pelkään pimeässä

Olen jo pitkään, melkein kakarasta saakka, pelännyt pimeässä. Olen nyt 22-vuotias. Aina kun olen katsonut kauhuleffoja, on vaikeaa mennä nukkumaan, enkä viitsisi jättää valoja päälle. Aikaa sitten kun näin kauna leffat, en meinannu millään pystyä olemaan pimeässä, aina oli valot päällä pitkän aikaa. Huomasin pelkääväni myös päivällä valoisaan aikaan. En enää katso kauhujuttuja. Kaikki leffat missä on ihminen tekemässä pahuuksia menevät tuosta vaan mutta kaikki vähänkin yliluonnollinen saa minut pelkäämään. Enää en siis katso mitään kauhuleffoja. mutta silti näen painajaisia, ja pelottaa. Nukun yksin eli ei ole edes poikaystävää nyt vierelläni lohduttamassa. Pimeässä luulen näkeväni kaikenlaista, liikkeitä, ja kauna leffoista sen pikkupojan. Harkitsen psykiatrille menoa. Vaikka kuinka ajattelen että ne on vaan keksittyjä juttuja, niin ei yhtään auta! Muiden seurassa en pelkää oikeastaan yhtään. Yksin ollessani illalla, säikyn jokaista ääntä ja rasahdusta. Asun kerrostalossa, joten naapureista kuuluu kaikki töminät ynnä muut. Onko kellään kokemuksia vastaavasta tai neuvoja? En kohta kestä olla yksin, välillä en uskalla edes naamaani pestä niin etten voi pitää silmiä auki,kun pelkään että joku juttu tapahtuu kun olen silmät kiinni. Koen tilanteeni ahdistavaksi ja noloksi.

16

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsukide

      Itsekkin pimeää pelkään. Kakarana pelkäsin kuolakseni pimeää. Onneksi nyt pelko on hellittänyt. Nukkumaan mennessä tulee säikähdeltyä kaikkia ääniä mitä kuuluu ja saatan kuvitella kaikkia varjoja sun muita mitä mielikuvitus tuo tullessaan. Onneksi tätä harvoin nykyisin käy. Mitään neuvoja ei kyllä ole mutta minua ainakin rauhoittaa musiikin kuuntelu ennen nukkumaan menoa.

    • marrgie

      Itselläni on myös aina ollut ongelmia pimeässä/yksinolon kanssa. Aina kun katson kauhuleffoja, pelkään monta viikkoa niiden jälkeen. Tosiaan tuo naaman pesukin ahdistaa, tai suihkussa olo, jos hetkeksikin pitää laittaa silmät kiinni. todella rasittavaa! Ja nukkumaan mennessä on pakko pitää televisiota auki niin kauan, että olen lähes nukahtanut, muuten kuvittelen kokoajan kaikkia mahdollisia ääniä yms. En tiedä miten tästä pääsee eroon :(

      • pelottaa myös

        sama vaiva löytyy täältäkin. olin talvella todella masentunut ja silloin aloin pimeää pelätä... se on inhottavaa en tiedä miten siitä pääsisi, ahdistaa tuleva pimeä talvi... ajattelin itse jotain terapiaa...


    • jantzu-

      jättää ne kauhuleffat väliin! Mitä sitä turhaan kiduttamaan itseään?! Mä tykkään kauhuleffoista, mutta pakko on ollu jättää väliin, jos haluan oman mielenterveyteni säilyttää. Jouduin myös luopumaan romaanien lukemisesta, kun päivällä luettu teksti alkoi elämään unissa, yleensä painajaisina.

      • apua

        OOn 21 vee likka ja sinkku aina ku meen kotiin illalla se alkaa taas kauhea pelon tunne pelkään jotain mutta en tiedä mitä se on.. ihan sydän sykähtelee ja kännykkä on varmasti sängyssä jos vaikka jokin hyökkää kimppuun ja nukun sellaisessa asenossa että jos joku tulee voin puollustautua.. aika sairasta ja tiedän että ei siellä oikeasti ketään ole mutta aina pelko ottaa vallan.. ja nämä pelkotilat tulee aina pimeäntullen.. tästä asiasta on vaikea puhua läheisille.. ne ei kuitenkaan uskoisi kuinka todellisia nämä pelot on..


    • Jansdanius

      Itse pelkäsin pimeää pienenä jonkin verran, ja nykyisin pelkään pimeää ihan pikkuisen. Esim jos pyörä pihalla, ja vien sen pimeään autotaalliin, niin mielikuvitus laukkaa, mutta aina minä sen pyörän sisälle vien. Oikeastaan en enään pelkää pimeää, mutta en minä sinne pimeäänkään yksin halua mennä :S Kauhuleffoja en ole pelännyt noin pariin vuoteen. Ne ei oikein enään edes minua innosta, kun ne ei pelota :P No en minä oikein tiedä mikä tuohon auttais. No kait sitä vois päivystävällä lääkärillä käydä kysymässä neuvoja.

      • toks

        No nimenomaan EI pidä päivystävällä lääkärillä käydä, vaan varata ajanvarauksesta aika lääkärille. Päivystys on hätätapauksia varten. (Joo, tiedän, että ketju on 8 vuotta vanha, mutta koska itsekin luin sitä nyt, voi olla, että joku toinen eksyy tänne vielä vuonna 2016)


    • Itse olen 14 v.

      ja pelkään vieläkin "Helrraiser" elokuvan hahmoja (kauhuleffa, älkää kattoko)"
      Kokeile katsoa jotain tuttuja, kuitenkin jännittävempiä kuin "Uuno Turhapuro" leffat. Se saattaa auttaa

    • boitsu87..

      jos kaipaat miestä viereesi niin olisin valmis poikaystäväksesi :)

    • pelkään

      Tää kuulostaa enmmän kuin tutulta. Joka ilta ku aurinko laskee oon ihan paniikissa, itsekin sinkku. saan unta vain ottamalla enemmän unilääkettä, lihasrelaksanttia ja melatoniinia. nukun valot ja telkkari päällä joten uni on katkonaista... pakko saada apua mutta mistä?!

    • yökarhu

      Itsekkin pelkäsin nuoruudessa kauhufilmejä, mutta aikuisena ymmärsin että se pelkkää trikkiä jossa muovinukkea silvotaan.
      Nykyään olen alkanut pelkäämään pimeää ja mustaa.
      Pidän ennen nukkumaanmenoa yölamppua päällä.

    • BETTYTV

      Hello Rocheuse. My name is Sophie and I work on a show with Bear Grylls – famous adventurer and survival enthusiast— we are making a show for the Discovery Channel all about overcoming personal hurdles—such as having a fear of darkness. I saw your entry http://keskustelu.suomi24.fi/node/6079117 and was wondering if you would be interested in talking to me and hearing more about the show?

      Would be great to hear back from you!
      Thanks!

    • AngelOfDarkness

      Kaikille jotka pelkää pimeää tai että tulee joku örkki tai vastaavaa. Teidän pitää kohdata pelkonne. Jos ette esim. uskalla illalla katsoa taaksepäin, sinne pitää katsoa. Toistakaa tätä aina kun alkaa pelottaa. Itse olin n. puoli vuotta sitten säikky ja pelasin pimeää ja pelkäsin melkein kaikkea. Mutta varsinkin pimeää, joten pidin ympäri vuoden jouluvaloja. No mutta sitten tuli se hetki kun ne valot paloi loppuun ja oli jo ilta niin ei voinu lähtee ettimään /ostamaan uusia valoja. Sitten nukuin pimeässä ja kyllä pelotti. Sitten mulle tuli vessa hätä ja olin ihan et apua! Mutta sit mä vaan nousin ylös ja huomasin että ei ole mitään pelättävää. Mutta vielä jonkun aikaa rupes pimeässä pelottamaan mutta toistin aina tätä ja vähitellen pelko meni pois, ja nykyään viihdyn enemmän pimeässä kuin valossa.

      • Pelkäänhämähäkkejä

        Näin hetki sitten painajaisen hämähäkeistä... nyt näen hämähäkkejä kaikkialla. Tän unen jälkeen heti seuraavana päivänä snäppiin tuli sellanen muokkaus juttu(tiiätte jos teil on sc) mis oli hämähäkki. Sen jälkeen näin vielä instagramissa videon hämähäkistä ja nyt aina kun menen vessaa mua alkaa pelottaa että katossa roikkuu joku hämähäkki... miten tästä vois pääatä eroon. En vaan kestä kun kaikkialla on nyt hämähäkkejä.


    • pimeydessä

      Ite pelkäsin kanssa lapsena pimeetä aika paljonkin.aika samanlaisia asioita just kaikki kauhuleffat ym.nykyään en pelkää pimeetä ollenkaan suorastaan nautin siitä ja viihdyn pimeässä.

    • Pimeysfobia

      Minä pelkään pimeää aivan liian paljon. Ihansama milloin, missä, seurassa vai yksin, en kestä sitä. Yhä 23-vuotiaana pitää kuluttaa sähköjä kirkkaisiin yövaloihin, koska huoneeni on niin iso että edes ne eivät valaise kaikkialle. Tottakai ne niin himmeät ovat että nukkua pystyy. Pelkoni on oudonlainen. Jos menen keittiöön juomaan (mitä en usein tee kyseenalaisen pelon vuoksi) hanaa päin seisoessa takanani on keittiönpöytä ja sen takana käytävä eteiseen ja oveahan ei edes näy kun sinne katsoo. Kuitenkin tuijotan sinne hyvin intensiivisesti ja nojaudun nurkkaan juomaan veteni. Sitten lähden sivuttain takaisin yläkertaan, katson ihan viimeiseen asti sitä eteistä (joka vain kasvattaa pelkoa) kunnes ryntään portaat ylös ja sitten hyppään sänkyyn ja tuijottelen siinä puoleen yöhön asti parvekkeen ovea kunnes pääsen ihastuttavien painajaisten pariin. En tiedä voisiko tätä jo fobiaksi sanoa. Tämä sama ongelma on kaikkialla. Minun on pakko katsoa sinne pimeään, vaikka sitten alankin kuvitella kaikkea. Muuten minulla on tunne että joku katsoo minua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe