alilämpö

vaihtarit mullakin

Moi,
Esiintyykö kellään aliämpösyyttä kaikkien muiden oireiden lisäksi? Mul on alkanut nyt tulla sitäkin olen siis 47v, ja vaihtarit ollut jo sellasen 2-3vuotta. Mietin siis liittyykö se vaihtareihin vai mihin?

6

3938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa kylläkin..

joltain muulta, kuin vv-oireilta. Oletko tutkituttanut kilpirauhasarvosi? Olen ymmärtänyt, että kumpaan suuntaan se sitten menikään, niin jatkuva vilu olikos se vajaatoiminta tai toisin päin, mutta joka tapauksessa se ei ainakaan mulla ole kuulunut vaihtarioireisiin..

• tavallaan

Mun lämpö vaihtelee, mutta ei se ole enää niin selvästi aina 36,6 kuin ennen, vaan nykyään on usein 36,4 ja toisinaan jopa 36,2. Alle 36:n se ei tietääkseni ole mennyt kuin kerran yhden flunssan aikana. Oikeastaan tota vaihtelua on nykyään ehkä enemmän kuin nuorempana. Kyllä minusta se vois tavallaan olla vaihtarioire, koska vaihdevuosissa estrogeeni dominoi ja se taas häiritsee kilpirauhashormonia ja sen vuoksi voi olla kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, vaikka ei varsinaista vajausta olisikaan. Mutta jos sulla on muitakin oireita ja ne häiritsee, niin kannattaa tosiaan tarkistuttaa se kilpirauhasarvo!

• vaan puutetta

No ei varmasti vaihtareissa estrogeeni dominoi vaan nimenomaan sen puute aiheuttaa kaikki vaivat. Estrogeenireseptoreita on joka paikassa, etenkin keskushermostossa, lihaksissa, suolistossa jne. ja kun eivät saa enää tarvitsemaansa estrogeenia, alkavat vittumaiset oireet. Mistä h...stä olet saanut päähäsi tuollaisen että estrogeeni dominoi.

• puutetta
        vaan puutetta kirjoitti:

No ei varmasti vaihtareissa estrogeeni dominoi vaan nimenomaan sen puute aiheuttaa kaikki vaivat. Estrogeenireseptoreita on joka paikassa, etenkin keskushermostossa, lihaksissa, suolistossa jne. ja kun eivät saa enää tarvitsemaansa estrogeenia, alkavat vittumaiset oireet. Mistä h...stä olet saanut päähäsi tuollaisen että estrogeeni dominoi.

Kyllä se dominoi, varsinkin vaihtareiden alkaessa. Sillä tarkoitetaan sitä, että estrogeenia on enemmän kuin sen vastavaikuttajia. Tärkein vastavaikuttaja on progesteroni ja sitä ei tule entiseen tapaan enää sitten, kun hedelmällisyys lakkaa. Kun estrogeeni dominoi, niin siitä seuraa turvotusta, rintojen aristusta, liian runsaita vuotoja, kohdun limakalvon liikakasvua ja kaikkia PMS oireita. Progesteroni olisi myös voimakkaasti ruumiinlämpöä nostava, ovulaation tietää siitä, että silloin progesteronipiikki nostaa ruumiinlämpöä puoli astetta.

• alkuper.
        puutetta kirjoitti:

Kyllä se dominoi, varsinkin vaihtareiden alkaessa. Sillä tarkoitetaan sitä, että estrogeenia on enemmän kuin sen vastavaikuttajia. Tärkein vastavaikuttaja on progesteroni ja sitä ei tule entiseen tapaan enää sitten, kun hedelmällisyys lakkaa. Kun estrogeeni dominoi, niin siitä seuraa turvotusta, rintojen aristusta, liian runsaita vuotoja, kohdun limakalvon liikakasvua ja kaikkia PMS oireita. Progesteroni olisi myös voimakkaasti ruumiinlämpöä nostava, ovulaation tietää siitä, että silloin progesteronipiikki nostaa ruumiinlämpöä puoli astetta.

No multa on otettu kaikki kilpparikokee v.05 kun kaikki alkoi ja tulokset oli normaaleita. Silloin myös lääkäri puhui tuosta estrogenidominanssista, jota kuvasit se kuuluu juuri tähän premenopaussi aikaan eli n.5v ennenkuin varsinainen menopaussi alkaa.

• nykyisin

tavallisin ruumiinlämpö on noin 36,1. Joskus se jopa laskee siitäkin. Olen huomannut, että rasitus, sairaus ja väsyminen laskee lämpöä yleensäkin, taitaa olla sellainen myötäsyntyinen ominaisuus kun tyttärelläkin on samoin. Ainakaan lääkäri ei pitänyt sitä mitenkään merkittävänä asiana.
      Kun kuuman aallon tulessa lämpötila nousee äkkiä, tulee joskus sellainen kirvelevän inhottava paha olo joka paikkaan, kuin koko vartalo olisi tulessa sisältäpäin. Onneksi noita pahoja aaltoja tulee harvemmin ja yleensä öiseen aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      97
      4178
    2. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      29
      2278
    3. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      50
      2066
    4. Olen parasta a-luokkaa

Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge
      Sinkut
      36
      1434
    5. 32
      1272
    6. Se mua jotenkin harmittaa

Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et
      Suhteet
      11
      1193
    7. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      10
      976
    8. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      47
      965
    9. Shakki ja matti

Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit
      Ikävä
      76
      950
    10. Peuran liikenne ajovaloissa

Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup
      Ähtäri
      31
      799
    Aihe