Ensimmäistä kertaa lentokoneeseen??

-maalaisjuntti-

Hei!
Eli tämmöinen pitkällä kolmattakymmentä käyvä herrasmies tiedustelisi yleisiä matkaohjeita, koska on menossa ekaa kertaa etelänmatkalle.
Eli mitä teen, kun saan auton lentokentän parkkihalliin? Mistä löydän oman lähtöselvityspaikan? kuinka aikasin siellä pitää olla? missä on turvatarkastukset?
Vai onko lentokentällä niin selvät opasteet, että sinne ekaa kertaa mennessä ei pääse eksymään?

Kiitoksia kaikille jotka ystävällisesti vastaavat, taidan stressata turhista?

23

10152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee hyvin

      Hei, kyllä lentokentällä on selvät ohjeet ja henkilökuntaa valmiina auttamaan, että lähtöselvityspaikka löytyy varmasti mutkattomasti. Minkähän lentoyhtiön koneella lennät? Esim. Finnairin lennolle lähtöselvityksen voit tehdä jo valmiiksi netissä.
      (Varaudu, että saat tässä ketjussa paljon ilkeämielisiä kommentteja) Hyvää matkaa

      • vain reittilennoille

        Kun kyseessä on etelänmatka, silloin useimmiten matkustetaan lomalennolla eikä reittilennolla.

        Toistaiseksi lähtöselvityksen on voinut tehdä netissä ja automaatilla vain reittilennoille. Muutenhan tuossa tulikin jo hyviä ohjeita. Kysymällä pärjää aina, ja Finnairin sekä Finavian nettisivuilla on paljon lentämiseen liittyvää perustietoa.


      • on...
        vain reittilennoille kirjoitti:

        Kun kyseessä on etelänmatka, silloin useimmiten matkustetaan lomalennolla eikä reittilennolla.

        Toistaiseksi lähtöselvityksen on voinut tehdä netissä ja automaatilla vain reittilennoille. Muutenhan tuossa tulikin jo hyviä ohjeita. Kysymällä pärjää aina, ja Finnairin sekä Finavian nettisivuilla on paljon lentämiseen liittyvää perustietoa.

        "Toistaiseksi lähtöselvityksen on voinut tehdä netissä ja automaatilla vain reittilennoille." Näinhän se on, mutta meneehän noita reittilentoja paljon etelän kohteisiinkin.


      • lomalentoja
        on... kirjoitti:

        "Toistaiseksi lähtöselvityksen on voinut tehdä netissä ja automaatilla vain reittilennoille." Näinhän se on, mutta meneehän noita reittilentoja paljon etelän kohteisiinkin.

        Edellisessä vastauksessa taisikin olla, että etelänmatkat USEIMMITEN ovat lomalentoja, ja kyllähän ne niitä niin usein ovat, etten suoralta kädeltä neuvoisi nettiselvitystä tekemään.


      • fin_avia

    • menee!

      Parkkihalleista on opasteet terminaaleihin, seuraa vain suuntaa "Kaikki lennot, All flights". Ulkomaanterminaali on terminaali 2.

      Lähtöselvitystiskien yläpuolella olevissa monitoreissa lukee lentoyhtiön nimi, eli menet sellaiselle tiskille missä lukee sen yhtiön nimi millä olet matkustamassa. Tai sitten voit tehdä lähtöselvityksen netissä tai automaatilla (ainakin Finnairin lennoille) kentällä, ja viedä matkatavarat joillekin Finnairin tiskeistä jonka yläpuolella lukee "Baggage drop". Suosittelen lähtöselvitystä ennakkoon tai automaatilla. Niihin ei ole jonoa kuten ei myöskään Baggae drop -tiskeille, toisin kuin normaaleille lähtöselvitystiskeille ja koneesta voi itse valita mieluisen paikan.

      Periaatteessa tuntia aikaisemmin riittää, mutta suosittelen kahta tuntia, kentällä saa kyllä ajan kulumaan varsinkin jos ei ole ennen lentänyt niin kentän menoa on mukava katsella.

      Turvatarkastus on heti lähtöselvityksen jälkeen.

      Opasteet on hyvät ja apua voi aina kysyä! Heti lähtöaulassa pyörii oppaita, jotka ovat siellä nimenomaan sitä varten että heiltä voi kysyä, jos ei esim. tiedä mille lähtöselvitystiskille pitää mennä tai ei löydä sitä. Hyvää matkaa!

    • ohjeita
    • nettiselvitystä

      Mielestäni ekakertalaisen kannattaa jonottaa normaaliin lähtöselvitykseen. Lähtöselvitys saattaa kyllä onnistua netin kautta, mutta kentällä ekakertalainen on varmaan hoomoilasena, kun ei tiedä, minne mennä nettichekattujen laukkujen kanssa ja miten kiinnitetään matkalaukkutagit. Ei siellä aina ole Finavian henkilökuntaa neuvomassa.

      Toinen asia, mitä en huomannut, että kukaan aikaisemmista olisi sanonut, niin lähtöselvitys on toisessa kerroksessa. Jokaisessa aulassa on infotaulut, jossa on koneet lähtöaikajärjestyksessä, lähtöaulan ja lähtöselvitystiskien numerot, sekä mahdollinen tieto koneen myöhästymisestä.

      Kannattaa kysellä vielä lähtöselvitystiskillä, miltä portilta kone lähtee, missä portti on ja mitä paperia siinä tarvitset. Virkailijat kyllä auttavat, mutta eivät kerro kaikille niin yksityiskohtaisesti, kun olettavat ihmisten tietävän itse aika paljon.

      Helsinki-Vantaa on kyllä siitä hyvä paikka, että ei siellä pahemmin pääse eksymään.

      • tiskillä vai netissä

        Olen kyllä siinä mielessä samoilla linjoilla, että ensimmäistä kertaa matkustavan kannattaa mennä kentälle niin ajoissa, että lähtöselvityksenkin ehtii siellä tehdä.

        Sinänsä sen Baggage Drop -tiskin löytäminen ei liene hoomoilasellekaan sen vaikeampaa kuin lähtöselvitystiskien löytäminen. Finnairin lennoille ei edes tagia kiinnitetä enää itse, vaikka olisi automaattia käyttänyt, vaan se annetaan vasta B Dropissa. (Ennenhän automaatti antoi nuo tagit ja niiden kanssa sitten saattoi säheltää, ja joidenkin yhtiöiden automaatit tulostavat ne edelleen.)

        Mutta jos lomalento on kyseessä, niin muita vaihtoehtojahan ei edes ole kuin tiskiselvitys.


      • ongelmia tule!

        Höpöhöpö. Tiskeille joiden yläpuolella lukee "Baggage drop" mennään, kuten on neuvottu. Ei niitä voi olla huomaamatta sen enempää kuin normaaleitakaan tiskejä. Päin vastoin, ovat heti suoraan edessä kun liukuportailla noustaan, normaalit tiskit oikeassa reunassa.

        Harvinaisempi taitaa kuitenkin olla tilanne ettei kentältä löytyisi yhtään henkilökuntaa joka osaisi neuvoa mistä Baggage drop -tiskit löytyvät ja mihin matkatavarat viedään.

        Eikä niitä lappuja laukkuihin itse kiinnitetä.

        Tähän mennessä on tiskillä aina erikseen kerrottu miltä portilta kone lähtee ja yleensä vielä ympyröity se kohta Boarding cardista. Ja sitä lähtöporttia tosiaan kannattaa tarkastella vähän väliä, nykyisin viime tipan lähtöporttimuutokset ovat yleisiä, ja kuulutuksista ei aina saa selvää.

        (Ja sitten jos se lento tosiaan oli lomalento, voi unohtaa koko tämän löpinän ja painella saman tien normaalille tiskille.)


      • kenttäoppaita
        ongelmia tule! kirjoitti:

        Höpöhöpö. Tiskeille joiden yläpuolella lukee "Baggage drop" mennään, kuten on neuvottu. Ei niitä voi olla huomaamatta sen enempää kuin normaaleitakaan tiskejä. Päin vastoin, ovat heti suoraan edessä kun liukuportailla noustaan, normaalit tiskit oikeassa reunassa.

        Harvinaisempi taitaa kuitenkin olla tilanne ettei kentältä löytyisi yhtään henkilökuntaa joka osaisi neuvoa mistä Baggage drop -tiskit löytyvät ja mihin matkatavarat viedään.

        Eikä niitä lappuja laukkuihin itse kiinnitetä.

        Tähän mennessä on tiskillä aina erikseen kerrottu miltä portilta kone lähtee ja yleensä vielä ympyröity se kohta Boarding cardista. Ja sitä lähtöporttia tosiaan kannattaa tarkastella vähän väliä, nykyisin viime tipan lähtöporttimuutokset ovat yleisiä, ja kuulutuksista ei aina saa selvää.

        (Ja sitten jos se lento tosiaan oli lomalento, voi unohtaa koko tämän löpinän ja painella saman tien normaalille tiskille.)

        Minulle kyllä kävi varmaan se harvinainen tilanne, ettei ollut ketään kenttäopasta näköpiirissä (n. klo 12). Itse tulostelin tagit automaatista ja kiinnitin ne oikein (sen sijaan vaimo kiinnitteli omansa vähän miten sattui, mutta kelpasi kuitenkin).

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että ensikertalaisen ei kannata alkaa söheltämään automaatilla. Ei se chekkausjono nyt niin ikuisuuksia kestä.

        Itse pyrin tästedes kyllä käyttämään automaattia ihan vaan sen takia, että se vähentää jonoja chekkaustiskillä.


      • jolta voi kysyä...
        kenttäoppaita kirjoitti:

        Minulle kyllä kävi varmaan se harvinainen tilanne, ettei ollut ketään kenttäopasta näköpiirissä (n. klo 12). Itse tulostelin tagit automaatista ja kiinnitin ne oikein (sen sijaan vaimo kiinnitteli omansa vähän miten sattui, mutta kelpasi kuitenkin).

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että ensikertalaisen ei kannata alkaa söheltämään automaatilla. Ei se chekkausjono nyt niin ikuisuuksia kestä.

        Itse pyrin tästedes kyllä käyttämään automaattia ihan vaan sen takia, että se vähentää jonoja chekkaustiskillä.

        En kirjoittanutkaan, että aina olisi oppaita (sillä nimikkeellä) paikalla, mutta tuskin on tilannetta, että kentällä ei olisi KETÄÄN henkilökuntaa joka osaisi neuvoa. Näin kirjoitin.

        Automaatteja en ole käyttänyt, joten kirjoitin lähinnä (Finnairin) nettilähtöselvityksestä, jota olen aina käyttänyt kun mahdollista. Voi olla että automaatit edelleen tulostavat tagit jotka pitää itse kiinnittää, mutta nettilähtöselvityksen yhteydessä tätä ei tarvitse tehdä.

        Automaatti ei tarjoa suurta etua normaaliin lähtöselvitykseen verrattuna, kuten nettilähtöselvitys, jonka puolesta lähinnä kirjoitin. Automaatit kun ovat vasta siellä kentällä, joten suurta ajan säästöä siitä ei tule, kun ei niiden varaan kuitenkaan voi jättää saapumalla viime tipassa kentälle. Useinkin ovat olleet poissa käytössä.

        Itse pyrin käyttämään nettilähtöselvitystä niin usein kuin pystyn. Tosin vielä 99% matkustajista tekee lähtöselvityksen normaalisti, automaatin tai netin sijasta (silloinkin kun viimeksi mainitut ovat mahdollisia), joten kun ihmiset oppivat viimeksi mainittuja käyttämään, tilanne voi kääntyä kohta niin, että Baggage Drop tiskeille on jonot normaalien Check-in -tiskien sijasta. Tosin siinä vaiheessa kun näin käy, ollaan todennäköisesti tilanteessa, että viimeksi mainittuja tiskejä on tarjolla enemmän.

        Tilanne on muodostumassa vähän samaksi, kuin se, että harva enää maksaa laskujaan pankissa tiskillä, vaan tekee sen enemmin netissä tai automaatilla.


      • tulostus
        kenttäoppaita kirjoitti:

        Minulle kyllä kävi varmaan se harvinainen tilanne, ettei ollut ketään kenttäopasta näköpiirissä (n. klo 12). Itse tulostelin tagit automaatista ja kiinnitin ne oikein (sen sijaan vaimo kiinnitteli omansa vähän miten sattui, mutta kelpasi kuitenkin).

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että ensikertalaisen ei kannata alkaa söheltämään automaatilla. Ei se chekkausjono nyt niin ikuisuuksia kestä.

        Itse pyrin tästedes kyllä käyttämään automaattia ihan vaan sen takia, että se vähentää jonoja chekkaustiskillä.

        Jos tänä vuonna tulostit itse tagit automaatista, kyseessä oli muun yhtiön kuin Finnairin lento. Finnairin automaateista tageja ei enää saa.


    • MirQQ-

      Lähtöselvitys & tullisi näkyy ainakin Helsinki-Vantaan lentokentällä sähköisellä taululla.
      Eli siinä lukee matkakohde: lähtöselvitys:

      jne. P1 on kallei, mutta lähimpänä lentokenttää.
      P3' ssa käyn itse. Joudut kävelemään parkkihallilta P ykköseen. Sitte siitä sä pääsetkin jo lentokentälle. Varoitan, ne lähtöselvityksen tyypit on aika töykeitä :S

      Kun olet noutanut lentoliput ja saanut matkalaukkusi ruumaan, kannattaa mennä istumaan / nukkumaan portin josta nouset lentokoneeseen lähelle. Senkin saat tietää sähköiseltä taululta, lentokentällä.

      Kannattaa tarkistaa missäpäin konetta istuu, koska konees noustaan suomessa ensin ne jotka istuu koneen etu -sekä takapäässä.

      • nyt ei ota

        Erkkikään juuri selkoa, eikä ehkä edes kannata yrittääkään. Esim. tulli ei tähän liity mitenkään. Totta, P1-parkki on kallein, ja lähimpänä ulkomaan terminaalia. Tuosta töykeydestä ei ole kyllä mulla kokemuksia, päin vastoin mukava aina jutustella ihmisten kanssa siinä tiskillä. Ei siinä enää mitään lentolippuja noudeta lähtöselvityksessä, siinä annetaan liput tai katsotaan E-lippu/tunniste ja sitten saadaan boarding-card(ei kotimaan lennoilla enää Suomessa, sama tunniste katsotaan portilla). OK, kannattaa vieraassa paikassa ja ekakertalaisen tutkia portin sijainti, mutta ei siihen silti tarvitse jäädä kykkimään, jos ei halua ja aikaa on paljon. Yleensä sinne koneeseen kuulutetaan kyllä ensin takaosassa istuvat, jottei etupenkkiläiset tuki käytävää heti alussa, kun sisäänkäynti on ihan edessä normaalisti useimmissa koneissa "putkea" käytettäessä.


    • hyvää matkaa!

      Tuosta asiasta on turha stressata, sillä opasteet ovat hyvät ja Helsinki-Vantaan kenttä on pieni. Tosin et kertonut että miltä kentältä olet lähdössä, mutta muut Suomen kentät ovat vielä pienempiä. Lähtöselvityspaikan löydät opastetauluista ja jos menet väärään, sut ohjataan oikeaan paikkaan. Turvatarkastus on lähtöselvityksen jälkeen. Lähtöselvitys yleensä avataan kahta tuntia ennen lentoa, monesti tuntikin aikaisemmin riittää. Mieluummin kuitenkin kentälle ajoissa kuin myöhässä! :)
      Turvatarkastuksen jälkeen näet miltä portilta lentosi lähtee ja moneltako koneeseen pääsee. Sitten vain koneeseen ja hyvää lomaa!!

      Lentokentällä toimimisesta on varmaan tullut jokin "ihme juttu", vaikka oikeasti juna- ja bussiasemilla on paljon huonommat opasteet kuin lentokentillä, lisäksi kentillä on paljon henkilökuntaa jotka ovat siellä matkustajia varten.

      • turhaa brassailua...

        Voisi nuo opasteet Helsinki-Vantaalla paremmatkin olla. Esim. terminaalit on turhaan numeroitu "1" ja "2" kun voisi suoraan olla "International flights" ja "Domestic flights", kun ei siellä enempää terminaaleja ole. Turhaa hienostelua vain noin pieneltä kentältä, yritetään saada näyttämään että olisi useampikin terminaali. Samoin tuloaulojen kanssa, 1 on kotimaan lentojen tuloaula, 2 ulkomaanlentojen. Turhaan numeroitu, voisi olla "Arrivals, International" ja "Arrivals, Domestic), sekoittaa vain nuo numeroinnit niitä jotka eivät tiedä, kun ei noita tekstiopaisteita jokaisen kyltin yhdeydessä kuitenkaan ole. Monella isommallakin kentällä on helpomi suunnistaa, vaikka terminaaleja on oikeasti useita, ja matkustajiakin kymmeniä tuhansia enemmän.


      • aina noin
        turhaa brassailua... kirjoitti:

        Voisi nuo opasteet Helsinki-Vantaalla paremmatkin olla. Esim. terminaalit on turhaan numeroitu "1" ja "2" kun voisi suoraan olla "International flights" ja "Domestic flights", kun ei siellä enempää terminaaleja ole. Turhaa hienostelua vain noin pieneltä kentältä, yritetään saada näyttämään että olisi useampikin terminaali. Samoin tuloaulojen kanssa, 1 on kotimaan lentojen tuloaula, 2 ulkomaanlentojen. Turhaan numeroitu, voisi olla "Arrivals, International" ja "Arrivals, Domestic), sekoittaa vain nuo numeroinnit niitä jotka eivät tiedä, kun ei noita tekstiopaisteita jokaisen kyltin yhdeydessä kuitenkaan ole. Monella isommallakin kentällä on helpomi suunnistaa, vaikka terminaaleja on oikeasti useita, ja matkustajiakin kymmeniä tuhansia enemmän.

        Olen lähtenyt kansainväliselle lennolle tuolta "kotimaan terminaalista", joten ei ne terminaalit aina noin mene. Samoin olen kansainvälisellä lennolla saapunut tuonne nk. kotimaan terminaaliin.


      • edelleenkään...
        aina noin kirjoitti:

        Olen lähtenyt kansainväliselle lennolle tuolta "kotimaan terminaalista", joten ei ne terminaalit aina noin mene. Samoin olen kansainvälisellä lennolla saapunut tuonne nk. kotimaan terminaaliin.

        Ei sillä portin fyysisellä sijainnilla mitään merkitystä ole. Lähdet ulkomaanlennolle ja vaikka lähtöportti fyysisesti sijaitsisikin kotimaanlentojen puolella, menet silti normaalisti ulkomaanterminaaliin tekemään lähtöselvityksen, turvatarkastukset yms. Et kotimaanterminaaliin vaikka portti siellä sijaitsisikin. Millekään ulkomaanlennolle ei tehdä check-iniä kotimaanterminaalissa. Ei siinä tarvitse mitään terminaalia edes tietää, kun ei niissä kahdessa terminaalissa ole saman numeroisia portteja, etkä välttämättä (useimmiten) edes ennen check-iniä tiedä miltä portilta lentosi on lähdössä.

        Samoin tuloportin kanssa. Olen monesti tullut ulkomaanlennoilta jotka ovat tulleet kotimaanterminaalin puolella sijaitsevalle portille, mutta tuloaula on silti täysin normaalisti ulkomaan lentojen tuloaula.

        Eli edelleenkin turha tuo numerointi kummassakin paikassa. Domestic/International Flights riittäisi.


    • Parkkihalliin

      Eli, älä vie autoa parkkihalliin, vie se kaukoparkkiin. Huomattavasti halvempi vaihtoehto.
      Sinne on kyllä hyvät viitotukset, ja sieltä lähtee 10 tai 15min välein busseja terminaalien eteen

      • bussilla

        Jos tarkoitat tällä kaukoparkilla lentoparkkia, niin sieltä bussit lähtevät aina tarvittaessa kuljettamaan matkustajia terminaaleihin. Ei 10 - 15 min välein.


    • Maalainen mieki

      Eli tääl kirjottelee 15 v tyttö joka on parin päivän päästä lähössä ekaa kertaa yksin lentokoneeseen ja mua ei kyllä jännitä yhtää osa syy voi olla että oon matkustnu aika paljon mut mä ainakin aijon tehä lähtöselvityksen semmosell automaatilla koska se on tosi helppo eikä vie aikaa .sitte lentokentistä vielä että helsinki-vantaalle ei voi eksyä vaikka oisi tosi tyhmä , mutta saa nähä miten sitte pärjään siellä lontoon päässä

    • lilikka12344

      Ota passi mukaan älä unohda lippuja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe