Kuukautisten lyheneminen

mikä normaalia?

Mulla alkoi tänään tulla taas vuotoa, vaikka on vasta kierron 18. päivä.
Jotain PMS- oireita havaitsinkin viime viikolla ja ihmettelin, että miten niitä nyt jo tulee, vaikka kuukautiset vasta olivat.
Koskaan ei ole kyllä vielä heittänyt näin lyhyeksi kiertoa. Lyhyimmillään on ollut n. 24 päivää väliä.
Onko näin lyhyt kierto ihan normaali esivaihdevuosioire?
Ikää on 46 v.
Gynellä kävin viimeksi keväällä ja teki vaan normaalin sisätutkimuksen, ei mitään ultraa.
Kohdun limakalvolta otettiin näyte, jonka tulos oli normaali. Ei pitäis olla mitään häikkää, polyyppeja ja sen sellaista.
Sain keltarauhashormonireseptin, mutta lääkettä en kyllä ole pystynyt syömään, koska saan tuosta hormonista kamalat oireet, masennusta, turvotusta ja rytmihäiriöt lisääntyy entisestään (on muutenkin ongelma, samoin tuo turvotus, jalat särkee välillä ihan kaameesti) jne.
Pelkään myös verisuonitukoksia ihan sairaasti.
Suvussa on sydän- ja verisuonitauteja ja itselläkin tuntuu olevan verenkierrossa välillä jotain häikkää.

8

2337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummoiässäkö jo?

Mulla on "rempannu" vuodon kanssa jo useamman kuukauden,ellei peräti vuoden.Pms-oireet tulee voimakkaina ja vuoto,joka ennen oli säännöllisesti 5 pvää,oli nytkin vain 2pvää,parhaillaan pitäis olla kolmas vuoto päivä,mutta mitään ei tule,ei tipan tippaa!!Yöhikoilu on tosi voimakasta viikon ajan ennen kuukautisiaja vuodon alkaessa muuttuu mieli kuin taikaiskusta,masennusta,poissaolevaa tunnetta ym.ym.ym...Multa otettiin papa-koe tammikuussa,eikä siinä ollut mitään hälyttävää,hormoni kokeet joskus pari vuotta sitten verikokeella,mutta silloin ei ollut mitään muutosta,luulen kyllä että nyt jos kävisin niin muutosta näkyisi,ikää mulla tulee joulukuussa 48v. että eiköhän tämä liene niitä mummotaudin oireita...tai sitten minä olen sekoamassa:((

• ap.

Minullakin tuota yöhikoilua ja PMS-oireet voimistuneet. Olo on ihan outo välillä, tuntuu siltä, kuin pää ei toimisi ollenkaan jne.
        Nyt kesällä on ennen kuukautisia iskenyt vielä kaksi kertaa ihan kamala päänsärky ja nuo oudot jalkakivut ja hermosäryt...

Terveyskeskuksessa ei suostuttu viimeksi vielä ottamaan mitään hormonikokeita, kun kuukautiset yleensäkin vielä tulevat.
        Lääkäri lykkäsi kouraan vain mielialalääkereseptin (Cipralex), josta sain vaan yhä kamalammat kivut jalkoihin. En pystynyt edes yöllä nukkumaan, turvotti ja väsytti niin, että en meinannut saada enää silmiä auki aamulla (koko naamakin oli turvoksissa). Ihan pöhnä ja tukkoinen olo.
        Pahin meni ohitse samantien, kun lopetin lääkkeen.

Eikä tuo gynekään tosiaan mitään kokeita vielä ehdotellut.
        Pitänee varmaan kohta ottaa puheeksi uudelleen.

• Mummoiässäkö?
        ap. kirjoitti:

Minullakin tuota yöhikoilua ja PMS-oireet voimistuneet. Olo on ihan outo välillä, tuntuu siltä, kuin pää ei toimisi ollenkaan jne.
        Nyt kesällä on ennen kuukautisia iskenyt vielä kaksi kertaa ihan kamala päänsärky ja nuo oudot jalkakivut ja hermosäryt...

Terveyskeskuksessa ei suostuttu viimeksi vielä ottamaan mitään hormonikokeita, kun kuukautiset yleensäkin vielä tulevat.
        Lääkäri lykkäsi kouraan vain mielialalääkereseptin (Cipralex), josta sain vaan yhä kamalammat kivut jalkoihin. En pystynyt edes yöllä nukkumaan, turvotti ja väsytti niin, että en meinannut saada enää silmiä auki aamulla (koko naamakin oli turvoksissa). Ihan pöhnä ja tukkoinen olo.
        Pahin meni ohitse samantien, kun lopetin lääkkeen.

Eikä tuo gynekään tosiaan mitään kokeita vielä ehdotellut.
        Pitänee varmaan kohta ottaa puheeksi uudelleen.

Minä vielä lisään omia kokemuksiani oireista:mulle tulee kumman "poissaoleva" olo,ihmeellisiä pelkotiloja,jalkojen puutumista,päänahkaa kihelmöi,ikäänkuin hiiriä kulkis päänahassa...Kävin myös lääkärillä keväällä kertomassa oireistani ja kuis ollakkaan mullekkin lykättiin mielialalääkitys,cipramil,olen nyt sitten käyttänyt sitä,mutta ei nää oireet ole siitä mihinkään kadonneet.Mietityttää välillä kovasti että onko mielialalääkitys tarpeelinen,jos kyse onkin hormonitoiminnasta....

• oireet..
        Mummoiässäkö? kirjoitti:

Minä vielä lisään omia kokemuksiani oireista:mulle tulee kumman "poissaoleva" olo,ihmeellisiä pelkotiloja,jalkojen puutumista,päänahkaa kihelmöi,ikäänkuin hiiriä kulkis päänahassa...Kävin myös lääkärillä keväällä kertomassa oireistani ja kuis ollakkaan mullekkin lykättiin mielialalääkitys,cipramil,olen nyt sitten käyttänyt sitä,mutta ei nää oireet ole siitä mihinkään kadonneet.Mietityttää välillä kovasti että onko mielialalääkitys tarpeelinen,jos kyse onkin hormonitoiminnasta....

vaihdevuosivaivoihin kuuluvat. Mulla ainakin on ollut samantapaisia tuntemuksia. On se merkillistä, kun lääkärit heti määräävät niitä mielialalääkkeitä. Itse en ole kylläkään lekureille vaivojani valittanut, koska hullun kirjoihin ne kuiteski heti lykkäävät. Olen kokeillut erinäköisiä luontaisjuttuja vaihdevuosivaivoihin, sekä Rennoksin nimistä kauraversoa sisältävää puristetta rauhoitukseen.

• ap.
        Mummoiässäkö? kirjoitti:

Minullakin kaiken muun lisäksi tuollaista jalkojen (& välillä käsienkin) puutumista ja ihmeellisiä ihotuntemuksia.

Mielenkiintoista kuulla, että mielialalääke ei oikeasti ole auttanut näihin vaivoihin. En siis ilmeisesti ole menettänyt mitään
        Hassua tosiaan, että mielialalääkkeitä tuputetaan nykyään vähän joka käänteessä.
        Tosin tuota Cipralexia määrätään usein pelkästään rajuihin PMS oireisiin, mutta mulla ainakin teki nuo oireet siis vaan entistä pahemmiksi.
        Sen lisäksi kokeilin myös yhtä toista, mutta sekin oli täysin sopimaton, vatsani ei kestänyt sitä alkuunkaan.

Välillä on ollut jo melkein syyllinen olo, kun olen reagoinut näihin lääkkeisiin niin voimakkaasti, enkä ole niitä syönyt.
        Lääkärin mielestä pitäis vain sitkeästi ja reippaasti yrittää, vaikka tulis mitä oireita tahansa.
        Usein on tuntunut siltä kuin tämä kaikenlainen ns. "ylihekkyyteni" jotenkin vain lähinnä ärsyttäisi terveydenhoitohenkilökuntaa.

Jos tuosta lääkkeestä ei ole mitään hyötyä, niin enpä tiedä onko sitä sitten mitään mieltä syödä.

Hormonitoiminta tässä siis tosiaankin taitaa olla vaan takana.
        Nyt on myös pari vuotta nuoremmalle siskolleni alkanut ilmaantumaan kummasti samankaltaisia oireita. Hän täyttää tänä vuonna 45, itse täytän vuoden lopussa siis jo 47.

Olen yrittänyt syödä helokkiöljyä, mutta ei siitäkään (ainakan vielä) ole kovin paljon hyötyä ollut.
        Pitäis kait kokeilla jotain muutakin luontaislääkettä tai/ja hoitoa.
        Koululääketieteestä ei ainakaan juuri tällä hetkellä tunnu olevan mitään apua.

• Tutkittiinko ?
        Mummoiässäkö? kirjoitti:

Onko teiltä muilta tutkittu kilpirauhasarvot ? Hormonia se tuottaa kilpirauhanenkin.

Minä pidän tähänastisista oireistani pahimpana hikoilupuuskia tulivat nämä hikipuuskat sitten yöllä tai päivällä. Nämä hikoilut tulevat kausittain, väliä saattaa olla montakin kuukautta.
        Itsestäni tuntuu, että olen kärsinyt vaihtarioireista jo 20- kymppisestä lähtien, sillä sain jo silloin hikoilupuuskia kerran pari vuodessa, tosin ne eivät olleet näin voimakkaita kuin mitä nyt ovat, (esivaihtarit?).

Välillä mietin, että mitähän on vielä odotettavissa tällä vaihtaririntamalla ja kauhulla luen niitä kertomuksia joissa joku kirjoittaa kärsivänsä vaihtarioireista lähemmäs 60-kymppisenä. Minulla on käytössä geeli jonka määrää säännöstelen tuntemuksieni mukaan.

• ap.
        Tutkittiinko ? kirjoitti:

Onko teiltä muilta tutkittu kilpirauhasarvot ? Hormonia se tuottaa kilpirauhanenkin.

Minä pidän tähänastisista oireistani pahimpana hikoilupuuskia tulivat nämä hikipuuskat sitten yöllä tai päivällä. Nämä hikoilut tulevat kausittain, väliä saattaa olla montakin kuukautta.
        Itsestäni tuntuu, että olen kärsinyt vaihtarioireista jo 20- kymppisestä lähtien, sillä sain jo silloin hikoilupuuskia kerran pari vuodessa, tosin ne eivät olleet näin voimakkaita kuin mitä nyt ovat, (esivaihtarit?).

Välillä mietin, että mitähän on vielä odotettavissa tällä vaihtaririntamalla ja kauhulla luen niitä kertomuksia joissa joku kirjoittaa kärsivänsä vaihtarioireista lähemmäs 60-kymppisenä. Minulla on käytössä geeli jonka määrää säännöstelen tuntemuksieni mukaan.

Minulta ainakin on tutkittu, moneen kertaan ja aika laajastikin, eli TSH, T4V ja T3V ja kaikki viitearvoissa.

• Äiti39

Hei!
      Minulla myös ilmeisesti noita PMS-oireita, mutta eritoten viestissäsi herätti nuo kohdat, joissa kerroit oudoista jalkasäryistä. Nyt 3 kuukauden aikana olen kirjannut ylös milloin noita kovia jalkasärkyjä ja hämmästyksekseni huomasin, että pari päivää ennen menkkoja, sekä mahdollisesti vielä menkkojenkin aikana.

Minulla vaivaa nukkumaan mentyäni. Jalat alkavat tulla kihelmöivän kipeiksi kuin jotain pumpattaisiin suonia pitkin ja tunne on monesti ihan ylhäältä takareisistä alas asti. Välillä vihlaisee jalkapohjastakin tai varpaasta. Tuntuu myös kuin verenpaine nousisi ja sellainen vähän heikko-olo. Nukahtamisesta ei tule mitään kuin joskus aamuyöllä. Tuolloin mielessä risteilevät myös esim. mahdolliset verisuonitukokset jne.

Onko oireesi vastaavia vai minkälaisesti jalkasi oireilevat ja kuinka usein? Myös levolle mentyäsi vai muutenkin (itselläni joskus tuntee istuessakin, mutta ehdottomasti vahvimmin levossa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe