Mitä tarkistettava vanhasta moottorista?

venenewbie

Olen menossa katsomaan lauantaina -89 mallista jenkkivenettä, jossa on samanikäinen Mercruiser 5.7 V8 Alpha vetari. Neuvokaa mitä kaikkea koneesta ja vetarista kannattaa tarkistaa/tutkia? Voiko mistään seikoista tehdä johtopäätöksiä koneen kunnosta purkamatta sitä osiin? Todennäköiset ongelmat kiinnostaa myös. Vene on vesillä, joten koeajo onnistuu, vetolaitteen tutkiminen ylhäällä tässä vaiheessa sen sijaan ei.

9

1534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siittä

      onnea ja menestystä
      ota kaveri joka edes jotakin tietää mukaan.
      voit saada hyvänkin yksilön tai sitten...

    • yleensä ei

      Ikävä sanoa, mutta melko suurella todennäköisyydellä kyseessä on aika varma pommi moottorin osalta. Tee veneestä tarjous sillä mielellä että joudut muutaman vuoden sisällä vaihtamaan uuden moottorin.

    • sylinterien vuotomittaus, ja toiseksi myöskin jäähdytysnesteen kaasupitoisuus voidaan mitata jos siellä on mukana pakokaasuja, sekä moottorin öljynpaineet voit mittauttaa.

      Samoin voi kuunnella eri laakereiden kuntoisuutta stetoskoopilla ja samoin apulaitteiden laakereita.

      Nämä ei ole kovinkaan suuria töitä asian osaavalle ja laitteet omistavalle ja näiden perusteella selviää jo aika paljon moottorin kuntoisuustietoja
      ammattilaiselle.

      • diagnoosi

        vai stetoskoopilla kuuntelemaan. Lisää buranaa, kyllä se siitä.
        Eiköhän sen käyntiäänestä ja ajossa huomaa jos on jotain pahasti vialla.


    • Crisu...

      Suosi vanhojen moottorien kohdalla niitä joissa on makeavesijäähdytys
      Jos raakavesijäähdytyksellä niin varsinkin merikäytössä moottori voi koska vaan tulla matkansa päähän.
      Kun olet ajanut koeajon niin katso ettei tyhjän käynnillä savuta eikä muutenkaan päästä öljynhajua maailmaan kun paikalla annat kierroksia.
      Tyhjänkäynnin tulis olla siellä 700-800rpm.
      Tarkista mittaristosta öljynpaineet tyhjänkäynnillä kun olet ajanut lenkin. En muista mitä sen pitäis olla ameriikan yksiköissä mutta ohjekirjasta selvii.
      Ajossa pitäis kierrosten nousta n.4200-4400 ja veneen painosta riippuen vauhdin 32-45 solmua.
      Yleensä noi koneet ei pahemmin oireile ennen täystuhoa mutta jos kone ei laula kunnolla on siinä jotain pahasti vialla.
      Vetarista pitää kuulua pieni ulina mutta ei sälinää. Jos vetarin nostaa ihan yläasentoon niin voit koittaa potkuriakselin laakerien poikittaisvälyksen. tämä vaatii kyllä näppituntumaa. Pitkittäisvälystä pitääkin olla ja melko paljon.
      Jos vene on ollut meressä niin kysy koska on viimeksi vaihdettu anodit vetariin. Makeavesikäytössä ei anodeita tarvita, ei ainakaan sinkki anodeita.
      Älä kuitenkaan odota tuon ikäiseltä tekniikalta montaa huoletonta vuotta. Tosin mulla oli edellinen vene ollut aina järvessä ja sen pakosarjatkin näytti siltä että niillä ajetaan viellä kauan. Myös moottori kannen vesikanavien perusteella oli aivan hyvässä kunnossa.
      Nykyisessä veneessä taas joka tuli jenkkilästä oli potkurikin aivan puhki syöpynyt.

      • venenewbe

        kiitos tiedoista, siinä tuli asiallisia vinkkejä. Tsekkaan noi ja muutenkin yritän olla tarkkana. Ymmärrän kyllä, että tuon ikäinen moottori voi hajota koska vaan, mutta eikö noita V8 koneita saa käytettynä suht edullisesti, kun sen aika koittaa.

        Muutamia kysymyksiä mulla vielä olis:

        Moottorin syöpymisestä

        Onko niin että pakosarjat ja mutkat syöpyvät ensimmäisenä koneesta? Lähes 20-vuotta vanhasta koneesta nuo lienee jo kertaalleen vaihdettu vai kuinka? Mitkä muut osat koneessa ovat herkkiä syöpymille/ruostumiselle?

        Moottorin savutus/kärytys kylmänä

        Kuuluuko iäkkään, mutta kunnossa olevan V8 koneen savuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen? Olen käynyt katsomassa muutamaa vastaavan ikäistä venettä ja lähes kaikki ovat käryttäneet ehkä minuutin pari kylmästartin jälkeen, mutta eivät enää koneen lämmittyä. Käry on ollut mustaa/tumman harmaata, ehkä hiukan sinertävää seassa, mutta ei kovin paljoa. Jos ei normaalia niin mistä tämä kertoo?

        Vetolaitteen kestävyydestä

        Mikä voisi olla Alpha One vetarin arvioitu käyttöikä hyvin huollettuna vuosissa tai käyttötunneissa mitattuna? Ilmeisesti vetari voi suht hyvin, kunhan öljyt vaihdetaan säännöllisesti ja paljekumit uusitaan tarvittaessa eikä vetariin pääse vettä?

        Kiitos!


      • Crisu...
        venenewbe kirjoitti:

        kiitos tiedoista, siinä tuli asiallisia vinkkejä. Tsekkaan noi ja muutenkin yritän olla tarkkana. Ymmärrän kyllä, että tuon ikäinen moottori voi hajota koska vaan, mutta eikö noita V8 koneita saa käytettynä suht edullisesti, kun sen aika koittaa.

        Muutamia kysymyksiä mulla vielä olis:

        Moottorin syöpymisestä

        Onko niin että pakosarjat ja mutkat syöpyvät ensimmäisenä koneesta? Lähes 20-vuotta vanhasta koneesta nuo lienee jo kertaalleen vaihdettu vai kuinka? Mitkä muut osat koneessa ovat herkkiä syöpymille/ruostumiselle?

        Moottorin savutus/kärytys kylmänä

        Kuuluuko iäkkään, mutta kunnossa olevan V8 koneen savuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen? Olen käynyt katsomassa muutamaa vastaavan ikäistä venettä ja lähes kaikki ovat käryttäneet ehkä minuutin pari kylmästartin jälkeen, mutta eivät enää koneen lämmittyä. Käry on ollut mustaa/tumman harmaata, ehkä hiukan sinertävää seassa, mutta ei kovin paljoa. Jos ei normaalia niin mistä tämä kertoo?

        Vetolaitteen kestävyydestä

        Mikä voisi olla Alpha One vetarin arvioitu käyttöikä hyvin huollettuna vuosissa tai käyttötunneissa mitattuna? Ilmeisesti vetari voi suht hyvin, kunhan öljyt vaihdetaan säännöllisesti ja paljekumit uusitaan tarvittaessa eikä vetariin pääse vettä?

        Kiitos!

        Pakosarjat menee ensin ja merivedessä kesto
        10-15 vuotta. Moottori menee melkein yhtä nopeesti mutta viimeistään 20 vuoden kohdalla. Ajotunneilla ei oo pahemmin merkitystä vaan sillä miten monta kuukautta vene on maannut meressä. Jos on makeevesijäähdytys niin kone kestää huollettuna ainakin 1000h ja enemmänki. Tosin pakosarjojen tukkeutuminen tai puhkiruostuminen voi rikkoa koneenki.

        Kylmänä kaasari V8:n kuuluu savuttaa (myös uudet). Siellä on sellainen lämmön vaikutuksesta pois päältä menevä kylmäkäynnistys järjestelmä joka pitää seoksen melko rikkaalla. Tee kaikki testit kun kone on ajon jälkeen kuuma.
        Hyvä öljynpaine kuumana kertoo terveistä laakereista.

        Vetarista en voi muuta sanoa kuin että olen nähnyt hajonneita vetareita joiden ajotuntien on väitetty olleen välillä 350h-1200h. Pienessä veneessä Alpha on kestävä laite. Kun ekakerran vaihdat öljyt niin pystyt hiukan arvioimaan vetarin kuntoa. Öljyn seassa ei saisi olla harmautta ja öljypropujen magneeteissa vain vähän metallinsiruja.
        Btw. jos ajaa alphan (varmaan muutki) kivelle ja siinä on rst potkuri. Vaikka aluksi näyttää siltä että ainoastaan potkuri hajosi niin 10-20h ajoa ja vetarista hajoaa alapään rattaat. Kaksi kertaa koettu...


      • venenewbie
        Crisu... kirjoitti:

        Pakosarjat menee ensin ja merivedessä kesto
        10-15 vuotta. Moottori menee melkein yhtä nopeesti mutta viimeistään 20 vuoden kohdalla. Ajotunneilla ei oo pahemmin merkitystä vaan sillä miten monta kuukautta vene on maannut meressä. Jos on makeevesijäähdytys niin kone kestää huollettuna ainakin 1000h ja enemmänki. Tosin pakosarjojen tukkeutuminen tai puhkiruostuminen voi rikkoa koneenki.

        Kylmänä kaasari V8:n kuuluu savuttaa (myös uudet). Siellä on sellainen lämmön vaikutuksesta pois päältä menevä kylmäkäynnistys järjestelmä joka pitää seoksen melko rikkaalla. Tee kaikki testit kun kone on ajon jälkeen kuuma.
        Hyvä öljynpaine kuumana kertoo terveistä laakereista.

        Vetarista en voi muuta sanoa kuin että olen nähnyt hajonneita vetareita joiden ajotuntien on väitetty olleen välillä 350h-1200h. Pienessä veneessä Alpha on kestävä laite. Kun ekakerran vaihdat öljyt niin pystyt hiukan arvioimaan vetarin kuntoa. Öljyn seassa ei saisi olla harmautta ja öljypropujen magneeteissa vain vähän metallinsiruja.
        Btw. jos ajaa alphan (varmaan muutki) kivelle ja siinä on rst potkuri. Vaikka aluksi näyttää siltä että ainoastaan potkuri hajosi niin 10-20h ajoa ja vetarista hajoaa alapään rattaat. Kaksi kertaa koettu...

        Ok, eli moottorin elinkaari keskimäärin max 20 vuotta...

        Kylmäsavutus on siis normaalia, hyvä juttu, paitsi ympäristön kannalta! ;) Mikä on tuo hyvä öljynpaine kuumalle koneelle? 40 PSI vai enemmän?

        Vetarista, eikös harmaa öljy kerro siitä, että öljyn seassa on vettä? Teräspotkuri on tosiaan vetarille häijy kivelleajossa, koska potkuri ei "juosta" yhtään, kuten alumiininen tekee ja siten rattaat riks raks poks... Pitää olla tarkkana tässäkin, jos on teräsrusetti alla.


      • MR-X
        venenewbie kirjoitti:

        Ok, eli moottorin elinkaari keskimäärin max 20 vuotta...

        Kylmäsavutus on siis normaalia, hyvä juttu, paitsi ympäristön kannalta! ;) Mikä on tuo hyvä öljynpaine kuumalle koneelle? 40 PSI vai enemmän?

        Vetarista, eikös harmaa öljy kerro siitä, että öljyn seassa on vettä? Teräspotkuri on tosiaan vetarille häijy kivelleajossa, koska potkuri ei "juosta" yhtään, kuten alumiininen tekee ja siten rattaat riks raks poks... Pitää olla tarkkana tässäkin, jos on teräsrusetti alla.

        Lohko kestää kyllä yli 20 vuotta mutta pikkulohkon kannet/imusarja ei.
        Öljynpaineista sen verran,että 1000 kierrosta min ja 10 psi.Eli jos kierroksia 3000 niin paineet n. 30 psi jne.
        Minimi öljynpaineet on niinkin pienet tyhjäkäynnillä kun 5 psi,mutta itse olisin kyllä niistä todella huolissani.

        Pakomutkat on helppo irrottaa ja tarkastaa onko syöpymiä.Noi stetoskooppi hommat jättäsin ihan oikealle lääkärille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe