Miten selvitä

mammuttilennosta?

Eka kertaa non pitkälle matkalle olen nyt lähdössä, Australiaan, Brisbaneen. Kertokaapa te muut kokeneemmat, miten se onnistuu? Voiko koneessa nukkua? Voiko pysyä hereillä puolitoista päivää, jos ei nuku? Pitääkö juoda paljon kahvia, vai paremminkin välttää sitä? En yleensä jaksa istua pitkään paikoillani, mutta koneessahan se on pakko! Miten voisi onnistua saamaan viereensä tyhjän paikan, että voisi ojentautua kunnolla? Kannattaako mennä ajoissa kentälle, auttaisiko se saamaan haluamansa paikan?

6

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanty

      Tässä:

      - Muuta herätystäsi vähitellen aiemmaksi jo Suomessa (jos lähdet täältä). 2-3 tuntia riittää.
      - Riippuu lentoreitistä, mutta pitkillä itä/länsi -suuntaisilla lennoilla syönnit ja koneen valaistus rytmitetään niin hyvin että siinä voi nukkua.
      - Voit syödä ja juoda koneessa ihan mitä tahansa tarjoavat, kuhan olotila pysyy hyvänä.
      - Varaa lähtöselvityksessä käytäväpaikka!!
      - Et saa tyhjää paikkaa viereen, se saattaa tulla sitten vähän niinkun "taivaanlahjana".
      - Laajarunkokoneissa (reiteillä) on hyvin tilaa ja siinä voi ojentautua kunnolla.

      Toivottavasti sinulla on koko matka samalla yhtiöllä/allianssilla, se helpottaa aikalailla välilaskupaikoissa.

      • mieluisampi

        minulle; voi itse päättää, milloin lähteä istuimeltaan, eikä toisen tarpeiden mukaan.

        Kahvia ja alkoholia olisi hyvä välttää. Lämpimät sukat ja mukavat vaatteet auttavat nukkumaan, samoin laiha tee tai jopa pelkkä kuuma vesi (voihan itse tuoda jotain yrttiteetä, kunhan käyttää ne ennen kuin saapuu Australiaan).

        Puhallettava tyyny voi auttaa löytämään mukavan asennon. Korvatulpat ovat ehdoton varuste ainakin minulle.


      • etenkin jos lennot myöhässä
        mieluisampi kirjoitti:

        minulle; voi itse päättää, milloin lähteä istuimeltaan, eikä toisen tarpeiden mukaan.

        Kahvia ja alkoholia olisi hyvä välttää. Lämpimät sukat ja mukavat vaatteet auttavat nukkumaan, samoin laiha tee tai jopa pelkkä kuuma vesi (voihan itse tuoda jotain yrttiteetä, kunhan käyttää ne ennen kuin saapuu Australiaan).

        Puhallettava tyyny voi auttaa löytämään mukavan asennon. Korvatulpat ovat ehdoton varuste ainakin minulle.

        Viime keväänä lento Lontoosta Singaporeen oli todella pahasti myöhässä..ja kokonaisuudessaan lento Suomesta Sydneyyn kesti semmoiset 34 tuntia. Mutta mulla kävi tuuri ja sain kaikilla kolmella lennolla ikknunapaikan (en tykkää liikkua koneessa, joten tykkään enemmän ikkunapaikoista) sekä aina oli viereinen paikka vapaa!!

        Samalla rivillä istui entinen Quantasin stuertti ja se hommas meille sitten kaikki luxukset! Kaikki meni tosi hyvin!! Tuurista se on kiinni!!

        Syksyllä jälleen samanlainen retki edessä! Innolla jo odottaen!

        Kaikkea hyvää!


    • Nukkua

      Hei,

      Mie lensin kans Australiaan kevaalla. Koneessa tarjoillaan paljon kahvia, teeta ja kun tuli yo, koneessa kaikki nukkuivat, penkit makuuasentoon ja koneesta sammuivat valot :) Se etta saa viereen tyhjan paikan, on vain tuurista kiinni. En valmistautunut aikaeroon mitenkaan ja empa huomannut mitaan aikaerovasymysta lennon jalkeen.

      Soita matkatoimistoosi ja kysy missa internetissa voit tehda Checkinin. Itse tein sen pari vkoa ennen matkaa ja sanoin haluamavi ikkunapaikat ja ne tuli.

      Kentalle kannattaa aina menna ajoissa, esim 2 tuntia ennen lahtoa. HkiVantaan kentalla ainakin voit tehda Checkinin asiakaspalvelupaatteella, jos saavut hyvissa ajoin.

      • MIR

        Riippuu vähän arvostuksistasi / omista haluistasi mitä kannattaa pyytää.

        Jalkatilaa koneessa on siedettävästi mutta ei kunnolla. Nukkuma-asento on aika staattinen ja pitkän päälle puuduttava mutta kyllä siinä muutaman tunnin unet saa.

        Ikkunapaikalla on muutama kallisarvoinen cm ylimääräistä tilaa sivulla. Esim B747:ssa muutaman viimeisen rivin reunoilla on vain kaksi penkkiä eli reilusti tilaa sivulla. Haittana tosin galley ja vessat lähellä.
        Käytäväpaikka on helppo liikkeellepääsemisen suhteen (esim vessaan keskellä yötä) mutta käytävälle ei paljoa voi koipiaan ojentaa sillä ne ovat siellä tiellä.

        Finnair antaa oletusarvoisesti vain peiton ja tyynyn. Esim Qantasilla saa myös sukat ja silmälaput. Silmälaput auttavat kun haluat nukkua valoisassa (eli aloittaa unet aikaisin tai nukkua pitkään), käytä ihmeessä. Samoin tyyny helpottaa asennon löytymistä.
        Yllättävää kyllä, Finnarilla (Japaniin) matkustamoa *ei* pimennetty yön ajaksi kunnolla vaan esim. sallittiin avoimia ikkunoita. Kaikilla muilla yhtiöillä, joilla olen pitkää matkaa tehnyt, matkustamo on yöllä pimeä ja hiljainen.

        Minua auttaa rahoittumaan hyvä CD hiljaisella volyymilla. Parhaaksi olen huomannut barokkimusiikin, jota aina löytyy pari levyllistä koneen viihdekeskuksesta. BA:lla levyt ovat ikuisuuden mittaisia, Qantasilla vain normaali 70 min ja sitten alkaa systeemin oma älämölö mutta parempi sekin kuin taustamelu ja moottorimelu.

        Syö hyvin, juo tasaisesti, pidä itsesi lämpimänä (mukava pitkähihainen/-punttinen vaate on hyvä koneessa) ja venyttele & jumppaa etenkin jalkojasi pitkin matkaa (alkumatkasta alkaen). Ja toivo, että penkit ovat hyvät eivätkä vanhoja loppuunistuttuja.

        Check-iniä ei voi tehdä 2 vk etukäteen mutta paikkatoiveita / -varauksia voi tehdä. Hyvillä yhtiöillä tämän voi tehdä itse netissä varausvaiheessa tai milloin vaan sen jälkeen (esim Singapore Airlines). Matkatoimisto saataa voida auttaa muiden yhtiöiden kohdalla.
        Itse check-in aukeaa yleensä vasta 24 h ennen lähtöä. Toisilla yhtiöillä palvelu alkaa kentällä 4 h ennen lähtöä mutta esim JAL palvelee Naritassa jo aiemmin.


      • MIR
        MIR kirjoitti:

        Riippuu vähän arvostuksistasi / omista haluistasi mitä kannattaa pyytää.

        Jalkatilaa koneessa on siedettävästi mutta ei kunnolla. Nukkuma-asento on aika staattinen ja pitkän päälle puuduttava mutta kyllä siinä muutaman tunnin unet saa.

        Ikkunapaikalla on muutama kallisarvoinen cm ylimääräistä tilaa sivulla. Esim B747:ssa muutaman viimeisen rivin reunoilla on vain kaksi penkkiä eli reilusti tilaa sivulla. Haittana tosin galley ja vessat lähellä.
        Käytäväpaikka on helppo liikkeellepääsemisen suhteen (esim vessaan keskellä yötä) mutta käytävälle ei paljoa voi koipiaan ojentaa sillä ne ovat siellä tiellä.

        Finnair antaa oletusarvoisesti vain peiton ja tyynyn. Esim Qantasilla saa myös sukat ja silmälaput. Silmälaput auttavat kun haluat nukkua valoisassa (eli aloittaa unet aikaisin tai nukkua pitkään), käytä ihmeessä. Samoin tyyny helpottaa asennon löytymistä.
        Yllättävää kyllä, Finnarilla (Japaniin) matkustamoa *ei* pimennetty yön ajaksi kunnolla vaan esim. sallittiin avoimia ikkunoita. Kaikilla muilla yhtiöillä, joilla olen pitkää matkaa tehnyt, matkustamo on yöllä pimeä ja hiljainen.

        Minua auttaa rahoittumaan hyvä CD hiljaisella volyymilla. Parhaaksi olen huomannut barokkimusiikin, jota aina löytyy pari levyllistä koneen viihdekeskuksesta. BA:lla levyt ovat ikuisuuden mittaisia, Qantasilla vain normaali 70 min ja sitten alkaa systeemin oma älämölö mutta parempi sekin kuin taustamelu ja moottorimelu.

        Syö hyvin, juo tasaisesti, pidä itsesi lämpimänä (mukava pitkähihainen/-punttinen vaate on hyvä koneessa) ja venyttele & jumppaa etenkin jalkojasi pitkin matkaa (alkumatkasta alkaen). Ja toivo, että penkit ovat hyvät eivätkä vanhoja loppuunistuttuja.

        Check-iniä ei voi tehdä 2 vk etukäteen mutta paikkatoiveita / -varauksia voi tehdä. Hyvillä yhtiöillä tämän voi tehdä itse netissä varausvaiheessa tai milloin vaan sen jälkeen (esim Singapore Airlines). Matkatoimisto saataa voida auttaa muiden yhtiöiden kohdalla.
        Itse check-in aukeaa yleensä vasta 24 h ennen lähtöä. Toisilla yhtiöillä palvelu alkaa kentällä 4 h ennen lähtöä mutta esim JAL palvelee Naritassa jo aiemmin.

        Piti muuten vielä mainita, että Exit-rivillähän on hyvin jalkatilaa. Sitä tosin ei aina voi varata etukäteen (paitsi ehkä netissä) eli kannattaa varmistaa selustaa olemalla check-inissä mahdollisimman aikaisin.
        Exit-rivin etupuolella olevaan riviin puolestaan ei kannata mistään hinnasta mennä sillä selkänojia ei saa laskettua (tai saa vain minimaalisesti).

        Samoin joissain koneissa matkustamoja erottavan seinän jälkeisessä rivissä on ylimääräistä jalkatilaa. Siinä on yleensä myös vauvasängyt mutta monesti koneessa ääntä pitävät enemmän aikuiset tai isommat lapset kuin vauvat. Toisinkin voi tosin käydä eli ota korvatulpat tai ylileppoisa asenne mukaan.
        Vastaavasti seinien etupuolella selkänojien liike voi olla rajoitettu, riippuen yhtiöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      24
      4372
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      14
      4128
    3. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      228
      3787
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      27
      3058
    5. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2766
    6. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      52
      2761
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      108
      2718
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2397
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      2361
    10. K-kauppa on liian kallis. Ei voi S-ryhmäläinen siirtyä tuonne asiakkaaksi

      Hintatason ero K-kauppojen ja S-markettien välillä on niin suuri, että S-market ei juurikaan menetä asiakkaitaan K-ketju
      Maailman menoa
      99
      1876
    Aihe