näyttely läskit

kummajaihme

Katsein tuossa rotikka voittajia ja rotunsa parhaita ulko- ja kotimaasta... Miksi ihmeessä läskit pärjää? Kun koiralla on suora mahalinja koira on lihava! Näkeehän sen kuvista läskejä koiria ne on. Samat ihmiset sitten ihmettelevät näyttelyissä, jotka ovat koiransa näyttelykuntoon lihottaneet, että on se kumma homma kun kyynärät ei kestä meidän koiralla tai oletteko huomanneet että rotikoiden keski-ikä on laskenut.... Turha puhua jostain massasta massa=läski! Lihakset on aivan eri juttu kuin hyllyvä läski!

15

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kanssasi aivan samaa mieltä, näyttelyrotikat ovat usein ylipainoisia, osa jopa suoraan sanottuna läskejä.

      Monet tuomarit - etenkin keski-Euroopan, mm. saksalaiset tuomarit - arvostavat ISOJA rotikoita. Ja kun omistaja haluaa luonnollisesti hyvän arvostelun koirastaan, niin se viedään näyttelyyn isossa kunnossa. On paljon rotikkaharrastajia, jotka tarkoituksella lihottavat koiransa näyttelyjä varten ja näyttelyn jälkeen taas laihduttavat koiransa normimittoihin. Tiedä sitten kuinka järkevää se on.

      Mutta totuus on kuitenkin se, että tuomarit arvostavat niitä isoja rotikoita ja sellaisella ns. normipainoisella rotikalla ei hyviä tuloksia saada. Eli arvosteluperiaatteiden tulisi muuttua.

      Rotikka on minulle pikemminkin käyttökoira, mutta toki se pärjää myös näyttökoirana. Rotikka ei yksinkertaisesti pärjää käytössä (=haku, jälki jne.) jos se on läski, koska läskissä kunnossa oleva koira ei yksinkertaisesti vaan jaksa tehdä töitä.

      Koiralla saa ja pitääkin olla hyvä lihaskunto, mutta se ei missään tapauksessa tarkoita höllyvää läskiä, vaan lihasta. Koira on sopivassa kunnossa kun ne kylkiluut tuntuvat KEVYESTI painamalla, eivät siis saa törröttää, mutta ei niitä pidä joutua kaivamaankaan sieltä koiran kyljestä.

    • Rottweileristi

      on ollut tuolla lemmikkipalstoilla rottweilereiden osiossa. Kyllähän se ylipaino on ihmisillekin vaarallista (itte oon pullukka=), mutta omistajahan sen koiransa ruokkii. Ei meidän neiti ainakaan osaa itse jääkaapin ovea avata, vaikka aika neiti näpsä onkin!

    • oikea rakenne

      Kysymys:
      "Miksi ihmeessä läskit pärjää? Kun koiralla on suora mahalinja koira on lihava! Näkeehän sen kuvista läskejä koiria ne on."

      Ja tässä vastaus:
      Rotikalla kuuluu olla suora vatsalinja koska rintakehän kuuluu olla pitkä, tästä syystä vatsalinjan ei pidä nousta ylös.

      Kannattaa tutustua rotumääritelmään ulkomuodon osalta tässä tapauksessa ettei leimaa kaikkia rottweilereita lihaviksi tietämättömyyttään.

      http://www.rottweiler.fi/rottweiler.htm

      • kummajaihme

        Miten sitten on mahdollista että oma rotikka poika 3v syö kuin hevonen, noin 1,5 kertaa määrätyn mutta ei ole läski. Koira saa liikuntaa päivittäin noin 4-8km. Voin suoraan sanoa että vatsalinja vetäytyy ylös päin.... Lihasta on vaikka muille jakaa. Koiran olemus on "tiivis" ei höllyvä niin kuin noista voittaja kuvista voi sanoa. Kuuluko rotikan olla sellainen muodoton tankki? Katsokaapa koiran luuston rakennetta, millä muulla kuin läskillä on selvitettävissä se että vatsalinja ei vetäydy? Onko siis rotumääritelmän vastaista antaa rotikalle liikuntaa? Katsokaapa suojelukoulutettuja rotikoita, ero näyttely voittajiin on aivan käsittämättömän suuri! Ollaanko rotikkaakin jalostamassa piloille vain ihmisten "kauneusihanteiden" tähden? Sheeferille näin on käynyt/käymässä toivottavasti ei rotikalle!


      • dopperweiler
        kummajaihme kirjoitti:

        Miten sitten on mahdollista että oma rotikka poika 3v syö kuin hevonen, noin 1,5 kertaa määrätyn mutta ei ole läski. Koira saa liikuntaa päivittäin noin 4-8km. Voin suoraan sanoa että vatsalinja vetäytyy ylös päin.... Lihasta on vaikka muille jakaa. Koiran olemus on "tiivis" ei höllyvä niin kuin noista voittaja kuvista voi sanoa. Kuuluko rotikan olla sellainen muodoton tankki? Katsokaapa koiran luuston rakennetta, millä muulla kuin läskillä on selvitettävissä se että vatsalinja ei vetäydy? Onko siis rotumääritelmän vastaista antaa rotikalle liikuntaa? Katsokaapa suojelukoulutettuja rotikoita, ero näyttely voittajiin on aivan käsittämättömän suuri! Ollaanko rotikkaakin jalostamassa piloille vain ihmisten "kauneusihanteiden" tähden? Sheeferille näin on käynyt/käymässä toivottavasti ei rotikalle!

        eipä kuulu vastausta tyhjentävään kommentiisi.... Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Minä olen omistanu dopperin ja nyt rotikan, kummassakin rodussa on järjetön ihannointi läskejä koiria kohtaan! Läski koira on sairas koira. Anna vaan liikuntaa koirallesi eikä se haittaa jos vatsalinja vetäytyy... veikkaampa että sinun koirasi elää paljon pitempään kuin pullamössöllä ja suolavedellä turvotetut näyttely valiot! Minä en koiraani näyttelyyn vie enää ikinä... oli nimittäin niin sairasta touhuu edellisessä näyttelyssä.


      • oikea rakenne
        dopperweiler kirjoitti:

        eipä kuulu vastausta tyhjentävään kommentiisi.... Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Minä olen omistanu dopperin ja nyt rotikan, kummassakin rodussa on järjetön ihannointi läskejä koiria kohtaan! Läski koira on sairas koira. Anna vaan liikuntaa koirallesi eikä se haittaa jos vatsalinja vetäytyy... veikkaampa että sinun koirasi elää paljon pitempään kuin pullamössöllä ja suolavedellä turvotetut näyttely valiot! Minä en koiraani näyttelyyn vie enää ikinä... oli nimittäin niin sairasta touhuu edellisessä näyttelyssä.

        Eipä kannata tänne enempää kirjoittaa, kun ei ymmärretty edellistäkään kirjoitusta.

        Siihen en mielestäni ottanut kantaa onko näyttelyissä lihavia vai laihoja koiria vaan siihen minkälainen rotikan KUULUU olla rotumääritelmän mukaan. Eli vatsalinjan tulisi olla jokseenkin suora aikuisella koiralla koiran olematta silti läski.
        Koittakaa lukea se rotumääritelmä ja ymmärtää se ennenkuin taas jatkatte vänkäämistä.


      • dopperweiler
        oikea rakenne kirjoitti:

        Eipä kannata tänne enempää kirjoittaa, kun ei ymmärretty edellistäkään kirjoitusta.

        Siihen en mielestäni ottanut kantaa onko näyttelyissä lihavia vai laihoja koiria vaan siihen minkälainen rotikan KUULUU olla rotumääritelmän mukaan. Eli vatsalinjan tulisi olla jokseenkin suora aikuisella koiralla koiran olematta silti läski.
        Koittakaa lukea se rotumääritelmä ja ymmärtää se ennenkuin taas jatkatte vänkäämistä.

        Niin ja edellinen kirjoittaja kirjoitti että jos koiran vatsalinja on suora koira on läski, kuten asia onkin. Rotumääritelmä on aika hakoteillä jos koiran pitää olla läski eli sairas! Oletko siis sitä mieltä että rotumääritelmä on oikea koiran kannalta?


      • oikea rakenne
        dopperweiler kirjoitti:

        Niin ja edellinen kirjoittaja kirjoitti että jos koiran vatsalinja on suora koira on läski, kuten asia onkin. Rotumääritelmä on aika hakoteillä jos koiran pitää olla läski eli sairas! Oletko siis sitä mieltä että rotumääritelmä on oikea koiran kannalta?

        Rotumääritelmässä lukee:
        "Alalinja ja vatsa: Vatsalinja ei ole ylösvetäytynyt."

        Ja vastaus dopperweilerin kysymykseen; Olen sitä mieltä että rotumääritelmä on oikea.
        Siinä mainitaan, että;
        "Se on vankkarakenteinen koira, ei raskas eikä kevyt, ei myöskään korkearaajainen eikä ilmava. Sopusuhtainen, tasapainoinen, tanakka ja vahva olemus ilmentää suurta voimaa, liikkuvuutta ja kestävyyttä."

        Läskillä koiralla tuskin näitä ominaisuuksia on.
        Suora vatsalinja rottweilerilla ei automaattisesti merkitse sitä, että koira on lihava. Se saattaa olla merkki myös siitä, että koira on oikea rakenteinen luustoltaan.

        Rotumääritelmässä mainittuja virheitä:
        "Rintakehä: litteäkylkinen tai tynnyrimäinen; selvästi ylösvetäytynyt vatsalinja."

        Enempää en jaksa kinata ellet itse jaksa lukea edes rotumääritelmää ja sisäistää sitä.


      • kummajaihme
        oikea rakenne kirjoitti:

        Rotumääritelmässä lukee:
        "Alalinja ja vatsa: Vatsalinja ei ole ylösvetäytynyt."

        Ja vastaus dopperweilerin kysymykseen; Olen sitä mieltä että rotumääritelmä on oikea.
        Siinä mainitaan, että;
        "Se on vankkarakenteinen koira, ei raskas eikä kevyt, ei myöskään korkearaajainen eikä ilmava. Sopusuhtainen, tasapainoinen, tanakka ja vahva olemus ilmentää suurta voimaa, liikkuvuutta ja kestävyyttä."

        Läskillä koiralla tuskin näitä ominaisuuksia on.
        Suora vatsalinja rottweilerilla ei automaattisesti merkitse sitä, että koira on lihava. Se saattaa olla merkki myös siitä, että koira on oikea rakenteinen luustoltaan.

        Rotumääritelmässä mainittuja virheitä:
        "Rintakehä: litteäkylkinen tai tynnyrimäinen; selvästi ylösvetäytynyt vatsalinja."

        Enempää en jaksa kinata ellet itse jaksa lukea edes rotumääritelmää ja sisäistää sitä.

        No en tiedä... kuten kirjoitin minun koirani saa liikuntaa todella paljon. Lihaksikas könsikäshän tuo on... siis todella lihaksikas. Läskiä ei ole yhtään tai rotumääritelmän mielestä massaa joka ilmentää voimaa. Koiran vatsalinja vetäytyy muttei samalla tavalla kuin esim syvä rintaisella dopperilla. Voisitko hiukan selventää miten oikea luusto vaikuttaa siihen ettei vatsalinja vetäydy? Tunnut kuitenkin olevan perillä nistä asioista?


      • oikea rakenne
        kummajaihme kirjoitti:

        No en tiedä... kuten kirjoitin minun koirani saa liikuntaa todella paljon. Lihaksikas könsikäshän tuo on... siis todella lihaksikas. Läskiä ei ole yhtään tai rotumääritelmän mielestä massaa joka ilmentää voimaa. Koiran vatsalinja vetäytyy muttei samalla tavalla kuin esim syvä rintaisella dopperilla. Voisitko hiukan selventää miten oikea luusto vaikuttaa siihen ettei vatsalinja vetäydy? Tunnut kuitenkin olevan perillä nistä asioista?

        kummajaihme
        Katso jo aiemminkin antamani rotumääritelmä linkki: http://www.rottweiler.fi/rottweiler.htm
        Toisiksi ylin on kuva jossa on piirretty rottweiler ja missä näkyy koiran luusto. Huomaat, että kun rintakehä on oikean mittainen niin sen jälkeen ei jää vatsalle tilaa vetäytyä ylöspäin. Tähän vaikuttaa myös lantio ja sen rakenne. Jos jostain löydät syvärintaisen koiran vaikka dobberin vastaavanlaisen kuvan, niin niitä vertailemalla huomaat selkeän eron miksi rotikka vaikuttaa lihavalta ja dobermanni laihalta.
        Oikeastaan ainoa varma tapa todeta lihavuus on koitella käsin.
        Tästä voisi pitää vaikka kuinka pitkän luennon eri versioista luuston vahvuudesta ja sen vaikutuksesta lihasten kokoon sekä sohvakoirista joilla ei ole lihaksia juuri lainkaan jne. Ja niistä (joistakin) ylisyötetyistä näyttelykoiristakin.


      • kummajaihme
        oikea rakenne kirjoitti:

        kummajaihme
        Katso jo aiemminkin antamani rotumääritelmä linkki: http://www.rottweiler.fi/rottweiler.htm
        Toisiksi ylin on kuva jossa on piirretty rottweiler ja missä näkyy koiran luusto. Huomaat, että kun rintakehä on oikean mittainen niin sen jälkeen ei jää vatsalle tilaa vetäytyä ylöspäin. Tähän vaikuttaa myös lantio ja sen rakenne. Jos jostain löydät syvärintaisen koiran vaikka dobberin vastaavanlaisen kuvan, niin niitä vertailemalla huomaat selkeän eron miksi rotikka vaikuttaa lihavalta ja dobermanni laihalta.
        Oikeastaan ainoa varma tapa todeta lihavuus on koitella käsin.
        Tästä voisi pitää vaikka kuinka pitkän luennon eri versioista luuston vahvuudesta ja sen vaikutuksesta lihasten kokoon sekä sohvakoirista joilla ei ole lihaksia juuri lainkaan jne. Ja niistä (joistakin) ylisyötetyistä näyttelykoiristakin.

        Näinhän se on... Koirallani vatsalinja vetäytyy kuten tuolla koiralla joka on etusivulla... ehkä hiukan enemmän. Olen kuitenkin nähnyt näyttelyissä ja voittajakuvissa koiria joiden vatsalinja on aivan suora! Ei kai se ole tarkoitus? Omasta mielestäni rotikan tulee olla lihaksikas tiivis koira.... Ei höllyvää ihraa.


      • Rwu
        kummajaihme kirjoitti:

        Näinhän se on... Koirallani vatsalinja vetäytyy kuten tuolla koiralla joka on etusivulla... ehkä hiukan enemmän. Olen kuitenkin nähnyt näyttelyissä ja voittajakuvissa koiria joiden vatsalinja on aivan suora! Ei kai se ole tarkoitus? Omasta mielestäni rotikan tulee olla lihaksikas tiivis koira.... Ei höllyvää ihraa.

        Juuri niin Rottweiler pitäisi olla lihaksikas, keskikokoa ja niin edespäin mutta kun ei ole. Suurin osa koirista on mallia ei lihaksia mutta laardia on kyllä. On turha selitellä että kyllä mun koiralla on lihasta ja kilot huitelee 60kg luokassa.
        Suomessa alkaa olla pula kunnon rotikoista. Kennelit tuijottaa ulkomuotoa ja unohtaa ne tärkeimmät seikat koirasta. Mitä helvettiä tekee rotikalla joka alistuu lähes jokaisen ihmisen edessä? Tai hermot on luokkaa "en omista"
        Lueskelin käyttökokeen tuloksia kun sattuu olemaan lähes kaikki 80 luvun rottweiler lehdet kaapissa ja verailu 2000-luvun rotikkaan tekee jo pahaa. Hermorakenne on mennyt alas pahasti, puolustus alkaa puuttumaan pikkuhiljaa.. Niin juu kaiken huippu on Rottweiler on perhekoira? Mitä vi...a? Rotikka on edeleen ja aina tulee olemaan yhden ihmisen koira.


      • asiaa, lopu soopaa..
        Rwu kirjoitti:

        Juuri niin Rottweiler pitäisi olla lihaksikas, keskikokoa ja niin edespäin mutta kun ei ole. Suurin osa koirista on mallia ei lihaksia mutta laardia on kyllä. On turha selitellä että kyllä mun koiralla on lihasta ja kilot huitelee 60kg luokassa.
        Suomessa alkaa olla pula kunnon rotikoista. Kennelit tuijottaa ulkomuotoa ja unohtaa ne tärkeimmät seikat koirasta. Mitä helvettiä tekee rotikalla joka alistuu lähes jokaisen ihmisen edessä? Tai hermot on luokkaa "en omista"
        Lueskelin käyttökokeen tuloksia kun sattuu olemaan lähes kaikki 80 luvun rottweiler lehdet kaapissa ja verailu 2000-luvun rotikkaan tekee jo pahaa. Hermorakenne on mennyt alas pahasti, puolustus alkaa puuttumaan pikkuhiljaa.. Niin juu kaiken huippu on Rottweiler on perhekoira? Mitä vi...a? Rotikka on edeleen ja aina tulee olemaan yhden ihmisen koira.

        Vatsalinjan nouseminenkin voi olla periytyvä ominaisuus. Rottweilerin ROTUMÄÄRITELMÄÄN on iät ja ajat kuulunut "ei nouseva vatsalinja". Koiran ei tarvitse olla läski vaikka sillä olisi hoikkanakin niin tasainen vatsalinja että se on LÄHES suora.
        Läski on asia erikseen, ja totta on että osassa näyttelyitä tuomarit suosivat aivan liian lihavia koiria.

        Ja nämä "keski-Eurooppalaiset ja SAKSALAISET" läskejä suosivat tuomarit(???), sattuvat jotkut olemaan vaan rotumme harvoja ja valittuja erikoistuomareita (ADRK) joilla nyt sattuu vaan olemaan sitä näkemystä millainen RW:n kuuluisi olla. ;)

        Kyllä hyväkuntoinenkin, lihaksikas, treenaava rotikka voi pärjätä isoissakin näyttelyissä palkinnoille saakka. Nähty on.

        Niin ja tuosta puolustusvietistä.
        Sellaisia koiria joilla on kunnolla niitä ominaisuuksia suojelun treenaamiseen on ollut viime vuosina kuulemma vain muutama.
        Se "yksi ylitse muiden" myytiin kuitenkin toiseen maahan, missä sittemmin kuoli. Vaikka noiden ominaisuuksien vaatijoita palstoilla riittää, eipä halunnut kukaan ostaa ja jättää koiraa tänne jalostukseen. Miksi? Kuka haluaa rotikan jolle merkitse kärpäsen kakan vertaa kuka on esim puruissa narunjatkeena???? Kuka semmoisen elukan haldaa kun se päättää jotakin. Minne myyt sellaisilla ominaisuuksilla varustetut pennut? Kyllä se Yrjöläkin jotakin tästä rodusta tietää.
        Kannattaa miettiä, ennen kuin näistäkin asioista pitkin palstoja nuristaan. ;)

        Tietenkään rottweiler ei saa olla häiritsevän epävarma, arka tai hermostunut. Sellaisista ominaisuuksista pitäisi pyrkiä pois.


      • oikea rakenne
        Rwu kirjoitti:

        Juuri niin Rottweiler pitäisi olla lihaksikas, keskikokoa ja niin edespäin mutta kun ei ole. Suurin osa koirista on mallia ei lihaksia mutta laardia on kyllä. On turha selitellä että kyllä mun koiralla on lihasta ja kilot huitelee 60kg luokassa.
        Suomessa alkaa olla pula kunnon rotikoista. Kennelit tuijottaa ulkomuotoa ja unohtaa ne tärkeimmät seikat koirasta. Mitä helvettiä tekee rotikalla joka alistuu lähes jokaisen ihmisen edessä? Tai hermot on luokkaa "en omista"
        Lueskelin käyttökokeen tuloksia kun sattuu olemaan lähes kaikki 80 luvun rottweiler lehdet kaapissa ja verailu 2000-luvun rotikkaan tekee jo pahaa. Hermorakenne on mennyt alas pahasti, puolustus alkaa puuttumaan pikkuhiljaa.. Niin juu kaiken huippu on Rottweiler on perhekoira? Mitä vi...a? Rotikka on edeleen ja aina tulee olemaan yhden ihmisen koira.

        juu_u kirjoitti:
        "Suurin osa koirista on mallia ei lihaksia mutta laardia on kyllä. On turha selitellä että kyllä mun koiralla on lihasta ja kilot huitelee 60kg luokassa.
        Suomessa alkaa olla pula kunnon rotikoista. Kennelit tuijottaa ulkomuotoa ja unohtaa ne tärkeimmät seikat koirasta."

        Suomessa ei ole pula kunnon rotikoista vaan liikatuotannon kautta kunnon omistajista.
        Et kai tosissasi väitä, että on "kennelin" vika jos koiranomistaja syöttää sen lihavaksi eikä viitsi sitten edes tarpeeksi liikuttaa koiraa, että lihakset kehittyisivät.
        Sanoisin, että semmoinen koira kuin omistajansakin.


      • Bar
        oikea rakenne kirjoitti:

        juu_u kirjoitti:
        "Suurin osa koirista on mallia ei lihaksia mutta laardia on kyllä. On turha selitellä että kyllä mun koiralla on lihasta ja kilot huitelee 60kg luokassa.
        Suomessa alkaa olla pula kunnon rotikoista. Kennelit tuijottaa ulkomuotoa ja unohtaa ne tärkeimmät seikat koirasta."

        Suomessa ei ole pula kunnon rotikoista vaan liikatuotannon kautta kunnon omistajista.
        Et kai tosissasi väitä, että on "kennelin" vika jos koiranomistaja syöttää sen lihavaksi eikä viitsi sitten edes tarpeeksi liikuttaa koiraa, että lihakset kehittyisivät.
        Sanoisin, että semmoinen koira kuin omistajansakin.

        Ovat yleensä rodun omaavia ja lihaksikkaita rodun edustajia. Yleensä ne "läskit" eivät pärjää kehässä ;) (mutta voin olla väärässäkin)
        Oma koirani lihosi nuorena ja ruoka piti vaihtaa. Nytten koira on liian tiukassa kunnossa, ei tipu eriä sen vuoksi. Joten pitää vaihtaa ruoka taas. No elämä on.. =))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe