Vessan pesusta

vielä lisää

Kulkeeko teillä desinfiointiaine (ja kertakäyttökäsineitä) mukana siivouskärryssä eritteiden puhdistamiseen vessanpönttöjen reunuksilta tms.? Miehethän tunnetusti pissivät aina pöntön reunuksille ja lattialle.
Muistaakseni opetettiin, että eritetahrat pyyhitään ensin desinfiointiaineella ja sitten vasta pestään wc-istuin normaalisti.
Miten toimitte?

24

4006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olin harjoittelu

aikana hämillään kun työharjoittelun ekana tuntini minulle lyötiin saappaat käteen ja sanottiin, että siivoa kylpyhuone. Lattia oli jokaista senttiä myöten täynnä veritahroja ja visvaa. Siinä raksutti hetken, että mitäs nyt...

200-500ppm pitäisi riittää normaaliin eritteiden puhdistamiseen. Pöntön puhdistamiseen riittää pelkkä pyyhkiminen. Wc- istuinta ei tarvitse koskaan desinfioida.

• imeytetä liinaan

Eikös wc-pöntölle riitä että se puhdistetaan liinalla vaikka siinä olisikin muutama virtsatahra? Itse olen käyttänyt 500 ppm, lorauttanut hieman päälle ja puhdistanut liinalla normaalissa järjestyksessä, wc-nuppi viimeisenä.

Käsittääkseni veritahroja, ym. imeytetään lappuihin, mutta että virtsatahroja pöntön reunalta? Siinähän menisi koko päivä, imeytettäessä.

Miksi muuten vessan istuinta ei tarvitse koskaan desinfioida??

• niinkö?

Siis tarkoititko todella, että pyyhit ensin myös wc-istuimen reunukset ja sitten vasta nupin?

Eikö kuitenkin pidä edetä ylhäältä alas eli vesisäiliöstä ja nupista kanteen, renkaaseen sekä reunuksiin ja wc-istuimen jalka viimeisenä? Taitellusta liinasta puhdasta pintaa esiin käännellen. Nuppihan on likainen, mutta sen jälkeen käännetään liinaa, eikö totta?

• wc-altaan renkaaseen
        niinkö? kirjoitti:

Siis tarkoititko todella, että pyyhit ensin myös wc-istuimen reunukset ja sitten vasta nupin?

Eikö kuitenkin pidä edetä ylhäältä alas eli vesisäiliöstä ja nupista kanteen, renkaaseen sekä reunuksiin ja wc-istuimen jalka viimeisenä? Taitellusta liinasta puhdasta pintaa esiin käännellen. Nuppihan on likainen, mutta sen jälkeen käännetään liinaa, eikö totta?

Idea siis on se, että jokaiseen taitokseen puhdistetaan alueet puhtaasta likaisimpaan.

Nuppi on yksi likaisempia osia wc-altaassa. Kun ihminen pissaa tai pyyhkii takapuolensa se painaa tai vetää ensin nupista ennen kuin pesee kätensä. (jos pesee) Eli parhaimmassa tapauksessa vessan käyttäjä jättää pesemättä kätensä jolloin nupista irtoava pöpö siirtyy välittömästä muualle.
        Joten nuppi on wc-pytyn tärkein puhdistettava. Vaikka WC-rengas ja wc-allas ovat likaisia, niihin kosketaan harvemmin käsin.

• Ammattilainen oman työn kautta
        wc-altaan renkaaseen kirjoitti:

Idea siis on se, että jokaiseen taitokseen puhdistetaan alueet puhtaasta likaisimpaan.

Nuppi on yksi likaisempia osia wc-altaassa. Kun ihminen pissaa tai pyyhkii takapuolensa se painaa tai vetää ensin nupista ennen kuin pesee kätensä. (jos pesee) Eli parhaimmassa tapauksessa vessan käyttäjä jättää pesemättä kätensä jolloin nupista irtoava pöpö siirtyy välittömästä muualle.
        Joten nuppi on wc-pytyn tärkein puhdistettava. Vaikka WC-rengas ja wc-allas ovat likaisia, niihin kosketaan harvemmin käsin.

"Joten nuppi on wc-pytyn tärkein puhdistettava. Vaikka WC-rengas ja wc-allas ovat likaisia, niihin kosketaan harvemmin käsin."

Niin, ei wc-renkaaseen tai wc-altaaseen kosketa käsin. Sinne vírtsataan ja ulostetaan. Ei virtsainen wc-rengas ole hygieenisempi kuin wc:n vedin.

• KERAVAN TYTTÖ

Koska siihen riittää normaalit wc:ssä käytettävät siivousaineet. Desinfiointia ei suositella liian usein, kotioloissa ei mielestäni ollenkaan (jos ei mitään vaarallista ja tarttuvaa). Hyvä puhdistus riittää. Sairaaloissakin on vähennetty desinfiointia normaaleilla osastoilla. Virtsa ja "kakki" tahrat eivät ole niin pahoja, kuin veri ja muut ihmisen eritetahrat, joita pitää puhdistella desinfiointiaineilla. Usein ihmiset sekoittavat koti ja sairaalaolot. Eritetahrojen poisto kuuluu kaikille (ei vaan siivoojille) jotka sen ensin näkevät. Hyvä siisteys ja hyvin pestyt kädet estävät monta tulehdusta ja sairautta.

• I just Wonderrr
        Ammattilainen oman työn kautta kirjoitti:

"Joten nuppi on wc-pytyn tärkein puhdistettava. Vaikka WC-rengas ja wc-allas ovat likaisia, niihin kosketaan harvemmin käsin."

Niin, ei wc-renkaaseen tai wc-altaaseen kosketa käsin. Sinne vírtsataan ja ulostetaan. Ei virtsainen wc-rengas ole hygieenisempi kuin wc:n vedin.

Onko teillä vessoissa koukku jolla mies nostaa pytyn renkaan ylös? Jos kerran siihen harvemmin kosketaan käsin?

• hoi!

Jospa käyttäisitte vessaharjaa siihen pöntön reunaan. Niin ei tarvitse iskeä kusisia rättejä pöytärättien sekaan samaan kasaan.

• järjen käyttö sallittua

Ja on nopea tapa - pruiki pesuaineet myös reunoille kastelevessaharja ja pyöräytät pöntössä ja niissä reunoissa huuhtele harja ja harjalla reunat ja aloita pyyhiminen. Aikaa koko toimintaa menee alta minuutin ( ainakin, jos annat pesuaineen vaikuttaa sen aikaa kun peset lavuaarin ja hanat). Ja puhdasta tulee..

• KERAVANTYTTÖ

Siksi siivousliinoissa on värikoodit, ettei wc-liinoilla puhdisteta muita tasopintoja. Punainen wc, sininen muut tasopinnat, ja koodivärejä riittää vielä rajuimpiin erittelyihin asti. "rättejä" ei enää käytetä ainakaan ammattilaispiireissä, eiköhän oteta jo siivousliina-nimike käyttöön.

• KERAVAN TYTTÖ
        järjen käyttö sallittua kirjoitti:

Ja on nopea tapa - pruiki pesuaineet myös reunoille kastelevessaharja ja pyöräytät pöntössä ja niissä reunoissa huuhtele harja ja harjalla reunat ja aloita pyyhiminen. Aikaa koko toimintaa menee alta minuutin ( ainakin, jos annat pesuaineen vaikuttaa sen aikaa kun peset lavuaarin ja hanat). Ja puhdasta tulee..

Jouduttehan te sen reunan pyyhkimään joka tapauksessa.

• 56475
        KERAVANTYTTÖ kirjoitti:

Siksi siivousliinoissa on värikoodit, ettei wc-liinoilla puhdisteta muita tasopintoja. Punainen wc, sininen muut tasopinnat, ja koodivärejä riittää vielä rajuimpiin erittelyihin asti. "rättejä" ei enää käytetä ainakaan ammattilaispiireissä, eiköhän oteta jo siivousliina-nimike käyttöön.

ottaa nyt vaan siivouspyyhkeen käteen ;)) Liinat on pöydillä !!!

• en oon käynyt koulua
        järjen käyttö sallittua kirjoitti:

Laitoshuoltaja koulussa ei hyväksytty sitä että wc-pöntön reunat pestään harjalla ,
        harjahan se vasta likainen on

• vkosiivous
        KERAVANTYTTÖ kirjoitti:

L&T:lä on värikoodatut pyyhkeet, punaiset vessaan ja siniset kalustepinnoille. Tämä erittely asiakkaita varten, että eivät luule, että samalla pyyhkeellä vedellään pinta kun pinta..

• juuri valmistunut

Ei värikoodeja enää nykyään käytetä ja opeteta laikkarikoulussa..mikrokuituiset siivouspyyhkeet pestään kaikki kuitenkin samassa koneellisessa ja peräti 95 asteen lämpötilassa..Jos nyt välttämättä haluaa käyttää vanhanaikaisia värikoodeja, niin vessoissa käytetyt tulee pestä eri koneellisessa ja laittaa käytön jälkeen siivousvaunussa eri sankoon!
      Olenpa ollut niinkin järjettömällä ohjaajalla työssäoppimassa, että hän käytti ja vaati ehdottomasti värikoodien käyttöä, ne kuitenkin laitettiin käytön jälkeen samaan sankoon ja pestiin samalla koneellisella. Mitä järkeä tuossakin touhussa on? Lisäksi hän pesi WC-harjalla wc-altaan renkaat, istuinosan ja kannen ja kuivatti sitten vain niillä koodatuilla pyyhkeillään...hyi!!

• värikoodit

mihinkä perustat sen, että ne värilliset siivouspyyheet pitää pestä sitten väreittäin.
        Nehän voi pestä samassa koeessa, kunhan pesulämpötila on tarpeeksi korkea.

• vkosiivous
        värikoodit kirjoitti:

mihinkä perustat sen, että ne värilliset siivouspyyheet pitää pestä sitten väreittäin.
        Nehän voi pestä samassa koeessa, kunhan pesulämpötila on tarpeeksi korkea.

Viledan koulutuksessa (pari vuotta sitten) opetettiin, että nykyään pestään siivouspyykki 60 asteessa, kerran viikossa varmistukseksi 95 asteessa. Varmistin vielä, että wc-pyyhkeetkin, niin kuulemma, kyllä.

• iines-
        vkosiivous kirjoitti:

Viledan koulutuksessa (pari vuotta sitten) opetettiin, että nykyään pestään siivouspyykki 60 asteessa, kerran viikossa varmistukseksi 95 asteessa. Varmistin vielä, että wc-pyyhkeetkin, niin kuulemma, kyllä.

isoilla siivousfirmoilla koneet laulaa jo muutenkin 24/7, nii ei jouda niin tarkkaan pyykkejä peseen..hyvä jos 60 per pv..jatkuvassa käytössä on ne, mutta onneksi on tehokkaat vessojen pesu aineet olemassa, että ei jää vessat paskasiksi..uusia saa tilata, kun vanhat alkaa olla aikansa palvelleita.. :D

• joo o

sokos hotelli vantaalla sol ,pestään samalla rätillä , juomalasi ,peili, wc-pönttö ,pöydät ,siks kun ei ollut tarpeeksi rättejä, eikä aikaa edes vaihtaa jos olisi ollut. näin itse sen .

• @

ei jumalauta!!!!!!!!!!!! kiitos kun kerroit vantaan sokos hotellista :)

• Semmosta se on

Nyt kun satuin tätä viestiketjua lukemaan, niin voisin kommentoida hotellisiivouksesta.

Hotelleissa, missä itse olen ollut, eli samaisessa Vantaan hotellissa, Vaakunassa, Helkassa... Värikoodeja ei todellakaan käytetä. Huoneiden siivousaika on niin pieni, että hyvä jos pystyy edes sen yhden mikroliinan kaikkia taitospintoja käyttämään.

Muutamassa hotelleissa joissa olen ollut, ei ole mikroliinoja saatavilla. Voi olla jotain muita (halvempia) siivousliinoja. Yhdessä Helsingin keskustan pienessä ja kivassa hotellissa ei ollut mitään pieni siivousliinoja lainkaan. Oli kerroshoitajan mielikuvituksen varassa, millä hän pintoja pyyhki. Yleensä kaikki pinnat vedettiin lattiafroteella, tokikin lattia viimeisimpänä.

Tällaiset tiukkaan kellotetut kohteet ovat hankalia, jos haluaa tehdä kaiken määrätyssä ajassa, niin jostain on pakko tinkiä. Itse en kulkisi hotellihuoneessa paljain jaloin, en edes sukkasillani.

Myös niissä vuoteissa nukkuminen kuvottaa jo ajatuksena. Jos asiakas on yöpynyt vain yhden yön, peitto ei ole rutussa ja pussilakanan laskokset näkyvät vielä (näyttää pakasta vedetyltä), kaikki eivät vaihda pussilakaa, vaan säästää aikaa jättämällä edellisen asukkaan pussilakanan seuraavalle. Aluslakana yleensä rypistyy sen verran, että se on pakko vaihtaa.

Mukavia hotelliöitä kaikille :)

• kotisiistijä
        Semmosta se on kirjoitti:

Nyt kun satuin tätä viestiketjua lukemaan, niin voisin kommentoida hotellisiivouksesta.

Hotelleissa, missä itse olen ollut, eli samaisessa Vantaan hotellissa, Vaakunassa, Helkassa... Värikoodeja ei todellakaan käytetä. Huoneiden siivousaika on niin pieni, että hyvä jos pystyy edes sen yhden mikroliinan kaikkia taitospintoja käyttämään.

Muutamassa hotelleissa joissa olen ollut, ei ole mikroliinoja saatavilla. Voi olla jotain muita (halvempia) siivousliinoja. Yhdessä Helsingin keskustan pienessä ja kivassa hotellissa ei ollut mitään pieni siivousliinoja lainkaan. Oli kerroshoitajan mielikuvituksen varassa, millä hän pintoja pyyhki. Yleensä kaikki pinnat vedettiin lattiafroteella, tokikin lattia viimeisimpänä.

Tällaiset tiukkaan kellotetut kohteet ovat hankalia, jos haluaa tehdä kaiken määrätyssä ajassa, niin jostain on pakko tinkiä. Itse en kulkisi hotellihuoneessa paljain jaloin, en edes sukkasillani.

Myös niissä vuoteissa nukkuminen kuvottaa jo ajatuksena. Jos asiakas on yöpynyt vain yhden yön, peitto ei ole rutussa ja pussilakanan laskokset näkyvät vielä (näyttää pakasta vedetyltä), kaikki eivät vaihda pussilakaa, vaan säästää aikaa jättämällä edellisen asukkaan pussilakanan seuraavalle. Aluslakana yleensä rypistyy sen verran, että se on pakko vaihtaa.

Mukavia hotelliöitä kaikille :)

No, ainakin seuraava asiakas minun jälkeen nukkuu puhtaaan pussilakan alla- minulla on tapa erottaa pussilakana ja peitto toisistaan, Samoin tyynyliina ja tyyny, ja kiskon sen lakanankin irti. Jos budjeksi sallii, niin jätän pari euroa pöydälle ja lapun "Kiitos Siivooja"

• ISSSin laikkari
        kotisiistijä kirjoitti:

No, ainakin seuraava asiakas minun jälkeen nukkuu puhtaaan pussilakan alla- minulla on tapa erottaa pussilakana ja peitto toisistaan, Samoin tyynyliina ja tyyny, ja kiskon sen lakanankin irti. Jos budjeksi sallii, niin jätän pari euroa pöydälle ja lapun "Kiitos Siivooja"

Sama juttu, olen laikkari ja jos yövyn esim. livassa tai hotellissa otan valmiiksi pussilakanat, lakanat ja tyynynliinan sekä pyyhkeen erikseen.
        Tiedän just miten kiire voi olla:)

• minä myös :)

Miksi oletetaan että pylly pyyhitään paljain käsin? Tai että paperilla mutta samalla työnnettäis ne sormet sinne iholle? Ei kai suurimmallekaan osalle ihmisistä noin käy? Toki nuppi on likainen koska lähes jokainen asiakas siihen koskee mutta ei se sitä tarkoita että siinä olisi ulostetta tai tarttuva tauti joka johtuu pyllyn pyyhkimesestä? Yhtä likainen koskemisesta on myös pytyn kannet, ovien kahvat, hanat. Kuitenkin on ihan ok pyykiä ensin allas, hana, ovi ja samalla liinalla sitten wc-pytty?! No pikku saivartelua tähän :)
      Virtsa ei ole erite joka vaatisi eritetahran poiston kuten veri tai yskös tarvitsee.
      Noita koodiliinoja en sillä tavalla käsitä että miksi ei voisi pestä samassa koneessa, tarpeeksi korkealla lämmöllä vain. Vai voiko ajatella niin että siitä konepesusta ei ole mitään hyötyä? Eihän siitä sillä perusteella ole jos kerran virtsainen liina saastuttaa kaikki muut liinat siinä koneellisessa :) Kuinka olisi mahdollista että koneesta pesun jälkeen tulisi koneellinen likaisia liinoja.
      Näistä asioista on väännetty välinehuollossa kun eräs valopää oli sitä mieltä että alapäähän käytettävät instrumentit olisi desinfioitava eri koneellisessa kuin muut instrumentit... no joo siis mitähän varten se desinfiointi sitten tehdään? Ja hauska on nähdä se kone joka osaa erotella instrumentit toisistaan että: enpä tehoakaan tuohon vaan tuohon :D
      Pesulämpötila on se oleellinen asia, ei se mitä sinne laitetaan (wc/pölyliinoja) koska siihen koneeseen pitää luottaa eihän tässä muuten ole mitään järkeä. Aletaan siivousliinojakin vain kuivattelemaan auringossa :) On silläkin väitetty joku desinfiointiolemus olevan.
      Ihanaa kesää kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe