objektiivin purkaminen / puhdistus

jartsuli

Tervehdys, minulla on murheena obiskan sisälle kertynyt pöly lasipinnoilla. Takuuta putkessa ei ole, eikä tuo varsinaisesti vikakaan ole. Zoom putkihan 'hengittää' aina kun polttoväliä muuttaa.

Olen miettinyt tuon purkamista ja puhdistamista itse, syystä että kukaan ei tunnu tietävän kuinka ammattimiehet sen tekee ja pelkäävät hajottavansa jotain itse tehtäessä olen tullut tulokseen ettei tuota kai juurikaan kukaan ole kokeillut.

Mietteitä tuohon projektiin liittyen on ollut,
puhdas huone - miten ? = ehkä sauna, kunnollisen höyryttämisen jälkeen siellä ei pitäis olla pölyä, sekä myös ilman vaihtuvuus on helposti estettävissä.

pintojen puhdistus - miten ? = puhdistetulla paineilmalla (pieniä spray pulloja)

Ja mikä tietenkin olennaisinta, osien tarkka järjestys TARVITSEE muistaa, sekä myös avattavien ruuvien momentit rannetuntumalla.

Kommentoikaa.. harmittaa kun ostin käytettynä hyvän putken, mikä on vain vähän kerännyt törkyä sisuksiinsa.. näkyy kuvissa tietyllä polttovälillä ja tietyillä aukoilla.

Toki on fiksua, ensin testata hommaa käytännössä jollakin vanhalla (ilmaisella, itselle sopimattomalla) obiskalla.

15

8012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutaman purkanut

Jos olet ehdottomasti sitä mieltä että on pakko puhdistaa niin sitten toimeen.
      Jos putkessa ei ole mitään elektroniikkaa niin helpottaa asiaa. Elektroniikka saattaa tuhoutua jo staattisesta sähköstä.
      Purat osat riviin niin että tiedät kasatessa mikä osa mihinkin ja miten päin. Kasatessa puhdistat linssit yksitellen, ei niin että puhdistat kaikki kerralla riviin ja sitten kasaat, sillä tavalla ei tule onnistumaan. Onnistuu normaalissa huonetilassakin kunhan ikkunat ja ovet ei ole sepposen selällään. Puhdistuspumppu, linssien puhdistusainetta, puhtaita pyyhkeitä/kangasta josta ei irtoa nukkaa. Paineilma ei ole hyvä, siitä lähtee aina roskaa vaikka olisi kuinka puhdistettua, ja jos siellä linsseissä on pölyä, siellä on todennäköisesti myös rasvaa, tupakansavusta nikotiinia/tervaa, pakokaasujen jämiä ja muuta joka lähtee vain pesuaineella.
      Jos vielä silkkihanskat löytyy niin aina parempi, jos ei niin huolehdi sormien puhtaudesta vaikka välillä pesemällä ja kuivaamalla puhtaaseen pyyhkeeseen. Valoa riittävästi, normaali lukuvalaistus ei riitä alkuunkaan vaan enemmän sellainen leikkaussalivalaistus-tyylinen.
      Pöly on zoomien ongelma ja varsinkin noiden halpisten jotka venyy zoomatessa. Jos se ei ole kovin monta vuotta vanha niin tuskin tämänkään puhdistamisen jälkeen kauan pysyy puhtaana. Merkeissä on suuria eroja, Cosina taitaa olla pahin, se suorastaan imee joka raosta pölyä sisään mutta ei jostakin syystä päästä niitä ulos mistään raosta.
      Yksi vaihtoehto on että käytät vaativiin kuvauksiin kiinteitä polttovälejä ja zoomia vain hätätapauksessa b-luokan kuviin. Näkyvät roskat sitten poistat kuvankäsittelyssä.

• jartsuli

Kiitos vinkeistä, en tullut ajatelleeksi asiaa näin että siellä tarvitsee olla jotain mihin pöly on tarttunut kiinni. Minkälaista linssin puhdistusainetta tarkoitat? ..Ymmärtääkseni linsseissä on käytetty pinnoiteita, joten millään kovin vahvalla myrkyllä niitä ei kannattane alkaa putsaamaan, eikä myöskään liiemmin hankausta aiheuttaa.

Kyseessä on tuo obiska,
        http://www.objektiivi.info/objektiivit_info.php?oid=225 ei mikään pro mutta taitaa olla paras mitä itseltä löytyy.. ainoa virhe on sisäinen pöly :/

Jos voisit antaa ihan merkkiä tuohon linssin puhdistusaineeseen niin ois hienoa.. luulen että tavallinen mikrokuituliina soveltuisi tuona 'pyyhkeenä'? Toki niitä tarvisi olla useampia.

• jartsuli

Ja onko odotettavissa että obiskan sisällä olevissa liitoksissa olisi käytetty jotain erikosempaa ruuvia, nuo ainoat mitä tuossa näkyy on tavallista ristipäätä mutta oisiko sisällä odotettavissa esim torxia?

.. luulen että puhdistusaineena solveltuisi tuossa paketissa oleva tökötti http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_39&products_id=1793
        Vai mitä olet mieltä ?

Kiitos.

• tepi sorsakoski
        jartsuli kirjoitti:

Ja onko odotettavissa että obiskan sisällä olevissa liitoksissa olisi käytetty jotain erikosempaa ruuvia, nuo ainoat mitä tuossa näkyy on tavallista ristipäätä mutta oisiko sisällä odotettavissa esim torxia?

.. luulen että puhdistusaineena solveltuisi tuossa paketissa oleva tökötti http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_39&products_id=1793
        Vai mitä olet mieltä ?

Kiitos.

on varmaan mielenkiintoinen projekti itse puhdistaa kakkulansa.
        Itse en siihen kyllä tosin ryhtyisi.

Mutta lähinnä siis mietityttää, et kuin paljosn sitä pölyä sillä oikein on?
        Itsellänikin on joissan objektiiveissä näkyvääkin roskaa sisällä, mutta kuvan laatuun en ole niillä olleen mitään merkitystä.

Eli kannattaako oikeasti purkaa se lasi.

Oletko kysynyt paljon se maksaa ammattimiehen puhdistamana?

• jartsuli
        tepi sorsakoski kirjoitti:

on varmaan mielenkiintoinen projekti itse puhdistaa kakkulansa.
        Itse en siihen kyllä tosin ryhtyisi.

Mutta lähinnä siis mietityttää, et kuin paljosn sitä pölyä sillä oikein on?
        Itsellänikin on joissan objektiiveissä näkyvääkin roskaa sisällä, mutta kuvan laatuun en ole niillä olleen mitään merkitystä.

Eli kannattaako oikeasti purkaa se lasi.

Oletko kysynyt paljon se maksaa ammattimiehen puhdistamana?

Vaikea sitä on tässä kuvailla minkä verran pölyä siellä on, mutta linssien syvyyteen nähden, ainakin neljällä / viidellä eri pinnalla helposti erottuvia pisteitä. Joissakin kuvissa näkyy useita läiskiä, etenkin sinistä taivasta vasten.. Gimp dust removal plugin kylläkin hanskaa homman hienosti, mutta parempihan se kuva olisi ilman pölyä.

En ole kylläkään kysynyt ammattiliikkeestä hintaa, mutta mikäli vanhat merkit täältä kotosuomesta pitää paikkansa, niin nykyään ei tehdä juuri mitään alle 60e/h veloitusta.. eli veikkasin että tuo homma olisi noin satasen hujakoilla. Pistin juuri maitolaiturista tuon zeissin puhdistussarjan tilaukseen ja mitä ilmeisemmin harjoittelen kerran jos toisenkin vanhalla EF sarjan linssillä. Mikäli siitä saa tarpeeksi rohkaisua niin sitten avaan tuon sigman putken.

• Can.
        jartsuli kirjoitti:

Vaikea sitä on tässä kuvailla minkä verran pölyä siellä on, mutta linssien syvyyteen nähden, ainakin neljällä / viidellä eri pinnalla helposti erottuvia pisteitä. Joissakin kuvissa näkyy useita läiskiä, etenkin sinistä taivasta vasten.. Gimp dust removal plugin kylläkin hanskaa homman hienosti, mutta parempihan se kuva olisi ilman pölyä.

En ole kylläkään kysynyt ammattiliikkeestä hintaa, mutta mikäli vanhat merkit täältä kotosuomesta pitää paikkansa, niin nykyään ei tehdä juuri mitään alle 60e/h veloitusta.. eli veikkasin että tuo homma olisi noin satasen hujakoilla. Pistin juuri maitolaiturista tuon zeissin puhdistussarjan tilaukseen ja mitä ilmeisemmin harjoittelen kerran jos toisenkin vanhalla EF sarjan linssillä. Mikäli siitä saa tarpeeksi rohkaisua niin sitten avaan tuon sigman putken.

Kuvaatko digikameralla ?

Jos näin on,niin oletko ihan 100% varma,että kuvissa näkyvät likatahrat aiheutuvat objektiivista.Ettei vaan ole potaskaa kennolla?

• jartsuli
        Can. kirjoitti:

Kuvaatko digikameralla ?

Jos näin on,niin oletko ihan 100% varma,että kuvissa näkyvät likatahrat aiheutuvat objektiivista.Ettei vaan ole potaskaa kennolla?

Joo toi oli hyvä pointti, en voi olla aivan 100% varma että kuvien pilkut johtuisi obiskasta, en ole kuvannut samoja kohteita ja tilanteita useammalla obiskalla niin täydellinen vertailu ei ole mahdollista. Sen voin sanoa, että pilkkuja kuvissa olen huomannut vain tuolla obiskalla otettuina, ja kuten jo kerrottu tuon obiskan sisällä on silmin nähtävästi likaa. Eli veikkaisin 90% varmuudella, että tuo putki on se mikä tarvitsee puhdistusta.

• Can.
        jartsuli kirjoitti:

Joo toi oli hyvä pointti, en voi olla aivan 100% varma että kuvien pilkut johtuisi obiskasta, en ole kuvannut samoja kohteita ja tilanteita useammalla obiskalla niin täydellinen vertailu ei ole mahdollista. Sen voin sanoa, että pilkkuja kuvissa olen huomannut vain tuolla obiskalla otettuina, ja kuten jo kerrottu tuon obiskan sisällä on silmin nähtävästi likaa. Eli veikkaisin 90% varmuudella, että tuo putki on se mikä tarvitsee puhdistusta.

Tuossa edellä kirjoitit,että taivasta vasten kuvatuissa kuvissa näkyy läiskiä.
        Tuon perusteella minulle tulee kyllä ensimmäiseksi mieleen epäillä kennolla olevaa pölyä/likaa.

Objektiivissä saa olla kyllä aika hemmetin paljon roskaa ja pölyä,ennenkuin ne kuvissa näkyvät.

Mutta,ota kuvia vaikka pelkästä taivaasta pienellä aukolla myös jollain toisella objektiivilla,niin asia selviää.

• älä pura vielä...
        jartsuli kirjoitti:

Onko mahdollista että juuri tuossa putkessa löytyy pienin aukko mitä sun putkivalikoimaan tällä hetkellä kuuluu? Jos muissa putkissa ei saa aukkoa niin pieneksi kuin tuossa Sigmassa niin siksi muilla putkilla ei näy kennolla oleva pöly, ja siksi se saattaa harhauttaa ajattelemaan että pöly onkin putken sisällä. Nyt vähän tuntuu siltä että se kuvissa näkyvä pöly on kennolla.

• 100% varmuudella
        jartsuli kirjoitti:

kennolla. Objektiivin sisällä oleva pöly ei näy kuvissa tummina pisteinä. Korkeintaan kontrasti saattaa vähän kärsiä. Tuolta välineet puhdistukseen http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=22

• jartsuli
        Can. kirjoitti:

Tuossa edellä kirjoitit,että taivasta vasten kuvatuissa kuvissa näkyy läiskiä.
        Tuon perusteella minulle tulee kyllä ensimmäiseksi mieleen epäillä kennolla olevaa pölyä/likaa.

Objektiivissä saa olla kyllä aika hemmetin paljon roskaa ja pölyä,ennenkuin ne kuvissa näkyvät.

Mutta,ota kuvia vaikka pelkästä taivaasta pienellä aukolla myös jollain toisella objektiivilla,niin asia selviää.

Joo tarvitsee testata, samalla katson olisiko jokin kuva minkä pistän nettiin esimerkkinä pilkuista jotta näette mitä tarkoitan. ... Josko saisi tänään aikaiseksi :)

• On päivän selvä!
        jartsuli kirjoitti:

Kuvissa näkyvät pilkut ei koskaan tule objektiivista. Ei filmillä, eikä digillä.
        Linssien pinnoilla olevat roskat eivät koskaan näy kuvissa muutoin kuin vähentyneenä kontrastina, elleivät ne ole "hevosen" kokoisia.

Vika on kennon likaisuudessa tai sitten kennossa on pikselivikoja.
        Pikseliviat näkyy usein värillisinä, mutta myös valkoisina tai mustina täplinä riittävästi suurennettaessa, erityisesti tasasävyisillä alueilla.
        Roskat näkyy harmaina läiskinä, joiden koko ja muoto vaihtelee.
        kennollakaan olevat roskat ei näy suuria valovoimia käytettäessä kovin helposti, mutta himmennettäessä tai pienivalovoimaisilla objektiiveilla ne tulee näkyviin.
        Siksipä saattaa olla eroja eri objektiiveja käytettäessä.

• itse tai liikkeessä

Minulla on zoom-objektiivi joka on kerännyt pientä hiekkaa tarkennusrullan alle eli se "krahisee" kun sitä kääntää. Ei liene isotöinen homma liikkeessä, mutta missä Hesan seudulla sen voisi teettää. Itsekin voisin sen puhdistaa mutta miten se (rulla) Canonin objektiivissa irtoaa?

Kiitos tiedoista.

• Irtoaa?
        itse tai liikkeessä kirjoitti:

Minulla on zoom-objektiivi joka on kerännyt pientä hiekkaa tarkennusrullan alle eli se "krahisee" kun sitä kääntää. Ei liene isotöinen homma liikkeessä, mutta missä Hesan seudulla sen voisi teettää. Itsekin voisin sen puhdistaa mutta miten se (rulla) Canonin objektiivissa irtoaa?

Kiitos tiedoista.

Se on hyvin objektiivikohtaista.

• HöpöHessu
        itse tai liikkeessä kirjoitti:

Kiitos tiedoista.

" Minulla on zoom-objektiivi joka on kerännyt pientä hiekkaa tarkennusrullan alle eli se "krahisee" kun sitä kääntää. Ei liene isotöinen homma liikkeessä, mutta missä Hesan seudulla sen voisi teettää. Itsekin voisin sen puhdistaa mutta miten se (rulla) Canonin objektiivissa irtoaa?

Kiitos tiedoista."

Esim Mustonen & Laine
        http://www.saunalahti.fi/kamerahu/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      360
      3085
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      302
      1482
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1145
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1052
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe