opastetut kierrokset laivoilla

konemestari kun oisin

Tekisi joskus mieli päästä risteilyn ohessa opastetulle kierrokselle konehuoneeseen tai komentosillalle. Kerran kuulin puhetta, että joku porukka olisi päässyt oppaan kanssa tuonne. Järjestetäänkö laivoilla sitten todellakin kierroksia konehuoneeseen ja komentosillalle?

18

1747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta tuostakin

ettei järjestetä säännöllisesti mutta nyt kun otit puheeksi niin heinäkuussa oli Calaxylla sellainen ja pääsi katsomaan nuo paikat. Komentosilta oli mahtava kokemus ja sieltä vasta tajusi miten iso laiva on.
      Varmaan info auttaa kun seuraavan kerran olet laivalla.

• Ville-Viikinki

päässyt komentosillalle ihan vain kysäisemällä kapteenilta, voisiko sinne tulla katsomaan. Mutta se oli 1980-luvulla(Viking Sally, nyk.meren pohjassa lepäävä Estonia)ja nykyisenä terrorisminpelkoisena aikana taitaa olla komentosiltavierailu vaikea järjestää.

• vuotta..

sitten olin Symphonylla opastetulla komentosilta-käynnillä. Porukkaa otettiin max. 20 henkeä, infosta varattiin Ruotsin päässä joskus yhden aikaan päivällä.

Vaikuttava kokemus, ensin kulkea ryhmässä meluamatta päällystön hyttien ohitse siistille hiljaiselle komentosillalle (70 neliötäkö se oli?),jossa esiteltiin risteilyn kulku laivan täytöstä päätesatamaan asti miehistön näkökulmasta.

Yksi mukavimmista risteilymuistoistani.

• konemestari kun oisin
        vuotta.. kirjoitti:

sitten olin Symphonylla opastetulla komentosilta-käynnillä. Porukkaa otettiin max. 20 henkeä, infosta varattiin Ruotsin päässä joskus yhden aikaan päivällä.

Vaikuttava kokemus, ensin kulkea ryhmässä meluamatta päällystön hyttien ohitse siistille hiljaiselle komentosillalle (70 neliötäkö se oli?),jossa esiteltiin risteilyn kulku laivan täytöstä päätesatamaan asti miehistön näkökulmasta.

Yksi mukavimmista risteilymuistoistani.

Täytyykin kysäistä infosta, kun seuraavan kerran mennään risteilylle.

Miksi päällystön hyttien ohi piti mennä meluamatta?

• se "laivaväki"
        konemestari kun oisin kirjoitti:

Täytyykin kysäistä infosta, kun seuraavan kerran mennään risteilylle.

Miksi päällystön hyttien ohi piti mennä meluamatta?

joka yöllä valvoi töitä tehden.

• terroristit ja häiriköt

Laivoilla on sama käytäntö kun lentokoneissa, ei enää samanlaista kiertoa ja opastusta kuin joskus 10-20v sitten. itse muistan joskus nassikkana 80-luvulla päässeeni Siljan komentosillalle (kyseinen paatti nykyään Vikingin m/s Gabriella), mutta sinne pääsi vain lapset, aikuisille oli kielto.

Pelkäävät kaappareita, terroristeja ja hulluja puukottajariehujia. Mutta toisaan, erikseen kysyen voi järjestyä. Hieno kokemus, vaikka silloin olinkin vielä lapsi.

• merkkinimi.

Heh, "terroristi ja häirikkö" kirjoittanut tuon viestin. Ei ihme ettet enää pääse sillalle :)

• konemestari kun oisin

Siis täh, onko muka näin??

• Ei kuitenkaan koskaan
        konemestari kun oisin kirjoitti:

Siis täh, onko muka näin??

siljan omistuksessa, viking osti halvalla pois siljalla kun ei ollut varaa lunastaa silja scandinaviana nimellä liikennöinyttä alusta.
        Alkujaan tuo alus liikennöi Eurowayllä nimellä
        Frans Suel.

http://www.faktaomfartyg.se/frans_suel_1992.htm

• Usein matkustava

Miksi tuppautuisit miehistön harmiksi, joilla on vastuullaan muutama tuhat siviiliä?

En pidä matkustajana siitä, että kännisiä päästetään laivan ohjaustiloihin!

Miksi jamoot sinne miehistön puolelle, eikö laivan "siviilipuoli" kelpaa?

Toivon, että tälläiset ovat nykyään kiellettyjä.

• konemestari kun oisin

Kun on mielenkiintoa alaa kohtaa, eikös se jo nimimerkistä voi todeta. Alikonemestarin kurssia käyn työni puolesta, niin kyllä kaikenlaiset laitteet höyrykattilasta meridieseliin kiinnostavat!

Niin ja kuka sinne käskee mennä kännissä? Ne kännit vedetään sitten illalla ;)

• vierailu

tehtiin laivan ollessa paikallaan Värtanilla, joten komentosilta oli tyhjä meitä vierailijoita ja esittelijää lukuunottamatta (taisi paikalla olla joku "lastisuunnittelija" pöytänsä äärellä). Eli ei muille matkustajille vaaraa.

Kaikki osallistujat olivat selvinpäin, paljon sateli myös kysymyksiä esittelijälle, joten taisivat olla aidosti kiinnostuneita, ei häirikkömielellä.

• risteilyohjelmassa

Riippuu varmaan laivasta ja reitistä. Siljan Helsingin laivoilla olen komentosiltakierroksen huomannut kuuluvan ihan normaaliin ohjelmaan, vaikken ole itse koskaan sinne ehtinytkään. Ja kun kurkkaat Siljan sivuilta laivakuvauksista vaikka Serenaden kohdalta voimassaolevaa risteilyohjelmaa, niin siellä näyttää tuo mahdollisuus edelleen olevan mainittuna ainakin komentosiltakierroksena. Konehuone voi olla asia erikseen. Kysele laivalla infosta lisätietoja.

• Nimetön

Komentosillalle pääsee kun ilmoittautuu laivan infossa, mutta konehuoneeseen ei turvallisuussyistä ole mahdollista päästä.

• konemestari kun oisin

Eipä vaan löydy Vikingin sivulta mitään risteilyohjelmia laivoille. Gabriellalle olisin lähdössä mutta eipä ole ohjelmaa. Jos siellä ei ole mitään ohjelmaa xD

• Anonyymi

Ei niissä mitään erillistä opastusta ainakaan omasta mielestäni tarvitse.

• Anonyymi

Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon.

• Anonyymi

Kun Sally Albatross tuli uudistettuna liikenteeseen 1992, firma sai matkatoimistolta kirjeen, missä kaksi henkilöä toivotettiin tervetulleeksi tutustumaan laivaan. Kirje oli osoitettu firmalle ja vasta toisena oli minun nimeni. Siispä kaikilla piti olla mahdollisuus mennä tutustumiskäynnille eli olisi pitänyt arpoa.

Keksin ratkaisun, millä itse ja kaveri pääsisimme laivalle. Oli maaliskuun loppu ja odotin pari päivää. Sitten huhtikuun ensimmäisenä päivänä aamukahvitauolla ilmoitin tuosta kutsusta ja sanoin, että nyt halukkaat juoksujalkaa kaverini Sepen luo ilmoittautumaan puoleen päivään mennessä. Kukaan ei ilmoittautunut, joten Sepe ja minä menimme.

Yllätys tuli tutustumiskäynnin jälkeen. Saimme kumpikin ilmaiset liput (lippu kahdelle) luksustason hyttiin. Tietty käytimme tarjotut matkat ja eukotkin olivat iloisen yllättyneitä.

Parasta oli, ettei kukaan voinut naputtaa ”etuilustamme”.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe