puoliso osittainen mustalainen

kokemuksia?

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla osittaisen tai kokonaisen mustalaisen (romanin) kanssa seurustelevilla/naimisissa olleilla on? Itsellä on tilanne, että mies on 1/8 osainen romani (hänen äitinsä 1/4 romani) ja sain vasta kihlajaispäivänämme kuulla tästä(ei näkynyt ulospäin). Mieheni ei luonteeltaan vaikuta romanilta niin paljoa, mutta hänen äitinsä on äärimmäisen vanhanaikainen ja vaatii etikettien ja hyvien käytöstapojen noudattamista tiukasti, mutta sovelletusti sen mukaan, mikä on hänen läheistensä etujen mukaista. Anoppini ei myöskään pysty puhumaan normaaliin äänensävyyn muuten kuin silloin, kun hän on hyvällä tuulella. Heti, kun joku asia ei mene rouvan mielen mukaan, alkaa aivan silmitön huuto, kiristys ja uhkailu. Toisaalta silloin, kun anoppi on hyvällä tuulella ja etenkin läheistensä etuja ajaessaan, on hän mitä kultaisin ihminen.

En väitä, että kaikki romanit järjestään olisivat tällaisia, anoppini ja mieheni ovat ainoat, edes osittaisit romanit, jotka tunnen, mutta täytyy sanoa, etten tunne ketään muuta anoppini lailla käyttäytyvää (paitsi mieheni jonkin verran) ja mielestäni kyseiset piirteet sopivat aika hyvin siihen,mitä romaneista olen yleisesti kuullut ja lukenut. Romanien omillakin sivuilla puhutaan juuri siitä, että romanit ovat perinteitä kunnioittavia ihmisiä...

30

7190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon siitä

      miten romaniksi miehesi itsensä tuntee ja kuinka pitkälle haluaa pitää perinteitä yllä. Mullon kaveri jonka isoäiti oli romani, ja hänen äiti pitää ruokatapoja yllä ja vanhempien kunnioittamista, kaverini tee mitään normaalista suomalaisesta poikkeavaa. Toisen kaverin isä on romani, mutta lähtenyt yhteisöstä, eikä siinä perheessä pidetä mitään perinnetapoja yllä, ehkä lapsilla oli lapsena vähän normaalia suomalaisperhettä kovempi kuri.

      Jos sun mies on sulta koko asian pystynyt salaamaan, niin eipä hän kovin tavallisesta suomalaisesta vaikuta poikkeavan. Kannattaa varmaan jutella hänen kanssaan että haluaako hän pitää yllä mitään romanitapoja. Omituisia anoppeja nyt on vähän joka suomalaisperheessä.

      • Kärpix

        Voi olla lapsilla varmaan vaikea kunnioittaa romaanikulttuurissa vanhempiaan. Olen nimittäin monasti joutunut todistamaan, miten vanhemmat käyttävät aivan törkeitä nimityksiään lapsistaan sis tod. törkeitä.


    • puolikas vain

      1/4 osa on todella vähän perimässä ja 1/8 osa vielä vähemmän.Romanina ei pidetä porukoissa välttämättä edes puolikasta! Anoppis esittää ja teeskentelee, romaneita on vilkkaita ja vähemmän vilkkaita kuten muissakin roduissa.

      • Ancelique83

        Kyllä mua pidetään ainakin porukassa ja hyväksytään puolikas kun olen.


      • tupuhupulupui

        Itselläni on 1/8 osa saksalaista perimässäni, enkä todellakaan muista, enkä edes halua muistaa sitä.


      • Anonyymi

        No oma äitini on 1/4 romani ja äitini ja hänen sisaruksensa menisivät romanista ihan miten vaan, jokaisella heistä on pikimustat hiukset ja ruskeat taiko jadenvihreät silmät, ja itse olen 1/8 osa romani ja itselläni on tumman ruskeat hiukset melkein mustat ja vihreän siniset silmät ja sen verran voin sanoa että esim omat romani sukulaiset pitävät yhtä paljon romanina kun tietävät että samaa verta löytyy verestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oma äitini on 1/4 romani ja äitini ja hänen sisaruksensa menisivät romanista ihan miten vaan, jokaisella heistä on pikimustat hiukset ja ruskeat taiko jadenvihreät silmät, ja itse olen 1/8 osa romani ja itselläni on tumman ruskeat hiukset melkein mustat ja vihreän siniset silmät ja sen verran voin sanoa että esim omat romani sukulaiset pitävät yhtä paljon romanina kun tietävät että samaa verta löytyy verestä.

        Näytttää olevan Suomen kaaleet melko haaleita kaikki nykypäivänä. Liekö ainoat oikeat noita muualta tulleita, joita tuolla ulkona näkee istuskelemassa ja lehtiä tuputtamasssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytttää olevan Suomen kaaleet melko haaleita kaikki nykypäivänä. Liekö ainoat oikeat noita muualta tulleita, joita tuolla ulkona näkee istuskelemassa ja lehtiä tuputtamasssa.

        Tämä kyllä riippu ihan omasta romani suvusta. Jos romani suku on pysytellyt tekemään jälkeläisiä muitten romanien kanssa eikä "valtaväestön" verta ole tullut niin voi olla useimmiten sillon tummempi piirteiltään vaikka veressä olisikin se 1/8 romani verta. Kun jossain Etelä suomessa joku romani on ns puoliksi romani voi hänessä silti olla vähemmän sitä romani verta jos hänen sukunsa on mixattu valtaväestön kanssa se riippuu ihan miten veresi on jakautunut omien sukujen kesken.


    • heipä hei..

      No, en tiedä mitä tiedät romaneista, mutta toivottavasti saat selkoa hieman.

      Yleisesti ottaen perinteitä kunnioitetaan kyllä. Romanitavat ovat yleensä arvossa pidetty asia niillä, jotka ovat romanielämässä mukana. Jotkut noudattavat sääntöjä ja tapoja hyvinkin tiukasti ja joillain nuorilla on tyylinä suorastaan luokitella ihminen sen perusteella, miten pitkälti hän romanitapoja noudattaa. Toisaalla taas ne romanit, jotka ovat kasvaneet esimerkiksi valtaväestön parissa, eivät välttämättä osaa edes ajatella rupeavansa romanitavoille - eihän se olisi heille luonnollista. Eräs ystäväni on puoliksi romani, hän on saanut romanitapoihin kosketuksen isänsä kautta, mutta kuitenkin asuu äitinsä (joka on valkolainen) kanssa. Omalla tavallaan hän noudattaa romanitapoja, mutta silti on valtaväestön elämässä ja pukeutuu kuten valtaväestö.

      No niin. Hermoheikkoja ihmisiä ja anoppeja - ja tuo mitä nyt lyhyesti tuossa anoppisi käytöksestä kerroit - on tietysti jokaisessa ihmisryhmässä. Monenlaisia ihmisiä mahtuu mukaan myös romaneihin. Itse seurustelin romanimiehen kanssa kolmisen vuotta, ja nyt odotan hänelle lasta - emme siis enää seurustele. Hänen äitinsä on välillä ollut todella mukava ja ystävällinen minua (ja muita) kohtaan, mutta välillä taas vetää herneen nenään pienistäkin asioista. Ehkä anopin osa ei ole helppo, oli minijänä sitten kuka tahansa. Jokaisella on omat ongelmansa, mutta toivottavaa olisi kuitenkin tulla toimeen, oli se anoppi nyt sitten kuka tahansa. :)

      Perinteitä kyllä tosiaan kunnioitetaan jopa liiallisuuksiin saakka. On olemassa paljon sellaisia romanikulttuuriin kuuluvia asioita, jotka ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi, vaikka perimmäinen tarkoitus niillä onkin ihan joku muu. Osa romaneistakin näkee asian näin - osa taas ei suostu ajattelemaankaan niin. Moni on todella kaavoihinsa kangistunut, mutta samaa voinee huomata myös valtaväestössä. Onhan olemassa sellaisiakin ihmisiä jotka ihmettelevät, jos romani haluaa tehdä töitä. Ymmärrän heidän ajatuksensa toisaalta, mutta toisaalta on uskomatonta, että tämän päivän Suomessa saatetaan ihmetellä tuollaista. Jokainen on kuitenkin yksilö, yhteisössäkin. On kyllä totta, että romaninuorten pitäisi ajatella nimenomaan itseään enemmän asioissa, ja yksilönä olemiseen pitäisi panostaa.

      Kolmessa vuodessa kyllä tuli moni asia selväksi. Sitä aiemminkin olin romanien kanssa tekemisissä, mutta tekemisissä olo kaatui tiettyihin asioihin mistä en nyt tällä palstalla ala kirjoittamaan. Tällä hetkellä tilanteeni on sekava raskauden tähden. On ollut puhetta siitä, kuinka mies vie lapsen kasvamaan oman sukunsa keskelle tuosta noin vain - kyllä, sellaista on tapahtunut, ja se minulla mielessä onkin. Kunnioitan toki entistä seurustelukumppaniani ja hänen sukuaan yms., mutta kunnioitan myös omia oikeuksiani äitinä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mikäli lapsen isä haluaa olla lapsen elämässä mukana yms., niin varmasti hän joitain romanitapoja oppii ikään kuin pakostakin. Mutta romanitavat tai ei - opetan kuitenkin tulevan lapseni kunnioittamaan myös perussuomalaisia arvoja.

      • Puolikas vain

        "On ollut puhetta siitä, kuinka mies vie lapsen kasvamaan oman sukunsa keskelle tuosta noin vain - kyllä, sellaista on tapahtunut" Joo tollasta kuulemma pelkää naiset jos eromaan rupeevat ja kuitenkin yleens kaikki romaninaiset jota tunnen, lapset on uhomisista huolimatta äidillä.Sama juttu nillä joil romanin kanssa lapsia.

        Mitä tulee laki lastensuojelusta ja holhoojan/vnahemman asemasta.Niin se on saletisti sama romanille kuin muille,siinä ei päde selittelyt "tavoista" jos aletaan katso missä lapsen sopivin paikka on elää ja asua.

        Ei sun tarvai lapses vuoksi pelätä siis.Kunhan pidät älyttömiä juttuja vastaan puoles.


      • heipä hei..
        Puolikas vain kirjoitti:

        "On ollut puhetta siitä, kuinka mies vie lapsen kasvamaan oman sukunsa keskelle tuosta noin vain - kyllä, sellaista on tapahtunut" Joo tollasta kuulemma pelkää naiset jos eromaan rupeevat ja kuitenkin yleens kaikki romaninaiset jota tunnen, lapset on uhomisista huolimatta äidillä.Sama juttu nillä joil romanin kanssa lapsia.

        Mitä tulee laki lastensuojelusta ja holhoojan/vnahemman asemasta.Niin se on saletisti sama romanille kuin muille,siinä ei päde selittelyt "tavoista" jos aletaan katso missä lapsen sopivin paikka on elää ja asua.

        Ei sun tarvai lapses vuoksi pelätä siis.Kunhan pidät älyttömiä juttuja vastaan puoles.

        Toivon näin :) Tässä on koko päivän ollu väittelyt menossa entisen miehen kanssa jokaisesta asiasta, ei tule muuta kuin pahalle päälle...
        Mutta hyvää syksyn alkua sulle!


    • .....

      Minulla on miehenä romaani mutta hän ei elä romaani elämää.. meillä on kaksi ihanaa lasta..
      Välillä on hankalaa olla tekemisissä hänen sukulaisten kanssa mutta olenkin varmaan hieman jääräpää ja en anna heidän puuttua elämääni millaan tavalla siis säännöillä jne jne.. itseppä mies on ottanut valkolais akan itselleen :) Kunnioitan toki hänen vanhempiaan laittamalla tavallisen hameen päälle ennenkuin menen heille mutta omassa kotonani olen farkut jalassa kun he tulevat käymään.. lapsethan eivät saisi kutsua omia vanhempiaan äidiksi ja isäksi mutta kyllä minun lapseni kutsuvat.. tietysti minun on helppo näin sanoa koska mieheni ei elä romaanitavoilla..

      Tietysti ihmiset ovat erillaisia ja miten ihmiset asiaan suhtautuvat.. itse sanon että lapseni saavat kyllä isompana oppia romaanikulttuurin mutta romaanielämään en heita kasvata. olen sen verran katsonut sivusta heidän elämään ja todennut että vain harvalla romaanilla on oikeat elämän arvot!

      • rimsrams

        Että olet sitten naimisissa peräti kirjan kanssa?

        R O M A A N I !!!!?!?!?

        Oiskohan r o m a n i , mitään????


      • auts2

        veljeni dekkari.


      • heppu vaan....

        veri on aina vettä sakeempaa. kultuuri kasvaa veressä eikä yhteis kunta saisi sitä muukata niin että me muut tapaja kunniottavat tummat joutuisimme näitten heikkojen yksilöiden vuoksi häpeämään meidän kultuurin vanhempia edustajien tähden. mutta tietenkin maassa maan tavalla.


      • 13 + 18
        rimsrams kirjoitti:

        Että olet sitten naimisissa peräti kirjan kanssa?

        R O M A A N I !!!!?!?!?

        Oiskohan r o m a n i , mitään????

        Hei pöljät, ettekö tiedä, että se kirjoitettiin kahdella aa:lla vielä vähän aikaa sitten? Ihan sanakirjassakin. Kunnioitusta meille keski-ikäisille, kiitos!


      • 11 + 16
        auts2 kirjoitti:

        veljeni dekkari.

        Dekkari= salapoliisi. Miten sun etsiväveli tähän ketjuun liittyy, meinaatko tarjota sitä tutkimaan aloittajan tapausta? :D


    • järkyttynyt

      1/8 osa romani? Miten voit yleistää? "Mieheni luenteeltaan ei vaikuta romanilta", järkyttävää yleistystä! Voitko sanoa suomalaisista että kaikilla on samanlaiset luonteet!!! hohohijaa, ehdottaisin miehestä eroamista jos tämä 1/8 mustalaisuutta tuntuu niin järisyttävälle, jo miehenkin kannalta! Omaa kokemusta löytyy kun olen ollut pienenä hoidossa perheessä jossa isä oli romani ja äiti suomalainen, lapsien luenteet kaikilla oli erilaiset, ei voi sanoa että mikä piirre on romanielta "perittyä" tai mikä suomalaisilta

    • nauretavaa....

      Ensinnäkin miehesi ei edes ole romaani vaan hänellä on romaneja suvussaan. Jos äidin puolelta hänen mummonsa tai vaarinsa on mustalainen puoliksi niin hänessä ei juurikaan enään romaaniverta ole. joten älä ole huolissasi et ole saanut mustalaista mieheksesi jos sitä kerran kauhistelet.
      Tässä minun kertomukseni. Ensimmäinen mieheni oli puolimustalainen ja täysin holtiton ja vastuuntunnoton, mutta niin oli hänen koko sukunsakin samanlaisia. Nyt minulla on kokomustalainen miehenäni ja aivan vastakohta tälle ensimmäiselle. Mieheni Huolehtii minusta ja lapsista. Käy töissä ja eletään aivan tavallista perhe-elämää.Eli meitä kaikkia on joka junaan. ei pidä yleistää.

    • Marutzella*

      Riippuu lähinnä siitä, kuinka paljon se sun miehesi kokee olevansa romani. Eli kokeeko hän olevansa romani, tai osittain romani, vai ihan vain "perussuomalainen". Jos mustalaisuus ei vaikuta hänen elämäänsä millään tavoin, niin koko asiaa ei välttämättä edes kannata sen kummemmin miettiä. Parasta tietysti olisi, jos kysyisit siltä mieheltäsi suoraan, että miten hän asian kokee ja tuntee, vai onko edes ajatellut koko asiaa.

      Ilmeisesti kuitenkaan miehesi ei pidä sitä romani- osaansa kovin merkityksellisenä tai isona juttuna, koskapa sait asiasta kuulla vasta kihlajaisissa.

      "Romaniveren" määrä on sinänsä niin vähäinen, että minä en ainakaan lähtisi sen perusteella luokittelemaan esim. miestäsi tai edes hänen äitiäänkään, romaniksi. Siis jos suvussa kerran romaneita on nimenomaan hänen äitinsä puolelta.

      Romaneista löytyy pahasisuisia ja äärimmäisen kilttejä ihmisiä, ihan kuten mistä tahansa muustakin kansasta... Ei ole olemassa mitään tiettyä "romaniluonnetta", eli ei romanit ole tietynluontoisia. Eläväisyys ja tunteella eläminen on monelle romanille ominaista, mutta sanavalintani on tällainen nimenomaan siksi, että yleistää ei voi. Romanit on yksilöitä, ihan kuin kaikki "valkolaisetkin". Toivoisin, että muistaisit tämän. :)

      Eli lähinnä se, että ihan varmasti Suomesta löytyy ihmisiä, jotka on kokeneet todellista onnea romanipuolisonsa kanssa, ja sitten löytyy myös aivan varmasti niitä, joilla kokemukset on huonompia. Ja tässä on kyse vain ja ainoastaan siitä, millainen se toinen ihminen on. Ei niinkään siitä, onko hän romani vai eikö ole.

      Eikö sitä paitsi pitäisi periaatteessa olla aivan sama, onko miehesi osittainen romani vai eikö, jos kerran rakastat häntä ja olet hänen kanssaan onnellinen, ja hän on sinulle hyvä kumppani? :)

      • kaikenlaistasitä

        Edellisen kirjoittajan kanssa. Mustalaisuus koostuu "verestä", kulttuurista, kasvatuksesta ja yhteisöllisyydestä. Mikään tekijä näistä ei tee mustalaista vaan kaikki yhdessä, se että kulttuuriin kasvetaan ja kasvatetaan yhteisössä sekä verenperintö tietysti. Jos sinulla on vain 1/8 mies niin ei taida onni kauas kantaa.. :D Ihan älytöntä puhua montako osaa mustalaisverta on. Sitä joko on tai ei ole. Puolimustalaiset, varttimannet.. mikäs tämä 1/8 osaa sitten mahtais olla? Jos et ole huomannut että miehesi on mustalainen ennenkuin kihlajaisissa, niin epäilempä vahvasti että sillä on minkään valtakunnan merkitystä mihinkään asiaan! Pöllöpää... :D :D


      • Tumma järkytys

        "Ilmeisesti kuitenkaan miehesi ei pidä sitä romani- osaansa kovin merkityksellisenä tai isona juttuna, koskapa sait asiasta kuulla vasta kihlajaisissa."

        Minä olin tutustumassa erääseen nuoreen mieheen seurustelu- ja suoraan sanottuna avioitumismielessä. Kyllä meidänkin tutustuminen oli tosi pitkällä ennen kuin sain kuulla mustalaisuudesta. Ehkä sitä oli jollain tavalla rivien väleistä tuotu esiin aiemminkin, mutta itse jouduin asian erinäisten vaiheiden jälkeen arvaamaan. Olen aika paljon miettinyt, miksi asiat menivät näin. Jos mustalaisuus olisi paljastettu heti, niin ehkä olisin miettinyt ko. ihmistä ensisijaisesti mustalaisena ja ihastuminen olisi ollut vaikeampaa. Nyt mietin miestä ensin muiden linssien läpi ja ihastuin häneen ennen tietoa hänen taustastaan. Jotenkin ymmärrän, miksi hän toimi näin. Samanaikaisesti kuitenkin tunnen itseni jotenkin petetyksi, sillä mustalaiskulttuuri on melko mutkikas eikä se meille valkolaisnaisille ole mitenkään helposti omaksuttavissa.


    • !!!!!!!!

      jätä se!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Varttimanne

      Itsehän olen 1/4 romani, kuulemma. Äitini on puoliksi romani, mutta on adoptoitu jo vauvana ihan tavalliseen valkolaisperheeseen, joten mustalaiskulttuuri on meille täysi tuntematon. Tämä romanius ei meillä näy missään. No, äidillä ruskeina silminä ja vähän tummempana ihonvärinä, mutta minä olen kuin kuka tahansa suomalainen sinisilmä.

      Juttuni pointtina oli siis se, että vaikka perimässämme on romania, niin kulttuurissamme ja ympäristössämme ei pätkääkään. Kaikkein oleellisinta aloittajalle on se, onko miehesi kasvanut romanikulttuurissa vai ei. Siitä voit sitten vedellä johtopäätöksiä.

      • Ruskeina silminä???

        Sinulle tiedoksi, monelta 100 % suomalaiseltakin löytyy ruskeat silmät... Lisäksi esim. valkoisista italialaisista ja espanjalaisista isompi osa on ruskea- kuin sinisilmäisiä! Eli eipä taida tuo "ruskeat silmät" kelvata romanin tunnuspiirteeksi.


    • jeeno,,,

      no aika kaajeita tuntuu olevan, jos mieheskii veres virtaa vaa noin vähä kaaleitten verta ja anoppiskii on vaan vartti,,, kyllä sit voi korkeintaa ruveta kattelee, jos ois ees puolikas,, Kaikki riippuu siitä onko he eläneet kaaleitten elämässä...

    • valkolainen nainen

      Ei sitä mustilaisverta tarvitse olla kuin se tippa ja se näkyy.Pysyn kyllä kaukana moisista ja suosin suomalaista en intiasta aikoinaan karkotettuja hylkiöitä!!

    • Anonyymi

      Minulla aikoinaan oli romani avovaimona.
      Kun aloimme seurustelemaan ja homma meni vakavaksi niin keskustelin naisen isän ja veljien kanssa suoraan että en ota heidän tapojaan omakseni. Puolisko tekee niinkuin itse haluaa ja en puutu siihen. Joko hyväksyvät tai ei mutta yhdessä ollaan.
      Ymmärrys oli kummankin puolen sama, joten kaikki hyvin.
      Vuosien varrella tuli puoliskolla sääntöjä mitä ei voinut rikkoa ja ymmärsin sen...no broblemo

    • Anonyymi

      Äiti on vanhanaikainen 1/4.... shillälailla

    • Anonyymi

      Minä olen ihan hullaantunut romaninaisiin.
      Muutamalla ystävällä on romanivaimo.
      Ne silmät ja tummanruskeat hiukset..kiltteys ja luusto yleisesti on lähes täydellinen.
      Mä sulan aina kun romani nainen puhuu ja katsoo silmiin.
      Vastaisin aina joo...kyllä..
      Suvun kanssa pärjää aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe