kirjoitti:
Kyllä se lain mukaan on niin että lossi väistää kaikkia muita aluksia, paitsi ollessaan menossa huoltoon jollon on irti vaijerista. Sillon se on samanlainen konealus kun kaikki muutkin.( ei koske omaa lossilinjaa vaikka vaijeri olisi irti) Tässä tapauksessa aluksessa on normaalit kulkuvalot ja päiväkuviot on laskettuna alas mastosta.
Käytännössähän lossi väistää jäämällä rantaan. Ne punaiset ja vihreät valot ilmoittavat onko lossi kiinni laiturissa vai ei. Ne ei todellakaan ole mitkään liikennevalot veneilijälle.
Se miksi lossi on vaijerissa kiinni, johtuu siitä että lossikuskilla ei tarvita merenkulullista pätevyyttä matkustaja-aluksen kuljettamista varten. Jos laivurin(ei saaristo tai muu harrastaja tutkinto) paperit vaadittas joka lossikuskilta, olis ne aika vähissä. Niillä papereilla kun löytyy parempiakin hommia.
Hätätilanteessa sen vaijerin voi pudottaa irti, eli esimerkiksi ambulanssin/ palokunta yms. vehkeet saadaan yli vaikka kohdalla olis tukkilautta menossa. Lossi siis on täysin itse ohjailtava alus, vieläpä erittäin ketterä sellanen kahden ympäripyörivän moottorinsa ansiosta.
Toki veneilijänkin pitää varautua lossin lähestymiseen. Jos tulee mutkan takaa miljoona lasissa, niin turha on odottaa että lossi kerkeää mitään tekemään. Usein lossin kohdalla on nopeusrajoitus ja sitä on syytä noudattaa. Joustaminen kannattaa myös, eli jos lossi on jo liikkeellä, niin antaa sen mennä. Ei se perän puolelta "koukkaaminen" niin paljon aikaa vie. Tietenkään ihan perän takaa ei kannata ajaa, se vaijeri kun ei 90 asteen kulmassa sinne pohjaan mene vaikka erittäin löysällä onkin.
Laivathan on velvollisia ilmottamaan tulostaan lossiväylälle kyseiselle lossille. Ilmotus tapahtuu nykyään meri-VHF puhelimella. Ennen lossiväylää on rannassa merkit äänimerkin antamisesta. Tarkottaa sitä että se äänimerkki pitää antaa. No mökkiläisten hermojen säästämiseksi käytetään VHF:ää. Äänimerkin antaminen koskee myös huviveneitä, jotka 99,9% jättää sen antamatta.
Alkukesästä oli Lamposaaren lossilla läheltäpiti tilanne jossa venäläinen STK alus joutui tekemään hätästopin lossin ajettua eteen. Kuulin omin korvin (VHF) kun luotsi ilmoitti tulostaan, johon lossi ei vastannut. Nähdessään puomin laskeutuvan luotsi kysyi aijotko todellakin vielä keretä. Ei vastausta. Lossin irrotessa laiturista luotsi tuumasi elä perkele aja alle, johon ei edelleenkään vastausta.
Kun lossi oli vastarannalla kuski tuumas että hyvinhän hää kerkes. Luotsi vastasi siihen että se johtui laivan tekemästä hätästopista ja sanoi palaavansa asiaan. Luotsi kun joutuu tekemään meriselityksen vaaratilanteista.
En osaa sanoa jatkaako kyseinen lossikuski töissään, mutta kummasti on lamposaaren lossi ruvennut vastaamaan laivojen ilmoituksiin. Sävykin on miellyttävän kohtelias.
Niille jotka haluaa jääräpäisesti pitää oikeuksistaan kiinni antamatta tuumaakaan. Periksi haluan sanoa että vesiliikenteessä ei koskaan ole syyllistä ja syytöntä osapuolta. Molemmat on syyllisiä jos jotain tapahtuu. Jos se jonka sääntöjen mukaisesti pitäisi väistää ei jostain syystä väistä pitää toisen osapuolen tehdä kaikkensa jotta törmäykseltä vältyttäisiin. Jos ei tee, niin käräjillä ollaan. Toki ensisijaisen väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäjä saa isommat sanktiot.
Muistakaa että jokaisessa aluksessa on päällikkö, soutuveneessäkin. Ja niille joille päällikkö sana on outo kerrottakoon että se on se tyyppi joka on vastuussa jos jotain tapahtuu.pitää olla laivurinpaperit eli sori vaan ja elä sekota laivaa ja venettä. VENE VÄISTÄÄ lossia ja LOSSI VÄISTÄÄ isoja aluksia.
- Veneilijät
kuskilla kirjoitti:
pitää olla laivurinpaperit eli sori vaan ja elä sekota laivaa ja venettä. VENE VÄISTÄÄ lossia ja LOSSI VÄISTÄÄ isoja aluksia.
Merenkulkulaki ei tunne käsitteitä laiva ja vene. On vain aluksia. Toki eri kokoisia sellaisia.
Jos lossikuskilta vaadittaisiin laivurin paperit, ei niitä voisi ihan järkeviksi sanoa. Kuka täysipäinen opiskelee merenkulkuoppilaitoksessa ja suorittaa vähintään 16 kuukauden meripalvelun vähintään kotimaan liikenteen aluksessa ja ajaa sen jälkeen jonkun salmen yli lossilla? Laivurin papereilla kun saa tehdä ns "parempiakin hommia" eli toimia vaikkapa pienen matkustaja-aluksen päällikkönä.
""Lossin kuljettajalta ei sen sijaan vaadita merimieslääkärintodistusta, vaan henkilöau-
ton kuljettajalle asetettujen terveysvaatimuksien täyttyminen riittää.""
Tämä lainaus löytyy täältä:
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/03/pr1110180882822/passthru.pdf
Eli lossinkuljettajalta ei vaadita edes sellaista terveyttä joka on minimivaatimus jokaiselta merenkulkuoppilaitoksen opiskelijalta.
""5 §
Lossin kuljettajalta vaadittava todistus ja lääkärintodistus
Lossin kuljettajalla tulee olla Merenkulkulaitoksen antama lossin kuljettajan todistus. Jos lossissa on tutka tai VHF-puhelin, lossin kuljettajalla on oltava pätevyys niiden käyttämiseen.
Lossin kuljettajan tulee esittää tehtävään tullessaan lossin kuljettajan todistus ja lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan meriteiden sääntöjen ja sisävesisääntöjen mukaiset alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot ja -kuviot sekä äänimerkit. Lääkärintodistus on uusittava kolmen vuoden välein.""
Tämä lainaus lakitekstistä löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060020?search[type]=pika&search[pika]=lossi
Eli ei todellakaan tarvitse laivurin papereita ainakaan voimassa olevan lain mukaan.
"lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan meriteiden sääntöjen ja sisävesisääntöjen mukaiset alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot ja -kuviot sekä äänimerkit"
Tarkottaa käytännössä sitä että ei saa olla värisokea, sokea eikä kuuro.
""10 §
Lossin ja railolossin kuljettajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt, tehtävään kykenevä ja luotettava. Lisäksi hänen tulee olla perehtynyt lautan koneiston rakenteeseen ja käyttöön sekä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä ja sisäisillä kulkuvesillä annettuihin asetuksiin.
Laivaväylää risteävän lauttaväylän lossin kuljettajan tulee lisäksi osoittaa merenkulkuhallituksen oikeuttamalle henkilölle hyvin perehtyneensä edellä 1 momentissa mainittuihin asetuksiin. Hyväksytystä tutkinnosta tulee kokelaalle antaa todistus.
Kuljettajan tulee esittää tehtävään tullessaan lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot, -kuviot ja äänimerkit. Lääkärintodistus on uudistettava kolmen vuoden välein.
Tie- ja vesirakennuspiirin asiana on alueellaan toimivan kuljettajan osalta valvoa, että hänen pätevyytensä ja kykynsä vastaa edellä 1-3 momentissa mainittuja vaatimuksia.""
Lainaus löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880221
Ja käytännössä tarkoittaa sitä, että lossinkuljettajan todistuksen saadakseen pitää ymmärtää jotain merenkulkulaista. - taisi olla
Veneilijät kirjoitti:
Merenkulkulaki ei tunne käsitteitä laiva ja vene. On vain aluksia. Toki eri kokoisia sellaisia.
Jos lossikuskilta vaadittaisiin laivurin paperit, ei niitä voisi ihan järkeviksi sanoa. Kuka täysipäinen opiskelee merenkulkuoppilaitoksessa ja suorittaa vähintään 16 kuukauden meripalvelun vähintään kotimaan liikenteen aluksessa ja ajaa sen jälkeen jonkun salmen yli lossilla? Laivurin papereilla kun saa tehdä ns "parempiakin hommia" eli toimia vaikkapa pienen matkustaja-aluksen päällikkönä.
""Lossin kuljettajalta ei sen sijaan vaadita merimieslääkärintodistusta, vaan henkilöau-
ton kuljettajalle asetettujen terveysvaatimuksien täyttyminen riittää.""
Tämä lainaus löytyy täältä:
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/03/pr1110180882822/passthru.pdf
Eli lossinkuljettajalta ei vaadita edes sellaista terveyttä joka on minimivaatimus jokaiselta merenkulkuoppilaitoksen opiskelijalta.
""5 §
Lossin kuljettajalta vaadittava todistus ja lääkärintodistus
Lossin kuljettajalla tulee olla Merenkulkulaitoksen antama lossin kuljettajan todistus. Jos lossissa on tutka tai VHF-puhelin, lossin kuljettajalla on oltava pätevyys niiden käyttämiseen.
Lossin kuljettajan tulee esittää tehtävään tullessaan lossin kuljettajan todistus ja lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan meriteiden sääntöjen ja sisävesisääntöjen mukaiset alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot ja -kuviot sekä äänimerkit. Lääkärintodistus on uusittava kolmen vuoden välein.""
Tämä lainaus lakitekstistä löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060020?search[type]=pika&search[pika]=lossi
Eli ei todellakaan tarvitse laivurin papereita ainakaan voimassa olevan lain mukaan.
"lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan meriteiden sääntöjen ja sisävesisääntöjen mukaiset alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot ja -kuviot sekä äänimerkit"
Tarkottaa käytännössä sitä että ei saa olla värisokea, sokea eikä kuuro.
""10 §
Lossin ja railolossin kuljettajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt, tehtävään kykenevä ja luotettava. Lisäksi hänen tulee olla perehtynyt lautan koneiston rakenteeseen ja käyttöön sekä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä ja sisäisillä kulkuvesillä annettuihin asetuksiin.
Laivaväylää risteävän lauttaväylän lossin kuljettajan tulee lisäksi osoittaa merenkulkuhallituksen oikeuttamalle henkilölle hyvin perehtyneensä edellä 1 momentissa mainittuihin asetuksiin. Hyväksytystä tutkinnosta tulee kokelaalle antaa todistus.
Kuljettajan tulee esittää tehtävään tullessaan lääkärintodistus siitä, että hän kykenee erottamaan alusten yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi säädetyt merkkivalot, -kuviot ja äänimerkit. Lääkärintodistus on uudistettava kolmen vuoden välein.
Tie- ja vesirakennuspiirin asiana on alueellaan toimivan kuljettajan osalta valvoa, että hänen pätevyytensä ja kykynsä vastaa edellä 1-3 momentissa mainittuja vaatimuksia.""
Lainaus löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880221
Ja käytännössä tarkoittaa sitä, että lossinkuljettajan todistuksen saadakseen pitää ymmärtää jotain merenkulkulaista.Kyse taisi kuitenkin olla siitä, kumpi väistää, ei lossinkuljettajan pätevyydestä.
- alusta kuin alusta
taisi olla kirjoitti:
Kyse taisi kuitenkin olla siitä, kumpi väistää, ei lossinkuljettajan pätevyydestä.
Minusta tämä on hyvä keskustelu jossa ei nyt pidä ajatella vain alkuperäistä asiaa. Tässä on tullut paljon tietoa joista suurin osa ihmisistä ei liene tiennyt mm. minä. On todella hyvä että edes joku vaivautuu etsimään tiedolleen myös näyttöä ts. linkki faktaan, se kun tuntuu olevan tärkeää nykyään keskusteluissa. Eihän kukaan voi tietää itseä paremmin asioista..
Kysyin Merenkulkulaitokselta, josta jokainen voi kysyä, asiaa ja sain tällaisen vastauksen:
"Liikenne- ja viestintäministeriön
asetus maantielautoista
Annettu Helsingissä 12 päivänä tammikuuta 2006
Lossi ei saa estää sellaisen aluksen kulkua,
joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä.
Tällaisen aluksen tulee mahdollisuuksien
mukaan hyvissä ajoin ilmoittaa saapumisestaan
lossin kuljettajalle. Tällöin lossin
kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei
ohjausköysi laivaväylän kohdalla ole aluksen
kulun esteenä."
Tämä on siis suora lainaus lakitekstistä. Jos haluaa lukea enemmän laista, se löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi
Siis, jos alus ei voi kulkea turvallisesti kuin kulkuväylässä (merkityllä väylällä) on lossin kuljettajan väistettävä alusta sen koosta välittämättä. Aluksen on kuitenkin ilmoitettava hyvissä ajoin lossin kuljettajalle äänimerkillä, VHF-puhelimella tai puhelimella soittamalla, sekin lienee mahdollista. - ......
alusta kuin alusta kirjoitti:
Minusta tämä on hyvä keskustelu jossa ei nyt pidä ajatella vain alkuperäistä asiaa. Tässä on tullut paljon tietoa joista suurin osa ihmisistä ei liene tiennyt mm. minä. On todella hyvä että edes joku vaivautuu etsimään tiedolleen myös näyttöä ts. linkki faktaan, se kun tuntuu olevan tärkeää nykyään keskusteluissa. Eihän kukaan voi tietää itseä paremmin asioista..
Kysyin Merenkulkulaitokselta, josta jokainen voi kysyä, asiaa ja sain tällaisen vastauksen:
"Liikenne- ja viestintäministeriön
asetus maantielautoista
Annettu Helsingissä 12 päivänä tammikuuta 2006
Lossi ei saa estää sellaisen aluksen kulkua,
joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä.
Tällaisen aluksen tulee mahdollisuuksien
mukaan hyvissä ajoin ilmoittaa saapumisestaan
lossin kuljettajalle. Tällöin lossin
kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei
ohjausköysi laivaväylän kohdalla ole aluksen
kulun esteenä."
Tämä on siis suora lainaus lakitekstistä. Jos haluaa lukea enemmän laista, se löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi
Siis, jos alus ei voi kulkea turvallisesti kuin kulkuväylässä (merkityllä väylällä) on lossin kuljettajan väistettävä alusta sen koosta välittämättä. Aluksen on kuitenkin ilmoitettava hyvissä ajoin lossin kuljettajalle äänimerkillä, VHF-puhelimella tai puhelimella soittamalla, sekin lienee mahdollista.Et ehkä vieläkään tajua villakoiran ydintä. Niin, lossi kyllä väistää ´alusta´. Meriteiden säännöissä alus muistaakeen määritellään, -kun on vähintäin niin ja niin monta jalkaa pitkä. Eli metreissä muistaakseen siinä 15-20 metriä.
Saimaalla suurin osa liikkuvista ei ole noita ´aluksia´ vaan huviveneitä, jotka väistävät kaupallisessa käytössä olevaa. - Sailor's Grave
...... kirjoitti:
Et ehkä vieläkään tajua villakoiran ydintä. Niin, lossi kyllä väistää ´alusta´. Meriteiden säännöissä alus muistaakeen määritellään, -kun on vähintäin niin ja niin monta jalkaa pitkä. Eli metreissä muistaakseen siinä 15-20 metriä.
Saimaalla suurin osa liikkuvista ei ole noita ´aluksia´ vaan huviveneitä, jotka väistävät kaupallisessa käytössä olevaa.Mistä erottaa kaupallisessa käytössä olevan aluksen? Tanskan ja Ruotsin välisiä losseja koskevat normaalit väistämissäännöt, näistä vaijerlosseista ei tietoa.
- kauppa-alus
Sailor's Grave kirjoitti:
Mistä erottaa kaupallisessa käytössä olevan aluksen? Tanskan ja Ruotsin välisiä losseja koskevat normaalit väistämissäännöt, näistä vaijerlosseista ei tietoa.
Kun tämän lukaiset, niin tiedät enemmän!
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1924/19240103?search[type]=pika&search[pika]=meri* - ulkoiset merkit?
kauppa-alus kirjoitti:
Kun tämän lukaiset, niin tiedät enemmän!
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1924/19240103?search[type]=pika&search[pika]=meri*Eipä tuon lukeminen auta. Siellä kun ei mainita kysyttyä asiaa. Mitään ulkoisia merkkejä ei ole mikä kertoisi mikä on kauppa-alus.
- ...
...... kirjoitti:
Et ehkä vieläkään tajua villakoiran ydintä. Niin, lossi kyllä väistää ´alusta´. Meriteiden säännöissä alus muistaakeen määritellään, -kun on vähintäin niin ja niin monta jalkaa pitkä. Eli metreissä muistaakseen siinä 15-20 metriä.
Saimaalla suurin osa liikkuvista ei ole noita ´aluksia´ vaan huviveneitä, jotka väistävät kaupallisessa käytössä olevaa.Tuo on kyllä täyttä potaskaa. Aluksia ovat kaikki vedessä liikkumiseen tarkoitetut välineet, soutuveneestä suurimpaan laivaan.
Lueppas nyt itse sitä lakia, se kun on meidän kaikkien saatavilla jopa verkossa: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
Yleiset määritelmät (Osa A, 3. sääntö) sanoo:
"a) Alus tarkoittaa jokaista uivaa laitetta, myös alusta ilman uppoamaa sekä vesilentokonetta, jota käytetään tai voidaan käyttää vesitse tapahtuvaan kuljetukseen."
Edelleen meriteiden väistämissäännöt ("Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta.") ei tunne seuraavia käsitteitä: kauppa-alus, ammattialus, laiva, vene.
On vain aluksia: purjealuksia, konealuksia, kalastusta harjoittavia aluksia, vesilentokoneita, jne.
Ainoa kohta laissa, jossa viitataan aluksen kokoon on sääntö "Ahtaat kulkuväylät" (osa B, 9. sääntö):
"b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä."
eli kansankielellä: laivoja tulee väistää väylillä. Edellisen tulkinnassa on tärkeää seuraava määritelmä (edelleen kohdasta "Yleiset määritelmät"):
"Alus, jonka liikkumista rajoittaa sen syväys, tarkoittaa konealusta, jonka syväys käytettävään kulkuveden syvyyteen nähden tuntuvasti rajoittaa sen kykyä poiketa ohjaamastaan suunnasta."
- lossikuski1
lossin tarvitsee väistää purjeveneitä joissa purje käytössä!! ja hinaajaa jolla tukkinippu perässä.. ja laivoja ja risteilijöitä.... ei soutuvenettä ei moottorivenettä ei purjevenettä missä purje alhaalla eikä yksityis käytössä olevia huviveneitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1111229
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258977- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907