Juu, eli kärvähti repsikan puoleinen pitkien polttimo, ja tuossa hetken rystyset verillä temuttuani ajattelin kysäistä että olisko jollain hyvä vinkki antaa mitä kannattaa purkaa tieltä pois, vai pitääkö koko hiton valaisin irroittaa polttimon vaihdon vuoksi. Ohjekirjahan... heh... kehoittaa viemään Auton merkkiliikkeeseen. :)
Golf IV ja ajovalojen polttimoiden vaihto
17
20012
Vastaukset
- Joppe-
Mulla on sama auto, ja tosiaan joka paikassahan ne yrittää ohjekirjassa mainostaa merkkiliikkeen "halpoja" palveluja..
En oo ite joutunu vaihtamaan kyseisiä pitkiä valoja, mutta ajovalot kyllä ainakin onnistuu vaihtamaan molemmilta puolilta ilman merkkiliikkeitä...repsikan puolella se on vielä vähän helpompaa, koska kuljettajan puolella joutuu ottamaan akun irti ennen valoihin käsiksi pääsyä! En nyt sen suurempia ohjeita pysty kertomaan, mutta jos sulta löytyy pieni peili ja taskulamppu ja sopivasti kärsivällisyyttä, niin kyllä se lampun vaihto onnistuu.- Jannu
Hyvä valaistus, tarpeeksi aikaa ja sorminäppäryyttä, niin homma onnistuu. Akkua ei tarvitse irroittaa, mutta akun päällä oleva suoja kylläkin. Tienpäällä ja hämärässä huoltamon pihalla on aivan turha yrittääkään vaihtaa. Ja apukuskin puoli on helpompi vaihtaa.
- osssss
Asialinja.
- örör
Elikkäs jos ei vaihto onnistu normaalilla tavalla ja autoa ei viitsi lamppujen takia viedä pajalle niin ei muuta kuin puskuri ja umpiot irti.
IV-koppasissa tila konehuoneessa ilmeisesti konetyypin mukaan vaihtelee, ainakin powerdieseleissä on perkeleen ahdasta. Lähivalopolttimot olen saanut yläkautta vaihdettua, mutta vittumaista se on.
Työkaluiksi tarvitsee pari torx-avainta ja vaikkapa lattapäämeisselin. Suosittelen myös paria asennuskaljaa taikka siideriä asentajan oman maun mukaan.
Elikkäs näin:
1. Konepelti auki
2. Vedä lampunpesimiä ulospäin, jolloin ne päälliset saa napsautettua irti.
3. Irroita alhaalta reunimmaiset ilmanottoaukkojen suojat, niiden alta paljastuu 1 torx-ruuvi/puoli, ne auki.
4. Molemmilla puolilla sisälokarissa 4 lähinnä keulaa olevaa torxia auki, ovat kiinni puskurissa, onnistuu ilman renkaan irroitusta.
5. Maski lähtee irti kun painaa meisselillä vw-merkin yläpuolella olevasta kolosta ja sitten napsauttelee sen irti, maskin voi jättää roikkumaan konepellin avausvivun varaan. Maskin alta paljastuu 5 kpl torxeja ja ne sitten auki.
6. Nyt puskuria vedetään molemmista päistä eteenpäin jolloin sen päät irtoavat "kiskoilta" ja puskuri on irti.
7. Umpioissa on 4 torxia, 2 ylhäällä näkyvissä ja 2 puskurin alla piilossa, ne auki ja umpion voi vetää pois. Johdot irti ja nyt on polttimot helppo vaihtaa.
Koko läjän voi sitten kasata mieleisessään järjestyksessä.
Kuten näkyy, ko. operaatio ei ole aivan yksinkertainen, mutta pienellä pähkäilyllä helppoa. Eli jos ei muuta tekemistä ole niin näin se hoituu. Toisella kerralla hommassa ei enää montaa minuuttia mene.- Pera
Tää oli hyvä! :-))
Toimii, mutta...! - tdi
kai tää nyt oli vitsi, täytyi olla. itselläni myös tdi ja ahdasta on mutta kyllä kaikki polttimot saa vaihdettua aivan helposti ja "normaalisti" kun on hieman kärsivällisyyttä. myös vasen puoli onnistuu ilman akun irroitusta, akun suojakotelo ja se etu reunan muovi vain irti.
tämä on muuten ikuisuusaihe, jos selailette joitakin sivuja taakse päin niin aiheeseen törmää säännöllisesti. - örör
tdi kirjoitti:
kai tää nyt oli vitsi, täytyi olla. itselläni myös tdi ja ahdasta on mutta kyllä kaikki polttimot saa vaihdettua aivan helposti ja "normaalisti" kun on hieman kärsivällisyyttä. myös vasen puoli onnistuu ilman akun irroitusta, akun suojakotelo ja se etu reunan muovi vain irti.
tämä on muuten ikuisuusaihe, jos selailette joitakin sivuja taakse päin niin aiheeseen törmää säännöllisesti.Mitäs tässä vitsejä kertomaan, ko. tapa on helppo ja nopea kun sen kerran on tehnyt. Ja myös merkkihuollot käyttävät tätä systeemiä. Itse en ole mikään nakkisormi, mutta esim. kaukovalon polttimoihin en ylety ilman purkuoperaatiota. Golffissa on muuten ainakin Hellan ja Valeon tekemiä umpioita, niissä saattaa olla jotain pikku eroja vaikka päällepäin ovat samanlaisia.
Jos nyt muuta ei keksi ja tuon puskurin päättää tiputtaa autotallin lattialle naarmuuntumaan niin samalla voi tarkistaa puskurin takaa pari muutakin asiaa. Ainakin Tdi:ssä saattavat välijäähdyttimelle menevät putket joskus pompsahtaa irti kun ahtoa on "sopivasti", niiden kiinnitykset pystyy tarkistamaan samalla. Samoin itse välijäähyn voi napsaista irti ja kaataa sinne kertyneet öljyt kukkapenkkiin.
- pekka
Ei kannata purkaa kuin avata takana oleva kansi ja varsipeilillä ja taskulampulla katsella kaikessa rauhassa maisemaa.
Lampun saa 15min miettimisen jälkeen sormenpäillä ujutettua paikoilleen ja varsipeili paljastaa kuinka suoritus onnistuu.
Pitkien valojen polttimot onkin se hankalampi ole vain kärsivällinen-älä yritä ensimmäistä kertaa pakkasessa tai pimessä tien laidassa. - VW-03
Kultaisin neuvo: katso tarkkaan miten irroitat mitäkin.
Kaksi tuntia tuskallista takaisin turaamista ja ratkaisu olikin sitten helppo.- osssss
Arvelisin että merkkiliike ottaa lamppujen vaihdosta ainakin satasen.Kysykää vaan ennen kuin sinne viette.
- testattu
osssss kirjoitti:
Arvelisin että merkkiliike ottaa lamppujen vaihdosta ainakin satasen.Kysykää vaan ennen kuin sinne viette.
Ottaa muuten 15,- eikä satasta
- Scotty
Puskurin ja lyhdyn irroittamiseen menee 10 minsaa..miks räplätä peilien ja pihtien avulla...
"radalla" tulee paljon autoja vastaan missä on "ihan ite " vaihtanut polttimon
'sen kyllä huomaa ..kaikki - golfGTI
Kyllä tuo puskurin ja valojen irroitus on helpoin tapa. Eilen uhrasin 1h ja muuta ei saanu aikaseks ku lievän raivon. Äsken otin puskurin ja valot irti, 5min meni irrotukseen ja 5 kasaukseen.
- tumpelo1
Tietääkö joku mikä on vikana kun paloi VWPolo 1.4 TDI 2006 oikean puoleinen lähiajovalo, poltin vaihdettiin, sulakkeet tarkistettiin, kunnossa, valo ei syty. Polttimon kannassa olevaan johtoon ei tule jännite, mitattu yleismittarilla. Minne mahtaisi tuo vika jäädä?
- Reippis
Komppaan pekkaa... itse vaihdoin muutama kuukausi sitten Philipsin Xtreme Visionit pitkille valoille. Muuta en ottanut irti kuin muovikannen umpion takaosasta. Ensin peilin ja lampun kanssa katsoin kuinka polttimo on paikallaan ja sitten vain sormet sisään luukusta. vanha lähtee tosi helposti pois mutta uuden laittamiseen käytin fikaria ulkokautta osoittamaan umpion suuntaan valoa että näki mihin on polttimoa työntämässä. Aikaa meni kokonaisuudessaan ehkä 20-30min. Hommaa tietty hankaloittaa jos vaihtajalla on "metsurin kädet" :) Itselläni on melko pienet kädet joten homma hoitui ehkä senkin takia helposti.
- Anonyymi
On kyllä maailman vittumaisin auto mihin poltin vaihtaa puskurin joutuu ottamaan pois.5h yritin vaihtaa siitä ahtaasta välistä mutta se jousi ei mene millään omalle paikalleen.paska mikä paska ei tule kolffia tähän talouteen Ikinä enää.Insinöörit idiootteja eivät osaa suunnitella helpommaksi polttimon vaihtoa.kysees vas puoleinen poltin.
- Anonyymi
Samanaikuisessa Skoda Octavi MK1:ssä nykäistään vain lampunsuojat pois, irrotetaan lampunkiinnike umpiosta ja vaihdetaan lamppu....,,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059