Erno Enroth

Mankkaan Mirkku

Teimme paljon yhteistyötä etsiessämme kotia romanimuusikkoperheelle. Sinä onnistuit, minä en. Jumalalle kiitos, että heillä on katto päänsä päällä.

Haluan kysyä Sinulta näin julkisesti: miksi tarjoamani konkreettinen ruoka- ja vaateapu ei kelvannut? Et vastannut viesteihini, ei merkkiäkään siitä, mihin olisin voinut apuni toimittaa.

Raamatussa sanotaan: älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea tekee. Mutta minua suututtaa, että oikea apu ei kelpaa. Onko se jotenkin "likaista" kun se tulee puolikkaan kädestä? Ovatko vauvan ja lasten vaatteet likaisia? Kuvitteletko, että minulla on rahaa yllin kyllin, jotta noihin tarvikkeisiin kulutetut varat eivät merkitsisi mitään?

Uskon Erno, että Sinä haluat sydämestäsi hyvää näille kaltoinkohdelluille lähimmäisillemme, kuten minäkin. Mutta miksi et antanut minun auttaa heitä?

t. Mirkku

23

3628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli suurin syy.

Nooh, homma kuitenkin hoitui niin hyvin kuin mahdollista joten ei kai muulla olekkaan niinpaljon merkitystä.

• Mankkaan Mirkku

kelvanneet asumaan meillä, jos ukkoni ei olisi tiukasti pistänyt hanttiin...ja meillä kyllä erotellaan tarkasti likainen ja puhdas, niin ruuan kuin vaatteidenkin suhteen. Lasten vaatteet säilytetään eri kopassa pyykinpesua varten, ja myös pestään erikseen. Ja luulen, että nämä Romanian romanit eivät tässä ole niinkää tarkkoja, kuin tämän puolen kaaleet.

t. Mirkku

• ilman reg.
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

kelvanneet asumaan meillä, jos ukkoni ei olisi tiukasti pistänyt hanttiin...ja meillä kyllä erotellaan tarkasti likainen ja puhdas, niin ruuan kuin vaatteidenkin suhteen. Lasten vaatteet säilytetään eri kopassa pyykinpesua varten, ja myös pestään erikseen. Ja luulen, että nämä Romanian romanit eivät tässä ole niinkää tarkkoja, kuin tämän puolen kaaleet.

t. Mirkku

Elämme nyt sellaisia aikoja, että ne ryhmät, joissa olemme kasvaneet ja elämän taipaleelle lähteneet, ja joihin luulemme kuuluvamme, ovat hyljänneet meistä monia, sinä et sisar ole ainoa.

Minut on myöskin tuomittu alimpaan helvettiin uskovien toimesta, ja uskoni on tehty tyhjäksi.

En edes viitsi enää käyttää omaa niggiäni, koska se on punainen vaate monelle, sinulle ja muutamalle muulle olin veli, muutaman harvan joukossa, mutta nyt en enää voi käyttää vuosien varrella vakiintunutta niggiäni.
        No, onneksi sinä ja muut ystävät palstalla tuntevat minut tekstistäni.
        Toivotan sinule ja perheellesi Jumalan siunausta.

• Snadi tallaaja
        ilman reg. kirjoitti:

Elämme nyt sellaisia aikoja, että ne ryhmät, joissa olemme kasvaneet ja elämän taipaleelle lähteneet, ja joihin luulemme kuuluvamme, ovat hyljänneet meistä monia, sinä et sisar ole ainoa.

Minut on myöskin tuomittu alimpaan helvettiin uskovien toimesta, ja uskoni on tehty tyhjäksi.

En edes viitsi enää käyttää omaa niggiäni, koska se on punainen vaate monelle, sinulle ja muutamalle muulle olin veli, muutaman harvan joukossa, mutta nyt en enää voi käyttää vuosien varrella vakiintunutta niggiäni.

Sanot että uskosi on tehty tyhjäksi. Mitä tarkoitat? Miten se tapahtui?
        Ilmapallokin tarvitsee vain yhden piston kylkeensä, kun se jo tyhjenee.
        Minultakin lyötiin taivaan portit kiinni. Syy: en puhu enkä saarnaa, en "todista" enkä valista.
        Rehellisenä itselleni tunnustan, että en myöskään tee rakkauden tekoja.
        Mitä minulle jää - armo tai tuomio.
        Se ei kuitenkaan ole kenenkään ihmisen kädessä.
        Joka muuta väittää puhuu potaskaa!
        Kummallinen kohtalo ihmisellä. Liian "syvällinen" ihminen toisten joukkoon ja taas liian "keveä" kelvatakseen kristittyjen joukkoon. Kauhulla ajattelen miten paljon meitä kenellekään kelpaamattomia ihmisiä pyörii suloisessa Suomessamme. Tolkutonta ystävyyden ja energian hukkaamista! Kuka valjastaisi nämä ultra-keveät, tuhoon tuomitut, vääränlaiset ihmiset elämään sitä elämää joka heille kuuluu.
        Vahvinkaan ihminen ei aina jaksa olla "mää itte"
        Joskus sitä kaipaisi tukea tälle matkalle, jota elämäksi kutsutaan.

• Snadi tallaaja
        Snadi tallaaja kirjoitti:

Sanot että uskosi on tehty tyhjäksi. Mitä tarkoitat? Miten se tapahtui?
        Ilmapallokin tarvitsee vain yhden piston kylkeensä, kun se jo tyhjenee.
        Minultakin lyötiin taivaan portit kiinni. Syy: en puhu enkä saarnaa, en "todista" enkä valista.
        Rehellisenä itselleni tunnustan, että en myöskään tee rakkauden tekoja.
        Mitä minulle jää - armo tai tuomio.
        Se ei kuitenkaan ole kenenkään ihmisen kädessä.
        Joka muuta väittää puhuu potaskaa!
        Kummallinen kohtalo ihmisellä. Liian "syvällinen" ihminen toisten joukkoon ja taas liian "keveä" kelvatakseen kristittyjen joukkoon. Kauhulla ajattelen miten paljon meitä kenellekään kelpaamattomia ihmisiä pyörii suloisessa Suomessamme. Tolkutonta ystävyyden ja energian hukkaamista! Kuka valjastaisi nämä ultra-keveät, tuhoon tuomitut, vääränlaiset ihmiset elämään sitä elämää joka heille kuuluu.
        Vahvinkaan ihminen ei aina jaksa olla "mää itte"
        Joskus sitä kaipaisi tukea tälle matkalle, jota elämäksi kutsutaan.

Ihmettelen sitä, että ensimmäinen reaktio toisen ihmisen vaikeuksiin tai erilaisuuteen on syyllistäminen. Viesti on, että sinä olet mahdoton, vääränlainen ja jotenkin outo.
        Miksi kukaan ei totea, että sinulla taitaa olla ongelma tämän asian kanssa, voinko jotenkin auttaa? Haluatko puhu?
        Kyse on kylmästi sanottuna rakkauden puutteesta.
        Tuomitsemiseen ei tarvita kuin pari minuuttia aikaa.
        Jos taas todella haluat auttaa jotakuta siinä saattaa vierähtää tovi.
        Kristityllähän tätä aikaa ei ole kun on niin juupelinmoinen kiire kokuksiin, palavereihin ja suunnittelemaan tulevaisuuden missioita. mrrr!

• .Valdemar,
        ilman reg. kirjoitti:

.....toi nualeskelu on se joka meitä eniten ärsyttää.varsinkin naispuolisten kaaleetten takapualet saat kiiltäväksi vallan.yritä olla tasapuolinen nois viesteissäs meit on täällä muitahii ko naisia.Mirkku on ystävälline meille kaikill oli ne puolikkait tai täysii kaaleita.hää tietää ett meiskii on noita sikoi niinku kaajeiski.äläkä sie tuputa sitä uskoo täällä se on ihmisen oma asia uskkooko ja mihi uskoo.totta on ett minähi tunnistan sinut ja annan neuvoo sinull.jos kirijottelet vielhi tänne nii tee se valikoimatta kelle se on tarkotettu.sillon sinnuuhi siedetään tääll.

• Mankkaan Mirkku
        ilman reg. kirjoitti:

Miten toinen ihminen voi tehdä uskosi tyhjäksi? Ja miten toinen uskova voi tuomita toisen helvettiin. Ei Sinua Jumala ole hylännyt, hyvä veli, vaan jotkut ajattelutavaltaan äärimmäisen umpioituneet ihmiset. Sellaisia riittää sekä uskovien että uskottomien kööreissä. Hakeudu sellaisten ihmisten pariin, joiden seurassa tunnet olevasi kotona. Työtä riittää.

Ymmärrän, että ihminen voi väliaikaisesti kadottaa luottamuksensa Jumalaan esimerkiksi silloin, jos oma lapsi tai muu läheinen kuolee tapaturmaisesti. Sellaisen asian edessä on vaikea nähdä rakkautta ja tuntea Jumalan läheisyyttä. Mutta ihmisten ilkeyden vuoksi sitä ei kannata tehdä. Jos apostolit ja alkukristityt aikanaan olisivat pahojen puheiden vuoksi luopuneet uskostaan, ei meillä olisi kristillistä kirkkoa eikä sanoma Jeesuksesta olisi milloinkaan levinnyt maailmanlaajuiseksi.

Joten: pää pystyyn ja porskuta eteenpäin. Jumalan Siunausta taipaleellesi!

terveisin
        Mirkku

• valk ola inen
        ilman reg. kirjoitti:

... mehän emme tietenkään tunne toisiamme.,
        Voisitteko olla onnellisia niistä hetkistä joita oikeesti tarjoilitte aikananne, ne ovat auttaneet
        !
        emme halua ettette laulele, tehkää meille
        joululevy 9 biisiä ja paljon instrumetaalia !/2

kielelttyä seuraavat rivit:
        teille tummat

täällä leikitään hehkuvilla hiiilillä jne.
        ,,, suun suutas vasten paina, lanteet toisiaan vasten anna mun tulla...

• TYHMYYTENI
        valk ola inen kirjoitti:

Voisitteko olla onnellisia niistä hetkistä joita oikeesti tarjoilitte aikananne, ne ovat auttaneet
        !

teille tummat

MUTTEN YMMÄRTÄNY TOSTA YHTÄÄN MITÄÄN.

• I s t o
        valk ola inen kirjoitti:

!

teille tummat

laulattakaa ernolla se laulu jestas... ja joululaulut please, osaa esittää kerran!!!

valkee yö
        hiltuset

• kun apu ei kelpaa

Onko Suomen mustalaiset tullu niin ylelliseksi ettei enää apua oteta vastaan.
      Kun katsoin dokumenttia näistä romanian kaaleista niin hyvä ettei kaikki paikat paljastaneet. Ei heillä ole samoja tapoja kuin Suomen kaaleilla. Tuntuu oudolta ettei Mirkun apu kelvannu. Muistan kun olin lapsi, nyt olen lähellä 60 kymppiä mutta muistan että kaajeilta saamissa vaatteissa kulettiin eikä katsottu ylen kunhan vain oli puhasta ja ehjää.
      Täytyy sanoa että kyllää kaaleet on käyny yleliseksi ettei apu kelpaa. Toivoisin että tällä asialla olisi toisenlainen selitys kuin se minkä Mirkku antoi. Minun mielestä tulkoon se apu keneltä tahansa kun vain sen antaa hyvästä sydämmestä, ja jos se apu ei kelpaa niin silloin ei ole myskään tarvetta joten se siitä keräyksestä.

• tulee huomioida

On todella säälittäävää, että toiset ihmiset saa monista ns…hengettömiä, sillä jos seuraamme JEESUSTA EI YKSIKÄÄN VOI MEILTÄ MITÄÄN VIEDÄ, ELLEI ITSETUNTOMME OLE PAPERISTA.
        Jajos vaikka olemmekin arpia saaneet, voi Jeesuksen veri tehdä uutta.
        Tuo puolikkuus asiakin on miten sen ottaa, itse olen puolikas ja elänyt koko ikäni kaaleitten parissa, silti tiedän taustani.
        Ei minua ja itsetuntoani saa toinen mustalainen yhtään huonommaksi tuntemaan vaikka sanoisikin talonpojaksi, tiedän itse mitä olen.
        Jokaisella olkoon lulonsa ja itse arvonsa.

Mutta se mikä tulee tähän auttamiseen, niin autettavia on vaikka hurymykky, ei se Erno ole ainoa taho jonka kautta voi paikallistaa apua.
        Tuo on vain semmoista jonnenjoutavaa hapatusta.

On ehkä hyvä ymmärtää, että kaalo työ kuin työ, on aina keskittynyt jonkun ihmisen persoonan ylle, jotta hän saa kerättyä itselleen kiristettyä ja kerjättyä kunniaa.
        Kenen itsetunto sitten tulee sävytetyksi sillä, että saa kieroilulla, panettululla, valehtelulla, itselleen jonkunmoisen glamourin luotua. Keskeisintä asiassa on se, että turhaa on mielestäni se, että luulottelemme kaalokentässä työ tulee vain tehdä tietyn tai tiettyjen henkilöiden kautta ( en tarkoita tässä tätä kyseistä auttamis operaatioa) vaan valtakunnallisella tasolla.
        Tärkeintä on alkaa ohittaa väärät vinoiksi vääntyneet käytännöt.
        Muutaman vuoden vasta seuranneena ja erittäin selväksi käynneenä mikä on se ratkaisematon yhtälö ??

• että kaltoin kohdellut

Ovat aina suurempia rasisteja, kuin ne jotka on hyväksytty,.. tämä on verenperintö..Suomen suurimmat rasistit, siis kaajeista löytyy Ruotsista, ovat perustaneet jopa omia ryhmiä sinne..joten, mitä pahemmin sinua on kohdeltu yhteiskunnan puolesta, annat vahingon kiertää ja maksat potut pottuina..tämä on kaikki psykologiaa.. ja aika ymmärrettävä. Siksi monet Suomen romanit ovat myös todella rasistisia ja määrittelevät ihmisiä , puoli, vartti, jne,,,sekä en eden viitsi mainita...

• Snadi tallaaja

Rakkaus on värisokea. Jos on totta, että mustalaista kelpaa auttamaan vaan toinen samanmoinen, vedän savuporot nokkaani ja rupean harrastamaan noitumisen syntiä.
      Mirkku vastaus aikaisempaan kysymykseesi; kyseessä on ihka ensimmäinen venäläinen klassikkoni.

• Mankkaan Mirkku

sekoan kun kuulen sanat: venäläinen klassikko. Ja kertoo Sinusta. Ei kai vain Kellariloukko? Jos haluat tunkeutua ihmismielen syvimpiin pimeyksiin, lue se. Se on lisäksi hyvin lyhyt, mutta mielestäni Dostojevskin paras teos. Itse sen luettuani kelasin sitä monta kuukautta mielessäni, enkä päässyt irti, kunnes kirjoitin esseen kuvitellusta keskustelusta Kellariloukon asukin kanssa.

t. Mirkku

• Snadi tallaaja

sekoan kun kuulen sanat: venäläinen klassikko. Ja kertoo Sinusta. Ei kai vain Kellariloukko? Jos haluat tunkeutua ihmismielen syvimpiin pimeyksiin, lue se. Se on lisäksi hyvin lyhyt, mutta mielestäni Dostojevskin paras teos. Itse sen luettuani kelasin sitä monta kuukautta mielessäni, enkä päässyt irti, kunnes kirjoitin esseen kuvitellusta keskustelusta Kellariloukon asukin kanssa.

t. Mirkku

äeh!
        Ei se nyt suoranaisesti minusta kerro, vaikka "idiootti" nimensa puolesta sopisikin mainiosti. Olen vasta lukemisen alussa, mutta silti olen jo törmännyt ajatuksiin, jotka koskettaa kummasti tätä päivää jossa nyt elän.
        Omia häpeämisiäni ja onnistumisiani.
        Jäin koukkuun kun tämä iso-D miettii "mitä sillä hetkellä ihmisen sielussa oikein tapahtuu"
        On helppoa kuvata tekemistä ja menemistä, mutta vaikeampi kuvata ihmisen sisäistä elämää ja vielä elävästi, sieltä kaikki nyt kumminkin lähtee.
        Lisäksi kyseinen iso-D miettii ajtuksia, joita ei nyt kaikkien mieliin ihan heti ponnahda:
        Kuten kumpi on armeliaampi tapa tulla mestatuksi,
        tappaa toivo heti alkuunsa ja kertoa, että kuolet tai jättää toiselle toivo ja antaa toisen kamppailla loppuun asti pitäen ehkä uskonsa, että tästä vielä voi selvitä. Kuulostaa ehkä vähän lennokkaalta, mutta kyseisellä asialla on merkitystä, kun ihminen esim. sairastuu vakavasti.
        Maailma on muuttunut melkoisesti, mutta silti tietyt perusasiat kulkevat sukupolvelta toiselle.
        Se jotenkin rauhoittaa.

• Mankkaan Mirkku

äeh!
        Ei se nyt suoranaisesti minusta kerro, vaikka "idiootti" nimensa puolesta sopisikin mainiosti. Olen vasta lukemisen alussa, mutta silti olen jo törmännyt ajatuksiin, jotka koskettaa kummasti tätä päivää jossa nyt elän.
        Jäin koukkuun kun tämä iso-D miettii "mitä sillä hetkellä ihmisen sielussa oikein tapahtuu"
        On helppoa kuvata tekemistä ja menemistä, mutta vaikeampi kuvata ihmisen sisäistä elämää ja vielä elävästi, sieltä kaikki nyt kumminkin lähtee.
        Lisäksi kyseinen iso-D miettii ajtuksia, joita ei nyt kaikkien mieliin ihan heti ponnahda:
        tappaa toivo heti alkuunsa ja kertoa, että kuolet tai jättää toiselle toivo ja antaa toisen kamppailla loppuun asti pitäen ehkä uskonsa, että tästä vielä voi selvitä. Kuulostaa ehkä vähän lennokkaalta, mutta kyseisellä asialla on merkitystä, kun ihminen esim. sairastuu vakavasti.
        Maailma on muuttunut melkoisesti, mutta silti tietyt perusasiat kulkevat sukupolvelta toiselle.
        Se jotenkin rauhoittaa.

heti Gogolin jälkeen, tai oikeastaan ovat samalla linjalla. Hän jos kukaan osaa pureutua ihmissieluun. Tuo "Kellariloukko" lienee kaikkein äärimmäisin tapaus: ihminen, joka on täyttynyt myrkyllisestä vihasta itseään ja koko ympäröivää maailmaa kohtaan. Se ehkä kolahti niin voimakkaasti, kun tunnen erään sellaisen ihmisen. "Kellariloukko" on metafora: se kuvaa sekä konkreettisesti tämän ihmisen asuinsijaa, että myös hänen psyykettään.

"Idiootti" kuuluu myös Dostojevskin tunnetuimpiin teoksiin, mutta itse pidän eniten "Karamazovin veljeksistä" sekä "Valkeista öistä". Valkeat yöt on kuin runoelma, kuin hauras pitsikudos, kuin sireenintuoksuinen usva kesäyönä. Se poikkeaa melko lailla D:n muuten melko pessimistisestä asenteesta.

D:n filosofia juontaa pitkälti juurensa siitä, että hänet tuomittiin kuolemaan osallistumisesta erään "vallankumouksellisen", siis liberaaleja aatteita kannattavan ryhmän toimintaan. Hän seisoi jo hirttolavalla köysi kaulassa muiden tuomittujen kanssa, kun aivan viime minuutilla saapui kuriiri ilmoittamaan, että tuomio oli muutettu karkoitukseksi Siperiaan. Siellä syntyi teos "Muistelmia kuolleesta talosta".

t. Mirkku

• Mankkaan Mirkku

äeh!
        Se jotenkin rauhoittaa.

Nimihän johtuu siitä, että päähenkilö, ruhtinas Myshkin on niin hyvä ihminen, ettei hän suostu uskomaan mitää pahaa muista ihmisistä, eikä näkemään kieroilua ja valehtelua ympärillään. Siksi häntä nimitetään "Idiootiksi".

Mutta kunhan tuosta urakasta selviät, on olemassa kirja, vähän uudempaa eli 30-luvun venäläistä proosaa. Mihail Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan". Se on mestarillisimpia romaaneita, mitä ikinä olen lukenut. Siinä kulkee rinnakkain useita eri tarinoita: toisaalta palataan tapahtumiin Jerusalemissa noin 2000 vuotta taaksepäin, maaherra Pontius Pilatuksen ja vaeltavan filosofin Jeshua Ha-Notshrin kohtaamiseen. Jeshua Ha-Notshri on tuomittu kuolemaan Jumalan ja valtion pilkkaamisesta.

Herkullisella tavalla verrataan Rooman valtakuntaa ja 30-luvun Neuvostoliittoa: Jeshua on tavannut miellyttävän nuorukaisen nimeltä Juudas Kirjatilainen, joka on kutsunut hänet kotiinsa, tarjonnut viiniä ja ollut kovasti kiinnostunut Jeshuan poliittisista ja keisaria koskevista mielipiteistä. Juudas antaa Jeshuan ilmi Rooman valtakunnan salaiselle poliisille, ja Jeshua teloitetaan.

Toisena päähenkilönä on kirjailija Mestari (Jeesuksen reinkarnaatio), joka on tuomittu Neuvostoliitossa mielisairaalaan, koska hän on kirjoittanut kirjan Pontius Pilatuksesta, ja väittää Jeesuksen olleen todellinen historiallinen hahmo.

Näiden tapahtumien keskelle Moskovaan saapuu itse Saatana miellyttävän, sivistyneen ja tyylikkään herrasmiehen hahmossa sangen omituisen seurueen kanssa, ja aiheuttaa kaupungissa sarjan omalaatuisia tapahtumia. Hänen ansiostaan myös Mestari vapautuu mielisairaalaasta.

Kirja on tavattoman moniulotteinen ja kiinnostava. Siitä näytettiin juuri Teemalla erinomainen TV-sarjafilmi, jonka kaksi osaa on vielä näkemättä: ne tulevat keskiviikkoisin kello 20.05, uusinnat lauantaisin kello 19.10. Kaikkein vaikuttavin on kohtaus, jossa Saatana järjestää suuret täydenkuun tanssiaiset, johon saapuvat kaikki kadotetut sielut kautta aikojen.

t. Mirkku

• Snadi tallaaja

heti Gogolin jälkeen, tai oikeastaan ovat samalla linjalla. Hän jos kukaan osaa pureutua ihmissieluun. Tuo "Kellariloukko" lienee kaikkein äärimmäisin tapaus: ihminen, joka on täyttynyt myrkyllisestä vihasta itseään ja koko ympäröivää maailmaa kohtaan. Se ehkä kolahti niin voimakkaasti, kun tunnen erään sellaisen ihmisen. "Kellariloukko" on metafora: se kuvaa sekä konkreettisesti tämän ihmisen asuinsijaa, että myös hänen psyykettään.

"Idiootti" kuuluu myös Dostojevskin tunnetuimpiin teoksiin, mutta itse pidän eniten "Karamazovin veljeksistä" sekä "Valkeista öistä". Valkeat yöt on kuin runoelma, kuin hauras pitsikudos, kuin sireenintuoksuinen usva kesäyönä. Se poikkeaa melko lailla D:n muuten melko pessimistisestä asenteesta.

D:n filosofia juontaa pitkälti juurensa siitä, että hänet tuomittiin kuolemaan osallistumisesta erään "vallankumouksellisen", siis liberaaleja aatteita kannattavan ryhmän toimintaan. Hän seisoi jo hirttolavalla köysi kaulassa muiden tuomittujen kanssa, kun aivan viime minuutilla saapui kuriiri ilmoittamaan, että tuomio oli muutettu karkoitukseksi Siperiaan. Siellä syntyi teos "Muistelmia kuolleesta talosta".

t. Mirkku

Iso-D siis tietää mistä kirjoittaa. Eipä lopu lukeminen heti kesken. Ainakin tuo Kellarinloukko pitää lukea. Vaikea muuten kuvitella, että joku näistä tänä päivänä kirjoitetuista kirjoista jaksaisi kiinnostaa vielä sadan vuoden kuluttua. Eihän kirjat tahdo elää kuin joulumarkkinoilta kevääseen.
        T.Snadi

• Mankkaan Mirkku

Iso-D siis tietää mistä kirjoittaa. Eipä lopu lukeminen heti kesken. Ainakin tuo Kellarinloukko pitää lukea. Vaikea muuten kuvitella, että joku näistä tänä päivänä kirjoitetuista kirjoista jaksaisi kiinnostaa vielä sadan vuoden kuluttua. Eihän kirjat tahdo elää kuin joulumarkkinoilta kevääseen.
        T.Snadi

Jotkut tosiaan elävät ja myyvät vain yhden sesongin, jotkut ovat kuolemattomia. Venäläiset klassikot kuuluvat ehdottomasti jälkimmäisiin. Niiden sanoma on aina hätkähdyttävän ajankohtainen, koska ihminen ei muutu koskaan. Jos kaipaat kevennystä, ota Gogolin Pietarilaisnovellit. Niissä on runsaasti tragikomiikkaa, etenkin "Nenässä" ja "Mielipuolen päiväkirjassa", samoin "Päällystakissa". Dostojevski taisi sanoa, että "kaikki me olemme tulleet Gogolin Päällystakin hihasta".

Tunnusomaista myös kaikille suurille venäläisille kirjailijoille oli, että heitä pidettiin hulluina, mutta positiivisessa mielessä. Esim. Iso-D oli hilitön uhkapeluri, peliaddikti. Hän joutui usein hikipäässä pusertamaan tekstiä saadakseen rahaa kustantajalta pelivelkojensa maksamiseksi, mutta eipä laatu näytä tuosta kärsineen. Ai niin, ja "Rikos ja rangaistus" täytyy ehdottomasti lukea. Se vetää vertoja mille hyvänsä nykypäivän psykologiselle jännitysromaanille.

t. Mirkku

• sanzo banzo

Nimihän johtuu siitä, että päähenkilö, ruhtinas Myshkin on niin hyvä ihminen, ettei hän suostu uskomaan mitää pahaa muista ihmisistä, eikä näkemään kieroilua ja valehtelua ympärillään. Siksi häntä nimitetään "Idiootiksi".

Mutta kunhan tuosta urakasta selviät, on olemassa kirja, vähän uudempaa eli 30-luvun venäläistä proosaa. Mihail Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan". Se on mestarillisimpia romaaneita, mitä ikinä olen lukenut. Siinä kulkee rinnakkain useita eri tarinoita: toisaalta palataan tapahtumiin Jerusalemissa noin 2000 vuotta taaksepäin, maaherra Pontius Pilatuksen ja vaeltavan filosofin Jeshua Ha-Notshrin kohtaamiseen. Jeshua Ha-Notshri on tuomittu kuolemaan Jumalan ja valtion pilkkaamisesta.

Herkullisella tavalla verrataan Rooman valtakuntaa ja 30-luvun Neuvostoliittoa: Jeshua on tavannut miellyttävän nuorukaisen nimeltä Juudas Kirjatilainen, joka on kutsunut hänet kotiinsa, tarjonnut viiniä ja ollut kovasti kiinnostunut Jeshuan poliittisista ja keisaria koskevista mielipiteistä. Juudas antaa Jeshuan ilmi Rooman valtakunnan salaiselle poliisille, ja Jeshua teloitetaan.

Toisena päähenkilönä on kirjailija Mestari (Jeesuksen reinkarnaatio), joka on tuomittu Neuvostoliitossa mielisairaalaan, koska hän on kirjoittanut kirjan Pontius Pilatuksesta, ja väittää Jeesuksen olleen todellinen historiallinen hahmo.

Näiden tapahtumien keskelle Moskovaan saapuu itse Saatana miellyttävän, sivistyneen ja tyylikkään herrasmiehen hahmossa sangen omituisen seurueen kanssa, ja aiheuttaa kaupungissa sarjan omalaatuisia tapahtumia. Hänen ansiostaan myös Mestari vapautuu mielisairaalaasta.

Kirja on tavattoman moniulotteinen ja kiinnostava. Siitä näytettiin juuri Teemalla erinomainen TV-sarjafilmi, jonka kaksi osaa on vielä näkemättä: ne tulevat keskiviikkoisin kello 20.05, uusinnat lauantaisin kello 19.10. Kaikkein vaikuttavin on kohtaus, jossa Saatana järjestää suuret täydenkuun tanssiaiset, johon saapuvat kaikki kadotetut sielut kautta aikojen.

t. Mirkku

Tämä nyt on tälläistä, johon ei pitäis puuttua, eikä liityä, enemän kevyttä kettujahtia, missä vaskitorvet törähtelevät, missä retoriset kysymykset ja vastaukset eivär siiry paikoiltaan mihinkää.
        Mutta kuitenkin puutun sen verran, että on olemassa myöskin neuvostovenäläinen kirjalisuus ja sen muoto.
        Kun puhutaan neuvostokirjalisuudesta, niin näkemättä ei voi olla, että sillä on jokin laadullinen ominaisuus, joka erottaa sen muista hyvistä kirjallisuuksista.
        Yhtenäistä näille on historiallinen kohtalo. Kuten Mihail Solohovin Hiljaa virtaa Donnin kasakakylän väestöllä,
        Neuvostokirjaliat, kuten Solohov, eivät olleet vain näiden tapausten todistajat ja silminnäkiöitä vaan, he osalistuivat näihin historiallisiin tapahtumiin aktiivisestti itse.

• Mankkaan Mirkku
        sanzo banzo kirjoitti:

Tämä nyt on tälläistä, johon ei pitäis puuttua, eikä liityä, enemän kevyttä kettujahtia, missä vaskitorvet törähtelevät, missä retoriset kysymykset ja vastaukset eivär siiry paikoiltaan mihinkää.
        Mutta kuitenkin puutun sen verran, että on olemassa myöskin neuvostovenäläinen kirjalisuus ja sen muoto.
        Kun puhutaan neuvostokirjalisuudesta, niin näkemättä ei voi olla, että sillä on jokin laadullinen ominaisuus, joka erottaa sen muista hyvistä kirjallisuuksista.
        Yhtenäistä näille on historiallinen kohtalo. Kuten Mihail Solohovin Hiljaa virtaa Donnin kasakakylän väestöllä,
        Neuvostokirjaliat, kuten Solohov, eivät olleet vain näiden tapausten todistajat ja silminnäkiöitä vaan, he osalistuivat näihin historiallisiin tapahtumiin aktiivisestti itse.

Neuvostovenäläinen kirjallisuus on todellakin aivan oma kirjallisuuden lajinsa, jota ei pidä väheksyä siitäkään huolimatta, että sen rajat määritteli tiukasti sosialistisen realismin normisto. Siitä huolimatta sen joukosta löytyy paljon helmiä, esim. koko Maxim Gorkin tuotanto, joka ei kaikilta osiltaan kuitenkaan ollut sosialistista realismia, vaan eräänlaista esi-sosialistista.

Myös runous oli suurenmoista: Majakovski, Jesenin, Blok, Ahmatova uhkuivat optimismia ja uskoa uuteen tulevaisuuteen, ennen kuin suurin osa tuhottiin. Suurista runoilijoista Ahmatova säilyi hengissä.

Mainitsemani Mihail Bulgakov, myös tohtori Zhivagon kirjoittaja Boris Pasternak olivat "epäihmisiä", eli heitä ei virallisesti tunnustettu eikä ollut olemassa, teoksia ei julkaistu niiden mestarillisuudesta huolimatta.
        Hrushstsevin "suojasään" ajalla Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan" julkaistiin vahvasti sensuroituna.

Entä Aleksandr Solzhenitsyn? Hän oli neuvostoaikainen, mutta ei suinkaan neuvostokirjailija.

Suurin säälihän on, että niin monta suurenmoista kykyä tuhottiin säälimättä, joko suoraan fyysisesti GULAG:n pakkotyöleireillä tai sulkemalla mielisairaaloihin.

Kirjailijan vapauden tulisi olla pyhä, ja Mihail Bulgakovin teoksen kuuluisin lause on: "Käsikirjoitukset eivät pala" (Saatanan lausumana).

terveisin ja kiitos kannanotosta,
        Mirkku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      121
      1250
    2. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      113
      951
    3. Työttömät risusavottaan

Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus
      Maailman menoa
      274
      683
    4. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      42
      680
    5. Kuka tai ketkä tappo eilen?

Kenet ja miksi?
      Varkaus
      15
      620
    6. Jos tunnistit...

Voit hyvin ottaa yhteyttä...olisi mukava jutella☺️
      Ikävä
      59
      597
    7. Väsynyt odottamiseesi, M.

Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym
      Ikävä
      38
      495
    8. Arvostele kaivattusi

ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      36
      491
    9. Mitä teet mies?

Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      59
      485
    10. Miksi voit niin

Huonosti? Ei se voi johtua vain minusta?
      Ikävä
      54
      470
    Aihe