Hollywoodin juonenkäänteiden sanoma on tärkeämpää(kö)

Wicca(ko)

Mieltäni on painanut jo jonkin aikaa asia, voiko poika olla wicca? Tietoa wiccalaisuudesta sain, kun kerran kirjaston koneella tsekkailin sivuhistoriaa. Edellinen käyttäjä (eräs melko läheinen tyttö ystäväni, koulusta) ei ollut tyhjentänyt sivuja, joten yhtäkkiä eteeni ilmestyi yhä enemmän ja enemmän mielenkiintoisempia sivustoja.

Luin niitä pitkään ja hartaasti. Tuntui, kuin olisin kokenut jonkunlaisen erikoisen tunteen sisälläni. Aivan, kuin tämä asia olisi puuttunut sisältäni. Myöhemmin kysyin tältä kyseiseltä henkilöltä lisää tietoa, esim. kuuluiko hän johonkin noitapiiriin ja hän vastasi vain tylysti ettei mies voinut olla noita. Vertasi nähkääs tätä tietoaan Siskoni on Noita sarjaan, jossa miehet ovat vain pahoja.

Uskoin häntä ja annoin asian olla. Mutta vain sillä tavalla, että aloin kuitenkin harjoittaa omaa haaraani wicca-pentinismiä, jossa säännöllisesti olen kunnioittanut 5 suurta voimaa: tuli, ilma, maa, vesi ja ajatuksenvoima. Nyt puolen vuoden jälkeen olen alkanut miettiä uudestaan, voiko minusta olla wicaksi?

Kaipaan ehdottomasti apua ja mielipiteitä molemmilta sukupuolilta. Onko wiccalaisuus miehiä syrjivä lahko, joka suosii vain naisia.

Vaikka olen poika (16) luulen silti, että osaan jotain, mitä joku tyttö ei osaa. Jos wiccalaiset suosivat vain hollywoodin juonenkäänteiden
sanomaa, olen ollut varmasti väärässä koko uskonnon suhteen.

Penality Fire

Ps. Oma lahkoni on auttanut minua henkisessä tasapainossani, mutta en ole oppinut mitään taikoja, koska minulla ei ole edes opetusta. Siksi olisin vielä kerran kiinnostunut wiccalaisuudesta, jos se vain ei ole sukupuolestani kiinni!!!

21

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suppe

      En oo mikään wicca, mut on kyllä aika törkeää, jos tää lahko on tosiaan näin syrjivä!

    • vvv

      Ei ole väliä onko mies vai nainen. Jos tuo henkilö ottaa tosiaan mallia Siskoni on Noita sarjasta, tuskin hän mikään true-wicca on. Tai voi olla että piiri jonka jäsen hän on, ei hyväksy miehiä jäseniksi.
      Itsekin olin aikoinaan wicca (poika minäkin) mutta löysin jotain kiinnostavampaa ja minulle sopivampaa.

    • Vilja

      Mies voi tietenkin olla wicca. Wiccalaisuuden on perustanutkin mies: Gerald Gardner. Tunnen itse useita mieswiccoja, monet heistä ovat suuntaukseltaan traditionalistiwiccoja. Ja Hollywoodin käsitykset wiccasta voi vetää alas vessasta. Jos oikeasti tutkii wiccaa ja lukee, mistä wicca on lähtöisin, näkee kuinka pieleen siellä HW:ssa mennään...

    • Babylos

      Wiccalaisuutta on monenlaista, eikä siinä tietääkseni edellytä taikojen tekemistä ja muuta magian harjoittamista. Sen kun vaan on wiccalainen, ei sitä kukaan kiellä.

      Voiko mies olla noita onkin toinen juttu. Mikä tai kuka on noita, siitä on monia käsityksiä, mutta itse tarkoitan henkilöä, joka käyttää voimaa tietoisesti ja tahdonalaisesti jonkun päämäärän saavuttaakseen.

      Tämä on kysymys, johon jokaisen on löydettävä vastaus omasta itsestään. Ensin on kysyttävä, mitä sukupuolta itse on - vastaus ei suinkaan löydy kurkistamalla jalkoväliin!

      On selvitettävä, mikä on itselleen ominainen toimintatapa suhteessa muihin ihmisiin ja luontoon, onko oma perusluonne maskuliininen vai feminiininen, miehellinen vai naisellinen, vaiko peräti jotain muuta. 16-vuotiaan itsetuntemus ei tähän usein vielä riitä.

      Toinen asia, mikä pitää itselle selvittää, on karman eli syyn ja seurauksen laki, joka myös Wiccojen credosta löytyy.

      Naisellinen on pehmeä ja myötäilevä, miehellinen on kova ja tunkeutuva. Naiselliselle ymmärrys ja myötätunto tulevat luonnostaan, ja tästä syystä naisellisen on helppo harjoittaa magiaa/noituutta itselle ja muille vahinkoa aiheuttamatta. Miehelliselle noituus ei sovi luonnostaan, koska ymmärrys ja myötätunto puuttuvat tai ovat heikosti kehittyneet, kun taas ominaista on hyökkäävyys seuraamuksista piittaamatta, luomis- ja tuhoamisvoima. Jos jollain konstilla miehelliselle onnistuu noituuden harjoittaminen (se on vaikeaa, koska myötätunto ja ymmärrys ovat noituuden erottamaton osa, mutta mikään ei ole mahdotonta) seuraukset ovat usein arvaamattomia ja tuhoisia.

      Noitahommien kadehtimisen sijasta miehellisen on parempi ensin kehittää ymmärrystään ja saada miehellinen ja naisellinen itsessään tasapainoon. Kiinnostaako noituus enää tasapainon saavuttamisen jälkeen onkin sitten toinen juttu... ;)


      T. miehellinen Babylos

      • Vilja

        Olen eri mieltä. Jokaisessa miehessä on osa naista ja jokaisessa naisessa osa miestä. Tämä johtuu siitä, että mielemmekin on kahden energian yhtymisen lopputulos (maskuliinisen ja feminiinisen). Miehen voimavaroja ei pidä noituuden suhteen aliarvioida. Totta on, että useilla naisilla on helpompi kosketus intuutioonsa, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen. Jos miettiin miehen roolia, kannattaa lukea Janet ja Stewart Farrarin kirja The Witches' God (sitä saa muuten ihan vaikka suomalaisen kirjakaupan nettiputiikistakin).

        Jos Jumala ja maskuliinisuus hylätään kokonaan wiccasta (in my humble opinon) ja Jumalatar nostetaan ainoaksi merkitseväksi tekijäksi, ollaan yhtä hukassa kuin monoteistisissa aavikkouskonnoissa, joissa maskuliinisuus nostetaan dominoivaksi. Wiccassa on tarkoitus löytää tasapaino näiden kahden vastakkaisen elementin välile.

        Farrareiden kirjassa on tutkittu muutamia Jumalan arkkityyppejä ja näitä ovat Poika-Rakastaja Jumala, Aikaa mittaava Jumala, Auringon Jumala, Viisauden Jumala, Kasvillisuuden Jumala, Sodan Jumala, Käsityötaidon Jumala, Sarvipäinen Jumala, Vuoden kierron Jumalat (Tammikuningas ja Piikkipaatsamakuningas), Uhrautuva Jumala, Kuoleman valtakunnan Jumala, Hallitseva Jumala, Anti-Jumala. Näistä kaikista ei ole kuin kolme jumaluuden arkkityyppiä, joita wiccat eivät käytä. Näitä ovat: Sodan Jumala, Hallitseva Jumala ja Anti-Jumala. Ymmärrämme nihkeyden sodan Jumalan käyttöön jo ihan Wiccan Reden puitteissa. Hallitseva jumala sen sijaan on monoteistinen leskijumaluus, jolla aikaisemmin oli rinnallaan jumalatarpuoliso, jonka papit vallanhalussaan hylkäsivät. Anti-Jumala taas on kristinuskon keksintö toisin sanoen saatana, tämäkään käsite ei wiccoja kiinnosta.

        Sen sijaan maskuliiniselta puolelta löytyy paljon elementtejä, jotka maagisessa työskentelyssä toimivat loistavasti yksiin feminiinisten kanssa. Covenrakenteissa tämä näkyy hyvin, jos kyseessä on coven jossa on sekä ylipapitar ja ylipappi ja heidän lisäkseen molempien sukupuolten edustajia.

        Olen tavannut mieswiccoja, jotka ovat erittäin lahjakkaita, osaavat käyttää intuutiotaan, ohjata energia, luoda kehän, kutsua elementtejä, ennustaa, harjoittaa magiaa, yms. Kysymys on ainoastaaan omasta kiinnostuksesta, ei sukupuolesta. Maskuliininen voima ei ole ainoastaa tuhoava, se on myös elämää luova, uhrautuva, suojeleva, tasaava ja turvallinen (myös feminiininen voima voi olla tuhoava vrt. Kali, Lilith, tms.). Vaikkei miehellä olekkaan niin hyvät vaistot toisten tunteiden tulkitsemiseen, heillä on muita erittäin hyödyllisiä kykyjä, erityisesti ajatellen ryhmätyöskentelyä. Covenissa naiset ja miehet kohtaavat tasa-arvoisina, vaikka erilaisina ja he täydentävät toisiaan.


      • Babylos
        Vilja kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Jokaisessa miehessä on osa naista ja jokaisessa naisessa osa miestä. Tämä johtuu siitä, että mielemmekin on kahden energian yhtymisen lopputulos (maskuliinisen ja feminiinisen). Miehen voimavaroja ei pidä noituuden suhteen aliarvioida. Totta on, että useilla naisilla on helpompi kosketus intuutioonsa, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen. Jos miettiin miehen roolia, kannattaa lukea Janet ja Stewart Farrarin kirja The Witches' God (sitä saa muuten ihan vaikka suomalaisen kirjakaupan nettiputiikistakin).

        Jos Jumala ja maskuliinisuus hylätään kokonaan wiccasta (in my humble opinon) ja Jumalatar nostetaan ainoaksi merkitseväksi tekijäksi, ollaan yhtä hukassa kuin monoteistisissa aavikkouskonnoissa, joissa maskuliinisuus nostetaan dominoivaksi. Wiccassa on tarkoitus löytää tasapaino näiden kahden vastakkaisen elementin välile.

        Farrareiden kirjassa on tutkittu muutamia Jumalan arkkityyppejä ja näitä ovat Poika-Rakastaja Jumala, Aikaa mittaava Jumala, Auringon Jumala, Viisauden Jumala, Kasvillisuuden Jumala, Sodan Jumala, Käsityötaidon Jumala, Sarvipäinen Jumala, Vuoden kierron Jumalat (Tammikuningas ja Piikkipaatsamakuningas), Uhrautuva Jumala, Kuoleman valtakunnan Jumala, Hallitseva Jumala, Anti-Jumala. Näistä kaikista ei ole kuin kolme jumaluuden arkkityyppiä, joita wiccat eivät käytä. Näitä ovat: Sodan Jumala, Hallitseva Jumala ja Anti-Jumala. Ymmärrämme nihkeyden sodan Jumalan käyttöön jo ihan Wiccan Reden puitteissa. Hallitseva jumala sen sijaan on monoteistinen leskijumaluus, jolla aikaisemmin oli rinnallaan jumalatarpuoliso, jonka papit vallanhalussaan hylkäsivät. Anti-Jumala taas on kristinuskon keksintö toisin sanoen saatana, tämäkään käsite ei wiccoja kiinnosta.

        Sen sijaan maskuliiniselta puolelta löytyy paljon elementtejä, jotka maagisessa työskentelyssä toimivat loistavasti yksiin feminiinisten kanssa. Covenrakenteissa tämä näkyy hyvin, jos kyseessä on coven jossa on sekä ylipapitar ja ylipappi ja heidän lisäkseen molempien sukupuolten edustajia.

        Olen tavannut mieswiccoja, jotka ovat erittäin lahjakkaita, osaavat käyttää intuutiotaan, ohjata energia, luoda kehän, kutsua elementtejä, ennustaa, harjoittaa magiaa, yms. Kysymys on ainoastaaan omasta kiinnostuksesta, ei sukupuolesta. Maskuliininen voima ei ole ainoastaa tuhoava, se on myös elämää luova, uhrautuva, suojeleva, tasaava ja turvallinen (myös feminiininen voima voi olla tuhoava vrt. Kali, Lilith, tms.). Vaikkei miehellä olekkaan niin hyvät vaistot toisten tunteiden tulkitsemiseen, heillä on muita erittäin hyödyllisiä kykyjä, erityisesti ajatellen ryhmätyöskentelyä. Covenissa naiset ja miehet kohtaavat tasa-arvoisina, vaikka erilaisina ja he täydentävät toisiaan.

        eri mieltä - ainakaan vielä :).

        Kuten sanoin, oman perusluonteen maskuliinisuus tai feminiinisyys ei riipu siitä, riippuuko jalkojen välissä jotain vai ei, biologisesta sukupuolesta. Nainen voi olla maskuliininen ja mies feminiininen ja toisinpäin, yleensä olemme jotain siitä väliltä. Vai oletko eri mieltä?

        Sitä tahdoin sanoa, että taikojen tekeminen yms. pelkän maskuliinisen energian avulla ei toimi, eikä sen yrittäminen ole suositeltavaa, koska maskuliininen ei piittaa syyn ja seurauksen laista - missä on myös sen voima.

        Ja kuten sanoit, ryhmätyöskentely on yksi hyvä tapa saada molemmat puolet tasapainoon. Jos toimii yksin, vaaditaan itsetuntemusta, jotta tasapaino löytyisi.


    • Penalty Fire

      Kiitos näistä kommenteista. Lisää mielipiteitä tietenkin voitte sanoa, jos jotain mieleen tulee, mutta kysyisin samalla, että tiedän yhden ystäväni, joka on lesbo ja kun hän alkoi tapaamaan muita wiccoja ja kun keskustelut kääntyivät seksuaalisuuden puoleen, hän tietenkin kertoi olevansa lesbo. Sen jälkeen turun alueen wiccojen korviin on kuulunut varoituksia, ettei kannatta olla tekemisissään hänen kanssaan, koska hän on syntinen. Voinko jotenkin auttaa ystävääni?

      Helpme.. again..

      ~~Penalty fire

    • Tiedoksi

      pirun perseestä.

      • mää

        sä taidat ite olla siält perseest


      • Tiedoksi
        mää kirjoitti:

        sä taidat ite olla siält perseest

        että wiccalaisuus on kotoisin pirun perseestä.


    • Polgara

      Noituutta voi harjoittaa muutenkin kuin olemalla wicca... omaan uskontooni wiccalaisuuden harhakuva naisten paremmuudesta ei oikein sovi. Mieskin voi olla wicca. Vaikka se onkin alunperin naisten "uskonto". Mutta tule vapaaksi niin mieleltäsi kuin hengeltäsikin niin saat voiman josta et edes osaa uneksia...

      Pol

      • isopaha t

        No vikka ei alunperin ole ollut "naisten" uskonto, vaan kummankin sukupuolen uskonto. Diaaninenwikka on vain naisille oleva. Muut onkin tavallaan tasavertaisia. Ja olihan vikkan luoja mies.


      • Polgara
        isopaha t kirjoitti:

        No vikka ei alunperin ole ollut "naisten" uskonto, vaan kummankin sukupuolen uskonto. Diaaninenwikka on vain naisille oleva. Muut onkin tavallaan tasavertaisia. Ja olihan vikkan luoja mies.

        wicca , wicca, wicca...

        Vaikka muuta en tiedäkään niin osaan sentään kirjoittaa tuon... :D


      • Revontuli

        Mulla oli todella rankkaa joskus 14-vuotiaana, ku mun molemmat vanhemmat kuoli. Kristinuskolta en saanut mitään tukea suruuni. Eksyin sitten netissä kerran wiccoja käsittelevälle sivulla ja oon siitä lähtien tapaillut monia wiccoja Oulun seudulta. Oon nyt 16 ja mun henkinen tasapaino on todellakin parantunut.

        HUOM! HESA JA YMPÄRISTÖ!!!
        Oon muuttamassa Keravalle Marraskuussa ja tilanne on sellainen, että haluaisin tietää, onko wiccoja sillä alueilla, tai siis ketä olisi valmis tapaamaan? Haluaisin löytää uusia ystäviä, kun muutan kauas aikaisemmista.


    • Velho?

      Hei!
      Älä turhaan huolehdi,kyllä mieskin voi olla wicca.
      Tai velho tai noita tai shamaani jne.
      Eivät nimitykset ketään miksikään muuta,ei kukaan muu kuin sinä itse,voi päättää sinun olemisistasi.

      Etene rauhassa tielläsi,minkä sitten valitsetkin,niin minäkin tein,jo 42 vuotta sitten.

      Tibarc

    • Penalty Fire

      Te jotka kirjoititte kunnon vastauksia ja mielipiteitä kiitos ja kumarrus!

      Mutta te, jotka kirjotatte kaikenlaista paskaa wiccalaisuudesta, saisitte hävetä. Tietääkseni Suomessa on edelleen uskonnonvapaus, joten on mielestäni jo ehkä rasististakin sotkea kristinuskon syntijutut ja wiccat keskenään. Olen mäkin käynyt rippikoulun ja tiedän kyllä mikä on raamatun mukaan syntiä ja mikä ei.

      Kysyin tuossa aikaisemmin homoudesta wiccalaisuudesta, eli miten ne sopivat yhteen keskenään. Kaipaisin asiantuntevia neuvoja tai mielipiteitä.

      Olkaa please ystävällisiä ja vastailkaa, jos tiedätte jotain tästä, koska ystäväni kaipaa apua.. Ja sinä, joka kirjoitat wican näin: vikka, ole kiltti ja vaivaudu edes sen verran, että kun tulet tähän keskusteluun opettelet kirjoittamaan edes sanan wicca oikein. :)

      Eipä muuta...
      Tapaillaan.. Penalty Fire

      • Inanna

        Umm. Mikseivät wiccalaisuus ja homoseksuaalisuus sopisi yhteen? En ymmärrä. Ja kun aikaisemmassa viestissäsi kerroit että sitä yhtä tyttöä sanottiin syntiseksi, tarkoititko että toiset wiccat niin sanoivat? Miksi? Eihän wiccassa edes ole mitään syntikäsitettä. Joko joku on laittanut vain ilkeitä juoruja liikkeelle tai sitten ovat jollain menneet puurot ja vellit todella sekaisin.. Tietääkseni kaikki pakanat/luonnonuskovat/wiccat ovat hyvin suvaitsevaista ja lämminhenkistä porukkaa, eivätkä ketään rupea hyljeksimään seksuaalisuuden perusteella.


    • Rinappi

      Siis wiccalaisuus on ihan perseestä. Opetellaan muka jotain taikoja, mut sit ollaan silleen, et jotain yliluonnollista osattais, mut silti kaikki on vaan jotain hevonpaskaa puhetta.

      Wiccoja ei ois ollenkaan, jos ei joku siskoni on noita ois alkanut vetään ihmisii puoleensa.

      Rakkaat wiccat!
      Kertokaa yksi tai itseasiassa mahdollisimman monta syytä, et mitä järkee täs koko helvetin uskonnossa on.

      • Celandine

        1. Wiccalaisuudessa kunnioitetaan luontoa
        2. Wiccalaisuudessa ollaan suorassa yhteydessä jumaluuteen
        3. Wiccat ovat lämpimiä ja mukavia ihmisiä
        4. Wiccalaiset eivät tietääkseni juuri koskaan ole aloittaneet sotia
        5. Wiccalaisuus sopii minulle

        Mistä sinä tiedät, että se olisi hevonpaskaa? Oletko jäänyt turvallisuutta vaille, vai onko sinulla jotain muita ongelmia? Tiedätkö sinä Wiccalaisuudesta mitään? Voisinpa kysyä sinultakin, että sano sinä yksi hyväsyy kristinuskolle.


    • Valeriana

      Huomioi, Siskoni on Noita, on fiktionaallinen sarja ja sarja ei kerro wiccoista, vaikka käyttävät joskus "wicca"-sanaa. Sarjassa on noituus vaikutteita ja myös wicca vaikutteita, tai pikemminkin neo eli uuswiccaa.
      Se että miehet ovat pahoja sarjassa on vain pakonomainen vastakkain asettelu. Joten ällös huoli se on vain fiktiota, eikä perää totuuteen juuri millään tavalla (nimet ja nimitykset voi olla oikeita, mutta muokattu heidän käyttöön esim, joku jumaluus).

      Joten wiccasta. Kyllä mies voi olla wicca. Katsos sen perusti mies Gerard B. Garner, apunaan Doreen Valiente (huom, nainen).

      Mutta on coveneita joihin ei oteta esim miehiä, eli vain naisia, mutta huom, on olemassa myös coveneita joihin ei oteta naisia koska ne ovat vain miehille.

      Yksi wiccalaisuuden muoto on Diaaninenwicca, tai jossain paikoin se on jo eriytynyt täysin omalle polulleen wiccasta joten silloin eivät käytä nimitystä wicca enään. Mutta Diaanisesta se että se on Jumalatar painotteinen muoto, jossa alun perin olin vain naiscoveneita, mutta sitten se kiinnostus levisi miespuolelle joten he perustivat omia Diaanisiacoveneita. En yleistä enkä mitenkään loukkaa seksuaalisia suuntaumuksia vaan kerron että jotkut covenit on vain esim. homoille ja/tai lesboille.

      Eli wiccalaisuus ei ole miessukupuolta syrjivä lahko. Wicca kannattaa tasa-arvoisuutta ja kunnioittaa elämän monimuotoisuutta sen muodoissa.

      Blessed Be...

    • Hmmm...

      HMMMMM..... en osaa vastata joten tämä on TURHAA!!!

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe