Millaista on asua Japanissa?

Kiinnostaa ;)

Haluaisin kysyä teiltä, jotka asutte tai olette asuneet Japanissa, millaista siellä on asua?

Kuinka kauan olette asuneet? Miten päädyitte muuttamaan Japaniin? Sopeuduitteko hyvin? Miten hallitsitte kielen muuttaessanne? Mitkä ovat Japanin hyvät ja huonot puolet Suomeen verrattuna?

En ole muuttamassa Japaniin, en. Haluaisin vain tietää, millaista siellä on asua.

Toivottavasti kerrotte mahdollisimman paljon omia kokemuksianne. :)

9

6831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Seuraavassa muutamia hyvin japania osaavan suomalaisen miehen huomioita Japanista ja japanilaisista. Japanissa asuessaan ulkomaalaisen täytyy varautua päivittäin lukuisia kertoja vastaamaan tai kommentoimaan samanlaisiin asioihin tai kysymyksiin. Vaikka olisi asunut maassa yli kymmenen vuotta, niin päivittäin samoja kysymyksiä riittää ja niihin rutinoituu vastaamaan.

      Vähän tähän malliin:

      -Puhut hyvin japania. (Ei väliä, vaikka osaisit vain pari lausetta tai puhuisit todella sujuvasti..)

      -Mitä pidät japanilaisesta ruuasta? Onko mitään, mitä et voi syödä? (Odottavat vastaukseksi 'nattoo' tai 'sushi'.

      Kaikki luulevat sinua amerikkalaiseksi ja olettavat sinun äidinkielesi olevan englanti. Saat epäileviä nauruntyrskähdyksiä, jos yrität vakuuttaa, että et ole englannin 'native speaker'.

      Japanilaiset itse saavat arvostella Japania, mutta ulkolaiset eivät. (No, sama tilanne on Suomessakin.)

      Japanilaisten huumorintaju on vähän omalaatuista, lapsellista. Televisiossa huippusuosittua sitcomia (tilannekomiikkaa) muutama vuosi sitten oli vaahtomuovisilla jättivasaroilla toisia lyöminen, jolloin yleisö ulvoi naurusta. Duudson-tyyli puree Japanissa.

      Yleensä japanilaiset aviovaimot toivovat, että mies olisi mahdollisimman paljon poissa kotoa (yli)töissä iltaisin ja viikonloppuisin. Aviomiehen ollessa viikonloppuvapaalla sunnuntaina, hän yleensä nukkuu ja hereillä ollessaan teettää vaimollaa kaikenlaisia palveluja. Vaimo yleensä kuorii miehelleen ja lapsilleen valmiiksi sitrushedelmät, VIINIRYPÄLEET ja perunat yms.

      Perheoloissa japanilainen aviomies on melko harvasanainen ja autoritäärinen. Puhuu yhtä vähän kuin suomalainen mies.

      Työpaikalta iltaisin mennään kaljoittelemaan. Kaikkien odotetaan lähtevän ryyppäänään, vaikka mieli ei tekisikään. Kieltäytyminen on lähes ryhmän pettämistä.

      Vaikka Japani on monessa asiassa hyvin pitkälle kehittynyt, niin moni asia on jälkijunassa. Naiset politiikassa tai johtajina on hyvin harvinaisia. Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on hyvin tavallista kuten myös verbaalinen seksuaalinen häirintä nuoria naisia kohtaan työpaikoilla.

      Kaiken kaikkiaan erilainen ja mielenkiintoinen maa suomalaiselle. Yleisestä rasismista johtuen tummaihoisten on vähemmän miellyttävää asua siellä.

      • heittotähdenlento

        Nimimerkille kokemusta olen samaa mieltä monista listaamistasi asioista.

        Meillä tosin keittiössä kokkailija olen useimmiten minä.
        Työpaikkakiusaamista on jatkuvasti.Pikkuvittuilua työkavereille ei pidetä pahana.Seksuaalista häirintää huomaa koko ajan.Itseasiassa omaakin takalistoani pidellään kokoajan, ja olen sentään kohtalaisen iso mies.En kuitenkaan nosta asiasta meteliä, pikkujuttu minulle.

        On ollut outoa huomata naisilta saamani jatkuva huomio.Minulle on jopa suoraan ehdotettu yöksi tulemista seksin merkeissä monilta firmamme naisilta.Kauniit naiset tyrkyttävät puhelinnumeroitaan ja Line tunnuksiaan vaikka en ole edes mielestäni komea.Suomessa vastaavaa huomiota naisilta ei tullut.

        En ole huomannut tummaihoisiin kohdistuvaa rasismia.Lasteni kendoryhmässä on 2 tummaa poikaa eikä heitä kukaan sorsi.Koulussa heillä on paljon ystäviä ja heidän ystävikseen halutaan.

        Valkoisiin kohdistuvaa rasismia olen huomannut joskus(minulle huutelee joku joka ei pidä jenkeistä), mutta yleensä joku muu kertoo rasistisia asioita huutelevalle henkilölle ns. suorat sanat ja käskee pitämään suun kiinni.Sitten pyytävät anteeksi minulta heidän maanmiehensä puolesta.Jos saan mainittua etten ole jenkki, yleensä huutelu loppuu.Jotkut eivät tosiaan pidä jenkeistä täällä, eikä se ole ihme.Toiset taas suorastaan rakastavat heitä.

        Yleensä kaikki tutustuttaessa kysyvät nämä kysymykset;

        -oletko amerikkalainen
        -oletko ALT (assistant language teacher) eli englanninkielen opettaja
        -kauanko aiot Japanissa viipyä
        -Kuinka pitkä olet

        Kaikenkaikkiaan mahtava maa pikkumiinuksia lukuunottamatta.Ystäviä saa helposti, rakkauttakin löytää todella helposti sillä rakkaudennälkäisiä naisia on jonoksi asti etsimässä miestä.Tapahtumia,konsertteja ja kaikenlaisia juhlia ja vapaapäiviä on paljon.

        Loppukaneettina sanoisin että integroituminen tänne oli helppoa, kun asennoituu oikein.Jos olet kuin minä eli olet kotonasi missä vain, Japani on hyvä valinta.Turvallinen maa ja toimeen tulee helposti kunhan noudattaa paikallisten tapoja ja lakeja.


      • 10plusvuottajapanissa

        Samaa mieltä suurimmasta osasta ja vastaa myös omia kokemuksia (tosin naiset eivät pyöri tuolla tavalla kimpussa). Merkittävämpänä oikkeuksena mitä tulee seksuaaliseen häirintään työpaikoilla, niin omat kokemukset on kyllä täysin päinvastaisia. Niissä työpaikoissa, joissa olen näiden 10 vuoden aikana ollut, on ollut nollatoleranssi kaikenlaiselle häirinnälle ja syrjinnälle, ml. "power harassment" (en keksi tähän hätään tuolle hyvää suomennosta". Omat työpaikkani ovat olleet isoja, maanlaajuisia firmoja, joilla myös jonkin verran toimintaa ulkomailla. Tosin varmasti löytyy niitäkin firmoja, joissa asiasta ei niin välitetä, mutta se ei koske läheskään kaikkia työpaikkoja. Julkisuuteen tulevat häirintätapaukset alkaa Japanissakin olla firmoille niin iso imagokysymys, että asiaan suhtaudutaan melko vakavasti ja ennaltaehkäistävästi.


    • sasae

      Olen asunut yhteensä ehkä 5 vuotta, mutta ollut välillä Suomessa ja USASsa. Tulin viahto-opiskelijana, enkä osannut sanoa kuin päivää ja nimeni on Sasae kun tulin, menin suoraan kielikouluun.

      Hyvät puolet:
      mielenkiintoinen vnaha kulttuuri, vilkas populaarinykykulttuuri, kaikkea mahdollista happeninkia ja konserttia - tarjonta valtava etenkin Tokiossa. Upeat 4 vuodenaikaa, paljon juhlapyhiä. Erinomainen ja terveellinen ruoka, joka on halvempaa kuin Suomessa. Ihmiset muistuttavat hiukan suomalaisia, ovat vaatimattomampia ja hiljaisempia kuin vaikkapa ärsyttävät jenkit. Hyvä joukkoliikenne, paljon nähtävyyksiä. Mielenkiintoinen kieli. Erittäin hyvä palvelu. Loistavat shoppausmahdollisuudet. Turvallinen maa, maanjäristyksiä lukuunottamatta.

      Huonot:
      Nyt loppukesästä tukahduttavan kuuma, talvella asunnot kylmiä puolestaan. Suomalainen pistää silmään, eli ei koskaan voi olla näkymätön. Kieli erittäin vaikea ja työläs oppia. Paljon näkymättömiä käyttäytymissääntöjä ja byrokratiaa virastoissa. Suomen tyylisiä ilmaisia tai edullisia kunnallisia harrastuspaikkoja on vähän. Ruuhka-aikaan Tokion junissa on tungosta.

    • birgita69nimerkkväliliha

      onk kukka asunt okinaval tai kivennalal , ehkä mieluummin okinaval?

    • Miehenvapaus

      Japani on miehen paratiisi.

    • Anonyymi

      Japanilaisten 7/11 yms kioski- yms kauppojen myyjät ovat aika vekkuleita ja robottimaisia käytökseltään.

    • Anonyymi

      Peruna, kala, liha, kaikki järjestään kalliinpaa kuin Suomessa. Sama koskee hedelmiäkin.Suomessa saat kilon omenoita eurolla, täällä yksi omena maksaa noin 1,5Eur.
      Riisi on huomattavasti halvenpaa kuin Suomessa ja laadukkaanpaa.
      Yllätyin että lohi on niin kallista.Jotain makrillia saa valmiiksi grillattunakin eurolla, mutta lohen hinta on huikea.

      Hokkaidolla harrastaminen ei ole kallista.Kendokurssi taisi olla muutaman euron kuukaudessa ja välineet saa lainaksi ilmaiseksi kaupungilta.Punttisali ja uimahalli yhteismaksulla jotain 4 euroa. Laskettelu on halpaa hupia, mutta välineet kannattaa ostaa vuokrauksen sijaan.

      Kaikenlaisia tapahtumia ja juhlia on paljon ja niissä on aina mahtavaa ruokaa kaupan.

    • Anonyymi

      Asuin Tokiossa vaihto-opiskelijana yhden lukukauden eli nelisen kuukautta (Japanissa lukuvuosi jaetaan kolmeen osaan)

      -Kieli on melkoisen vaikea oppia. Kirjoitusasu lähes mahdoton ainakin minulle. Opin kuitenkin jotain alkeis-alkeis-japania siellä ollessani. Opinnoissa kieli ei ollut ongelma, koska linja oli muutenkin englanninkielinen. Huomasin tosin puhuvani paremmin englantia, kuin monet osaston tutkijatohtorit, jotka kuitenkin tekevät väitöskirjaansa englanniksi (?)

      -Asunnot ovat todella pieniä. Vaihto-opiskelijalle tai turistelle tämä tuskin muodostuu ongelmaksi, mutta jos haluaa neliöitä yhtään Suomen malliin se maksaa ja paljon.

      -Ruokaa löytyy hintahaitarissa aivan laidasta laitaan. Kaltaiselleni kala-allergikolle valikoima on tosin useissa paikoissa huomattavan rajoittunut.

      -Nähtävyyksiä on todella paljon ja sisäänpääsymaksut eivät päätä huimaa. Kulttuuritarjontaa on loputtomiin.

      -Kaduilla näkee aika-ajoin kaikenlaisia kaheleita porukoita, joiden touhua on hauska seurata. Yakuzoja ruokakojuissa, nuorisoa pukeutuneina roboteiksi ja kerran näin jonkun Uyoku dantain ryhmän (eli Japanin ultranationalistien) pakettiauton jonkun virastotalon edessä, kaiuttimet huusivat täysillä jotain propagandaa ja äijät seisoivat ulkona heiluttamassa keisarillisen armeijan sodanaikaisia lippuja. En tajunnut mitä ne sanoivat mutta hirmuinen möykkä niillä oli päällä. Koskaan en kuitenkaan ole tuntenut Japanissa oloa mitenkään turvattomaksi.

      -Jos olet mies ja harrastat seksipalveluita tämä on paratiisi. Ei mikään Thaimaa mutta melko liki. Pinsarot ovat todella edullisia paikkoja ja lisäksi täysin laillisia. Kaikki eivät hyväksy gaijineita mutta google auttaa löytämään oikeat paikat.

      -Tokion sisäinen julkinen liikenne toimii kuin kello ja on nopea. Ruuhka-aikana sitä ei voi suositella klaustrofobiasta kärsiville.

      -Luotijunilla pääsee liikkumaan eri kaupunkeihin ympäri Japania todella kätevästi ja nopeasti. Miinuspuolena, että ne ovat aivan turkasen kalliita.

      -Ihmiset ovat pääsääntöisesti ystävällisiä ja uteliaita ulkomaalaisia kohtaan. Monet ovat ujoja puhumaan englantia, mutta varsinkin nuorista suurin osa kuitenkin ymmärtää englantia ihan hyvin. Opiskelijayhteisö kutsuu heti mukaan kaikkiin rientoihin ja sitä ikäänkuin odotetaan, että näihin myös osallistuu vaikka olisi miten väsynyt. Tiimihengen ylläpitäminen on tärkeä osa japanilaista toimintakulttuuria.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe