Hermot menee!

Digi ---> paperi

Mulla on harrastelijatason digikamera Nikon D70 ja uusi laadukas View Sonicin litteä näyttö. Kuvat käsittelen Photoshop-ohjelmalla, ainakin seuraavat:

levels
color balance
brightness/contrast
unsharp mask

Jätän kuvat tarkoituksella yleensä vaaleammiksi (mutta ei puhkipaleneiksi), koska jokaikinen valokuvausliike tummentaa kuvia vähintään 200%:ia.

Johtuuko kuvien tummuus Nikonin kamerasta (mitään ylimääräisiä asetuksia en ole valinnut ja valotus niin että tummaa/vaalea balanssissa) vai mistä? Näyttöä ei ole kalibroitu, se on edelleen tehdasasetuksin. Nikonin kameranäytöltä jos katsoo kuvia, niin siinä ne on pääsääntöisesti aika tummasävyisiä, oli valotusarvot miten tahansa.

Mitä mieltä olette yleensäkin, onko järkevämpää hankkia oma printteri ja millainen? Kuvaan suht ahkerasti ja haluaisin vedoksia, joita voisi esim. seinälle laittaa. Mutta jos näytöllä näyttää hyvälle, niin valokuvausliikkeen vedos on jokakerta päin helv*ttiä. ....................

18

3063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjkjknhyh

      "Jätän kuvat tarkoituksella yleensä vaaleammiksi (mutta ei puhkipaleneiksi), koska jokaikinen valokuvausliike tummentaa kuvia vähintään 200%:ia."

      Osassa kuvalafkoista voi valita prosessin, joka ei säädä kuvia mitenkään.
      Eli eivät muuta kirkkautta, kontrastia, sävyjä tms...

      Jos olet tälläistä' jo kokeillut, mutta silti tulee tuloksena liian tummia kuvia, niin kokoonpanosi on säädetty liian kirkkaalle.

      Suosittelen joka tapauksessa kalibroimaan näytön.

      • ap.

        Onko kukaan koskaan saanut valokuvausliikkeestä tyydyttäviä digiprinttejä?? Mitä olen kuullut, niin ei............

        Toinen kysymys, jos aikaa on kuvaustilanteessa, mutta haluais päästä vähemmällä työllä:

        Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Onko kukaan koskaan saanut valokuvausliikkeestä tyydyttäviä digiprinttejä?? Mitä olen kuullut, niin ei............

        Toinen kysymys, jos aikaa on kuvaustilanteessa, mutta haluais päästä vähemmällä työllä:

        Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?

        Tilanne hieman kuumentaa tunteita...

        Jos kellään olis mitään lisävinkkiä aiheeseen, niin otan mielelläni vastaan. Kalibrointi on harkinnassa, ja netistä olen löytänytkin ohjelmia. En vaan usko että asia sillä ratkeaa.

        Onko omista tulostimista kokemusta/suositteluja?


      • HöpöHessu
        ap. kirjoitti:

        Onko kukaan koskaan saanut valokuvausliikkeestä tyydyttäviä digiprinttejä?? Mitä olen kuullut, niin ei............

        Toinen kysymys, jos aikaa on kuvaustilanteessa, mutta haluais päästä vähemmällä työllä:

        Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?

        " Onko kukaan koskaan saanut valokuvausliikkeestä tyydyttäviä digiprinttejä?? Mitä olen kuullut, niin ei............ "

        Olen saanut ja monestikkin.
        Kun työnkulku on kunnossa, saa sitä mitä tilaa.
        Jos näyttö yms on kierossa, niin toki silloin saa sävyt perseellään olevaa kuvaakin, kun ei voi säätää niitä oikean laisiksi.

        esim http://www.digiexpress.fi/ on tuottanut mun makuun hyvää kuvaa.
        Samoin entinen IFI, joka kai on joku ifilor tms nykyään.
        En ole sitä kokeillut nimen muunnoksen jälkeen tosin.


        "Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?"

        En tiedä, mutta luulisi toimivan.


      • Mittari toimii.
        ap. kirjoitti:

        Onko kukaan koskaan saanut valokuvausliikkeestä tyydyttäviä digiprinttejä?? Mitä olen kuullut, niin ei............

        Toinen kysymys, jos aikaa on kuvaustilanteessa, mutta haluais päästä vähemmällä työllä:

        Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?

        "Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?"
        Jos kameroiden mittarit on oikein säädetty on arvot samat. ISO (ASA) on ISO kummassakin.

        Oletkos katsonut histogrammia?
        Voisit kokeilla kameraa harmaakortille. Tuleeko kuvasta keskiharmaa ja sattuuko histogrammi oikein.
        Jos on pielessä, niin palauta kameraan tehdasasetukset ja kokeile sitten.
        Jos vieläkään ei tule keskiharmaata on mittarissa vikaa.

        Oman printterin käyttö kannattaa taloudellisesti ja työmäärällisesti vain suurissa kuvissa.
        Varo Epsonia, vaikka sitä pidetään hyvänä, ja sitä se onkin kuvanlaadussa, on siinä todella paha vika kotikäyttäjälle.
        "Ammattikäytössä" jatkuvasti tulostettaessa ei ominaisuus haita.
        Siinä on kiinteät kirjoituspäät, jotka tukkiutuu jatkuvasti, ellei sitä usein käytetä.
        Tiedän tuttuja joilla suuttimet on menneet niin tukkoon käytön puutteessa, että laite on ollut pakko heittää roskiin.
        Muissa merkeissä auttaa ainakin patruunoiden ja suuttimein vaihto.


      • mika2
        Mittari toimii. kirjoitti:

        "Jos digillä mittailee valotuksen ym ja siirtää arvot filmikameraan Nikon 80 (ISOt samat ja objektiivi), niin kuin käy?"
        Jos kameroiden mittarit on oikein säädetty on arvot samat. ISO (ASA) on ISO kummassakin.

        Oletkos katsonut histogrammia?
        Voisit kokeilla kameraa harmaakortille. Tuleeko kuvasta keskiharmaa ja sattuuko histogrammi oikein.
        Jos on pielessä, niin palauta kameraan tehdasasetukset ja kokeile sitten.
        Jos vieläkään ei tule keskiharmaata on mittarissa vikaa.

        Oman printterin käyttö kannattaa taloudellisesti ja työmäärällisesti vain suurissa kuvissa.
        Varo Epsonia, vaikka sitä pidetään hyvänä, ja sitä se onkin kuvanlaadussa, on siinä todella paha vika kotikäyttäjälle.
        "Ammattikäytössä" jatkuvasti tulostettaessa ei ominaisuus haita.
        Siinä on kiinteät kirjoituspäät, jotka tukkiutuu jatkuvasti, ellei sitä usein käytetä.
        Tiedän tuttuja joilla suuttimet on menneet niin tukkoon käytön puutteessa, että laite on ollut pakko heittää roskiin.
        Muissa merkeissä auttaa ainakin patruunoiden ja suuttimein vaihto.

        .... mulla on epsonista kokemusta (R800) ja kyllä se pelittää, vaikka tulostelisi harvakseltaankin. Mullakin on tuttuja, joilla on suuttimet tukkeutuneet ja se johtuu melkein poikkeuksetta piraattimusteista. Epson toimii jos pitäytyy asiallisissa merkkimusteissa, mutta jos haluaa päästä halvalla, niin joku muu merkki on kiistatta parempi.


      • Piraatista
        mika2 kirjoitti:

        .... mulla on epsonista kokemusta (R800) ja kyllä se pelittää, vaikka tulostelisi harvakseltaankin. Mullakin on tuttuja, joilla on suuttimet tukkeutuneet ja se johtuu melkein poikkeuksetta piraattimusteista. Epson toimii jos pitäytyy asiallisissa merkkimusteissa, mutta jos haluaa päästä halvalla, niin joku muu merkki on kiistatta parempi.

        Silloin kun itse käytin Epsonia ei piratteja ollut olemassakaan. Käytönpuute sen tukkii.
        Niin tukkii muutkin kirjoittimet, mutta ne saa auki, Epsonia ei.


      • mika2
        Piraatista kirjoitti:

        Silloin kun itse käytin Epsonia ei piratteja ollut olemassakaan. Käytönpuute sen tukkii.
        Niin tukkii muutkin kirjoittimet, mutta ne saa auki, Epsonia ei.

        .... sulla tukkeutui ja mulla ei, minkäs sille sitten mahtaa.


    • ap.

      Kyllä se on uskottava, että mulla on näyttö viturallaan eli liian kirkkaalla kuten ensimmäinen vastaaja epäilikin.

      Olen käyttänyt samoja kuvanvalmistusliikkeitä, jotka joku mainitsi ja kaikki kuvat on päin helv*ttiä. Eli sekin todistaa yllä olevaa.

      Täytyy kokeilla digi-kino -yhdistelmää. Filmikuvissa on puolensa.

      KIIToss!!

      • --Ridge--

        Kalibroi näyttö erillisellä laitteella tai käytä Viewsonic näytön mukana tulevaa ohjelmaa, säädä värilämpötila 6500 kelviniin...

        Tässä yksi kuva minkä mukaan voit säätää kirkkautta, http://www.markwitham.com/Text_pages/Monitor_Calibration/calibration.gif

        Itsellä on Viewsonicin VP-sarjan laadukas näyttö ja Spyderin 2pro kalibrointiin ja kuvat vastaa täysin printtiä jos vehkeet on kohdallaan..!!!


      • ap.
        --Ridge-- kirjoitti:

        Kalibroi näyttö erillisellä laitteella tai käytä Viewsonic näytön mukana tulevaa ohjelmaa, säädä värilämpötila 6500 kelviniin...

        Tässä yksi kuva minkä mukaan voit säätää kirkkautta, http://www.markwitham.com/Text_pages/Monitor_Calibration/calibration.gif

        Itsellä on Viewsonicin VP-sarjan laadukas näyttö ja Spyderin 2pro kalibrointiin ja kuvat vastaa täysin printtiä jos vehkeet on kohdallaan..!!!

        Mallikuva toimii kun laitan näytön kontrastin nollaan ja kirkkauden nollaan. Avasin Photarilla pari kuvaa ja nyt näytöllä näyttää aika lähelle mm. Ifolorin printeiltä. Tulosteet on kyllä vieläkin tummempia ja tukkosempia. Printeissä yleensä musta on tukossa ja lähes puhkipalaneissa sävyjä

        NO, pimennyksen jälkeen kuvat näytöllä näyttää "hunnutetuilta". Avasin Levelsillä keskisävyjä ja laitoin lisää Unsharp maskia, nyt amount 20%, radius 60. Parani vähän

        Täytyy jatkaa harjoituksia ja katsoa löytyiskö mm. näytön ohjelma.

        KiiiToss


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Mallikuva toimii kun laitan näytön kontrastin nollaan ja kirkkauden nollaan. Avasin Photarilla pari kuvaa ja nyt näytöllä näyttää aika lähelle mm. Ifolorin printeiltä. Tulosteet on kyllä vieläkin tummempia ja tukkosempia. Printeissä yleensä musta on tukossa ja lähes puhkipalaneissa sävyjä

        NO, pimennyksen jälkeen kuvat näytöllä näyttää "hunnutetuilta". Avasin Levelsillä keskisävyjä ja laitoin lisää Unsharp maskia, nyt amount 20%, radius 60. Parani vähän

        Täytyy jatkaa harjoituksia ja katsoa löytyiskö mm. näytön ohjelma.

        KiiiToss

        Vedin koneelle Epson 4990:n mukana tulleen Adobe Photoshop Elements 2:sen, sieltä Adobe Gamman ja nyt lopputulos on täydellinen! Photarissa kuvat näyttää nyt samalta kuin Ifolorin printeissä eli ihan kaikki p*rseell**n...

        Näytön kontrasti on 90, kirkkaus 33.

        Tästä taas jatketaan


      • --Ridge--
        ap. kirjoitti:

        Vedin koneelle Epson 4990:n mukana tulleen Adobe Photoshop Elements 2:sen, sieltä Adobe Gamman ja nyt lopputulos on täydellinen! Photarissa kuvat näyttää nyt samalta kuin Ifolorin printeissä eli ihan kaikki p*rseell**n...

        Näytön kontrasti on 90, kirkkaus 33.

        Tästä taas jatketaan

        Viewsonic VP2030B:ssä auttoi kun laitoin kelvinit 6500, tai user colorissa silmäkohtaisesti kohdalleen useiden korjailettomien kuvien mukaan..!!

        Muistaakseni kontrasti oli jossain siellä 70% paikkeilla ja kirkkaus 30-40 prosenttia, siihen värikorjailut päälle niin aika lähellä oltiin ennen kuin spyderin ostin, kokeile..!!

        Unsharp maskiin kannattaa mun mielestä laittaa ennemmin vaikka amount n. 170%, radius 0,5-1,8px ja treshold 0 levels, radiuksella kikkaillessa pääsee aika hyvään tulokseen..!!

        Kannattaa teetättää muutamia kuvia paikallisessa labbiksessa ja kertoa et säätää monitoria, eli ilman korjailua tehdään, silläkin pääsee jo aika lähelle hyvää lopputulosta, kuvien värit ja tummuudet vaihtelee kuitenkin vähän jo paperista, valoista ja labbiksen käyttäjän mieltymyksistä riippuen..!!


      • ap.
        --Ridge-- kirjoitti:

        Viewsonic VP2030B:ssä auttoi kun laitoin kelvinit 6500, tai user colorissa silmäkohtaisesti kohdalleen useiden korjailettomien kuvien mukaan..!!

        Muistaakseni kontrasti oli jossain siellä 70% paikkeilla ja kirkkaus 30-40 prosenttia, siihen värikorjailut päälle niin aika lähellä oltiin ennen kuin spyderin ostin, kokeile..!!

        Unsharp maskiin kannattaa mun mielestä laittaa ennemmin vaikka amount n. 170%, radius 0,5-1,8px ja treshold 0 levels, radiuksella kikkaillessa pääsee aika hyvään tulokseen..!!

        Kannattaa teetättää muutamia kuvia paikallisessa labbiksessa ja kertoa et säätää monitoria, eli ilman korjailua tehdään, silläkin pääsee jo aika lähelle hyvää lopputulosta, kuvien värit ja tummuudet vaihtelee kuitenkin vähän jo paperista, valoista ja labbiksen käyttäjän mieltymyksistä riippuen..!!

        ...iso kiitoss. Kun alkaa säätämään, niin ei säätämiselle tule loppua. Huomasin.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        ...iso kiitoss. Kun alkaa säätämään, niin ei säätämiselle tule loppua. Huomasin.

        Jos vertaa:

        amount 170% ja radius 1

        ja

        amount 15 ja radius 60

        ...ensimmäisestä tulee tiedostokooksi 5,3M ja jälkimmäisestä 3,7M. Mutta eron huomaa, amount 170% ja radius 1 terävöittää laajemmin.


      • fotokaupassa töissä
        ap. kirjoitti:

        Jos vertaa:

        amount 170% ja radius 1

        ja

        amount 15 ja radius 60

        ...ensimmäisestä tulee tiedostokooksi 5,3M ja jälkimmäisestä 3,7M. Mutta eron huomaa, amount 170% ja radius 1 terävöittää laajemmin.

        Yksi vinkki olisi ongelmaasi, jos et päädy oman printterin hankintaan. Jos paikkakunnallasi on edes jokseenkin kunnollinen digilabbis, voisit varmasti mennä pyytämään heiltä jonkun testikuvan ja tiedoston. Voi toki käyttää omaakin kuvaa testaamiseen, mutta liikkeessä heillä voisi olla testausta varten sopiva tiedosto, missä olisi sävyliukuja yms. Eli he antavat sinulle esim muistitikulle ko. tiedoston, ja sitten printin miltä se näyttää. Kun avaat tiedoston kotikoneellasi, näet mihin suuntaan se on viturallaan, ja voit sen mukaan sitä säätää (ellei ole mahdollisuutta kalibroida laitteella).
        Olen itse pienessä mutta laadukkaassa fotokaupassa töissä, ja me ainakin olemme toimineet näin aktiivisten harrastajien kanssa.

        Tumman ja vaalean pään sävyistä sen verran, että paraskaan labbis ei saa valokuvassa toistumaan ääripäiden sävyjä, vaikka ne ehkä näytöllä voisi erottaa. Jos on photoshop jolla pystyy levels-säätimellä alt pohjassa katsomaan rgb-tasojen numeroita, kannattaa katsoa että tumman pään sävytkin olisivat yli 16 ja vaalean pään alle 240. Jos menee näiden ulkopuolelle, on turha odottaa että näkyisi muuta kuin mustaa tai valkoista. Huonommissa labbiksissa saattaa haarukka olla vielä kapeampikin.

        Uskon kuitenkin, että jos tarvitset paljon printtejä, on kannattavampaa hioa yhteistyö labbiksen kanssa kuntoon kuin alkaa säätää omaa printteriä, lopulta se käy kumminkin kalliimmaksi, ja valokuva on aina valokuva, säilyvyys ym ihan eri luokkaa.


    • silimä vammaane

      Miten on mahollista.... mulla contrasti pitää olla paljon pienempi kuin kirkkaus... mulla on contrast 50 % ja brightness eli kirkkaus 90 %... voi jee tai sitten olen silmä vammaane...

      • ajantajuton

        "fotokaupassa töissä
        14.9.2008 22:18"


        "silimä vammaane
        5.1.2013 01:13"


        Ei taida olla ainoo vamma :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe