Etunimen muuttaminen 18-vuotiaana

Nuori nainen...

Haluaisin vaihtaa nimeni toiseksi. Vanhempieni antamassa etunimessä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta olen tottunut käyttämään muissa piireissä erilaista nimeä, joka on melko samankaltainen kuin omani.

Etunimen kai saa muuttaa ilman vanhempien suostumusta kun on täysi-ikäinen? Miten saisin vaihdettua etunimeni ilman että vanhempani suuttuisivat? Ovathan he kuitenkin huolella sen aikoinaan minulle valinneet.

Lisäksi mitä mieltä olette nimestä, joka on ulkomaalainen, mutta kuulosta kyllä ihan suomalaisenkin nimeksi sopivalta? Etsin väestörekisteristä ja huomasin, että kyseistä nimeä on todella harvalla, vaikka se on kuitenkin ihan normaali nimi. Sitä ei edes lausuta suomeksi eri lailla kuin vaikkapa englanniksi. Kirjoitusasukin siis heti selvä suomalaisellekin.

Mitä mieltä asiasta?

43

14872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _miva_

      Siitä vaan nimeä vaihtamaan. Jos tunnet että se toinen nimi on "enemmän sinun" niin tottakai kannattaa vaihtaa. Kyllä vanhempasi tottuvat asiaan. :D

    • uuden nimen

      kakkoseksi etunimen ja toisen nimen väliin, mutta laitoin muutosilmoitukseen uuden nimen kutsumanimeksi. Eli vanhempien antamat nimet eivät hävinneet, tuli vain uusi lisää, joka sitten tuli myös kutsumanimeksi. Kaikki ihmiset vanhempia ja isovanhempia lukuunottamatta käyttävät uutta kutsumanimeä nyt kymmenettä vuotta, äitikin on oppinut käyttämään sitä onnittelukorteissa vaikkei se puheessa suju.

      Eikä tarvinnut mitään sotaa käydä vanhempien kanssa, vähän aluksi ihmettelivät, vaikka he olivat aina kyllä tienneet etten tykkää nimestäni (leikin jo lapsena leikkejä joissa kaverien ja vanhempien piti kutsua mua jollain muulla nimellä). Ja avioituessa vaihtui sitten sukunimikin.

      • Nuori nainen...

        Itse en ole koskaan etunimeni vihannut vaikka ei se mielestäni mikään kovin kauniskaan ole. Lisäksi äitini tuntee minun lisäkseni kaksi naista, joilla on sekä sama etu- että sukunimi.

        Kysyin jo äitini mielipidettä eikä hän ollut kovin innostunut. Kuulemma pitkään oli mietitty sitä etunimeä aikoinaan. Ymmärrän sen tietty. Jos itselläni olisi lapsi, olisihan se jotenkin ikävää jos hän haluaisi vaihtaa nimensä, kun itse olisi antanut lapselleen nimen, josta on tietystikin pitänyt.

        Eipä tuo nyt niin pahalta kuulosta, jos suku lähin perhe/suku kutsuisi minua yhä nykyisellä nimellä. Uutta nimeä voisi sitten käyttää kaveripiiri/työpiiri/uudempi lähipiiri.

        Mutta tätä asiaa pitää kyllä miettiä. Aion vaihtaa nimeni vasta seuraavan vuoden puolella, jos niikseen käy. Kuitenkin suuri asia ja vain kerran ilmainen, joten sitä tulee harkita eri kulmilta katsottuna.

        Kiitoksia vaan vastauksista ja toivon niitä vielä lisää!


      • kerralla kaiken
        Nuori nainen... kirjoitti:

        Itse en ole koskaan etunimeni vihannut vaikka ei se mielestäni mikään kovin kauniskaan ole. Lisäksi äitini tuntee minun lisäkseni kaksi naista, joilla on sekä sama etu- että sukunimi.

        Kysyin jo äitini mielipidettä eikä hän ollut kovin innostunut. Kuulemma pitkään oli mietitty sitä etunimeä aikoinaan. Ymmärrän sen tietty. Jos itselläni olisi lapsi, olisihan se jotenkin ikävää jos hän haluaisi vaihtaa nimensä, kun itse olisi antanut lapselleen nimen, josta on tietystikin pitänyt.

        Eipä tuo nyt niin pahalta kuulosta, jos suku lähin perhe/suku kutsuisi minua yhä nykyisellä nimellä. Uutta nimeä voisi sitten käyttää kaveripiiri/työpiiri/uudempi lähipiiri.

        Mutta tätä asiaa pitää kyllä miettiä. Aion vaihtaa nimeni vasta seuraavan vuoden puolella, jos niikseen käy. Kuitenkin suuri asia ja vain kerran ilmainen, joten sitä tulee harkita eri kulmilta katsottuna.

        Kiitoksia vaan vastauksista ja toivon niitä vielä lisää!

        Etunimen voi vaihtaa kerran ilmaiseksi. Sukunimen saa vaihtaa myös ilmaiseksi äidin puoleiseen nimeen aina 5 sukupolven taakse muistaakseni. Täysin uusi sukunimi maksaa noin 170 ekua, riippumatta siitä meneekö se "ylempänä" läpi vai ei. Jo olemassa olevan sukunimen saa noin 100 ekulla, riippumatta taas siitä meneekö se hakemus läpi vai ei. En nyt vanno, että on just näin mutta muistaakseni. Maistraatista saa tarkat ohjeet ja kaavakkeet, myös netistä. 18-vuotias saa vaihtaa nimensä.


    • Pian 2 pienen äiti

      Aluksikin, minulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta nimen vaihtamisesta, mutta tuo aiemmin mainittu uuden nimen lisääminen vanhojen nimien väliin kuulosti mielestäni tosi hyvältä idealta. Suku voisi sitten ehkä käyttää edelleen sitä nimeä, mihin on tottunut. Tietysti jos uusi nimi on todella lähellä vanhaa, voi olla että ne eivät kuulosta niin hyvältä peräkkäin.

      Ymmärrän kyllä tarpeen vaihtaa nimi, jos koko identiteetti rakentuu uudelle nimelle. Varmasti silti kannattaa harkita asiaa huolella, kuten itse sanoitkin, ettei tarvitse myöhemmin tehdä lisää muutoksia. Olet todella miettinyt asiaa ja vakavissasi, ja jos vielä pohdinnan jälkeen ajattelet samoin, läheisten täytyy varmaankin vain hyväksyä tilanne.

      Ymmärrän silti myös, että vanhemmat voivat pahoittaa mielensä, vaikka se ei tietenkään olekaan tarkoitus. Minullakin omien lasten nimien valintaprosessi on ollut todella pitkä ja merkityksellinen, ja kaikilla nimillä on joku tausta jolla olen halunnut ikään kuin toivottaa lapsilleni kaikkea hyvää elämän varrelle. Tuntuisikin paljon helpommalta hyväksyä, jos lapsi myöhemmin lisäisi uuden käyttöön ottamansa nimen johonkin kohtaan nimirimpsua, mutta säilyttäisi myös entiset nimet. Mutta ajan kanssa kai tottuisin myös siihen, että nimi vaihtuisi kokonaan. Eiväthän vanhemmat muutenkaan voi lastensa elämää ohjailla, lapsi tekee elämästään itsensä näköistä (toivottavasti).

      Onnea nimenvaihtoprosessille ja keskusteluihin vanhempien kanssa!

      • Nuori nainen...

        Tuo "lisänimen" ottaminen nimirimpsuun on sinänsä ihan ok ajatus, mutta itseäni se ei houkuttele. Tuntuu jotenkin vaikealta tehdä virallisia papereita ja työhaastatteluissakin varmasti ensimmäisellä kerralla kutsuttaisiin sillä papereissa olevalla ensimmäisellä nimellä (joskushan kutsumanimi alleviivataan, mutta kuitenkin). Olisi jotenkin ärsyttävää aina olla mainitsemassa, että tuo seuraava nimi on se kutsumanimi.

        Sinänsä tuon asian kohdallani ratkaisisi se, että lähin perhe saisi kutsua minua ihan vapaasti vanhalla nimelläni vaikka virallinen etunimi muuttuisikin. Mutta varmasti se silti ärsyttäisi vanhempiani. Isä kun ei oikein edes hyväksyisi sitä, että vaihtaisin sukunimeni äitini tyttönimiin, koska vanhemmat ovat eronneet. Kuitenkin sukunimi tulee varmasti muuttumaan siinä vaiheessa kun menen naimisiin.

        Mutta minun täytyy vain saada vanhemmat ymmärtämään ärsyttämättä sen enempää. Täytyy pyrkiä selittämään asia.

        Mieleeni tuli vielä kaikki passinvaihtamiset sun muut uuden nimen vuoksi. Mitäköhän kaikkea tuleekaan vaihtaa uuden etunimen vuoksi? Ei tässä heti tule kaikkea mieleen. Ajokorttia en omista, enkä aio omistaa ainakaan viiteen vuoteen, joten se ei kohdallani ole ongelma. Ehkä lähinnä passi ja pankkikortti.


      • Nuori nainen... kirjoitti:

        Tuo "lisänimen" ottaminen nimirimpsuun on sinänsä ihan ok ajatus, mutta itseäni se ei houkuttele. Tuntuu jotenkin vaikealta tehdä virallisia papereita ja työhaastatteluissakin varmasti ensimmäisellä kerralla kutsuttaisiin sillä papereissa olevalla ensimmäisellä nimellä (joskushan kutsumanimi alleviivataan, mutta kuitenkin). Olisi jotenkin ärsyttävää aina olla mainitsemassa, että tuo seuraava nimi on se kutsumanimi.

        Sinänsä tuon asian kohdallani ratkaisisi se, että lähin perhe saisi kutsua minua ihan vapaasti vanhalla nimelläni vaikka virallinen etunimi muuttuisikin. Mutta varmasti se silti ärsyttäisi vanhempiani. Isä kun ei oikein edes hyväksyisi sitä, että vaihtaisin sukunimeni äitini tyttönimiin, koska vanhemmat ovat eronneet. Kuitenkin sukunimi tulee varmasti muuttumaan siinä vaiheessa kun menen naimisiin.

        Mutta minun täytyy vain saada vanhemmat ymmärtämään ärsyttämättä sen enempää. Täytyy pyrkiä selittämään asia.

        Mieleeni tuli vielä kaikki passinvaihtamiset sun muut uuden nimen vuoksi. Mitäköhän kaikkea tuleekaan vaihtaa uuden etunimen vuoksi? Ei tässä heti tule kaikkea mieleen. Ajokorttia en omista, enkä aio omistaa ainakaan viiteen vuoteen, joten se ei kohdallani ole ongelma. Ehkä lähinnä passi ja pankkikortti.

        Minulle ei alleviivaus tai kutsumanimen oikaisu ole koskaan tuottanut minkäänlaisia "vaikeuksia".Minulla on 3 nimeä eli xxxxx xxxxx-xxxxxx joista kaksi viimeistä on kutsumanimeni.Usein esim.lääkärinvast.otolla mainitaan se ensimm. nimi jos en sitä ole minnekään alleviivannut.Minä en siitä mitenkään ole ärsyyntynyt.Nimeni olen saanut yli 50v sitten ja ihan hyvin sen kanssa tähän asti pärjäillyt.Sukunimeni vaihdoin takaisin entiseksi eikä se vaatinut kun ajokorttiuusinnan ja jos passin uusin sitten kun sitä tarviin.Ja ne ovat ainoat maksulliset(oletan),nimenmuutoshan maistraatissa ei maksanut mitään.


    • 18-vuotiaana

      Vanhempani olivat antaneet minulle kertakaikkiaan naurettavan nimen, josta olin kärsinyt ja jota olin joutunut häpeämään koko lapsuuteni ja nuoruuteni aina täysi-ikäisyyteen asti. Nimeni mainitseminen herääti aina yleistä hilpeyttä ja nakersi itsetuntoani. Vaihdon sen heti 18-vuotiaaksi tultuani vanhemmiltani kysymättä ja heidän tunteitaan ajattelematta. Eiväthän hekään olleet ajatelleet lapsensa tunteita paiskatessaan häntä naurettavalla nimellä ja aiheuttaen siten koko nuoruuden kestäneen mielipahan. Nimi vaihtoon vain. Sun nimihän se on ja sä oot ainoo joka sen kanssa joutuu elämään!

    • Devil_Clown

      Nyt kun mainitsitte etunimen muuttamisesta, minulla voisi olla joitain sellaisia nimiä, mistä minä olisin halunnut vaihtaa nimeni. Tässä on joitakin nimiä, jota tulee mieleen.

      Englanniksi
      Hunter (miehen nimi)(se on minun suosikkini)
      Brad
      Jake
      John

      Suomeksi
      Tommi
      Thomas

      • tulee tää

        Sitten kun mä vaihdan nimeni, niin musta tulee ehdottomasti Brooke Logan. Vaihdan samalla sekä etu-että sukunimen.


    • tosiaan...

      noin paljon väliä? Ymmärtäisin kyllä jos olisit joku Ridge Virtanen tai Jeesus Nieminen mutta jos sulla on tavallinen nimi niin onko tuo nyt aivan välttämätöntä! Lähinnä turhamaista mielestäni...ja pitäähän sitä nyt sen verran kunnioittaa vanhempien nimivalintaa...

      • anettena

        Itse olen kanssasi samaa mieltä.

        En toki halua loukata kommentoimalla tähän mutta mielestäni vanhemmat ovat ansainneet sen verran kunnioitusta että kun he sinulle ovat valinneet nimen niin sen myös säilyttää..

        Itse en ikinä nimeäni vaihtaisi vaikka ala-asteella siitä väännetty aina inhottava nimi. (Oma nimeni ihan normaali). Enkä ikinä halua että lapseni vaihtaisi nimeään vaikka jos sellainen eteen tulisi niin hänen asiansahan se on.


      • iua
        anettena kirjoitti:

        Itse olen kanssasi samaa mieltä.

        En toki halua loukata kommentoimalla tähän mutta mielestäni vanhemmat ovat ansainneet sen verran kunnioitusta että kun he sinulle ovat valinneet nimen niin sen myös säilyttää..

        Itse en ikinä nimeäni vaihtaisi vaikka ala-asteella siitä väännetty aina inhottava nimi. (Oma nimeni ihan normaali). Enkä ikinä halua että lapseni vaihtaisi nimeään vaikka jos sellainen eteen tulisi niin hänen asiansahan se on.

        Onko mielestäsi myös suotavaa, että lapset valitsevat sen uran, jonka vanhemmat hänelle toivovat? Lääkärin pojasta lääkäri jne..?

        Potentiaalisille tuleville lapsilleni tulen valitsemaan nimet pitkään harkiten ja varmasti harmittaa, jos eivät ole lopulta nimiinsä tyytyväisiä. Heidän elämänsä on kuitenkin heidän omansa ja täysi-ikäisinä ovat vapaita valitsemaan itse oman nimensä.

        Tiesitkö muuten, että tietyillä alkuperäisheimoilla on tapana, että henkilön nimi muuttuu aina elämäntilanteen mukaan? En minä ole nyt sama lapsi, kuin olin kuusivuotiaana, joten miksi nimen täytyisi olla sama?


      • Luoja paratkoon.....

        Kyllä mielestäni tosiaan pitää sen verran vanhempiaan kunnioittaa kun ovat joskus maailmassa lapselleen nimen antaneet ettei heti kun tullaan aikuisikään olla sitä muuttamassa. Tuntuu että näitä puolesta puhujia riittää vaikka kuinka (ollaan koulussa kiusattu,en tykkää nimestäni jne.....)Mielestäni tässä MAAILMASSA on TODELLAKIN muuta tärkeämpää ajateltavaa kuin NIMEN VAIHTO!!!! HALOO!!!!!!


      • Näinkö kivaa?
        Luoja paratkoon..... kirjoitti:

        Kyllä mielestäni tosiaan pitää sen verran vanhempiaan kunnioittaa kun ovat joskus maailmassa lapselleen nimen antaneet ettei heti kun tullaan aikuisikään olla sitä muuttamassa. Tuntuu että näitä puolesta puhujia riittää vaikka kuinka (ollaan koulussa kiusattu,en tykkää nimestäni jne.....)Mielestäni tässä MAAILMASSA on TODELLAKIN muuta tärkeämpää ajateltavaa kuin NIMEN VAIHTO!!!! HALOO!!!!!!

        Sinua ei ole varmaan koskaan kiusattu nimestäsi? Meillä oli koulussa eräs tyttö, jolla oli sinänsä kaunis nimi, mutta joka sitten sai eräässä populaarikulttuuriteoksessa hieman negatiivisen sävyn ja tyttöä kiusattiin niin paljon, että nimi oli pakko vaihtaa. Ts. tavaroita hajotettiin (sotkettiin nimi niihin tussilla), soiteltiin pilapuheluita kotiin jne. Kiusaaminen loppui, kun nimi vaihtui. Kiusaajat olivat meitä vanhempia, yläkoululaisia, ja tosiaan vaan tuo nimi (ja typeryys) provosoi kiusaamiseen.


    • hönö-

      Ilman muuta voit vaihtaa nimesi, jos se sinusta oikealta tuntuu. Itse kärsin 30 vuotta vanhempieni antamasta nimestä.Nykyinen etunimeni,jolla minua on kutsuttu pienestä pitäen on lyhennys alkuperäisestä nimestä.Jotenkin tuntui oikealta vaihtaa se viralliseksi nimekseni.Vanhempieni kanssa en etukäteen asiasta keskustellut, kosko päätöshän oli yksin minun.Nimenvaihto oli minulle erittäin merkittävä juttu henk.kohtasesti ja vain se mitä itse tunnen ja koen asiassa on tärkeää.

    • iua

      Itse olen vaihtanut nimeä 19-vuotiaana, eivät kysyneet maistraatissa edes henkilöpapereita. :o

      Aluksi meinasin, etten vanhemmille mainitse lainkaan ennen kuin olen homman jo hoitanut, mutta päätin sitten edellisenä iltana ilmoitusasiana kertoa, että aion nimeni seuraavana päivänä vaihtaa. Kyselivät syitä ja tietysti, että olenko varma, mutta olivat tarpeeksi fiksuja, eivätkä alkaneet syyttää tai painostaa tai ryhtyneet marttyyreiksi. Sanoivat, että oma on nimesi ja oma elämäsi, muistuttivat jotta vanhemmilla sukulaisilla voi olla vaikeuksia muistaa uutta nimeä (kerran kun olin jo kutsumanimeä siihen mennessä vaihtanut).

      Lupasin vanhemmille, ettei tarvitse uudella nimellä heidän tai isovanhempien kutsua, vaan vanha lempinimi kelpaa edelleen. Vanhemmat ovat omaksuneet pikkuhiljaa (tässä seitsemässä vuodessa) uuden nimen/lempinimen ja useimmiten muistavat myös julkisilla paikoilla sitä käyttää, mistä olen aina yhtä iloinen. Isovanhemmat lähettävät kortit välillä uudella, välillä vanhalla nimellä, mutta se heille suotakoon. Uusille ihmisille jos esittelevät, toivon tietysti, että käyttävät uutta nimeä, koska se on nyt virallinen nimi, jota käytän kaikissa yhteyksissä.

      Onnea nimenvaihtoon! Varaudu ajoittaisiin identiteettikriiseihin ja ärsytyksenpuuskiin, kun ihmiset kysyvät miksi ja kuinka ja oikeastiko? Ja vaikka nyt lupaat, että voivat kutsua vanhalla nimellä, niin se voi jossain vaiheessa alkaa risoa..

    • mieltä olen

      että ihan kapinaksesi vaihat nimeä. Teinipellet nykyää

    • Itse vaihdoin nimeni 13 vuotiaana, vanhasta nimestä en pitänyt sitten ollenkaan ja siitä kiusattiin niin paljon että nimen muutos oli parhaaks ja sitä todella halusin. Vanhempia sai kyllä vähän suostutella mut ne kyl suostu sitten ku olin niin vakavissani asian kanssa.

      Mutta tosiaan, olet 18-vuotias, täysi-ikäinen, aikuinen ihminen siis, asia on sun päätettävissä.

      Kannattaa kuitenki miettiä asiaa että onko se todella niin välttämätön asia, ja onko nimen vaihtoon todella aihetta/syytä. Itselläni oli inho omaa nimeä kohtaan ja kiusaaminen.

      Sun oma henkilökohtanen asia, mieti tarkkaan mitä oikeasti haluat. :)

    • se1ene

      vaihdoin nimeni 19vuotiaana. lisasin uuden nimeni vain edellisen eteen. Halusin sailyttaa vanhat nimet osittain vanhempien vuoksi. enka muutenkaan tarvinnut kuin yhden uuden etunimen. uusi nimeni on kaytossa virallisissa papereissa, toissa, kavereiden kesken, mutta vanhempani ja pienet sisarukseni kutsuvat minua yha vanhalla enka pane sita pahakseni.

    • 3456789

      ite vaihoin nimen 18vuotiaana,eipä siitä vanhemmat hirveesti tykänneet mutta järkytystä lievensi se että jätin vanhat etu ja toisen nimen molemmat toisiksi nimiksi.eli nyt on 3 nimeä sitten :D

    • Laren

      OK, Siitä vaan!!! Aivan vapaasti vain!!!

    • 55555

      Kun vaihdat nimeä tulee sinun uusia kaikki kortit uusiksi. Eli henkilöllisyystodistus (poliisilaitokselta ja maksullinen), kela-kortti (tulee postissa viiveellä) ja pankkikortti.

      Lisäksi kaikken maailman bonus-kortit jossa on nimi kirjoitettu korttiin (kortit on yleensä henkilökohtaisia).

      Muuten onnea uudelle nimelle.

    • Deah

      Vaikka vihaan nimeäni koska se on niin typerän pitkä ,vanhoollinen ja kuullaan usein väärin, niin en vaihda nimeäni periaatesyistä. En halua tuossaa ihmetystä koko suvulle vaikka nimestä kärsinkin. Luulisi olevan sama mikä on omana oikeana nimenä, etkö vaan voisi pitää nimesi ja pitää sitä keksimääsi nimeä omana lempinimenä tai vaikka ns. "taiteilijanimenä" jota käytät vaan joissain tietyissä seurapiireissä. Olen vihainen ja suren niiden muidenkin puolesta jotka saavat kaksiosaisen nimen.

      • nimeään kun hän tuli täysi-ikäiseksi, sillä häntä kiusattiin etunimensä takia. Hänellä ei vielä onneksi ollut kuvallista Kela-korttia eikä virallista henkilökorttia, joten niitä ei tarvinnut uusia. Vain passissa oleva vanha etunimi muistuttaa häntä vanhasta nimestään. Onneksi sekin passi vanhenee joskus.

        1. kerran kun vaihtaa etunimeään, se ei maksa mitään. Näin ainakin oli 5 vuotta sitten. Onnea nimenvaihtoon!


      • ..etukirjaimen.
        Anzuli85 kirjoitti:

        nimeään kun hän tuli täysi-ikäiseksi, sillä häntä kiusattiin etunimensä takia. Hänellä ei vielä onneksi ollut kuvallista Kela-korttia eikä virallista henkilökorttia, joten niitä ei tarvinnut uusia. Vain passissa oleva vanha etunimi muistuttaa häntä vanhasta nimestään. Onneksi sekin passi vanhenee joskus.

        1. kerran kun vaihtaa etunimeään, se ei maksa mitään. Näin ainakin oli 5 vuotta sitten. Onnea nimenvaihtoon!

        Haluaisin vaihtaa nimeni etukirjainta, c:eetä. Monet
        sanovat sen ässänä vaikka se pitäisi sano k:lla, ja siksi pitää aina korjata, yleensä vain huutamalla..
        Olen vielä alaikäinen joten pitäisi varmaa kysy lupa vanhemmilta. Mutta en tiedä miten aloittaisin nimen vaihdos-keskustelun. Olisiko kellään ideoita?
        Tietysti haluan vain vaihtaa ensimmäisen kirjaimen, mutta en koskaan saa keskustelua auki..


      • Ulriga
        ..etukirjaimen. kirjoitti:

        Haluaisin vaihtaa nimeni etukirjainta, c:eetä. Monet
        sanovat sen ässänä vaikka se pitäisi sano k:lla, ja siksi pitää aina korjata, yleensä vain huutamalla..
        Olen vielä alaikäinen joten pitäisi varmaa kysy lupa vanhemmilta. Mutta en tiedä miten aloittaisin nimen vaihdos-keskustelun. Olisiko kellään ideoita?
        Tietysti haluan vain vaihtaa ensimmäisen kirjaimen, mutta en koskaan saa keskustelua auki..

        Olen siis alaikäinen (15-vuotias) ja olen jo neljä vuotta suunnitellut etunimen vaihtamista ja nyt hetki alkaa olla käsillä. Vanhemmille kertominen oli kaikista vaikeinta, mutta kyllä sekin onnistui kun ensin vähän keräsi rohkeutta. Äiti siihen sitten tokaisi että omapa on nimesi ja toivotti mulle sitten hyvää yötä sillä tulevalla nimellä. Se kyllä lämmitti sydäntä.

        Olen tässä miettinyt että kuinka kauan teillä tuo nimen hyväksyminen maistraatissa kesti? Olisi hyvä että vähän pystyisi varautumaan.

        Onnea nimen vaihdolle :)


    • Henry P.

      Kysymysjärjestyksessä: Kyllä saa, sitä se täysikäisyys tarkoittaa. Selitä vanhemmillesi, ja kun uusi nimesi on melko samankaltainen... Vanhempien huolellisuudesta ei ehkä ole varmuutta, tai jos tiedät, pyydä kertomaan lisää.
      Suurin osa suomen nimistä on ulkomaalaisia.
      Se on hyvä jos ei toisten tarvitse miettiä kirjoitusasua.
      Semmoisesta olen itse ollut kiinnostunut että mitä nimet tarkoittavat alun perin. Kai olet ottanut selvää? Nimet ovat myös kulttuurisidonnaisia eli ne heijastelevat kyseisen kulttuurin arvoja myönteisessä mielessä. On myös julkaistu etunimikirjoja ja netistäkin löytynee...
      Hyviä jatkoja Sulle!

    • mutsi -75

      aikoo tehdä saman tempun ja kirjoituksesi onkin melkein kuin hänen kynästään.

      Olen ottanut sen kannan, että oman nimensä saa vaihtaa aikuinen ihminen niin kuin haluaa. Olen kuitenkin toivonut, että hän pitäisi nykyisen etunimen toisena, ja tekisi kahdesta viimeisestä kaksoisnimen, jolloin kaikki nimet jäisivät edelleen kirjoihin ja kansiin. Tai sitten voisi tiputtaa viimeisen nimen pois?

      Näin meillä. :)

      • Korttien uusiminen

        Haluaisin kysyä korttien uusimisesta, tarvitseekohan niitä uusia heti, vaan voiko vanhalla nimellä jonkin aikaa, ja esim. myöhemmin vaihtaa uudelle nimelle kun muutenkin uusisi kortin? Nimeni ei muutu kovin paljoa, kaksi etunimeäni yhdistyy, esim. Anna Mari-> Annamari.


      • Päkäpussilakanasetti
        Korttien uusiminen kirjoitti:

        Haluaisin kysyä korttien uusimisesta, tarvitseekohan niitä uusia heti, vaan voiko vanhalla nimellä jonkin aikaa, ja esim. myöhemmin vaihtaa uudelle nimelle kun muutenkin uusisi kortin? Nimeni ei muutu kovin paljoa, kaksi etunimeäni yhdistyy, esim. Anna Mari-> Annamari.

        Paljonko etunimen muutos (uuden etunimen lisäys) sitten maksaa?
        Tuskinpa ihan ilmaiseksi käy moinen?

        Vastatkaapa vaikka te , jotka jo olette nimenne saaneet vaihdettua :)


      • vaihdan kans
        Päkäpussilakanasetti kirjoitti:

        Paljonko etunimen muutos (uuden etunimen lisäys) sitten maksaa?
        Tuskinpa ihan ilmaiseksi käy moinen?

        Vastatkaapa vaikka te , jotka jo olette nimenne saaneet vaihdettua :)

        maistraatin sivuilla oli että etunimen vaihtaminen/lisäys/muutos maksaa 25e


    • Alaikänen

      Musta nimen vaihtaminen on ihan ok. Mä olen vielä alaikänen, mut heti kun mä tuun täysikäseks mä vaihdan nimeä. Mä oon ajatellu ite ulkomaalaista nimee koska mä tykkään niistä. Mun mielestä suomalaiset nimet on pääsääntöseti tylsii.

      • nimensaat

        vaihtaa 12-vuotta täytettyäsi ilman vanhemman suostumusta


    • Tuleva ex-Aino

      Itsekin vaihdan etunimeäni (isoisoäidilläni oli aikoinaan sama nimi), sillä se on kansainvälinen mutta kuitenkin helposti suomalaisen suuhun sopiva. Nykyinen nimeni ei kerta kaikkiaan sovi minulle, se on suomalainen nimi, joten ulkomaalaisen suusta se ei kuulosta kovinkaan luontevalta. Työskentelen parhaillaan hotellissa Kyproksella, joten myös se on yksi nimenvaihdon motiiveista. Minulla on nyt kolme nimeä, Aino Elina Elisabet, ja ajattelin vaihtaa nimeni Lisa Aino Elisabethiksi. Pyytäisin ystäviäni kutsumaan minua Lisaksi (tai Liisaksi), mutta vanhemmat ja sukulaiset kutsukoon Ainoksi.

    • Otavus

      Missä nimi vaihdetaan H:gin virastossa

    • elvira4

      Itse lisäsin pian täysi-ikäistyttyäni itselleni kolmannen nimen sinne loppuun. Ihan puhtaasti siitä syystä, että nimeni (kaksi etunimeä) ovat äärimmäisen tavallisi ja ovat tulleet itselläni vastaan jo kuudella ihmisellä lisäkseni. Lisäksi mulla oli Suomessa kaksi täysnimikaimaa, eli kaikki nimet sukunimeä myöten samat. Toinen heistä asui samalla paikkakunnalla, ja esim. terveydenhuollossa ja autokoulussa tästä tuli paljon ongelmia. Kyllästyin, ja lisäsin itselleni sen kolmannen nimen vuoden harkinnan jälkeen.
      Enkä ole katunut!
      Äitini ja yllättävää kyllä, isoäitini ja vaarini suhtautuivat asiaan todella hyvin ja heidän mielestään nimenvaihtaminen (lisääminen) oli mielenkiintoista. Isäni ei niin tykännyt ajatuksesta ja pitää sitä edelleen tyhmänä, mutta hän onkin peruspessimistinen ukko, jolle kaikki muutos on pikkasen pahasta. ;-)

      Tosin tässä keskustelussa taidettiin puhua lähinnä etunimen muuttamisesta. Toin nyt kuitenkin esille myös tämän oman tarinani. :-)

    • Vaihtuu!

      Minulla menee puolestaan sukunimi vaihtoon isäni kämmäilyiden takia. En jaksa jatkuvasti kuulla kyselyjä olenko hänen tyttärensä. Aika paljon minua myös arvostellaan pienehkössä kaupungissa pelkästään sukunimen takia. Alkuperäinen sukunimi on hyvin harvinainenkin ja siksi helposti näin käy... Uuden sukunimen otan äitini suvun sukunimistä, valinta vain on vaikea. Vaihtoehtoja on monta kivaa:

      1. Kansallisromanttinen/kalevalalainen pitkä sukunimi
      2. Lyhyt luontonimi tyyppiä Koivu/Kallio/Aalto
      3. Lyhyt ruotsinkielinen nimi joka sointuu etunimeeni
      4. Lyhyt luontonimi tyyppiä Karhu, Hiiri, Kiuru, Hirvi
      5. Viisikirjaiminen erittäin harvinainen h-alkuinen nimi joka kuulostaa eksoottiselta mutta ei ole sitä, sopii kuitenkin parhaiten yhteen etunimeni kanssa.

      Muitakin olisi, mutta niitä en osaa kuvitella omaksi sukunimekseni. :) Etunimeni on tyyppiä Lisa, Nina, Mona (ei r-kirjainta)

      • nimen vaihtamisesta

        Vaihtaisin samalla etunimen suomalaisempaan muotoon ja unohtaisin nuo ruotsinkieliset ja eksoottiset versiot ihan identiteetin vuoksi. Sinänsä nimen vaihtaminen voi tosiaan joskus olla perusteltua ja lappilaisten mukaan se antaa mahdollisuuden uuteen elämään tai karmaan jos entinen on ollut vaikea.


    • fffffas

      Itsekin vaihdoin nimeni. Syntymänimeni oli kyllä kaunis mutta kukaan muu ei kutsunut minua niin paitsi mummi, äiti kutsui minua erinimellä sillä tykkäs siitä nimestä enemmän mutta se ei ollut missään virallista. Sitten vaihdettiin nimeni sellaiseksi miksi olen tottunut miten minua kutsutaam ,melkein täysi ikäisenä . Ja vielä lisättiin perään nimen. Eli syntymänimi passista pois ja kutsumanimi tuli oikeaksi nimeksi ja plussana sain lisänimen, on nyt mukavaa että on sellainen nimi ja sukunimi mistä tykkään, mutta olisin ehkä halunnu olla sen saman niminen kuin syntymätodistuksessa ja passissa ennen, mutta kaikki olivat niin tottuneet kutsua minua eri tavalla niin se tuntuisi hassulta kutsua minua erinimellä.

    • vesimeloonit

      minä olen 12-vuotias ja vihaan nimeäni haluan vaihtaasen mitense onnistuu?

      • oikeastii

        siis äitisi vihaa sukunimeäsi halutessaan tehdä kiusaa isällesi..


      • Etunimestä

        Alaikäisen lapsen nimeä ei voida muuttaa ilman lapsen suostumusta, mikäli hän on täyttänyt 12 vuotta. 15–17-vuotias voi tehdä itse nimenmuutosilmoituksen, mutta huoltajia voidaan kuulla asian johdosta. Ilmoitus tehdään maistraattiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe