kaasarin putsaus

hondra

Kaasareissa on pientä häikkää ja on käynyt mielessä että voisko bensan sekaan laittaa jotain ruiskunpuhdistusainetta tai jotain ettei tartteis ruveta kaasariremppaan.Kyseessä on vanha tuutti.

11

9048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuttikuski

      Mulla oli itellä melkoisesti ongelmia kaasuttimien kanssa, mutta ei se liasta johtunut vaan suuttimet oli vaan liian isot, mikään nykybensa ei toiminut koneessa. Nyt oon pienentänyt suuttimia parikymmentä prossaa ( 110 -> 90 ) ja kone toimii hyvin keskialueella. Meinaan silti kokeilla pykälää pienempiä suuttimia, yläkierroksilla on vielä pientä häikkää. Suuttimia on helppo vaihtaa, se käy kaasareita irrottamatta, mutta neulojen säädön kanssa onkin jo toisin.

      • Hondra

        Käytin pohjakupit auki kaasareista ja putsasin suuttimet,Aikamoista taiteilua se olilkin;)
        Likaa oli jonkinverran.En muistanut katsoa suuttimien kokoa.Olisin mielelläni ottanut koko kaasaripaketin pois
        muutta aika ahtaat paikat näyttäis olevan.
        Käynti tuntui paranevan huomettavasti.
        tosin lämmetessään tyhjäkäynti pyrkii nousemaan turhan korkeaksi.


      • Tuuttikuski
        Hondra kirjoitti:

        Käytin pohjakupit auki kaasareista ja putsasin suuttimet,Aikamoista taiteilua se olilkin;)
        Likaa oli jonkinverran.En muistanut katsoa suuttimien kokoa.Olisin mielelläni ottanut koko kaasaripaketin pois
        muutta aika ahtaat paikat näyttäis olevan.
        Käynti tuntui paranevan huomettavasti.
        tosin lämmetessään tyhjäkäynti pyrkii nousemaan turhan korkeaksi.

        Missä pyöräsi on ollut, jos suuttimissa on ihan oikeasti likaa? Vai onko pyörä pistetty seisomaan eikä kaasutimia ole tyhjennetty? Ehkä olisi syytä huuhdella tankki huolelliseti, sen voi tehdä vesi-liuotinseoksella, jos siellä on likaa, ja sitten laittaa bensasuodatin bensaletkuun, ainakin vähäksi aikaa.
        Niin, kaasuttimien irrotus ja kiinnitys vie alta tunnin, tosin se arsyttävän tylsää hommaa, mutta ei mitenkään vaikeata. Ensin tankki pois ja kaasuvaijeri(t) irti kaasuttimista ( M10 ja M8 kiintoavaimet ). Sen jälkeen ilmasuodatinpönttö irti ( 2 kpl M10 pulttia kyljissä ) ja se pitää vaan nitkutella pois, vaikka kaasuttimiin menevät kumitötsät piukottavatkin. Putsarin yläosaan tuleva huohotinletu on niin ikään irroitettava. Kaasuttimet lähtevät irti, kun kiskoo niitä tarpeeksi lujaa taaksepäin, kunhan ensin irrottaa klemmarit. Kannattaa merkata kaasuttimien ja sylinterin välissä olevien kumien asento, niin että jos ne lähtevät irti, ne saa takaisin samaan asentoon. Ei sitten tarvii hollata niitä kaasuttimien kiinnitysvaiheessa. Jutut laitetaan takaisin samassa järjestyksessä, hankalinta on ilmasuodattimen kiinnitys, ainakin sen huohotinletkun kiinnitys vaatisi pitkiä, vahvoja näppäriä sormia.
        Joo ja sitten se tyhjäkäynti: seosruuvin asento vaikuttaa myös siihen, kuten liikkeellelähtöön ja käyntiin ihan alakierroksilla. Suuttimien ei tyhjäkäyntialueella pitäisi vaikuttaa käyntiin millään tavalla. Keskialueella vaikutta asuuttimet ja neulojen asento ja yläkierroksilla vain suuttimet. Vuotavat neulaventtiilit vaikuttavat tyhjäkäyntii ja bensan pinnan taso kohokammiossa olisi myös hyvä tarkastaa.


      • Jermu
        Tuuttikuski kirjoitti:

        Missä pyöräsi on ollut, jos suuttimissa on ihan oikeasti likaa? Vai onko pyörä pistetty seisomaan eikä kaasutimia ole tyhjennetty? Ehkä olisi syytä huuhdella tankki huolelliseti, sen voi tehdä vesi-liuotinseoksella, jos siellä on likaa, ja sitten laittaa bensasuodatin bensaletkuun, ainakin vähäksi aikaa.
        Niin, kaasuttimien irrotus ja kiinnitys vie alta tunnin, tosin se arsyttävän tylsää hommaa, mutta ei mitenkään vaikeata. Ensin tankki pois ja kaasuvaijeri(t) irti kaasuttimista ( M10 ja M8 kiintoavaimet ). Sen jälkeen ilmasuodatinpönttö irti ( 2 kpl M10 pulttia kyljissä ) ja se pitää vaan nitkutella pois, vaikka kaasuttimiin menevät kumitötsät piukottavatkin. Putsarin yläosaan tuleva huohotinletu on niin ikään irroitettava. Kaasuttimet lähtevät irti, kun kiskoo niitä tarpeeksi lujaa taaksepäin, kunhan ensin irrottaa klemmarit. Kannattaa merkata kaasuttimien ja sylinterin välissä olevien kumien asento, niin että jos ne lähtevät irti, ne saa takaisin samaan asentoon. Ei sitten tarvii hollata niitä kaasuttimien kiinnitysvaiheessa. Jutut laitetaan takaisin samassa järjestyksessä, hankalinta on ilmasuodattimen kiinnitys, ainakin sen huohotinletkun kiinnitys vaatisi pitkiä, vahvoja näppäriä sormia.
        Joo ja sitten se tyhjäkäynti: seosruuvin asento vaikuttaa myös siihen, kuten liikkeellelähtöön ja käyntiin ihan alakierroksilla. Suuttimien ei tyhjäkäyntialueella pitäisi vaikuttaa käyntiin millään tavalla. Keskialueella vaikutta asuuttimet ja neulojen asento ja yläkierroksilla vain suuttimet. Vuotavat neulaventtiilit vaikuttavat tyhjäkäyntii ja bensan pinnan taso kohokammiossa olisi myös hyvä tarkastaa.

        Tulee noista tuuteista nuoruus mieleen. Masinolia voi tietysti kokeilla, tai joitain muita puhdistusaineita, mutta jos likaa on paljon, niin voi joutua ojasta allikkoon.
        Paras tehdä tuuttikuskin neuvojen mukaan, mutta syytä olisi vielä tarkistaa kaasareiden synkkakin purkamisen jälkeen? Ei välttämättä muutu purettaessa, mutta jos ei ole aikoihin tarkistettu , niin ainakin itse tsekkaisin.


      • hondra
        Tuuttikuski kirjoitti:

        Missä pyöräsi on ollut, jos suuttimissa on ihan oikeasti likaa? Vai onko pyörä pistetty seisomaan eikä kaasutimia ole tyhjennetty? Ehkä olisi syytä huuhdella tankki huolelliseti, sen voi tehdä vesi-liuotinseoksella, jos siellä on likaa, ja sitten laittaa bensasuodatin bensaletkuun, ainakin vähäksi aikaa.
        Niin, kaasuttimien irrotus ja kiinnitys vie alta tunnin, tosin se arsyttävän tylsää hommaa, mutta ei mitenkään vaikeata. Ensin tankki pois ja kaasuvaijeri(t) irti kaasuttimista ( M10 ja M8 kiintoavaimet ). Sen jälkeen ilmasuodatinpönttö irti ( 2 kpl M10 pulttia kyljissä ) ja se pitää vaan nitkutella pois, vaikka kaasuttimiin menevät kumitötsät piukottavatkin. Putsarin yläosaan tuleva huohotinletu on niin ikään irroitettava. Kaasuttimet lähtevät irti, kun kiskoo niitä tarpeeksi lujaa taaksepäin, kunhan ensin irrottaa klemmarit. Kannattaa merkata kaasuttimien ja sylinterin välissä olevien kumien asento, niin että jos ne lähtevät irti, ne saa takaisin samaan asentoon. Ei sitten tarvii hollata niitä kaasuttimien kiinnitysvaiheessa. Jutut laitetaan takaisin samassa järjestyksessä, hankalinta on ilmasuodattimen kiinnitys, ainakin sen huohotinletkun kiinnitys vaatisi pitkiä, vahvoja näppäriä sormia.
        Joo ja sitten se tyhjäkäynti: seosruuvin asento vaikuttaa myös siihen, kuten liikkeellelähtöön ja käyntiin ihan alakierroksilla. Suuttimien ei tyhjäkäyntialueella pitäisi vaikuttaa käyntiin millään tavalla. Keskialueella vaikutta asuuttimet ja neulojen asento ja yläkierroksilla vain suuttimet. Vuotavat neulaventtiilit vaikuttavat tyhjäkäyntii ja bensan pinnan taso kohokammiossa olisi myös hyvä tarkastaa.

        Nulaventtiili-pidikkeessä (ontto putkilo jossa reikiä)oli hienoa ruosteen näköistä ainetta ja osa pienistä reiistä oli lähes
        tukossa ,samoin kohokupin pohjalla.
        Tankin putsaus on siis edessä.
        ilmasuodinkoteloa ei luultavasti saa minun pyörästä irti( -81 750f) ennen kuin irrottaa kaasarit pois edestä.
        Se tosin kääntyy jonkinverran taaksepäin n.2cm joten ahtaat on paikat.

        Kirjoitit aikaisemmin neulojen säädöstä, kuinka se tapahtuu??

        Ja seoksen säätö,onnistuuko se korvakuulolla kun niitä on sentään 4 kpl vai tarviiko siinä erikoisvälineitä?


      • tuuttikuski
        hondra kirjoitti:

        Nulaventtiili-pidikkeessä (ontto putkilo jossa reikiä)oli hienoa ruosteen näköistä ainetta ja osa pienistä reiistä oli lähes
        tukossa ,samoin kohokupin pohjalla.
        Tankin putsaus on siis edessä.
        ilmasuodinkoteloa ei luultavasti saa minun pyörästä irti( -81 750f) ennen kuin irrottaa kaasarit pois edestä.
        Se tosin kääntyy jonkinverran taaksepäin n.2cm joten ahtaat on paikat.

        Kirjoitit aikaisemmin neulojen säädöstä, kuinka se tapahtuu??

        Ja seoksen säätö,onnistuuko se korvakuulolla kun niitä on sentään 4 kpl vai tarviiko siinä erikoisvälineitä?

        Jaa jos pyöräsi on mallia -81 en tiedä onko se kuinka erilainen kuin omani ( -76 tai -77 ) eli siis tietääkseni alkuperäisen -67 esitellyn tuutin mukainen.
        No jos neulaventtiilien putkissa oli likaa niin se tietysti haittaa toimintaa, eli se pitää poistaa mutta ehkä olisi tosiaankin syytä tsekata kaasuttimet kauttaaltaan. Siellä kun on pieniä kanavia muuallakin, mm. tyhjäkäyntiin vaikuttava seoskanava. Pelkkä puhdistus saattaa riittää.
        Neulojen säätelyhän ei maksa mitään, mutta se auttaa vasta, kun jos suuttimet ovat jotakuinkin oikealla suuruusalueella. Mutta siitä on hyvä aloittaa.
        Neulat säädetään siten että kaasuttimet pitää ensin irrottaa, ne lähtevaät nippuna, ja sitten ne pitää irrottaa yhdyslevystä, koska muuten ei kaasuttimia saa irti niista haarukoista, jotka nostavat la laskevat luisteja. Omassa pyörässäni yhdyslevy oli alunperin kiinni upporistikantaruuveilla, ja ne olivat älyttömän työteliäät irrottaa. Siispä vaihdoin niihin kuusiokololla olevat samanlaiset uppokantaruuvit. Sitten kaasuttimista irrotetaan yläpään "hattu" irti, eli siitä ruuvataan hatun kehys irti ja sitten saadaan luistit neuloineen ulos. Hattu taittuu sen verran sivulle että sopivalla ruuvimeisselillä saa luistin sisäpuolella olevat kaksi ruuvia auki ja sitten hettu liukutankoineen lähtee irti. Tällöin neulat putoavat ulos kun kääntää luistin ylösalaisin. Neuloissa on viisi lovea, alin lovi edustaa rikkainta seosta ( neula ylhäällä ) ja ylin lovi on sitten päinvastoin. Neulassa oleva lukitusjousi laitetaan siihen loveen johon halutaan.
        Oma pyöräni seisoi muutaman vuoden ja kun sen tänä keväänä otin käyttöön ja sääsin, se tapahtui ajamalla. Ensi alkuun kun suuttimet olivat liian isot pyörä nyki julmetusti ja pensaa kului yli kymmenenkin litraa sadalla. Ja vähän väliä joku pytty oli pois toiminnasta, koska rikas seos nokitti tulpat. Ensin töikseni ostin kuumemmat tulpat ja siitä sitten pikkuhiljaa aloin pienentää suuttimia 5 pykälää kerrallaan ( aina piti ostaa 4 pienenpää suutinta, á 5€/kpL. AAAARGH!!!) Neulat sääsin tietysti kaikkein laihimmalle, mutta oikeasti paras neulojen säädön hyöty saadaan vasta sitten kun suuttimet ovat oikean kokoiset. Eli ensin haetaan suutin, jolla pyörä toimii yläkierroksilla, ja sitten aletaan hakemaan keskialueen oikeaa säätöä neuloilla. Itselläni on nyt tilanne se, että keskikierrosalue toimii hyvin, mutta yläkierroksilla pätkii. Eli suuttimia pitää vieläkin pienentää ja se puolestaan voi aiheuttaa sen, että joudun hakemaan neuloille uuden, rikkaamman asennon No, sen teen vasta ensi kesänä, tänä kesänä riitti, että ajoalueella pyörä toimi hyvin ja välttelin kiihdytyksiä yläkierroksille.


    • kikseri

      laiskan miehen systeemiä. Osta "Garbo kliineriä", putsaa kaasareita, käytetään myös moottorikelkoissa n. 6 E /pötti.Laitetaan bensan sekaan, ei kuulemma pitäisi talven jälkeen neulaventtiinitkään jumittaa...

    • Four 500

      Itellä nytyytti tietyillä kierrosalueilla.

      Auttoi kun otin kaasarit irti ja kupit auki.
      Päästin suuttimiin kaasarin puhdistut spreitä (stormilta ostettu, mutta käynee mikä tahansa vst. aine) ja vielä painoin paineilmalla suuttimiin, että varmasti näin niiden olevan auki.

      Johan alko pelata, ei nyi enää :D

      Puhdistus yhden illan homma, jos et ole ennemmin tehnyt eli ei vaikeaa...

      Hmm... Tosin jos kaasarit eivät ole olleet aikoihin auki vois kannattaa varata uudet tiivisteet kupeille tai ainakin jotain tiiviste ainetta katkoskohtiin...

    • hondra

      Asiallisista vinkeistä suuret kiitokset.Eiköhän se honda kulje ihan eri malliin ensi kesänä.
      Terv. hondrakuski

    • hgfds86765434+

      oisko antaa ohjeit. ku lähin kotoot yks päivä ajaa ni 1km pääst rupes booaa ja normitankist loppu löbö sit laitoin ressulle=varantankki ja ajoin samavverran ni se taas booas ja sammu ja ei enää lähteny käyntii??? voiko kyse olla kaasarista?

      • kurki-alli

        vettä tankissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      63
      930
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      363
      688
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe