TM mietiskelyn uudet hinnat?

Kuka tietää...

Olen kuullut että TM meditaatiokurssien hintoja olisi laskettu kesän alussa reippaasti. Ilmeisesti kurssitettavat ovat loppuneet kesken, koska hintapyynnöt ovat olleet kohtuuttomia. Eikös viimeisimmät hinnat ole olleet yli 2000 euroa kurssilta? Eihän kurssi puidä sisällään kuin muutaman lyhyen tapaamisen. Itse kävin TM kurssin 15 vuotta sitten. Muistaakseni hinta oli 1300 markkaa silloin. Taisin mennä opiskelijoiden tai lasten hinnalla. Olisikohan normaalihinta ollut silloin jotain 2000mk?

10

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikoinani kurssilla

      Vähän puheta ja sitten mietiskelyä luokassa. Ei se niin paljon maksanut. Mä en saanut siitä oikeen mitään. Mutta kun on vanhemmiten vielä enemmän tullut stressitaipumusta niin olen itsekseni todennut, että on terveellistä pysäyttää se mylly joka pyörittää kaoottisia ajatuksia ainakin kerran päivässä ihan vaan ottamalla kännykkä ja ajastaa sinne muutama minuutti. Antaa ajatusten tulla ja mennä ja mielessä sanoa oom. Jonkin ajan kuluttua pystyy ajattelemaan selkeästi ja rauhallisesti.

      • Kuka pöllö

        maksaa tuhansia euroja neuvosta, että anna ajatusten tulla ja mennä ja toista mielessäsi "ooom".

        Voin kertoa tuon kenelle hyvänsä aivan ilmaiseksi. Törkeää rahastusta ihmisten kustannuksella jotka arvostavat vain asioita joista joutuu maksamaan paljon mutta turhaan.

        Ehkä siinä on se ajatus ja oppi puupäille.


      • aum..
        Kuka pöllö kirjoitti:

        maksaa tuhansia euroja neuvosta, että anna ajatusten tulla ja mennä ja toista mielessäsi "ooom".

        Voin kertoa tuon kenelle hyvänsä aivan ilmaiseksi. Törkeää rahastusta ihmisten kustannuksella jotka arvostavat vain asioita joista joutuu maksamaan paljon mutta turhaan.

        Ehkä siinä on se ajatus ja oppi puupäille.

        Olen samaa mieltä kanssasi, mutta se sanotaan aum.


    • mitään.....

      Buddha sanoi:- Pyörän puolapuut ovat hyvän käytöksen säännöt,
      oikeudenmukaisuus puolapuiden pituuden yhdenmukaisuus.
      Viisaus pyörän vanne;vaatimattomuus ja harkinta ovat pyörän napa,johon liikkumaton akseli on kiinnitetty.
      Se joka näkee kärsimyksen olemassaolon,sen syyn,sen lakkaamisen ja tien sen lakkaamiseen,on ymmärtänyt neljä jaloa totuutta.Hän kulkee oikeaa polkua.
      -Siddharta Gautama "Buddha" (valaistunut=tathagata=unesta herännyt,oivaltanut
      sisäisen pelon voittamista=meditaatio

    • luvulla

      Joidenkin mielestä on hyvä että se maksaa, koska sitten on vapaa harjoittamaan milen mukaan. Jos se ei maksa, sitoutuminen on kyseenalalinen.

      Itse olen tavannut Maharishin ja hän oli todella pyhä mies. Arvostan suuresti hänen tyotään. Avasi portit länteen.

      • hinta.

        Jos se ei maksa, sitoutuminen on kyseenalalinen.

        Itse koin kurssin myöhemmin turhaksi, koska tiedot meditaation harrastamisesta olisin saanut muualta ilmaiseksi.
        Asia on kuitenkin niin yksinkertainen.

        Olin myöhemmin mukana eräässä henkisiin asioihin liittyvässä yhdistyksessä. Kokoonnuttiin viikoittain pienenä ryhmänä meditoimaan yhdessä ja aluksi saatiin siihen muutaman kerran ohjaus. Ei maksanut mitään.

        Mielestäni tämä TM meditaatio ei eroa hyödyissä muista meditaatiotavoista mitenkään, eikä ne mantratkaan ole kovin yksilöllisesti valittuja.
        Mihin tahansa sanaan tai mielikuvaan voi keskittyä, tärkeintä on että keskittyy johonkin eikä anna mielensä vain harhailla.

        Itse liitän meditaation myös rukouksen ja käyn chakrat läpi alussa. Keskityn eri asioihin eri meditaatiokerroilla. Tälläinen tyyli on selkeästi se minulle sopiva ja TM meditaation olen kokonaan unohtanut.

        Tietysti kova hinta voi vaikuttaa siihen, että ihminen yrittää tehdä sitä hiljentymistä kurssin jälkeen ainakin vähän aikaa eikä anna samantien periksi. Itse koen, että ei se maksaminen paljon sitoutumista pidemmän päälle anna. Kyllä se into täytyy muuten löytää näihin henkisiin asioihin.


    • Medietana

      Kohtuullinen hinta meditaatio-opetuksesta olisi mielestäni 30-60 euroa tunti.

      Olen käynyt tm:n esittelyluennolla, enkä vakuuttunut. Kovasti vakuuteltiin, että heidän menetelmänsä on niin paljon kaikkia muita parempi, että sen salaisuuden paljastamisesta on muka täysin oikein veloittaa tuhansia euroja. Vaikka se mitä he opettavat on ihan ilmeistä alan peruskauraa.

      Miespuolinen meditaatio-opettaja, jolla oli harmaa puku ja kravatti (ja sandaalit) selitti, ettei muutamalla tonnilla saa kaupasta kuin sohvan jolla istua, kun taas meditaatio-osaaminen on huimasti arvokkaampi sijoitus koko loppuelämäksi.

      Seli seli. Sellaista kikkaa ei olekaan mikä veisi oikotietä onneen, se on havaittu kamujen kanssa, kun olemme vuosien varrella kokeilleet kaikenlaisia menetelmiä. Ahkeruus, kärsivällisyys ja leikkimieli ovat todelliset avaimet meditaatioon. Jos niitä voisi rahalla ostaa, sitten rahasta olisi todellakin jotakin hyötyä meditaation harjoittelussa.

      Tm:n antamat "henkilökohtaiset" mantrat katsotaan valmiista listasta henkilön ja opettajan iän ja sukupuolen mukaan.

      Oikeasti henkilökohtaisen mantran antava opettaja ei todellakaan katso sitä listasta, vaan hän katsoo sen oppilaan sielusta, tai saa sen jostain henkitasoilta, tai alitajunnasta (mitä koulukuntaa nyt kukin haluaa edustaa). Mutta ei mistään valmiista listasta.

      • myös tämä

        Joillakin todella toimiva mantra on hänen oma nimensä, erityisesti etunimi. Se aikaansaa yhteyttä omaan sisimpään. Siinä ilmainen mantra joka voi olla tehokkaampim kuin TM:n rahalla ostetut!


      • Sive Lee

        Mitä oikeasti teet työksesi kun 30 - 60 e tunnissa siitä että joku heittää sinulle paskaa läppää on kohtuuhintaista?

        Jos olisi olemassa oikea opettaja niin mitä luulisit miksi hän pyytäisi opeistaan rahaa ja vielä noin törkeesti? Eikö hän voisi rehellisen työn sivussa opettaa ihmisiä tai vaikka elää lahjoituksilla. Mitä valaistunut ihminen tekee rahavuorella joka hänelle kertyy tuolla tuntiliksalla? Ostaa itselleen maallista röinaa vai rakentaa itsestään patsaa ja asettaen itsensä jalustalle? Omalla tavallaan "opettajat" ovat löytäneet tien onneen :)


    • Sive Lee

      Nähtävästi nykyään voi rahastaa enemmän meditaatioilla, henkiparannuksilla tai vaikka homeopatialla. Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe