Miehelläni on lapsi ulkomailla, pohjoismaassa kuitenkin. Hän maksaa lapsen äidille parisataa kuussa suoraan tilille, ei siis virallista kautta. Lapsen äiti saa myös kotimaansa valtiolta tukea, koska on sanonut että lapsen isä ei maksa elatusapua. Tietääkö kukaan, että miten tässä nyt voisi toimia että asian saa viralliseksi eikä mieheltäni tulla enää takautuvasti perimään elareita? Mies myös pelkää että lapsen äiti joutuu maksamaan valtion tuet takaisin ja näin ollen joutuu puille paljaille ja lapsi kärsii. Ei kai hänen niitä tarvitse kerralla maksaa..? Kiitos jos joku osaa auttaa.
Elatusapu
5
1178
Vastaukset
- muttta tuntuu....
Jos mies maksaa elatustukea ilman että kyseisessä maassa on tehty ns elatussopimusta, on se miehen oma tahto. Hänhän voi olla sitä myös maksamatta, jos sitä ei ole virallisesti tehny ei sitä tarvitse maksaa. Äitihän siis saa kyseiseltä valtiolta elatusapua? En usko, että joutuu maksamaan takaisin jos mitään virallista paperia ei ole asiasta tehty. Näin Suomessa, mutta luulen että tilanne voi olla hieman samanlainen jossain toisessa pohjoismaassa myös.
- talteen
miehelläsi on varmaan tiliotteet maksetuista elatusmaksuista tallessa ja jos ei ole, ne varmasti pankista on saatavissa, joten ei mitään huolta siitä, että hän joutuisi maksamaan ylimääräistä. Hänen kannattaa kuitenkin nyt ilmoittaa kyseisen maan viranomaisille, että vaimo huijaa sieltä elatusmaksut väittämällä ettei niitä Suomesta saa, joten vaimo joutuu maksamaan todennäköisesti kaiken saamansa takaisin. Mitään sen kummempia virallisia teitä ei elatusmaksuihin Suomessakaan ole, vaan ne menevät normaalsisti suoraan tilille.
- Jaa
äidin kanssa? Jos käräyttää mamman, ei äiti sitä varmaan anna anteeksi. Mistä mies tietää, että äiti saa tukea valtiolta? Osallistuuko isä muuten lapsen kasvatukseen? Voiko isä sopia äidin kanssa että mieluummin ostaa vaikka vaatepaketteja pari kertaa vuodessa ? Tai maksaa jonkun harrastuksen?
- saada kuitti
Jaa kirjoitti:
äidin kanssa? Jos käräyttää mamman, ei äiti sitä varmaan anna anteeksi. Mistä mies tietää, että äiti saa tukea valtiolta? Osallistuuko isä muuten lapsen kasvatukseen? Voiko isä sopia äidin kanssa että mieluummin ostaa vaikka vaatepaketteja pari kertaa vuodessa ? Tai maksaa jonkun harrastuksen?
Henkilökohtaisella kokemuksella voin sanoa, että kaikista elatusmaksuista mitä on maksanut pitää olla kuitti, vaikka kuinka olisi tehnyt henkilökohtaisen sopimuksen. Jos joskus tulee riitaa, niin elatusmaksut on maksettava takautuvasti.... Ainakin mun isä-puolelta Ruotsin kruunun vouti peri elatusmaksut...Eli luulis, että jossain vaiheessa tulee vastaan valtion puolelta, jos valtio maksaa elatusmaksut tällä hetkellä. Toi eka kommentti on omasta elämästä. Oikeudessa tulee turpiin jos ei ole kuitteja, itse kokeneena
- ...............
äitini asuu suomessa ja isämme ruotsissa. isä maksaa siis ruotsin valtiolle sitä elatusmaksua mikä hänelle määrätty ja se tulee siis ruotisn valtiolta äitillemme. minä aikuinen mut vanhemmillani iltatähti 10v.
pohjoismaassa semmonen laki et suomi ei maksa sitä elatusmaksua vaan se sinun miehen ex pitää sitä hakea sieltä maasta missä asuu ja ne taas hakee sitä sun mieheltä täällä kelan kautta. miehesi maksaa siis kelalle ja kela maksaa sit sille ex naiselle sen täältä suomesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818