Hulluksi tulossa

-50

Niin se välillä tuntuu,mikään ei kiinnosta,jatkuvat kivut tekevät elämästä painajaisen.Mistä tämä turvotus ja kiputilat kehossa johtuvatkaan? Ja kuinka kauan tätä painajaista kestää? Luettuani tätä palstaa,tulin siihen tulokseen,että nämä oireet ovat perin yksilöllisiä.Itselläni tuntuvat menevän nämä oireet ikäänkuin väärässä järjestyksessä.Nelikymppisenä alkoivat kuumat aallot,en edes tajunnut asiaa ennen kuin vuosien jälkeen,että sitähän ne olivatkin.Kuukautiset alkoivat harventua noin vuosi sitten,oltuaan siihen asti täsmällisin väliajoin.Ja samalla alkoivat nämä kiputilat keholla.Välillä tuntuu,että ei ole kohtaa kehossa,mikä ei olisi kipeä.Tätä jatkunut jo noin vuoden.Mieliala ei enää paljoa heittele,jatkuva alakulo päivästä päivään.En enää ihmettele,jos viisikymppisillä naisilla on taipumusta itsetuhoon ja alkoholismiin.En olisi uskonut,että tämä vaihdevuosi aika voi olla näin kamalaa.Tuntuu kuin olisi vieraassa kehossa.

31

9742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuunnellen

      itse olen syönyt vahvoja B-porevitamiineja, hermovitamiinina jo muutaman vuoden ajan lähes päivittäin. Alkoholia en juurikaan ota kun elimistö on muutenkin äärirajoilla väsymyksestä. Hedelmiä, yleensä omena, syön päivittäin. Muutenkin olen lisännyt basilikan, tillin, persiljan ym kasvisten käyttöä. Suolaa käytän enemmän kuin suositellaan. Leipä on täysruis, hiivaton. Makeita leivoksia en käytä.Suklaata tulee syötyä pieniä määriä, tekee hyvää kuiville limakalvoille. Viikonloppuisin lepään pitkään. Aamusta nousen aikaisin ja illalla menen aikaisin nukkumaan.

    • 50+

      Kuulostaapa tutulta nuo sinun oireesi. Jalkoja, erityisesti pohkeita särkee jatkuvasti. Minulla kolottaa myös lantioita, yöllä herään monesti kun käännän kylkeä ja sattuu. Kuumia aaltoja ja hikoilua riittää joka lähtöön. Kiinnostuksen puute ja vähän masentaakin joskus. Pääkin tuntuu raskaalta eikä ajatus oikein juokse. Turvotusta on vähän mutta olen huomannut painoni pudonneen muutaman kilon, mikä on hyvä asia. Muistan kun äitini oli tässä iässä, hänellä oli paljon kipuja, sydämentykytyksiä ja aika pahalla päällä kokoajan.Ihmettelin silloin kovasti mikä äidille oli tullut. Hän teki tosi raskasta ruumiillista työtä niin että sekään ei auttanut vv.oireisiin. Korvaushoitoa hän ei käyttänyt. Sairastui rintasyöpään ja kuoli 63vuotiaana. Nyt kun itse kamppailee näiden oireiden kanssa, ymmärtää oman äidin silloisen tilanteen erittäin hyvin.

      • aloittaja

        Näkyy olevan siskoilla samoja ongelmia kuin itsellänikin.Olen harkinnut jotain korvaushoitoa,hormooneja ne varmaankin ovat,mutta pelottaa niiden vaikutus.Mietityttää tekeekö ne olon entistä sekavammaksi,monenlaista kertomusta niidenkin käytöstä täällä on saanut lukea.
        Ajatus ei todellakaan aina välillä juokse,ja muistikin pätkii.Harmittaa kyllä tälläinen olotila,olen perusluonteeltani iloinen ja elämänmyönteinen,mutta se perus minä on kadonnut jonnekkin...palaakohan sitä enää koskaan normaaliksi..


      • anelma
        aloittaja kirjoitti:

        Näkyy olevan siskoilla samoja ongelmia kuin itsellänikin.Olen harkinnut jotain korvaushoitoa,hormooneja ne varmaankin ovat,mutta pelottaa niiden vaikutus.Mietityttää tekeekö ne olon entistä sekavammaksi,monenlaista kertomusta niidenkin käytöstä täällä on saanut lukea.
        Ajatus ei todellakaan aina välillä juokse,ja muistikin pätkii.Harmittaa kyllä tälläinen olotila,olen perusluonteeltani iloinen ja elämänmyönteinen,mutta se perus minä on kadonnut jonnekkin...palaakohan sitä enää koskaan normaaliksi..

        täällä sama homma,aina on vitutus päällä,kun on niin väsyny,huonosti nukutut yöt ne eniten rassaa,sitähän pitäis opetella rentoutumaan,onko teillä vinkkejä.


    • surkea

      kankeus ja kipu joka paikassa. Ensioire oli jalkapohjakipu aamuisin ja rasituksessa. Vähitellen meni selkä niin kankeaksi, että suihkussa käyminenkin on jotenkin kamalan rasittavaa, selän kiertoliikkeet eivät onnistu kuin hitaasti. Sukkia tai kenkiä ei saa enää jalkaan kuin istualtaan. Reidet ovat iltaisin niin arat takaa, ettei pysty mökillä puuceessä istumaan kovalle alustalle. Öisin särkee toisinaan lonkkia. Mikään liikunta ei auta, vaan joskus pahentaa ja joskus ei. Yritän liikkua paljon, mutta köpöttelen jo sadan metrin kävelyn jälkeen kuin vanha mummo. Onneksi kädet ja sormet toimivat vielä kunnolla. Kumpa joskus vielä onnellisena päivänä kykenisin juoksemaan ja pääsisi kyykkyynkin. Tunnen itseni todella raihnaiseksi, enkä käsitä miten näin pääsi käymään.

      • 50+

        Olen miettinyt,auttaisikohan hormoonikorvaushoito näihin oireisiin?? Niistä puhutaan kyllä paljon että toisille auttaa ja toisille ei.


      • Gynelle mars
        50+ kirjoitti:

        Olen miettinyt,auttaisikohan hormoonikorvaushoito näihin oireisiin?? Niistä puhutaan kyllä paljon että toisille auttaa ja toisille ei.

        Hei. Ihan satavarmasti hormonihoito auttaa teidän kummankin kirjoittajan oireisiin! Itselläni oli ihan samanlaiset oireet ja sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, kun jäseniä ja niveliä kolotti koko ajan, masensi ja hirveä uupumus jne. Sain Estrena-geeliä, jota käytettyäni (vielä hyvin pieni annos) n. 6 viikkoa, kaikki nuo em. oireet katosivat! Luulin etten enää koskaan näe tervettä päivää, mutta niin vain olen nähnyt ja monta. Geeli on poistanut masennuksenkin. Kun kohtu on tallella, pitää ottaa keltarauhashormonia. Paras on minulle ollut luonnollinen progesteroni Lugesteron. Se kun otetaan vielä yötä vasten, niin nukuttaa hyvin. Ei mitään sivuoireita näistä. Jos laitan liikaa geeliä, tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, mutta opin siitä ja laitan seuraavana päivänä vähän vähemmän.
        Menkää nyt ihmeessä gynelle ja oireet alkavat helpottaa jo muutamassa päivässä ja viimeistään 2 kk:n kuluttua ei ole enää mitään.


      • oudot vaivat
        Gynelle mars kirjoitti:

        Hei. Ihan satavarmasti hormonihoito auttaa teidän kummankin kirjoittajan oireisiin! Itselläni oli ihan samanlaiset oireet ja sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, kun jäseniä ja niveliä kolotti koko ajan, masensi ja hirveä uupumus jne. Sain Estrena-geeliä, jota käytettyäni (vielä hyvin pieni annos) n. 6 viikkoa, kaikki nuo em. oireet katosivat! Luulin etten enää koskaan näe tervettä päivää, mutta niin vain olen nähnyt ja monta. Geeli on poistanut masennuksenkin. Kun kohtu on tallella, pitää ottaa keltarauhashormonia. Paras on minulle ollut luonnollinen progesteroni Lugesteron. Se kun otetaan vielä yötä vasten, niin nukuttaa hyvin. Ei mitään sivuoireita näistä. Jos laitan liikaa geeliä, tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, mutta opin siitä ja laitan seuraavana päivänä vähän vähemmän.
        Menkää nyt ihmeessä gynelle ja oireet alkavat helpottaa jo muutamassa päivässä ja viimeistään 2 kk:n kuluttua ei ole enää mitään.

        ja sairaudet keski-ikäisillä naisilla ihmetyttävät. Mitä enemmän lukee, sitä enemmän ihmettelee. On fibromyalgiaa, Sjögreniä, kilpirauhasen vajaatoimintaa, serotoniinin puutetta, nivelrikkoa ja vaikka mitä. Oireet ovat kaikissa vähän samantapaisia kuin vaihdevuosissa.
        Olen tuntenut itseni sairaaksi jo neljä vuotta eli vaihtareiden alkamisesta saakka. Siihen asti olin niin terve ja pirteä kuin ihminen vain voi olla. Ainoastaan pms-vaivat pahenivat vuosia ennen vaihtareita ja olivat täsmälleen nykyisten vaivojeni pikkuserkkuja.
        En ole käyttänyt estrogeenia sukurasitteen vuoksi, mutta nyt totisesti pitäisi saada helpotusta jostakin kun mistään ei enää tule mitään. Taidan kokeilla kun se teitä muitakin on auttanut.


      • 50+
        Gynelle mars kirjoitti:

        Hei. Ihan satavarmasti hormonihoito auttaa teidän kummankin kirjoittajan oireisiin! Itselläni oli ihan samanlaiset oireet ja sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, kun jäseniä ja niveliä kolotti koko ajan, masensi ja hirveä uupumus jne. Sain Estrena-geeliä, jota käytettyäni (vielä hyvin pieni annos) n. 6 viikkoa, kaikki nuo em. oireet katosivat! Luulin etten enää koskaan näe tervettä päivää, mutta niin vain olen nähnyt ja monta. Geeli on poistanut masennuksenkin. Kun kohtu on tallella, pitää ottaa keltarauhashormonia. Paras on minulle ollut luonnollinen progesteroni Lugesteron. Se kun otetaan vielä yötä vasten, niin nukuttaa hyvin. Ei mitään sivuoireita näistä. Jos laitan liikaa geeliä, tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, mutta opin siitä ja laitan seuraavana päivänä vähän vähemmän.
        Menkää nyt ihmeessä gynelle ja oireet alkavat helpottaa jo muutamassa päivässä ja viimeistään 2 kk:n kuluttua ei ole enää mitään.

        Kuinka pienen annoksen laitat geeliä? Eikö ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Onkohan estrogel-geeli samanlaista kuin estrena-geeli.


      • Gynelle mars
        50+ kirjoitti:

        Kuinka pienen annoksen laitat geeliä? Eikö ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Onkohan estrogel-geeli samanlaista kuin estrena-geeli.

        Hei. Laitan Estrena-geeliä todella pienen annoksen, koska olen esivaihdevuosissa. Joillakin tulee pahat vaihdevuosioireet, vaikka kuukautiset vielä jatkuvat, lyhentynein kierroin. Estrenassa on mittatikku, jossa 1 cm = 20 mikrogrammaa. Maksimiannos on 7 cm. Laitan yleensä 30 mikroa eli 1,5 cm ja se on riittänyt jo pitämään kaikki oireet poissa. Olin alkuvuonna ihan romuna kun joka paikkaa särki koko ajan, ja sain fibro-diagnoosin, luulin että loppuikä menee niin kurjasti. Yhtenä päivänä kun olin käyttänyt geeliä n. 6 viikkoa, heräsin huomaamaan, että hei, eihän minua enää särje eikä kolota mistään!!! Mieliala nousi todella hyvin masennuksen aallonpohjasta, yleinen energiataso nousi, jaksan vaikka mitä. Olen aloittanut 3 x viikossa kunnon kuntosalitreenin ja käyn 6 x viikossa kävelylenkillä, etsin korkeimmat mäet eikä tunnu vauhti missään. Paino ei ole noussut, joskus alamahaa turvottaa, mutta se on pientä. Ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia noista. Lugesteron on ihana, poisti kaikki karmeat pms-oireet ja auttaa nukkumaan sikeästi.


      • MSM valmisteet
        oudot vaivat kirjoitti:

        ja sairaudet keski-ikäisillä naisilla ihmetyttävät. Mitä enemmän lukee, sitä enemmän ihmettelee. On fibromyalgiaa, Sjögreniä, kilpirauhasen vajaatoimintaa, serotoniinin puutetta, nivelrikkoa ja vaikka mitä. Oireet ovat kaikissa vähän samantapaisia kuin vaihdevuosissa.
        Olen tuntenut itseni sairaaksi jo neljä vuotta eli vaihtareiden alkamisesta saakka. Siihen asti olin niin terve ja pirteä kuin ihminen vain voi olla. Ainoastaan pms-vaivat pahenivat vuosia ennen vaihtareita ja olivat täsmälleen nykyisten vaivojeni pikkuserkkuja.
        En ole käyttänyt estrogeenia sukurasitteen vuoksi, mutta nyt totisesti pitäisi saada helpotusta jostakin kun mistään ei enää tule mitään. Taidan kokeilla kun se teitä muitakin on auttanut.

        Onkohan kukaan kokeillut MSM-valmisteita (rikin puute) olotilan parantamiseen:
        Rikin puutostilat liittyvät
        -Haurastuviin kynsiin ja hiusten kasvun hidastumiseen
        -Vammojen ja leikkausten aiheuttamiin arpikudosten huonoon paranemiseen
        -Hitaasti paraneviin haavoihin
        -Tulehduksiin,niveltulehduksiin (esim. nivelreuma, fibromyalkia, osteoporoosi)
        -Allergioihin ja astmaan
        -Acneen tai muihin iho-ongelmiin
        -Masennukseen
        -Muistin heikkenemiseen
        -Ruuansulatusongelmiin (esim. divertikuloosi, vatsahaava, ärtynyt paksusuoli, loisten ja sienten aiheuttamat tilat)
        -Vatsan toimintaan
        -Immuunijärjestelmän häiriöihin
        -Epilepsia, alzheimerin tauti, keuhkojen vajaatoiminta
        -Kehon happotasapainoon
        -Kuorsaukseen
        -Diabeteksen tasapainoon

        MSM-jauheena tai kapseleina
        MSM vaikutuksia
        - Tehokas soluhengityksen ja aineenvaihdunnan tehostaja
        - Laajentaa verisuonia
        - Kuona-aineiden (maitohappo) poistuminen tehostuu
        - Parempi rasituksen sietokyky, palautuminen nopeutuu.
        - Kivunhallinta lihas- ja nivelvaivoissa
        - Rentouttaa lihaksia
        - On penetrantti kuljettaja, eli iholle laitettuna vie paremmin vitamiinit ja hivenaineet soluihin. Kuin myös kuljettaa ravintoaineita sisäisesti perille soluihin
        - Voidaan käyttää hieronnoissa ja fysioterapioissa voiteina ja suihkeina nopeuttamassa hoitotuloksia MSM-estää C-kipusäikeiden kautta kulkevien viestien välittymisen, niiden, jotka kuljettavat pitkäkestoista eli kroonista kipua


      • miten on?
        50+ kirjoitti:

        Kuinka pienen annoksen laitat geeliä? Eikö ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Onkohan estrogel-geeli samanlaista kuin estrena-geeli.

        ei varmaankaan vaikuta mielialoihin,eikös se näin ole?
        Vai,auttaako joillekkin?Nimensä mukaisesti hoitaa vaan paikallisesti.


      • voi vaikuttaa..
        miten on? kirjoitti:

        ei varmaankaan vaikuta mielialoihin,eikös se näin ole?
        Vai,auttaako joillekkin?Nimensä mukaisesti hoitaa vaan paikallisesti.

        aivan aluksi kokonaisvaltaisesti. Ainakin, jos on erittäin herkkä ihminen. Mulle ainakin ensimmäiset kuukaudet Ovestin auttoi kaikkiin vv-vaivoihin. Myöhemmin, kun estrogeeni tasoni alkoi laskea enemmän, niin ei se enää auttanut muuta, kuin siihen mihin se on tarkoitettukin eli emättimen ja virtsarakon limakalvoihin.


      • MSM:ää
        MSM valmisteet kirjoitti:

        Onkohan kukaan kokeillut MSM-valmisteita (rikin puute) olotilan parantamiseen:
        Rikin puutostilat liittyvät
        -Haurastuviin kynsiin ja hiusten kasvun hidastumiseen
        -Vammojen ja leikkausten aiheuttamiin arpikudosten huonoon paranemiseen
        -Hitaasti paraneviin haavoihin
        -Tulehduksiin,niveltulehduksiin (esim. nivelreuma, fibromyalkia, osteoporoosi)
        -Allergioihin ja astmaan
        -Acneen tai muihin iho-ongelmiin
        -Masennukseen
        -Muistin heikkenemiseen
        -Ruuansulatusongelmiin (esim. divertikuloosi, vatsahaava, ärtynyt paksusuoli, loisten ja sienten aiheuttamat tilat)
        -Vatsan toimintaan
        -Immuunijärjestelmän häiriöihin
        -Epilepsia, alzheimerin tauti, keuhkojen vajaatoiminta
        -Kehon happotasapainoon
        -Kuorsaukseen
        -Diabeteksen tasapainoon

        MSM-jauheena tai kapseleina
        MSM vaikutuksia
        - Tehokas soluhengityksen ja aineenvaihdunnan tehostaja
        - Laajentaa verisuonia
        - Kuona-aineiden (maitohappo) poistuminen tehostuu
        - Parempi rasituksen sietokyky, palautuminen nopeutuu.
        - Kivunhallinta lihas- ja nivelvaivoissa
        - Rentouttaa lihaksia
        - On penetrantti kuljettaja, eli iholle laitettuna vie paremmin vitamiinit ja hivenaineet soluihin. Kuin myös kuljettaa ravintoaineita sisäisesti perille soluihin
        - Voidaan käyttää hieronnoissa ja fysioterapioissa voiteina ja suihkeina nopeuttamassa hoitotuloksia MSM-estää C-kipusäikeiden kautta kulkevien viestien välittymisen, niiden, jotka kuljettavat pitkäkestoista eli kroonista kipua

        Nuo MSM-valmisteet on kyllä tuttuja. Tuota jauhetta on vaan tullut käytettyä lähinnä vanhemman puoleiselle hevoselle ja se kyllä tuli jotenkin vetreämmäksi tuon jauhekuurin aikana.
        Hevosille tarkoitettua linimenttiä (2-teho), jossa on tuota MSM:ää olen sitten käyttänyt itsellenikin ja se on kyllä ollut melkein paras mahdollinen aine kaikenlaisiin kolotuksiin.
        No, joskus kyllä maistoin kokeeksi tuota jauhettakin, mutta oli aika pahan makuista, joten pitäis kai kokeilla kapseleina.


      • kokeilla
        MSM:ää kirjoitti:

        Nuo MSM-valmisteet on kyllä tuttuja. Tuota jauhetta on vaan tullut käytettyä lähinnä vanhemman puoleiselle hevoselle ja se kyllä tuli jotenkin vetreämmäksi tuon jauhekuurin aikana.
        Hevosille tarkoitettua linimenttiä (2-teho), jossa on tuota MSM:ää olen sitten käyttänyt itsellenikin ja se on kyllä ollut melkein paras mahdollinen aine kaikenlaisiin kolotuksiin.
        No, joskus kyllä maistoin kokeeksi tuota jauhettakin, mutta oli aika pahan makuista, joten pitäis kai kokeilla kapseleina.

        Itse "törmäsin" tähän tuotteeseen vasta nyt. Kuulostaa kyllä että tässä voisi olla jotain apua itselleni koska kärsin kaikenlaisista autoimmuuni-, aineenvaihduntasairauksista. Tietysti kaikkeen täytyy suhtautua pienellä epäilyksellä ja kun muistaa että luusto uusiutuu n. 3kk aikana, liian nopeita tuloksia ei pidä odottaa. Limakalvot, vatsantoiminta alkaa paranee varmaan jo viikossa.
        http://www.ryytihyppynen.fi/pdf/heino_tiik_luento.pdf


      • on loppunut
        kokeilla kirjoitti:

        Itse "törmäsin" tähän tuotteeseen vasta nyt. Kuulostaa kyllä että tässä voisi olla jotain apua itselleni koska kärsin kaikenlaisista autoimmuuni-, aineenvaihduntasairauksista. Tietysti kaikkeen täytyy suhtautua pienellä epäilyksellä ja kun muistaa että luusto uusiutuu n. 3kk aikana, liian nopeita tuloksia ei pidä odottaa. Limakalvot, vatsantoiminta alkaa paranee varmaan jo viikossa.
        http://www.ryytihyppynen.fi/pdf/heino_tiik_luento.pdf

        Nyt olen syönnyt 6 pv kyseistä tuotetta. Nukkunut olen hyvin ja yöhikoilut loppuivat. Johtuiko tästä aineesta vai jostakin muusta sitä en tiedä. Limakalvot on myös paksumpia. Kipuja ei ole vielä viennyt, kalkkeumat on edelleen selässä ja laihtunutkaan en ole.


      • keväällä
        on loppunut kirjoitti:

        Nyt olen syönnyt 6 pv kyseistä tuotetta. Nukkunut olen hyvin ja yöhikoilut loppuivat. Johtuiko tästä aineesta vai jostakin muusta sitä en tiedä. Limakalvot on myös paksumpia. Kipuja ei ole vielä viennyt, kalkkeumat on edelleen selässä ja laihtunutkaan en ole.

        söin tuota myös, enkä huomannut mitään eroa voinnissani, joten lopetin. Keväällä lopetin kaikki muutkin dropit ja olen nyt saanut nukkua huomattavasti paremmin yöt ja hikoilukin on vähentynyt siedettäväksi. Välillä vain menee mieli ihan maihin ja nivelkivut ovat ennallaan. Taitaa olla niin, että ne vaihdevuosioireet lievenevät siinä hoidellessa ihan itsestään pikkuhiljaa. Toivottavasti.


      • käyttöä
        keväällä kirjoitti:

        söin tuota myös, enkä huomannut mitään eroa voinnissani, joten lopetin. Keväällä lopetin kaikki muutkin dropit ja olen nyt saanut nukkua huomattavasti paremmin yöt ja hikoilukin on vähentynyt siedettäväksi. Välillä vain menee mieli ihan maihin ja nivelkivut ovat ennallaan. Taitaa olla niin, että ne vaihdevuosioireet lievenevät siinä hoidellessa ihan itsestään pikkuhiljaa. Toivottavasti.

        Jatkan vaikka vaihdevuosioireet loppuivat koska kyseisellä aineella pitäisi olla myös luustoa suojaava vaikutus. Annostuksena pidän vielä 3kk ajan 3 kapselia(1x3g)/pv ja sen jälkeen "ylläpito" 1kpl/pv.


      • 48-vuotias nainen
        Gynelle mars kirjoitti:

        Hei. Ihan satavarmasti hormonihoito auttaa teidän kummankin kirjoittajan oireisiin! Itselläni oli ihan samanlaiset oireet ja sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, kun jäseniä ja niveliä kolotti koko ajan, masensi ja hirveä uupumus jne. Sain Estrena-geeliä, jota käytettyäni (vielä hyvin pieni annos) n. 6 viikkoa, kaikki nuo em. oireet katosivat! Luulin etten enää koskaan näe tervettä päivää, mutta niin vain olen nähnyt ja monta. Geeli on poistanut masennuksenkin. Kun kohtu on tallella, pitää ottaa keltarauhashormonia. Paras on minulle ollut luonnollinen progesteroni Lugesteron. Se kun otetaan vielä yötä vasten, niin nukuttaa hyvin. Ei mitään sivuoireita näistä. Jos laitan liikaa geeliä, tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, mutta opin siitä ja laitan seuraavana päivänä vähän vähemmän.
        Menkää nyt ihmeessä gynelle ja oireet alkavat helpottaa jo muutamassa päivässä ja viimeistään 2 kk:n kuluttua ei ole enää mitään.

        Hei. Minulta poistettiin kohtu kun olin noin 43 ylirunsaiden kuukautisten takia.Munasarjat jäivät.Masennustaipumus ollut aina ja cipramil.Nyt pari vuotta(synt.1960)pinna kireä,tykytystä, jonkin aikaan syöty Progynova 1 mg,nyt tuplasin ja saattaa auttaa.Haluaisin muiden kokemuksia,kuinka selvisitte alakulostanne.Mieliala ei parane,tykytys kyllä vähenee.Olen ylipainoinen.Laittakaa vinkkejä.Onko muilla ollut näin aikaisia vv-oireita ja kauanko pahin vaihe kesti lääkityksellä ollessanne? Apuva! Kahden lapsen äiti Tampereelta


      • Progynov
        oudot vaivat kirjoitti:

        ja sairaudet keski-ikäisillä naisilla ihmetyttävät. Mitä enemmän lukee, sitä enemmän ihmettelee. On fibromyalgiaa, Sjögreniä, kilpirauhasen vajaatoimintaa, serotoniinin puutetta, nivelrikkoa ja vaikka mitä. Oireet ovat kaikissa vähän samantapaisia kuin vaihdevuosissa.
        Olen tuntenut itseni sairaaksi jo neljä vuotta eli vaihtareiden alkamisesta saakka. Siihen asti olin niin terve ja pirteä kuin ihminen vain voi olla. Ainoastaan pms-vaivat pahenivat vuosia ennen vaihtareita ja olivat täsmälleen nykyisten vaivojeni pikkuserkkuja.
        En ole käyttänyt estrogeenia sukurasitteen vuoksi, mutta nyt totisesti pitäisi saada helpotusta jostakin kun mistään ei enää tule mitään. Taidan kokeilla kun se teitä muitakin on auttanut.

        Hei, Oudot vaivat -kirjoittaja., MINKÄ IKÄINEN OLET???? Haluaisin tietää, kun vertailen. Tsemppiä, hae lääkettä. Niitä EI tarvitse pelätä.- Minä


      • 52-v
        48-vuotias nainen kirjoitti:

        Hei. Minulta poistettiin kohtu kun olin noin 43 ylirunsaiden kuukautisten takia.Munasarjat jäivät.Masennustaipumus ollut aina ja cipramil.Nyt pari vuotta(synt.1960)pinna kireä,tykytystä, jonkin aikaan syöty Progynova 1 mg,nyt tuplasin ja saattaa auttaa.Haluaisin muiden kokemuksia,kuinka selvisitte alakulostanne.Mieliala ei parane,tykytys kyllä vähenee.Olen ylipainoinen.Laittakaa vinkkejä.Onko muilla ollut näin aikaisia vv-oireita ja kauanko pahin vaihe kesti lääkityksellä ollessanne? Apuva! Kahden lapsen äiti Tampereelta

        Minun alakulooni on auttanut E-epa ja karnosiini. Olen syönyt niitä jo monta vuotta. Pari kertaa yritin lopettaa, mutta selvästi mieliala huononi ja piti aloittaa uudelleen. Hormooneja en ole vielä syönyt ja hikoilunkin kanssa olen pärjännyt.


      • Oudot vaivat
        Progynov kirjoitti:

        Hei, Oudot vaivat -kirjoittaja., MINKÄ IKÄINEN OLET???? Haluaisin tietää, kun vertailen. Tsemppiä, hae lääkettä. Niitä EI tarvitse pelätä.- Minä

        Olen nyt 54 ja neljäs vuosi vaihtareita menossa. Minulla on aivorunkomigreeni, enkä uskaltaisi hormoneja kokeilla. Migreenikohtaukset ovat loiventuneet ja jäävät usein vain auralliseksi kestäen kolme - neljä tuntia. Ennen oksensin vuorokausitolkulla, sellaista en enää halua. Minä en millään jaksa uskoa, ettei normaaleihin vaihtarioireisiin kuuluisi muita kuin vasomotorisia oireita. Todella raivostuttaa lukea virallisen terveydenhuollon artikkeleita, joiden mukaan kaikki muut oireet vaihdevuosien aikaan ovat jotenkin ikävaiheeseen yleisesti muutenkin liittyviä ja/tai henkisistä syistä johtuvia.
        Kun raskaana olevalla naisella alkavat hampaat heilumaan jatkuvan ientulehduksen vuoksi, se johtuu hormoneista. Kun vaihtari-ikäinen valittaa samaa, se ei suinkaan johdu hormoneista vaan huonosta suuhygieniasta. Jos miehillä olisi samanlaisia vaivoja, niin kyllä pään taputtelijoita löytyisi äkkiä ja lääkitystä myös.


      • kokeilija..
        käyttöä kirjoitti:

        Jatkan vaikka vaihdevuosioireet loppuivat koska kyseisellä aineella pitäisi olla myös luustoa suojaava vaikutus. Annostuksena pidän vielä 3kk ajan 3 kapselia(1x3g)/pv ja sen jälkeen "ylläpito" 1kpl/pv.

        Hei! Mistä ostit kapseleita ja mitä maksoivat?

        Olen nyt viikon käyttänyt kokeilupakkaus jauhetta ja se on pahan makuista. Tuntuu siltä, kuin väsymys olisi vähentynyt ja olen ollut töissäkin paljon pirteämpi.


      • ostan
        kokeilija.. kirjoitti:

        Hei! Mistä ostit kapseleita ja mitä maksoivat?

        Olen nyt viikon käyttänyt kokeilupakkaus jauhetta ja se on pahan makuista. Tuntuu siltä, kuin väsymys olisi vähentynyt ja olen ollut töissäkin paljon pirteämpi.

        Luontaistuotekaupasta. Täyttöpussi maksoi n.15€/75kpl. Purkissa olisi ollut n.21€/75kpl
        Suositus 1 tabl 2-3 kertaa päivässä. Itse aloitin 2 tabl/pv ja pudotin sitten 1 tabl/pv. Nostin taas 2 tabl/pv 2 viikon syönnin jälkeen. Aion syödä 3-4kk jakson kun on kaikkea muutakin remppaa, mutta limakalvot alkoivat toimia jo melko pian ja kuumataallot katosi kokonaan, öisin nukun tosi hyvin.


    • -59

      Sama täällä, oireita riittää, pahinta tähän mennessä ovat yhtäkkiä tulevat hikipuuskat ja polvien särky. Polvisärkyyn tuntuu vaikuttavan myös matalapaine ja sitähän on tänä kesänä riittänyt.
      Minäkään en tajunnut vaihtareiden alkaneen ollessani about 43-44 - vuotias, hikipuuskia, kuumia aaltoja, kun kuvittelin niiden alkavan vasta kun täyttää 51- vuotta. Ihmettelin kun olo tuli kummalliseksi, sain yhtäkkiä raivopuuskia, itkukohtauksia, yleensäkin nopeita mielialan vaihteluita, tunnuin itsestänikin aivan vieraalta ihmiseltä ja mietin olenko tulossa hulluksi. Vasta tänä keväänä älysin puhua oireistani gynelleni, joka kirjoitti heti estrogeenireseptin. Öisin herään vieläkin joko selkä-jalka-tai lonkkakipuun, vaihtelevasti, mutta herään kuitenkin.

      • anniu

        Hei, auttoiko estrogeenitabletit vain oireisiin mutta miten mielialat?Jotkut sanovat että se YLIHERKKYYS ja YLIREAGOINTI ja itkuisuus ei vähene,vaikkaolisi lääkkeetkin. Miten on, kommentoikaa ihmiset......


    • Ovestinia

      Ilman reseptiä apteekista saatava Ovestin-geeli sisältää vain vähän estrogeenia, mutta riittää monilla ainakin aluksi ihan hyvin "hormonikorvaukseksi". Varsinkin, jos olet yleensäkin herkkä lääkkeiden (sivu)vaikutuksille.

    • Hermoromahduksen partaalla

      Tuollaiseenkaan asiaan, kun pieneen tuulenvireeseen, joka nyt tuntuu iholla auki olevasta ikkunasta, en nuorempana kiinnittänyt huomiota. Nyt siitä on kiitollinen, että ilta viilentää.

      • aloittaja

        Pienet ne ovat ilon hetket nykyään,tuo on totta. Vielä jatkan ihmettelyäni tätä vaihetta kohtaan, mikä nyt on elämässäni.Tuossa alussa kerroin jatkuvasta alakuloisesta olotilastani,miten minusta iloisesta, positiivisesta naisesta oli muuttunut harmaana kaiken näkevä surumielinen nainen.No muutosta on tapahtunut tilassani,mutta aina vain kamalampaan suuntaan.Minä,itse kiltteys, olen alkanut saada raivokohtauksia,ja vielä sellaisia,että en itse voi niitä kontrolloida.Anteeksi osaan kyllä pyytää ja ymmärrystä löytyy, kun kerron olevani vaihdevuosissa.Tämä on itselleni ihan uusi ja käsittämätön tila.Olen ikäni olettanut,että ihmiset,kun raivostuvat tekevät sen tahallaan,mutta huomaan olleeni väärässä.Käsittämätöntä.


    • Anonyymi

      Hei te kaikki naiset jotka pelkäätte hormonihoitoa aivan suotta. Voin kertoa, että olen 70 vuotias nainen ja käyttänyt hormnihoitoa 23 vuotta ja voinut todella hyvin. Olen iloinen ja eämänmyönteinen nainen eikä koske mihinkään. Käyn säännöllisesti gynellä 2 vuoden välein, sekä ultra- mammokrafia 3-4 vuoden välein. Olen tosi nuorekkaan näköinen ei rypyn ryppyä kasvoissa ja koko olemukseni on nuorekas. Jopa eräs lääkäri vastaanotolla kysyi minulta, että onko teille tehty kasvojenkohotus. Uskon ainakin, että osittain nämä hormonit pitävät ihon kimmoisena ja mielen virkeänä vaikkakin olen kieltämättä saanut hyvät geenit sekä elämäntapani ovat hyvät. Hormonihoitoa aion käyttää vaikka lopun elämääni jos ei mitään esteitä vastaan tule. Iloista joulunodotusta kaikille.

    • Anonyymi

      Hormonihoito sopii osalle. Ne, joille se sopii elämä paranee kertaheitolla. Itselläni ei ole käynyt ihan noin hyvin.

      Aloitin Estalis-laastarilla 50/250 mg. Vajaan kolmen viikon päästä aloituksesta alkoi vuoto. Keltarauhashormonia oli liikaa ja se ärsytti kohdun limakalvoa. Alavatsaa poltti ja oli oireet kuten endometrioosin kanssa. Vuoto jatkui.

      Vaihdoin Estrena 1 mg -geeliin, joka tarvitsi seurakseen keltarauhashormonin kohtia suojaamaan. Tuon vajaan kolmen viikon aikana, kun käytin Estalis-laastaria, vaihdevuosioireet olivat hieman laantuneet. Muunmuassa hermostuneisuus ja pahoinvointi jäi pois. Samoin hikoilu. Estrena/Terolut -yhdistelmällä pahoinvointi ja pieni hermostuneisuus palasi. Vuoto jatkui. Välissä oli vain pari paivää ilman vuotoa.

      Kohdun limakalvo ärtyi vielä enemmän, kun Terolutin keltarauhashormoniannos oli isompi kuin laastarissa. Lääkärin määräyksestä sitä piti ottaa joka päivä. Olin todella kipeä.

      Vaihdoin taas laastariin. Tällä kertaa Evorel-Conti 50/170 mg. Vuoto jatkui runsaana. Vatsakipu loppui, mutta vaihdevuosioireista hermostuneisuus (kuin jännittäisi jotakin tapahtumaa) ja pieni pahoinvointi palasi. Myöhemmin alkoi myös yöhikoilu uudelleen.

      Vuosi hormonikorvaushoidon jälkeen oireet ovat: hermostuneisuus, yöhikoilu, ajoittainen pahoinvointi, univaikeudet, väsymys (johtuen edellisestä).

      Omassa tapauksessa pienikin estrogenannoksen lisääminen aktivoi endometrioosin ja alavatsalle tulee poltto ja todella kova kipu. Endometrioosin aktivoitumisesta ja mahdollisesti pahenemisesta on varoitukset hormonikorvaushoitopakkauksissa.

      Olen siis pattitilanteessa. Oireet eivät ole poissa, hormoniannos ei ole riittävä, mutta jos lisään sitä, niin aiheuttaa kohdun limakalvon ärsytystä. Myös kohdussa oleva myooma aiheuttanee verenvuotoa.

      Vuodin verta niin runsaasti vuoden aikana, että ferritiini oli tippunut 93:sta 54:ään. Aloitin rauta-kuurin.

      Todennäköisesti ainoa ratkaisu omassa tilanteessani on leikata munasarjat ja kohtu pois, jolloin voin käyttää pelkkää estrogeenia, koska kohdun limakalvoa ei enää tarvitse suojata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe