Asemapiirroksen hinta?

No huhhuh!

Teetettiin ulkorakennuksen asemapiirros vastaavalla mestarilla. Rakennekuvat tuli tehtaalta (elementtitalli), joten hänen ei tarvinnut itse suunnitella mitään. Talon asemapiirros oli jo valmiina talopaketin valmistajan toimesta, joten mesun ei tarvinnut muuta kuin liittää olemassa olevat kuvat entiseen asemapiirrokseen tyyliin leikkaa liimaa ja askartele.
Samalla hän teki puhtaaksi pihasuunnitelman, jonka itse olin suunnitellut.
Hinta oli todella suolainen; 520€. Tuntierittelyyn oli merkitty, että aikaa olisi kulunut 8 tuntia!!
Yritetäänkö tässä nyt kusettaa taas tavan tallaajaa ja pyytää utopistisia summia paperista, joka on pakko olla rakennuslupahakemuksen liitteenä??!

15

5038

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lupabyrokratia

Mulla ihan sama juttu: arkkitehtikaverini suunnitteli mökin ja piirteli siitä kuvat. Toinen kaverini, joka on kirvesmies, suunnitteli käytännön toteutuksen ja piirsi siitä kuvat.

Nämä eivät riittäneet kuitenkaan paikalliselle rakennustarkastajalle, vaan hän laittoi mut piirrättään "uudet" kuvat rakennusmestarilla, joka myöhemmin paljastui hänen kaverikseen.

No, tämähän piirsi 5800 markan hinnasta "uudet" kuvat eli kopioi nämä mun alkuperäiset piirustukset ja laittoi niihin oman nimensä alle laskun perään. Johan kelpasi rakennusvalvontaan.

Meinasin tehdä valituksen asiasta, mutta kirvesmieskaverini kertoi, että jos sen teen, niin runkotarkastus ei mene koskaan läpi eli annoin asian olla. Vituttaa tämmönen kusetusrahastus

• se menee

Rakennusvalvonta on näitä jäänteitä menneestä. Jos alkaa kyseenalaistamaan, niin sitten jokaisessa katselmuksessa keksitään mitä ihmeellisimpiä tulkintoja.

Pari poikkipuolista sanaa, niin on kusessa. Vitseille tulee nauraa äänekkäästi ja pitkään. Kieli pitkällä ja ruskeana koko tarkastuksen ajan..

Missäköhänn muussa instassissa hommma toimii niin, että jos jostain katselmuksesta, tai tarkastajasta tekee valituksen, niin sama hemmo tulee uudestaan seuraavalla tarkastuskerralla paikalle.

Rakennusvalvontaan kannattaa suhtautua kuin välttämättömään pahaan. Se nyt vain on yksi asia, jonka jokainen rakentaja kohtaa. Pohjoisessa homma on siedettävämpää, mutta täällä etelässä touhu on menettänyt jo aikoja sitten järkevyyden rajat, jos noita rajoja nyt koskaan tuossa touhussa on ollutkaan.

• mutta kun
        se menee kirjoitti:

Rakennusvalvonta on näitä jäänteitä menneestä. Jos alkaa kyseenalaistamaan, niin sitten jokaisessa katselmuksessa keksitään mitä ihmeellisimpiä tulkintoja.

Pari poikkipuolista sanaa, niin on kusessa. Vitseille tulee nauraa äänekkäästi ja pitkään. Kieli pitkällä ja ruskeana koko tarkastuksen ajan..

Missäköhänn muussa instassissa hommma toimii niin, että jos jostain katselmuksesta, tai tarkastajasta tekee valituksen, niin sama hemmo tulee uudestaan seuraavalla tarkastuskerralla paikalle.

Rakennusvalvontaan kannattaa suhtautua kuin välttämättömään pahaan. Se nyt vain on yksi asia, jonka jokainen rakentaja kohtaa. Pohjoisessa homma on siedettävämpää, mutta täällä etelässä touhu on menettänyt jo aikoja sitten järkevyyden rajat, jos noita rajoja nyt koskaan tuossa touhussa on ollutkaan.

on laki olemassa niin sitä pitää kai rakennustarkastajankin noudattaa? Siis yhtään tapausta tuntematta totean, että eduskunta on säätänyt lain ja laki edellyttää suunnittelijalta vähintään rakennusmestarin koulutusta. Siispä kirvesmiehen piirustuksia EI VOI HYVÄKSYÄ.
        Itse olen kokenut, että rakennustarkastajalta olen lupamaksun edestä saanut ammattimiehen neuvoja. Kunnissa voi olla vaihtelua, mutta on hyvä, että emme ole pirun kalliissa projekteissa pelkästään rakennusalan kaikenkarvaisten asiantuntijoiden varassa. Jos sitten rakennustarkastajien joukossa on kusipäitä, niin heitä en puolustele. Kusipäät on joka hommassa kusipäitä, itselle ei ole semmoista onneksi noissa hommissa sattunut kohdalle.

• lupabyrokratia
        mutta kun kirjoitti:

on laki olemassa niin sitä pitää kai rakennustarkastajankin noudattaa? Siis yhtään tapausta tuntematta totean, että eduskunta on säätänyt lain ja laki edellyttää suunnittelijalta vähintään rakennusmestarin koulutusta. Siispä kirvesmiehen piirustuksia EI VOI HYVÄKSYÄ.
        Itse olen kokenut, että rakennustarkastajalta olen lupamaksun edestä saanut ammattimiehen neuvoja. Kunnissa voi olla vaihtelua, mutta on hyvä, että emme ole pirun kalliissa projekteissa pelkästään rakennusalan kaikenkarvaisten asiantuntijoiden varassa. Jos sitten rakennustarkastajien joukossa on kusipäitä, niin heitä en puolustele. Kusipäät on joka hommassa kusipäitä, itselle ei ole semmoista onneksi noissa hommissa sattunut kohdalle.

Juu ei voi hyväksyä kirvesmiehen piirustuksia eikä käynyt sekään, että arkkitehtikaverini olisi "piirtänyt uusiksi" nämä kirvesmiehen suunnitelmat.

Ihme juttu sinänsä, käsittääkseni arkkitehdin koulutus on vähintään tuo mainostamasi rakennusmestarin koulutus.

Mutta sitten oli kaikki hyvin, kun rahat oli rkm-kaverin taskussa. Takuulla puolet meni sitten saunaillassa tuon rak.tarkastajan taskuun.

Kun lopputarkastus on tehty, taitaa molempien äijien autoille tapahtua jotain. Jotenkin sellainen outo kutina on...

• arkkitehdinkuvat
        lupabyrokratia kirjoitti:

Juu ei voi hyväksyä kirvesmiehen piirustuksia eikä käynyt sekään, että arkkitehtikaverini olisi "piirtänyt uusiksi" nämä kirvesmiehen suunnitelmat.

Ihme juttu sinänsä, käsittääkseni arkkitehdin koulutus on vähintään tuo mainostamasi rakennusmestarin koulutus.

Mutta sitten oli kaikki hyvin, kun rahat oli rkm-kaverin taskussa. Takuulla puolet meni sitten saunaillassa tuon rak.tarkastajan taskuun.

Kun lopputarkastus on tehty, taitaa molempien äijien autoille tapahtua jotain. Jotenkin sellainen outo kutina on...

olisi varmasti kelvanneet.. ja ensimmäinen virhe oli yrittää timpurin kuvilla, siksi ne ei uskoneet että sulla mitään arkkitehtikaveria on.

• naivi?
        mutta kun kirjoitti:

Mitä tarkoitat tällä, että olet saanut rakennustarkastajalta lupamaksun edestä neuvoja, tai sillä että ette ole rakennusalan kaikenkarvasiten asiantuntijoiden varassa?

Eiköhän tuo rakennustarkastaja ole noita kyseisiä kaikenkarvaisia koultukseltaan? Minne veikkat, että yleensä nuo koulusta päässeet alisuorutujat päätyvät? Julkinen sektori on tunnettu suojatyöpaikka ja tuskin rakennusala on mikään poikkeus.

Se on hienoa, että sait rakennusluvan hinnan verran neuvoja. Mahtoivat olla aika hyviä. Oma lupani maksoi 4350€, jolle en todellakaan saanut vastiketta.

• naurattaa
        naivi? kirjoitti:

Mitä tarkoitat tällä, että olet saanut rakennustarkastajalta lupamaksun edestä neuvoja, tai sillä että ette ole rakennusalan kaikenkarvasiten asiantuntijoiden varassa?

Eiköhän tuo rakennustarkastaja ole noita kyseisiä kaikenkarvaisia koultukseltaan? Minne veikkat, että yleensä nuo koulusta päässeet alisuorutujat päätyvät? Julkinen sektori on tunnettu suojatyöpaikka ja tuskin rakennusala on mikään poikkeus.

Se on hienoa, että sait rakennusluvan hinnan verran neuvoja. Mahtoivat olla aika hyviä. Oma lupani maksoi 4350€, jolle en todellakaan saanut vastiketta.

siis kuka oli naivi jos maksoi rakennusluvasta 4350 ekua.

• määritelmiä
        naurattaa kirjoitti:

siis kuka oli naivi jos maksoi rakennusluvasta 4350 ekua.

Mitenkä määrittelet naivi?

Maksoin kyseisen lupamaksun kaupungille, koska kaupunki sen vaati. Ilman kyseistä maksua en olisi voinut aloittaa rakentamista.

• Lupabyrokratia vituttaa
        arkkitehdinkuvat kirjoitti:

olisi varmasti kelvanneet.. ja ensimmäinen virhe oli yrittää timpurin kuvilla, siksi ne ei uskoneet että sulla mitään arkkitehtikaveria on.

saatiin rakennuslupa. Sitten kun piti alkaa rakentaan, niin yllättäen pitikin suunnitella jotain ihmeellistä, johon kirvesmiehen kyvyt eivät riittäneet, mutta sitten riittivät, kun rakennusmestari copypastesi kirvesmiehen kuvat ja oman nimensä paperille.

• kova oli maksu
        naivi? kirjoitti:

"Oma lupani maksoi 4350€"
        Mitä rakensit ja minne? Kerrostalon vaiko rivitalon kenties?

"Minne veikkat, että yleensä nuo koulusta päässeet alisuorutujat päätyvät?"
        Menepä äidinkielen tunnille!

Alisuoriutujia tai juuri koulusta päässeitä tarkastajia en ole havainnut. Kun nääs pitää olla insinöörin paperit ja vankka kokemus.

• oikein insinööri ;)
        kova oli maksu kirjoitti:

"Oma lupani maksoi 4350€"
        Mitä rakensit ja minne? Kerrostalon vaiko rivitalon kenties?

"Minne veikkat, että yleensä nuo koulusta päässeet alisuorutujat päätyvät?"
        Menepä äidinkielen tunnille!

Alisuoriutujia tai juuri koulusta päässeitä tarkastajia en ole havainnut. Kun nääs pitää olla insinöörin paperit ja vankka kokemus.

Suomessahan ylikoulutetaan insinöörejä ja kuona- aines mitä pääsee sisään ei valitettavasti omaa tarpeeksi kapasiteettia. Mutta työpaikkahan se näilläkin on. Missäköhän ;)

PS Eiköhän virkamiesten taidot ole aika tunnettu tosiasia. Suurin osa on suojatyöpaikkoja.

• tavan tumpelo

mestari jos moiseen käytti 8 tuntia.
      Anna potkut moiselle rahastajalle.

• työhon mennyt

kuin tunti mutta tyhmä olisin jos en nimestä päivän palkkaa ottaisi. Se on pienin velotus mitä käytän.

• että oli
        työhon mennyt kirjoitti:

kuin tunti mutta tyhmä olisin jos en nimestä päivän palkkaa ottaisi. Se on pienin velotus mitä käytän.

kysessä rakennusmestari eikä mikään taiteilija.
        Sun nimes ei ole minkään arvonen kenellekkään paitsi sille jota onnistut kusettamaan.

• vaatii pätevän
        että oli kirjoitti:

kysessä rakennusmestari eikä mikään taiteilija.
        Sun nimes ei ole minkään arvonen kenellekkään paitsi sille jota onnistut kusettamaan.

henkilön nimen papereihin, näin riittää leipää meikäläisellekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe