Kosti Sironen ja

proosapiiri?

Espoon työväenopistossa on alkamassa Kosti Sirosen vetämä proosapiiri. Onkos kellään kokemusta kyseisestä opettajasta, tai kurssista? Kirjoitellaanko siellä annetuista aiheista vai mitenköhän se menee...
TAI:
osaako joku suositella pk-seudulla jotain muuta kirjoituskurssia?

24

3959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähdäkseni aika

      paljon, työväenopisto pitää, sitten eri opistot, kyllä löytyy, en tiedä.

      • jos ei sanottavaa

        Mitä älliä on edellisen kaltaisessa vastauksessa, jossa ei sanota mitään? Jos ei ole sanottavaa, voi olla hiljaa.


      • ......................
        jos ei sanottavaa kirjoitti:

        Mitä älliä on edellisen kaltaisessa vastauksessa, jossa ei sanota mitään? Jos ei ole sanottavaa, voi olla hiljaa.

        Enemmän siitä oli apua kuin sinun viestistäsi. Tai tästä minun. Miten keskustella keskustelupalstalla?

        Minä en ole koskaan oikein suosinut noita kursseja. En siis suosittele mitään niistä.


      • kirjailjanalut
        ...................... kirjoitti:

        Enemmän siitä oli apua kuin sinun viestistäsi. Tai tästä minun. Miten keskustella keskustelupalstalla?

        Minä en ole koskaan oikein suosinut noita kursseja. En siis suosittele mitään niistä.

        Pölkkypäitä kaikki tyynni.


      • Tässähän todetaan
        jos ei sanottavaa kirjoitti:

        Mitä älliä on edellisen kaltaisessa vastauksessa, jossa ei sanota mitään? Jos ei ole sanottavaa, voi olla hiljaa.

        että kursseja piisaa. Periaatteessa mitään ei voi suositella tai olla suosittelematta, koska kaikki on itsestä kiinni. Kukaan ei voi opettaa, täytyy itse opetella.


    • Kosher

      Olen tuo Kosti Sironen ja olen ohjannut jo pitkään proosa- ja lyrikkapiirejä Espoon työväenopistossakin. Tänä syksybä Tapiolan proosapiiri alkaa ma 15.9. ja Leppävaaran proosapiiri tiist. 16.9. Pyrin rakentamaan piirini monipuolisiksi. Eli useinkin saa kirjoittaa joko omista aiheista tai minun antamistani aiheista. Esittelen tunneilla myös proosan lajeja, novelleja, teoksia jne. Kesän lukutehtävän esim. oli Mika Waltarin juhlavuoden kunniaksi lukea "Sinuhe egyptiläinen". Eli jonakin kertana syksyllä esittelen "Sinuhen" ja sitten keskustelemme siitä. Tervetuloa mukaan. Tietoja saa os. wwww. espoo.fi/tyovaenopisto ja kurssinumeroilla 083132 JA 080779 suoraan kurssihausta. Yst. terv. Kosti Sironen

      • tämä varmaan

        ällistytti aloittajan...


      • toho*

        en luullut että o8o8:a lukuunottamatta tätä palstaa lukee kukaan joka oikeasti tekee luovan kirjoittamisen parissa työtä.

        kysymys heräsi. sironen on julkaissut 23-vuotiaana herkkänä runopoikana ensimmäisen runokirjansa ja heti seuraavana vuonna ensimmäisen romaaninsa, joka myös on jäänyt viimeiseksi (ainaskin sen cv:n perusteella jonka minä netistä löysin). muuten kyllä kirjallista toimintaa on aivan touhukkuuteen asti. mutta miksi romaanit jäivät yhteen?


      • mutina
        toho* kirjoitti:

        en luullut että o8o8:a lukuunottamatta tätä palstaa lukee kukaan joka oikeasti tekee luovan kirjoittamisen parissa työtä.

        kysymys heräsi. sironen on julkaissut 23-vuotiaana herkkänä runopoikana ensimmäisen runokirjansa ja heti seuraavana vuonna ensimmäisen romaaninsa, joka myös on jäänyt viimeiseksi (ainaskin sen cv:n perusteella jonka minä netistä löysin). muuten kyllä kirjallista toimintaa on aivan touhukkuuteen asti. mutta miksi romaanit jäivät yhteen?

        sitten lisää

        http://www.kesuura.net/sironen.htm


      • Sirosta

        Hienoa, että vastasit. Yritän päästä mukaan kurssillesi.


    • toimii myös äidinkielen opettajana, ainakin toiminut.

      Puhuu asiaa, eikä mielestäni huono kurssin ohjaaja.
      Itse olin Kostin viikonloppukurssilla Porvoossa 1980 luvulla.
      Parempiakin olen toki tavannut.

      On kuitenkin muistettava, että toisille hyvä voi olla huono.

      Helsingin kansalaisopiston kirjoituskurssi, yksi tuttu käy Kirkkonummelta asti Helsingin kurssilla. Vaikka Kirkkonummelta myös löytyy kansalaisopiston kirjoituskurssi.

      • Kosher

        Minulla on tapana silloin tällöin googlettaa nimelläni, onko töistäni jne. kirjotettu jotakin. Ja sattui silmään, että joku kyseli proosakurssistani. Ja sitten joku kirjoittamisestani. Niin. Joku kyseli, mihin jäivät nuoruuden jatkoromaanini. Kirjoitin esikoiromaanilleni 3-4 jatko-osaa, mutta niitä ei julkaistu. Kyllä se silloin pänni. Sen sijaan kyllä runokokoelmiani julkaistiin. Sittemmin kiinnostuin ja suorastaan rakastuin luovan kirjoittamisen opettamiseen ja olen omistanut koko elämäni sille. Se on haasteellista, luovaa, vaihtelevaa: ihmiset kursseilla lahjakkaita persoonia. Nastaa! Olen opettanut kaikissa Suomen vanhoissa lääneissä sekä Ruotsissa. Muuten: tämänkin syksyn Espoon työväenopiston neljän kirjoittajakurssini nettikiintiöt täyttyivät heti. Helsingin työväenopistossa on minulla kaksi kurssia jne. Ja muuallakin, mahdolliseesti. Olen jo pitkään kutsunut itseäni aikuisopettaksi, koska olen auskultoinut aikuisopettaja (kirjallisuus, luova kirjoittamne). Kirjallisuus ja luova kirjoittaminen kasvattavat, laajentavat, sivistävät ja enentävät ihmistä. Kosti Sironen


      • toho*
        Kosher kirjoitti:

        Minulla on tapana silloin tällöin googlettaa nimelläni, onko töistäni jne. kirjotettu jotakin. Ja sattui silmään, että joku kyseli proosakurssistani. Ja sitten joku kirjoittamisestani. Niin. Joku kyseli, mihin jäivät nuoruuden jatkoromaanini. Kirjoitin esikoiromaanilleni 3-4 jatko-osaa, mutta niitä ei julkaistu. Kyllä se silloin pänni. Sen sijaan kyllä runokokoelmiani julkaistiin. Sittemmin kiinnostuin ja suorastaan rakastuin luovan kirjoittamisen opettamiseen ja olen omistanut koko elämäni sille. Se on haasteellista, luovaa, vaihtelevaa: ihmiset kursseilla lahjakkaita persoonia. Nastaa! Olen opettanut kaikissa Suomen vanhoissa lääneissä sekä Ruotsissa. Muuten: tämänkin syksyn Espoon työväenopiston neljän kirjoittajakurssini nettikiintiöt täyttyivät heti. Helsingin työväenopistossa on minulla kaksi kurssia jne. Ja muuallakin, mahdolliseesti. Olen jo pitkään kutsunut itseäni aikuisopettaksi, koska olen auskultoinut aikuisopettaja (kirjallisuus, luova kirjoittamne). Kirjallisuus ja luova kirjoittaminen kasvattavat, laajentavat, sivistävät ja enentävät ihmistä. Kosti Sironen

        monen kirjailijanalun kammiossa köyden kahisevan kun sitä kiedotaan juoksevalle solmulle. eli julkaistu runoteos ja romaani, ilmeinen taipumus ymmärtää luovaa kirjoittamista sekä 3-4 yritystä eivät tuottaneet uutta julkaisupäätöstä.

        *pitkä huooookaus*

        täytynee lohduttautua sillä, että tekniikan kehityttyä ja kirjojen painamisen tultua halvemmaksi julkaistaan nykyään myös paljon julkaisukelvotonta kirjallisuutta :D


      • veera salma sanelma
        toho* kirjoitti:

        monen kirjailijanalun kammiossa köyden kahisevan kun sitä kiedotaan juoksevalle solmulle. eli julkaistu runoteos ja romaani, ilmeinen taipumus ymmärtää luovaa kirjoittamista sekä 3-4 yritystä eivät tuottaneet uutta julkaisupäätöstä.

        *pitkä huooookaus*

        täytynee lohduttautua sillä, että tekniikan kehityttyä ja kirjojen painamisen tultua halvemmaksi julkaistaan nykyään myös paljon julkaisukelvotonta kirjallisuutta :D

        Varmaan aina on julkaistu aika paljonkin kaikenlaista skeidaa, mutta Kostin kirjat on erinomasia, IMO.

        Ja julkasukynnykseen, vaikka kirjottais kuinka hyviä novelleja tai runoja, ei se takaa että teos julkaistaa; erilaisilla kustantamoilla on niin erilainen profiili. Esim joku Like ei julkaise etupäässä mitään erityisen "hempeetä" tekstiä eikä lainkaan lasten- tai nuorten kirjoja.

        Tiettyinä aikoina tietyn tyyppinen teksti on trendikkäämpää ja halutumpaa, tietynlaiset aiheet luetumpia.
        Useimmat jaksaa ja motivoituu psykologisesti paremmin tähän yrittämiseen nuorena ja ehkä varhaisessa keski-iässä mutta vanhemmiten se voi alkaa turhauttaa.
        Monilla kustantamoilla käsittelyaika on pitkä, parista kuukaudesta aina vuoteen.

        nim. "Runoilijatar"


      • Runoista en mitään ymmärrä
        veera salma sanelma kirjoitti:

        Varmaan aina on julkaistu aika paljonkin kaikenlaista skeidaa, mutta Kostin kirjat on erinomasia, IMO.

        Ja julkasukynnykseen, vaikka kirjottais kuinka hyviä novelleja tai runoja, ei se takaa että teos julkaistaa; erilaisilla kustantamoilla on niin erilainen profiili. Esim joku Like ei julkaise etupäässä mitään erityisen "hempeetä" tekstiä eikä lainkaan lasten- tai nuorten kirjoja.

        Tiettyinä aikoina tietyn tyyppinen teksti on trendikkäämpää ja halutumpaa, tietynlaiset aiheet luetumpia.
        Useimmat jaksaa ja motivoituu psykologisesti paremmin tähän yrittämiseen nuorena ja ehkä varhaisessa keski-iässä mutta vanhemmiten se voi alkaa turhauttaa.
        Monilla kustantamoilla käsittelyaika on pitkä, parista kuukaudesta aina vuoteen.

        nim. "Runoilijatar"

        Vuosikausia Kostin kursseihin osallistuneena voin kertoa, että tämä keskustelu on suurelta osaltaan täysin asiatonta.

        Kosti Sironen on erittäin pätevä ja etevä opettaja, jonka kursseilla tutustutaan kirjallisuuteen, niin klassikoihin kuin uusimpiin uutuuksiinkin. Kirjoitetaan, kommentoidaan, saadaan erinomaista palautetta.

        Moniin kirjoittajakursseihin osallistuneena voin vain todeta, että ainoat ja parhaat mieleen painuneet ovat olleet Kostin kurssit.


    • kolmijalka

      aikoinnan kosrinsironen oli uudenmaanlänin taiteilija ja senn yuönkuvaan kului mm. harratakirjoittajien ohjaus. käytin hänellä kirjoittamaani lasten kuvakirjaa,johon kaipasin hieman ohjausta. hän auttoi siinä tosi hyvin ja luovati. sain kuvakirjani valmiiksi hänen ohjeillaan ja yinnettu kustantaja otti kirjani heti ekalla yrittämällä tänään siitä kirjasta on myt eka painos loppuun.

      hänen työväenkurseistaan miulla ei ole tietoa eikä kokemusta, muttahän on osalistunut inokkasti mm. espolaisten haratajakirjoitajien toimintaan. harrastajat perustivat aikonaan limeriki nimisen yhdistyksen ja kosti oli siinäkin kainjolaintavalla mkana.hän auttaa mielellään ja on suosittu kurssinpitöäjä.

      sin kantsi miettiä myös etäkurseja netissä, itse kävin semmoisen jsa se oli tosi palkitseva, kurseja järkkää myös hesassa virkailija ksansalaisiopisto töölössä syksyllä varmaanalkaa uusia kursseja. katso puhelinluettolosta toi virkaijainopisto ja tilaa sieltä kurssiesite, ninsaat tietoa. noita etäkurseja järkkää mm. oriveden opisto, kstso netistä.

      hyvää kirjoitusharraastusta!

      • scarabaeus

        ... kosti sitronen,
        joo hianoo työtä tekee kyllä Sironen, tunnen tapauksen...
        ja
        kolmijalka
        mikä lastenkirja ?

        Minäkin olen joskus ajatellut, että kustantaisin itse jossakin vaiheessa myös lastenkirjan, siis
        satukirja oikein. Joo.
        Ideoita riittää minullakin, mutta toteutus vie kyllä hurjasti aikaa.


      • kirjotan, siis olen
        scarabaeus kirjoitti:

        ... kosti sitronen,
        joo hianoo työtä tekee kyllä Sironen, tunnen tapauksen...
        ja
        kolmijalka
        mikä lastenkirja ?

        Minäkin olen joskus ajatellut, että kustantaisin itse jossakin vaiheessa myös lastenkirjan, siis
        satukirja oikein. Joo.
        Ideoita riittää minullakin, mutta toteutus vie kyllä hurjasti aikaa.

        En tommosest satukirjasta oo kuullu mitään - Kostin kursseilla olen käyny monta vuotta; Kosti ei oo erikoistunu lastenkirjoihin, vaan nimenomaan runoihin ja romaaneihin.

        Kosti on niin loistava opettaja ja inspiroija että vaikka muuttais Muurmanskiin, luulen että oppilaat tulis perässä.

        Tänä päivänä kirjottajia ei enää alan piireissä välttämättä nimitellä "harrastajakirjoittajiksi" kuten joskus ammoisella 70-luvulla; jokainen joka omaa halun tai lahjoja kirjottaa voi opiskella miten lystää, jos saa julkaistua jotain, niin hyvä on.

        Ja pee äs, ei se että teos julkaistaan takaa että se on parempi ku julkaisemattomat, monenlaiset seikat vaikuttaa siihen asiaan, ei ainoastaan taidot tai lahjat ja niistäkin ollaan monta mieltä, on monenlaisia makuja.

        Myös internetissä julkaistuja kirjoja pidetään yhä enemmän arvossa; ei kaikki jaksaa enää istuskella sormiaan pyörittäen ja odotella josko joku kustantamo ehkä suvaitsis kirjan julkasta.

        Sähköinen julkaisu on yks varteenotettava tekijä lähitulevaisuudessa monenlaisille taiteellisille tuotoksille.


      • Kohta esikoiskirjail
        kirjotan, siis olen kirjoitti:

        En tommosest satukirjasta oo kuullu mitään - Kostin kursseilla olen käyny monta vuotta; Kosti ei oo erikoistunu lastenkirjoihin, vaan nimenomaan runoihin ja romaaneihin.

        Kosti on niin loistava opettaja ja inspiroija että vaikka muuttais Muurmanskiin, luulen että oppilaat tulis perässä.

        Tänä päivänä kirjottajia ei enää alan piireissä välttämättä nimitellä "harrastajakirjoittajiksi" kuten joskus ammoisella 70-luvulla; jokainen joka omaa halun tai lahjoja kirjottaa voi opiskella miten lystää, jos saa julkaistua jotain, niin hyvä on.

        Ja pee äs, ei se että teos julkaistaan takaa että se on parempi ku julkaisemattomat, monenlaiset seikat vaikuttaa siihen asiaan, ei ainoastaan taidot tai lahjat ja niistäkin ollaan monta mieltä, on monenlaisia makuja.

        Myös internetissä julkaistuja kirjoja pidetään yhä enemmän arvossa; ei kaikki jaksaa enää istuskella sormiaan pyörittäen ja odotella josko joku kustantamo ehkä suvaitsis kirjan julkasta.

        Sähköinen julkaisu on yks varteenotettava tekijä lähitulevaisuudessa monenlaisille taiteellisille tuotoksille.

        on yksi mahdollisuus, mutta tuskin siitä saa ketään maksamaan mitään. Kustantajan kanssa toimiessa on kysymys myös tulonlähteestä, vaikkakin hieman pienestä. Apurahat ovat tärkeä lähde kirjailijalle, palkinnot ja stipendit myös. Ovatko nettikirjat olleet kirjallisuuspalkintoehdokkaina?

        Jokaisella ajalla on makunsa. Oleellista kirjailijalle on saada tehdä työtä, joka on itselle merkityksellistä.


    • pajunvirpi

      heippa! en ole olut sirposenkurssilla,mutta mies itse onoikeinmukava ja osaava. hä ohjasi aikoinaan omaa lastenkirjsni kirjoittamista ja antoi oikeinhyvää palautetta siitä. kirja onjulkaistukinja eka painos omyyty loppuun.mene vaanrohkeasti kurssille,jos et viihdy tai koe saavasi opastusta, jää pois, sillä selvä. et ilmoittautuesasi dsitoudu mihinkään...kursseja järjestää myös muidtaakseni helsingin virkailijain opisto, enmuista nimeä ehkä oikein..katso kirjoituskursseja netistä, siellä niitä löytyy.

    • Mini figuren

      Pajuvirpi: onko sun viesti vitsi? Jos sulla on noin käsittämättömästi kirjoitusvirheitä yhdyssanoissa ja jopa lastenkirja on kirjoitettu väärin, mitä se kertoo?

    • Tekstityyppi

      Olin jonkin aikaa Kosti Sirosen kurssilla H:gin työväenop. kurssilla, ja siitä oli minulle suuri apu luovan kirj.harrastuksen aloittamisessa. Kosti oli hyvä ja kannustava opettaja, joka luki tekstit huolella ja antoi asiallista palautetta. Suosittelen Kosti Sirosta opettajana! Hauska tyyppi. Olisin varmaan vieläkin hänen kurssillaan, ellen olisi vaihtanut paikkakuntaa.

      • nainem

        Vieläköhän Kosti pitää jossain modernin lyriikan kursseja? Minuun hän ainakin teki lähtemättömän vaikutuksen joskus vuosia sitten,kun olin hänen kurssillaan.


      • Zedetys

        Vaikka keskustelusta on aikaa, niin pitää osallistua. Kosti jättäytyi noista hommista pois 2010- luvun vaihteessa. Itse ehdin useamman vuoden käydä hänen kursseillaan. Hyvät muistot pilaavat hänen käsittämätön raivokohtaus minulle erään tunnin alussa, kun kyselin mitä tänään on luvassa.
        Vieressä istuva nainen oli ensimmäisiä kertoja kurssilla ja hämmästyi suuresti hänen käytöstään. Naiselle taisi pahoitella purkautumistaan, mutta minulle ei koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe