Kokemuksia autoilusta ranskassa

Nimetön

Tulimme juuri ranskan matkalta. Menimme vuokratulla autolla Bauvais-Tille kentältä Vendomeen, val du Loireen. Ensinnäkin, navigaattori sekosi jo alkumetreillä. Olimme hankkineet Suomesta kartan ja luulimme olevamme vahvoilla. Hui hai, kesti pitkään päästä pois edes Beauvaisista, koska opastukset olivat epäloogisia, jos niitä nyt yleensä oli. Siis paluumatkalla hankimme kunnollisen Via Michelin kartan, kaksikin ja selvisimme kohtuullisesti.
Opetus: ranskaan mukaan kunnon kartta ja kunnolla aikaa. Jos ei puhu ranskaa, ollaan viittomakielen varassa - englantia ei puhu juuri kukaan.

11

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissus

      Pelkällä "navilla" ei ranskassa pärjää. Kartat täsmää vanhojen teiden osalta, mutta ajosuunnat takuuvarmasti eivät. Uusia teitä tulee tuon tuosta ja niiden kanssa navi oli aivan kuutamolla. Ilman paperikarttoja emme mekään olisi varmasti koskaan löydetty perille.
      Suurin ongelma oli juuri kaupunkien yksisuuntaiset kadut. Navi ei juurikaan ymmärtänyt ettei niitä todellakaan voi ajaa kuin yhteen suuntaan ja siitähän soppa syntyi kun koetti puikkia edes lähestulkoon siihen suuntaan mihin matka oli jotta pääsi kaupungeista ulos ja naviin voi taas uskoa.

      Ranskalaiset ovat tosiaankin varsin kielitaidotonta porukkaa. Sekin vähäinen osa joka osaa englantia, osaa vain sen "turistienglannin" : Hello, Welcome jne...(hotellit yms.) eli mitään monimutkaista, vaikka menovinkkejä tms. ei kannata edes ryhtyä kyselemään. Rnaskankielen sanakirja onkin siis paikallaan jos ei alkeita ole jo valmiiksi opetellut. Minulla on se onni, että on aikoinaan tullut luettua pari vuotta ranskaa koulussa joten jotain osasin ja sillä selvittiin :)

      HUOM!! VAROITUS RANSKASSA AUTOILEVILLE:
      Poliiseja ON paljon ja ne (suomesta poiketen) valvovat liikennettä ja nopeuksia tarkkaillaan. Sakot saattaa saada siis hyvinkin helpolla jos ajaa suomalaisittain eli aina vähän ylinopeutta. SE EI KANNATA sillä sakot ovat korkeat ja hurjastelu ei siellä kannata. Me ei sakkoja saatu koska tiesin etukäteen että tuolla on ajettava siististi. Ratsioita oli melkein joka kylässä ja aina niissä oli autoja pysäytetty eli älä lähde paikallisten vauhtiin mukaan vaan aja nopeusrajoitusten mukaan.

      • unohtui

        Voi olla uskomattoman vaikeaa löyttää ulosmeno pienistäkin kaupungeista. Esim paikka nimeltä
        Magny-en-vexin otti meiltä yli puolituntia. Kun kaupunkiin saapui, oli tienumero näkyvillä. Mutta sitten logiikka loppui ja löysimme itsemme kiertelemässä ympäri kaupunkia etsien ulospääsyä. Torilla pysähdyime ja näytimme siihen parkkeeranneelle miehelle karttaa yksinkertaisella kysymyksellä: kuinka päästä pohjoiseen kaupungista. Hän käänteli karttaa, kohotteli hartioitaan ja sanoi huonolla englannilla: I`m not from here.
        Loppujen lopuksi suunnistimme auringon mukaan ja löysimme ulos sieltä. :)


    • Autoilijakin

      Onpa teillä ollut huonoa onnea. Navigaattorista en tiedä, mutta olemme olleet neljään kertaan autolla Ranskassa ja Michelin sekä toisen paikallisen firman kartoilla on pärjätty hyvin. Minusta kilvet eivät ole sen loogisempia tai epäloogisempia kuin Suomessakaan. Päinvastoin: ne on tehty siten, että pääteasemassa oleva kaupunki/paikka mainitaan aina kylteissä ja kun niitä seuraa osuu oikeaan.

      Ranskalaisten englanninkielen taito on usein rajoitettu, joten paikallisten tuen varaan ei voi laskea.

      • mikä on loogista

        Olemme ajelleet Ranskassa useasti ja koemme siellä ajamisen melko loogiseksi. Kannattaa opetella seuraavat kylttitekstit ennen matkaa: Toutes directions (=kaikki suunnat) ja Autres directions (=muut suunnat). Näillä kylteillä kaupunkien läpiajo sujuu helposti, ne ohjaavat ulosmenoteille. Karttoja kannattaa lukea aina seuraavan suuren kaupungin mukaisesti, ja seurata sitten lähinnä opasteita. Moottoritiet ovat hyviä, tosin maksullisia, mutta myös niiden varrella sijaitsevien huoltoasemien palvelut ovat erinomaisia (aivan toista luokkaa kuin Saksassa, Belgiassa, Hollanissa jne). Kieliasiasta en osaa sanoa, kieltämättä kielen osaaminen auttaa matkanteossa ja vinkkien saamisessa.


      • unohtui
        mikä on loogista kirjoitti:

        Olemme ajelleet Ranskassa useasti ja koemme siellä ajamisen melko loogiseksi. Kannattaa opetella seuraavat kylttitekstit ennen matkaa: Toutes directions (=kaikki suunnat) ja Autres directions (=muut suunnat). Näillä kylteillä kaupunkien läpiajo sujuu helposti, ne ohjaavat ulosmenoteille. Karttoja kannattaa lukea aina seuraavan suuren kaupungin mukaisesti, ja seurata sitten lähinnä opasteita. Moottoritiet ovat hyviä, tosin maksullisia, mutta myös niiden varrella sijaitsevien huoltoasemien palvelut ovat erinomaisia (aivan toista luokkaa kuin Saksassa, Belgiassa, Hollanissa jne). Kieliasiasta en osaa sanoa, kieltämättä kielen osaaminen auttaa matkanteossa ja vinkkien saamisessa.

        Näin se periaatteessa on, mutta käytännössä suoraan jatkuva reitti läpi kaupungin päättyy kirkon seinään vailla merkintöjä kumman kautta esim N 52 jatkuu. Autre directions auttaa vastaa siinä vaiheessa kun sen on löytänyt :)


      • helppo logiikka kun sen ymm...
        unohtui kirjoitti:

        Näin se periaatteessa on, mutta käytännössä suoraan jatkuva reitti läpi kaupungin päättyy kirkon seinään vailla merkintöjä kumman kautta esim N 52 jatkuu. Autre directions auttaa vastaa siinä vaiheessa kun sen on löytänyt :)

        Ellet halua sen kylän keskustaan, niin ota jo ennen kylää se 'toutes directions' ja sinut ohjataan pois ennenkun olet siellä kirkon pihalla. Kyllä se kaikkiin suuntiin-kyltti löytyy kylän keskeltäkin.

        Normaalisti jokin suunta jatkuu suoraan eteenpäin, kunnes toisin ilmoitetaan. Kun ohittelet hitaampia ajoneuvoja, tarkista ettei niitten taakse jäänyt kylttiä joka olisi antanut uuden suunnan.


      • pekkakoo
        helppo logiikka kun sen ymm... kirjoitti:

        Ellet halua sen kylän keskustaan, niin ota jo ennen kylää se 'toutes directions' ja sinut ohjataan pois ennenkun olet siellä kirkon pihalla. Kyllä se kaikkiin suuntiin-kyltti löytyy kylän keskeltäkin.

        Normaalisti jokin suunta jatkuu suoraan eteenpäin, kunnes toisin ilmoitetaan. Kun ohittelet hitaampia ajoneuvoja, tarkista ettei niitten taakse jäänyt kylttiä joka olisi antanut uuden suunnan.

        Itse käyn Ranskassa 4-5 kertaa vuodessa (viimeisin reissu juhannuksen jälkeen), joka kerta 700-1500 km vuokra-autoilla, enkä koe sitä sen vaikeammaksi kuin muitakaan maita. Liikennettä on paljon, mutta ajotapa joustavaa ja toiset huomioonottavaa. Useimmissa paikoissa saanut ainakin jonkunlaista palvelua englanniksikin, itse osaan vain joitan perusjuttuja ranskaksi. Jos maassa on melkein 60 miljoonaa ihmistä ja nähtävää omastakin takaa yllinkyllin, ei kai niiden niin tarvi englantia osata...Navigaattorilla olen pärjännyt, ja ennen sen hankintaa käyttänyt jopa karttoja. Tosin tiennumerot kylteissä ja kartan/navin tienumerot eivät oikein natsaa. "Toutes directions / autres directions" on tapa, jonka tyyppisen soisi yleistyvän täälläkin. Liikenne on todella sujuvaa (jos et joudu ruuhkaan vaikka Pariisin kehäteillä), enkä ole nähnyt kovin montaa poliisipartiota kyttäämässä tien varressa. Yhdesti ovat kyselleet vuokrafirmalta kuljettajan tietoja, mutta sakkoa ei perään tullut. Ajan kuten Suomessakin, tosin vielä hiukan kovempaa, kun muutkin tekevät niin. Taisinpa kerran ohittaa muiden perässä ajaessani hälytysajossa olevan ampparin, mutta ei siihen edes ampparikuski reagoinut. Paluu Suomeen on sitten aika ikävää, kun ei voi ajaa kuten teiden kunto vähäinen liikenne sallisi, ja liikenne on joustamatonta. Siis kokemukset voivat vaihdella, itsellä ovat enempi positiivisia.


      • autoilusta ranskassa
        pekkakoo kirjoitti:

        Itse käyn Ranskassa 4-5 kertaa vuodessa (viimeisin reissu juhannuksen jälkeen), joka kerta 700-1500 km vuokra-autoilla, enkä koe sitä sen vaikeammaksi kuin muitakaan maita. Liikennettä on paljon, mutta ajotapa joustavaa ja toiset huomioonottavaa. Useimmissa paikoissa saanut ainakin jonkunlaista palvelua englanniksikin, itse osaan vain joitan perusjuttuja ranskaksi. Jos maassa on melkein 60 miljoonaa ihmistä ja nähtävää omastakin takaa yllinkyllin, ei kai niiden niin tarvi englantia osata...Navigaattorilla olen pärjännyt, ja ennen sen hankintaa käyttänyt jopa karttoja. Tosin tiennumerot kylteissä ja kartan/navin tienumerot eivät oikein natsaa. "Toutes directions / autres directions" on tapa, jonka tyyppisen soisi yleistyvän täälläkin. Liikenne on todella sujuvaa (jos et joudu ruuhkaan vaikka Pariisin kehäteillä), enkä ole nähnyt kovin montaa poliisipartiota kyttäämässä tien varressa. Yhdesti ovat kyselleet vuokrafirmalta kuljettajan tietoja, mutta sakkoa ei perään tullut. Ajan kuten Suomessakin, tosin vielä hiukan kovempaa, kun muutkin tekevät niin. Taisinpa kerran ohittaa muiden perässä ajaessani hälytysajossa olevan ampparin, mutta ei siihen edes ampparikuski reagoinut. Paluu Suomeen on sitten aika ikävää, kun ei voi ajaa kuten teiden kunto vähäinen liikenne sallisi, ja liikenne on joustamatonta. Siis kokemukset voivat vaihdella, itsellä ovat enempi positiivisia.

        Pari kertaa Ranskassa autoilleena, viimeksi heinäkuussa, mun kokemukset on seuraavanlaisia.
        Viimeksi reitti kulki Pariisista Normandianaan ja takaisin. (yhteensä parituhatta km)
        Navikaattori on kätevä ellei peräti korvaamaton, ainakin Pariisin alueella. Muutenkin voi valita helposto haluamansa reitin ja vältellä moottoriteitä ja löytää aina helposti perille. Suosittelen, sillä helpottaa matkustelua aika paljon.
        Liikenne aika "hurjaa" ja ylinopeutta ajetaan yleisesti ja roikutaan aivan perässä kiinni. Ajovaloja ei käytetä ja jos itse käytät, niin muut vilkuttelee sulle valoja. Muuten liikenne sujuvaa kunhan oppii maan tavoille.
        Poliiseja ei mun mielestä näkynyt liikenteessä kovinkaan paljoa ja tutkapartionkin näin vain kerran. Tietulleihin saataa hukkua yllättävän paljon rahaa.


      • käytetään sateella ja pimeällä
        autoilusta ranskassa kirjoitti:

        Pari kertaa Ranskassa autoilleena, viimeksi heinäkuussa, mun kokemukset on seuraavanlaisia.
        Viimeksi reitti kulki Pariisista Normandianaan ja takaisin. (yhteensä parituhatta km)
        Navikaattori on kätevä ellei peräti korvaamaton, ainakin Pariisin alueella. Muutenkin voi valita helposto haluamansa reitin ja vältellä moottoriteitä ja löytää aina helposti perille. Suosittelen, sillä helpottaa matkustelua aika paljon.
        Liikenne aika "hurjaa" ja ylinopeutta ajetaan yleisesti ja roikutaan aivan perässä kiinni. Ajovaloja ei käytetä ja jos itse käytät, niin muut vilkuttelee sulle valoja. Muuten liikenne sujuvaa kunhan oppii maan tavoille.
        Poliiseja ei mun mielestä näkynyt liikenteessä kovinkaan paljoa ja tutkapartionkin näin vain kerran. Tietulleihin saataa hukkua yllättävän paljon rahaa.

        Ajovaloja käytetään yleensä vain sateella ja pimeällä, siis silloinhan suurimmassa osassa autoja valot syttyvät muutenkin automaattisesti.

        Ajovalokokeilu oli Ranskassa pari vuotta sitten, mutta moottoripyöräilijät vastustivat eikä se sitten tullut pakolliseksi. Moottoripyörät käyttävät aina ajovaloja turvallisuutensa tähden, jotta näkyisi kun ajavat tuhatta ja sataa ja pujottelevat autojen välistä. Onneksi heitäkin on alettu sakottamaan huomattavista ylinopeuksista.

        Kun moottoripyörä ohittaa autoa ja väistät, he kiittävät heilauttamalla jalkaa. Se ei siis tarkoita potkua vaan kiitosta.

        Minusta Ranskassa on helppo ajaa, jopa Pariisissa, vaikka siellä ruuhkautuu helposti. Monessa GPSssä näkee jo ruuhkien paikat ja se neuvoo tilanteen mukaan nopeamman reitin.Myös moottoritien yläpuolella olevissa valotauluissa on merkitty mikä tie on tukossa ja mitä pääsee sujuvasti eteenpäin.


      • osu
        autoilusta ranskassa kirjoitti:

        Pari kertaa Ranskassa autoilleena, viimeksi heinäkuussa, mun kokemukset on seuraavanlaisia.
        Viimeksi reitti kulki Pariisista Normandianaan ja takaisin. (yhteensä parituhatta km)
        Navikaattori on kätevä ellei peräti korvaamaton, ainakin Pariisin alueella. Muutenkin voi valita helposto haluamansa reitin ja vältellä moottoriteitä ja löytää aina helposti perille. Suosittelen, sillä helpottaa matkustelua aika paljon.
        Liikenne aika "hurjaa" ja ylinopeutta ajetaan yleisesti ja roikutaan aivan perässä kiinni. Ajovaloja ei käytetä ja jos itse käytät, niin muut vilkuttelee sulle valoja. Muuten liikenne sujuvaa kunhan oppii maan tavoille.
        Poliiseja ei mun mielestä näkynyt liikenteessä kovinkaan paljoa ja tutkapartionkin näin vain kerran. Tietulleihin saataa hukkua yllättävän paljon rahaa.

        Poliisien tutkat ovat useinkin näkymättömissä.
        Jopa helikopterista valvotaan.
        Automaattisten kameroiden määrä on suuri.
        Mutta koska sakot ovat pieniä sakotettavia riittää.
        Esim. Indre et Loiren läänissä Pariisista etelään,
        viime kuussa kamerat rekisteröivät lähes
        17500 tapausta.


      • Mimi2009
        autoilusta ranskassa kirjoitti:

        Pari kertaa Ranskassa autoilleena, viimeksi heinäkuussa, mun kokemukset on seuraavanlaisia.
        Viimeksi reitti kulki Pariisista Normandianaan ja takaisin. (yhteensä parituhatta km)
        Navikaattori on kätevä ellei peräti korvaamaton, ainakin Pariisin alueella. Muutenkin voi valita helposto haluamansa reitin ja vältellä moottoriteitä ja löytää aina helposti perille. Suosittelen, sillä helpottaa matkustelua aika paljon.
        Liikenne aika "hurjaa" ja ylinopeutta ajetaan yleisesti ja roikutaan aivan perässä kiinni. Ajovaloja ei käytetä ja jos itse käytät, niin muut vilkuttelee sulle valoja. Muuten liikenne sujuvaa kunhan oppii maan tavoille.
        Poliiseja ei mun mielestä näkynyt liikenteessä kovinkaan paljoa ja tutkapartionkin näin vain kerran. Tietulleihin saataa hukkua yllättävän paljon rahaa.

        Olemme perheen kanssa autoilleet Nizzasta ympäri Provencia ja ainakin meillä kaikki sujui erinomaisesti koko matka navigaattorin ansiosta. Navigaattoreissa on suuria eroja, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ainakin monelta sananharkalta autossa vältyttiin navigaattorin ansiosta. Löysimme yöllä ensimmäiseen majoitukseen suoraan oven eteen yksisuuntaisia katuja pitkin. Olipa helppoa. Muutenkin navigaattori on paljon tarkempi eteläisessä Euroopassa. Autolla löytää ihaniiin pikkukyliin, minne ei muuten eksyisi. Mukavia ajokilometrejä Ranskassa, suosittelen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1583
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1095
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      54
      876
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      791
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      128
      763
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      738
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      711
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe