Mondeon kulutus

liikaako vie ?

Mondeo 1,8i farmari vm 1995, ajettu 212000km, bensaa kuluu noin 10l/satasella. Onko kulutus normaalia, hieman pitäisi tyhjäkäyntiä pienentää , jos osaan, mitä muuta voisi kulutuksen pienentämiseksi tehdä.
Ajelin samanikäisellä Astralla, 1,6 ja eron kulutuksessa huomasi heti, opel vei n. 6l.

29

3087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillut

Iso ja painava auto. Osta kevyemmät kengät.

• aivan liikaa

eli jotain on pielessä. Tosin tyhjäkäyntiä et itse pysty säätämään eli museo vehje telakalle tai stenalle.

• ei mistään ruuvista

pysty säätämään , Mondeossa ? Miten säätö tapahtuu ? , Sitten on vielä sellainen kun pakoputken päästä tuli vettä melko paljon käteen auton käydessä,ei haissut miltään, jokin aika sitten jäähdytinnestesäiliö oli tyhjä, voiko siitä päätellä jotain ? Nyt taas on vedet pysynyt, öljy on oikean väristä,
        en vielä mondeoo telakalle, täytyy korjailla/ korjauttaa.

• Ayers Rock
        ei mistään ruuvista kirjoitti:

pysty säätämään , Mondeossa ? Miten säätö tapahtuu ? , Sitten on vielä sellainen kun pakoputken päästä tuli vettä melko paljon käteen auton käydessä,ei haissut miltään, jokin aika sitten jäähdytinnestesäiliö oli tyhjä, voiko siitä päätellä jotain ? Nyt taas on vedet pysynyt, öljy on oikean väristä,
        en vielä mondeoo telakalle, täytyy korjailla/ korjauttaa.

Pakoputkesta tullut vesi on kondenssivettä. Ei siis syytä huoleen, ellei autosi ole ollut veden alla...

• joe--

Viehän se kympin jos ajaa pelkästään ruuhkaisessa kaupungissa tai paahtaa motaria 3500 kierrosta kellossa.

• saattaa olla

aivan normaalia, tulee kaupunkiajoa sekä maantieajoa, hyvä tietää kuitenkin kun seuraavan kerran autoa vaihtaa.

• hieman onko
        saattaa olla kirjoitti:

aivan normaalia, tulee kaupunkiajoa sekä maantieajoa, hyvä tietää kuitenkin kun seuraavan kerran autoa vaihtaa.

normaalia tuolle koneelle.
        Mulla 2,5 v6 ja kulutus pyörii sekalaisessa ajossa 8,5-9l/100km.
        Matka-ajossa juuri kesällä 1200km reissussa keskari oli 7,7l/100km.

• saa painaa

1,8 koneella aikaa kovaa jos meinaa saada yli 10l kulutuksia kun puhutaan kuitenkin tasaisesta ajosta...kaupungissa saa kyllä helposti 10 rikki....oma v6 söi 140-145km/h vauhdissa 11,4l/100km

• ja kysyn,,
        hieman onko kirjoitti:

Kun kymppi satasella on liikaa, mitä kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa kun alan syytä hakemaan,
        tulpat on varmaan ensimmäisenä vaihtolistalla, mitä muuta.

• vaihtaa,
        ja kysyn,, kirjoitti:

Kun kymppi satasella on liikaa, mitä kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa kun alan syytä hakemaan,
        tulpat on varmaan ensimmäisenä vaihtolistalla, mitä muuta.

ilmanpuhdistin myös.
        Vika saattaa olla ilmamäärämittarissa/anturissa varsinkin jos tehot ovat samalla pudonneet ja kulutus noussut.

• hyvin kulkee,,
        vaihtaa, kirjoitti:

ilmanpuhdistin myös.
        Vika saattaa olla ilmamäärämittarissa/anturissa varsinkin jos tehot ovat samalla pudonneet ja kulutus noussut.

tyhjäkäynti aina 1000, eikös pienemmilläkin kierroksilla kävisi, mistähän mondeossa tyhjäkäyntiä säädetään.
        Tulpat ostin, suodattimet, ilma & bensa?, ostoslistalla.

• mond01
        hieman onko kirjoitti:

Pienellä pääset V6:lla mulla sama kone, perheen kanssa mökkireissu viimeisenpäälle taloudellisuusajoa tuo7,7l (alamäet vapaalla, ei kaasua yli puolenvälin ym.), myös kesäreissu heitettiin n.1000km k.kulutus 9:n tietämillä, eikä tullu yhtään kengitettyä ja kaupunki ajossa vie luokkaa 13-14l tosin lämmönsäätö ei ole toiminut oikein, ilmastointikompura on päällä jatkuvasti, niin ja tuo keskikulutus näyttö näyttää vähemmän kuin laskemalla saatu tulos.

• tarkennettuna on
        mond01 kirjoitti:

Pienellä pääset V6:lla mulla sama kone, perheen kanssa mökkireissu viimeisenpäälle taloudellisuusajoa tuo7,7l (alamäet vapaalla, ei kaasua yli puolenvälin ym.), myös kesäreissu heitettiin n.1000km k.kulutus 9:n tietämillä, eikä tullu yhtään kengitettyä ja kaupunki ajossa vie luokkaa 13-14l tosin lämmönsäätö ei ole toiminut oikein, ilmastointikompura on päällä jatkuvasti, niin ja tuo keskikulutus näyttö näyttää vähemmän kuin laskemalla saatu tulos.

st200.nen ja ilmastointi oli päällä noin puolet matkasta ja laskettu kulutus on nimenomaan laskemalla litrat/km ei ajotietokoneen joka tosiaan näyttää hieman parempia lukemia!
        Paras tulos mulla on 7,3l/100km tankkaamalla lämmin kone ja siitä ajoa yli 500km putkeen!!!!
        Kärryä vedettäessä ei alle 9l kannata uneksiakkaan puhumatta kaupunkiajosta!

• pasaati1

En ole kulutusta seurannut(1.8 vm -95) mutta arvioisin n 8-10 l satasella,tosin meidän ajot suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa.

• huollot tehty

Kaksi litrainen -96 mondeo,ajettu n.300 000km.
      Etupäässä matka-ajoa nopeudella noin 80-110km/h.
      Edellinen tankkaus jämpti 7 l/100km.

• vittua

ei liikaa??? meinaatko että kaks litranen ottaa vähemmän ku 1,8 häh?

• mond01
        vittua kirjoitti:

ei liikaa??? meinaatko että kaks litranen ottaa vähemmän ku 1,8 häh?

Entisellä 2.0L farkku mondeollani ajeli rauhallisesti maantiellä 6.5L/100km lukemia, pienempi kone rupee viemään enemmän kun auton paino kasvaa riittävästi, katsokaa ford ohjekirjan loppupuoleta, sieltä ne eri mallien kulutukset löytyy, en nyt jaksa itse vaivautua.

• ole ohjekirjaa
        mond01 kirjoitti:

Entisellä 2.0L farkku mondeollani ajeli rauhallisesti maantiellä 6.5L/100km lukemia, pienempi kone rupee viemään enemmän kun auton paino kasvaa riittävästi, katsokaa ford ohjekirjan loppupuoleta, sieltä ne eri mallien kulutukset löytyy, en nyt jaksa itse vaivautua.

Vaikuttaa kuitenkin siltä ettei 1,8 pitäisi kymppiä kuluttaa. Syyn etsintä jatkuu.

• on ohjekirja
        ole ohjekirjaa kirjoitti:

Vaikuttaa kuitenkin siltä ettei 1,8 pitäisi kymppiä kuluttaa. Syyn etsintä jatkuu.

ja siinä kerrotaan, että 1,8l farmarilla kulutus kaupunkiajossa on manuaalina 11,0l/100km ja 90km/h jatkuvalla nopeudella 5,8l/100km. Omassa sedanissa samalla moottorilla kaupunkiajossa 8,3-9,0l/100km. Paras matka-ajossa saatu tulos 5,8l/100km mutta tyypillisemmin 6,5-7,5l/100km. Toi sun kertoma kulutus on "ehkä" hieman yläkanttiin. Ainut vika jonka nyt keksisin on lambda-anturin toimimattomuus. Auto pelaa aivan normaalisti mutta kakku kelpaa ja katsastuksessa tulee hylsy.

• ei hylkäystä,
        on ohjekirja kirjoitti:

ja siinä kerrotaan, että 1,8l farmarilla kulutus kaupunkiajossa on manuaalina 11,0l/100km ja 90km/h jatkuvalla nopeudella 5,8l/100km. Omassa sedanissa samalla moottorilla kaupunkiajossa 8,3-9,0l/100km. Paras matka-ajossa saatu tulos 5,8l/100km mutta tyypillisemmin 6,5-7,5l/100km. Toi sun kertoma kulutus on "ehkä" hieman yläkanttiin. Ainut vika jonka nyt keksisin on lambda-anturin toimimattomuus. Auto pelaa aivan normaalisti mutta kakku kelpaa ja katsastuksessa tulee hylsy.

Päästöt olivat kohdallaan, jonkinaikaa kesti kun k.mies kaasutteli jotta paikat lämpeni, mutta lambda lienee kunnossa kun ei päästöjen vuoksi hylätty ? Ja Kiitos noista kulutuslukemista.
        Kyllä itsellä se käsitys on että mondeolla päästävä alle kympin, kokeilin isoilla teillä rauhallista ajoa 80 alueella mittari näytti n. 86 , eli melko tarkkaan 80 ((( Hiljainen tie kohti Kurua, en ollut tientukkona !!)) sekä kaupungin läpi rauhallisesti, kyllä pääsin tuonne 8,5 litraan, mutta toisena päivänä veikin 11 l hieman raskaammalla kengällä.
        Pitää vaihdella tärkeemmät, tulpat, suodattimet, ja mittailla sitten. Jos koneessa vikaa, eikös silloinkin kulu bensaa normaalia enemmän ? Ei missään kilise eikä kolise, ajattelin vaan....

• edellinen
        ei hylkäystä, kirjoitti:

Päästöt olivat kohdallaan, jonkinaikaa kesti kun k.mies kaasutteli jotta paikat lämpeni, mutta lambda lienee kunnossa kun ei päästöjen vuoksi hylätty ? Ja Kiitos noista kulutuslukemista.
        Kyllä itsellä se käsitys on että mondeolla päästävä alle kympin, kokeilin isoilla teillä rauhallista ajoa 80 alueella mittari näytti n. 86 , eli melko tarkkaan 80 ((( Hiljainen tie kohti Kurua, en ollut tientukkona !!)) sekä kaupungin läpi rauhallisesti, kyllä pääsin tuonne 8,5 litraan, mutta toisena päivänä veikin 11 l hieman raskaammalla kengällä.
        Pitää vaihdella tärkeemmät, tulpat, suodattimet, ja mittailla sitten. Jos koneessa vikaa, eikös silloinkin kulu bensaa normaalia enemmän ? Ei missään kilise eikä kolise, ajattelin vaan....

Joo toi lämmittely katsastuksessa kuulostaa tutulta, sillä näissä vanhemmissa montsikoissa on katti kauempana moottorista jolloin lämpiäminen toimintakuntoon kestää pitempään. Sitten heräsi epäilys, eli miten mittaat kulutuksen? Kerroit kulutuksen kahdelta eri päivältä erilaisella ajolla. Kävitkö tankilla aina kyseisen lenkin jälkeen ja siten laskit kulutuksen. Oliko tankista vajeentunut esim. 10l vai 40l. Itse olen huomannut, että vajaa tankkauksilla kulutuslukemat saa todella tähtitieeteellisiksi. Syynä tankkiin jäävä ilma ja auton asento yms. tankattaessa. Luotettavampi tulos tulee tankin ollessa lähes tyhjä kun se tankataan.

• yhteensä 150km/vrk
        edellinen kirjoitti:

Joo toi lämmittely katsastuksessa kuulostaa tutulta, sillä näissä vanhemmissa montsikoissa on katti kauempana moottorista jolloin lämpiäminen toimintakuntoon kestää pitempään. Sitten heräsi epäilys, eli miten mittaat kulutuksen? Kerroit kulutuksen kahdelta eri päivältä erilaisella ajolla. Kävitkö tankilla aina kyseisen lenkin jälkeen ja siten laskit kulutuksen. Oliko tankista vajeentunut esim. 10l vai 40l. Itse olen huomannut, että vajaa tankkauksilla kulutuslukemat saa todella tähtitieeteellisiksi. Syynä tankkiin jäävä ilma ja auton asento yms. tankattaessa. Luotettavampi tulos tulee tankin ollessa lähes tyhjä kun se tankataan.

Tankkaan 20e, noin 13,21 l, yleensä sen pitäisi riittää 150km ajoon, siis normaalikulutuksella, mutta kun kesken matkan pitää tankata, kyllä kulutuksen suurenemisen tuntee jo selkärangassa, ja tietenkin rahapussissa,
        monella tapaa olen kulutusta mitannut, aluksi ajoin tankin aivan tyhjäksi,sitten tankkasin täyteen ja siitä mittailin, esim.
        ajoin tasan 100km ja tankkasin taas täyteen, kaikki tavat osoittavat bensaa kuluvan liikaa. Tuttava ajoi autolla pari päivää ja totesi saman asian, kallista kyyti on.
        Kun ehdin tarkistutan vielä, olikohan se jokin ilmamäärämittari tms ja suodattimet jne,

• noi mittaukset
        yhteensä 150km/vrk kirjoitti:

Tankkaan 20e, noin 13,21 l, yleensä sen pitäisi riittää 150km ajoon, siis normaalikulutuksella, mutta kun kesken matkan pitää tankata, kyllä kulutuksen suurenemisen tuntee jo selkärangassa, ja tietenkin rahapussissa,
        monella tapaa olen kulutusta mitannut, aluksi ajoin tankin aivan tyhjäksi,sitten tankkasin täyteen ja siitä mittailin, esim.
        ajoin tasan 100km ja tankkasin taas täyteen, kaikki tavat osoittavat bensaa kuluvan liikaa. Tuttava ajoi autolla pari päivää ja totesi saman asian, kallista kyyti on.
        Kun ehdin tarkistutan vielä, olikohan se jokin ilmamäärämittari tms ja suodattimet jne,

ovat olleet riittävän tarkat asian havaitsemiseksi. Muistin, että ketjun alussa mainittiin korkeasta tyhjäkäynnistä. Tämä taasen viittaisi imuilmavuotoon ja siihen vialliseen kumiseen T-haaraan. Tietenkin jumittava tyhjäkäyntiventtiili aiheuttaa myös samaa. Mutta yksi joka kannattaisi tsekata on moottorin lämpötila-anturi joka antaa tiedon ohjausboxille. Tämän ollesa viallinen ohjausboxi luulee moottorin olevan vielä kylmä ja näin ollen turhaan rikastaa seosta. Imuilman lämpötila-anturi saattaa myös tehdä saman tempun. Ilmamäärämittarissa tuskin on liasta kummempaa vikaa. Ilmasuodattimen tukkoisuudella ei ole samanlaista merkitystä kuin kaasari vehkeissä, sillä seosta säädetään ilmamassamittarin läpi menneen ilman mukaan yms.
        Tosin helpoin tapa selvittää vika on viedä auto pajalle ja laittaa testeriin kiinni.

• Mulla

Mulla kylläkin toi 1,8 kakkoskorimalli. Pitkässä matkaajossa voi olla lähempänä 7 litraa. Kaupunkiajossa se voi nousta 8 litraan. Mut aika vähän heittelee keskimäärin tosta 7,5 litrasta vaikka vähän kengittäiskin välillä.

• luulisin niin

Aina ollut käsitys että Ford vie suunnilleen tuon määrän, muutama litra pitää jostain hakea säästöä.

• mond

Kyllä vie vähän liikaa. Itselläni oli vm-94 farmari kaksilitraisella koneella ja sillä pääsi kevyesti 7L kulutukseen 100km:lla.

• korkealta

Itsellä oli ennen samanlainen, pidemmillä matkoilla eli pääosin maantieajolla kulutti 7 - 8 l/100 km, sekalaisessa ajossa 8 - 9 l/100 km. Tuo 10 l/100 km voisi mennä jos pelkästään kaupunkiajoa.

• kannattaa,,

tarkistuttaa kun vien johonkin pajalle, ajattelin jos tietäisi etukäteen, ne pajat voivat tehdä mitä vaan ja laskuttaa mitä vaan.

• pajaa
        kannattaa,, kirjoitti:

tarkistuttaa kun vien johonkin pajalle, ajattelin jos tietäisi etukäteen, ne pajat voivat tehdä mitä vaan ja laskuttaa mitä vaan.

Ennen pajalle vientiä kannattaa kokeeksi vaihtaa ilmansuodatin ja tarkistaa, että renkaissa on kunnolla ilmaa. Kokemuksen mukaan nämä toimenpiteet saattaa laskea kulutusta aika paljon..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe