Miten selvitä

mammuttilennosta?

Eka kertaa non pitkälle matkalle olen nyt lähdössä, Australiaan, Brisbaneen. Kertokaapa te muut kokeneemmat, miten se onnistuu? Voiko koneessa nukkua? Voiko pysyä hereillä puolitoista päivää, jos ei nuku? Pitääkö juoda paljon kahvia, vai paremminkin välttää sitä? En yleensä jaksa istua pitkään paikoillani, mutta koneessahan se on pakko! Miten voisi onnistua saamaan viereensä tyhjän paikan, että voisi ojentautua kunnolla? Kannattaako mennä ajoissa kentälle, auttaisiko se saamaan haluamansa paikan?

6

1200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanty

      Tässä:

      - Muuta herätystäsi vähitellen aiemmaksi jo Suomessa (jos lähdet täältä). 2-3 tuntia riittää.
      - Riippuu lentoreitistä, mutta pitkillä itä/länsi -suuntaisilla lennoilla syönnit ja koneen valaistus rytmitetään niin hyvin että siinä voi nukkua.
      - Voit syödä ja juoda koneessa ihan mitä tahansa tarjoavat, kuhan olotila pysyy hyvänä.
      - Varaa lähtöselvityksessä käytäväpaikka!!
      - Et saa tyhjää paikkaa viereen, se saattaa tulla sitten vähän niinkun "taivaanlahjana".
      - Laajarunkokoneissa (reiteillä) on hyvin tilaa ja siinä voi ojentautua kunnolla.

      Toivottavasti sinulla on koko matka samalla yhtiöllä/allianssilla, se helpottaa aikalailla välilaskupaikoissa.

      • mieluisampi

        minulle; voi itse päättää, milloin lähteä istuimeltaan, eikä toisen tarpeiden mukaan.

        Kahvia ja alkoholia olisi hyvä välttää. Lämpimät sukat ja mukavat vaatteet auttavat nukkumaan, samoin laiha tee tai jopa pelkkä kuuma vesi (voihan itse tuoda jotain yrttiteetä, kunhan käyttää ne ennen kuin saapuu Australiaan).

        Puhallettava tyyny voi auttaa löytämään mukavan asennon. Korvatulpat ovat ehdoton varuste ainakin minulle.


      • etenkin jos lennot myöhässä
        mieluisampi kirjoitti:

        minulle; voi itse päättää, milloin lähteä istuimeltaan, eikä toisen tarpeiden mukaan.

        Kahvia ja alkoholia olisi hyvä välttää. Lämpimät sukat ja mukavat vaatteet auttavat nukkumaan, samoin laiha tee tai jopa pelkkä kuuma vesi (voihan itse tuoda jotain yrttiteetä, kunhan käyttää ne ennen kuin saapuu Australiaan).

        Puhallettava tyyny voi auttaa löytämään mukavan asennon. Korvatulpat ovat ehdoton varuste ainakin minulle.

        Viime keväänä lento Lontoosta Singaporeen oli todella pahasti myöhässä..ja kokonaisuudessaan lento Suomesta Sydneyyn kesti semmoiset 34 tuntia. Mutta mulla kävi tuuri ja sain kaikilla kolmella lennolla ikknunapaikan (en tykkää liikkua koneessa, joten tykkään enemmän ikkunapaikoista) sekä aina oli viereinen paikka vapaa!!

        Samalla rivillä istui entinen Quantasin stuertti ja se hommas meille sitten kaikki luxukset! Kaikki meni tosi hyvin!! Tuurista se on kiinni!!

        Syksyllä jälleen samanlainen retki edessä! Innolla jo odottaen!

        Kaikkea hyvää!


    • Nukkua

      Hei,

      Mie lensin kans Australiaan kevaalla. Koneessa tarjoillaan paljon kahvia, teeta ja kun tuli yo, koneessa kaikki nukkuivat, penkit makuuasentoon ja koneesta sammuivat valot :) Se etta saa viereen tyhjan paikan, on vain tuurista kiinni. En valmistautunut aikaeroon mitenkaan ja empa huomannut mitaan aikaerovasymysta lennon jalkeen.

      Soita matkatoimistoosi ja kysy missa internetissa voit tehda Checkinin. Itse tein sen pari vkoa ennen matkaa ja sanoin haluamavi ikkunapaikat ja ne tuli.

      Kentalle kannattaa aina menna ajoissa, esim 2 tuntia ennen lahtoa. HkiVantaan kentalla ainakin voit tehda Checkinin asiakaspalvelupaatteella, jos saavut hyvissa ajoin.

      • MIR

        Riippuu vähän arvostuksistasi / omista haluistasi mitä kannattaa pyytää.

        Jalkatilaa koneessa on siedettävästi mutta ei kunnolla. Nukkuma-asento on aika staattinen ja pitkän päälle puuduttava mutta kyllä siinä muutaman tunnin unet saa.

        Ikkunapaikalla on muutama kallisarvoinen cm ylimääräistä tilaa sivulla. Esim B747:ssa muutaman viimeisen rivin reunoilla on vain kaksi penkkiä eli reilusti tilaa sivulla. Haittana tosin galley ja vessat lähellä.
        Käytäväpaikka on helppo liikkeellepääsemisen suhteen (esim vessaan keskellä yötä) mutta käytävälle ei paljoa voi koipiaan ojentaa sillä ne ovat siellä tiellä.

        Finnair antaa oletusarvoisesti vain peiton ja tyynyn. Esim Qantasilla saa myös sukat ja silmälaput. Silmälaput auttavat kun haluat nukkua valoisassa (eli aloittaa unet aikaisin tai nukkua pitkään), käytä ihmeessä. Samoin tyyny helpottaa asennon löytymistä.
        Yllättävää kyllä, Finnarilla (Japaniin) matkustamoa *ei* pimennetty yön ajaksi kunnolla vaan esim. sallittiin avoimia ikkunoita. Kaikilla muilla yhtiöillä, joilla olen pitkää matkaa tehnyt, matkustamo on yöllä pimeä ja hiljainen.

        Minua auttaa rahoittumaan hyvä CD hiljaisella volyymilla. Parhaaksi olen huomannut barokkimusiikin, jota aina löytyy pari levyllistä koneen viihdekeskuksesta. BA:lla levyt ovat ikuisuuden mittaisia, Qantasilla vain normaali 70 min ja sitten alkaa systeemin oma älämölö mutta parempi sekin kuin taustamelu ja moottorimelu.

        Syö hyvin, juo tasaisesti, pidä itsesi lämpimänä (mukava pitkähihainen/-punttinen vaate on hyvä koneessa) ja venyttele & jumppaa etenkin jalkojasi pitkin matkaa (alkumatkasta alkaen). Ja toivo, että penkit ovat hyvät eivätkä vanhoja loppuunistuttuja.

        Check-iniä ei voi tehdä 2 vk etukäteen mutta paikkatoiveita / -varauksia voi tehdä. Hyvillä yhtiöillä tämän voi tehdä itse netissä varausvaiheessa tai milloin vaan sen jälkeen (esim Singapore Airlines). Matkatoimisto saataa voida auttaa muiden yhtiöiden kohdalla.
        Itse check-in aukeaa yleensä vasta 24 h ennen lähtöä. Toisilla yhtiöillä palvelu alkaa kentällä 4 h ennen lähtöä mutta esim JAL palvelee Naritassa jo aiemmin.


      • MIR
        MIR kirjoitti:

        Riippuu vähän arvostuksistasi / omista haluistasi mitä kannattaa pyytää.

        Jalkatilaa koneessa on siedettävästi mutta ei kunnolla. Nukkuma-asento on aika staattinen ja pitkän päälle puuduttava mutta kyllä siinä muutaman tunnin unet saa.

        Ikkunapaikalla on muutama kallisarvoinen cm ylimääräistä tilaa sivulla. Esim B747:ssa muutaman viimeisen rivin reunoilla on vain kaksi penkkiä eli reilusti tilaa sivulla. Haittana tosin galley ja vessat lähellä.
        Käytäväpaikka on helppo liikkeellepääsemisen suhteen (esim vessaan keskellä yötä) mutta käytävälle ei paljoa voi koipiaan ojentaa sillä ne ovat siellä tiellä.

        Finnair antaa oletusarvoisesti vain peiton ja tyynyn. Esim Qantasilla saa myös sukat ja silmälaput. Silmälaput auttavat kun haluat nukkua valoisassa (eli aloittaa unet aikaisin tai nukkua pitkään), käytä ihmeessä. Samoin tyyny helpottaa asennon löytymistä.
        Yllättävää kyllä, Finnarilla (Japaniin) matkustamoa *ei* pimennetty yön ajaksi kunnolla vaan esim. sallittiin avoimia ikkunoita. Kaikilla muilla yhtiöillä, joilla olen pitkää matkaa tehnyt, matkustamo on yöllä pimeä ja hiljainen.

        Minua auttaa rahoittumaan hyvä CD hiljaisella volyymilla. Parhaaksi olen huomannut barokkimusiikin, jota aina löytyy pari levyllistä koneen viihdekeskuksesta. BA:lla levyt ovat ikuisuuden mittaisia, Qantasilla vain normaali 70 min ja sitten alkaa systeemin oma älämölö mutta parempi sekin kuin taustamelu ja moottorimelu.

        Syö hyvin, juo tasaisesti, pidä itsesi lämpimänä (mukava pitkähihainen/-punttinen vaate on hyvä koneessa) ja venyttele & jumppaa etenkin jalkojasi pitkin matkaa (alkumatkasta alkaen). Ja toivo, että penkit ovat hyvät eivätkä vanhoja loppuunistuttuja.

        Check-iniä ei voi tehdä 2 vk etukäteen mutta paikkatoiveita / -varauksia voi tehdä. Hyvillä yhtiöillä tämän voi tehdä itse netissä varausvaiheessa tai milloin vaan sen jälkeen (esim Singapore Airlines). Matkatoimisto saataa voida auttaa muiden yhtiöiden kohdalla.
        Itse check-in aukeaa yleensä vasta 24 h ennen lähtöä. Toisilla yhtiöillä palvelu alkaa kentällä 4 h ennen lähtöä mutta esim JAL palvelee Naritassa jo aiemmin.

        Piti muuten vielä mainita, että Exit-rivillähän on hyvin jalkatilaa. Sitä tosin ei aina voi varata etukäteen (paitsi ehkä netissä) eli kannattaa varmistaa selustaa olemalla check-inissä mahdollisimman aikaisin.
        Exit-rivin etupuolella olevaan riviin puolestaan ei kannata mistään hinnasta mennä sillä selkänojia ei saa laskettua (tai saa vain minimaalisesti).

        Samoin joissain koneissa matkustamoja erottavan seinän jälkeisessä rivissä on ylimääräistä jalkatilaa. Siinä on yleensä myös vauvasängyt mutta monesti koneessa ääntä pitävät enemmän aikuiset tai isommat lapset kuin vauvat. Toisinkin voi tosin käydä eli ota korvatulpat tai ylileppoisa asenne mukaan.
        Vastaavasti seinien etupuolella selkänojien liike voi olla rajoitettu, riippuen yhtiöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4203
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      118
      2661
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2412
    4. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1462
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      171
      941
    Aihe