Tajuatteko yhtään mitään siitä, että ahne elämäntapanne on mahdollinen vain ja ainoastaan niin kauan kuin muut suostuvat rahoittamaan ja järjestämään kaikki tarvitsemanne palvelut ja elättämään teitä suurperheinenne lapsilisillä, kotihoidontuella ja muilla tukiaisilla ?
Suurperhe
28
3669
Vastaukset
- mapee
kuulummeko me noihin suurperheisiin neljän lapsen kanssa? Tilastoissa kyllä, mutta mites on sun kirjoissa?
Ilmeisesti ei sillä asumistukea ei olla saatu ikinä ei yksin kaksin kuin kuusinkaan. Toimeentulotukea ei olla edes haettu kun ei ole ollut tarvetta. Kotihoidontukea on nostettu kuten muutkin perheet ja peräti saatu sitä reilut kaksi vuotta, mihinkä yltää keskiverrosti yhden lapsenkin perhe. Silti lapset on hoidettu kotona..
Sen aijaan joka vuosi on maksettu veroja enemmän kuin on saatu tukia ja reilusti. Mistähän voisi periä takaisin ettei vaan mene kaltaistesi sinkkujen bilerahastoon sossun kautta?
Ja terppareista sun muista on turha huudella kun työpaikkalääkärillä käydään se mitä käydään ja mukulat rassaa julkista terveydenhuoltoa yhteensä noin 5 kertaa vuodessa!
Ainoa kulu jää koulusta joka onkin iso raha. Aikanaan sen veroina maksavat takaisin. Ai niin, mutta kun ne maksa ajo nyt niitä veroja.. Pieninkin ekaluokkalainen maksoi viimekin vuonna parin lapsilisän verran ja isommat jo enemmänkin. Onneksi asia atasoittaa se, että eipä ne sa aopintoetuuksia ennen kuin jatko-opinnoistaan kuten sinäkin varmaan? ja miksi tajuaisinkaan kun ei totta ole.
*naur*- Täti
Ettäkö suurperheiden elämä on tukiaisten varassa?
Ja että tukienko takia hankitaan useampi lapsi?
En ehkä ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit...
Mistä kummasta olet saanut moisia ajatuksia päähäsi?
Meillä on viisi lasta (enkä koe olevani suurperheen äiti).
Ainoat tuet, mitä ollaan saatu,
on lapsilisät ja kotihoidontuki (n. 3 vuotta),
mutta näitä "tukia" saavat kaikki perheet, eivät ainoastaan suurperheet.- pienen suurperheen äiti
No tää tyyppi on ilmeisesti kuullut sanonnan "Lapsi tuo leivän tullessaan" ja on nyt sitten tulkinnut sen näin... ;D
- työläisakka
Suurperheiden äideistä suurin osa on päivät kotona, ei siis ansiotyössä. Isät käyvät töissä, jos käyvät. Silti perheet asuvat ja syövät hyvin, autot ovat uusia ja isoja. Lapsille ostetaan uutta vaatetta, pelejä, mopoja jne. ja heitä kuljetetaan ties kuinka kalliisiin harrastuksiin.
Meillä on kaksi lasta ja kummankin vanhemman pitää käydä kokopäivätyössä, että saadaan nämäkin kaksi elätettyä! Pitää itse maksaa asuminen, ruoka, vaatteet ja muu. Ja kaikki siitä omasta tilistä, vain lapsilisät tulevat ylimääräisenä.
Vai onko suurperheiden isillä niin muhkeat tulot, että niillä elättää isonkin katraan? Eiköhän se suurin elättäjä ole valtio eli veronmaksajat eli me?- ertyuiodfghjkl
Mekin ollaan suurperhe, 5 lapsi tulee. Oon kyllä ollu töissä aina sen jälkeen kun lapsi ollut 1 vuotta, mulla on ihan vakityö, enkä mistään hinnasta sanoisi itseäni irti. Miehelläni on oma yritys, eikä olla käyty sossus tai haettu asumistukia, ei edes saatais.Lapset on saanu harrastaa. Meillä isommilla lapsilla on skootterit(omat).
Mutta sen olen huomannut, että kun lapsia on enempi, niin ovat itsenäisempiä, osaavat siivota omat jäljet,auttaa myös kotitöissä pyytämättä, tehdä ruokaa ja koulunsa käy hyvin, vanhin lapsi aloitaa juuri lukion ja on muutenkin hyvät tulevaisuuden suunnitelmat.
Emme asu maalla vaan ihan kaupungissa (250 000 ihmistä). Mulla on auto vm 2003(ei oo firman nimissä) ja miehen työauto vm. 2001, vain se on firman nimissä.
Että kyllä syyrperheissä ihan työelämässä käydään, tunneb meinaan paljon työssä käyviä suurperheitä - mapee
Oletko nyt ihan tosissasi väittämässä että sossun luukulta tarjoillaan uusia autoja? Kannattaa sunkin jäädä pois töistä ja kokeilla elää toimeentulotuilla ja lapsilisillä ja kuvitella kuinka leveää se elämä voikaan olla..
Moni suurperhe syntyy koska siihen on mahdollisuus. Kun toinen tienaa hyvin ja toinen hoita akodin ja lapset niin talous pysyy suht kunnossa. Monen suurperheen elämä on lopulta vaatimatonta ilman etelänmatkoja ja mäkkärireissuja sun muita.
Jos asia kuitenkin todella on noin kadehdittava niin kannattaa miettiä olisiko aihetta panna toimeksi - kirjaimellisesti ja liittyä suurperheellisiin? - työläisakka
mapee kirjoitti:
Oletko nyt ihan tosissasi väittämässä että sossun luukulta tarjoillaan uusia autoja? Kannattaa sunkin jäädä pois töistä ja kokeilla elää toimeentulotuilla ja lapsilisillä ja kuvitella kuinka leveää se elämä voikaan olla..
Moni suurperhe syntyy koska siihen on mahdollisuus. Kun toinen tienaa hyvin ja toinen hoita akodin ja lapset niin talous pysyy suht kunnossa. Monen suurperheen elämä on lopulta vaatimatonta ilman etelänmatkoja ja mäkkärireissuja sun muita.
Jos asia kuitenkin todella on noin kadehdittava niin kannattaa miettiä olisiko aihetta panna toimeksi - kirjaimellisesti ja liittyä suurperheellisiin?En pysty hankkimaan enempää lapsia, sillä miehen hankkeet ovat vain keskitasoa ja näin ollen elatus pitäisi maksattaa verovaroista. Ja siihen en rupea!
Se on hyvä, että teillä mies tienaa niin paljon, ettette tarvitse mitään avustuksia valtiolta. - Maaria- viides lapsi tulossa
työläisakka kirjoitti:
En pysty hankkimaan enempää lapsia, sillä miehen hankkeet ovat vain keskitasoa ja näin ollen elatus pitäisi maksattaa verovaroista. Ja siihen en rupea!
Se on hyvä, että teillä mies tienaa niin paljon, ettette tarvitse mitään avustuksia valtiolta.niin isoista ja rahassa mittaamattomista asioista kuin lapset ja lapsimäärä.
Sanonta lapsi tuo leivän tullessaan, pitää paljon paikkansakin. Niin tärkeästä työstä mitä maanpäällä saattaa on lasten kasvattaminen ja siitä koituva siunaus on usein myös ajallista siunausta.
Pysykää pois palstalta jotka nähtävästi nostavat niskavillojaan ja kuvittelevat ihan mitä sattuu suurperheiden elämästä.
Meillä elämä vaatimatonta, säästeliästä, ei köyhyyttä mutta pitää katsoa mitä ostaa ja mikä maksaa ja harvoin huvitellaan vaikka kyllä huvitellaankin. - just joo
Maaria- viides lapsi tulossa kirjoitti:
niin isoista ja rahassa mittaamattomista asioista kuin lapset ja lapsimäärä.
Sanonta lapsi tuo leivän tullessaan, pitää paljon paikkansakin. Niin tärkeästä työstä mitä maanpäällä saattaa on lasten kasvattaminen ja siitä koituva siunaus on usein myös ajallista siunausta.
Pysykää pois palstalta jotka nähtävästi nostavat niskavillojaan ja kuvittelevat ihan mitä sattuu suurperheiden elämästä.
Meillä elämä vaatimatonta, säästeliästä, ei köyhyyttä mutta pitää katsoa mitä ostaa ja mikä maksaa ja harvoin huvitellaan vaikka kyllä huvitellaankin.Eli "pysykää pois palstalta, jos ette hyväksy sitä, että veronmaksajat maksavat suurperheiden elämisen"? Niinkö?
Eikö palstat ole myös niitä varten, jotka eivät ehkä aina ajattelekaan auvoisesti ja positiivisesti näistä lapsitehtaista? - on 5 lasta
ja minä olen kotona. Iso autokin pihassa ja mies käy toisella töissä. Talokin on iso ja uudehko.
Juuri tämän takia voinkin olla kotona kun miehellä on hyvät tulot, enkä ihan ymmärrä, että mitä pahaa siinä on.
Mekin maksamme itse ihan jokaisen euron mitä tuhlaammekin, lapsilisät titty saamme kuten muutkin.
Itse asiassa maksamme huomattavasti enemmän veroja kun mieheni on ainoa tulonsaaja perheessä. Jos tienaisimme saman summan yhdessä niin vero pienenisi huomattavasti; useita tuhansia vuodessa! Joten eiköhän ne lapsilisätkin tule maksettua takaisin yhteiskunnalle. - suurperheen äiti - turhaan ...
Kirjoitatko kiltti minulle linkkiä mistä voi tsekata noista muhkesta tukiasioista. Olemme miehen kanssa niska limassa tehneet töitä (minä äkkiä töihin jokaisen lapsen jälkeen) että on saatu huusholli ja auto. En ole tiennyt että yhteiskunta maksaa taloja, autoja, skoottereita, pleikkareita! Me hönöt ollaan itse ostettu palkkarahoilla. Mies vielä makassa 70 prossaa palkastaan veroja kun tienaa niin paljon. Mutta nyt saa tämä hullutus loppua, jos kerran yhteiskunta maksaa. Just tultiin ulkomailta ja sekin me maksettiin ihan itse. Olisko yhteiskunta kustantanut? Me ei saada kuin lapsilisät, eikä niillä kyllä autoja ja taloja ostella. Meillä alkaa kohta remontti kun perhe taas kasvaa yhdellä ja tarvitaan lisää tilaa. Meinattiin ihan itse maksaa, mutta nyt saan varmaan vinkkiä miten saan yhteiskunnan maksamaan remonttimme. Kiitos jo etukäteen! ;D
- Inkeri70
suurperheen äiti - turhaan ... kirjoitti:
Kirjoitatko kiltti minulle linkkiä mistä voi tsekata noista muhkesta tukiasioista. Olemme miehen kanssa niska limassa tehneet töitä (minä äkkiä töihin jokaisen lapsen jälkeen) että on saatu huusholli ja auto. En ole tiennyt että yhteiskunta maksaa taloja, autoja, skoottereita, pleikkareita! Me hönöt ollaan itse ostettu palkkarahoilla. Mies vielä makassa 70 prossaa palkastaan veroja kun tienaa niin paljon. Mutta nyt saa tämä hullutus loppua, jos kerran yhteiskunta maksaa. Just tultiin ulkomailta ja sekin me maksettiin ihan itse. Olisko yhteiskunta kustantanut? Me ei saada kuin lapsilisät, eikä niillä kyllä autoja ja taloja ostella. Meillä alkaa kohta remontti kun perhe taas kasvaa yhdellä ja tarvitaan lisää tilaa. Meinattiin ihan itse maksaa, mutta nyt saan varmaan vinkkiä miten saan yhteiskunnan maksamaan remonttimme. Kiitos jo etukäteen! ;D
ihan noin asian sivusta... mutta silkkaa uteliaisuuttani, tietysti. Kuulostaa meinaan aika mielenkiintoiselta.
Suurperheiden yhteiskunnan varoilla elämisestä en tiedä mitään, lapsia tämän katon alla 6 omaa ja lainalapsia vaihtelevasti. Minäkin kauheasti haluaisin tietää, että miltä luukulta niitä uusia autoja saisi tai rahoja isoihin kämppiin? Lapsilisät toki tulee, mutta niinpä ne tulee jokaiselle muullekin lapsiperheelle. Taitaa kuudesta tulla jotain vähän yli 800 euroa, mutta kateelliset ystävät hyvät, eihän se riitä edes ruokaan. Vaatteista, harrastuksista, lääkkeistä ja muista kuluista puhumattakaan. Iso perhe ja isot kulut. Mutta tämän on meidän valintamme, ja suurimman osan siitä kustannamme itse. Ja vaikka ei olisi lapsilisiäkään niin siitä huolimatta lapsia olisi iso liuta.
Mikä siis konkreettisesti on se yhteiskunnan iso tuki, josta aloittajakin on niin kateellinen? - omituinen höpöttäjä
Inkeri70 kirjoitti:
ihan noin asian sivusta... mutta silkkaa uteliaisuuttani, tietysti. Kuulostaa meinaan aika mielenkiintoiselta.
Suurperheiden yhteiskunnan varoilla elämisestä en tiedä mitään, lapsia tämän katon alla 6 omaa ja lainalapsia vaihtelevasti. Minäkin kauheasti haluaisin tietää, että miltä luukulta niitä uusia autoja saisi tai rahoja isoihin kämppiin? Lapsilisät toki tulee, mutta niinpä ne tulee jokaiselle muullekin lapsiperheelle. Taitaa kuudesta tulla jotain vähän yli 800 euroa, mutta kateelliset ystävät hyvät, eihän se riitä edes ruokaan. Vaatteista, harrastuksista, lääkkeistä ja muista kuluista puhumattakaan. Iso perhe ja isot kulut. Mutta tämän on meidän valintamme, ja suurimman osan siitä kustannamme itse. Ja vaikka ei olisi lapsilisiäkään niin siitä huolimatta lapsia olisi iso liuta.
Mikä siis konkreettisesti on se yhteiskunnan iso tuki, josta aloittajakin on niin kateellinen?"Suurimman osan kustannamme itse...."
Nii-in. Palkka on pieni ja lapsilisiä 800 euroa.
Millä suurperheet sitten elävät, jos eivät saa yhteiskunnan tukiaisia??? - Inkeri70
omituinen höpöttäjä kirjoitti:
"Suurimman osan kustannamme itse...."
Nii-in. Palkka on pieni ja lapsilisiä 800 euroa.
Millä suurperheet sitten elävät, jos eivät saa yhteiskunnan tukiaisia???Siis lapsilisää saamme kuudesta lapsesta muistaakseni tuon yli 800 euroa, en muista tarkalleen. Mutta missä olen sanonut, että minulla on pieni palkka?
Sen turhia repostelematta voin todeta, että tienaan ihan hyvin. Opiskelin pari akateemista tutkintoa, tein parikymppisenä parhaimmillaan kolmea duunia yhtä aikaa, säästin, säästin, säästin ja sijoitin rahojani. Minulla on nyt työ, josta tienaan hyvin, mutta jota koko ajan ei tarvitse tehdä, koska sukanvarteen on kerätty riittävästi ruokarahaa. Olen ollut toistakymmentä vuotta kotona lasten kanssa (voin siis tehdä kotonakin töitäni) ja nyt olen yli nelikymppisenä äitiyslomalla neljättä kertaa.
Meillä on talo, jossa on 8 makuuhuonetta, pihalla kolme autoa ja käymme ulkomailla vuosittain. Inhoan siivoamista, joten meillä käy siivooja kerran viikossa, joskus useamminkin, jotta voin kuluttaa sen ajan vaikka lasten kanssa leikkimiseen. Tingin sitten jostain muusta, käyn kirppiksellä penkomassa vaatteita itsellenikin, mutta siivoojasta en luovu.
Meillä on siis kaikki taloudellisestikin ihan hyvin ja ilmeisesti kaikki ne ulkoiset merkit, jotka niin kismittävät täällä näitä rutisijoita. Mitä me olemme yhteiskunnan kustannuksella hankkineet? Koulutusta ja terveydenhoitoa on tarjolla jokaiselle halukkaalle. Kuten useimmat kai tietävät opiskelemalla saattaa saada ammatin, josta maksetaan enemmän palkkaa kuin vaikka siivoamisesta, jota itsekin olen duunannut tuolloin parikymppisenä. Omalla työllä ja elämän valinnoilla voi vaikuttaa paljon siihen mitä ympärillä on.
Lapsilisät siis 800 euroa. Ruokaan meillä menee liki pari tonnia. Lääkekuluja (parilla lapsella reseptilääkkeitä), harrastuksia (ratsastus, karate, musiikki jne. jokaisella lapsella vähintään yksi harrastus, useimmilla kaksi), vaatteita yms. Arvioisin, että tuo lapsilisä kattaa ehkä viidesosan kuukausittaisista kuluista. Tiukassa paikassa löytäisin monta asiaa, joista voisi tinkiä, mutta ei onneksi tarvitse. Ilman lapsilisääkin tultaisiin toimeen, mutta kun se nyt on päätetty maksaa kaikille. Ja kyllä kateellisia kismittää. on suurperheen äiti ja töissä käynyt muutaman viikon ja viimeisen kohdalla muutaman kuukauden äitiyslomaa lukuunottamatta koko äitiysikänsä.
Sama minulla.
En oikein tajua näitä kadehtijoita. Lapsilisät toki saamme, mutta eihän ne kata edes sitä kun työtömyyskortistosta poistamme yhden tai parhaissa tapauksissa useammankin työttömän työnhakijan kotiavuksemme? Mitä ovat nämä "avustukset" joihin viitataan? Mahollinen kotihoidontuki? Mutta sehän maksetaan jokaiselle joka hoitaa omat lapsensa ilman kunnallista hoitopaikkaa? Siinäkin suhteessa suurperheet siis säästävät lasta kohden yhteiskunnan varoja, sillä suhteessahan lasta kohden panos on yhteiskunnalta kotihoidontuessa pienempi lasta kohden suurperheissä kuin yhden tai kahden lapsen perheissä?
Käsittääksemme jokaisella järkevällä laskutavalla säästämme yhteiskunnalle enemmän kuin kulutamme.
Saatikka sitten se miten muuten kannustamme kotimaista tuotantoa, työllistämme, kasvatamme, satsaamme yhteiskunnan tulevaisuuteen...
Tietenkin jos ajattelee, että ihanneyhteiskunnassa kellään ei olisi lapsia, ei olisi kouluja, ei kirjastoja, ei uimahalleja, ei vanhainkoteja, ei kuntoutusta tarvitsevia vammaisia jne niin voi kuvitella yhteiskunnan jossa kaikki vaan tahkoaisivat kasvtttomalle "yhteiskunnalle" rahaa eikä kukaan vastaisi yhteiskunnan jatkuvuusta saatikka kuluttaisi palveluja vaan yhteiskunnan ihannetulevaisuus olisi kuolla yhden sukupolven kuluessa... siinä mallisssa luonnollisesti jokainen koululainen ja opiskelija on "hukkaan heitetty" investointi.
Itse näen sen toisin.
Ja taitaa jokainen muukin edes etäisen tervejärkinen nähdä.- mapee
työläisakka kirjoitti:
En pysty hankkimaan enempää lapsia, sillä miehen hankkeet ovat vain keskitasoa ja näin ollen elatus pitäisi maksattaa verovaroista. Ja siihen en rupea!
Se on hyvä, että teillä mies tienaa niin paljon, ettette tarvitse mitään avustuksia valtiolta.Enpä osannut laittaa tätäkään niin selvästi että tajuaisit. Meillä on kaksi työssäkäyvää aikuista ja on aina ollut. Kumpikin on aloittanut työelämän rippikoulun jälkeen ja rokotettuna ja siitä se on jatkunut.
Puhtaasti kotona lasten kanssa olen ollut itse hoitovapaalla yhteiskunnan tukia imemässä kolmisen kuukautta äippälomien välissä. Loppuaika muodostuu sitten siitä kun on käyty töissä ja saatu sitä tukea samaan aikaan...
Niin ja eduksemme saatta asanoa senkin, että eipä ole teidän perheen tavoin maksatettu lastemme hoitoa yhteiskunnalla kun lapset ovat olleet hoidossa pientä nimelliskorvausta vastaan! - äiti - turhan töissä?
Inkeri70 kirjoitti:
Mikä siis konkreettisesti on se yhteiskunnan iso tuki, josta aloittajakin on niin kateellinen?Oho, no eipä nyt sentään 70 prossaa, miten liioittelinkin... Ei mieheni sentään ole Nokian pomo :D. Mutta melkein puolet maksaa kyllä, eli ihan kohtalaisesti maksaa myös veroja. Kyllä mieheni palkalla hyvin nämä seitsemän, kohta kahdeksan lasta elätetään ja ulkomaillakin aina silloin tällöin käydään.
Tulin tänne katsomaan sitä linkkiä! Ei näy! Olen suunnitellut että seuraavan äitiysloman jälkeen tämä mamma jää kotiin täyttelemään ihan vaan niitä suurperheiden tukihakemuksia. En taatusti mene töihin kun kerran kotiin maksetaan kaikkea kivaa! ;D - tuhansittain töitä, valvott...
MEILLÄ ei tule mitään muita tukiaisia kun lapsilisät. Töitä ja omaa panosta elannon eteen on kasvatettava menojen mukaan ja karsittava omista menoista yms. ei oo tarttenu olla koskaan ruikuttamassa rahaa muualta ja kotihoidon tukea ei kannata kadehtia koska se on paljon vähemmän kun työmarkkinatuki mitä saa muunmuassa jotkut sinkut (joita ei kiinnosta edes työn teko), alkoholistit yms pummit. maksamme pelkkiä veroja vuosittain 15-20t E, (sopii siinä ruikuttaa) se on neljäs osa siitä mitä saadaan vuosittain lapsilisinä,koulut ovat oma lukunsa koska se on aina katsottu maksettavan koulutettavan tulevaisuudessa tulevista tuloista, terveydenhuolto menee vakuutustenkautta (n.200e/v/kersa) yksityisille lääkäri taloille. Se on jokaisen oma valinta... se leikin kestäkööt joka leikkiin ryhtyy eli elanto on kyllä itse hankittava taloon, maksettava talot, autot, harrastukset yms. eipä ole valtio tms. sponsoroinut meidän eloa:) Eikä olla koskaan oltukkaan vailla. Meillä siis 4 lasta.
- tukiaisia
aivan samoin kuin suurtenkin. Tukiaiset ovat lapsikohtaisia ja ne ovat samat kaikille lapsilisiä lukuun ottamatta. Lapsilisissä saman äidin nuoremmat lapset saavat vähän isompia lapsilisiä, mutta vain siinä tapauksessa, että perheen vanhemmat lapset ovat vielä lapsilisäiässä. Suurperheet saavat harvoin lapsilisän yksinhuoltaja korotusta, koska suurperheet vain hyvin harvoin ovat yksinhuoltajaperheitä. Suurperheen lapset ovat harvemmin päivähoidossa kuin pienperheiden. Halpa päivähoito on yhteiskunnalle kalleimmaksi tuleva tukimuoto, jonka se tarjoaa kaikille lapsiperheille.
Minä en ymmärrä miksi suurperheen lapsilta pitää kadehtia pois kotihoidontukea. Jokainen lapsi on sen arvoinen, että hän ansaitsee pienenä tulla kotona hoidetuksi. Perheen viides tai kymmenes lapsi on yhtä arvokas kuin ensimmäinen tai toinenkin ja sitä paitsi jokaisesta lapsesta saa kotihoidon tukea vain kolmivuotiaaksi.
Suurperheiden isät käyvät töissä ja ovat yleensä hyvin palkattuja, ja maksavat ihan yhtä korkeat verot kuin sinäkin. Kotihoidon tuilla ja lapsilisillä yksistään ei kukaan elä. Jos yhteiskunta antaa hiukan veronpalautusta lapsilisien ja kotihoidontuen muodossa, niin se on aivan oikein. - ilomielin kyllä
jättäisin saamatta kaikki tuet, jos olisi se vaihtoehto, että ei tarvitsisi maksaa myöskään veroja enempää kuin teiden kunnossapito jne vaatii. Elettäisiin todella paljon leveämmin, kun saisi bruttopalkan lähes kokonaan käteen ja huolehtikoot vammaiset ja vanhukset ja sairaat ja työttömät itse itsestään.
Tiedätkös muuten, miksi lasten tekoa yritetään tukea sillä onnettomalla pienellä lapsilisällä? Siksi, että ihmiset tekevät lapsia, jolloin valtio saa veroja paljon enemmän. Se on sijoitus valtiolta.- emme ole koskaan kuulletkaa...
Lapsilisät tulivat aikoinaan.
Silloin ei ollut muita tukia!!!!
- suurenperheen lapsi..
en kyllä ymmärrä mitä vanhempani ovat ajatelleet kun ovat hankkineet kuusi lasta kolmen hengen taloon. Ainostaan 19-vuotiaalla vanhimmalla pojalla on oma huone. muut kolme teini-ikäistä tyttöä asuvat samassa huoneessa ja kaks nuorinta poikaa nukkuvat OLOHUONEESSA.
Rahaongelmia piisaa ja eletään veloissa.. Paikassa missä asun ei ole töitä, mutta muuttakkaan muualle ei voi.
Perhe-elämä on särkynyt, eikä vanhemmat jaksa kasvattaa enää kunnolla perheen nuorimpia.
Pahinta on, että asialle ei voi mitään :'(- ei maailmalta
työt tekemällä lopu. Ei ole sitä aikaa vielä nähty tän maailman aikaan. itsekkin lähdin 18w kotoa ei ollt töitä silloin ja 21w olin rakentamassa perheellemme omaa taloa(toki pankin talonmies suhteella) eli yrittänyttä ei laiteta. Jos on omaa halua eli nykypäivänä ASENNETTA niin varmasti pärjää toki joutuu tekeen oikeesti paljon töitä, työn ja menestymisen eteen. Ainahan on mahdollista muuttaa kotoa pois ja helpottaa "kotia" jäävien osaa.
- Matkanainen maan
Synnyin aikoinaan 6-lapsiseen perheeseen, olen 4. lapsi. Vanhempani saivat minusta ainoastaan lapsilisän - esimerkiksi lukiovuosina en saanut penniäkään opintotukea. Muutin heti 19-vuotiaana lukion käytyäni kotoa Helsinkiin opiskelemaan, jolloin aloin saada opintotukeakin. Töitä hankin itselleni heti kotoa muutettuani enkä ole sittemmin vanhempieni kukkarolla asioinut...
Nyt olen 28-vuotias, paljon jo nähnyt ja kokenut. Olen valmistunut hyvään ammattiin, minulla on aviomies ja olen synnyttänyt yhden lapsen - tähän mennessä. En ole lestadiolainen, ehkäisyä en silti ole koskaan käyttänyt. Ensimmäisen yhdyntäni koin 25-vuotiaana ja sen jälkeen ihanaa seksiä on riittänyt :) Suomen kaltaisessa maassa kyse on yksilön valinnoista.
Esikoisemme syntyi kesällä 2007, toinen lapsemme syntynee marraskuussa. Kotoamuuton jälkeen olen saanut normaalia 3. asteen opintotukea, Kela:n äitiysavustuksen, äitiys- ja vanhempainpäivärahaa tulojeni mukaan n. 9 kk:n ajan, lapsilisää esikoisestamme 100 euroa/kk ja kotihoidontukea (pelkän hoitorahan, koska jo yksistään mieheni tulot ylittävät hoitolisärajan).
Tässä maassa asustelee monia laiskureita ja pummeja, jotka jököttävät kotona, puistoissa tai baareissa ja heille maksetaan huomattavasti enemmän tukia kuin minulle. Ja jos ajattelusi mukaiselle armottomalle tielle lähdetään, niin samaan syssyyn voitaisiin esim. korottaa ylipainoisten, tupakoivien ja alkoholistien terveydenhoitomaksuja.
Hyväosaisena maksan veroni kiltisti ja vieläpä hymyssä suin! :) Eräs rikas sukulaiseni kuoli kuluneena kesänä. Ei hän saanut mammonaa arkkuun mukaansa...- todella oma
"Suomen kaltaisessa maassa kyse on yksilön valinnoista."
Näinpä juuri 1970-luvun alkupuolelta lähtien on Suomessa aborttilain ja hormonaalisten ehkäisymämahdollisuuksien ansiosta ollut ja siitä huolimatta riittää monilapsisuutensa aiheuttamaa taakkaa valittavia yksilöitä, jotka tahkoavat lisää lapsia muitten ruokittaviksi. Useimmat Afrikan valtiot ovat vielä vuotta 2008 elettäessä surullisia esimerkkejä lapsirikkauden aiheuttamista ongelmista. Lestaelo suistaisi Suomen samaan kurjuuteen.
- omalla työllä
Meillä on viisi lasta. Nuorimman ja vanhimman ikäero on seitsemän vuotta.
Minä olen sihteeri, ja mieheni on teknikko.
Ainoa tuki, mitä olemme saaneet, on kotihoidontuki,
jota sain, kun olin kotona kolme vuotta nuorimman syntymän jälkeen.
Meillä on omakotitalo (n. 170 m2), kaksi autoa,
moottoripyörä, kaksi mopoa ja moottorivene.
Velkaa on vielä kolmisen tuhatta toisesta autosta.
Osallistumme vanhimman lapsemme opiskeija-asunnon vuokran maksuun, ja tietysti lukiolaisemme kirjakuluihin.
Etelän matkoja emme ole tehneet, mutta ulkomaanmatkoja omalla autolla sitäkin enempi.
Mihinkään joutavaan emme rahojamme käytä,
mutta emme koe jääneemme mistään paitsikaan.
Omat vanhempamme eivät ole meitä auttaneet, vaan olemme itse oman elämämme ansainneet. - dapsodipaosid
Omituista rutinaa...
Meillä on neljä lasta, joista saan lapsilisää n. 500€ ja kodinhoidontukea 400€ plus hoitorahaa vanhemmasta tytöstä 50€, vielä puolen vuoden ajan.
Tämän lisäksi saamme noin 500€ asuntotukea.
Yhteensä tukia tulee meidän kuusi henkiselle perheelle siis n. 1450€. Kuinka moni oikeasti kuvittelee, että sillä rahalla todellakin elätetään koko lauma? Tiedättekö edes kuinka paljon maksaa tämän kokoisen perheen vaatiman kodin vuokra kuukaudessa? Voin kertoa, että tuo Kelan-tuki ei riitä kokonaisuudessaan edes vuokran maksuun...
Että ainakin meidän perheen "ahne elämäntapa" on tasan tarkkaan mahdollista ainoastaan silloi kun toinen tai molemmat käyvät töissä. ;)
Ja noista "tarvitsemistanne palveluista" en tiedä... terveyskeskuskäynnit ovat ilmaisia lapsille, mutta muista palveluista en tiedä kyllä yhtään mitään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124430MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862270Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5591744Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011471Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167- 71121
Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908