Sain tänään kuulla, että kolesterolini on koholla ja rupesin pohtimaan asiaa, koska:
Olen nuori 26v., hoikka, syön terveellisesti.
En siis syö leivonnaisia, suklaata, juustoa, makkaraa.
Sen sijaan käytän täysjyvämakaronia, rasvatonta maitoa, kastikkeet teen ilman rasvaa, riisiin lisään kauraa ruisleseitä, salaatti kuuluu jokaiseen ateriaan, leivänpäällä kasviksia joskus kalkkunaleikettä...
Niin ja suvussa ei tietääkseni ole kohonnutta kolesterolia.
Kävin lukemassa netissä asiasta ja siellä oli lause "kolesteroli on useiden hormonien (progestageenit, estrogeenit, androgeenit, glukokortikoidit, mineralokortikoidit) ja D-vitamiinin esiaste.
KYSYMYS: nostaako ivf:ssä ja pas:sissa käytettävät hormoonit kolesterolia? Jos jollakin kokemusta, niin olis kiva kuulla.
kolesteroli ja hormoonit
9
657
Vastaukset
- Karppaaja76
Tiesithän, ettei rasvan välttäminen juuri vaikuta kolesterolitasoihisi. Kroppasi tekee suurimman osan kolesterolista itse, kun ruokasi ei sitä sisällä.
Itse sain kolesteroliarvoni paranemaan lisäämällä rasvan käyttöä noin viisin kertaiseksi ja jättämällä nopeasti imeytyvät tärkkelykset pois. Hyvän kolesterolin määrä kasvoi suhteessa ns. pahaan kolesteroliin. Kokonaiskolesteroli laski hieman.- alkup.
Käytän kyllä rypsiöljyä, ja flora culinessea, mutta kastikkeet teen yleensä nestesuuruksella, eli ei tarvi margariinia. Leivänpäällä keijua tai flooraa.
ja kerman korvaan kasvirasvasekoitteella 5-7%, josta hoitaja sanoi, että älä käytä kun vain jos on pakko.. (miksi? onko sekin epäterveellistä?) - alkup.
alkup. kirjoitti:
Käytän kyllä rypsiöljyä, ja flora culinessea, mutta kastikkeet teen yleensä nestesuuruksella, eli ei tarvi margariinia. Leivänpäällä keijua tai flooraa.
ja kerman korvaan kasvirasvasekoitteella 5-7%, josta hoitaja sanoi, että älä käytä kun vain jos on pakko.. (miksi? onko sekin epäterveellistä?)Niin työterveyshoitaja sanoi, että eläinrasvoja pitää välttää.
- Nimetön
Sama kävi täällä rasvojen noston myötä (kolesteroliarvot parani) eli lopetin voin pelkäämisen ja kaikki kevyt tuotteet vaihdoin normaali rasvaisiin.
Tietenkin pohjaruokavalio on terveellinen eli paljon kasviksia, eteenkin juureksia. - Karppaaja76
alkup. kirjoitti:
Niin työterveyshoitaja sanoi, että eläinrasvoja pitää välttää.
Jos oikeasti haluat välttää vaarallisia rasvoja, niin jätät kauppaan kaikki sellaiset tuotteet, joissa on osittain kovetettuja kasvirasvoja. Tuotannon yhteydessä syntyy keinotekoisia transrasvahappoja, jotka tutkimuksissa on osoitettu terveysriskiksi.
Itse paransin kolesteroliarvojani lisäämällä eläinrasvojen määrää kolmin kertaiseksi ja lurauttamalla lähes joka ruokaan 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä. Eläinrasvoista suurin osa on sitä pehmeää rasvaa, vaikka muuta väitetäänkin.
- kjhkjhkjh
Ei ole syytä isompaan huoleen.
Täällä pohjoisessa on eletty huonolla ruualla josta ei saa kolesteroleja, ne joiden elimistö ei pystynyt niitä tekemään kuolivat pois.
Nyt kun syödään paremmin pitää olla hieman varovainen. - verikokeissa
Kolesterolia nostaa mm. kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla nousi kolesteroli ja myös nuo kilpirauhasarvot, mutta kyse ei ollut kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaan prolaktinoomasta (vaaraton kasvain aivolisäkkeessä). Kyllä nuon nuorelta pitäs tutkia mistä on kyse, mulla ihan sama homma, söin ihan terveellisesti enkä juo alkoholiakaan ja sain kauheat ruokavalio- ja alkonkäyttösaarnat.
Mene lääkärille ja kerro sille että sun kolesterolin kohoaminen ei voi johtua elintavoista eikä geeneistä ja pyydä tutkimaan mistä se johtuu.- alkup.
Mites tuo alkoholi vaikuttaa, ite kyllä olutta tissuttelen jonkun verran, mutta kun kysyin hoitajalta, hän sanoi, että olut ei nosta kolesteroliarvoja. ??
- Katsoppa tämä:
Eilinen A-studio ja 15 min kohdalta alkaa:
http://www.yle.fi/java/areena/dispatcher/1411463.asx?bitrate=1000000
http://areena.yle.fi/toista?id=1411463
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792