Olen hankkimassa vanhaa ja isohkoa n. sata hevosvoimaista käyttöpyörää, jonka käyttökulut saisivat olla mahdollisimman halvat. Jos lasketaan yhteen vakuutus-, polttoaine-, rengas-, ketju/ratas-, ja muut huoltokulut, niin mikä on halvin ylläpidettävä? Kaatuilen pari kertaa vuodessa, joten nakupyörä ilman turhia härpäkkeitä on itsestään selvyys. Onko Bemarin K100 sarjan pyörää halvempaa ylläpidettävää, kun lasketaan _kaikki_ kulut yhteen?
Peruspyörä
10
1642
Vastaukset
- myös tätä
Pyörän käyttökulut ovat käytännössä moninkertaiset pääomakuluihin nähden. Jos ostat peruspyörän linjalla GSF1250/CBF1000 uutena tai hyvin vähän käytettynä, saat allesi ihan toista luokkaa olevan pelin ilman vanhan pyörän murheita. Älä ota siihen kaskoa, älä vie huoltoon merkkiliikkeeseen vaan opettele hommat itse, osta renkaat ulkomailta jne. Jos ajat 10tkm vuodessa, se maksaa käyttökuluina n.2000 euroa. Tuolla uudella pyörällä ajat ilman remonttihuolia 15 vuotta ja se maksaa 10te. Vanhasta saat maksaa sen 5te ja remontit päälle. Koko ajan vähän epävarma olo, mistä hajoaa seuraavaksi. Kun 15 vuoden päästä summaat loppulaskua, olen melkoisen varma, että nyt ostettu uusi on se edukkain vaihtoehto.
- mutta ...
Hieman voi vielä optimoida ostamalla vähän ajetun muutaman vuoden ikäisen pyörän, jonka hinnasta on kuitenkin tippunut kymmeniä prosentteja pois. Samalla tavalla kuin käytetyillä autoillakin. Yleensä runsas tarjonta laskee käytettyjen hintatasoa paljon myydyillä pyörillä, tästä vaikka vanhemmat Bandiitit esimerkkinä tai ER-5:t.
Lisäksi mukaan tulee yleensä varusteita, vähintään takalaukku tai koko laukkusarja ym. Näille ei yleensä lasketa paljoa arvoa, vaikka laukkusatsi telineineen voi maksaa lähemmäs tuhat euroa.
Edelleen, jos itse meinaa huoltaa, kannattaa tutustua huoltomanuaaleihin eukäteen (netistäkin löytyy ...) ja selvittää huoltoväli ja huoltojen helppous. Voiko kaiken tehdä itse vai jääkö joku hiivatin ruiskunsynkkausoperaatio, johon välttämättä tarvitaan huollon tietokonetta! Onko rengaskoko tavallinen ja riittääkö halpa nopeusluokka (esim. H eli 210 km/h) jne.
Näin menettelin itse. Ostin nelisen vuotta vanhan vähän ajetun pyörän, jonka hinnasta oli tippunut jo 30 .... 40% (varsinkin kun laski kaikki mukana olevat lisävarusteet). Etsin pitkään juuri tiettyä pyörämallia ja siitäkin uusimmat vuosimallit rajasin pois juuri syystä, että ruiskua oli "päivitetty" juuri sen verrran että synkkauksen ruuvisäädön sijaan oli siirrytty tietokonesäätöön ...!
- XJ Jammu
Osta vanha XJ 900 Yamaha. Niitä saa halvalla. Tehoja 98hv. Kardaani ja kulutus 5l/100km. Eikä vakuutukset päätä huimaa ainakaan Pohjolassa.
- jarppu
se on peruspyörä ja halpa pitää ja tehoja silleen riittävästi jopa ajella kaks päällä.Itelläni on sellainen -88 mallii ja toimii hyvin eikä oo vaikee huoltaa ite. Sopii pitkille ja lyhkäisemmilleki istuin korkeus on jotai alle 85 cm yltöö jalat maahan hyvin. Mut sie ostat pyörän itelles makuasiat jätän mainitsemati. Hondan seven fifty on kans peruspyörä näitähän on kun kattelee ympärilleen.
- myös CB
Kannattaa myös tsekata hieman vanhemmat Hondan CB:n eri mallit, teknisesti nerokkaan yksinkertaisia vekottimia.
- oikeaa infoa
Tuo on ihan hyvin laadittu juttu. Oli totta tai ei. Vai kaatuilet pari kertaa vuodessa...
No ehdottomasti edullisin kokonaisuutena on uusi pieni/keskikokoinen pyörä. Ostaessasi vanhan joudut hyvin nopeasti ostamaan siihen kaikki kulutusosat joista kertyykin jo toinen ostohinta.
Ja tärkein pointti on, että vanhan kanssa Et voi lainkaan ennakoida tulevia kustannuksia. Pieninkin moottorivaurio vie vanhuksesi hinnan jo ohi uuden ajopyörän.
Niin, että suosittelen ihan omista kokemuksistani tuoreen pikkupyörän hankintaa. Sillä on myös jälleenmyyntiarvoa parin-kolmen vuoden kuluttua kun kuitenkin alat sen ikuisen vaihtorallin. Sitä vanhaa raatoa taas ei huoli sitten kukaan.
Mieti ja Tee sitten mieluimmin järkevä ostos.- peruskäyttöön
>Pieninkin moottorivaurio vie vanhuksesi hinnan >jo ohi uuden ajopyörän.
>Niin, että suosittelen ihan omista >kokemuksistani tuoreen pikkupyörän hankintaa.
Hmm...
Kovia väitteitä nuokin. Tuohon kaatuiluuni on luonteva selitys, eli ikä ja kömpelyys. Ajan myös veneellä karille aina silloin tällöin, mutta näille molemmille sinänsä inhimillisille haavereille on yhteistä onneton nopeus. Venettä kolhin yleensä sitä pienintä koloa etsiessäni, jossa ei taatusti ole muita, ja pyörällä tahtoo kaatuilla sellaisilla hitailla kinttupoluilla ja syksyllä pihasta lähtiessä, kun vesi on jäätynyt autotallin luiskaan. Olen 186,5 pitkä ja painan 131,2 kiloa noin suurinpiirtein äsken kuivapainona mitattuna. Pienet ja keskikokoisetkin fillarit on out, tarvii aika tilavan kapyysin, kun on vielä tällänen persjalkanen, mutta helvatan pitkäselkäinen.
Mutta asiaan. Hondan Hornet maksoi 2005 9990,- nyt niistä pyydetään pari kymppiä ajettuina 5-6keuron välillä. Siis pyydetään. Arvosta on hävinnyt 4-6 tuhatta, jos lisävarusteetkin huomioidaan. Siis pelkkä arvonalennus ilman korkoja jopa 30 senttiä kilometri! Jos polttoaineen kulutus on 5l/100km, ja litrahinta 1,6 niin tuo on vain 8 senttiä/km. Eli arvonalennus on uudessa pyörässä yksittäisistä kuluista ylivoimaisin.
Pitkät takuuajat pienentävät ylläpitokuluja, mutta kun kilometrejä tahtoo tulla kaudessa 20tuhatta, niin luonnollinen kuluminen on aika monen osavaihdon syy, mitä takuu ei kata. Aika vahvana pyöränä aikoinaan tunnettu VFR pehmeni sekin noilla kilsoilla kolmessa vuodessa paljon ajetuksi lähes arvottomaksi raadoksi.
Olen yksinkertaisesti kyllästynyt maksamaan siitä, että pyörät ovat nykyisin niin saamarin hienoja ja teknisiä ja niin rapeita, että ne eivät enää kestä käyttöä, eivätkä kilometrejä.
Kun tietoa paremmasta ei ole, niin nyt käyttöön otetaan iso vanha bemu, tai vastaava krouvimpi peli, jolla ajan seuraavat kolme kesää. Sitten tiedän asiasta jotain faktaa. Mutta tää uusien lelujen kanssa leikkiminen loppuu nyt. Ei perse enää kestä. - vastaaja...
peruskäyttöön kirjoitti:
>Pieninkin moottorivaurio vie vanhuksesi hinnan >jo ohi uuden ajopyörän.
>Niin, että suosittelen ihan omista >kokemuksistani tuoreen pikkupyörän hankintaa.
Hmm...
Kovia väitteitä nuokin. Tuohon kaatuiluuni on luonteva selitys, eli ikä ja kömpelyys. Ajan myös veneellä karille aina silloin tällöin, mutta näille molemmille sinänsä inhimillisille haavereille on yhteistä onneton nopeus. Venettä kolhin yleensä sitä pienintä koloa etsiessäni, jossa ei taatusti ole muita, ja pyörällä tahtoo kaatuilla sellaisilla hitailla kinttupoluilla ja syksyllä pihasta lähtiessä, kun vesi on jäätynyt autotallin luiskaan. Olen 186,5 pitkä ja painan 131,2 kiloa noin suurinpiirtein äsken kuivapainona mitattuna. Pienet ja keskikokoisetkin fillarit on out, tarvii aika tilavan kapyysin, kun on vielä tällänen persjalkanen, mutta helvatan pitkäselkäinen.
Mutta asiaan. Hondan Hornet maksoi 2005 9990,- nyt niistä pyydetään pari kymppiä ajettuina 5-6keuron välillä. Siis pyydetään. Arvosta on hävinnyt 4-6 tuhatta, jos lisävarusteetkin huomioidaan. Siis pelkkä arvonalennus ilman korkoja jopa 30 senttiä kilometri! Jos polttoaineen kulutus on 5l/100km, ja litrahinta 1,6 niin tuo on vain 8 senttiä/km. Eli arvonalennus on uudessa pyörässä yksittäisistä kuluista ylivoimaisin.
Pitkät takuuajat pienentävät ylläpitokuluja, mutta kun kilometrejä tahtoo tulla kaudessa 20tuhatta, niin luonnollinen kuluminen on aika monen osavaihdon syy, mitä takuu ei kata. Aika vahvana pyöränä aikoinaan tunnettu VFR pehmeni sekin noilla kilsoilla kolmessa vuodessa paljon ajetuksi lähes arvottomaksi raadoksi.
Olen yksinkertaisesti kyllästynyt maksamaan siitä, että pyörät ovat nykyisin niin saamarin hienoja ja teknisiä ja niin rapeita, että ne eivät enää kestä käyttöä, eivätkä kilometrejä.
Kun tietoa paremmasta ei ole, niin nyt käyttöön otetaan iso vanha bemu, tai vastaava krouvimpi peli, jolla ajan seuraavat kolme kesää. Sitten tiedän asiasta jotain faktaa. Mutta tää uusien lelujen kanssa leikkiminen loppuu nyt. Ei perse enää kestä.Noin paljon ajavalle entistä enemmän suositusta uuteen pyörään. Vanha Bemu on takuuvarmasti väh. 100tkm ajettu ja niiden tulevien kolmen vuoden aikana sen kone on avattava... Esim. 650 V-Strom on kuin tehty kokoisellesi ja on tehokkaampi sekä mukavampi.
Tuotaa...yksikään 3v vanha ei ole tippunut alle puoleen alkuperäisestä hinnasta, ei edes Morini tai Ural.
Lopetan tähän. - muuttaakin
peruskäyttöön kirjoitti:
>Pieninkin moottorivaurio vie vanhuksesi hinnan >jo ohi uuden ajopyörän.
>Niin, että suosittelen ihan omista >kokemuksistani tuoreen pikkupyörän hankintaa.
Hmm...
Kovia väitteitä nuokin. Tuohon kaatuiluuni on luonteva selitys, eli ikä ja kömpelyys. Ajan myös veneellä karille aina silloin tällöin, mutta näille molemmille sinänsä inhimillisille haavereille on yhteistä onneton nopeus. Venettä kolhin yleensä sitä pienintä koloa etsiessäni, jossa ei taatusti ole muita, ja pyörällä tahtoo kaatuilla sellaisilla hitailla kinttupoluilla ja syksyllä pihasta lähtiessä, kun vesi on jäätynyt autotallin luiskaan. Olen 186,5 pitkä ja painan 131,2 kiloa noin suurinpiirtein äsken kuivapainona mitattuna. Pienet ja keskikokoisetkin fillarit on out, tarvii aika tilavan kapyysin, kun on vielä tällänen persjalkanen, mutta helvatan pitkäselkäinen.
Mutta asiaan. Hondan Hornet maksoi 2005 9990,- nyt niistä pyydetään pari kymppiä ajettuina 5-6keuron välillä. Siis pyydetään. Arvosta on hävinnyt 4-6 tuhatta, jos lisävarusteetkin huomioidaan. Siis pelkkä arvonalennus ilman korkoja jopa 30 senttiä kilometri! Jos polttoaineen kulutus on 5l/100km, ja litrahinta 1,6 niin tuo on vain 8 senttiä/km. Eli arvonalennus on uudessa pyörässä yksittäisistä kuluista ylivoimaisin.
Pitkät takuuajat pienentävät ylläpitokuluja, mutta kun kilometrejä tahtoo tulla kaudessa 20tuhatta, niin luonnollinen kuluminen on aika monen osavaihdon syy, mitä takuu ei kata. Aika vahvana pyöränä aikoinaan tunnettu VFR pehmeni sekin noilla kilsoilla kolmessa vuodessa paljon ajetuksi lähes arvottomaksi raadoksi.
Olen yksinkertaisesti kyllästynyt maksamaan siitä, että pyörät ovat nykyisin niin saamarin hienoja ja teknisiä ja niin rapeita, että ne eivät enää kestä käyttöä, eivätkä kilometrejä.
Kun tietoa paremmasta ei ole, niin nyt käyttöön otetaan iso vanha bemu, tai vastaava krouvimpi peli, jolla ajan seuraavat kolme kesää. Sitten tiedän asiasta jotain faktaa. Mutta tää uusien lelujen kanssa leikkiminen loppuu nyt. Ei perse enää kestä.tilanteen ihan toiseksi. Silloin pääomakulut ainakin uudella pyörällä menevät ilman muuta käyttökulujen edelle. Itse ostin toissa keväänä uuden Banditin sillä mielellä, että se on minulla ainakin seuraavat 15-20 vuotta eli käytännössä loppuikäni. Kilometrejä sinä aikana kertynee 200t. Saapa nähdä miten kestää. Vuotta kohti pääomakustannuksia tulee 600 euroa eli 6 senttiä/kilometri.
- OISKO TOSSA
neljä parasta, järjestys ei ehkä mene noin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384228- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152031Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi621687Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080