Kävimme lomareissulla 2003 Megane Breakillamme. Ajoimme 2800 km, ja ensimmäiset 335 km auto oli TODELLA täyteen lastattu - katolla pitkät lankut sekä suksiboksi ja tavaratila oli kattoon ja tukevaan koiraverkkoon saakka lastattu. Kyydissä oli neljä henkeä ja koira, ja ainoastaan kuljettaja voi vaihtaa jalkojensa asentoa, sillä muiden jaloissa oli kasseja niin että jalkoja ei voinut liikutella... Suksiboksi oli katolla koko matkan ajan, ja ilmastointi oli päällä jatkuvasti.
Keskikulutus?
Vain 6,5 litraa satasella.
Pidän lukemaa varsin pienenä. Katselin tänään vaihtoautoliikkeessä muuatta mukamas premiumia, saman kokoista autoa, joka kuluttaa 9,6 litraa satasella. Äkkisältään laskettuna säästimme tuon yhden lomareissun polttoainekuluissa 140 euroa, kun teimme sen Rellulla. Koko auton käyttöajan aikana ero on huomattava ja polttoaineen hinnan kohotessa ero ei kuin kasvaa.
Imatran moottoritien nopeusrajoitus on laskettu 80 km/h, sillä motarin piennarta käytetään venäläisten autonkuljetusrekkojen pysäköintiin. Eihän moottoritiellä saa edes pysähtyä, pysäköimisestä puhumattakaan. Menomatkalla laskimme 379 rekkaa, ja paluumatkalla niitä oli varmasti vieläkin enemmän. Melkoinen autonäyttely oli siis kyseessä. Ei tunnu polttoaineen hinta veli-Venäläistä kiusaavan, sillä autot olivat etupäässä niitä paljon kuluttavia malleja. Enpä muista yhtään Renaultia bonganneeni, vaikka kyllähän niitä siellä myydäänkin. Ja kohta kai valmistetaankin - vai Loganiakohan Togliattissa aletaan valmistaa?
Vaan oli minulla asiaakin. Savonlinnan seudulla pyöriessämme huomasin, että paikallinen diileri Auto-Kilta, jota tälläkin palstalla on kehuttu, on onnistunut siinä missä vaikkapa Bilia ei ole pärjännyt. Savonlinnan katukuvassa nimittäin näkyi Renaulteja ihan kohtuullisessa määrin, ja huom! ne olivat usein jopa näitä viimeisiä vuosimalleja. Tuskinpa olivat oopperavieraiden autoja vaan aivan paikallisten kulkupelejä. Bongasin uuden Lagunan ja uuden Twingon - molemmat ilman teippauksia eli ovat onnistuneet myymään moiset asiakkaalle. Toisen Twingon näin teippauksilla varustettuna. Ei niitä täällä vaan näy.
Olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että Renaultissa itsessään ei ole sellaista vikaa että kauppa ei kävisi, vaan ongelmana on markkinointi, jälkimarkkinointi ja ennenkaikkea vaihtoauton hinnoittelu. Jos Bilia pistäisi nämä seikat kuntoon, voisi uusia Relluja tavata liikenteessä täällä pääkaupunkiseudullakin.
Auto-Killan vaihtoautojen hinnat vetivät mietteliääksi, sillä eivät ne edullisia olleet... Samanlaisia autoja saisi pääkaupunkiseudulta pari kolme tonnia halvemmalla - ja aivan olennaisesti vähemmän ajettuna. Maalla kaikkien autoihin tulee paljon kilometrejä.
Ei tarvita kummoistakaan matematiikkapäätä keksiäkseen, että jos on ostamassa uutta Renaultia, kannattaa se käydä vaihtamassa Savonlinnassa (tai jollakulla muulla pienemmällä paikkakunnalla) jossa vaihdokista saa paremman hyvityksen kuin Kehä III:n tuntumassa.
Jos taasen on ostamassa käytettyä Rellua, kannattaa se ostaa pääkaupunkiseudulta. Hintalapussa ja mittarissa on paljon vähemmän numeroita.
Toinen matkakohteemme oli Kuusamo. Onhan sielläkin Relluliike, mutta eipä merkki kovin yleinen ole. Enemmän tuolla tunnutaan japanilaismerkkejä suosivan.
Auto-Kilta / Savonlinna
3
1545
Vastaukset
- huhhahheijarelluapullo
Onko teitin farkku se Turkin rellu vai uudempi kulmikkaampi? Tarttis tietää, josko vaihtais samaan farkkuun kuin teitillä.
- salmiakkilogo
Kyseessä on ekakoppainen Turkissa valmistettu Break, rekisteröity tammikuussa 2003. Siinä on tosi hyvät varusteet, mm. puolinahkapenkit, alut, nahkainen ohjauspyörä ja kyynärnoja, näppärä radion kaukosäädin rattiakselilla, ilmastointi jne. Pienimmillään 7-toimintoinen ajotietokone näyttää 6,3 kulutuslukemia, ja reippaammassa ajossa suksiboksi katolla 6,8 ltr. Kaupungissa ja talvella toki enemmän. Rouvalla on vastaavalla tekniikalla (1,6 ltr / 16 venttiiliä) varustettu 2001 Megane Coupe, joka kuluttaa vieläkin vähemmän, 5,9 ltr satasella. Jostain kumman syystä rouvan auto vaikuttaa pirteämmältä. Painoero ei voi selittää eroa täysin. Omassa autossani on nyt 90 tkm, rouvalla 51 tkm. Kummatkin ovat olleet todella huolettomia. Ainut varsinainen vika huoltojen ja polttimoiden vaihdon lisäksi on ollut yksi pimentynyt sytytyspuola (ovh 54 euroa). Vaihdatin kerralla kaikki neljä. Valeon puolat kestävät, Densot ja Sagemit eivät niinkään.
Kolleegallani on uudempikorinen 2005 Megane Break, ja hänen autonsa kuluttaa 7,0 litraa, mikä selittynee sillä että hän ei ole varsinainen rattimies, vaan ajaa aika äkkinäisesti kiihdytellen ja jarrutellen. Uudempikorisessa on sähköinen ohjaustehostin, jonka pitäisi säästämän polttoainetta.
- Rapeet
Pari korjausta tuohon kulutuslaskelmaasi. Polttoainekuluihin et ole laskenut moottoriöljyjä, jotka ranskanrapeesi heitti pihalle tukkeutuneen huohotinputken kautta ! Etkä ilmeisesti ole myöskään miinustanut hinausauton lavalla kuljettuja kilometrejä, laskiessasi kulutusta ! Nykydieselit kulkee muutamaa poikkeusta lukuunottamatta alle tuon 6.5 litran matka-ajossa. Isot diesel Mersut, Audit ja Bemarit menee kaikki alle kuuden litran satasella. Mikäli Relluilla ja muilla ranskalaismerkeillä ei olisi niin suurta hinausautoja ja korjaamoita työllistävää vaikutusta, olisi ne jo vuosia sitten lailla kielletty ! Renault laguna on tutkitusti EUROOPAN HUONOIN AUTOMALLI ! En voi käsittää ihmistä, joka omilla rahoillaan ostaa ranskalaisen auton. Minkään muunmaalaisen auton arvo ei tipu viidessä vuodessa lähes nollaan, kuin ranskalaisen. Ranskalaisfaneille yksi kysymys, etenkin rellu-nisteille. Miksi esimerkiksi poliisiautona ei ole ranskalaisia ? Yksinkertaisesti siksi, ettei ne kestä edes normaalia käyttöä, saati kovempaa ammattikäyttöä ! Olen omistanut useampia 2000-luvun autoja, myös pari Renua ja Citikan. Yksikään näistä ei pysynyt viikkoa kauempaa yhtäjaksoisesti ehjänä ! Renaulttia hinattiin vuodenaikana neljä kertaa ja Citikkaa vain kaksi kertaa. Ensimmäisen vuoden Lagunaa korjattiin takuuna ja jo alle 100 tkm:n oli melkein kaikki muu paitsi moottori vaihdettu ! 200 tkm:n oli renu rakennettu uusiksi jo ainakin kolme kertaa ! Jos tarvitset autoa työssäsi ei sinullakaan ole todennäköisesti varaa pitää Renua. Vaikka unohtaisit kaikki rahalliset kulu, niin jo pelkät sijaisauto järjestelyt ja töistä myöhästymiset vievät sinut konkurssiin. Millään muulla merkillä en ole tienpäälle koskaan jäänyt. Myös japseja on pari ollut, mutta niistä puuttuvat ajo-ominaisuudet ja todella nopea ruostuminen pitävät minut toistaiseksi Saksalaisissa. Nissan ja Toyota alkoivat ruostumaan alustasta jo ensimmäisen talven aikana, takuu ei kattanut alustasta alkanutta ruostumista. Myös pari Amerikkalaista on ollut, joista ehdottomasti hauskin oli PT-cruiser. Jenkit ovat paljon mainettaan parempia. Tällä hetkellä alla on Opel ja mittarissa 350 tkm, toimii edelleen moitteettomasti ! Auton vaihto on ajankohtainen ja Saksalaista ajattelin suosia. Myös paljon haukuttuja Fordeja on ollut ja aina on perille päästy ! Viimeisen Focuksen oven saumat irtosivat, mutta ne uusittiin takuuna nurisematta. Maahantuoja myös maksoi vuokra-auton korjauksen ajaksi, muuten Focos toimi moitteitta 180 tkm. Vaihtoon mennessään suurin ajokilometrimäärä oli -96 Mondeossa 600 tkm. Mielestäni ennen kuin voidaan puhua laadusta, pitäisi tutkia yli 500 tkm ajettuja autoja. Myös firman Transporter selvitti yli 500 tkm ilman mitään kulutusosia suurempia murheita. TUOKAA NYT JOKU EDES YKSI 500 TKM AJETTU RENU NÄYTILLE, EI TAIDA LÖYTYÄ ! Suomi ja suomalaiset ovat pimeetä kansaa ! Kyllä nuo ranskikset lämpimissä etelänmaissa toimii, muttei täällä ! Ja vielä noista venäläisistä senverran ettei ne halua köyhiltä näyttää ulospäin, siksi ne ei ajele Renuilla ! Verratkaa nyt Ranskalaisia ja Saksalaisia autoja keskenään. Ranskalaiset on kuin Lego-autoja ! OTTAKAA JÄRKI KÄTEEN JA ROMUTTAKAA NUO RELLUNNE ! ITSE EN ILMAISEKSIKAAN OTA ENÄÄN AINOOTAKAAN RANSKALAISTA !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246989Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421269Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271072- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62857Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43743