Hei! En tiennyt mihin osioon tämä olisi pitänyt laittaa, mutta tämä tuntui sopivimmalta niin laitoin tänne.
Olen 14-vuotias tyttö, ja minulla on pienestä asti ollut R-vika, lausun R:n kurkkuärränä. Haluaisin todella korjata tämän vian, mutta en tiedä miten voisin sen tehdä yksin. Millekkään puheterapeutille en enää mene, kävin siellä kuusi vuotta eikä siitä ollut yhtään mitään apua.
On hyvin vaikea koittaa opetella muodostamaan ärrää itse kun minulla ei ole mitään ideaa miten se pitäisi oikeasti muodostaa. Jos opin sanomaan ärrän jotenkin eri tavalla, en tiedä yhtään onko se oikein vai ei koska en voi itse kuulla sitä.
Toivon todella että joku voisi auttaa minua sillä tämän takia en pysty kunnolla keskustelemaan vieraiden ihmisten kanssa ja esittäytyminen on erittäin noloa koska sekä etu- että sukunimessäni on R.
Niin ja mistään den den den den- tyylisistä harjoituksista ei ole apua, kaipaisin enemmän jotain tarkkoja ohjeita miten se muodostetaan.
R-vian korjaus 14-vuotiaalla
6
2226
Vastaukset
- tyttö---
Moi
iselläni on kurkku ärrä... se ei ole minua koskaan haitannut, kaiki olemme erilaisia ja tuollaisesta ei kannata stressata.
Minua ollaan siitä haukuttu monet kerrat, kun siitä on niin helppo mainita... mutta älä ressaa moisesta =) - harjoittelemalla
peilin edessä ,jätski tai tulitikku etuhampaiden välissä ,helppoa nimeä kannattaa kokeilla,,kielen jänne oli lyhyt ei oppinu millää ,nyt jummauksen jälkeen ärräkin löytyy,onnea
- korjattiin 15vuotiaana
Mulla oli sama juttu, tosin 25vuotta sitten. Kärsin siihen asti todella paljon ärräviastani. Häpesin puhua julkisesti, sekä opettelin etukäteen lauseita, joissa en käyttänyt ärrää lainkaan ; )) Mua ei kiusattu mun ärrävian takia tuolloin, mutta itseäni ärsytti kovasti vaiva.
Olin käynyt alaluokilla 6 luokkaan asti puheopettajilla, tuloksetta.
15-vuotiaana äidinkielenopettajani kiinnitti huomion "vaivaani", ja hän alkoi ajamaan asiaa, ja sain tuossa iässä vielä puheopetusta!! Sain mielettömän hyvän puheopettajan, ja kävin tunnilla muutaman kuukauden ajan, ja todella paneuduin hartaasti kieliharjoituksiin, sekä lausuin "ärrän kierrän orren ympäri ässän pistän taskuun" -mantraa.
Opin kumma kyllä muutamassa kuukaudessa ärrän oikean sanomisen, se ärrä vaan kolahti kaikkien harjoitusten jälkeen yksi kaunis päivä.
Nyt tällä hetkellä olen työssä, jossa joudun esiintymään suurelle yleisölle paljon. - 13.v poika
Mul on R-vika ja häpeen sitä hullusti.. en uskalla puhuu ku luulen et sille vialle nauretaa.. oisko mitää helppoo kotikonstii.. aikaa kyl ois mut jotai mikä auttais nopeesti .. ;( ?
- soikku
no minulla on ärrä vikä olen 12 vuotias minua kiusataan koulussa ärrä vian takia ne lausuu minulle kokoajan ärl ja se ärsyttää minua. Tunnilla kun sanon ärrä niin kaikki nauroivat minulle. Haluaisin oppia sanomaan ärrän nopeasti. Onko mitään keinoa oppia se nopeaa. Olen ollut puheterapiassa mutta se ei ole auttanut
- ydis
Kannattaa kokeilla tärytöntä r:ää. R- äänne muodostetaan samassa paikassa kuin d-äänne, eli kielen pää on on heti hampaiden takana. Jokapäiväisessä puheessta kannattaa kiinnittää huomiota tähän. Aseta kieli siis kieli kuin sanoisit d ja pidä kielen pää aika rentona. Puhalla ilmaa kielen ja kitalaen välistä. Totut nopeasti oikeaan kielen asentoon ja jonkun ajan päästä saat munodostettua kunollisen r-äänteen. Tähä ei pitäisi mennä kovin kauan. Tärytön r on mahdollista naamioida kunnolisen äänteen tapaiseksi. R-äänteen opittua saattaa esim. s:än yhdistäminen r:ään olla hieman hankalaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862