Siemenseoksista

Fyffe^^

Ostin eilen Supa Hmaster- ruokaa ja mietin nyt, että mitähän siihen kannattaisi vielä lisätä?

Minulla on vanhoja ruokapusseja vielä jäljellä; marketin Oskua ja Best Friend festivalia. Voisko näitä mixata vähän tuohon Supaan, kun en kehtaisi heittää roskiinkaan. Tiedän, että nämä marketin pöperöt ovat hunoja, mutta olen joskus erehtynyt niitä ostamaan..

Minulla on myös hyviä kissannappuloita, ajattelin laittaa ainakin niitä.

Minulla on vain yksi hamsteri, joten en aio ostaa monenlaista eri ruokaa, (joka olisi suositeltavaa, sillä vissiin mikään markkinoilla oleva siemensekoitus ei ole täydellistä (?)

16

4008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renteri

      voit ihan hyvin laittaa supa hamsterin sekaan markettipöperöäkin.
      itse olen sekoittanut siemenseosten sekaan mm. kissan/koirankuivaruokaa, koirankeksejä,
      kuivattuja hedelmiä,
      kuivattua leipää niin tummaa kuin vaaleaa
      näkkileipää,kaurahiutaleita

    • Ruusu28

      50% Crispy hamster
      20% Supa hamster
      20% Omena Osca
      10% kuorittua kauraa
      kissannapuja ym.

      Liki kaikki kasvattajat tekevät hamstereilleen oman siemensekoituksen,
      sillä mikään myytävä hamsuseos ei ole sellaisenaan se paras mahdollinen kuivaruoka.

      Crispy Hamster on muuten hyvää, mutta aivan liian rasvaista sellaisenaan perusruoaksi (rasvaa 10%).
      Supa Hamster on nykyisin täynnä turhia karkkivärinappuloita, jotka kannattaa poimia pois.
      Omena Osca on taas liian kevyttä sellaisenaan, mutta hyvää vaikka Crispy Hamsterin kanssa 50-50.
      Bunny hamster on varsin hyvää, mutta sekin vaatii tuhdimpaa sekaan.
      Lihalisäksi kannattaa seokseen laittaa hieman kissannapuja, muutama viikossa per hamsteri.
      Hyvä sekoitus on viljaisa, ei niinkään kauniin kirjava.
      Vaikka sinulla olisi vain yksi hamsteri, osta kahta eri siemenseosta ja sekoita ne :)

      Lähikauppojen yleissiemenseoksia en suosittele hamstereille, ne ovat usein yksipuolisia ja liian kevyitä.
      Jos siemenseos on liian kevyttä, kannattaa miksata sekaan esim. auringonkukkaa, pähkinää ja/tai talvilintuseosta.
      Siemensekoitusta saa puolestaan kevennettyä lisäämällä siihen kauraa ellei Omena Oscaa tai Supaa ole saatavilla. Best frend festifal on kuitenkin liian rasvaista.

      Perusruokana siemenseos, raikas vesi sekä tuoretta päivittäin. Monipuolinen tuoreruoka korvaa suola- ja kalkkikiven. Hamsteri on kaikkiruokainen eli omnivoori. Sen tulisi saada ruokavaliossaan siemenseoksen lisäksi myös vihanneksia, juureksia, hedelmiä, maitotuotteita ja lihaa. Pelkästään siemenillä syötetty hamsteri jää usein laihaksi ja on ehkä alikuntoinenkin. Hamsteri syö viikossa siemensekoitusta noin 2dl, sitä voi antaa vapaasti.
      Parhaimmat siemenseokset myydään eläinkaupoissa: Bunny, Crispy Hamster, Supa Hamster ja Supreme Harry Hamster. Siemenseosten ongelma on usein siinä, että toiset seokset ovat liian rasvaisia (Crispy) ja toiset liian kevyitä (Supa, Bunny, Omena Oskar). Parhaat seokset saa tällähetkellä sekoittamalla kahta eri sekoitusta. Tee itse hyvä siemenseos. Jos eläimelläsi on taipumusta liikalihavuuteen, vähennä seoksesta auringonkukkaa ja pähkinöitä. Hyvä ruokaseos sisältää seuraavia ainesosia: auringonkukka (vähän), maapähkinä (vähän), johanneksenleipäpuu, hirssi, maissi, herne, murskattu kaura. Herkkuina voi antaa hamsterin täysravintopellettejä, linnunsiemeniä (undulaatti), kuivalihaa, koiran- ja kissannapuja sekä kovia koirankeksejä. Jotta hampaat kasvaisivat tasaisesti ja kuluisivat sopivasti, hamsulla tulee olla aina jotain kovaa jyrsittävää - pahvirullia, oksia ja keksejä.

      Tie hamsterin sydämeen käy vatsan kautta! Hamsteri pitää vaihtelevasta ja terveellisestä ruuasta, jota löytyy jokaisen jääkaapista ja ruokapöydästä. Tuoreita pestyjä vihanneksia, juureksia ja hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, puuroja ja soseita voi tarjota muutaman kerran viikossa. Tässä hyviä ohjeita:
      1.) Kaura- ja moniviljapuurot, joihin lisätään vähän esim. omena/porkkana/kaali raasteita, Piltti/Bona hedelmä- ja marjasoseita, mysliä, jogurttia tms.
      2.) Liha- ja vihannes-soseet; mm. Piltti/Bona kana-riisi, naudanliha-vihannes, kinkku-perunasose, vihannes-soseet jne. Vältä kuitenkin tuotteita, jotka sisältävät sipulia.
      Voit antaa myös keitettyä perunaa, nokareen tuoretta raakaa jauhelihaa tai palan kananmunaa. Hamsteri syö tuoreruokaa noin yhden ruokalusikallisen päivässä. Anna tuoreruokaa niin vähän kerrallaan että eläin syö kaiken yhdessä päivässä. Jos eläin ei syö kaikkea tuoreruokaa, on ylijäämä kerättävä sen ulottuvilta pois viimeistään seuraavana päivänä. Pese tuoreruokakippo päivittäin runsaalla kuumalla vedellä ja harjalla, tarvittaessa tiskinpesuaineella.

      Hedelmät ja marjat: Omena, banaani, päärynä, viinirypäle, luumu, persikka, mansikka, mustikka, rusina...
      Vihannekset ja juurekset: Porkkana, parsakaali, kukkakaali, kiinankaali, maissi, lanttu, nauris, keitetty peruna/riisi/makaroni, voikukan lehdet, idut, keitetyt sekavihannekset...
      Vilja: Karjalanpiirakat, kuiva tumma leipä, hirssintähkät, myslit, leseet, vehnänalkiot, kaura- ja moniviljapuurot...
      Liha: Keitetty kananmuna, raaka ja keitetty jauheliha, keitetty mausteeton kana/kala...
      Maitotuotteet: Jugurtti, viili, raejuusto, maitorahka, piimä, miedot juustot...

      Pieninä erinä tarjottavia tuoreruokia: keräkaali ja herne (kaasunmuodostus), juustot (kovettaa vatsaa), salaatti, kurkku ja meloni (diureetteja), kaikki uudet ruoat.

      Hamsterille sopimattomia tai vaarallisia ruoka-aineita ovat: paistetut, maustetut, suolaiset, sokeroidut, kuumat tai kylmät, pilaantuneet tai märät ruoat. Hamsteri inhoaa myös sipulia ja voimakkaita sitrushedelmiä. Ihmisten karkit, sipsit, kakut ja kerma ovat hamsterille vaarallisia. Pilaantunut ruoka voi aiheuttaa hamsterille ripulin tai ruokamyrkytyksen. Myös uusien ruoka-aineiden kanssa tulisi olla varovainen; ahne hamstraaja saattaa hotkia liikaa kerralla ja maha reagoi helposti ripuloiden. Älä sekoita naaraan kiimaa ja ripulia toisiinsa. Huom! tarjoa lihatuotteita vain kahdesti viikossa.

      • Fyffe^^

        Kiitos "tarkasta" vastauksesta (tosin tuon olen lukenut itsekin Suomen Hamsteriyhdistyksen sivuilta :D)

        Käsitit varmaan väärin kysymykseni.
        En kysynyt neuvoja tuoreruokintaan. Osaan kyllä ruokkia hamsteriani monipuolisesti; ja huoleen aiheeni olikin juuri se, että pelkään, ettei hamsterini saa kaikkia vitamiineja ja muita sellaisia, kun se nirsoilee kuivamuonan kans.

        Ja jos ostan oikeasti noita kaikkea, Crispyä, Supaa, Omena Oscaa yms. Niin siitä tulee aika iso määrä ruokaa. Ja koska minulla on vain yksi hamsteri, niin epäilen, että ruoka kerkeäisi mennä "pilalle", ennen kuin kerkeän syöttää sen hamsterilleni.

        Joku minulle ehdotti pellettejä, mietin tässä, että olisikohan se hyvä vaihtoehto..


      • hamsuli
        Fyffe^^ kirjoitti:

        Kiitos "tarkasta" vastauksesta (tosin tuon olen lukenut itsekin Suomen Hamsteriyhdistyksen sivuilta :D)

        Käsitit varmaan väärin kysymykseni.
        En kysynyt neuvoja tuoreruokintaan. Osaan kyllä ruokkia hamsteriani monipuolisesti; ja huoleen aiheeni olikin juuri se, että pelkään, ettei hamsterini saa kaikkia vitamiineja ja muita sellaisia, kun se nirsoilee kuivamuonan kans.

        Ja jos ostan oikeasti noita kaikkea, Crispyä, Supaa, Omena Oscaa yms. Niin siitä tulee aika iso määrä ruokaa. Ja koska minulla on vain yksi hamsteri, niin epäilen, että ruoka kerkeäisi mennä "pilalle", ennen kuin kerkeän syöttää sen hamsterilleni.

        Joku minulle ehdotti pellettejä, mietin tässä, että olisikohan se hyvä vaihtoehto..

        Pelletti on hyvin terveellistä ja hyvää hamsterille. Oma hamsterini ei tykkää pelleteistä sen takia sekoitan pellettiä ja jotain muuta siemenseosta.


    • Hmm...

      Mikä olisi hyvä seos sellaisenaan tai mitä pitäisi sekoittaa. Haluaisin myös tietää mistä niitä silloin voisi hommata, sitten olisi kiva tietää jotain hinnastakin.........

    • Hmm...

      Onko Bunny Traum Basic- hamsterin ruoka hyvä hamsterille jos sitä vaikka sekoittaa JR Farm Hamsters Feast- hamsterin ruokaan? Ja tietenkin noi väriaine pallerot, sydämmet sun muut ottaisi pois tosta JR Farm...... jutusta.(Noi löytyy zooplussasta. Hamsterin ruoista.)

    • Hmm...

      Tuli mieleen, että jos siinä JR... jutussa ei ole väriaineita niin voiko sitä antaa pelkästään. Ei siis mitään siihen sekaan? Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

    • Anonyymi

      Tiedän tosi vanha postaus mutta ehkäpä on jollekin apua. En ite ainakaan lisää ostais markettihöperöä tai en ite syöttäis ollenkaan mutta jos pakko niin voihan niitä sinne sekottaa mut mun mielestä parhain siemenseos on bunnyn siemenseokset oma kääpiöhamsteri talvikko syö talvikolle suunnattua bunnyn siemen seosta ja lisään siihen sit proteinii muuten se on täydellinen

    • Anonyymi

      Mun miälestä oskun herkkuruoka on hyvä ei lihota liikaa mun kin hamsteri on aika laiha mutta ei liian ja se syö oskua

    • Anonyymi

      Oskun ruoka on kyl ihan halppis mut hyvä.

    • Anonyymi

      Osku ruoka on paskimmista paskin vaihtoehto

    • Anonyymi

      Osku,party mix,Freddy,nature ovat surkeita ruokia hamsterille hyviä vaihtoehtoja on esim bunny siemenseos,rapunzel.mimos natural sekä getzoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1967
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1703
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1658
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1537
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1495
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1400
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1387
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1281
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      18
      1233
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1168
    Aihe