Vetokoukun asennus

Caddy 06

Sain ostaa vähän käytetyn vetokoukun Caddy'in satasella. Hämmästyksekseni johtasarjan hinnaksi ilmoitettiin 240 €! En jäänyt ihmettelemään minkälainen kultajohdinnippu olisi ollut sillä hintaa saatavana, asennusaikakin oli kuulema 3 tuntia. Tein sarjan itse. Hintaa kertyi noin 40 € ja toimii hyvin. Toteutus oli yksinkertainen: kävin AVK:lta 6 kpl pikkureleitä, Nissanissa on suppealla haulla sopivia. Niiden ohjausvirta oli vain 0,1 A ja yhdistää aina 20 A voimakkuuteen saakka. Kunkin releen ohjausvirtapiirin maadoitin diodin kautta, jolloin virtapiirit toimivat toisistaan riippumatta. Varmuuden vuoksi laitoin vielä yhteiseen ohjauspiirien maajohtimeen katkaisijan, jolla systeemi jää pois toiminnasta silloin, kun peräkärri ei ole kytkettynä. Toimii moitteetta!

7

4370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se diodi

      kannattanut enneminkin laittaa ohjauspiirin puolelle niin ei pääse autoon päin virta esim. jos rele hajoaa/palaa siihen kuntoon että ohjauspiiri alkaa toimiin syöttäjänä.

    • Gulf

      Ja sitten tovin kuluttua ihmettelet kun auton sähkökeskus on rikki tai sekaisin - syyksi paljastuu sinun sähköviritykset - tulee halpa korjaus sen jälkeen :)

      CAN väyläisissä autoissa kuten nykyinen Caddy on, ei tulisi lisätä laitteita kuten vetokoukku ilman että auto tietää niiden asennuksesta. Asennukseen kuuluu sen vuoksi myös ohjainlaite joka kertoo autolle koukun tietoja yms. Lisäksi mm. ESP vaatii tietoja koukun takana olevasta kärrystä, jotta se voi varautua kärryn luisuihin.

      Pahimmillaan nuo omat sähköviritykset sekoittavat/rikkovat auton sähkökeskuksen ja uuden asennus vie aikaa tovin ja maksaa reiluusti enemmän kuin tuo parin satasen säästö mitä tavoittelit tuolla omalla sähköviritykselläsi.

      Kun tietäisit montako Golf V pohjaista autoa on tullut pajalla korjattua kun omistaja on halunnut säästää pari sataa johtosarjassa. No mikäs siinä tuloja tuo on merkkiliikkeelle, kun muissa paikoissa noita sähkökeskuksia ei toistaiseksi saa vaihdettua.

      Se, että tuo nyt 'toimii moitteetta' ei tarkoita, että myöhemmin ei olisi mahdollista törmätä ongelmiin.

      Golf V pohjaisissa autoissa vetokoukun johdot vedetään lähes poikkeuksetta takaa eteen kojelaudan sisälle. Siksi sen asentaminen on aikaa vievää ja maksaa enemmän kuin jos vain ryöstäisi virrat takavaloilta tms.

      • se can väylä ohjaus

        nyt mitään raketti tiedettä ole,caddyssäkin sähkökeskus syöttää vielä ihan perinteistä sähköä lampuille.Pointti tässä omien rakentelussahan on että miksi maksaa tyhjästä jos osaa itse tehdä,ja ymmärtää sähkön päälle jotain.Suurimmat ongelmat saadaan juuri rosvoilla suoraan lammppujen johdoilta vedettynä aikaiseksi,ja siihen vielä vaarivainaan 40v. perävaunu jossa kaikki on valmiiksi sekaisin,niin soppa on valmis.Ledi takavaloista onkin sitten jo astetta haastavampi rakentaa oma johtosarja perävaunulle. Terv.autosähkömekaanikko


      • Gulf
        se can väylä ohjaus kirjoitti:

        nyt mitään raketti tiedettä ole,caddyssäkin sähkökeskus syöttää vielä ihan perinteistä sähköä lampuille.Pointti tässä omien rakentelussahan on että miksi maksaa tyhjästä jos osaa itse tehdä,ja ymmärtää sähkön päälle jotain.Suurimmat ongelmat saadaan juuri rosvoilla suoraan lammppujen johdoilta vedettynä aikaiseksi,ja siihen vielä vaarivainaan 40v. perävaunu jossa kaikki on valmiiksi sekaisin,niin soppa on valmis.Ledi takavaloista onkin sitten jo astetta haastavampi rakentaa oma johtosarja perävaunulle. Terv.autosähkömekaanikko

        Eipä se Caddyn sähkökeskus syötäkään kaikille ihan 'tavallista' sähköä. Golf V pohjaisissa autoissa käytetään useissa polttimoissa 'pulssitettua' sähköä, jolla voi esim. säätää valojen kirkkautta. Laitappa tuommoiseen led polttimo niin alkaa vilkkua ikävästi ja samoin käy jälkiasenteisien xenonien kanssa. Lisäksi cold diagnostics menee sekaisin heti jos ryöstät edes herätteen polttimon piuhoista ja sähkökeskus alkaa sammutella virtoja 'viallisilta polttimoilta'. Tuon toki saa pois päältä lähes kaikista polttimoista, mutta siihen tarvitset testerin ja tietenkin pitää osata koodata nuo pois päältä.

        Ongelma on myös se, että useat laitteet ottavat käyttö-/herätevirtansa väylästä niin virran ryöstäminen noista pelkästään herätteeksi voi saada aikaan mystisiäkin ongelmia.

        T5:ssa esim. on käytetty vähemmän noita väylässä liikkuvia sähköistyksiä, joten siinä uskaltaa paremmin 'ryöstellä' virtoja vanhaan tapaan, mutta kun Caddy on Golf V pohjainen niin siinä ei kannata paljoa 'urheilla' - varsinkaan kun säästöt eivät ole montaa satasta ja vielä kun vertaa niitä mahdollisiin korjauskuluihin jotka ovat ainakin tuplasti tuon niin säästö kannattaa etsiä muualta.
        Niin en tarkoittanut etteikö ole mahdollista tehdä tuota itse oikein, tarkoitin vain ettei se ole niin helppoa kuin alkuperäinen kirjoittaja antoi ymmärtää. Ja siihen johtosarjan hintaan on ihan perusteltu syy.


    • Caddy 06

      Kun tutkin auton virtapiiriä, en havainnut siinä mitään väylätekniikkaa. On perinteinen kytkentä, ehkä johdinvahvuudet pienemmät kuin joskus. Aikaisemmista tämän palstan keskusteluista totesin myöskin, että ainakin joissakin johtosarjoissa oli vain välipistokkeet, joiden kautta jännite otettiin vetokoukkuun. Siksi uskon, että 0,1 A ohjausvirta ei sekoita mitään virtapiiriä. Lisäksi asensin kytkimen yhteiseen ohjausvirtapiirien maadoitusjohtimeen, jolla koko ohajauspiirin saa "näkymättömäksi", kun koukkua ei käytetä. Tarvitsen vetokoukkua vain parin kuukauden ajaksi. Sitten vien auton Espanjaan, jossa ei perävaunua juuri käytetä. Enemmänkin koukku suojaa takapuskuria "pökkimisiltä", jota siellä väkisinkin harrastetaan pysäköintitilan ahtauden vuoksi. Siksi en halunnut paljoa uhrata asennukseen rahaa. Ihmettelen kyllä edelleen "alkuperäisen" johtosarjan hintaa. Tosin VW:n varaosahintoja Suomessa sopii ihmetellä laajemminkin. Tarvitsin mm. penkkiverhoilu, koska penkin lämmitin oli poltanut reijän. Täällä olisi maksanut 300 €. Tilasin Hampusista VW piiriedustajalta. Hinta puolet em. postikulut, eli kokonaishinta 179 €. Eikä kannata vedota mihinkään varastointi- tms. kuluihin, kun mikään maahantuojakaan ei pidä verhoiluosia varastossa vaan kaikki on tilaustavaraa. Eli välityshinta on kohtuuton.

      • ex-Mosse

        Suomen maahantuoja jostain syystä kauppaa usein osia tuplahinnalla kun vertaa Saksan hintoihin.

        Itse hain vaihtokoneen ulkomailta - kun Suomen hinta olisi ollut 8800€ jäi hinta muualta noudettuna 4000€ kuluineen. Toisaalta turbo taas oli saman hintainen ulkomaillakin, joten kaikkiin osiin tuo maahantuoja ei näytä tuovan omaa katettaan.

        Mitään muuta syytä en tälle tuplaus-hinnoittelulle keksi kuin, että maahantuoja haluaa 'ryöstää'. Tosin samoin on monien muidenkin tuotteiden kanssa, eli Suomessa hinnat tuplataan siihen mitä ne ovat esim. Saksassa eli ei kyseessä ole vain Vv-auto joka ryöstää, vaan näyttäisi olevan 'yleinen tapa' Suomessa.


      • Faktum
        ex-Mosse kirjoitti:

        Suomen maahantuoja jostain syystä kauppaa usein osia tuplahinnalla kun vertaa Saksan hintoihin.

        Itse hain vaihtokoneen ulkomailta - kun Suomen hinta olisi ollut 8800€ jäi hinta muualta noudettuna 4000€ kuluineen. Toisaalta turbo taas oli saman hintainen ulkomaillakin, joten kaikkiin osiin tuo maahantuoja ei näytä tuovan omaa katettaan.

        Mitään muuta syytä en tälle tuplaus-hinnoittelulle keksi kuin, että maahantuoja haluaa 'ryöstää'. Tosin samoin on monien muidenkin tuotteiden kanssa, eli Suomessa hinnat tuplataan siihen mitä ne ovat esim. Saksassa eli ei kyseessä ole vain Vv-auto joka ryöstää, vaan näyttäisi olevan 'yleinen tapa' Suomessa.

        Jostain se kate pitää saada. Kun vertaa myydyimpien mallien hintoja Suomessa ja Saksassa, otetaan vaikka Luxline-mallit Jetta/Passat, tai joku hinnat alkaen Polo, niin Suomen veroton hinta on halvempi kuin Saksan veroton hinta.

        Eli uuden auton ostaja tekee Suomessa hyvät kaupat ja alkaa maksaa katetta vasta ensimmäisen huollon yhteydesssä.

        Sama muilla firmoilla. Vehon kate uusissa autoissa plus miinus nolla jo monta vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe