Narsistinen persoonallisuushäiriö (jatkossa narsismi) on tunnustettu omaksi mielenterveyshäiriökseen Yhdysvalloissa vuonna 1980. Sen diagnoosin kriteereitä on muutettu vuosina 1987 ja 2000.
Yksi narsismin määritelmistä: "kaikkialle läpitunkeva suureellisuus (mielikuvissa tai käytöksessä), ihailun ja imartelun tarve ja empatian puute, tavallisesti varhaisesta aikuisuudesta alkaen."
Narsismille on määritelty yhdeksän diagnoosikriteeriä. Narsismin diagnoosi edellyttää. että vähintään viisi niistä toteutuu. Seuraavassa ne ovat Sam Vakninin esittämässä muodossa:
1. Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);
2. Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;
3. On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein, tai ovat hänen seuransa arvoisia;
4. Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);
5. Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;
6. "Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen;
7. Vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;
8. On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista, koska uskoo, että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;
9. Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.
Uskovaisten Jumala on narsisti
53
1739
Vastaukset
- velhotar
Rakastaa kaikkia ehdoitta!
- Karppanen
Voitko kertoa meille "Velhotar" käytännön esimerkkejä ehdottomasta rakkaudestasi?
Rakastatko ehdoitta pultsaria, joka vanhalta viinalta, hieltä ja oksennukselta haisten tulee luoksesi pyytämään halausta. Halaatko vai et?
Rakastatko vanhaa miestä, joka irstailevasti mittaillen katselee naisen vartaloasi ja sanoo, että olet mieleiseni nainen, haluaisin sinut. Kykenetkö sanomaan hänelle jotain positiivista vai et?
Rakastatko ihmistä, joka tarrautuu sinuun pyytäen anovasti apua, koska muita auttajia ei ole?
Tuossa muutamia kysymyksiä. Kykenetkö tekemään rakkauden tekoja noille ja muillekin vähemmän hurmaaville ihmisille? - Aritta
tekee. Meillä taitaa olla sama Jumala. :-)
- Aritta
Karppanen kirjoitti:
Voitko kertoa meille "Velhotar" käytännön esimerkkejä ehdottomasta rakkaudestasi?
Rakastatko ehdoitta pultsaria, joka vanhalta viinalta, hieltä ja oksennukselta haisten tulee luoksesi pyytämään halausta. Halaatko vai et?
Rakastatko vanhaa miestä, joka irstailevasti mittaillen katselee naisen vartaloasi ja sanoo, että olet mieleiseni nainen, haluaisin sinut. Kykenetkö sanomaan hänelle jotain positiivista vai et?
Rakastatko ihmistä, joka tarrautuu sinuun pyytäen anovasti apua, koska muita auttajia ei ole?
Tuossa muutamia kysymyksiä. Kykenetkö tekemään rakkauden tekoja noille ja muillekin vähemmän hurmaaville ihmisille?Jumalasta?
Mutta ei se niin vaikeaa ole meille tavallisille ihmisillekään. Olemme kuitenkin vielä materian vankeja mutta henkemme rakastaa ehdoitta. - velhotar
Karppanen kirjoitti:
Tuossa muutamia kysymyksiä. Kykenetkö tekemään rakkauden tekoja noille ja muillekin vähemmän hurmaaville ihmisille?Vaikka minussa on myös Jumala= rakkaus. Mutta minä olenkin vielä täällä oppimassa sitä, mitä Jumala on kehoittanut.
Hassua että sekoitit minut ja Jumalani. En minä kykene vielä pyytteetömään rakkauteen, en ole niin kehittynyt. Olen katsos vaan ihminen. - Karppanen
velhotar kirjoitti:
Vaikka minussa on myös Jumala= rakkaus. Mutta minä olenkin vielä täällä oppimassa sitä, mitä Jumala on kehoittanut.
Hassua että sekoitit minut ja Jumalani. En minä kykene vielä pyytteetömään rakkauteen, en ole niin kehittynyt. Olen katsos vaan ihminen.Ai sekoitinko?? ;D Enpä tainnut. Vastauksellasi osoitit vain sen, että olet ihminen kuten kaikki muutkin täällä maapallolla. Myös ne uskovaiset, joiden Jumalan sanoit olevan itsekäs.
Tuliko mieleesi ollenkaan, että myös uskovaiset ovat ihmisiä ja rakkauden sekä rakastamisen arvoisia. Eipä taida sinun Jumalasi ymmärtää tuota "sinun tapaasi rakastaa". Valikoit ihmisiä sen mukaan ovatko he "uskossa sinun Jumalaasi" vai "uskossa siihen toiseen Jumalaan". Tuliko sinulle mieleesi missään vaiheessa, että on vain yksi Jumala? Ei ole kahta Jumalaa. Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan. Mikä kohta tästä on vaikea ymmärtää?
Jumala = rakkaus. Tietääkseni uskovaiset uskovat tuohon Jumalaan, joka sanoo olevansa rakkaus. Siihenkö Jumalaan sinä uskot?
Yleensä toisessa ihmisessä näkee niitä piirteitä, joita on itsessäkin. Eli jos sanon, että onpa naapurin Maija ärsyttävä, niin melko varmasti olen itse ärsyttävä. Tai "onpa tuo kurssikaverini Matti todella hiljainen" ja kun tutkin itseäni, huomaan olevani hiljainen jne. Ymmärsit varmaan kuvion?
Kun sanot, että uskovaisten Jumala on itsekäs, niin menepä katsomaan peilistä: sinä olet itsekäs!! Eihän ollut ihme. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Ai sekoitinko?? ;D Enpä tainnut. Vastauksellasi osoitit vain sen, että olet ihminen kuten kaikki muutkin täällä maapallolla. Myös ne uskovaiset, joiden Jumalan sanoit olevan itsekäs.
Tuliko mieleesi ollenkaan, että myös uskovaiset ovat ihmisiä ja rakkauden sekä rakastamisen arvoisia. Eipä taida sinun Jumalasi ymmärtää tuota "sinun tapaasi rakastaa". Valikoit ihmisiä sen mukaan ovatko he "uskossa sinun Jumalaasi" vai "uskossa siihen toiseen Jumalaan". Tuliko sinulle mieleesi missään vaiheessa, että on vain yksi Jumala? Ei ole kahta Jumalaa. Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan. Mikä kohta tästä on vaikea ymmärtää?
Jumala = rakkaus. Tietääkseni uskovaiset uskovat tuohon Jumalaan, joka sanoo olevansa rakkaus. Siihenkö Jumalaan sinä uskot?
Yleensä toisessa ihmisessä näkee niitä piirteitä, joita on itsessäkin. Eli jos sanon, että onpa naapurin Maija ärsyttävä, niin melko varmasti olen itse ärsyttävä. Tai "onpa tuo kurssikaverini Matti todella hiljainen" ja kun tutkin itseäni, huomaan olevani hiljainen jne. Ymmärsit varmaan kuvion?
Kun sanot, että uskovaisten Jumala on itsekäs, niin menepä katsomaan peilistä: sinä olet itsekäs!! Eihän ollut ihme.vanhan testamentin niin siitä sitten näkisit minkälainen kristityitten jumala on.
Sitäpaitsi vielä se että jumalanne vaatii sokeaa kuuliaisuutta ja tottelevaisuutta osoittaa sen että hän on hyvin itsekäs. Ne jotka eivät häntä tottele heitetään helvettiin. - Karppanen
Aritta kirjoitti:
vanhan testamentin niin siitä sitten näkisit minkälainen kristityitten jumala on.
Sitäpaitsi vielä se että jumalanne vaatii sokeaa kuuliaisuutta ja tottelevaisuutta osoittaa sen että hän on hyvin itsekäs. Ne jotka eivät häntä tottele heitetään helvettiin.Oletko jättänyt lukematta UT:n? Mitä se kertoo? Sen, että Jeesus on uuden liiton solmija.
Kannattais lukea Uusi Testamentti, niin pääsisit eroon negatiivisesta kuvastasi Jumalasta. Jumala on edelleenkin rakkaus ja sen Hän osoitti sillä, että lähetti Ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotukseen.
SE on rakkautta, että antaa ainokaisen poikansa kuolemaan toisten syntien puolesta. Antaisitko sinä Aritta poikasi hengen jonkun toisen puolesta? Tuskin! Ei sinusta siihen ole, koska et usko rakkauteen. Uskot vain hölynpölyyn. Sinun päähäsi ei sovi ajatus siitä, että Jumala on RAKKAUS. Häneen sinun pitää uskoa joka käänteessä, eikä itseesi, heikkoon, vajavaiseen ihmiseen. Sitähän me olemme kaikki: vajavaisia ihmisiä ilman rakkautta, mutta Hänessä me olemme vahvoja. Hän antaa meille rakastamisen voiman. Emme me ihmiset kykenisi rakastamaan ilman Jumalaa. - velhotar
Karppanen kirjoitti:
Ai sekoitinko?? ;D Enpä tainnut. Vastauksellasi osoitit vain sen, että olet ihminen kuten kaikki muutkin täällä maapallolla. Myös ne uskovaiset, joiden Jumalan sanoit olevan itsekäs.
Kun sanot, että uskovaisten Jumala on itsekäs, niin menepä katsomaan peilistä: sinä olet itsekäs!! Eihän ollut ihme.Miksi ei Raamatun Jumala voi olla totta
Kirjoittanut: täällä taas 8.7.2008 klo 11.03
Kun mietimme ihmisen olemusta. Tapaa tuntea ja rakastaa lähimmäistä ja mietimme sanontaa: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Minä sanoisin, että tuo sanonta/oppi kuuluu, että rakastat lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Ihminen peilaa omia tunteitaan toiseen. Ihminen, joka esim. pettää puolisoaan, on mustasukkainen. Tai ihminen, joka varastaa, epäilee muitakin varkaiksi.
Hyvä esimerkki on väkivaltainen aviomies, joka kaikin tavoin pyrkii alistamaan vaimoaan. Sellaiset miehet ovat juuri niitä, joilta puuttuu itseluottamus ja siksi mustasukkaisia ja kateellisia.
Sitten on niitä harvoja ihmisiä, jotka ovat jo kehittyneet itsensä kanssa niin pitkälle, että oikeasti rakastaa itseään. (ihan täydellisinä niitä nyt tuskin on) He eivät enää tuomitse ihmistä millään tavalla.
On vaikeaa olla niin avarakatseinen ja sinut itsensä kanssa, että hyväksyy pissalta haisevan puliukon seuran bussipysäkillä, eikä itse tunne häpeää tai pelkoa, niinkuin varmaan me kaikki siinä tilaanteessa tunnemme.
Voidaanko koskaan ehdoitta rakastaa toista ihmistä? Maailmassa kun on niin paljon hämäräperäistä porukkaa, joita on syytäkin pelätä oman hengissä selviämisen takia.
Mutta kun ajatellaan Jumalaa. Hänen ei tarvi pelätä, hävetä tai olla epävarma itsestään. Kun hänellä ei ole näitä kielteisiä tunteita itsessään, hän ei näe niitä silloin muissakaan.
Jumala on niin paljon viisaampi (ei sellaista voi sanoin kuvata) että en voi kuvitella häntä edes ihmisen muotoon. Hän on hyvin laaja, niinkuin jonkinlainen energia, puhtaan rakkauden voima, joka asuu meissä kaikissa kivistä aurinkoon.
Siksi ei Raamatun Jumala voi olla totta, koska hän näki ihmisissä pahuutta ja halusi rangaista, ketä milloinkin.
Ei se voi olla totta myöskään siksi, että siinä Jumala laskeutui ihmisen tasolle.
Niin mahtava kuin Jumala, joka kaiken loi, ei jakele käskyjä ja pakota ihmisiä surmatöihin.
Jumala kommunikoi kanssamme vain rakkaudessa.
Miettikää, siniset hetket elämässänne,(niinkuin siinä suklaa mainoksessa) vaikka se olisi hyvin ohikiitävä pieni hetki, lapsen nauru tai tuntemattoman ihmisen hymy ja se tekee sinut onnelliseksi, vaikka vain sekunniksi. Silloin kohtasit taas Jumalan... ja kun on aistit ja mieli avoin, voit kohdata Jumalan vaikka joka päivä. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Oletko jättänyt lukematta UT:n? Mitä se kertoo? Sen, että Jeesus on uuden liiton solmija.
Kannattais lukea Uusi Testamentti, niin pääsisit eroon negatiivisesta kuvastasi Jumalasta. Jumala on edelleenkin rakkaus ja sen Hän osoitti sillä, että lähetti Ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotukseen.
SE on rakkautta, että antaa ainokaisen poikansa kuolemaan toisten syntien puolesta. Antaisitko sinä Aritta poikasi hengen jonkun toisen puolesta? Tuskin! Ei sinusta siihen ole, koska et usko rakkauteen. Uskot vain hölynpölyyn. Sinun päähäsi ei sovi ajatus siitä, että Jumala on RAKKAUS. Häneen sinun pitää uskoa joka käänteessä, eikä itseesi, heikkoon, vajavaiseen ihmiseen. Sitähän me olemme kaikki: vajavaisia ihmisiä ilman rakkautta, mutta Hänessä me olemme vahvoja. Hän antaa meille rakastamisen voiman. Emme me ihmiset kykenisi rakastamaan ilman Jumalaa.niin julma että uhraisin poikani jonkun muun takia. Eikä ole Jumalakaan niin julma. Hän ei ole koskaan uhrannut mitään.
Olen kyllä lukenut UT:n ja siellä tosiaan välillä vilahtelee Jumalakin mutta ei koko kirjan läpi.
"Sinun päähäsi ei sovi ajatus siitä, että Jumala on RAKKAUS."
Se nyt sattuu olemaankin asian ydin. Jumala on RAKKAUS. Raamatussa ei sellaista Jumalaa ole.
Me olemme Jumalasta ja olemme myös vahvoja ja meillä on luomisen kyky. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Oletko jättänyt lukematta UT:n? Mitä se kertoo? Sen, että Jeesus on uuden liiton solmija.
SE on rakkautta, että antaa ainokaisen poikansa kuolemaan toisten syntien puolesta. Antaisitko sinä Aritta poikasi hengen jonkun toisen puolesta? Tuskin! Ei sinusta siihen ole, koska et usko rakkauteen. Uskot vain hölynpölyyn. Sinun päähäsi ei sovi ajatus siitä, että Jumala on RAKKAUS. Häneen sinun pitää uskoa joka käänteessä, eikä itseesi, heikkoon, vajavaiseen ihmiseen. Sitähän me olemme kaikki: vajavaisia ihmisiä ilman rakkautta, mutta Hänessä me olemme vahvoja. Hän antaa meille rakastamisen voiman. Emme me ihmiset kykenisi rakastamaan ilman Jumalaa.on rakkautta jos uhraa itsensä eikä lastaan.
- Karppanen
Aritta kirjoitti:
on rakkautta jos uhraa itsensä eikä lastaan.
Muistaakseni se meni näin: Jumala antoi Ainokaisen Poikansa syntyä maailmaan täydelliseksi ihmiseksi, jossa ei syntiä ollut. Muistelen, että Jeesus oli Jumalan rakas Poika, joka uhrasi itsensä meidän syntiemme puolesta. Siis Jeesus tiesi tehtävänsä, joka oli uhrautua kuolemaan toisten puolesta ristillä. Hän rukoili, että Isä ottaisi pois sen maljan häneltä, mutta vain jos Isä niin tahtoi.
Muistelen, että Jeesus todellakin naulattiin ristille muiden ihmisten syntien puolesta. Hän oli synnitön. Hän uhrasi itsensä kertakaikkisesti. VT:n papit uhrasivat eläimiä ja ne eivät lepyttäneet Jumalaa. Ainoa uhri, joka lepytti Jumalan, oli Ainokaisen Pojan uhraaminen ihmisten syntien sovittamiseksi.
Jumala siis uhrasi itsensä. Miksi? Jottei minun eikä sinunkaan tarvitse tulla naulituksi ristille. Jotta sinulla ja minullakin on elämä. Ettei meidän tarvitse kantaa syntejämme harteillamme ja kuormittua niistä, koska Jeesus kantoi kaikki syntimme ristille kertakaikkisesti.
Jumala ON rakkaus ja siksi minä annan Hänelle vastalahjoja, rakkauden tekoja siinä määrin kuin olen rakkaudesta tullut osalliseksi. Aiemmin elämässäni en uskonut rakkauden olemassaoloon, koska näin isäni juovuksissa riitelevän äitini kanssa. Tuolloin lapsena enkä vielä nuorenakaan tiennyt, että rakkautta on olemassa.
Vasta nyt tiedän, että rakkautta on todellakin olemassa. Jotkut ihmiset ovat osoittaneet sen teoin. Olen eheytynyt heidän tekojensa vuoksi. Kiitos Jumalalle heistä. - sairaanhoitaja opiskelija
Karppanen kirjoitti:
Muistaakseni se meni näin: Jumala antoi Ainokaisen Poikansa syntyä maailmaan täydelliseksi ihmiseksi, jossa ei syntiä ollut. Muistelen, että Jeesus oli Jumalan rakas Poika, joka uhrasi itsensä meidän syntiemme puolesta. Siis Jeesus tiesi tehtävänsä, joka oli uhrautua kuolemaan toisten puolesta ristillä. Hän rukoili, että Isä ottaisi pois sen maljan häneltä, mutta vain jos Isä niin tahtoi.
Muistelen, että Jeesus todellakin naulattiin ristille muiden ihmisten syntien puolesta. Hän oli synnitön. Hän uhrasi itsensä kertakaikkisesti. VT:n papit uhrasivat eläimiä ja ne eivät lepyttäneet Jumalaa. Ainoa uhri, joka lepytti Jumalan, oli Ainokaisen Pojan uhraaminen ihmisten syntien sovittamiseksi.
Jumala siis uhrasi itsensä. Miksi? Jottei minun eikä sinunkaan tarvitse tulla naulituksi ristille. Jotta sinulla ja minullakin on elämä. Ettei meidän tarvitse kantaa syntejämme harteillamme ja kuormittua niistä, koska Jeesus kantoi kaikki syntimme ristille kertakaikkisesti.
Jumala ON rakkaus ja siksi minä annan Hänelle vastalahjoja, rakkauden tekoja siinä määrin kuin olen rakkaudesta tullut osalliseksi. Aiemmin elämässäni en uskonut rakkauden olemassaoloon, koska näin isäni juovuksissa riitelevän äitini kanssa. Tuolloin lapsena enkä vielä nuorenakaan tiennyt, että rakkautta on olemassa.
Vasta nyt tiedän, että rakkautta on todellakin olemassa. Jotkut ihmiset ovat osoittaneet sen teoin. Olen eheytynyt heidän tekojensa vuoksi. Kiitos Jumalalle heistä.Mikä Jeesuksen ristillä tappoi?
Verenvuoto tuskin sentään. Kipuko? Jano? - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Vasta nyt tiedän, että rakkautta on todellakin olemassa. Jotkut ihmiset ovat osoittaneet sen teoin. Olen eheytynyt heidän tekojensa vuoksi. Kiitos Jumalalle heistä.koko juttu on raamatun kirjoittajien keksimää. Mitä se tietenkin onkin. Se on mytologiaa.
No miksi ei Jumala sitten uhrannut itseään? Miksi hän kasvatti itselleen pojan jonka sitten aivopesi pienestä asti siihen että hän tulee kuolemaan ristillä?
"Vasta nyt tiedän, että rakkautta on todellakin olemassa. Jotkut ihmiset ovat osoittaneet sen teoin. Olen eheytynyt heidän tekojensa vuoksi. Kiitos Jumalalle heistä."
Se on tietenkin hyvä juttu ja ehkä juuri sinä tarvitsit kristinuskoa eheytyäksesi. Kaikki eivät tarvitse.
Mutta kasvuaikasi väkivaltaisessa kodissasi oli sinulle myös oppia. Sen oli tarkoitus opettaa sinulle mikä on väärin. Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi. - Aritta
sairaanhoitaja opiskelija kirjoitti:
Mikä Jeesuksen ristillä tappoi?
Verenvuoto tuskin sentään. Kipuko? Jano?hän ei kuollutkaan.
On myös kertomuksia siitä kuinka hänet otettiin alas ja parannettiin jonka jälkeen hän saarnasi rakkauden sanomaa eri maissa.
Hän oli naimisissa Maria Magdalenan kanssa ja heillä oli myös lapsia. - Karppanen
Aritta kirjoitti:
koko juttu on raamatun kirjoittajien keksimää. Mitä se tietenkin onkin. Se on mytologiaa.
No miksi ei Jumala sitten uhrannut itseään? Miksi hän kasvatti itselleen pojan jonka sitten aivopesi pienestä asti siihen että hän tulee kuolemaan ristillä?
"Vasta nyt tiedän, että rakkautta on todellakin olemassa. Jotkut ihmiset ovat osoittaneet sen teoin. Olen eheytynyt heidän tekojensa vuoksi. Kiitos Jumalalle heistä."
Se on tietenkin hyvä juttu ja ehkä juuri sinä tarvitsit kristinuskoa eheytyäksesi. Kaikki eivät tarvitse.
Mutta kasvuaikasi väkivaltaisessa kodissasi oli sinulle myös oppia. Sen oli tarkoitus opettaa sinulle mikä on väärin. Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi.Minusta Raamattu neuvoo hengellisiä asioita, siis ihmisen sisimmän asioita. Se mitä historiassa on tai ei ole tapahtunut, on eri juttu tutkittavaksi.
Minun lähtökohtani on se, että Jumala on rakkaus ja Jeesuksen löydettyäni, rakkaus tuli minunkin elämääni. Kuten aiemmin kerroin, en tiennyt rakkaudesta mitään.
Jumala on Henki eli rakkauden henki, siis hengellinen, joka vaikuttaa teoissa. Jos ihminen ei osaa rakastaa, hänen tekonsakin ovat sellaisia rakkaudettomia.
Minusta Raamatun sanoma on juuri rakkauden sanoma. Jumala=rakkaus ja Jeesus= tie, totuus ja elämä sekä Pyhä Henki=Voima. Ilman tuota "trioa" en olisi tässä, vaan kenties jo matojen ruokana.
Raamattu neuvoo hengellisiä asioita. Ihmisen sisimmässä on kansoja, jotka on valloitettava ja annettava rakkauden palvelukseen. Esim. häpeä voisi olla jokin Raamatun kansoista, en vaan ole ihan 100%:n varma mikä niistä. Häpeä vaihtuukin rakkauden valossa rohkeudeksi, syyllisyys syyttömyydeksi ja itseviha rakkaudeksi jne.
Jumalahan nimenomaan uhrasi itsensä. Jumala=Poika=Pyhä Henki. Jumala=Poika. Mietipä!! Vaikea pala purtavaksi, mutta Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä." Siis totuus=rakkaus. Totuus tekee teidät vapaiksi, sanoo Jeesus.
En tiedä minkä ikäinen Aritta olet, mutta luulen, että melko nuori (15-25 v). Et ehkä tätä ajatuksenjuoksuani nyt ymmärrä, mutta ehkä myöhemmin ymmärrät, jos se on tarpeenkaan. Jumala järjestää sinulle kyllä oppimisen tapahtumia ilman näitä minun ajatuksiani.
En tiedä mistä keksit "Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi". Korjaan, ettei sinulle jää virhekäsitystä minusta: en ole aikuinen, vielä, enkä ole katkera isälleni, annoin hänelle anteeksi, kuten myös itsellenikin. - Karppanen
velhotar kirjoitti:
Miksi ei Raamatun Jumala voi olla totta
Kirjoittanut: täällä taas 8.7.2008 klo 11.03
Kun mietimme ihmisen olemusta. Tapaa tuntea ja rakastaa lähimmäistä ja mietimme sanontaa: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Minä sanoisin, että tuo sanonta/oppi kuuluu, että rakastat lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Ihminen peilaa omia tunteitaan toiseen. Ihminen, joka esim. pettää puolisoaan, on mustasukkainen. Tai ihminen, joka varastaa, epäilee muitakin varkaiksi.
Hyvä esimerkki on väkivaltainen aviomies, joka kaikin tavoin pyrkii alistamaan vaimoaan. Sellaiset miehet ovat juuri niitä, joilta puuttuu itseluottamus ja siksi mustasukkaisia ja kateellisia.
Sitten on niitä harvoja ihmisiä, jotka ovat jo kehittyneet itsensä kanssa niin pitkälle, että oikeasti rakastaa itseään. (ihan täydellisinä niitä nyt tuskin on) He eivät enää tuomitse ihmistä millään tavalla.
On vaikeaa olla niin avarakatseinen ja sinut itsensä kanssa, että hyväksyy pissalta haisevan puliukon seuran bussipysäkillä, eikä itse tunne häpeää tai pelkoa, niinkuin varmaan me kaikki siinä tilaanteessa tunnemme.
Voidaanko koskaan ehdoitta rakastaa toista ihmistä? Maailmassa kun on niin paljon hämäräperäistä porukkaa, joita on syytäkin pelätä oman hengissä selviämisen takia.
Mutta kun ajatellaan Jumalaa. Hänen ei tarvi pelätä, hävetä tai olla epävarma itsestään. Kun hänellä ei ole näitä kielteisiä tunteita itsessään, hän ei näe niitä silloin muissakaan.
Jumala on niin paljon viisaampi (ei sellaista voi sanoin kuvata) että en voi kuvitella häntä edes ihmisen muotoon. Hän on hyvin laaja, niinkuin jonkinlainen energia, puhtaan rakkauden voima, joka asuu meissä kaikissa kivistä aurinkoon.
Siksi ei Raamatun Jumala voi olla totta, koska hän näki ihmisissä pahuutta ja halusi rangaista, ketä milloinkin.
Ei se voi olla totta myöskään siksi, että siinä Jumala laskeutui ihmisen tasolle.
Niin mahtava kuin Jumala, joka kaiken loi, ei jakele käskyjä ja pakota ihmisiä surmatöihin.
Jumala kommunikoi kanssamme vain rakkaudessa.
Miettikää, siniset hetket elämässänne,(niinkuin siinä suklaa mainoksessa) vaikka se olisi hyvin ohikiitävä pieni hetki, lapsen nauru tai tuntemattoman ihmisen hymy ja se tekee sinut onnelliseksi, vaikka vain sekunniksi. Silloin kohtasit taas Jumalan... ja kun on aistit ja mieli avoin, voit kohdata Jumalan vaikka joka päivä.Täytyykin vielä pohtia tuota sinun määritelmääsi lisääkin, mutta tässä mietteitäni:
Jumala on rakkaus eli siihen kuuluu kaikki mitään poislaittamatta. On musta ja valkoinen sekä kaikki siltä ja väliltä. On hyvän tuoksuinen ja pahantuoksuinen sekä kaikki siltä ja väliltä jne. Jumala ei arvota asioiden tilaa, kuten me ihmiset. Hänelle asiat ovat ja piste.
Tiedätkös, että minä olen halannut hieltä haisevaa puliukkoa, koska hän pyysi. Minän olen sanonut jotain positiivista miehelle, jolla seksinhimo kiiltää silmissä. Minä olen tehnyt ne asiat, joita sinulta kysyin. Tiedätkö miten minä siihen pystyn? Siksi, koska minua on rakastettu ensin. Laitan vain hyvän kiertoon. Kaikki eivät pysty tähän, joku pystyy vieläkin enempään.
Minä ymmärrän asian niin, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Myös ihmiseksi tulo. Ja Jumalahan näki, että ihmiset ovat pahuudessaan menneet liian pitkälle, että on puututtava asioiden kulkuun. Jumala lähetti Poikansa, joka välitti rakkauden sanomaa. Jeesus rakasti ja sanoi: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Mikäli ihmisellä on väärä kuva Jumalasta, silloin hän ei osaa rakastaa, kuten Jumala rakastaa. Kun ihmisen kuva Jumalasta tulee oikeaksi, on helpompaa rakastaa, myös niitä puliukkoja, koska Jumala rakastaa heitäkin, täysillä.
Ihmisen tehtävä tässä maanpäällisessä elämässä on selvitellä negatiivisuuksiaan Jumalan kanssa. Vain rakkaus voi muuttaa häpeän rohkeudeksi, itsevihan rakkaudeksi jne. Vain Jumala voi auttaa ihmistä muuttumaan Hänenkaltaisekseen; ihmisestä ei tule Jumalaa, mutta Hänenkaltaisensa: rakastava ja myötätuntoinen.
En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta näyttää siltä, että sinulla velhotar on melko negatiivinen kuva Jumalasta. Sanot, että Jumala tuomitsee. Kyllä Jumala tuomitseekin synnin, mutta syntistä Hän rakastaa, paljon.
Tekstistäsi käy ilmi, että Jumala on mielestäsi myös rankaiseva Jumala. Hän rankaisi VT:n puolella, mutta muista: tarina jatkuu UT:n puolella. Mikset jo näe RAKKAUDEN Jumalaa? Sinä kohtelet itse yhtä tuomitsevasti ja rankaisevasti, koska Jumala-kuvasi on sellainen. Sitäkö haluat? Enpä usko.
Joskus Jumala-kuvamme kehittyy sellaiseksi kuin isämme ja äitimme olivat, kun olimme lapsia. Millaisia vanhempasi olivat? Etteivät vain olisi olleet rankaisevia ja tuomitsevia sinua kohtaan.
Ei Jumala jakelekaan käskyjä surmata toisia. Ihminen tekee sen synnistään käsin. Ihminen, joka ei tunne rakkauden olemusta, tappaa. Tappamisen himo, ahneus, kateus, viha tms. synti kehottaa ihmistä tappamaan. Ei Jumala käske ihmistä tappamaan. Eräs käskyistäkin kuuluu "Älä tapa." Luuletko, että Jumala puhuisi itseään pussiin? Ei rakkaus sano ihmiselle:"Mene ja tapa toinen ihminen!" Sehän on vastoin rakkauden olemusta. Mietihän! Mitä rakkaus kehottaa tekemään? - velhotar
Karppanen kirjoitti:
Täytyykin vielä pohtia tuota sinun määritelmääsi lisääkin, mutta tässä mietteitäni:
Jumala on rakkaus eli siihen kuuluu kaikki mitään poislaittamatta. On musta ja valkoinen sekä kaikki siltä ja väliltä. On hyvän tuoksuinen ja pahantuoksuinen sekä kaikki siltä ja väliltä jne. Jumala ei arvota asioiden tilaa, kuten me ihmiset. Hänelle asiat ovat ja piste.
Tiedätkös, että minä olen halannut hieltä haisevaa puliukkoa, koska hän pyysi. Minän olen sanonut jotain positiivista miehelle, jolla seksinhimo kiiltää silmissä. Minä olen tehnyt ne asiat, joita sinulta kysyin. Tiedätkö miten minä siihen pystyn? Siksi, koska minua on rakastettu ensin. Laitan vain hyvän kiertoon. Kaikki eivät pysty tähän, joku pystyy vieläkin enempään.
Minä ymmärrän asian niin, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Myös ihmiseksi tulo. Ja Jumalahan näki, että ihmiset ovat pahuudessaan menneet liian pitkälle, että on puututtava asioiden kulkuun. Jumala lähetti Poikansa, joka välitti rakkauden sanomaa. Jeesus rakasti ja sanoi: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Mikäli ihmisellä on väärä kuva Jumalasta, silloin hän ei osaa rakastaa, kuten Jumala rakastaa. Kun ihmisen kuva Jumalasta tulee oikeaksi, on helpompaa rakastaa, myös niitä puliukkoja, koska Jumala rakastaa heitäkin, täysillä.
Ihmisen tehtävä tässä maanpäällisessä elämässä on selvitellä negatiivisuuksiaan Jumalan kanssa. Vain rakkaus voi muuttaa häpeän rohkeudeksi, itsevihan rakkaudeksi jne. Vain Jumala voi auttaa ihmistä muuttumaan Hänenkaltaisekseen; ihmisestä ei tule Jumalaa, mutta Hänenkaltaisensa: rakastava ja myötätuntoinen.
En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta näyttää siltä, että sinulla velhotar on melko negatiivinen kuva Jumalasta. Sanot, että Jumala tuomitsee. Kyllä Jumala tuomitseekin synnin, mutta syntistä Hän rakastaa, paljon.
Tekstistäsi käy ilmi, että Jumala on mielestäsi myös rankaiseva Jumala. Hän rankaisi VT:n puolella, mutta muista: tarina jatkuu UT:n puolella. Mikset jo näe RAKKAUDEN Jumalaa? Sinä kohtelet itse yhtä tuomitsevasti ja rankaisevasti, koska Jumala-kuvasi on sellainen. Sitäkö haluat? Enpä usko.
Joskus Jumala-kuvamme kehittyy sellaiseksi kuin isämme ja äitimme olivat, kun olimme lapsia. Millaisia vanhempasi olivat? Etteivät vain olisi olleet rankaisevia ja tuomitsevia sinua kohtaan.
Ei Jumala jakelekaan käskyjä surmata toisia. Ihminen tekee sen synnistään käsin. Ihminen, joka ei tunne rakkauden olemusta, tappaa. Tappamisen himo, ahneus, kateus, viha tms. synti kehottaa ihmistä tappamaan. Ei Jumala käske ihmistä tappamaan. Eräs käskyistäkin kuuluu "Älä tapa." Luuletko, että Jumala puhuisi itseään pussiin? Ei rakkaus sano ihmiselle:"Mene ja tapa toinen ihminen!" Sehän on vastoin rakkauden olemusta. Mietihän! Mitä rakkaus kehottaa tekemään?vaan uskovaisten tapaa nähdä Jumala.
Esim. Nämä jotka täälä netissä tuomitsevat wänwängin, Arittat ja muut ja puhuvat, että olemme lopun ajan eksyttäjiä.
Emme ketään eksytä. Me näemme Jumalan vaan suuremmassa mittakaavassa kuin monet muut. Uskomme ei rajotu tiettyihin kaavoihin, kirjoihin, opeihin.
Meidän silmät ovat auki.
Vanhemmissani ei ole mitään vikaa. Olen ISOSTA perheestä. Isän lapset, äidin lapset ja yhteiset. Isäni kuoli, kun olin 15v. ja äitini on yrittäjä/käsityöläinen ja Leijonan tavoin loistokas. Köyhiäkin olimme joskus ja siitäkin löytyi huumoria arkeen. Nykyään rahaa on.
Isäni oli lempeä ja naapurin tätien unelma. Hän rakasti lapsiaan ja oli tasapuolinen kaikille. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Minusta Raamattu neuvoo hengellisiä asioita, siis ihmisen sisimmän asioita. Se mitä historiassa on tai ei ole tapahtunut, on eri juttu tutkittavaksi.
Minun lähtökohtani on se, että Jumala on rakkaus ja Jeesuksen löydettyäni, rakkaus tuli minunkin elämääni. Kuten aiemmin kerroin, en tiennyt rakkaudesta mitään.
Jumala on Henki eli rakkauden henki, siis hengellinen, joka vaikuttaa teoissa. Jos ihminen ei osaa rakastaa, hänen tekonsakin ovat sellaisia rakkaudettomia.
Minusta Raamatun sanoma on juuri rakkauden sanoma. Jumala=rakkaus ja Jeesus= tie, totuus ja elämä sekä Pyhä Henki=Voima. Ilman tuota "trioa" en olisi tässä, vaan kenties jo matojen ruokana.
Raamattu neuvoo hengellisiä asioita. Ihmisen sisimmässä on kansoja, jotka on valloitettava ja annettava rakkauden palvelukseen. Esim. häpeä voisi olla jokin Raamatun kansoista, en vaan ole ihan 100%:n varma mikä niistä. Häpeä vaihtuukin rakkauden valossa rohkeudeksi, syyllisyys syyttömyydeksi ja itseviha rakkaudeksi jne.
Jumalahan nimenomaan uhrasi itsensä. Jumala=Poika=Pyhä Henki. Jumala=Poika. Mietipä!! Vaikea pala purtavaksi, mutta Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä." Siis totuus=rakkaus. Totuus tekee teidät vapaiksi, sanoo Jeesus.
En tiedä minkä ikäinen Aritta olet, mutta luulen, että melko nuori (15-25 v). Et ehkä tätä ajatuksenjuoksuani nyt ymmärrä, mutta ehkä myöhemmin ymmärrät, jos se on tarpeenkaan. Jumala järjestää sinulle kyllä oppimisen tapahtumia ilman näitä minun ajatuksiani.
En tiedä mistä keksit "Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi". Korjaan, ettei sinulle jää virhekäsitystä minusta: en ole aikuinen, vielä, enkä ole katkera isälleni, annoin hänelle anteeksi, kuten myös itsellenikin.että jos löytää jostain rakkauden niin siitä on sitten pidettävä kiinni. On vain muistettava että muitakin tapoja on kuin kristinusko.
#Minusta Raamatun sanoma on juuri rakkauden sanoma. Jumala=rakkaus ja Jeesus= tie, totuus ja elämä sekä Pyhä Henki=Voima. Ilman tuota "trioa" en olisi tässä, vaan kenties jo matojen ruokana.#
Aivan. Olen kanssasi samaa mieltä mutta minun maailmaani ei kuulu ristillä kuoleminen vaan Jeesuksen rakkauden sanoma.
#Jumalahan nimenomaan uhrasi itsensä. Jumala=Poika=Pyhä Henki. Jumala=Poika. Mietipä!! Vaikea pala purtavaksi, mutta Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä." Siis totuus=rakkaus. Totuus tekee teidät vapaiksi, sanoo Jeesus.#
Siis miksi hän uhrasi itsensä kun tiesi kuitenkin olevansa ikuinen. Mietipä sitä! :-)
Kun Jeesus sanoo olevansa yhtä Jumalan kanssa se tarkoittaa myös että me kaikki olemme sitä. Kaikki olemme yhtä keskenämme ja Jumalan kanssa. Olemme lähtöisin Jumalasta.
"En tiedä minkä ikäinen Aritta olet, mutta luulen, että melko nuori (15-25 v). Et ehkä tätä ajatuksenjuoksuani nyt ymmärrä, mutta ehkä myöhemmin ymmärrät, jos se on tarpeenkaan. Jumala järjestää sinulle kyllä oppimisen tapahtumia ilman näitä minun ajatuksiani."
Ok. Nyt on korkea aika paljastaa ikäni. Olen täyttänyt 50! Ja olen ollut uskossa myös nuorempana joten tiedän miten se menee. Minulle se vain ei riittänyt kun en saanut tarpeeksi vastauksia.
#En tiedä mistä keksit "Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi". Korjaan, ettei sinulle jää virhekäsitystä minusta: en ole aikuinen, vielä, enkä ole katkera isälleni, annoin hänelle anteeksi, kuten myös itsellenikin.#
Väärinkäsityksiä puolin ja toisin. :-) Sorry. Käsitin kirjoituksesi näin.
On myös tärkeää antaa itselleen anteeksi ja sen sinä olet käsittänyt vaikket olekaan vielä aikuinen. :-) - Karppanen
Aritta kirjoitti:
että jos löytää jostain rakkauden niin siitä on sitten pidettävä kiinni. On vain muistettava että muitakin tapoja on kuin kristinusko.
#Minusta Raamatun sanoma on juuri rakkauden sanoma. Jumala=rakkaus ja Jeesus= tie, totuus ja elämä sekä Pyhä Henki=Voima. Ilman tuota "trioa" en olisi tässä, vaan kenties jo matojen ruokana.#
Aivan. Olen kanssasi samaa mieltä mutta minun maailmaani ei kuulu ristillä kuoleminen vaan Jeesuksen rakkauden sanoma.
#Jumalahan nimenomaan uhrasi itsensä. Jumala=Poika=Pyhä Henki. Jumala=Poika. Mietipä!! Vaikea pala purtavaksi, mutta Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä." Siis totuus=rakkaus. Totuus tekee teidät vapaiksi, sanoo Jeesus.#
Siis miksi hän uhrasi itsensä kun tiesi kuitenkin olevansa ikuinen. Mietipä sitä! :-)
Kun Jeesus sanoo olevansa yhtä Jumalan kanssa se tarkoittaa myös että me kaikki olemme sitä. Kaikki olemme yhtä keskenämme ja Jumalan kanssa. Olemme lähtöisin Jumalasta.
"En tiedä minkä ikäinen Aritta olet, mutta luulen, että melko nuori (15-25 v). Et ehkä tätä ajatuksenjuoksuani nyt ymmärrä, mutta ehkä myöhemmin ymmärrät, jos se on tarpeenkaan. Jumala järjestää sinulle kyllä oppimisen tapahtumia ilman näitä minun ajatuksiani."
Ok. Nyt on korkea aika paljastaa ikäni. Olen täyttänyt 50! Ja olen ollut uskossa myös nuorempana joten tiedän miten se menee. Minulle se vain ei riittänyt kun en saanut tarpeeksi vastauksia.
#En tiedä mistä keksit "Nyt kun olet aikuinen voisit yrittää ajatella sitä ymmärtäväisemmin ettet olisi katkera isällesi". Korjaan, ettei sinulle jää virhekäsitystä minusta: en ole aikuinen, vielä, enkä ole katkera isälleni, annoin hänelle anteeksi, kuten myös itsellenikin.#
Väärinkäsityksiä puolin ja toisin. :-) Sorry. Käsitin kirjoituksesi näin.
On myös tärkeää antaa itselleen anteeksi ja sen sinä olet käsittänyt vaikket olekaan vielä aikuinen. :-)Elämä on niin ihmeellistä! Minä kahlasin ensin new agen puolelta ReiKi, enkeli- ja delfiinikurssit, Sahaya joogan ja mitähän muuta.. en muista kaikkea.. Tarot-kortit, energiahoidot yleensä, menneet elämäni -katselmuksen... ja koska en saanut sieltä riittäviä vastauksia, löysin Raamatun ja johan löytyi vastauksia, yhdestä kirjasta. Aiemmin sai ostaa kymmeniä kirjoja saadakseen selvyyttä yhteen kysymykseen, mutta Raamatusta löysin vastauksia moneenkin kysymykseeni. Se, jota sanotaan yleisesti kristinuskoksi, ei ole minun määritelmä itsestäni, koska en ole "puhtaasti kristitty", kuten kristinuskon omaava on, kai. Olen alkuvauhtini saanut new agen puolelta, mutta siirtynyt sitten "raskaampaan sarjaan" ;)
Sinulle on käynyt toisinpäin. Ensin kristinusko ja sit new age. No, meneehän se noinkin.
Ihmeellisiä ovat ihmisten polut löytääkseen rakkauden ja tarkoituksen elämälleen.
Minulle ristinkuolema tarkoittaa sitä, että naulaan ristille häpeäni, syyllisyyteni, itsevihani ja kaikki muutkin syntini. Ei sen ihmeellisempää. Syntieni ristiinnaulitseminen tietää vapautta minulle. Siitä syystä Jeesuskin meni ristille: Hän tuli synniksi ja Hänet ristiinnaulittiin, jotta meidän ei tarvitsis kantaa niitä enää. Jeesus oli sijaiskärsijä, siis uhrikaritsa. Helpottaa tietää, koska ilman totuutta en todellakaan olisi enää tässä. Enhän edes tiennyt, että rakkauden voimaa on olemassakaan, kunnes mulle kerrottiin Jeesuksesta. Jeesuksen ajatteleminen saa minut tekemään sellaista, mitä en aiemmin olisi uskaltanut tehdä eli rakastaa. Ilman Jeesusta olisin tehnyt aikoja sitten itsemurhan. Siispä: Jeesus edustaa rakkauden voimaa minulle, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ilman rakkauden voimaa täällä maapallolla ei kukaan eläisi.
Ihmettelet miksi Jumala uhrasi itsensä. Siksi, jotta ihmiset näkisivät totuuden. Jumala puuttui asioihin, jotta ihmiset kääntyisivät synneistään pois. Näkivät, että viaton meni ristille heidän puolestaan. Sen pitäisi herättää kenet tahansa unessa olijan! Kuka meistä tekisi saman, jotta toinen pelastuisi? Ei kukaan meistä! Niin suurta rakkautta ei meillä ihmisillä ole, mutta Jumalalla on.
Hänellä oli "vara uhrata itsensä". Kuinka moni tajuaa sen tänään? Että on ikuinen ja voi uhrata itsensä ja oman onnensa? Minä olen kävelevä esimerkki siitä. Olen uhrannut henkeni, jotta eräällä toisella olisi elämä. Minulla oli vara tehdä se. Onko sinulla?
On totta, että Jumala antoi meille henkensä, Pyhän Henkensä. Sen kautta olemme yhtä. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Elämä on niin ihmeellistä! Minä kahlasin ensin new agen puolelta ReiKi, enkeli- ja delfiinikurssit, Sahaya joogan ja mitähän muuta.. en muista kaikkea.. Tarot-kortit, energiahoidot yleensä, menneet elämäni -katselmuksen... ja koska en saanut sieltä riittäviä vastauksia, löysin Raamatun ja johan löytyi vastauksia, yhdestä kirjasta. Aiemmin sai ostaa kymmeniä kirjoja saadakseen selvyyttä yhteen kysymykseen, mutta Raamatusta löysin vastauksia moneenkin kysymykseeni. Se, jota sanotaan yleisesti kristinuskoksi, ei ole minun määritelmä itsestäni, koska en ole "puhtaasti kristitty", kuten kristinuskon omaava on, kai. Olen alkuvauhtini saanut new agen puolelta, mutta siirtynyt sitten "raskaampaan sarjaan" ;)
Sinulle on käynyt toisinpäin. Ensin kristinusko ja sit new age. No, meneehän se noinkin.
Ihmeellisiä ovat ihmisten polut löytääkseen rakkauden ja tarkoituksen elämälleen.
Minulle ristinkuolema tarkoittaa sitä, että naulaan ristille häpeäni, syyllisyyteni, itsevihani ja kaikki muutkin syntini. Ei sen ihmeellisempää. Syntieni ristiinnaulitseminen tietää vapautta minulle. Siitä syystä Jeesuskin meni ristille: Hän tuli synniksi ja Hänet ristiinnaulittiin, jotta meidän ei tarvitsis kantaa niitä enää. Jeesus oli sijaiskärsijä, siis uhrikaritsa. Helpottaa tietää, koska ilman totuutta en todellakaan olisi enää tässä. Enhän edes tiennyt, että rakkauden voimaa on olemassakaan, kunnes mulle kerrottiin Jeesuksesta. Jeesuksen ajatteleminen saa minut tekemään sellaista, mitä en aiemmin olisi uskaltanut tehdä eli rakastaa. Ilman Jeesusta olisin tehnyt aikoja sitten itsemurhan. Siispä: Jeesus edustaa rakkauden voimaa minulle, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ilman rakkauden voimaa täällä maapallolla ei kukaan eläisi.
Ihmettelet miksi Jumala uhrasi itsensä. Siksi, jotta ihmiset näkisivät totuuden. Jumala puuttui asioihin, jotta ihmiset kääntyisivät synneistään pois. Näkivät, että viaton meni ristille heidän puolestaan. Sen pitäisi herättää kenet tahansa unessa olijan! Kuka meistä tekisi saman, jotta toinen pelastuisi? Ei kukaan meistä! Niin suurta rakkautta ei meillä ihmisillä ole, mutta Jumalalla on.
Hänellä oli "vara uhrata itsensä". Kuinka moni tajuaa sen tänään? Että on ikuinen ja voi uhrata itsensä ja oman onnensa? Minä olen kävelevä esimerkki siitä. Olen uhrannut henkeni, jotta eräällä toisella olisi elämä. Minulla oli vara tehdä se. Onko sinulla?
On totta, että Jumala antoi meille henkensä, Pyhän Henkensä. Sen kautta olemme yhtä.Minä pidän omaani totuutena, sinä omaasi. Eikä sille nyt voi yhtään mitään. :-)
Eikä tarvitsekaan.
Minäkin kahlasin läpi kaiken new-ageroinan kun etsin vastauksia. Nyt en ole enää niin kiinnostunut niistä kaikenmaailman kursseista. Alan ymmärtää mitä kaikki oikeastaan on. No, sinä et tietenkään myönnä sitä, mutta minulle tämä on totuus. :-)
Minä ei siis usko siihen uhrikuolemaan. Se ei mene kallooni vaikka kuinka yrittäisin. Ja nykyäänhän en edes yritä. :-) - Karppanen
velhotar kirjoitti:
vaan uskovaisten tapaa nähdä Jumala.
Esim. Nämä jotka täälä netissä tuomitsevat wänwängin, Arittat ja muut ja puhuvat, että olemme lopun ajan eksyttäjiä.
Emme ketään eksytä. Me näemme Jumalan vaan suuremmassa mittakaavassa kuin monet muut. Uskomme ei rajotu tiettyihin kaavoihin, kirjoihin, opeihin.
Meidän silmät ovat auki.
Vanhemmissani ei ole mitään vikaa. Olen ISOSTA perheestä. Isän lapset, äidin lapset ja yhteiset. Isäni kuoli, kun olin 15v. ja äitini on yrittäjä/käsityöläinen ja Leijonan tavoin loistokas. Köyhiäkin olimme joskus ja siitäkin löytyi huumoria arkeen. Nykyään rahaa on.
Isäni oli lempeä ja naapurin tätien unelma. Hän rakasti lapsiaan ja oli tasapuolinen kaikille.Kuitenkin tuomitset. :( Surullista, koska yksikään ihminen ei ole tuomiosi arvoinen. Samalla, kun tuomitset toisen, tuomitset itsesi. :( Rakkaus ei tuomitse ketään. Meillä kaikilla on oppimista ja sinulla se näyttää olevan tuo tuomitsemisen halu. Kunpa ymmärtäisit sen, että sinä olet sinä, vaikka voissa paistettais ja joku toinen on joku toinen, vaikka voissa paistettais.
Se, että sinä ja joku toinen ajattelette eri tavoin, ei kumpaakaan saa tuomita ajattelutavastaan. Et sinä tuota toista, eikä toinen sinua. Ymmärrätkö? Juuri tuo toisen tuomitseminen on saattanut maailman tähän tilaan kuin se nykyään on: sotatilaan. Yritetään väkisin vääntää toinen samalle ajatustasolle kuin itse on, vaikka se on mahdotonta. Diktaattorit tekevät sitä, että kun joku ei ajattele samoin kuin diktaattori, niin kaula poikki. Sinä tuomitset jotkut samoin: kaula poikki, jos ei ajattele samoin kuin sinä. Miten toinen voisikaan ajatella samoin kuin sinä? Sinua on vain yksi kappale koko tässä universumissa ja minua yksi kappale ja toisiakin yksi.
Silloin, kun tuomitsee toisen, sulkee häneltä mahdollisuuden avata sydämen silmät näkemään. Sitäkö haluat? Tämä kysymys tulee myös toisille tuomitsemisen haluisille: haluatko sinä kantaa vastuun siitä, että tuomitsemisellasi suljet toiselta mahdollisuuden nähdä totuuden? Haluatko sinä oikeasti sulkea toisen ihmisen sydämen silmät? Minä en halua. Haluan, että jokainen seuraa sitä tietä, jonka on valinnut. Kenelläkään ihmisellä ei ole tuomitsemisen oikeutta. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Kuitenkin tuomitset. :( Surullista, koska yksikään ihminen ei ole tuomiosi arvoinen. Samalla, kun tuomitset toisen, tuomitset itsesi. :( Rakkaus ei tuomitse ketään. Meillä kaikilla on oppimista ja sinulla se näyttää olevan tuo tuomitsemisen halu. Kunpa ymmärtäisit sen, että sinä olet sinä, vaikka voissa paistettais ja joku toinen on joku toinen, vaikka voissa paistettais.
Se, että sinä ja joku toinen ajattelette eri tavoin, ei kumpaakaan saa tuomita ajattelutavastaan. Et sinä tuota toista, eikä toinen sinua. Ymmärrätkö? Juuri tuo toisen tuomitseminen on saattanut maailman tähän tilaan kuin se nykyään on: sotatilaan. Yritetään väkisin vääntää toinen samalle ajatustasolle kuin itse on, vaikka se on mahdotonta. Diktaattorit tekevät sitä, että kun joku ei ajattele samoin kuin diktaattori, niin kaula poikki. Sinä tuomitset jotkut samoin: kaula poikki, jos ei ajattele samoin kuin sinä. Miten toinen voisikaan ajatella samoin kuin sinä? Sinua on vain yksi kappale koko tässä universumissa ja minua yksi kappale ja toisiakin yksi.
Silloin, kun tuomitsee toisen, sulkee häneltä mahdollisuuden avata sydämen silmät näkemään. Sitäkö haluat? Tämä kysymys tulee myös toisille tuomitsemisen haluisille: haluatko sinä kantaa vastuun siitä, että tuomitsemisellasi suljet toiselta mahdollisuuden nähdä totuuden? Haluatko sinä oikeasti sulkea toisen ihmisen sydämen silmät? Minä en halua. Haluan, että jokainen seuraa sitä tietä, jonka on valinnut. Kenelläkään ihmisellä ei ole tuomitsemisen oikeutta.Hän sanoi tuomitsevansa uskovaisten tavan ymmärtää Jumala. Ilmeisesti koska se tapa ei ole hänen tapansa. Hän ei tuomitse uskovaisia jotka taas tuomitsevat meikäläisiä kuin liukuhihnalla.
Sitten tuomitset itse hänet.
Et varmaankaan ymmärtänyt velhottaren viestiä. - Karppanen
Aritta kirjoitti:
Hän sanoi tuomitsevansa uskovaisten tavan ymmärtää Jumala. Ilmeisesti koska se tapa ei ole hänen tapansa. Hän ei tuomitse uskovaisia jotka taas tuomitsevat meikäläisiä kuin liukuhihnalla.
Sitten tuomitset itse hänet.
Et varmaankaan ymmärtänyt velhottaren viestiä.Velhotar ei tuomitse Jumalaa, vaan ne ihmiset, jotka ajattelevat hänestä pahoin. Velhotar joka tapauksessa tuomitsee ne ihmiset, jotka ajattelevat hänestä pahaa. Tuomitsee on sana, joka tässä on avainsana.
Tuomitsinko minä edellisessä kommentissani? En, vaan toin esille syy seuraus -ketjun tuomitsemisesta, joka johtaa esim. sotaan. Otin esimerkiksi diktaattorin vallankäytön, koska se esimerkki palveli parhaiten.
Minun mielestäni jokaisella ihmisellä on niin uniikki tapa ajatella asioita, ettei minulla ole vara tuomita ketään. Jokainen yhdistelee asioita omaksi parhaaksi katsomallaan tavalla ja sehän aivan varmasti poikkeaa muista, koska esim. sinua on vain 1 kpl, minua 1 kpl.
Hyväksyn siis sen, että ihmiset yhdistelevät asioita omiksi ajatuskokonaisuuksiksi, jotka toimivat parhaiten.
Sinä olet oikeassa omissa ajatuksissasi ja minä omissani. Miksi näin on? Koska sinä olet sinä ja minä olen minä.
Velhotar ei ole vielä hoksannut tätä. Siksi hän tuomitsee toiset, jotka mukamas ajattelevat hänestä pahaa. Hänen ajatuksenjuoksunsa on vielä vaiheessa 4, kun minun saattaa olla tässä asiassa vaiheessa 6. Velhotar on varmasti jossakin toisessa ajatuskuviossa vaiheessa 7 ja minä vaiheessa 2. Molemmilla on jotain "keskeneräistä" toisiin verrattuna.
Rakkaus ymmärtää sen, ettei kannata tuomita keskeneräisiä ihmisiä, koska on itsekin keskeneräinen. - Aritta
Karppanen kirjoitti:
Velhotar ei tuomitse Jumalaa, vaan ne ihmiset, jotka ajattelevat hänestä pahoin. Velhotar joka tapauksessa tuomitsee ne ihmiset, jotka ajattelevat hänestä pahaa. Tuomitsee on sana, joka tässä on avainsana.
Tuomitsinko minä edellisessä kommentissani? En, vaan toin esille syy seuraus -ketjun tuomitsemisesta, joka johtaa esim. sotaan. Otin esimerkiksi diktaattorin vallankäytön, koska se esimerkki palveli parhaiten.
Minun mielestäni jokaisella ihmisellä on niin uniikki tapa ajatella asioita, ettei minulla ole vara tuomita ketään. Jokainen yhdistelee asioita omaksi parhaaksi katsomallaan tavalla ja sehän aivan varmasti poikkeaa muista, koska esim. sinua on vain 1 kpl, minua 1 kpl.
Hyväksyn siis sen, että ihmiset yhdistelevät asioita omiksi ajatuskokonaisuuksiksi, jotka toimivat parhaiten.
Sinä olet oikeassa omissa ajatuksissasi ja minä omissani. Miksi näin on? Koska sinä olet sinä ja minä olen minä.
Velhotar ei ole vielä hoksannut tätä. Siksi hän tuomitsee toiset, jotka mukamas ajattelevat hänestä pahaa. Hänen ajatuksenjuoksunsa on vielä vaiheessa 4, kun minun saattaa olla tässä asiassa vaiheessa 6. Velhotar on varmasti jossakin toisessa ajatuskuviossa vaiheessa 7 ja minä vaiheessa 2. Molemmilla on jotain "keskeneräistä" toisiin verrattuna.
Rakkaus ymmärtää sen, ettei kannata tuomita keskeneräisiä ihmisiä, koska on itsekin keskeneräinen.uskovaisten tavan ymmärtää Jumala, ei itse uskovaisia.
- velhotar
Karppanen kirjoitti:
Kuitenkin tuomitset. :( Surullista, koska yksikään ihminen ei ole tuomiosi arvoinen. Samalla, kun tuomitset toisen, tuomitset itsesi. :( Rakkaus ei tuomitse ketään. Meillä kaikilla on oppimista ja sinulla se näyttää olevan tuo tuomitsemisen halu. Kunpa ymmärtäisit sen, että sinä olet sinä, vaikka voissa paistettais ja joku toinen on joku toinen, vaikka voissa paistettais.
Silloin, kun tuomitsee toisen, sulkee häneltä mahdollisuuden avata sydämen silmät näkemään. Sitäkö haluat? Tämä kysymys tulee myös toisille tuomitsemisen haluisille: haluatko sinä kantaa vastuun siitä, että tuomitsemisellasi suljet toiselta mahdollisuuden nähdä totuuden? Haluatko sinä oikeasti sulkea toisen ihmisen sydämen silmät? Minä en halua. Haluan, että jokainen seuraa sitä tietä, jonka on valinnut. Kenelläkään ihmisellä ei ole tuomitsemisen oikeutta.Raamatun Jumalasta voi sulkea toisilta silmät nähdä totuuden?
Onko kyse siitä, että kun joku sytyttää valot, niin kaikki näkee pölyn?
Tuomitsenko? Ihan yhtä paljon kuin sinä ja kaikki muutkin ja etenkin teidän raamatun Jumalanne.
Väänänkö toisia ajattelemaan samalla tavoin kuin minä?
Mitä Raamattu, kirkko, uskonto on tehnyt kaikkina näinä vuosina? Ei kai vaan olisi tehnyt ihan samoin. Paitsi, minä en ole uhannut ketään. En ole sanonut kertaakaan, että jos ette usko minun uskomaani Jumalaan, et pääse taivaaseen ja sinua odottaa ikuinen helvetti. Minä olen yrittänyt sanoa, että minun uskomani Jumala rakastaa kaikkia 100% yhtä paljon, oli kyse käärmeestä tai ihmisestä, presidentistä tai raiskaajasta. Hän ei näe meissä mitään pahaa, koska Jumala on energia, elämän lähde, ei mikään ihmisen kaltainen olento. Jumala on kuin sähkö ja ihminen kuin sähköllä käyvä laite.
Mutta saatte uskoa Raamatun Jumalaanne. Palvoa sitä ja pelätä Saatanaanne. Ei kiinosta. Itse asiassa, minua ei enää kiinnosta koko tämä putkinäköisten ihmisten jutut tällä palstalla.
Harmi, sillä täällä oli muutama todella fiksu ihminen, jotka hukkuvat mielipiteineen enemmistön jalkoihin.
Sanon kuitenkin: Herätkää ja nähkää Jumalan kirkkaus. Se ei ole Raamatussa, eikä kirkossa vaan se on jokapuolella. Jos totuutta etsitte, menkää ulos ja kohdatkaa elämän ihmeet ja nauttikaa kaikesta mitä täällä on -jopa himosta, kateudesta, laiskuudesta, ahneudesta, vihasta, ylpeydestä ja mässäilystä. Se on osa ihmisyyttä ja opettaa teitä löytämään itsenne. Ja se juuri on elämän tarkoitus. -oppia; kuka olen. - Karppanen
velhotar kirjoitti:
Raamatun Jumalasta voi sulkea toisilta silmät nähdä totuuden?
Tuomitsenko? Ihan yhtä paljon kuin sinä ja kaikki muutkin ja etenkin teidän raamatun Jumalanne.
Mitä Raamattu, kirkko, uskonto on tehnyt kaikkina näinä vuosina? Ei kai vaan olisi tehnyt ihan samoin. Paitsi, minä en ole uhannut ketään. En ole sanonut kertaakaan, että jos ette usko minun uskomaani Jumalaan, et pääse taivaaseen ja sinua odottaa ikuinen helvetti. Minä olen yrittänyt sanoa, että minun uskomani Jumala rakastaa kaikkia 100% yhtä paljon, oli kyse käärmeestä tai ihmisestä, presidentistä tai raiskaajasta. Hän ei näe meissä mitään pahaa, koska Jumala on energia, elämän lähde, ei mikään ihmisen kaltainen olento. Jumala on kuin sähkö ja ihminen kuin sähköllä käyvä laite.
Mutta saatte uskoa Raamatun Jumalaanne. Palvoa sitä ja pelätä Saatanaanne. Ei kiinosta. Itse asiassa, minua ei enää kiinnosta koko tämä putkinäköisten ihmisten jutut tällä palstalla.
Harmi, sillä täällä oli muutama todella fiksu ihminen, jotka hukkuvat mielipiteineen enemmistön jalkoihin.
Sanon kuitenkin: Herätkää ja nähkää Jumalan kirkkaus. Se ei ole Raamatussa, eikä kirkossa vaan se on jokapuolella. Jos totuutta etsitte, menkää ulos ja kohdatkaa elämän ihmeet ja nauttikaa kaikesta mitä täällä on -jopa himosta, kateudesta, laiskuudesta, ahneudesta, vihasta, ylpeydestä ja mässäilystä. Se on osa ihmisyyttä ja opettaa teitä löytämään itsenne. Ja se juuri on elämän tarkoitus. -oppia; kuka olen.Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin. Sinulle on jostain syystä jäänyt levy päälle: uskot vieläkin, että minä puhun kristinuskon Jumalasta. Olen löytänyt Jumalan, joka on rakkaus. En ole riviuskovainen, kuten näytät luulevan. En oikein käsitä mistä sait sellaisen kuvan? Puhun kyllä Jumalasta ja Raamatusta, mutten samalla tavalla kuin uskovaiset yleensä. Etkö ole huomannut? Sehän loistaa koko ajan kirjoituksissani. Sinulle on tullut nyt jostain paha ajatus siitä, että kuulun "samaan lahkoon kuin kaikki uskovaiset".
Näinkö vähän sinä luet, mitä sulle kirjoitetaan? Minä olen puhunut rakkauden Jumalasta, mutta sinä vaahtoat Raamatun tuomitsevasta Jumalasta ja Saatanasta sekä muusta hölynpölystä.
Milloin sinä avaat silmäsi? Minä olen puhunut rakkaudesta, joka ei tuomitse ketään. En minä ole tuomari.
Olenko minä pelotellut helvetillä? En ole. Olenko puhunut saatanasta? En ole. Mutta sinä olet. Kavahdit taaksepäin ja teit minusta "riviuskovaisen", vaikken sitä ole. - Karppanen
velhotar kirjoitti:
Raamatun Jumalasta voi sulkea toisilta silmät nähdä totuuden?
Sanon kuitenkin: Herätkää ja nähkää Jumalan kirkkaus. Se ei ole Raamatussa, eikä kirkossa vaan se on jokapuolella. Jos totuutta etsitte, menkää ulos ja kohdatkaa elämän ihmeet ja nauttikaa kaikesta mitä täällä on -jopa himosta, kateudesta, laiskuudesta, ahneudesta, vihasta, ylpeydestä ja mässäilystä. Se on osa ihmisyyttä ja opettaa teitä löytämään itsenne. Ja se juuri on elämän tarkoitus. -oppia; kuka olen.Luin muistini virkistämiseksi viestiketjun ja huomasin, että Aritta otti puheeksi ensin Raamatun Jumalan ja hänen kanssaan viestittelin. Voisiko sanoa niin, että mitä useampi kokki, sen pahempi soppa.
Edelleenkin esitän kysymykseni velhotar, sinulle: miten sait sen käsityksen, että olen "riviuskovainen"? Tiedoksesi, etten ole. Ajattelutapani on laajempi kuin tavisuskovaisella.
Plänttäsit minuun uskovaisen leiman lukematta viestieni sisältöä kunnolla. Olen edelleenkin rakkauteen uskova. - velhotar
Karppanen kirjoitti:
Luin muistini virkistämiseksi viestiketjun ja huomasin, että Aritta otti puheeksi ensin Raamatun Jumalan ja hänen kanssaan viestittelin. Voisiko sanoa niin, että mitä useampi kokki, sen pahempi soppa.
Edelleenkin esitän kysymykseni velhotar, sinulle: miten sait sen käsityksen, että olen "riviuskovainen"? Tiedoksesi, etten ole. Ajattelutapani on laajempi kuin tavisuskovaisella.
Plänttäsit minuun uskovaisen leiman lukematta viestieni sisältöä kunnolla. Olen edelleenkin rakkauteen uskova.Sehän se.
-niin monta kirjoittajaa, niin paljon saatanaa...
anteeksi. - Karppanen
velhotar kirjoitti:
Sehän se.
-niin monta kirjoittajaa, niin paljon saatanaa...
anteeksi.Saat anteeksi erehdyksesi, kun luulit minua "tavisuskovaiseksi". Moni muukin on tehnyt saman virheen.
Poistun täältä keskustelemasta, koska tämä näyttää olevan rajua, vieläkin rajumpaa kuin tosi elämä. :(
- vai niin............
Jumalaa et tunne, mutta sinut tunnetaan, olet taistelunhaluinen.
- Kempiläinen
uskovaisten Jumala onkin luotu ihmisen kuvaksi. Jos lukee Vanhaa ja Uutta testamenttia, näkee aivan selvästi, miten se kuva on aikojen kuluessa muuttunut. Lähimmäksi totuutta pääsi varmaan apostoli Johannes kirjoittaessaan, että "Jumala on rakkaus" ja "jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt".
- Heather-Jarouse
ja tuohon voisin lisätä että
osa uskovaisista ja uskonlahkojohtajista
ovat myös narsisteja
olen kokenut tämän henk.kohtaisesti
sääli niitä nuoriasieluja jotka joutuvat "narskun" kynsiin hui!! - cybo-ceronimo-cabriel-61
Otsikkoosi>>>>>>>>>>>>>>Ja ME/MINÄ olemme totisesti jumalamme kuvia.
Onkin siksi viisasta miettiä, mikä osa meistä on mistäkin lähteestä, sillä Pyyteettömyys, Kokonaisvaltainen[K-Love]Rakkaus,Oikeudenmukaisuus,Empaattisuuskin ovat häviävän pienessä määrin joissakin meissä olemassa.
Lisäksi viisasta on myös miettiä, mitä osastoa meidän kannattaa ruokkia.
Narsissi on kaunis kukka, mutta se on vain kukka, ei muuta. - zigi
Huomaa ettet tunne Jumalaa kun tällasta höpöä kirjotat ja sitten se on surullista kun viittit tällasta ylipäätään vääntää.
- velhotar
Kyllä minä Jumalan tunnen. Paremmin varmaan kuin useat muut. En vaan näe Jumalaa sellaisena kuin uskovaiset. Hän ei ole niin alhainen olento joka itsevaltiaana hallistsee kansaa ja jakelee tuomioita.
Minusta on kamalaa, että uskovaiset suorastaan pilkkaa Jumalaa lukemalla raamattua ja näkemällä Jumalan ihmisen kaltaisena.
Haluaisin herättää teidät näkemään, että puhdas rakastava energia ei tuomitse ketään eikä edes tiedä mitä synti on, sillä synti on ihmisen keksimä, ei Jumalan. - Aritta
velhotar kirjoitti:
Kyllä minä Jumalan tunnen. Paremmin varmaan kuin useat muut. En vaan näe Jumalaa sellaisena kuin uskovaiset. Hän ei ole niin alhainen olento joka itsevaltiaana hallistsee kansaa ja jakelee tuomioita.
Minusta on kamalaa, että uskovaiset suorastaan pilkkaa Jumalaa lukemalla raamattua ja näkemällä Jumalan ihmisen kaltaisena.
Haluaisin herättää teidät näkemään, että puhdas rakastava energia ei tuomitse ketään eikä edes tiedä mitä synti on, sillä synti on ihmisen keksimä, ei Jumalan.Minulla on samat ajatukset. Jumalan pilkkaa on alentaa hänet fyysisen ihmisen tasolle.
- kuinka tyhmä ihminen voi olla
Aritta kirjoitti:
Minulla on samat ajatukset. Jumalan pilkkaa on alentaa hänet fyysisen ihmisen tasolle.
Ja te alennatte Jumalan hölmöläisen tasolle. Teidän mukaanne Jumala ei tiedä synnistä mitään ja on kuin mikäkin hölmöläinen nähdessään kaiken sen pahuuden mitä maan päällä tapahtuu.
Te olette keksineet itsellenne sopivan Hölmöläisten jumalan. - Aritta
kuinka tyhmä ihminen voi olla kirjoitti:
Ja te alennatte Jumalan hölmöläisen tasolle. Teidän mukaanne Jumala ei tiedä synnistä mitään ja on kuin mikäkin hölmöläinen nähdessään kaiken sen pahuuden mitä maan päällä tapahtuu.
Te olette keksineet itsellenne sopivan Hölmöläisten jumalan.on samat ominaisuudet kuin ihmisillä, viha, tuomitseminen, kateus jne on hän ihminen.
Jumala on kaiken tuon yläpuolella. Kokeilepa ajatella niin jos pystyt. - VOIvoiVOI........
Aritta kirjoitti:
on samat ominaisuudet kuin ihmisillä, viha, tuomitseminen, kateus jne on hän ihminen.
Jumala on kaiken tuon yläpuolella. Kokeilepa ajatella niin jos pystyt.En voi alentua ajattelemaan niin kuin sinä ajattelet.
- sairaanhoitaja opiskelija
VOIvoiVOI........ kirjoitti:
En voi alentua ajattelemaan niin kuin sinä ajattelet.
Kukahan alentaa Jumalaa ja miten?
Viisas, kehittynyt ihminen ei enää tuomitse, kosta, valikoi, rankaise, vaadi muilta itselleen mitään.
(Puhuttiin juuri koulussa ihmisen psykologian tunnilla)
Miksi Jumala ei ollut niin viisas?
Vai olisiko hänkin jo hiukan viisastunut näinnä kuluvina vuosina. Ainakaan hän ei enää tule tänne maan päälle "kukkoilemaan"
Muuten, mistä Jumala sai alkuunsa? Kuka hänet loi? Mikään ei ilmesty tyhjästä. - voivoivoi
sairaanhoitaja opiskelija kirjoitti:
Kukahan alentaa Jumalaa ja miten?
Viisas, kehittynyt ihminen ei enää tuomitse, kosta, valikoi, rankaise, vaadi muilta itselleen mitään.
(Puhuttiin juuri koulussa ihmisen psykologian tunnilla)
Miksi Jumala ei ollut niin viisas?
Vai olisiko hänkin jo hiukan viisastunut näinnä kuluvina vuosina. Ainakaan hän ei enää tule tänne maan päälle "kukkoilemaan"
Muuten, mistä Jumala sai alkuunsa? Kuka hänet loi? Mikään ei ilmesty tyhjästä.Kirjoitit juuri itsesi pussiin. Kun luet vielä enemmän psykologiaa niin ymmärrät miksi.
Tai no selitän jo nyt.
Sanot että "Viisas, kehittynyt ihminen ei enää tuomitse, kosta, valikoi, rankaise, vaadi muilta itselleen mitään."
Sitten kirjoitat alentavasti Jumalasta "Miksi Jumala ei ollut niin viisas?..." - sairaanhoitaja opiskelija
voivoivoi kirjoitti:
Kirjoitit juuri itsesi pussiin. Kun luet vielä enemmän psykologiaa niin ymmärrät miksi.
Tai no selitän jo nyt.
Sanot että "Viisas, kehittynyt ihminen ei enää tuomitse, kosta, valikoi, rankaise, vaadi muilta itselleen mitään."
Sitten kirjoitat alentavasti Jumalasta "Miksi Jumala ei ollut niin viisas?..."Tajuaa, että tarkoitin kommentillani sitä, että ihminen näkee Jumalan (raamatun Jumalan) vajaavaisena olentona.
Sitä Jumala ei suinkaan ole. Jumala ei ole sellainen, joka antaisi ihmisten elää pelossa, vaatisi nöyryyttä ym. mitä nyt etenkin VT kertoo Jumalasta.
Minun itsekkääseen ajatusmaailmaan ei vaan mahdu ajatus Jumalasta joka rankaisee, tuhoaa, kostaa ja valikoi hyvät pahasta.
Älkääkä sanoko, lue UT, sen sanoma Jumalasta on rakastava. Sillä siihen kysyisin, oliko VT Jumala sitten eri jumala, vai kuuluko raamatusta lukea vain ne kohdat, mitkä mielyttää? - Aritta
VOIvoiVOI........ kirjoitti:
En voi alentua ajattelemaan niin kuin sinä ajattelet.
osaa ajatella lainkaan.
- Lecrae
Hei velhotar. En ole kanssasi ollenkaan samaa mieltä siitä, että Raamatun ilmoittama Jumala olisi narsisti. Jumala on kuitenkin hyvä puheenaihe ja Hänestä riittää paljon puhuttavaa ja mielipiteitä :)
Mietin vaan, että mahdoitko unohtaa uskovaisten Jumalan olemuksesta jotain? Väität, että Jumalalla on narsisitinen persoonallisuushäiriö. Se tarkoittaisi, että Jumala liioittelisi kykyjään ja saavutuksiaan, fantasioisi rajattomasta menestyksestä, vaatisi palvontaa etc. Nyt kuitenkaan Jumalasta ei näitä piirteitä löydy, sillä Hän ei kuvittele mitään, vaan Hän yksinkertaisesti on niin älyttömän ylivertainen. Ei Jumalan tarvitse kuvitella itsestään liikoja, riittää, että Hän kuvittelee itsestään ihan vaan sitä mitä Hän on :) Narsisti kuvittelee, mutta Jumala taas on.
Sitten ihmettelen mihin perustat sen, että Jumala on vailla empatiaa, kateellinen ja käyttäytyy ylimielisesti? Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Jumala käyttää joskus muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen. Se vie kyllä kieltämättä aika nöyrälle paikalle. Apostoli Paavalikin pohti seuraavaa
Room. 9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Muille kohdille Raamattu ei kyllä anna tukea. Ja mitä muutakaan arviointiperustetta uskovaisten Jumalasta voisi käyttää. Jos oma mielipide nousee ihmisestä itsestään joudutaan valitettavasti luopumaan totuudesta ja hyväksymään 6,7 miljardia totuutta. Toki oma totuutesi on totta, en sitä kiistä, mutta vain omassa subjektiossasi. Raamatun totuus sen sijaan on universaali, omasta totuudesta riippumaton. Myönnän, että oma ymmärrykseni Jumalasta on epätäydellinen, mutta nähdäkseni arviointikriteerini ovat perustellummat.
Olisi kiva kuulla mitä ajatuksia herää, vaikka en argumentoinutkaan väitteitäni paljoa.
Ps. Jumala ei vaadi palvontaa. Ihailemme Häntä ihan vapaaehtoissti, kun Hän vaan on niin ihmeellinen :D
Ps.2 Oikeen hyvää päivää ja nautitaan mahtavasta päivästä ja muistetaan hymyillä :D :D- velhotar
Ei tarvi olla kaikkea yhdeksää.
Enkä pilkkaa Jumalaa vaan uskovaisten tapaa nähdä Jumala. - pikku-buddha
"Sitten ihmettelen mihin perustat sen, että Jumala on vailla empatiaa, kateellinen ja käyttäytyy ylimielisesti?"
Minne jumalan empatia katoaa niitä kohtaan, jotka hän pistää helvettiin?
Tarjoaisit tähän kohti varmasti pienoisevankeliumia: "Niin paljon jumala on maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän" Kaunis lause sinällänsä, mutta miksi hän yleensäkään loi helvetin tai ei vain tuhoa sitä? Jumala on muka kaikkivaltias, mutta antaa ihmisten virua helvetissä. Onko se muka empatiaa? Niin, ja, Jeesusta hän ei sitten rakastanut? Ei nimittäin ole rakkautta uhrata lastaan, tai ketään toista ihmistä.
Jumalahan on kaikkivaltias, eli kaikki asiat ovat hänen vallassaan; helvetin olemassaolo, ihmisten sinne joutuminen, "synnin palkka", kenenkään uhraaminen jne.
!Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?"
Olemme jumalalle siis pelkkiä saviastioita? Tiedätkö miksi on eri asia tuhota saviastia, kuin tappaa ihminen?
"Ps. Jumala ei vaadi palvontaa. Ihailemme Häntä ihan vapaaehtoissti, kun Hän vaan on niin ihmeellinen :D"
Ei, mutta jos et "usko" häneen, joudut helvettiin... Muistutetaanpa vielä, että jos jumala on kaikkivaltias, kaikki on hänen vallassaan; myös helvetin olemassaolo. - Lecrae
pikku-buddha kirjoitti:
"Sitten ihmettelen mihin perustat sen, että Jumala on vailla empatiaa, kateellinen ja käyttäytyy ylimielisesti?"
Minne jumalan empatia katoaa niitä kohtaan, jotka hän pistää helvettiin?
Tarjoaisit tähän kohti varmasti pienoisevankeliumia: "Niin paljon jumala on maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän" Kaunis lause sinällänsä, mutta miksi hän yleensäkään loi helvetin tai ei vain tuhoa sitä? Jumala on muka kaikkivaltias, mutta antaa ihmisten virua helvetissä. Onko se muka empatiaa? Niin, ja, Jeesusta hän ei sitten rakastanut? Ei nimittäin ole rakkautta uhrata lastaan, tai ketään toista ihmistä.
Jumalahan on kaikkivaltias, eli kaikki asiat ovat hänen vallassaan; helvetin olemassaolo, ihmisten sinne joutuminen, "synnin palkka", kenenkään uhraaminen jne.
!Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?"
Olemme jumalalle siis pelkkiä saviastioita? Tiedätkö miksi on eri asia tuhota saviastia, kuin tappaa ihminen?
"Ps. Jumala ei vaadi palvontaa. Ihailemme Häntä ihan vapaaehtoissti, kun Hän vaan on niin ihmeellinen :D"
Ei, mutta jos et "usko" häneen, joudut helvettiin... Muistutetaanpa vielä, että jos jumala on kaikkivaltias, kaikki on hänen vallassaan; myös helvetin olemassaolo.Hei, jos vielä seuraat keskustelua...
Niin, näet siis ongelmallisena rakastaa persoonaa, joka pistää ihmisen helvettiin, että miten sellaisesta persoonasta voi välittää, vai?
Ensiksikin en tiedä minne se empatia katoaa, mutta jonnekin se katoaa. Nyt Hänellä on empatiaa, sääliä ja myötätuntoa. Esimerkiksi Israelin kohdalla Jumala olisi "niin kuin kanaemo halunnut koota heidät siipiensä suojaan, mutta te ette tahtoneet tulla." Mutta jossain vaiheessa Jumalan viha saa myös sijaa. Helvetti on Jumalan oikeudenmukaisuutta puhtaimmillaan.
Raamatun mukaan Jumala loi helvetin perkeleelle ja hänen enkeleilleen. Syynä on selkeästi se, että koska Jumala on niin hyvä Jumala. Hän on niin hyvä, ettei voi sallia pahaa. Tämä on ihmisessäkin oleva universaali piirre. Jos joku tappaa lapsesi, hänet viedään oikeuden eteen ja vaaditaan rangaistus siitä mitä on tehnyt. Tai jos, joku vie talosi, sinä vaadit oikeutta, että se sinulle palautetaan.
Nyt Raamattu myös puhuu oikeudenmukaisuudesta ja taivaallisesta tuomioistuimesta, missä ihminen tuomitaan tekojensa mukaan. Tuomio on maallisia tuomioistuimia mittavampi, tarkempi ja ehdottoman oikeudenmukainen.
Kun sanot, ettei ole rakkautta uhrata lastaan, niin... en halua missään mielessä olla töykeä, uskotko ihan oikeasti en halua :) mutta jos sinä, et tunne Jumalaa, niin et valitettavasti voi edes tietää mitä rakkaus on, sillä Jumala on rakkaus.
Jumala määrittelee sen mitä rakkaus on, ei sinun mielipiteesi. Jos Jumalalle suurin rakkaudenosoitus ja suurin uhrautuminen on antaa oma poikansa, niin silloin sinä, et voi sanoa, että eipäs ole. Jos sinä kirjoitat rakastamallesi henkilölle rakkauskirjeen, niin sinä määrittelet sen sisällön, ei kirjeen saaja. Kirjeen saaja ei vältämättä pidä lukemastaan, mutta sinä olet kuitenkin ollut vilpitön tunteissasi.
Ps.
Aivan kuin kirjoittaisit, että ihan oikeasti sinä, minä eikä moni muu ansaitsisi helvettiä osakseen. Viittaat, että Jumala voisi poistaa helvetin olemasta. Miksi Hän sen poistaisi. Me ollaan ihan oikeesti tehty pahaa Jumalan silmissä. Ei mitään pikku juttuja, joita voisi äärettömän oikeudenmukainen tuomari katsoa läpi sormien. Teon vakavuus näkyy teosta seuraavasta rangaistuksesta, ei omilla pähkäilyilläsi. Mikä taivas se sellainen olisi, missä olisi tyyppejä, jotka ei sinne ole edes halunneet.
Niin ja jottei totuus unohtuisi. Saviastiaon vain vertauskuva siitä, että ihminen on tehty maan tomusta ja että Jumala on meidät valmistanut. Emme me ole vain pelkkiä saviastioita, vaan niitä joita Jumala niin äärettömän paljon rakastaa ja tarjoaa meille sovintoa itsensä kanssa Kristuksessa Jeesuksessa. Hän on tarjoamassa vapautta, rauhaa, iloa, rakkautta ja onnea. Ehkä sinä näet Jumalan mafiasetänä, joka tappaa perheen ulkopuolisia ja tyrannisoi muita. Minä taas olen se pikkutyttö tai poika Mafiasedän sylissä, jota setä niin kovasti rakastaa. Ehkä tilanne on vähän tällainen. anteeksi ontuva vertaus.
Kaikkea hyvää sinulle pikku-buddha!!!
- von Roosen
Narsismi, kuten kaikki mielen sairaudet, ovat seuraus jostakin. Mistä? Osaatko velhotar sanoa mistä?
- joku
"viisas", siis valtion palkkaama ja hänen nämä kaikki-- niin kuka on viisas, ja sitten tulee, joka täyttää kaikki, vaikka,,, siis täytyy ottaa tavallinen kokonaisuus mukaan, sillä ilman sitä? Mitä olisi jäljellä?
- Anonyymi
Olen uskovaisen narsistin uhri.
- Anonyymi
Matteuksen evankeliumu 6:24 >🚩< https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010793560.html
It's your own choice - Anonyymi
Jumala pitäisi pidättää ja viedä Haagin tuomioistuimeen syytteeseen rikoksista ihmiskuntaa kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138