Kuinka tehdä kaksoisakkujärjestelmä?

Akku 62 A

Kuinka tehdään kaksakkujärjestelmä? Omistan nyt yhden 62A akun ja olen ymmärtänyt, että siihen pitää rinnastaa toinen samanlainen akku.
Haluaisin, että toinen akku käyttää vain starttia ja toinen cd-soitinta, valoja, pistorasiaa yms. Kuinka saada laturi lataamaan molempia?

32

13748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja laturi tarkasti

      Kertoisitko mikä vene, moottori ja laturi sinulla on?

      • 700

        Veneenä on 700 bella Yanmarin 34 dieselillä (3HM35F)

        Laturi on 12V-35A Hitachi


    • pääkytkin ja kaapelit

      "Kolmeasentoisessa pääkytkimessä on vaihtoehtoina ykkösakku, kakkosakku, molemmat päällä ja molemmat pois. Eikös tämä ole maailman hienoin systeemi. Voit itse valita kummasta akusta otat virtaa satamassa huvilaitteille, ja voit itse kokeilla kummassa akussa on enemmän virtaa käynnistykseen. Tai voit kääntää molemmat akut antamaan virtaa käynnistykseen, jos tarvii pitkään sahailla. Ajossa kääntää kytkimen molempien akkujen asentoon, niin kumpikin latautuu.
      Mikä ihmeen tarve on tehdä helpot asiat vaikeiksi latausdiodeilla. Joku suomalainen ilmiö tämäkin. Jos huviakku on vain huvilaitteille ja käynnistysakku vain moottorille, niin meillä voi olla joskus tyhjäksi sahattu käynnistysakku, ja vieressä täysinäinen huviakku, mutta eipä vaan saada moottoria käyntiin. Eihän siinä ole mitään järkeä. Pahimmassa tapauksessa kun koittaa käynnistää tyhjällä starttiakulla molempien akkujen pääkytkimet päällä, sen 70 amppeerin latausreleen läpi saattaakin kulkea 500 amppeeria käynnistysvirtaa huviakusta käynnistysakun suuntaan, ja hienot suomalaiset latausreleasennukset häipyvät savuna ilmaan.
      Että eiköhän se näin järjellä ajatellen ole kuitenkin viisaampi ratkaisu se useampiasentoinen pääkytkin, mitä sivistyneessä maailmassa on käytetty siitä asti kun akku keksittiin. "

      • minor700

        samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa,pitää olla veneessä yksinkertaista ja varmaa.


      • ja diodi

        Kyllä tuolla diodillakin paikkansa tuossa tuplajärjestelmässä on. Itsellä 1-both-2-off kytkin ja akkujen välissä yandinan blokki. Eipä tarvii pelätä että tyhjä akku imaisee toisesta akusta virrat, lataus molempiin hoituu automaattisesti ilman mitään kytkimen kääntelyä.
        jokainen tosin tyylillään.


      • Stefann

        Tästä olen täysin samaa mieltä pienellä poikkeuksella.
        Kaksiasentoinen pääkatkaisia ei ole lainkaan minuun makuun. En koskaan laittaisi omaan veneeseen sellaista. Kaksi tavallista on parempi vaihtoehto.
        1. Niiden lisäksi voi helposti lisätä kolmannen ja neljännen katkaisian ja akun menettämättä käytön selkeyttä.
        2. Jos yksi hajoo niin toinen toimii. ja vaikka olisi neljä asennettuna niin yksi riittä varaosaksi.
        3. Kytkimien asento näkyy selkeämmin ja on pimeässä käsikopelollakin tunnisteltavissa. 4.Vääntimet voi varkaiden harmiksi ottaa talteen.
        5.Edullisempi hinta.


      • salama-akku
        ja diodi kirjoitti:

        Kyllä tuolla diodillakin paikkansa tuossa tuplajärjestelmässä on. Itsellä 1-both-2-off kytkin ja akkujen välissä yandinan blokki. Eipä tarvii pelätä että tyhjä akku imaisee toisesta akusta virrat, lataus molempiin hoituu automaattisesti ilman mitään kytkimen kääntelyä.
        jokainen tosin tyylillään.

        Ei se tyhjä starttiakku mitään satojen ampeerien virtaa imaise täydestä hupiakusta. Jännite-ero akkujen välillä on pieni. 14 voltin latausjännite pukkaa täysin tyhjään akkuun korkeintaan muutaman kymmenen ampeeria.

        Diodien idea on siinä, että sen kytkimen kanssa ei tarvitse pulata aina satamaan tullessa tai siitä lähtiessä, vaan asia on automatisoitu. Diodien kanssa on kuitenkin muistettava, että laturin jännitteentunnistin pitää olla siellä akun puolella eli kunnolla toimiakseen vaatii erilaisen laturin mitä veneisiin yleensä on asennettu. Siksi on kehitetty nuo relejärjestelmät, jotka hoitavat saman asian ilman erikoislaturia.

        Sitä en kyllä ymmärrä miten kytkin ja diodiplokki voidaan järkevästi sijoittaa samaan veneeseen.


      • salama-akku
        Stefann kirjoitti:

        Tästä olen täysin samaa mieltä pienellä poikkeuksella.
        Kaksiasentoinen pääkatkaisia ei ole lainkaan minuun makuun. En koskaan laittaisi omaan veneeseen sellaista. Kaksi tavallista on parempi vaihtoehto.
        1. Niiden lisäksi voi helposti lisätä kolmannen ja neljännen katkaisian ja akun menettämättä käytön selkeyttä.
        2. Jos yksi hajoo niin toinen toimii. ja vaikka olisi neljä asennettuna niin yksi riittä varaosaksi.
        3. Kytkimien asento näkyy selkeämmin ja on pimeässä käsikopelollakin tunnisteltavissa. 4.Vääntimet voi varkaiden harmiksi ottaa talteen.
        5.Edullisempi hinta.

        Tästä olen samaa mieltä


      • laturin
        Stefann kirjoitti:

        Tästä olen täysin samaa mieltä pienellä poikkeuksella.
        Kaksiasentoinen pääkatkaisia ei ole lainkaan minuun makuun. En koskaan laittaisi omaan veneeseen sellaista. Kaksi tavallista on parempi vaihtoehto.
        1. Niiden lisäksi voi helposti lisätä kolmannen ja neljännen katkaisian ja akun menettämättä käytön selkeyttä.
        2. Jos yksi hajoo niin toinen toimii. ja vaikka olisi neljä asennettuna niin yksi riittä varaosaksi.
        3. Kytkimien asento näkyy selkeämmin ja on pimeässä käsikopelollakin tunnisteltavissa. 4.Vääntimet voi varkaiden harmiksi ottaa talteen.
        5.Edullisempi hinta.

        hajottaja. ei ole kerta eikä kaksi, kun on väännetty starttiakku päälle ja startattu. sitten on pitänyt pistää hupiakkukin päälle latautumaan, mutta onkin vahingossa väännetty starttiakku pois. näinollen molemmat akut poissa pelista ja sataset tiskiin uuden laturin hankintaan.

        mikäli se kytkin hajoaa, niin aina siittä saa johdot kinni toisiinsa käynnistystä varten, joten ei sitä nyt rantaan sentakia jää.


      • JRxxx

        ...omat pääkytkimet piireille ja latauksenjako diodin tai releen kautta. Ihminen on maailman epäluotettavin koje; jonakin päivänä käy taatusti niin, että tuollainen yhteiskäyttökytkin tulee käännettyä tai unohdettua väärään asentoon.
        Kun jutut kytkee niin, että starttiakulta ei oteta virtaa millekään sellaiselle laitteelle, jota saatettaisiin käyttää muulloinkin kuin moottorin käydessä, ei tyhjän starttiakun ongelmaa käytännössä kohtaa ikinä, ellei sitten keväällä kotisatamassa, jolloin ongelma ei ole kummoinen.


      • erillistä
        laturin kirjoitti:

        hajottaja. ei ole kerta eikä kaksi, kun on väännetty starttiakku päälle ja startattu. sitten on pitänyt pistää hupiakkukin päälle latautumaan, mutta onkin vahingossa väännetty starttiakku pois. näinollen molemmat akut poissa pelista ja sataset tiskiin uuden laturin hankintaan.

        mikäli se kytkin hajoaa, niin aina siittä saa johdot kinni toisiinsa käynnistystä varten, joten ei sitä nyt rantaan sentakia jää.

        Ja mikähän ero on sitten siinä että väännät neljä asentoisen kytkimen nollan kautta ykköseltä kakkoselle/molemmille. Tuloksena samainen laturin hajoaminen. Muistele siinä sitten pimeässä kumpaan suuntaan sitä kytkintä pitikään kääntää tai yritä kiertosuunta selittää naiselle.

        jos kaksi erillistä niin sen starttiakun kytkimen voi sijoittaa siten ettei siihen hameväki pääse vahingossa koskemaan ja rikkomaan leluja


      • on se
        erillistä kirjoitti:

        Ja mikähän ero on sitten siinä että väännät neljä asentoisen kytkimen nollan kautta ykköseltä kakkoselle/molemmille. Tuloksena samainen laturin hajoaminen. Muistele siinä sitten pimeässä kumpaan suuntaan sitä kytkintä pitikään kääntää tai yritä kiertosuunta selittää naiselle.

        jos kaksi erillistä niin sen starttiakun kytkimen voi sijoittaa siten ettei siihen hameväki pääse vahingossa koskemaan ja rikkomaan leluja

        että 4 asentoista kytkintä ei saa nollalle väännettyä sattumalta, kun siinä on juuri tämäntakia 'turvaklipsi'. en sano että jokaisessa biltema tms mallissa on, mutta jos ei ihan marketti kytkin ole.


      • kaikissa
        on se kirjoitti:

        että 4 asentoista kytkintä ei saa nollalle väännettyä sattumalta, kun siinä on juuri tämäntakia 'turvaklipsi'. en sano että jokaisessa biltema tms mallissa on, mutta jos ei ihan marketti kytkin ole.

        eipä tosiaan ole kaikissa malleissa sitä klipsiä, ei edes venetarvikeliikkeen "laatu kytkimissä" Hinta ei näytä kertovan sitä laatua. 40€ kytkimessä turvamekanismi on, mutta 70€ kytkimessä ei.


      • steffulle
        Stefann kirjoitti:

        Tästä olen täysin samaa mieltä pienellä poikkeuksella.
        Kaksiasentoinen pääkatkaisia ei ole lainkaan minuun makuun. En koskaan laittaisi omaan veneeseen sellaista. Kaksi tavallista on parempi vaihtoehto.
        1. Niiden lisäksi voi helposti lisätä kolmannen ja neljännen katkaisian ja akun menettämättä käytön selkeyttä.
        2. Jos yksi hajoo niin toinen toimii. ja vaikka olisi neljä asennettuna niin yksi riittä varaosaksi.
        3. Kytkimien asento näkyy selkeämmin ja on pimeässä käsikopelollakin tunnisteltavissa. 4.Vääntimet voi varkaiden harmiksi ottaa talteen.
        5.Edullisempi hinta.

        Kohta halutaan 3 akkua ja sitten 4 akkua.

        Turhaa työtä ja ostamista muuten moneen kertaan!


      • 4 akkua?
        steffulle kirjoitti:

        Kohta halutaan 3 akkua ja sitten 4 akkua.

        Turhaa työtä ja ostamista muuten moneen kertaan!

        okei määrällisesti voi haluta vaikka kymmenen, mutta ei niitä tarvita kuin kahteen käyttöön (hupi ja startti). jos kapasiteetti hupiakussa ei riitä ja lisää pitää saada, niin ostetaan isompi akku tai sitten laitetaan hupi kytkimen taakse kaksi tai vaikka kymmenen rinnan.


      • enemmänkin
        4 akkua? kirjoitti:

        okei määrällisesti voi haluta vaikka kymmenen, mutta ei niitä tarvita kuin kahteen käyttöön (hupi ja startti). jos kapasiteetti hupiakussa ei riitä ja lisää pitää saada, niin ostetaan isompi akku tai sitten laitetaan hupi kytkimen taakse kaksi tai vaikka kymmenen rinnan.

        Älkää säästäkö väärässä paikassa.
        Kunnon akkukapasiteetti on turva- ja mukavuustekijä no 1 moottoriveneessä.


      • viestiäni
        enemmänkin kirjoitti:

        Älkää säästäkö väärässä paikassa.
        Kunnon akkukapasiteetti on turva- ja mukavuustekijä no 1 moottoriveneessä.

        vai vastasitko vain otsikon lukemalla?


    • Motti masa
    • ail
      • minor700

        kaikki viestit huomaan että systeemejä ja niitten puolustajat löytyy yhtä monta kuin kirjoittajia.
        Pääasia että systeemi toimii,mikä niistä sitten on paras tai fiksuin on vaikeaa sanoa.


      • Akku 62 A
        minor700 kirjoitti:

        kaikki viestit huomaan että systeemejä ja niitten puolustajat löytyy yhtä monta kuin kirjoittajia.
        Pääasia että systeemi toimii,mikä niistä sitten on paras tai fiksuin on vaikeaa sanoa.

        Luin kaikki viestit läpi ja nyt olen vielä enemmän eksyksissä mitä ennen kysymystäni!

        Haluan sellaisen mitä jokainen osaa käyttää missä ei tarvitse painella ja väännellä kymmentä eri nappia/vipua huomatakseen, että tästähän se vene räjähtikin=)

        Voisiko joku ystävällisesti sanoa miten saisin kaikista helpoiten ja pienellä rahalla rakennettu sen kaksoisakkujärj.

        Jos joku viitsisi myös listata osat ja piuhat mitä tarvitsen ja mistä löytyy niin olisi mahtavaa. Nyt siis minulla ei ole kuin yksi akku (62A)


      • JRxxx
        Akku 62 A kirjoitti:

        Luin kaikki viestit läpi ja nyt olen vielä enemmän eksyksissä mitä ennen kysymystäni!

        Haluan sellaisen mitä jokainen osaa käyttää missä ei tarvitse painella ja väännellä kymmentä eri nappia/vipua huomatakseen, että tästähän se vene räjähtikin=)

        Voisiko joku ystävällisesti sanoa miten saisin kaikista helpoiten ja pienellä rahalla rakennettu sen kaksoisakkujärj.

        Jos joku viitsisi myös listata osat ja piuhat mitä tarvitsen ja mistä löytyy niin olisi mahtavaa. Nyt siis minulla ei ole kuin yksi akku (62A)

        ...vähän auttaa. Yksinkertaisimmillaan homma menee näin: tarvitset sopivan akun (riippuu käytettävissäolevasta tilasta ja sähkönkulutuksesta, ehdottaisin tuollaista n. 80 Ah ihan siksi, että isompi alkaisi vaatia laturin vaihtoa. Sitten tarvitset järeähköä piuhaa, esim. 32 neliömillistä niin paljon, että se riittää hupiakun ja sähkötaulun väliin mennen tullen. Suosittelen selkeyden vuoksi punaista plussaksi ja mustaa miinukseksi. Edelleen pääkytkin hupiakun virtapiiriin ja latausrele. Laturilta releen kautta akulle yltävä pätkä esim. 16 neliömillistä piuhaa ja pari metriä jotain ohuempaa, esim. nelimillistä. Rahaa näihin taitaa mennä sellainen parisataa euroa, rele ja pääkytkin ovat kalleimmat osat.

        Oletan, että osaat rakentaa sen hupiakun ja kulutuslaitteiden puolen, minä yritän tässä selittää vain sen, miten saat sinne latausvirtaa ja pidettyä akut toisistaan riittävän irti.
        Vedät samasta laturin navasta, josta lähtee paksuhko piuha starttiakkuun (luultavasti starttimoottorin kautta), piuhan ensin latausreleeseen ja siitä hupiakulle. Hupiakun miinusnavalta vedät piuhan starttiakun miinusnapaan, niin silloin latauspiiri on kasassa. Paitsi että ei ole, koska rele tarvitsee ohjausvirtaa sulkeutuakseen eli vielä ei hupiakku lataudu. Saadaksesi ohjausvirran vedät laturista (muistaakseni se on yleensä B-napa, mutta tarkista jostain) johdon releeseen ja vastakkaiselta navalta johonkin maadoituskohtaan, esim. moottorin runkoon. Latausreleen oikean kytkennän näet sen asennusohjeesta, mutta perusidea on se, että niiden varsinaisen latausjohdon kytkentänapojen välillä ei kulje virta, ellei kahden muun navan kautta kulkeva ohjausvirta napsauta relettä kiinni. Releen merkitys on se, että akkujen pluspuolet ovat yhdessä vain silloin, kun laturi tuottaa virtaa ja muulloin ne ovat irti. Silloin starttiakku on "turvassa" eikä siitä imetä virtaa käyttöakun piiriin.

        Kamoja saa vaikka Biltemasta tai Motonetista tai sitten venetarvikeliikkeistä.


      • saapi
        JRxxx kirjoitti:

        ...vähän auttaa. Yksinkertaisimmillaan homma menee näin: tarvitset sopivan akun (riippuu käytettävissäolevasta tilasta ja sähkönkulutuksesta, ehdottaisin tuollaista n. 80 Ah ihan siksi, että isompi alkaisi vaatia laturin vaihtoa. Sitten tarvitset järeähköä piuhaa, esim. 32 neliömillistä niin paljon, että se riittää hupiakun ja sähkötaulun väliin mennen tullen. Suosittelen selkeyden vuoksi punaista plussaksi ja mustaa miinukseksi. Edelleen pääkytkin hupiakun virtapiiriin ja latausrele. Laturilta releen kautta akulle yltävä pätkä esim. 16 neliömillistä piuhaa ja pari metriä jotain ohuempaa, esim. nelimillistä. Rahaa näihin taitaa mennä sellainen parisataa euroa, rele ja pääkytkin ovat kalleimmat osat.

        Oletan, että osaat rakentaa sen hupiakun ja kulutuslaitteiden puolen, minä yritän tässä selittää vain sen, miten saat sinne latausvirtaa ja pidettyä akut toisistaan riittävän irti.
        Vedät samasta laturin navasta, josta lähtee paksuhko piuha starttiakkuun (luultavasti starttimoottorin kautta), piuhan ensin latausreleeseen ja siitä hupiakulle. Hupiakun miinusnavalta vedät piuhan starttiakun miinusnapaan, niin silloin latauspiiri on kasassa. Paitsi että ei ole, koska rele tarvitsee ohjausvirtaa sulkeutuakseen eli vielä ei hupiakku lataudu. Saadaksesi ohjausvirran vedät laturista (muistaakseni se on yleensä B-napa, mutta tarkista jostain) johdon releeseen ja vastakkaiselta navalta johonkin maadoituskohtaan, esim. moottorin runkoon. Latausreleen oikean kytkennän näet sen asennusohjeesta, mutta perusidea on se, että niiden varsinaisen latausjohdon kytkentänapojen välillä ei kulje virta, ellei kahden muun navan kautta kulkeva ohjausvirta napsauta relettä kiinni. Releen merkitys on se, että akkujen pluspuolet ovat yhdessä vain silloin, kun laturi tuottaa virtaa ja muulloin ne ovat irti. Silloin starttiakku on "turvassa" eikä siitä imetä virtaa käyttöakun piiriin.

        Kamoja saa vaikka Biltemasta tai Motonetista tai sitten venetarvikeliikkeistä.

        bluesean 1-2-both-off päävirtakytkin 29$
        yandinan rele hässäkkä 50$ ( kaikki tarvittavat piuhat valmiina kiinni)
        Motonetistä toiselle akulle piuhat ja liittimet, muistaakeni jotain 10€ luokkaa

        Kustansi n75€ plus akun hinta


      • Akku 62A
        JRxxx kirjoitti:

        ...vähän auttaa. Yksinkertaisimmillaan homma menee näin: tarvitset sopivan akun (riippuu käytettävissäolevasta tilasta ja sähkönkulutuksesta, ehdottaisin tuollaista n. 80 Ah ihan siksi, että isompi alkaisi vaatia laturin vaihtoa. Sitten tarvitset järeähköä piuhaa, esim. 32 neliömillistä niin paljon, että se riittää hupiakun ja sähkötaulun väliin mennen tullen. Suosittelen selkeyden vuoksi punaista plussaksi ja mustaa miinukseksi. Edelleen pääkytkin hupiakun virtapiiriin ja latausrele. Laturilta releen kautta akulle yltävä pätkä esim. 16 neliömillistä piuhaa ja pari metriä jotain ohuempaa, esim. nelimillistä. Rahaa näihin taitaa mennä sellainen parisataa euroa, rele ja pääkytkin ovat kalleimmat osat.

        Oletan, että osaat rakentaa sen hupiakun ja kulutuslaitteiden puolen, minä yritän tässä selittää vain sen, miten saat sinne latausvirtaa ja pidettyä akut toisistaan riittävän irti.
        Vedät samasta laturin navasta, josta lähtee paksuhko piuha starttiakkuun (luultavasti starttimoottorin kautta), piuhan ensin latausreleeseen ja siitä hupiakulle. Hupiakun miinusnavalta vedät piuhan starttiakun miinusnapaan, niin silloin latauspiiri on kasassa. Paitsi että ei ole, koska rele tarvitsee ohjausvirtaa sulkeutuakseen eli vielä ei hupiakku lataudu. Saadaksesi ohjausvirran vedät laturista (muistaakseni se on yleensä B-napa, mutta tarkista jostain) johdon releeseen ja vastakkaiselta navalta johonkin maadoituskohtaan, esim. moottorin runkoon. Latausreleen oikean kytkennän näet sen asennusohjeesta, mutta perusidea on se, että niiden varsinaisen latausjohdon kytkentänapojen välillä ei kulje virta, ellei kahden muun navan kautta kulkeva ohjausvirta napsauta relettä kiinni. Releen merkitys on se, että akkujen pluspuolet ovat yhdessä vain silloin, kun laturi tuottaa virtaa ja muulloin ne ovat irti. Silloin starttiakku on "turvassa" eikä siitä imetä virtaa käyttöakun piiriin.

        Kamoja saa vaikka Biltemasta tai Motonetista tai sitten venetarvikeliikkeistä.

        Kiitoksia asiallisesta ja selkeästä vastauksesta!!!

        Yritetään näillä ohjeilla saada toimimaan.


      • Akku 62 A kirjoitti:

        Luin kaikki viestit läpi ja nyt olen vielä enemmän eksyksissä mitä ennen kysymystäni!

        Haluan sellaisen mitä jokainen osaa käyttää missä ei tarvitse painella ja väännellä kymmentä eri nappia/vipua huomatakseen, että tästähän se vene räjähtikin=)

        Voisiko joku ystävällisesti sanoa miten saisin kaikista helpoiten ja pienellä rahalla rakennettu sen kaksoisakkujärj.

        Jos joku viitsisi myös listata osat ja piuhat mitä tarvitsen ja mistä löytyy niin olisi mahtavaa. Nyt siis minulla ei ole kuin yksi akku (62A)

        Tuolla alkupuolella esitettyyn vaihtokytkimellä
        varustettuun järjestelmään ei ole paljoa lisää-
        mistä.

        Kytkimessä oltava asennot 1-2-molemmat-0.
        Eikä missään nimessä pidä asentaa mitään
        diodeja syystä, että diodien kanssa ei
        kummatkaan akut ole koskaan täydessä la-
        tauksessa diodien kynnysjännitteen takia.
        Diodikauppiaat varmasti tietävät tämän,
        mutta jos kertoisivat, niin jäisi turhat
        diodit myymättä.

        Joskus kuulee, ettei se jännite-ero ole
        kuin vajaan voltin, mutta se estää jo
        täyteen latautumisen.

        Joku voi nyt viisatella, että tuo jännite-
        ero voidaan säädöllä tai releillä ohittaa.

        Kaikkihan on mahdollista, mutta ei ole miele-
        kästä teknistaloudellisesti toteuttaa.

        Tun akkuvaihtokykimen ja startti-/hupiakuston
        pystyy jokainen itse asentamaan pienellä ohjauk-
        sella ja on käytössä varmin.

        Se nyt pitää jokatapauksessa aina muistaa, ettei
        akustoja käännä 0-asentoon moottorin käydessä,
        sillä se on laturin diodien menoa.


      • Akku 62 A kirjoitti:

        Luin kaikki viestit läpi ja nyt olen vielä enemmän eksyksissä mitä ennen kysymystäni!

        Haluan sellaisen mitä jokainen osaa käyttää missä ei tarvitse painella ja väännellä kymmentä eri nappia/vipua huomatakseen, että tästähän se vene räjähtikin=)

        Voisiko joku ystävällisesti sanoa miten saisin kaikista helpoiten ja pienellä rahalla rakennettu sen kaksoisakkujärj.

        Jos joku viitsisi myös listata osat ja piuhat mitä tarvitsen ja mistä löytyy niin olisi mahtavaa. Nyt siis minulla ei ole kuin yksi akku (62A)

        Selvennyksenä tuohon vaihtokytkimeen sen
        verran, että siinä asennot ovat:
        -vasemmalla asento 1
        -keskellä ylhäällä asento molemmat päällä
        -oikealla asento 2
        -keskellä alhaalla asento 0

        Tämä varmistaa vaihdon ykkösakulta kakkoselle
        joko ilman jännitekatkosta tai nollan kautta.


      • Anonyymi
        Täpinä kirjoitti:

        Tuolla alkupuolella esitettyyn vaihtokytkimellä
        varustettuun järjestelmään ei ole paljoa lisää-
        mistä.

        Kytkimessä oltava asennot 1-2-molemmat-0.
        Eikä missään nimessä pidä asentaa mitään
        diodeja syystä, että diodien kanssa ei
        kummatkaan akut ole koskaan täydessä la-
        tauksessa diodien kynnysjännitteen takia.
        Diodikauppiaat varmasti tietävät tämän,
        mutta jos kertoisivat, niin jäisi turhat
        diodit myymättä.

        Joskus kuulee, ettei se jännite-ero ole
        kuin vajaan voltin, mutta se estää jo
        täyteen latautumisen.

        Joku voi nyt viisatella, että tuo jännite-
        ero voidaan säädöllä tai releillä ohittaa.

        Kaikkihan on mahdollista, mutta ei ole miele-
        kästä teknistaloudellisesti toteuttaa.

        Tun akkuvaihtokykimen ja startti-/hupiakuston
        pystyy jokainen itse asentamaan pienellä ohjauk-
        sella ja on käytössä varmin.

        Se nyt pitää jokatapauksessa aina muistaa, ettei
        akustoja käännä 0-asentoon moottorin käydessä,
        sillä se on laturin diodien menoa.

        Hieno Homma !
        Voitko piirtää kytkennän ja jä lähettää sen sähköpostiin [email protected].
        haluan juurikin tällaista yksikertaista ja varmaa toimintaa !!!


      • Anonyymi
        Täpinä kirjoitti:

        Selvennyksenä tuohon vaihtokytkimeen sen
        verran, että siinä asennot ovat:
        -vasemmalla asento 1
        -keskellä ylhäällä asento molemmat päällä
        -oikealla asento 2
        -keskellä alhaalla asento 0

        Tämä varmistaa vaihdon ykkösakulta kakkoselle
        joko ilman jännitekatkosta tai nollan kautta.

        Voiko kytkimen kääntää asennosta 1 asentoon 2 moottorin käydessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko kytkimen kääntää asennosta 1 asentoon 2 moottorin käydessä ?

        Aloituksesesta on kulunut jo vuosia, mutta asiat eivät ole muuttuneet juuri miksikään.
        Paitsi, että nykyisin on saatavana täysin automaattinen (elektroninen, ei siis rele) latauksen jakaja. Sellaisen voi löytää esim. Marineasta.
        Sen kanssa ei tarvitse käännellä mitään muuta kytkintä kuin pääkytkimen päälle kun tekee lähtöä laiturista ja virta pois kun tulee takaisin päivän päättyessä.

        Palataan kysymykseen.
        Voit käännellä kytkintä koneen käydessä 1 - 2 ja Both asentojen välillä.
        Kun kone on sammutettu, niin sitten 0 - asentoon eli pois päältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksesesta on kulunut jo vuosia, mutta asiat eivät ole muuttuneet juuri miksikään.
        Paitsi, että nykyisin on saatavana täysin automaattinen (elektroninen, ei siis rele) latauksen jakaja. Sellaisen voi löytää esim. Marineasta.
        Sen kanssa ei tarvitse käännellä mitään muuta kytkintä kuin pääkytkimen päälle kun tekee lähtöä laiturista ja virta pois kun tulee takaisin päivän päättyessä.

        Palataan kysymykseen.
        Voit käännellä kytkintä koneen käydessä 1 - 2 ja Both asentojen välillä.
        Kun kone on sammutettu, niin sitten 0 - asentoon eli pois päältä.

        Meillä on ollut käytössä mekaaninen kytkin ja kaksi akkua yli 30 vuotta.Hyvin on pelannut ja eivät vielä koskaan jääneet rinnan kytkentään.En tiennyt että kytkintä voi kääntää kun kone käy. Nimittäin jos katkaisee akut kun kone käy ja kumpikaan akku ei ole kytkettynä veneen laturiin voi laturista diodit kärähtää.
        Tämä on kai niitä asioita että sekä elektroninen että mekaaninen homma toimii.Hyvää Utta vuotta!


    • löytyi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe