Minulle tulee syksyn aikana Fess-leikkaus, kuulemma paikallispuudutuksessa. Pelottaa hirveästi, näin jo viime yönä painajaista. Sattuuko leikkaus? Tai puudutus? Tuleeko huono olo leikkauksen aikana?
Leikkaukseen joudun, koska keväällä olin usean kuukauden poskiontelontulehduksessa, eikä antibiootit tai punkteeraus auttanut (tauti virusperäinen). Nyt olo on jo hyvä ja saan urheillakin. Nenä on aina tukossa, ja käytän huuhtelukannua. Auttaakohan leikkaus siihen, ettei ole jatkuvasti tukkoinen olo? Kun nyt on olo melko normaali, niin kannattaako leikkaukseen mennä? Punkteeraukseen totuin, joten se on ihan rutiinihomma eikä tunnu missään, mutta jotenkin tuo leikkaus pelottaa hirveästi. Millainen se on verrattuna vaikkapa punkteeraukseen?
Kertokaa kokemuksia!
Fess pelottaa
13
4958
Vastaukset
- pois!
Ole itse ollut 3 vuotta sitten samassa leikkauksessa. Ei mitään hätää. Se ei tosiaan tunnu miltään. Katselin itse tietokoneruudulta homman etenemistä.
itse jouduin sitä ennen käymään punkteerauksessa kerran viikossa, puolen vuoden ajan. Leikkauksen jälkeen helpotti kummasti. Paitsi, leikkaava lääkäri ei kiinnittänyt huomiota nenän väliseinän vinouteen, josta loppuviimeksi kaikki ongelmat alun perin johtuivat.
Niinpä sitten vuoden kuluttua olin yksityispotilaana Meilahdessa, jossa suoristettiin väliseinä. Sekään ei tuntunut miltään.
Anna ihmeessä suorittaa toimenpide! Mutta kysy samalla, onko sinun väliseinä suora ja jos ei ole pyydä operoida myös se.- tiinuska
pelkää!!
Kävin siinä leikkauksessa 2 vuotta sitten.
Puudutuksessa tekivät.Eikä sattunut.
Tietysti puudutus tuntui hiukan.
Sain hyvän esilääkitysen ennen puudutusta,ja ennen leikkausta.
Minä melkein nukuin sen ajan,olin sellasessa horroksessa.
Avun sain.Sitä ennen vuoden ajan kävin punkteerauksessa,välillä parikin kertaa viikossa.Lääkkeet ei auttaneet.Minulla ahtaat tiehyeet,niitä avarrettiin.
Jos uusii,minulla ja täytyy oikaista sitten. - alkup...
tiinuska kirjoitti:
pelkää!!
Kävin siinä leikkauksessa 2 vuotta sitten.
Puudutuksessa tekivät.Eikä sattunut.
Tietysti puudutus tuntui hiukan.
Sain hyvän esilääkitysen ennen puudutusta,ja ennen leikkausta.
Minä melkein nukuin sen ajan,olin sellasessa horroksessa.
Avun sain.Sitä ennen vuoden ajan kävin punkteerauksessa,välillä parikin kertaa viikossa.Lääkkeet ei auttaneet.Minulla ahtaat tiehyeet,niitä avarrettiin.
Jos uusii,minulla ja täytyy oikaista sitten.Kiitos rohkaisevista vastauksista! :) Kyllä varmaan menen siihen leikkaukseen, en tiedä mistä pelko tuli, kun kuitenkin nuo punkteeraukset meni niin hienosti, että pystyin helposti samalla toimenpiteen aikana juttelemaankin lääkärin kanssa. Nyt on olo muuten normaali, mutta tukkoinen nenä jatkuvasti.. Ehkä se leikkaus sitten tuo avun. Ilmeisesti ei hirmu suuri operaatio ole kyseessä? Onneksi on ensin ne kuvaukset ja lääkäriaika, niin voi vielä kysellä. Olisiko ennemmin kannattanut pyytää nukutuksessa, vai meneekö homma puudutuksessa yhtä hyvin?
- tiinuska
alkup... kirjoitti:
Kiitos rohkaisevista vastauksista! :) Kyllä varmaan menen siihen leikkaukseen, en tiedä mistä pelko tuli, kun kuitenkin nuo punkteeraukset meni niin hienosti, että pystyin helposti samalla toimenpiteen aikana juttelemaankin lääkärin kanssa. Nyt on olo muuten normaali, mutta tukkoinen nenä jatkuvasti.. Ehkä se leikkaus sitten tuo avun. Ilmeisesti ei hirmu suuri operaatio ole kyseessä? Onneksi on ensin ne kuvaukset ja lääkäriaika, niin voi vielä kysellä. Olisiko ennemmin kannattanut pyytää nukutuksessa, vai meneekö homma puudutuksessa yhtä hyvin?
on ihan hyvä.Itse ja ajattelin ensin nukutusta,mutta helpommalla pääsee kun annat puuduttaa.
Ei sitä kyllä voi punkteeraukseen verrata,mutta ei siinä mitään kipuja kyllä ole.On niin hyvä lääkitys ettei tarvia edes jännittää.
Minulla on nenä pysynyt hyvin auki,kun ennen aina ihan tukossa.Eikä jää lima onteloon,eli ei ole tarvinnut aukaista yhtään kertaa. - liikaa sairauksia
tiinuska kirjoitti:
on ihan hyvä.Itse ja ajattelin ensin nukutusta,mutta helpommalla pääsee kun annat puuduttaa.
Ei sitä kyllä voi punkteeraukseen verrata,mutta ei siinä mitään kipuja kyllä ole.On niin hyvä lääkitys ettei tarvia edes jännittää.
Minulla on nenä pysynyt hyvin auki,kun ennen aina ihan tukossa.Eikä jää lima onteloon,eli ei ole tarvinnut aukaista yhtään kertaa.Pelkään ihan sairaasti Fessiä. Minulla on monia muita sairauksia, jotka vaikeuttavat leikkausta. Aina nukutuksen jälkeen on kaksi vuorokautta hirveä olo. Pitäisi saada jotain rauhoittavaa senjälkeen. Nukutusaineet ja tiputukset kai aiheuttavat sen. Nukutuslääkärit eivät jouda ekskustelemaan. Minulla pitäisi tehdä monia leikkauksia, mutta pelkään niitä muiden sairauksieni vuoksi. Ja sairaudet vaikeuttavat toisiaan.
Minulle eivät sovi puudutteet, rupean vapisemaan. Siksi ei ole voitu punkteerata. Minulla on rytmihäiriö- ja verenvuotovaara, siksi ei ole voitu punkteerata.
Selviääkö fessissä, mikä tulehduksen aiheuttaa, siis tehdäänkö näyte sienestä aspergilluksesta, aktinomykeetistä, kasvaimesta tms. Minulla on keuhkossa kasvain.
- Fessattu
Fess tehtiin reilu vuosi sitten ja nukutuksessa(kysyin vasta leikkaus-aamuna, kun tapasin leikkurin, että voidaanko nukutuksessa tehdä ja se onneksi sopi heti!) :))
Muistikuvia ei siis tapahtumasta..
Mutta suosittelen..ei ole fessin jälkeen ollut yhtä ainutta poskiontelotulehusta! :))
Tsemppiä Fessiin!!! :) - liikaa sairauksia
Millä ihmeellä se verenvuoto estetään? Punktiossa olisi käytetty adrenaliinia, sen tähden punktiota ei voitu tehdä. Minulla on valmiiksi selittämätöntä vapinaa, joten horkka vain pahenee, jos saan adrenaliinia. Lisäksi käytän Primaspania, aiemmin käytin Marevania. Joten verenvuoto voi olla valtaisa. Ja voi jatkua kotonakin.
Nukutuksen jälkeistä 1-2 vuorokauden hirveää oloa pelkään. Ja jos vielä on kipua ja verenvuotoa niin en kestä kotona sitä. - Fessattu
Ne laittaa jotkut rullat tonne nenään estämään verenvuodon..
ainakin minulle laitettiin!
Leikkauksen jälkeen kun heräsin niin ahisti kivasti, mut sanottiin että nenässä on rullat, että sekin vaikuttaa asiaan!
Kyl se siitä sit..
Jäin yöksi sairaalaan ja illalla rupesi vuotamaan, kun toivat leipää vaikka kehotetaan syömään nestepitosta! :D
Ei mulla muuten pahemmin vuotanu, ja ei saa "rassata nenää"!
Sun täytyy lopettaa ennen fessiä primaspanit/marevanit jos niitä käytät(yleisesti leikkauksissa pitää lopettaa)
Kysy Ajoissa!! - liikaa sairauksia
Mites kun ne rullat otetaan pois (milloin?), niin silloinhan lähtee viimeisetkin limakalvoriekaleet mukaan ja alkaa vuotaa? Entä jos vuotaa rullien läpi? Siinä sitten tungetaan kotona lisää fylliä nenään. Mihinkään ensiapuun ei kovin äkkiä pääse.
Voisiko näistä kaikista kysymyksistä saada hoitajan kanssa riittävän pitkän keskustelun? Ajattelin panna kirjallisesti paperille kaikki riskitekijäni ja muut sairaudet lyhyesti. Vanhoja sairauskertomuksia ei sairaalassa ehditä lukemaan (esim. ensiapuun tullessa annettu kiellettyjen lääkkeiden lista ei ollut lääkärien tiedossa sydänosastolla parin päivän päästä, olisin saanut kiellettyä lääkettä, jos en kysynyt, mitä annetaan). Lääkärit ovat älyttömän kiireisiä ja hermostuneita. Lisäksi osa tutkimuksistani on tehty yksityispuollela, ja niitä tietoja julkiset sairaalat karsastavat. Koettu on, tuputtaa pitää. Olen sen tähden niin kiukkuinen ja valpas, koska näin sairaalassa ollessani, että hoitovirhemahdollisuus on humattavan suuri. Eikä leikkauksessa voitu huomioida toiveitani keskustella nukutusongelmista etukäteen. Siksi pelkään kuin ruttoa leikkauksia, joita joudun ehkä muutaman käymään läpi.
Itse nukutusta en niinkään pelkää, vaan sitä 1-2 vuorokauden hirveää oloa jälkikäteen. Ei se ole enää pitemmän päälle oksetusta vaan tuntuu, että jokainen solu räjähtää, eikä yhtään voi rentoutua. Kiitos ei efedriiniä enää mulle ikinä (pari kertaa antoivat nukutuksessa verenpaineen nostamiseksi). Sitten se kipuinen kausi kotona ihmettelemässä, että onko tämä nyt normaalia vuotoa tai kipua-kuumetta?
Eteisvärinä voi pamahtaa päälle odottaessa tuntikausia polilla hermona ilman ruokaa. Sappileikkausta odotin kamalan nälkäisenä tuntikausia, mutta onneksi ei eteisvärinä tullut silloin. Jos joudun odottamaan kauan, niin häippäsen.
Vedetäänkö se limakalvo kokonaan pois, niin että poskiontelo on paljaalla luupinnalla sitten vaikka kuinka kauan? Johan sieltä kaikki mahdolliset bakteerit pääsevät vereen. Miten se limakalvo pystyy kasvamaan uudelleen? Minulla eivät uskalla edes tehdä hammaskiven puhdistusta ilman 2 grammaa kertalaakista Amorionia (tästä antibiootista saan kuurina antibioottiripulin, 2 kertaa koettu). Hammaspuhdistuksessa on aika epätodennaköista että tulee edes pientä verenvuotoa.
Minun täytyy ruveta kirjoittamaan luetteloa riskeistäni ja peloistani korvapolille. Minulla on esimerkiksi liikaa kalsiumia veressä, mikä aiheuttaa vapinaa ja heikkoutta. Eipä se kirjoittaminen auttanut yhtään sappileikkauseen mennessäni, pelkojani ei otettu huomioon. Toisaalta toivon, että saisin ajan vasta kuuden kuuakuden päähän, ja vika korjaantuisi sillä välin itsekseen (no onhan niitä vuosia ollut korjaantua tähän mennessä, mutta huonommaksi vain on mennyt). Kuulon menetystä kylläkin pelkään, kun on tuo tinnitus tullut poskiontelovaivan mukana. - Fessattu
Ne rullat on siis sulavat, eli niitä ei pois oteta!
No kannattaa joo kysellä sieltä mistä sut "ohjattiin fessiin", että
miten kaikki onnistuu ym.
Luulisin sinun joutuvan jäämään yöksi vielä sitten tarkkailuun, koska sulla on vuototaipumusta/"sydän ongelmia"!
Kyllä ne siellä päättää onko liian riskipeliä leikata vaiko ei..
Toivottavasti kaikki viel selvii hyvin! - liikaa sairauksia
Kiitos ystävällisistä vastauksistasi.
Tieto leikkausajasta tulee aikanaan, kai kuukauden sisällä. Silloin saanen jotain tietoa leikkauksesta. Nyt rupean järjestelemään muiden sairauksieni hoitoja, hyperparatyreoosi ensimmäisenä. Sitten on keuhkokasvaimen kuvaus jne. - Fessattu
Toivotaan, että kaikki selviää! :))
Onpas sulla pahoja sairauksia! :(
Toivottavasti kaikki kääntyy vielä hyväksi!!
Paljon Jaksamisia! - kroonistunut
Kirjoittelen täältä heräämöstä. Just tehtiin Tampereen Terveystalossa Matti Penttilän toimesta pallolaajennos-FESS. Ei kyllä tuntunut pahemmalta kuin hammaslääkärissä reiän paikkaaminen. Joskin kyllä nyt olo tuntuu krapulaiselta noiden suonensisäisten vuoksi. Saas nähdä tuleeko jotain jälkikipuja vielä kotona. Helppo homma. Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757