Hei,
Nyt todellakin tarvittaisiin hyviä vinkkejä. Meidän tyttö 2v3kk vierastaa pottaa ja pyttyä tosi voimakkaasti. Pottailua ollaan yritetty jo 1v6kk, mutta tänä aikana on suostunut pissaamaan pottaan vain kahdesti. Jotenkin tuntuu, että tyttö ihan niin kuin pidättelisi pissaa kaikin keinoin potalla ollessa. Ajattelee varmaan, että tähän nyt ei ainakaan saa pissata. Millään tavalla emme ole painostaneet tyttöä. Välillä ollaan pidetty pitkiäkin taukoja, että ei olla käyty potalla. Ja niiden kahden onnistuneen pottailun jälkeen ollaan hurrattu ja kehuttu, mutta tyttö ei siltikään ole hoksannut, mikä touhussa on jujuna. Nytkin on potta olkkarissa ja tyttö juuri pissasi potan viereen. En tiedä, miten tämän saisi sujumaan. Vinkkejä?
Miksi pottailu ei onnistu?
15
2558
Vastaukset
- suurperheen äiti
Nuorimmaisemme on nyt 2v 1kk, eikä käy vielä potalla ollenkaan. Potta on esitelty ja sitä on kokeiltu ja se on esillä. Kaikki lapsemme ovat ennemmin tai myöhemmin oppineet kuiviksi, vaikka siitä ei ole tehty numeroa eikä stressiä. Yksi lapsista ohitti pottavaiheen ja kiipesi sitten suoraan pytylle. Yhdellä oli myös tuo lattiallepissimis ja kakkaamisvaihe. Yksi piti yövaippaa 4-vuotiaaksi. Itse ovat saaneet päättää milloin ovat valmiita vaipattomuuteen, potalle ja pytylle. Jokainen on oppinut!
Eli sanoisin että anna lapsellesi aikaa! Hän ei ole vielä valmis potalle eikä pytylle! Pidä reilusti vaippaa tai anna pissiä lattioille. Aikansa kutakin! - 4:n äiti
Oletko selittänyt lapsellesi pottailun ideaa? Eli selität, että potalle mennään silloin kun tuntuu että pissa haluaa tulla.
Suurieleinen hurraus voi säikäyttää lapsen ja hän ei sitten uskallakaan tehdä mitään pottaan. Parempi voisi olla että sanoisit vain normaalilla äänellä, että hyvä. Nyt tyhjennetään potta ja saat itse vetää pytyn.
Jos lapsi kuitenkin istuu potalla ilman vastusteluja, kannattaa häntä käyttää säännöllisesti tietyissä tilanteissa potalla. Useimmille lapsille sopiva hetki on heti kun hän herää yö- ja päiväunilta.
Pyttyä kannattaa kokeilla pienennysrenkaan kanssa ja ilman. Onhan hän nähnyt sinun käyvän pytyllä? Lapset oppivat hyvin kun näyttää mallia.- suurperheen äiti
Kyllä, juuri mallista on meilläkin nuoremmat oppineet. Isommat sisarukset kun eivät aina sulje vessan ovea käydessään, niin siitä pienemmät oppii!
- meni...
Meillä pissi ja kakka onnistui ekan kerran pottaan 1,5 v iässä. Mutta vahinkoja sattui. Aloitti hoiton 1,8 kk iässä ja sitten tuli takapaikki. Panttasi kakan ja pissan. Kuitenkin sosiaalistui ja näki isommista mallia, kunnes yksi päivä 2 vuoden iässä teki kakat ja pissat pottaan ja alkoi olemaan ilman vaipppaa päivisin, vain päiväunilla ja öisin on vaippa. Eikä enää vahinkoja satu. Meillä oli käytössä pottakirjoja, itse näytettiin mallia, ei painostettu, asiaa toistettiin, kehuttiin, tarratkin oli vähän aikaa käytössä. Ja nyt ilmeisesti tulos on pysyvää. Jo 3 kk on menty kuivilla. Kesäaika on myös helpompi opettaa.
- ostin
wc- pöntön supistajan. Sinne tyttö menee oikein juoksulla, eikä lähtisi siitä pois. Kannattaa ostaa myös pieni jakkara josta itse nousee. Sen jälkeen olen antanut itse painaa nappia ja sitten käsien pesulle. Suosittelen kokeilua. Niin ja tietenkin kovat kehut onnistumisesta. Sekä kerroin, että olet jo iso tyttö ja voit pissata samaan kuin aikuisetkin.
- hämmästynyt+´´
mikä äitejä vaivaa kun näin hoppu ois päästä potalle??
kuka on sanonut että 2v3kk ikäinen on pakko osata käydä potalla?
lapsi saattaa vastustaa juuri siksi koska aloitit ehkä hieman liian aikaisin harjoittelut,ja myös siks että vaistoo sun voimakasta odotusta.
me aloitettiin tosi hissukseen
pottaharjoittelut ,potta on ollut meillä jo pitkään mutta ei käytetty ennen kuin lapsi rupes itse kiinnostua,nyt siis on enemmän onnistuneita pottahetkiä kuin epäonnistuneita.
oon sitä mieltä että potalleoppimista se vaan pitkittää jos liian aikaisin odotetaan tuloksia.- Yksi vain
Muualla maailmassa ja erityisesti kehitysmaissa ihmeteltäisiin kovasti jos reilu vuoden ikäinen ei ole sisäsiisti! Täällä vauvat opetetaan erikseen pissimään vaippaan ja sitten ihmetellään kun lapsen on vaikea oppia siitä tavasta pois. Pidättäminen vaatii lihastyötä ja jos (vaipan takia) ei koskaan tarvitse pidättää, eivät nuo lihakset kehity.
- mielekkäämpää
kun ei tarvi pissit ja kakat housussa kulkea. Itse aloitin pottatreenit tytön ollessa 10kk, oppi pian idean ja noin pienen kans kun aloittaa niin ei tule mitään ongelmaa isompanakaan...tottuu pottaan jo pienestä. Nyt tyttö on 1v 10kk ja oppi täysin kuivaksi nyt kesällä. Öisin olen vielä vaipan laittanut ja sekin on nyt useana aamuna ollut kuiva. On jo niin tottunut oleen ilman vaippaa ja kertoon pissan/kakan tulon että vastustelee nyt kun laitan vaipan=) En itsekään tykkäisi kulkea vaippa ( pissa ja kakka) housussa, miksi siis lapsen pitäisi kun voi oppia jo pienenä kuivaksi?
- sittop
ehkä n,s herkkyysvaihe on jo ohi, nykyään joisskin neuvoloissa optetaan että lapsi pitää opettaa potalle heti kun osaa istua, kyllä lapsesi joskus oppii, mutta työtä se vaatii, eräällä tuttavallani on potta joka alkaa soittamaan kun sinne tirahtaa jotain
- :D:D:D
Meillä aloitettiin kans pottaharjoittelut aikaisin, ennen vuoden ikää. Vähän reilu vuoden ikäisenä teki kakat vain ja ainoastaan pottaan, pissoja harvemmin. Sitten meni maha niin kovax että potallakin oli kivuliasta ja yhtä kitinää, annettiin kyllä lääkettä ja luumuakin. Poika ei suostunut sen jälkeen enää potalle. Pidettiin taukoja ja kokeiltiin parin viikon-kuukauden välein pottaa, mutta ei..itki vaan kokoajan kun istui potalla.
Nyt poika on kuukauden vajaa 2v ja potta ollut tauolla useemman kuukauden. Pari päivää sitten otettiin potta taas olkkariin ja olen antanut olla ilman vaippaa, paitsi päikkäreillä ja ulkona.
Tämän päivän saavutus..kaikki pissat lattialle tai housuun ja kakat lattialle.
Yhtään mitään ei olla saatu vielä pottaan asti, mutta välillä poika istuskelee siinä, eikä itke yhtään. Se on meille jo edistystä ja ehkä joku päivä ehitään vielä potalle asti. hope so :)
- ja miksi...
miksi potta on olohuoneessa??
eikös vessassa hoidetaan pissa ja kakkajutut?ei kannata totuuttaa että potta menee pissan perään eikä toisin päin.- nm,sdvn.
miksi potta olohuoneessa? no siksi että lapsi saa rauhassa tutustua pottaan ja vaikka ottaa potan leikkeihin mukaan. meillä ainakin vietetään aikaa suurimmaksi osaksi olohuoneessa eikä vessassa. mitenkä lapsi tutustuu pottaan jos se on vessassa suljetun oven takana?? ja meilläkin on nii pieni vessa että sinne jos potan jätät ja käytät siellä potalla tässä harjotteluvaiheessa niin ahdasta tulee olemaan.
ja toinen syy: kun lapsi opettelee potalle ja on ilman vaippaa, alkaa pissa tulla niin onko helpompi lähteä juoksemaan lapsi sylissä vessaanpäin, avata ovi, laittaa valot, istuttaa potalle ja siinä vaiheessa pissa on tullu koko sille reitille(olohuoneesta vessaan)ja kun potalle asti on päästy, on pissakin jo tullut ja mennyt. KUIN potta on olohuoneessa missä myös itse olet lapsesi kanssa, pissa alkaa tulla ja äkkiä nostat lapsen potalle joka on metrin päässä ja ehkäpä jopa suurin osa pissaa pääsee sinne pottaankin eikä vain ympäri lattioita. - ....??vieläkin epäselvää
nm,sdvn. kirjoitti:
miksi potta olohuoneessa? no siksi että lapsi saa rauhassa tutustua pottaan ja vaikka ottaa potan leikkeihin mukaan. meillä ainakin vietetään aikaa suurimmaksi osaksi olohuoneessa eikä vessassa. mitenkä lapsi tutustuu pottaan jos se on vessassa suljetun oven takana?? ja meilläkin on nii pieni vessa että sinne jos potan jätät ja käytät siellä potalla tässä harjotteluvaiheessa niin ahdasta tulee olemaan.
ja toinen syy: kun lapsi opettelee potalle ja on ilman vaippaa, alkaa pissa tulla niin onko helpompi lähteä juoksemaan lapsi sylissä vessaanpäin, avata ovi, laittaa valot, istuttaa potalle ja siinä vaiheessa pissa on tullu koko sille reitille(olohuoneesta vessaan)ja kun potalle asti on päästy, on pissakin jo tullut ja mennyt. KUIN potta on olohuoneessa missä myös itse olet lapsesi kanssa, pissa alkaa tulla ja äkkiä nostat lapsen potalle joka on metrin päässä ja ehkäpä jopa suurin osa pissaa pääsee sinne pottaankin eikä vain ympäri lattioita.potta leikkiin mukaan?
siitä vasta alkaa pissa ja kakkaleikit kun pottaan tulee täyttö/käyttö..
miksi suljet vessan ovea,valot pois..jne-kun kerran tiedät että meet sinne 10minsan sisällä???
- kohtalotoveri!
Meillä poika 2v9kk ja sama tilanne... Paitsi että ei potalle enää edes suostuisi istumaan, vaan huutaa ja kirkuu kun yrittää ehdottaa potalle menoa/laittaa potalle... Välillä kävi potalla, ja teki siihen pissan useita kertoja ja pari kertaa kakatkin. Sitten tuli stoppi, ja nyt tuntuu olevan pottakammo.
Meillä on käytetty kehuja ja palkintoja "kiitoksena" potalla istumisesta, mutta enää nekään eivät houkuta. Pöntön pienentäjä ja korokejakkarakin on, mutta ei uskalla itse kiivetä pöntölle, eikä pöntöllä istua, vastustaa vielä pahemmin kuin pottaa. Mallia on näytetty ja pottailusta paljon puhuttu, mutta kun ei niin ei!
Välillä pidän ilman vaippaa ja housuja sisällä, jos innostuisi potalle menemään, mutta silloin pissaa vaan ympäri lattioita. Jos on vaatteet ilman vaippaa, pissaa aina housuun, eikä edes häiriinny siitä että housut ovat märät, ei antaisi riisua märkiä housuja pois! Kylässä, kaupassa tms. pidän aina vaippaa, koska en oikein voi pissoja sellaisissa paikoissa siivoilla...
En tiedä mitä tekisin, toivotaan että aika auttaa! Mutta on tosiaan siis muitakin lapsia, jotka eivät vielä vanhempanakaan potalle suostu. - Potta mallista kiinni
Meillä auttoi kun vaihtoi peruspotan babybjörnin pottatuoliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760