Leikkaushaavan

parantuminen

Umppari leikattiin pari päivää sitten. Kivun lisäksi muita ongelmia ei ole tähän asti ollut. Miten kauan haavan paraneminen kestää esim. tikkien ottamisen jälkeen? Uskaltaako tässä alkaa edes kävelemään vai pitääkö vaan istuskella kotosalla. Nostelua pitää välttää tietenkin ja sivuittain nousta ylös.

6

3025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

Itselläni tikkien poiston jälkeen (kesäkuun lopussa) haava keräsi märkää, mutta ei tulehtunut (onneksi). Haavaa jouduttiin pitämään auki aina viime viikkoon asti. Toivottavasti itselläsi ei moisia ongelmia tule.
      Omassa terveyskeskuksessani oma terkkarini patisti kävelemään ja jumppaamaan hartiaseutua. Itse kävelin pitkän aikaa kumarassa, vaikka ei olisi tarvinnut. Päiväunet ovat kuulemma myös tärkeitä.
      Vaikka sitä tuntee itsensä aika vanhukseksi ulkona köpötellessään, niin kyllä se kävely kannattaa. Vauhtia kyllä pystyy lisäämään kun se aika tulee.
      Terkka suositteli myös jonkin sortin tukea haavalle, esim. housuliivi tai sitten vaikka kaulahuivista kietaistu tuki, jos se helpottaa oloa, kannattaa kokeilla.
      Luulisin että enintään pari viikkoa tikkien poisottamisen jälkeen kävely ja muut perusaskareet sujuvat normaalisti jos ongelmia ei tule. Kannattaa myös kysellä tikkien poisoton yhteydessä terkalta asioita jotka mietityttää.
      Kyllä se siitä, nyt sinulla on lupa ottaa rennosti, kun sen on lääkäri määrännyt :)
      Kesän jatkoa.

• ja kipua tuntuu

Onko normaalia?

• Leikattu
        ja kipua tuntuu kirjoitti:

Onko normaalia?

Jos kipu ei vielä haittaa elämistä, niin en usko sen olevan kovin vakavaa, leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa. Itse koitin syödä Ibusal 400 (sama kuin burana) kuuriluontoisesti,koska se saattaa ehkäistä turvotusta ja tulehdusta, mutta vatsa sanoi stopin. Kyllä kipuun kannattaa ottaa ekoina päivinä lääkettä jos vaan vatsa kestää.
        Itsellä oli myös vihlontaa sen jälkeenkin kun tikit olivat pois, terkka sanoi sen johtuvan lihasten "kramppaamisesta". Kun olin makuulla hetken tai otin päikkärit, niin viimeistään silloin helpotti.

• vastailet
        Leikattu kirjoitti:

Jos kipu ei vielä haittaa elämistä, niin en usko sen olevan kovin vakavaa, leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa. Itse koitin syödä Ibusal 400 (sama kuin burana) kuuriluontoisesti,koska se saattaa ehkäistä turvotusta ja tulehdusta, mutta vatsa sanoi stopin. Kyllä kipuun kannattaa ottaa ekoina päivinä lääkettä jos vaan vatsa kestää.
        Itsellä oli myös vihlontaa sen jälkeenkin kun tikit olivat pois, terkka sanoi sen johtuvan lihasten "kramppaamisesta". Kun olin makuulla hetken tai otin päikkärit, niin viimeistään silloin helpotti.

Vasta nyt tietää mitä pitäisi tietää. Aika vähän puoleisesti kertoivat sairaalassakin. 3 viikkoa vatsa voi olla outo, hieman turvotusta vielä.

• Leikattu
        vastailet kirjoitti:

Vasta nyt tietää mitä pitäisi tietää. Aika vähän puoleisesti kertoivat sairaalassakin. 3 viikkoa vatsa voi olla outo, hieman turvotusta vielä.

Eipä ne sairaalassa minullekaan antaneet muuta kuin suppeat kotihoito-ohjeet, yksi hoitaja pelotteli tyrällä siihen malliin että tuntui että se voi tulla lähes mistä tahansa liikkumisesta :( . Kun kotiutettiin, oli jo niin kiire kotiin ettei siinä mitään huomannut kysyä. Itsellä on kotiin pääsyn jälkeen tuli sen verran ongelmia että jouduin käymään haavanhoidossa kahtena kertana viikossa terveydenhoitajalla joka sitten sai vastata kaikkiin kysymyksiin, mitä keksein kysyä.

• umpparipotilas

Minulle maha- ja suolisto-ongelmiin erikoistunut lääkäri sanoi näin, kun oli kotiuttamisen aika:

- Paratabs 1000ml kipuihin, tai kun tuntuu olevan tarve
      - Kevyttä liikuntaa, ei maratooneja, eli hyvin pystyi kaupassakin käymään, mutta
      ehkä se kaikista tärkein:
      - Painavien esineiden, eli yli 2,5kg esineiden nosto ja
      siirtely ehdottomasti kiellettyä leikkauksesta seuraavien 4 viikon ajan.
      - Myös vatsalihaksia en saanut käyttää ollenkaan 4 vk leikkauksesta. (no olihan
      minulla vatsassa navasta reilun 10cm viilto)

Eli kevyttä liikuntaa saa ja kannattaa harrastaa, mikäli esim umpparipotilas on. Lisäksi itse otin aina yötä vasten 1000ml kipulääkettä, haavoja pesin aina kun kävin suihkussa, niin eipä tarvinu itellä lähtiä minnekkää haavoja putsaamaan. ;) Muistan myös että minulle annettiin 2 kv sairaslomaa, ja todellakin sen pidin sairaslomana. En tehnyt juurikaan töitä, en mennyt kouluun, olin vain kotona, rentouduin, ja nukuin ensimmäisellä viikolla todella paljon myös päivällä :D

Nyt tilanne alkaa olla jo ohi, onhan leikkauksesta jo kolme neljä kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      126
      1740
    2. 105
      1225
    3. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      138
      1091
    4. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      999
    5. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      130
      900
    6. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      52
      887
    7. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      240
      868
    8. Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.

Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?
      Maailman menoa
      73
      757
    9. Pridekulkue kiellettävä?

Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla
      Luterilaisuus
      178
      739
    10. Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.

Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu
      Ikävä
      55
      729
    Aihe