Kuinka hukata työinto kymmenessä päivässä

Yks entinen navettapiika

Aina se vähän jännittää, nimittäin uuteen paikkaaan meno. Uusi ja tuntematon navetta, joka pitää sisällään ties mitä. Eikä isäntäväestään aina tiedä miten kohtelevat. Ensimmäiseksi hönkii kuumuus, kun navetan oven aukaisen - sivumennen sanoen,suoraan maitohuoneesta. Onpa täällä kuuma, ajattelen, mutta jo oppineena en sano sitä ääneen. Lehmät ovat perät vastakkain, eipä se käytävä siinä välissä leveä ole, tai pelkkä lantakouruhan tuo on. Lypsy alkaa kello kuusi illalla, lypsettäviä on kahdeksan. Ensin lehmälle haetaan säkistä väkirehua aikamoinen annos. Sitten liivit pois ja pyyhkimisen jälkeen kone kiinni, siis ei alkusuihkeita. Uskallan mainita asiasta, ja emäntä sanoo, "ettei myö oteta, kun ne potkii"! Koko sen ajan kun kone on lehmässa. niin seisotaan siinä vieressä ja harjataan.No, siinä seistessä on aikaa tehdä muitakin havaintoja tästä navetasta,(lue läävästä). Lehmien sorkat on hoitematta, järkyttävät kynnet muutamilla. Ei ruokintapöytää, vaan sellaiset laarit edessä, ja nekin liian korkealla. Onpa navetan pesukin unohtunut viime vuosina.Ja eipä tekis lehmillekkään vesipesu pahaa. Kello on puoli yhdeksän. Siis kaheksaa kantturaa lypsettiin kaksi ja puoli tuntia. Huh ja vielä kerrän huh. Emäntä juottaa toissapäivänä syntynyttä vasikkaa. Ämpäriin pitäs pienén uskaltaa turpa työntää, "voi per....e, per...e oot sie pöhlö, etkö jo opi. emäntä sadattelee vasikalle ja työntää päätä sankkoon. Voi pyhä jysäys, mihin mie oon joutunut mietin, ja kymmenen päivää oltava täällä. Siis huomisesta, tämä iltalypsy on ylimääräinen, kun talonväki lähtee huomenna lomalle eli minun pitäs oppia talon tavat nyt illalla ja huomen aamuna. Kymmen päivän kuluttua olen ihan naatti. Eipä ole koko kaksikymmenvuotisen karjanhoitoaikanani ollut moista esihistoriallista paikkaa. Kuviteltaa, kun meette navetalle, niin tuli muuripadan alle, kärrää lannat pois kottikärryllä, kun olet ensin saanut tien aiki tunkiolle.Heiniä lehmille, jotka muuten ovat homeisia ja pölyävät. Ja se lypsy, se kestää. Kaheksasta lehmästä kolme on normaalilypsyssä. Yksi lehmä lypsetään vain yhdestä, yksi kahdesta,ja kaksi lehmää kolmesta tissistä, ja näistä toisen maito on niin soluista, ettei sitä voi laittaa Valioon.Lypsy tapahtuu kannukoneella. Yllättävän paljon jaksavat pelkällä kuivalla heinällä ja täysrehulla lypsää, vaikka ne väkirehumäärät ovat isoja. Sen tähden se yksi lehmä kai turvoksissa myötäänsä olikin. Liki joka aamu ja ilta sai öljyä kitaan kaataa ja hieroa sen pötsiä.Voi lehmä rukat, sanon vielä ennen kuin lähden sieltä pois.
Ja se nuorkarja, joka elää tätä maallista kurjaa elämää niissä kopeissa... mutta se onkin jo toisen kerran juttu. Hyvät lukijat tämä tarina on tosi!
ps. Tunnustan, juotin sen per...e nimisen vasikan tuttipullosta, ja opetin juomaan ämpäristä päivää ennen kuin lomitus loppui.

12

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähimmälle

      viranomaiselle! Tuollaiset pilaa koko ammattikunnan maineen.. Saakelin amatöörit..

      • ÄLYPÄÄ.....

        Siinä missään sanottu että eläimet kärsivät, hoitaja vai kärsi. Tuollaisia oli vielä kymmeniä tässä pitäjässä vain 15 vuotta sitten. Tuolla eläimet saivat rakkautta ja aikaa ihmiseltä. NOstalgiaa mutta hoitajalla asennevamma.


      • kannattanut laittaa tilalle
        ÄLYPÄÄ..... kirjoitti:

        Siinä missään sanottu että eläimet kärsivät, hoitaja vai kärsi. Tuollaisia oli vielä kymmeniä tässä pitäjässä vain 15 vuotta sitten. Tuolla eläimet saivat rakkautta ja aikaa ihmiseltä. NOstalgiaa mutta hoitajalla asennevamma.

        mies lomittamaan. Jaksaa kantaa kannuja paremmin. Lomituskin sujuisi varmasti nopeammin ja sutjakammin.


      • Naikkoslomittaja
        kannattanut laittaa tilalle kirjoitti:

        mies lomittamaan. Jaksaa kantaa kannuja paremmin. Lomituskin sujuisi varmasti nopeammin ja sutjakammin.

        mittää uutta ole, talossa talon tavalla ja se kunto kohilleen.
        Ei kaikilla ole uusia hienoja navetoita, itse olen mielelläni välillä pienessä "Vanhanaikasessa"... 0=D


    • kokenut naislomittaja

      lomituspaikkoja on tullut kierreltyä ja aina on ratkaissut se seikka että isäntäväki on suht mukavaa porukkaa. Jos paikat ovat vanhat eikä kaikki käy nappia painamalla niin asennetta vaan peliin niin kyllä jaksaa. Taidat aloittaja vaan olla niitä plikkoja joille tarvii olla kaikki puolivalmista. Omilla aivoilla saa ajatella: jos tilalla on mahdollista niin jotain helpotuksia on mahdollista itse kehitellä isäntäväen luvalla. Monesti on kiitelty muutamista ratkaisuista kun omassa navetassa tilasokeus voi iskeä. Eli ei huomata itse missä voisi olla parantamisen varaa. Kuten edellä jo sanoin niin asenne ratkaisee!

    • kokenut maatalousihminen

      Ilmoita hyvä ihminen jollekkin viranomaiselle! Se on laimilyöntiä jos eläimet ovat likaisia ja annetaan huonoa ja homeista heinää! Ja pikkuvasikkaa juotetaan ämpäristä! Kuvottavaa! Kun vasikka syntyy, se joisi luonnollisesti emänsä nisistä maitoa joten sitä ei voi korvata millään ämpärillä vaan tutista se pitää juottaa! Silta menee pötsi ja kaikki sekaisin jos se juotetaan alakautta ämpäristä. Ja sitten emäntä vielä ihmettelee että miksei se pe..rke.le jo opi..? Tuskinpa emäntääkään on juotettu juomalasista kahden päivän iässä.

      Tuollaiset ihmiset jotka eivät osaa hoitaa lehmiä kunnolla kuvottavat. Mutta sinä lomittaja toimit kyllä aivan oikein juottaessasi tutista ja olet aivan oikeassa: Voi lehmä raukat. Tuollaiset emännät ja isännät pitäisi pistää lopulliselle pakkolomalle.

      • lomittaja opetti

        vastasyntyneen vasikan juomaan ämpäristä? Nopeus on valttia?


      • i hate you
        lomittaja opetti kirjoitti:

        vastasyntyneen vasikan juomaan ämpäristä? Nopeus on valttia?

        Näitä sairaita ell niinkuin tuo eellinen kärsimisestä puhuva ihminen on kaiketi pitäisi ottaa ELL luvat poijes. Vaarallisia ammattikunnalle ja viljelijälle yksilönä.

        Tälläinen hullu on muunmuassa eräs pyykönen joka mielivaltaisesti määrittelee mikä on homeessa, piittamatta analyyseistä ja eläinten tuotoskunnosta. Esim 10000 lypsävä karja on järjestään huonolla hoidolla. Samaten lahden näyttelyssä holstein kehän laidalla kuuntelin kun erään ell mielestä voittjat ovat kaikki sairaita ja lypsetty (kidutettu) ihan kuiviksi luukasoiksi. Eli laiha ja lypsytyyppisyys on mennyt rankasti sekaasin. Jatka kannujen kantamista, täysehun lisäksi ei kiv ja vitam pitäisi tarvita. Kysy kuntoutusta jos et lomittjana jaksa, se on työnjohdon homma huoehtia jaksamisestasi.


      • lempiaiheeni

        vasikka on syntyessään yksimahainen, ja sen pitää saada imeä maito - ohimennen sanoen viim. neljä tuntia syntymästä, koska monet eivät salli vasikoiden imeä emiään, niin sitten tuttipullosta juotto. Puhdasta vettä ämpäriin tms, josta vasikka juo alhaalta, siis ei ime!


      • haughty
        i hate you kirjoitti:

        Näitä sairaita ell niinkuin tuo eellinen kärsimisestä puhuva ihminen on kaiketi pitäisi ottaa ELL luvat poijes. Vaarallisia ammattikunnalle ja viljelijälle yksilönä.

        Tälläinen hullu on muunmuassa eräs pyykönen joka mielivaltaisesti määrittelee mikä on homeessa, piittamatta analyyseistä ja eläinten tuotoskunnosta. Esim 10000 lypsävä karja on järjestään huonolla hoidolla. Samaten lahden näyttelyssä holstein kehän laidalla kuuntelin kun erään ell mielestä voittjat ovat kaikki sairaita ja lypsetty (kidutettu) ihan kuiviksi luukasoiksi. Eli laiha ja lypsytyyppisyys on mennyt rankasti sekaasin. Jatka kannujen kantamista, täysehun lisäksi ei kiv ja vitam pitäisi tarvita. Kysy kuntoutusta jos et lomittjana jaksa, se on työnjohdon homma huoehtia jaksamisestasi.

        Onneksi on paljon hyviä normaaleja.

        Nykylehmät on jalostettukin lypsylehmiksi. Mitä ne pussihousuilla tekee, kun niitä ei lihaeläimiksi ole tarkoitettu.


      • mhea
        lempiaiheeni kirjoitti:

        vasikka on syntyessään yksimahainen, ja sen pitää saada imeä maito - ohimennen sanoen viim. neljä tuntia syntymästä, koska monet eivät salli vasikoiden imeä emiään, niin sitten tuttipullosta juotto. Puhdasta vettä ämpäriin tms, josta vasikka juo alhaalta, siis ei ime!

        Mitenkäs sitten selitätte sen, ettei lehmä ole vieläkään kuollut sukupuuttoon, vaikka ennen vasikat vuosikymmenten (-satojen) ajan juotettiin suoraan ämpäristä? Tuttiämpärijuotto taitaa olla n. 20 vuotta vanha keksintö. Itse olen omia vasikoitani juottanut kummallakin tavalla enkä sanottavia eroja ole huomannut. Ämpärijuotossa joidenkin hosujien turvat sottaantuvat ikävästi, tuttiämpärijuotto on työläämpää ja vapaa tuttijuotto tulee tänä päivänä mahdottoman kalliiksi.


    • Anonyymi

      vuonna 2008

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe