Nukutuksen jälkeiset tuntemukset

JoonaP

Onks kellään tullu mitään negatiivisia tuntemuksia leikkauksista jälkikäteen kun on ruvennu ajatteleen mitä itselle on tehty esim. jonkun nielurisaleikkauksen tai muun aikana?

17

10576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttamutta

      jossain mielen sopukoissa on ahdistus mm. hengitysputken laitosta, oireilee välillä fyysisesti

      • JoonaP

        Tarkoitatko että tulee fyysinen tunne tuonen äänihuulten/kurkun seutuville?.. oliko sulla tuntemuksen aiheuttaneen leikkauksen jälkeen kipuja hengitysputkesta?


      • kyllä vain
        JoonaP kirjoitti:

        Tarkoitatko että tulee fyysinen tunne tuonen äänihuulten/kurkun seutuville?.. oliko sulla tuntemuksen aiheuttaneen leikkauksen jälkeen kipuja hengitysputkesta?

        Kerro mitä sinä tarkoitit aloituksellasi.

        Minut on leikattu useasti ja minua aina vähän vaivaa se, kun en tiedä mitä minulle on tehty leikkauksen aikana. Nukahdan leikkauspöydällä, mutta herään ihan toisessa huoneessa. En voi tietää missä minua on kuljeteltu, mitä minulle on tehty, onko minun ruumistani kohdeltu kunnioittavasti tai onko hoitohenkilökunta kommentoinut habitustani jollakin tavalla nukkuessani (olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän etteivät lääkärit ja hoitajat ole mitään pulmusia). Se on muutenkin ovela ajatus, että elämästä katoaa palasia tuolla tavalla. Nukutus on ainakin minulle ollut aina täydellinen musta aukko. Silloin kun herää normaalista unesta, on yleensä jonkinlainen käsitys siitä, kauanko on nukkunut. Nukutuksesta herättyäni en pysty sanomaan olenko ollut poissa 5 minuuttia vai 12 tuntia.


      • JoonaP
        kyllä vain kirjoitti:

        Kerro mitä sinä tarkoitit aloituksellasi.

        Minut on leikattu useasti ja minua aina vähän vaivaa se, kun en tiedä mitä minulle on tehty leikkauksen aikana. Nukahdan leikkauspöydällä, mutta herään ihan toisessa huoneessa. En voi tietää missä minua on kuljeteltu, mitä minulle on tehty, onko minun ruumistani kohdeltu kunnioittavasti tai onko hoitohenkilökunta kommentoinut habitustani jollakin tavalla nukkuessani (olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän etteivät lääkärit ja hoitajat ole mitään pulmusia). Se on muutenkin ovela ajatus, että elämästä katoaa palasia tuolla tavalla. Nukutus on ainakin minulle ollut aina täydellinen musta aukko. Silloin kun herää normaalista unesta, on yleensä jonkinlainen käsitys siitä, kauanko on nukkunut. Nukutuksesta herättyäni en pysty sanomaan olenko ollut poissa 5 minuuttia vai 12 tuntia.

        Minut on nukutettu kerran pari lapsena josta en muista mitään.. kitarisat kerran ja toisella kertaa putket korviin tms.. Nyt aikuisena viimeksi leikeltiin nielurisat nielupaiseen takia. Vastustelin leikkausta neuroottisena ihmisenä loppuunasti mutta jonkun ylilääkärin mielipide sitten päätti että "leikataan". Kammotti ajatus jo etukäteen joutua vieraiden ihmisten käsiteltäväksi leikkauksen ajaksi, olkoonkin että kyse oli lyhyestä operaatiosta 15 minuuttia itse operaatio ja 30 minuuttia nukutuksineen.. Se juuri että kun taju lähtee et tunne, et kuule etkä koe sensorisesti mitä sinun ruumiistasi tuntuu.. vaikka käsitteellisellä tasolla tietäisitkin mitä operaatioon kuuluu silti mieleen jää helposti vaivaamaan mitä todellisuudessa tapahtui, mitä ympärilläsi olevat henkilöt tekivät, miten he sinua koskettelivat jne..

        Mainitsit että nukahdat leikkauspöydällä ja heräät toisessa huoneessa.. se on aika pelottava ajatus että ihmistä siirrellään pöydältä toiselle. Olen käsittänyt että leikkauspöydältä siirto sängylle tapahtuu vetolakanoilla eikä erityisesti nostamalla potilasta. Lisäksi ärsyttää ettei leikkauksista kerrota yksityiskohtaisesti jollei niistä erikseen kysy mitä toimenpiteitä niihin kuuluu. Esim. hengitysputken laitto, suunavaajien käyttö yms.. Kaikki tuollainen iskee tajuntaan vasta jälkeenpäin jollei ole niin hyväonninen että ehtisi esim. youtuben kautta katsella operaatioista videoita ja tehdä arvionsa sen perusteella. Palasia katoaa elämästä ja pahimmassa tapauksessa niistä mustista-aukoista syntyy traumoja joita ei pysty ratkaisemaan koska ei ole kuvia, pelkästään mielikuvia kertomusten perusteella mitä leikkauksissa on tapahtunut. Mielestäni jokainen leikkaus pitäisi kuvata videolle esim. valvontakameralla jotta tarvittazessa potilaalla olisi mahdollista katsella tapahtumat jälkikäteen välttyäkseen juuri näiltä jälkituntemuksilta ja kiusallisilta ajatuksilta että olisi kohdeltu epäkunnioittavasti jne. Itsekkin vasta jälkikäteen tajusin tuon mahdollisuuden merkityksen. Jatkossa aion joka kerta vaatia että leikkaukseni kuvataan vaikka sitten omalla kännykälläni alusta loppuun jotta ei jää mitään mietittävää/ahdistuksen aihetta jälkeenpäin käsiteltäväksi. Itse olin sähköpostivaihdossa leikanneen kirurgin kanssa ja vaadin saada tietää mitä leikkauksessa tehtiin. Yksikin valokuva/video tapahtumista auttaisi tapahtumien käsittelyssä oleellisesti.


      • JoonaP
        kyllä vain kirjoitti:

        Kerro mitä sinä tarkoitit aloituksellasi.

        Minut on leikattu useasti ja minua aina vähän vaivaa se, kun en tiedä mitä minulle on tehty leikkauksen aikana. Nukahdan leikkauspöydällä, mutta herään ihan toisessa huoneessa. En voi tietää missä minua on kuljeteltu, mitä minulle on tehty, onko minun ruumistani kohdeltu kunnioittavasti tai onko hoitohenkilökunta kommentoinut habitustani jollakin tavalla nukkuessani (olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän etteivät lääkärit ja hoitajat ole mitään pulmusia). Se on muutenkin ovela ajatus, että elämästä katoaa palasia tuolla tavalla. Nukutus on ainakin minulle ollut aina täydellinen musta aukko. Silloin kun herää normaalista unesta, on yleensä jonkinlainen käsitys siitä, kauanko on nukkunut. Nukutuksesta herättyäni en pysty sanomaan olenko ollut poissa 5 minuuttia vai 12 tuntia.

        Uskon että tämä aihe on monen mielillä.. mutta kukaan ei ainakaan tämän palstanmukaan ole uskaltanut/viitsinyt tehdä avausta aiheesta..

        Jatkossa jos operaatioihin joudut pyydä lupa kuvaamiselle kanssa jotta välttyisit jatkossa ikäviltä jälkituntemuksiltasi.


      • ...
        JoonaP kirjoitti:

        Tarkoitatko että tulee fyysinen tunne tuonen äänihuulten/kurkun seutuville?.. oliko sulla tuntemuksen aiheuttaneen leikkauksen jälkeen kipuja hengitysputkesta?

        Leikkauksen jälkeen kurkku oli todella sairaaan kipeä. Myöhemmin fyysisenä oireena tuli nielemisen vaikeus ja tunne tukehtumisesta. Kurkku jne. on tutkittu, joten vika on siis psyykkinen. Psykoterapeutin mukaan ilmeisimmin juuri nukutuksesta jäänyt.

        Minua ei kyllä mitenkään haitannut se että heräsin eri huoneesta kuin missä nukutettiin ja to9menpiteet joihin olen nukutettuna joutunut. Olin niin sairas, että leikkaukset ja muut toimenpiteet olivat oikein tarpeellisia ja parantaneet muuten fyysistä elämänlaatuani paljon.


      • JoonaP
        ... kirjoitti:

        Leikkauksen jälkeen kurkku oli todella sairaaan kipeä. Myöhemmin fyysisenä oireena tuli nielemisen vaikeus ja tunne tukehtumisesta. Kurkku jne. on tutkittu, joten vika on siis psyykkinen. Psykoterapeutin mukaan ilmeisimmin juuri nukutuksesta jäänyt.

        Minua ei kyllä mitenkään haitannut se että heräsin eri huoneesta kuin missä nukutettiin ja to9menpiteet joihin olen nukutettuna joutunut. Olin niin sairas, että leikkaukset ja muut toimenpiteet olivat oikein tarpeellisia ja parantaneet muuten fyysistä elämänlaatuani paljon.

        leikkauksen syy sitten oli?


      • kyllä vain
        JoonaP kirjoitti:

        Minut on nukutettu kerran pari lapsena josta en muista mitään.. kitarisat kerran ja toisella kertaa putket korviin tms.. Nyt aikuisena viimeksi leikeltiin nielurisat nielupaiseen takia. Vastustelin leikkausta neuroottisena ihmisenä loppuunasti mutta jonkun ylilääkärin mielipide sitten päätti että "leikataan". Kammotti ajatus jo etukäteen joutua vieraiden ihmisten käsiteltäväksi leikkauksen ajaksi, olkoonkin että kyse oli lyhyestä operaatiosta 15 minuuttia itse operaatio ja 30 minuuttia nukutuksineen.. Se juuri että kun taju lähtee et tunne, et kuule etkä koe sensorisesti mitä sinun ruumiistasi tuntuu.. vaikka käsitteellisellä tasolla tietäisitkin mitä operaatioon kuuluu silti mieleen jää helposti vaivaamaan mitä todellisuudessa tapahtui, mitä ympärilläsi olevat henkilöt tekivät, miten he sinua koskettelivat jne..

        Mainitsit että nukahdat leikkauspöydällä ja heräät toisessa huoneessa.. se on aika pelottava ajatus että ihmistä siirrellään pöydältä toiselle. Olen käsittänyt että leikkauspöydältä siirto sängylle tapahtuu vetolakanoilla eikä erityisesti nostamalla potilasta. Lisäksi ärsyttää ettei leikkauksista kerrota yksityiskohtaisesti jollei niistä erikseen kysy mitä toimenpiteitä niihin kuuluu. Esim. hengitysputken laitto, suunavaajien käyttö yms.. Kaikki tuollainen iskee tajuntaan vasta jälkeenpäin jollei ole niin hyväonninen että ehtisi esim. youtuben kautta katsella operaatioista videoita ja tehdä arvionsa sen perusteella. Palasia katoaa elämästä ja pahimmassa tapauksessa niistä mustista-aukoista syntyy traumoja joita ei pysty ratkaisemaan koska ei ole kuvia, pelkästään mielikuvia kertomusten perusteella mitä leikkauksissa on tapahtunut. Mielestäni jokainen leikkaus pitäisi kuvata videolle esim. valvontakameralla jotta tarvittazessa potilaalla olisi mahdollista katsella tapahtumat jälkikäteen välttyäkseen juuri näiltä jälkituntemuksilta ja kiusallisilta ajatuksilta että olisi kohdeltu epäkunnioittavasti jne. Itsekkin vasta jälkikäteen tajusin tuon mahdollisuuden merkityksen. Jatkossa aion joka kerta vaatia että leikkaukseni kuvataan vaikka sitten omalla kännykälläni alusta loppuun jotta ei jää mitään mietittävää/ahdistuksen aihetta jälkeenpäin käsiteltäväksi. Itse olin sähköpostivaihdossa leikanneen kirurgin kanssa ja vaadin saada tietää mitä leikkauksessa tehtiin. Yksikin valokuva/video tapahtumista auttaisi tapahtumien käsittelyssä oleellisesti.

        Tämä asia on todella ongelma sinulle! En ymmärrä tuota alkuasetelmaa, että sinulla on henkeä uhkaava sairaus ja olet silti niin paniikissa alle tunnin leikkauksen takia, että olet valmis vaikka uhraamaan henkesi kunhan sinua ei nukutettaisi:o Tuosta kannattaisi jo käydä keskustelemassa jonkun mielenterveysalan ammattilaisen kanssa. Koskeeko tämä epäluuloisuus vain sinun ruumiiseesi koskemista vai myös muita yhteiskunnan instansseja ja virkamiehiä? Minä olen päässyt nopeasti noiden leikkauksen jälkeisten tuntemusten yli, enkä ole jäänyt miettimään niitä sen enempää. Ovatpahan vaan epämiellyttäviä ajatuksia, jotka tulevat mieleen leikkauksen jälkeen, mutta eivät jää haittaamaan minun arkielämääni.

        Miksi sinä kuvittelet, että hoitohenkilökunta kohtelisi sinua tahallaan huonosti, mikä motiivi heillä voisi olla siihen? Isossa sairaalassa saatetaan leikata tuhansia potilaita vuodessa ja homma etenee jokseenkin rutiinilla. Miksi joku alkaisi pelleilemään potilaiden kanssa? Leikkauskertomukseen kirjataan suhteellisen tarkkaan kaikki. Saat pyytäessäsi kirurgin saneleman leikkauskertomuksen (olet ehkä saanutkin jo sen sairaalasta lähtiessäsi), jossa kerrotaan mitä välineitä hän on käyttänyt ja mitä on tehnyt, samoin siinä kerrotaan jos on ilmennyt jotain poikkeavaa. Anestesiakaavakkeista löytyisivät lääkkeet, leikkauksen aikaiset verenpaineet, hapetusarvot ym. jutut, mutta niitä ei anneta potilaille, koska ne ovat vain kaavakkeita täynnä numeroita. Se millä tavalla sinua on siirrelty ja kuka sinuun on milloinkin koskenut, sitä tietoa ei löydy mistään. Sen verran pitäisi pystyä kuitenkin luottamaan, että rutinoitunut henkilökunta kohtelee kaikkia potilaitaan samalla tavalla.

        Videointia pidän kuolleena ajatuksena. Se tietäisi tuhansia tunteja nauhaa vuodessa, määrän vielä tuplaisi se, että kameroita pitäisi olla monta koska tiloja on useita (heräämöt, leikkaussalit, käytävät, aulatilat), useimmissa tiloissa pitäisi olla monta kameraa, etteivät leikkaussalilamput ja liikkuvat ihmiset estä näkyvyyttä. Nauhoja varten pitäisi olla oma arkistonsa ja lisää henkilökuntaa arkistoimassa nauhoja ja huoltamassa kameroita. Tämä kaikki siksi, että ehkä pari tuhannesta potilaasta haluaa jälkikäteen nähdä nauhan omasta leikkauksestaan. Useimmat eivät varmaankaan haluaisi eivätkä pystyisi katsomaan sitä (en osaa sanoa haluaisinko itse katsoa vai en, olisi yhtä lailla kammottavaa nähdä itsensä "elottomana"). Oletko todella sitä mieltä, leikkaukset olisi nauhoitettava, vaikka se lisäisi kustannuksia ja sitä myötä vähentäisi varsinaiseen parantamiseen käytettäviä resursseja?


      • kyllä vain
        ... kirjoitti:

        Leikkauksen jälkeen kurkku oli todella sairaaan kipeä. Myöhemmin fyysisenä oireena tuli nielemisen vaikeus ja tunne tukehtumisesta. Kurkku jne. on tutkittu, joten vika on siis psyykkinen. Psykoterapeutin mukaan ilmeisimmin juuri nukutuksesta jäänyt.

        Minua ei kyllä mitenkään haitannut se että heräsin eri huoneesta kuin missä nukutettiin ja to9menpiteet joihin olen nukutettuna joutunut. Olin niin sairas, että leikkaukset ja muut toimenpiteet olivat oikein tarpeellisia ja parantaneet muuten fyysistä elämänlaatuani paljon.

        Tuliko tuo kurkkuongelma kurkkuleikkauksen jälkeen vai jonkun muun operaation jäljiltä? Minulle on tehty kaksi kurkun alueen leikkausta ja kummallakin kerralla kurkku oli ihan verillä ja turvoksissa jälkikäteen. Kurkun paraneminen noista ylimääräisistä vaurioista vei useita päiviä. Muissa leikkauksissa ei ole tullu mitään vaurioita kurkuun, eikä ole ollut mitään tuntemuksia siellä. Se on varmaan aika hankalaa, kun kurkkuun pitää ängetä samaan aikaan sekä hengitysputki, että kaiken maailman pihtejä ja tonkeja, joten en millään lailla syytä kirurgia noista vaurioista.

        Kuinka kauan sinulla kesti parantua tuosta kurkkutuntemuksesta? Oletko itse samaa mieltä, että se oli psyykkistä? Minä olen saanut parin viimeisen leikkauksen jälkeen hyperventilaatiota leikkauksen jälkeen. Se on tullut 1-2 vuorokauden sisällä ja olen ollut jo kotona silloin. Se on semmoista joka paikan pistelyä ja levotonta oloa ja on pikkuisen tukala hengittää. Soitin ensimmäisellä kerralla huolestuneena anestesialääkärille, että onko jokin vialla, mutta hän väitti ettei hyperventilaatio liity leikkaukseen. Selvästikin se liittyy, mutta eipä tuo ole vaarallista, tukalan tuntuista ainoastaan. Voi olla että vain panikoin, mutta ihme että tuo ilmenee nimenomaan leikkauksen jälkeen eikä ennen sitä. Löysin kerran sellaisen tiedon, että hengitysvaikeudet ja hyperventilaatio saattavat olla joidenkin anestesia-aineiden ja pahoinvointilääkkeiden sivuoireita, mutta eivät ilmeisesti yleisiä. No, toivottavasti en enää koskaan joudu mihinkään leikkaukseen... Minua on leikelty vähän sieltä sun täältä, onneksi ei ole mitään kroonista sairautta.


      • anestesiassa
        kyllä vain kirjoitti:

        Tuliko tuo kurkkuongelma kurkkuleikkauksen jälkeen vai jonkun muun operaation jäljiltä? Minulle on tehty kaksi kurkun alueen leikkausta ja kummallakin kerralla kurkku oli ihan verillä ja turvoksissa jälkikäteen. Kurkun paraneminen noista ylimääräisistä vaurioista vei useita päiviä. Muissa leikkauksissa ei ole tullu mitään vaurioita kurkuun, eikä ole ollut mitään tuntemuksia siellä. Se on varmaan aika hankalaa, kun kurkkuun pitää ängetä samaan aikaan sekä hengitysputki, että kaiken maailman pihtejä ja tonkeja, joten en millään lailla syytä kirurgia noista vaurioista.

        Kuinka kauan sinulla kesti parantua tuosta kurkkutuntemuksesta? Oletko itse samaa mieltä, että se oli psyykkistä? Minä olen saanut parin viimeisen leikkauksen jälkeen hyperventilaatiota leikkauksen jälkeen. Se on tullut 1-2 vuorokauden sisällä ja olen ollut jo kotona silloin. Se on semmoista joka paikan pistelyä ja levotonta oloa ja on pikkuisen tukala hengittää. Soitin ensimmäisellä kerralla huolestuneena anestesialääkärille, että onko jokin vialla, mutta hän väitti ettei hyperventilaatio liity leikkaukseen. Selvästikin se liittyy, mutta eipä tuo ole vaarallista, tukalan tuntuista ainoastaan. Voi olla että vain panikoin, mutta ihme että tuo ilmenee nimenomaan leikkauksen jälkeen eikä ennen sitä. Löysin kerran sellaisen tiedon, että hengitysvaikeudet ja hyperventilaatio saattavat olla joidenkin anestesia-aineiden ja pahoinvointilääkkeiden sivuoireita, mutta eivät ilmeisesti yleisiä. No, toivottavasti en enää koskaan joudu mihinkään leikkaukseen... Minua on leikelty vähän sieltä sun täältä, onneksi ei ole mitään kroonista sairautta.

        tähystys sappi ja haimateihin (ERCP), jolloin hengitysputken lisäksi kurkussa oli nuo tähystysvälineet. Ilmeisesti niiden takia kurkku oli kipeä. Toisella kertaa poistettiin sappirakko ja leikkaus kesti tavallista pidempään rakon irroittelun ja puhkeamisen vuoksi.

        Kurkkua ei siis leikattu, mutta jo ennestään herkkäkurkkuisena pelkäsin eniten juuri tuota hengitysputken laittoa sekä tähystystä vaikka se unessa tehtiinkin.

        Nielemisongelmat sekä kurkun lukkiutuminen ovat edelleen olemassa, tosin jo helpottamaan päin, toimenpiteistä on aikaa jo toista vuotta pitkälti. Uskon itse ongelman olevan psyykkisellä' puolella, lääkitys on jossain määrin helpottanut oireita.


      • JoonaP
        kyllä vain kirjoitti:

        Tämä asia on todella ongelma sinulle! En ymmärrä tuota alkuasetelmaa, että sinulla on henkeä uhkaava sairaus ja olet silti niin paniikissa alle tunnin leikkauksen takia, että olet valmis vaikka uhraamaan henkesi kunhan sinua ei nukutettaisi:o Tuosta kannattaisi jo käydä keskustelemassa jonkun mielenterveysalan ammattilaisen kanssa. Koskeeko tämä epäluuloisuus vain sinun ruumiiseesi koskemista vai myös muita yhteiskunnan instansseja ja virkamiehiä? Minä olen päässyt nopeasti noiden leikkauksen jälkeisten tuntemusten yli, enkä ole jäänyt miettimään niitä sen enempää. Ovatpahan vaan epämiellyttäviä ajatuksia, jotka tulevat mieleen leikkauksen jälkeen, mutta eivät jää haittaamaan minun arkielämääni.

        Miksi sinä kuvittelet, että hoitohenkilökunta kohtelisi sinua tahallaan huonosti, mikä motiivi heillä voisi olla siihen? Isossa sairaalassa saatetaan leikata tuhansia potilaita vuodessa ja homma etenee jokseenkin rutiinilla. Miksi joku alkaisi pelleilemään potilaiden kanssa? Leikkauskertomukseen kirjataan suhteellisen tarkkaan kaikki. Saat pyytäessäsi kirurgin saneleman leikkauskertomuksen (olet ehkä saanutkin jo sen sairaalasta lähtiessäsi), jossa kerrotaan mitä välineitä hän on käyttänyt ja mitä on tehnyt, samoin siinä kerrotaan jos on ilmennyt jotain poikkeavaa. Anestesiakaavakkeista löytyisivät lääkkeet, leikkauksen aikaiset verenpaineet, hapetusarvot ym. jutut, mutta niitä ei anneta potilaille, koska ne ovat vain kaavakkeita täynnä numeroita. Se millä tavalla sinua on siirrelty ja kuka sinuun on milloinkin koskenut, sitä tietoa ei löydy mistään. Sen verran pitäisi pystyä kuitenkin luottamaan, että rutinoitunut henkilökunta kohtelee kaikkia potilaitaan samalla tavalla.

        Videointia pidän kuolleena ajatuksena. Se tietäisi tuhansia tunteja nauhaa vuodessa, määrän vielä tuplaisi se, että kameroita pitäisi olla monta koska tiloja on useita (heräämöt, leikkaussalit, käytävät, aulatilat), useimmissa tiloissa pitäisi olla monta kameraa, etteivät leikkaussalilamput ja liikkuvat ihmiset estä näkyvyyttä. Nauhoja varten pitäisi olla oma arkistonsa ja lisää henkilökuntaa arkistoimassa nauhoja ja huoltamassa kameroita. Tämä kaikki siksi, että ehkä pari tuhannesta potilaasta haluaa jälkikäteen nähdä nauhan omasta leikkauksestaan. Useimmat eivät varmaankaan haluaisi eivätkä pystyisi katsomaan sitä (en osaa sanoa haluaisinko itse katsoa vai en, olisi yhtä lailla kammottavaa nähdä itsensä "elottomana"). Oletko todella sitä mieltä, leikkaukset olisi nauhoitettava, vaikka se lisäisi kustannuksia ja sitä myötä vähentäisi varsinaiseen parantamiseen käytettäviä resursseja?

        parempi että ihminen miettii pienessä mielessään herkkätúntoisena mitä hänelle tehtiin esim. nuo edellä mainitut kurkkutuntemukset sen sijaan että näkisi itse suoraan mitä sinne kurkkuun on tungettu.

        Turha puhua resurssien riittämättömyydestä kyse on ihmiselämästä ja ihminen ei ole pelkästään fyysinen eläin vaan myös tunteva ja tiedostava. Mikään investointi ei ole liian kallis tai perustelematon jos sillä voidaan turvata myös psyykkinen elämänlaatu koettelemusten jälkeen.

        Olen varmaan yliherkkä mutta se on minun subjektiivinen ominaisuuteni ehkä vikakin. mutta silti oikeuteni, oma elämäni.


    • jälkikäteen

      leikkauksen tapahtumia.

      Niin hyvin ne itselleni selitettiin ennen leikkausta ja heti leikkauksen jälkeen ajatuksen kirkastuttua vielä uudelleen kerrottiin miten homma sitten meni, eli tuliko muutoksia ennakoituun.

      Ihan fyysisellä tasolla heti heräämössä kurkku oli tajuttoman kipeä, kuin riivinrauta ja syynä oli se hengitysputki. Kipu lientyi kuitenkin kohtuullisen nopeasti.

      Eli ei ole ollut tarvetta jälkikäteen vaivata päätään sillä mitä leikkauksen aikana kukakin teki, mitä sanoi tai muuta vastaavaa.

    • nainen---

      Minut on nukutettu useita kertoja ruokatorventähystysten ja parin muun leikkauksen takia. Tähystysten jälkeen kurkussa on toki tuntunut, että siellä on jokin käynyt ja on mennyt hetki ennen kuin on pystynyt puhua (johtunee kurkun kuivuudesta), mutta en sen kummemin ole alkanut miettimään operaatiota ja sen aikaisia tapahtumia.

      Munuaisleikkauksen jälkeinen herääminen oli jonkinmoinen yllätys - heräsin happinaamari kasvoilla, neljä kanyylia käsissä ja pulssimittari sormessa. Nämä eivät toki olleet mitenkään erityisiä asioita, mutta kyllä siinä aikamoinen kummastus kävi, kun en tiennyt missä tilassa herään (tätä ennen olin siis ollut jo useasti nukutettuna). Leikkaava lääkäri eikä anestasia lääkäri ehtineet tapaamaan minua ennen leikkausta. Minulle annettiin muutenkin hyvin vähän tietoa leikkauksesta. Toivuttuani tokkurasta huomasin myös selässäni olevan jokin outo letku, joka myöhemmin osoittautui epiduraaliletkuksi...

      Epätietoisuuden takia anestasiasta heräämiseni oli aika yllätysrikas. En silti koe, että minulle oltaisiin tehty vääryyttä, enkä ole koskaan ajatellut, että lääkärit tai hoitajat olisivat jotenkin loukanneet yksityisyyttäni nukutuksen aikana. Nukutus on aina ollut minulle lähinnä "pakollinen paha", enkä ole sitä sen kummemmin alkanut spekuloimaan.

      Tosin vielä tänäkin päivänä minulle tulee outo tunne siitä, että joku on kopeloinut minussa sellaista mihin en edes itse pysty koskemaan. Eli sinäänsä minulle on tullut jonkinlaisia negatiivisia tuntemuksia jälkikäteen. Negatiiviset tuntemukseni liittyvät lähinnä omaan avuttomuuden tunteeseen, siihen, että on joutunut olemaan jonkun (joidenkin) muun armoilla eikä niinkään siihen, että pelkäisin minulle tehdyn jotain epäeettistä tai epäkunnioitettavaa.

    • missään...

      Eipä ole tullut ei, päin vastoin. Umpparileikkauksen jälkeen heräämössä räpsäytin silmät auki ja olin virkeämpi kuin tavallisten yöunien jälkeen :) Nukutuksesta heräsin siis neljältä aamulla. Ei pahoinvointia, eikä mitään ahdistusta muutamasta kadoneesta tunnista

    • Susasusann

      Hassua, että joku ihminen jaksaa ajatella nukutuksessa tapahtuneita asioita, niitä joihin et voi vaikuttaa vaikka olisitkin tiennyt ja joita perjaatteessa ei edes tarvitse tietää. Muisatko kuinka sinua kohdeltiin ja käsiteltiin lapsena? Ahdistaako se mieltäsi?

      Minä olen 20v ja minut on nukutettu n. 30-90min ajaksi elämäni aikana valehtelematta yli 50 kertaa. Jos miettisin jokaista nukutusta ja käsittelyä niin hoidossahan tässä oltaisiin. Suuremmat leikkaukset (7) on tehty pitkissä nukutuksissa ja sen jälkeen ei ole mielenikään tullut keskittyä niin epäoleennaiseen asiaan kuin miten minua kohdeltiin nukutuksessa vaan olen keskittynyt toipumaan leikkauksesta ja kuntoutumaan.

      Ihmiset tekevät edelleenkin nukutuksesta ison numeron. Se, että sinut nukutetaan asiallisissa oloissa on paljon pienempi riski esim. kuolla kun että vedät överikännit ja kaadut ja lyöt pääsi. Eiköhän meiltä jokaiselta lähde tuo alkoholin käyttö joskus hanskasta tai ainakin on nuorempana lähtenyt joten tietää mitä tarkoitan.

      Nukutuksessa pyritään hoitamaan potilas kuntoon mahdollisimman hyvin mahdollisimman nopeasti, koska sairaalassa ja leikkausjonoissa on muitakin potilaita. Ne ihmiset on siellä potilaita varten, eikä mitään hauskaa irvikuvaista komediaa varten. Jos asia aloittanutta vaivaa niin miksi et mene juttelemaan asiasta kirurgisi kanssa niin asia helpottuu.

      Kerran sairaalassa ollessani vieressäni oli n. 5v tyttö joka piti nukuttaa niin tytön äiti meni ihan shokkiin ja soitteli itkien ystävilleen ja tuttavilleen kuinka hänen tyttärensä joudutaan nukuttamaan n. 20min ajaksi ja apua, siihenhän voi kuolla. Joo, paras pysyä tästä lähtien vaan kotona.. -kotiinhan tunnetusti kuolee eniten ihmisiä.

      Anteeksi purkautumiseni, mutta en tajua miten jotkut vaan jaksavat ja miten on aikaa pohtia jotain näin.. omituista. Asia olisi ihan eri jos olisit herännyt kesken nukutuksen, mutta et kuitenkaan pystyisi kertomaan sitä ja myöskään kukaan salissa ei huomaisi heräämistäsi ja siksi kärsisit kamalista traumoista.

      Huh huh, anteeksi kaikille ja hyvää päivänjatkoa.

    • Onnellinen tyttönen

      Minulta leikattiin kummastaki jalasta vaivasen luut, mutta eri aikaa. Kummallakin kerralla pyysin nukutuksen. Kyllä mä tiiän et siel käytetää sahaa, talttaa ja millo mitäki mut ei se mua kyl mitenkää heilauta. Kaikki muut on aina et "hyyyi". Puol vuotta sitte leikattii toine ja nyt pari päivää sit toinen jalka. Eik ole ollut mitää muita tuntemuksii kuu aika kovaa särkyä mikä o tietty luonnollist jos luita sahaillaan poikki.

      Minua ei ole ennen nukutettu ja ne meni kummatki niin hyvin. Anestesia lääkäri oli ihana (vaikka leikkaussaliin mentäessä olinki jo pienis lääkehuuruis) Nukahin lähes tulkoon heti ja yhtäkkii vaan heräsin ja kaikki oli ohi kuin yhdessä silmän räpäyksessä.

      Hoito henkilökunta oli aivan mahtava, samoin lääkäri.Ja toisesta leikkauksest on nyt vähä yli puol vuotta ja jalka on niiiin ihana. Kiva kun ei luu pursua kengästä läpi tai säre ja jalkakin näyttää sirommalta.

      Oon vaa niin onnellinen tästä :)

    • Duunari2018

      Itse olen kiitollinen että lääketiede kehittyy koko ajan ja ihmistä pystytään leikkaamaan nukutettuna. Ja kyllä joo minut on nukutettu elämäni aikana noin 10 kertaa.
      En voi suoraan verrata kokemuksiani nukutuksista koska on ollut eri tyyppisiä leikkauksia. Ainoa minkä olen huomannut on että jotkut hoitajat ovat kai ylistressaantuneita enempi ja vähempi mutta onneksi 90% olleet asiallisia. Mutta onhan nykyään oikeus tehdä valitus jos on kokenut hoitonsa epäasialliseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe