Meidän 9-viikkoinen suureksi kasvava pentu on todella huono syömään. Moni on kehottanut liottamaan nappulat veden lisäksi piimässä (onko merkillä väliä?), koska silloin ne maistuu paremmalta. Yritin, mutta ei sekään saanut koiraa innostumaan ruuasta. Se vain närkkii vähän. Mutta eikö tuo piimän lisääminen pilaa koiranruuan oikean d-vitamiiniarvon? Suomessahan maito ja piimät on d-vitaminoitu, voiko pentu saada liikaa d-vitamiinia sitten?
Kokeilin piimän sijasta kermaviiliä, joka ei ole d-vitaminoitua, mutta ei tainnut maistua pennulle senkään vertaa.
Joko noin pienelle voi ruveta antamaan vähän muuta ruokaa? kaurapuuroa? riisiä? jauhelihaa?
Pennulle piimää nappuloihin?
19
12187
Vastaukset
- melkein päivittäin
Pentumme (myös isoksi kasvava) saa melkeinpä päivittäin joko piimää tai kermaviilliä. Muista vaan että kannattaa ostaa hylaa tai laktoositonta, ainakin olen itse kuullut sen. Jotkut puhuvat A-piimästä tai gefilus, me ollaan annettu kaikenlaisia, jotka ovat vähintään hylaa.
Puurosta sen verran että sitä annettiin nappuloiden mukana ihan alusta asti, eli pennun ollessa 7 vko, sillä kasvattaja oli antanut sitä. Jauhelihaa ollaan annettu pieniä määriä ja vähitellen totutellen siihen. - me.and.my.dog
Salmopet-öljyä.Meillä ruoka maittoi paremmin ja saa turkkikin hyvää kiiltoa,mutta esimerkiksi koiramme ei syönyt,jos pistimme vettä joukkoon...tiedä sitten lähtikö siitä sellainen haju ettei maittanut veden kera.Ajattelimme,että sama tuo,jos syö kuivana,kun syönnin jälkeen juo kuitenkin vettä...hoitui se niinkin ja myöhemmin tuli tuo öljy
- pennulta kuppi pois
heitä vessanpyttyy ne pavut. laita kaurapuuro kiehumaan.lisää puuroon ihan hyppysellinen suolaa,ja margariinia. anna jäähtyä..laita n.kourallinen raakaa lihaa ja sekoita. anna vasta parin tunnin kuluttua.niin että pennulla on jo nälkä kun annat .älä anna päivän aikana mitään herkkuja tai pullia..pidä kuppia vaan 5 min lattialla.jos ei ota,vie kylmään ja anna vaikka parin tunnin pääst uuestaan. vannon että maistuu!!kerro miten meni.ja p.s. hae kennelrehulta lihaa,todella hyvää la pennuille omat luutkin saap sieltä. nimim.kennel anne
- anna ihan kirnua
kirnupiimää. ja laita eri kuppiin.jos sotket sen papuihin,pavut menee pilalle hyvin pian. ja anna piimä jälkiruuaksi.ruokaöljyä loraus päälle,ni avot!!
- tuolleen toisia neuvoa
näkemättä koko koiraa.
Se mikä sopii sinun karvajalallesi, ei sovi jollekin toiselle.
älä elvistele niillä luomuillasi, kukin taaplaa tavallaan!!!!
- aloittaja
Laitoin annoksen kaurapuuroa ja sekaan nappuloita, koko ateria meni. Täytyy tuossa puurossa olla joku taika.
Mutta vielä mietityttää piimän d-vitamiinipitoisuus, sehän sotkee nappuloiden vitamiinitasapainon ja on ilmeisesti kuitenkin paljon käytetty pentujen ruokinnassa.- siinä on jotain
magiaa tosiaankin.. vieläkö uppoaa vai oliko vaan hetken huumaa se syöminen :) anna ihan reipas tauko väliin,ei tietekä niin et alkaa oikeest olee nälissään..mutta nyt kuitenkia aikas ahistavat ilmat ja usein tuputetaan vauvalle vähän turhan paljon kaikkea..kyllä luulen ettei hauva sen ruuan äärellä kuivu kasaan...
- puuroa
Ei kai nyt kaurapuuroa?
Meillä kasvattajalta ohje että yrjölänpuuroa, hirssi, tattari, ohra ja riisi, kaikkia desi. Liotan 2l vettä koko päivän (tai yön), lisäät suolaa ja öljyä ja koko hoito uuniin 2-3 h noin 150 astetta. Sopii koiralle paremmin. siihen sekoittanut jauhelihaa ja piimää tms. mutta nimenomaan hylaa. Nappuloihin lisätty myös kermaviili tai piimä. Ei meilläkään mitenkään superhyvin syödä mutta käskettiin vähentää annoskokoa että söisi kaikki ja kuppi pidetty kerralla 15 min ja sitten pois. - kaurapuuroa!!!!!
puuroa kirjoitti:
Ei kai nyt kaurapuuroa?
Meillä kasvattajalta ohje että yrjölänpuuroa, hirssi, tattari, ohra ja riisi, kaikkia desi. Liotan 2l vettä koko päivän (tai yön), lisäät suolaa ja öljyä ja koko hoito uuniin 2-3 h noin 150 astetta. Sopii koiralle paremmin. siihen sekoittanut jauhelihaa ja piimää tms. mutta nimenomaan hylaa. Nappuloihin lisätty myös kermaviili tai piimä. Ei meilläkään mitenkään superhyvin syödä mutta käskettiin vähentää annoskokoa että söisi kaikki ja kuppi pidetty kerralla 15 min ja sitten pois.se on apuna kuules miltei 90%vatsa vaivoihin..ei mitää ihme kokkauksia,puuroa keitetään pari minsaa ja sekaan margariinia..minä laitan ite tosin viel valkosipulia,ja ruokaöljyä,mutta herkkävattaselle ei kande laittaa kun marga.. helppoa ja halpaa. ei tietekä sitä anneta montaa kertaa peräkkäin.mutta esim jos maha on tosi kural,että pelkkää vettä lentää,niin se päivä ja seuraava kannattaa pysytellä vaan kaurapuurossa.usko minnuu. yrjölän huttu on jees.itte käytän samaa päivittäin.. :)
- viilejä tai piimää
kaurapuuroa!!!!! kirjoitti:
se on apuna kuules miltei 90%vatsa vaivoihin..ei mitää ihme kokkauksia,puuroa keitetään pari minsaa ja sekaan margariinia..minä laitan ite tosin viel valkosipulia,ja ruokaöljyä,mutta herkkävattaselle ei kande laittaa kun marga.. helppoa ja halpaa. ei tietekä sitä anneta montaa kertaa peräkkäin.mutta esim jos maha on tosi kural,että pelkkää vettä lentää,niin se päivä ja seuraava kannattaa pysytellä vaan kaurapuurossa.usko minnuu. yrjölän huttu on jees.itte käytän samaa päivittäin.. :)
papujen sekaan..se haisee karmeelle.etenkin jos on kesäl sen 15 min papujen seas.en söis ittekkää sitä.suosittelen laittaa eri kuppiin piimän. kermaviili alkaa menee mun mielest jo aika diivailuksi.ellei ole chihuahua kyseessä.meil ainakin isoja koiria,joten en todellakaa anna kermaviilejä niille. ja piimän annan aina kirnupiimänä..ja rakastavat sitä. :)
- wuf
viilejä tai piimää kirjoitti:
papujen sekaan..se haisee karmeelle.etenkin jos on kesäl sen 15 min papujen seas.en söis ittekkää sitä.suosittelen laittaa eri kuppiin piimän. kermaviili alkaa menee mun mielest jo aika diivailuksi.ellei ole chihuahua kyseessä.meil ainakin isoja koiria,joten en todellakaa anna kermaviilejä niille. ja piimän annan aina kirnupiimänä..ja rakastavat sitä. :)
Mä nyt en ymmärtäny mitä diivailua on antaa kermaviiliä :D Meillä sakemanni saa välillä kermaviiliä, piimää, ja luonnonjugurttia vaihtelevasti. Pentuna kun nappulat vielä turvotettiin niin vedessä yleensä ja turvotuksen jälkeen tilkka piimää tms. meillä suosittu ab-piimää. :) Kyllähän niitä vaihtoehtoja riittää. :)
- pennun ruokinta ole noin
turhan tarkkaa..
meillä on nappulat liotuksen lisäksi sotkettu pentuaikana millon mihinkin..
Piimään, kermaviiliin, viiliin, jauhelihaan (pienessä määrässä kerrallaan) leivänmurusiin jne jne.. eikä ole ykskään pentu kasvanu kieroon.
Koiran ruokinnasta on nykypäivänä tehty IHAN liian vaikeeta ja monimutkasta.
Miettikääpä mitä koirat söi muutama vuosikymmen takaperin???
Tuskin mitään barfia niille sotkettiin kieli keskellä suuta.
haloo. - Vennieetu
Mielestäni pentu kannattaa totuttaa jo pienestä pitäen kaikenlaiseen ruokaan. Itse annan ruuan erikseen ja piimää sitten joskus "jälkkäriksi".
Ei sitä piimää kerralla anneta litratolkulla, joten empä usko sen sekoittavan koiranruokanne vitamiiniarvoja...- kasvattaja
Mulla oli 8 pentua ja syötin niille kaurapuuroa johon oli sekoitettu milloin kalaa milloin lihaa ja piimä
[ei raakaa] siihen vitamiinit sekaan, hyvin maistui ja lihavia olivat ja hyväkuntoisa ja turkki kiilsi. - sekottaa
kasvattaja kirjoitti:
Mulla oli 8 pentua ja syötin niille kaurapuuroa johon oli sekoitettu milloin kalaa milloin lihaa ja piimä
[ei raakaa] siihen vitamiinit sekaan, hyvin maistui ja lihavia olivat ja hyväkuntoisa ja turkki kiilsi.Jos haluaa nappuloita syöttää ja pennulle ei oikein maistu,laitappa vähän maksalaatikkoa liotettujen nappuloiden sekaan,kyllä useimmiten alkaa kelvata.
- eijeijei
sekottaa kirjoitti:
Jos haluaa nappuloita syöttää ja pennulle ei oikein maistu,laitappa vähän maksalaatikkoa liotettujen nappuloiden sekaan,kyllä useimmiten alkaa kelvata.
tiesikkös että koiralle ei kannattais antaa maksalaatikkoa siinä on nimittäin siirappia ja sen semmoista joka ei ole hyväksi koiran hampaille vinkkinä vaan,,,,
- voi jösses teitä :)
eijeijei kirjoitti:
tiesikkös että koiralle ei kannattais antaa maksalaatikkoa siinä on nimittäin siirappia ja sen semmoista joka ei ole hyväksi koiran hampaille vinkkinä vaan,,,,
Kyllä sitä maksista voi antaa koiralle huoletta kunhan se ei jokapäivä syö 400g laatikkoa. Turha hössötys pois ruokinnasta ja maalaisjärki käyttöön! :)
- Vai onko koira kipeä
Meidän pentumme (8kk) on viime viikkoon asti syönyt viiliä, piimää, raejuustoa tai jogurttia päivittäin 1 rkl molemmilla aterioilla nappuloiden tai ruoka-ruoan kanssa. Pari päivä sitten se lopetti kerrasta nappuloiden syönnin. Olivat ne sitten kostutettuja tai kuivia. Annettiin sitten sitä oikeaa ruokaa ja lennossa meni. Nyt mietin pitääkö lopettaa nappuloiden syöttäminen. Saatiin nameina menemään lähes normaali annos päivän mittaan lisäksi, joten tuskin on kysessää pilaantuneet nappulat.
Voiko nappulat pilaantua? Säilytän ne huoneenlämmössä, pussi riittää kolmeksi kuukaudeksi. Tämä pussi ostettu kuukausi sitten eläinkaupasta. - Koiruus*
Minulla ollut elämäni aikana monenlaisia koiria ja yleistä on ollut se että jos normisti saanut nappuloita ruoaksi mennyt ihan hyvin...mutta auta armias kun laitat parikertaa jotain herkkuruokaa niin sen jälkeen ei meinaa nappulat kelvata. Siinä vaiheessa on parasta laittaa koiralle vaan niitä nappuloita ja jos ei syö niin on syömättä. Kyllä se nimittäin ne nappulat syö kun sillä on tarpeeksi nälkä. Koira vaan alkaa nirsoksi :) Ei terve koira kuole siihen vaikka se pitäisikin (omasta halustaan) parikin paastopäivää. Kunhan sillä on vettä. Mutta kyllä sitten maistuu nappulatkin.
Kannattaa antaa olla nappulat tarjolla koko ajan, niin kyllä syö kun on nälkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339