Loukkupyynti ilman metsästyskorttia?

Kurmo

Metsästyskorttini ei ole ollut voimassa kohta viiteentoista vuoteen, mutta tarkoitus on ruveta harrastamaan loukkupyyntiä talvella... tarvitseeko supin tai minkin pyyntiin luvat, entä varisten ja harakoiden ampumiseen? Aseisiin kyllä on luvat olemassa.

50

8353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepit

      Seuraavissa tilanteissa ei tarvitse korttia:
      -Rauhoittamattomien eläinten metsästys (Hiiret, myyrät, rotat)
      -Pakottava tilanne (Jos karhu käy päälle niin saa ampua)

      Kaikkeen muuhun tarvitsee luvat.

      • Maalais mummo

        Ai, nyt mun on kysyttävä ? miten tällaisessa tapauksessa, kun aamulla mieheni katsoi puulaatikkoa ja oli lentää takamuksilleen! Mikäs sieltä hyppäsi melkein silmille,minkin poikanen samoin viime pe. tulla köpötteli ihan rapuille. onkohan eväät koskesta loppu vai maailmanloppuko on tulossa? Tarviiko lupaa?


      • Anonyymi

        Täällä suomes on kaikki kielletty et saa hiiriä tapaa ja lapset pyydystää perhosia kesällä ei niitä saisi kaikilla on tarkoituksensa tässä maailmassa


    • jo vain

      Minkki ja supi ovat riistaeläimiä joten sinulla pitää olla maksettuna riistanhoitomaksu ja lisäksi metsästysoikeus alueelle.
      Variksia ja harakoita voit ampua kunhan omaat maanomistajan luvan etkä paukuttele liian lähellä muiden asutuksia (omasta ikkunasta voit kyllä ampua).
      Metsästyskortin saat suorittamalla metsästäjäntutkinnon.

      • kävin suorittamassa

        m-kortin ja kysyin JO ennen sen saamista kurssin vetäjältä,joka on riistan hoitopiirissä että tarviiko korttia loukkupyyntiin.

        Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma.Tietty jos sulla ei m-oikeutta,et saa sitä tappaa...mut asiahan on sillä hoidettu et joku kortin omaava tappaa eläimen.Helpointa varmaan on m-kortin hankkiminen.Omilta mailtahan saa pyytää.


      • kapoint
        kävin suorittamassa kirjoitti:

        m-kortin ja kysyin JO ennen sen saamista kurssin vetäjältä,joka on riistan hoitopiirissä että tarviiko korttia loukkupyyntiin.

        Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma.Tietty jos sulla ei m-oikeutta,et saa sitä tappaa...mut asiahan on sillä hoidettu et joku kortin omaava tappaa eläimen.Helpointa varmaan on m-kortin hankkiminen.Omilta mailtahan saa pyytää.

        Ei ne tyypit siellä tutkintotilaisuudessakaan näytä kaikkea tietävän. Tarvitsee metsästyskortin ja maanomistajan luvan. Tosin jos minulla olisi valtaa, lieventäisin petopyyntilupa hommia jollain tavalla. Eli jos minun mailleni tulisit, niin siitä vaan.


      • joojo
        kävin suorittamassa kirjoitti:

        m-kortin ja kysyin JO ennen sen saamista kurssin vetäjältä,joka on riistan hoitopiirissä että tarviiko korttia loukkupyyntiin.

        Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma.Tietty jos sulla ei m-oikeutta,et saa sitä tappaa...mut asiahan on sillä hoidettu et joku kortin omaava tappaa eläimen.Helpointa varmaan on m-kortin hankkiminen.Omilta mailtahan saa pyytää.

        omilta mailtakaan ei saa riistaeläimeksi luokiteltuja metsästää ilman metsästyskorttia, rotat, varikset yms. ns.vahinkoeläimet saa tappaa, mutta mm.variksillakin on rauhoitusaikansa.

        Ja tuo riistanhoitopiirin tyyppi joka tommosia kertoo sietäisi saada fudut.


      • minkki killer
        joojo kirjoitti:

        omilta mailtakaan ei saa riistaeläimeksi luokiteltuja metsästää ilman metsästyskorttia, rotat, varikset yms. ns.vahinkoeläimet saa tappaa, mutta mm.variksillakin on rauhoitusaikansa.

        Ja tuo riistanhoitopiirin tyyppi joka tommosia kertoo sietäisi saada fudut.

        kyl mun puolest noi vahinko eläinten metsästyksen sais sallia alueilla joihin ei metsästys oikeutta olisikaan luonon suojelu alueita lukuun ottamatta. miten on muute saalista loukuilla kiertyny


      • Ppppp...Pyyydys
        kävin suorittamassa kirjoitti:

        m-kortin ja kysyin JO ennen sen saamista kurssin vetäjältä,joka on riistan hoitopiirissä että tarviiko korttia loukkupyyntiin.

        Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma.Tietty jos sulla ei m-oikeutta,et saa sitä tappaa...mut asiahan on sillä hoidettu et joku kortin omaava tappaa eläimen.Helpointa varmaan on m-kortin hankkiminen.Omilta mailtahan saa pyytää.

        "Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma."

        Tasan väärin päin. Loukkuun pyydystäminen eli riistaeläimen haltuun ottaminen on metsästystä johon tarvitaan se riistanhoitomaksun suoritus eli "metsästyskortti". Loukkuun pyydystetyn eläimen lopettaminen ei ole metsästystä.


      • minkinloukku 230 m3
        Ppppp...Pyyydys kirjoitti:

        "Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma."

        Tasan väärin päin. Loukkuun pyydystäminen eli riistaeläimen haltuun ottaminen on metsästystä johon tarvitaan se riistanhoitomaksun suoritus eli "metsästyskortti". Loukkuun pyydystetyn eläimen lopettaminen ei ole metsästystä.

        rakennan oikein juluman minkkiloukun ja aamulla siellä loukussa on hirvi, on hirvenmetsästys aikakin vielä, entäs jos pistän hirven kuoliaaksi sinne loukkuun esim keihäällä, saanko pitää hirven ruhon omanani ilman seuraamuksia, loukku olisi viritetty maalle johon minulla olisi loukkupyyntilupa ja minulla olisi metsästyskortti, maksut maksettuna.


      • 180m3
        minkinloukku 230 m3 kirjoitti:

        rakennan oikein juluman minkkiloukun ja aamulla siellä loukussa on hirvi, on hirvenmetsästys aikakin vielä, entäs jos pistän hirven kuoliaaksi sinne loukkuun esim keihäällä, saanko pitää hirven ruhon omanani ilman seuraamuksia, loukku olisi viritetty maalle johon minulla olisi loukkupyyntilupa ja minulla olisi metsästyskortti, maksut maksettuna.

        Saat pitää ruhon. Itellä kaks tollast loukkuu ja hyvin tulee hirvee ja peuraa.


      • saho
        joojo kirjoitti:

        omilta mailtakaan ei saa riistaeläimeksi luokiteltuja metsästää ilman metsästyskorttia, rotat, varikset yms. ns.vahinkoeläimet saa tappaa, mutta mm.variksillakin on rauhoitusaikansa.

        Ja tuo riistanhoitopiirin tyyppi joka tommosia kertoo sietäisi saada fudut.

        Ei varmasti ole riistanhoitopiirin tyyppi


      • erkkiesmerkki
        kävin suorittamassa kirjoitti:

        m-kortin ja kysyin JO ennen sen saamista kurssin vetäjältä,joka on riistan hoitopiirissä että tarviiko korttia loukkupyyntiin.

        Hänen mukaansa pyytää saa...mutta eläimen lopettaminen on ongelma.Tietty jos sulla ei m-oikeutta,et saa sitä tappaa...mut asiahan on sillä hoidettu et joku kortin omaava tappaa eläimen.Helpointa varmaan on m-kortin hankkiminen.Omilta mailtahan saa pyytää.

        Onhan tämä jo vanha saitti. Mutta pane lanka perään loukkuun ja heitä näkymättömiin veteen, äläkä pidä kiirettä ylösnoston kanssa niin supi ainakin tykkää tästä. Eikä tarvitse miettiä lopettamisia , ihan käy kortittomaltakin.


      • Anonyymi
        erkkiesmerkki kirjoitti:

        Onhan tämä jo vanha saitti. Mutta pane lanka perään loukkuun ja heitä näkymättömiin veteen, äläkä pidä kiirettä ylösnoston kanssa niin supi ainakin tykkää tästä. Eikä tarvitse miettiä lopettamisia , ihan käy kortittomaltakin.

        Tuo on nykyään laitonta toimintaa joskus enne 2000-luvun alkua oli laillista ei ole enään.


    • E.HHH
    • E.HHH

      Vastatkaa joku? ja oleskeleeko minkit vene vajoissa jotka on veden lähellä...?

    • no joo...

      No kyllä noilla minkkejä saa kun osaa hyvin laittaa pyyntiin.
      No saattavat oleskellakin, mutta ainakin varmasti käyvät siellä jos tuntuu ravinnon (liha tai kala) hajua.

    • E.HHH

      mikä olisi paras tapa selvittää onko minkkejä omalla alueella? mökki on meren rannalla ja siellä minkkejä ei ole näkynyt mutta läheisellä saarella on supeja ja minkkejä? mökki on skaftungissa. kiitos jos vastaatte!!

    • kokeilemalla

      Laita loukku vireeseen ja odota... Jos ei puolessa vuodessa tule yhtään, niin joko ei ole minkkejä, tai sitten on huonosti laitettu pyyntiin.
      Tosin siinä ajassa jo menee huonomminkin laitettuun loukkuun jos vaan on tuore syötti.

    • E.HHH

      toimiikohan kaupassa myytävänä minkinhajuste? tiedän että minkin hajurauhasista saa parempaa mutta jos ei saa minkkiä niin vaikea sitä on tehdä!

      voikohan joku myydä sellasta...?

    • särki4

      En tiedä noista hajusteista, kun en oo koskaan niitä käyttänyt.
      Tuore kala on toiminut ihan hyvin.

    • E.HHH

      Ok! tänään tein ensimmäisen verision noista koteloista 4 vielä jäljellä filmivanerista tein mitat oli: 20"20 ja 70 cm. ainut ongelma oli että en tiennyt oikeen miten saan raudat pysymään paikoillaan.....?

    • no näillä eteenpäin

      Sivuihin kolot (koko korkeudelle) jossa rautojen jouset pitävät ne paikallaan.

      -http://www.metsastys.com/keskustelut/pienpetojen-metsastys/mita-kaytatte-minkin-loukussa-syottina/
      -http://www.metsastys.com/keskustelut/rakentelu/loukkujen-valmistaminen/
      -http://www.jaktguiden.se/minklev.htm

      En muista oliko noissa noitten rautalaatikkojen ohjeita, mutta ainakin muuta ppia minkin pyyntiin :)

      Eiköhän myös mkj:n sivuilta löytyisi ohjeet tuolle rauta-laatikolle ;)

    • E.HHH

      Selvä! eli onko noi mitat silti oikeenlaisia? onko näin että jos saukkoja on esim. purolla niin siellä ei sitten minkkejä ole?

    • E.HHH

      Tällänen tärkeä kysymys että miten niitä rautoja saa viilattua niin että laukeaa helpommin? kun laukausu viikset pitää työntää niin paljon eteen päin että vasta laukeaa......? :(

      • tutki&opi

        Liian isoon voi minkki mennä helpostikkin. Myös saattaa tunkea "liian pieneen" pyydykseen.
        Saukon olemassaolo ei ole täydellinen este minkille. Korkeintaan saattaa pitää minkkikannan pienempänä. (omalla asuinseudullani olen kesäisin kalastaessani seisoen samassa kohdassa nähnyt samana aamuna joessa saukkoja sekä minkkejä (siitä kohdasta jokea näkyy noin 100 metriä kumpaankin suuntaan).

        Tuohon rautojen herkistysviilaukseen en anna ohjeita koska siinä pienellä virheellä tekee pelkkää vahinkoa.
        Jos haluat viilata, niin katso itse laukaisinta ja mieti... Laukaise pari kertaa ja mieti... Viilaa vähän ja kokeile... mieti.... Ehkä vielä viilaa tai sitten ei...


    • E.HHH

      Okei! eli viilausta ei ehkä kannata tehdä ollenkaan. toimiiko raudat yhtä hivin kuin elävänä pyynti loukut? ja kannattaako rautojen viiksien eteen laittaa jotain heiniä yms. niin ettei viiksiä näy kunnolla? paljonko oot itte saanu saalista :)

    • noin..

      Raudat on sikäli paremmat että ei ole pakko käydä tarkistamassa joka päivä. (elävänä pyytävä loukku on koettava päivittäin).
      Ei tarvitse naamioida viiksiä. Ei oikeastaan kannatakkaan, koska kokee olonsa turvallisemmaksi kun näkee putkestä läpi.
      Kolmeen vuoteen en ole minkkejä pyydystänyt koska asun nykyään tällaisella seudulla jossa ei ole muita vesistöjä lähistöllä kuin veto-ojia. Kyllähän niitäkin pitkin satunnaisesti muutama minkki vuosittain kulkee, mutta en niihin ole vaivautunut keskittymään. (supiloukuissakin olen pitänyt pilaantuneita syöttejä ettei kissat niitä laukoisi). Edellisessä asuinpaikassani joen varresta sain vuosittain noin 30-50 minkkiä.

    • E.HHH

      Ok! aijotko vielä joskus pyytää minkkiä sielä? olisko tällänen hyvä paikka puro noin 2-3 metriä leveä ja siellä taimenia yms kaloja on ja saukko siellä ainakin on ollut. toinen paikka on meren rannalla oleva mökki jossa vesilintuja on ja rehevää kasvillisuutta mökiltä oon yrittäny saada mutta vielä ei oo mitää tullu...se puro on sukulaisten niin sieltä vois yrittää sitä minkkiä pyytää...

    • E.HHH

      oliskohan tälläset hyviä paikkoja?

    • E.HHH

      Eli jos kepillä työntää laukaisu viiksiä niin miten viiksien olisi paras liikkua? jos viikset tuntuu jäykiltä voiko niitä vähän kepillä työntää niin että ne liikkuu noin 3cm ja laukeaa sitten vai paljonko viiksien pitäisi liiikkua enne laukeamista?

      • Anonyymi

        Moni niitä juuri noin ”herkistelee”, mutta jos minkki tai näätä loukkuun haluaa mennä, niin kyllä se itsensä sinne puskee.


    • Huomioitavia

      No jos purossa on kaloja, niin on hyvät mahdollisuudet että minkkikin siellä kulkee. (jos siellä on saukkoja, niin pyyntiputken halkaisija ei saisi olla ainakaan yli 15 cm). Lähes kaikilla järvillä (ja meren rannoilla) minkit kyllä liikkuvat, eli niistäkin kannattaa yrittää.

      Ei liikkumisen määrä ole niin tärkeä kuin se jäykkyys. Mutta ei silti paljon yli 4-5 cm ole tarpeen liikkua että rautojen sangat osuvat oikeaan kohtaan.
      Jäykkyys saisi olla korkeintaan 100 gramman luokkaa.

    • E.HHH

      selvä! putkien reikä on halkaisijaltaan 7cm joten saukko sinne ei voi mennä. meren rannalta olen yrittänyt vähän mutta vielä ei mitään ole tullut. ja sinne purolle aion nyt lähi päivinä viedä raudat. kuinka paljon tälläiselle purolle loukkuja kannattaa laittaa? ja paljonko väliä loukuissa toisiinsa kannattasi olla?

    • E.HHH

      onko ehdotuksia minkinrautojen ostoon? Edullinen ja kohtuu hinta..?

    • Onnea onnistumiseen

      No alussa loukkuja tuskin viitsit/ pystyt liikaa tai liian tiheään laittaa.
      Uudessa paikassahan on hyvä koittaa vaikka vähän tarpeettomankin tiuhaan ansoittamista että oppii parhaat paikat. Ehkä näin syksyllä ajattelisin sopivan testi-pyynnin loukkujen väliksi noin 50 metriä (hyvältä vaikuttavissa kohdissa saa olla vaikka 5 metrin välein) ... Sitten harventaa väliä kun tuntuu joku paikka selvästi paremmalta kuin muut.
      Conibeareista kannattanee maksaa 20-27 €... Ostopaikkana lähin liike jossa noita myydään tuohon hintaan. Alkuunhan pääsee yksilläkin, mutta ei tehokkaassa pyynnissä 50 raudatkaan ole liikaa. Siinähän se syöttien saantihan on myös ratkaisevaa. Tuoretta syöttiä pitäisi aina olla.

    • E.HHH

      Netistäkö ei kannata ostaa vai? ajattelin ostaa noin 5kpl. koteloitten tekoa aloitin jo 2 tehty ja 3 jälejellä mitat oli 20cm"20cm ja pituus 70cm onko nämä mitat oikeanlaiset? alotin ku kaverilla on tälläset 120 koon raudat niin otin niistä mitat. Amerikasta saisi noita laadukkaita conibeareja mutta postikulut on niin suuret....

      Ainakin läheisessä metsästysliikkeessä myydään rautoja 14e mutta on varmaan huonoja, merkkiä en tiedä? liikkuukohan metsissä minkkejä jos minkkitarha on lähellä? purothan jossa on kaloja on parhaita paikkoja. saukko ja minkki liikkuu samanlaisilla alueilla ja siellä missä aion pyytää minkkiä niin sielä on saukko nähty.

    • no juu :)

      No itse olen sitä ikäpolvea joka ostaa mieluummin sieltä missä pääsee koskemaan tuotetta ennen ostamista :)
      Kyllähän varmaan netin kautta saa halvemmalla varsinkin jos ei ole kauppiaan vanha tuttu. Samaa tavaraahan nuo on netistäkin ostettuina.
      Nuo Duken raudathan ovat vähän halvempia, mutta itselläni ei niistä ole kokemusta, joten en niitä voi huonoiksikaan haukkua.

      Tuo on hyvä koko koteloille. Itse epäilisin ettei minkkitarha ole kovin vetovoimainen houkutin minkeille muulloin kuin kiima-aikaan. Ja aika vähän niitä taitaa tarhastakaan karkuun päästä (mutta varmasti olisivat helppoja pyydystää loukkuun).
      Purossa vakituisesti asuva saukko kyllä HIUKAN vähentää minkkien viihtyvyyttä koska saukko on isompi ja vahvempi, mutta ei saukkokaan kokonaan minkkejä yleensä syrjäytä.

    • E.HHH

      Niin tosin vain yksi saukko sielä on nähty, vaikka en usko että sen puron ympäristöä on paljon tutkittukkaan. se puro on sukulaisten tontilla niin sieltä alan pyydystää vaikka en tiedä onko siellä minkkejä mutta luulisi kun siellä taimenia on. tätä puroa ei ole lähellä minkkitarhoja.

      olisko tälläset hyviä?
      http://www.erakontti.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=4240

    • Koita toki!

      No kannattaahan ainakin kokeilla tuolta minkkejäkin pyydystää. Varmaan ainakin muutamia satunnaisia harhailijoita talven aikana tuolla kulkee.

      Ei nuo ainakaan ihan kelvottomilta kuvassa näytä. Ja muutenkin kyllä tuolta eräkontista laadukasta tavaraa saa. Eikä ole ylihinnoiteltua.

    • E.HHH

      Joo koitan!!! Ensin vain raudat ostan mutta en ole varma panostanko pyyntiin talvella niin paljon kun syksyllä ja keväällä vai onko talvella jotenki kannattavampaa?

      ja eikö johteitten ja tuoreen syötin käyttö ole tärkeintä? ja kaunko voi kestää että minkki rapsahtaa tällaisella paikalla?

    • ei huvikseen

      Itse pyydystän turkiseläimiä vain lokakuun puolestavälistä maaliskuun loppuun, koska silloin nahka on vielä priimaa. joskus muinoin kun piisameitakin vielä oli ja niidn nahastakin maksettiin jatkoin pyyntiä toukokuun alkuun. Tosin silloinkin oli jo viimeisistä minkeistä ja hillereistä nahat "puolikkaita" eli ei saanut enää täyttä hintaa.

      Itse en noihin johteisiin ole niinkään panostanut, vaan olen käyttänyt luonnostaan ohjaavia kohtia. Syötin kyllä pitää ehdottomasti olla tuore.
      Kannattaa muuten sijoittaa pyydykset sellaisiin kohtiin joihin supikoiran ei ole helppo päästä. Muuten se saattaa laukaista raudat yrittäessään päästä syöttiin käsiksi.

    • E.HHH

      Kiitos viestistä!

      Eikö puroilla jossa on kaloja ole aika hyvä paikka.

      kuinka usein syötti kannattaa vaihtaa esim. lokakuussa ja kaunko minkki säilyy hyvänä raudoissa?että karva on vielä myytävää? minne minkki kannattaa myydä ja pitääkö minkki itse nylkeä? paljonko saat itse rahaa minkeistä.


      ja eikö minkkiä kannata syksyllä ja keväällä pyytää myös vaikka siitä ei rahaa paljoa saisi vaan parantaisi lintu kantoja yms.

      ja tuolla purolla voi kyllä minkkejä olla koska tietääkseni siellä ei ole minkkejä pyydetty aikaisemmin, ja tuleeko minkkeä syksyllä ja keväällä paremmin kuin muutama harhailija?

    • noin taas.

      Minkki viihtyy siellä mistä saa ravintoa :)
      Ilman lämpötilasta riippuen vaihtamistarve. Jos on lämmintä (noin 10 tai vähemmän astetta), niin vähintään jokatoinen päivä. Pienellä pakkasella kestää neljä-viisi päivää.
      Minkin säilymisessä samat vaikutukset, mutta lämpimässä voi tulla pieniä vikoja nopeamminkin. Eli asteilla KORKEINTAAN päivästä kolmeen päivään, pakkasella viikon.
      Harva ostaa nylkemättömiä minkkejä, ja itse olen myynyt nahkoja mm. turkistuottajien keskusliikkeeseen Helsinkiin ja O. Mauraselle Jyväskylään (sen osoite on Metsästäjä-lehdessä). Hinnat vaihtelevat vuosittain, mutta minkin hinta on pyörinyt 10-20 euron välillä laadusta riippuen.
      Silloin sinun pitää myös etsiä tiedot nahkojen kuivatukseen käytettävien taanojen mitoista(laudat joille nahka pingotetaan kuivumaan).

      Itse en välitä pelkästään riistanhoidolla perustellen tappaa mitään, sillä ehkä sen saman yksilön voin saada myös silloin kun sen tappamisesta on enemmänkin hyötyä. Kevätpuolella on myös syytä muistaa ettei saa tappaa naarasta jolla on poikaset, ja raudathan eivät ainakaan osaa sukupuolta valita.

      Syksyllä saat enemmän nuoria yksilöitä jotka eivät osaa vielä varoa kaikkea, ja keväällä saa harhailijoita jotka ovat parittelukumppania ja uutta reviiriä etsimässä. Kevät puolella minkit liikkuvat enemmän ja laajemmalla alueella. Keskitalvella saa paikallisia asukkaita ja sellaisia joiden lähtöpaikasta on ravinto käynyt vähiin.

    • E.HHH

      Kiitti!

      Huono juttu syötin kanssa on se että hiiret ja muut jyrsijät ryntää paikalle. ookko aina käyttäny rautoja vai elävänä pyytävää loukkua kun keinulauta loukusta sanotaan että se on niin ihmeellisen hyvä?

      Paras syötti olisi minkin oma haju miten sen pystyy tehdä?

      auttaako se että hieroo minkin perä päätä loukun suulle tai perälle?

      ja viihtyykö minkit merenrannoilla yhtä hyvin kuin järven tai puron kupeilla?

    • E.HHH

      Mistä sais noita hyviä conibearia noin. 20e kpl olis suotava? ostaisin 4 tai 5.
      Tai mistä rautoja kannattais ostaa?

    • Itse tuolta hain...
    • conibear/duke

      kärkkäisellä olis halvimpia.

    • Trutru

      Hei!
      Haluaisin ostaa hyvät laatuiset minkki ja naalin nähkaat...kuka voisi antaa vinkea, missä löytyy sellainen paikka?

      • tuolta

        Suomen turkistuottajien tukku Helsingissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe