selkäreppu, nahkasalkku, jenkkikassi...

torivahti

Monenlaisilla kantolaitteilla koulukirjoja aikanaan tuli kannettua.

Kansakoulussa vihreä reppu, jonka sivutaskussa maito/mehupullo ja eväsleivät. Näkkärileipää, voita päällä, voipaperi välissä. Herrojen kakaroilla venhäleipää juustolla tai makkaralla.

Oppikouluun pääsy - kirjoja varten ostettiin nahkasalkku. Sellainen oli kaikilla muillakin luokkani pojilla. Eikä eväsleipiä ja -maitoja enää tarvittu. Vedettävä kellokin kuului asiaan, ensimmäinen oma. Naapurin kaveri jäi ensimmäiselle luokalle - sai isältään lohdutukseksi puoliautomaattikellon - sellaisen, jota "vedettiin" ravistamalla rannetta, jossa kello oli. Kyllä se sitä ravistelikin. Taisin sanoakin, että minun kelloanipa ei tarvitse vetää kuin joka toinen aamu.

Jossakin vaiheessa tuli jenkkikassit muotiin. Sitten olkalaukut. Ja skoliosis.

Kerran laitoin kirjani keittiön kaapista löytämääni vihreään muovipussiin. Opettaja vei minut rehtorin puhutteluun. Kysymys oli siitä, miksi kannan kirjojani viinakaupan pussissa. En tiennyt, että se oli viinakaupan pussi, vastasin. Rehtori kysyi opettajaltani, mistä tämä tiesi, että se on viinakaupan pussi. Ja heti perään käski minun painua oitis takaisin luokkaan. Asiasta ei myöhemmin puhuttu.

Niin se muoti muuttuu. Nahkasalkut olisivat nykyisin eliittiä hintansa puolesta.

Mutta se minua jäi vaivaamaan, kun naapurin poika jäi oppikoulussa toisen kerran luokalle ja isänsä osti lohdutukseksi hienon nuorisopyörän - TT-tangolla ja speedway-istuimella. Jotta olisiko minunkin pitänyt kokeilla, mitä saisi, kun jää luokalle....

Sitä minä en enää muista, minkälaisilla kantovälineillä tytöt kuljettivat koulukirjojaan. Ei heillä ainakaan reppuja ja salkkuja ollut, mutta jenkkikasseja taisi olla...

23

1311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tankavaara

      "Traktorimiehen" hattu oli päässäni, kun koulut aloitin Keravalla.

      Sitten nuorena "Reuhkahattu" ja perunasäkki oli Kuopiossa "hippi-protestiaikaan", jota tytöt seurasivat ja silloin soittelivatkin.

      Nyt kangaskassi tai muovikassi tai ei mitään:)

      • torivahti

        vaikkei kunnon talvikenkiä ollut myynnissä vielä 60-luvun puolessavälissä, ainakaan maaseutupitäjissä. Kumisaappaita pidettiin, talvella villasukkien kanssa. Onneksi siihen aikaan ei tarvinnut riisua kenkiä luokkaan mennessä... haju olisi ollut tyrmäävä. Maalaistalon lapset tunnisti lannanhajuisista saappaista. Tytöt käänsivät varrensuut alaspäin, se oli trendikästä.
        Joskus vuonna 68 tulivat varsinaiset talvikengät, sellaiset, joissa oli sivussa vetoketju. Vetoketjua pidettiin auki, jotta kengänsuut rempseästi heilahtelivat, korostaen omistajansa lievästi "rempseää" luonnetta...


      • tankavaara
        torivahti kirjoitti:

        vaikkei kunnon talvikenkiä ollut myynnissä vielä 60-luvun puolessavälissä, ainakaan maaseutupitäjissä. Kumisaappaita pidettiin, talvella villasukkien kanssa. Onneksi siihen aikaan ei tarvinnut riisua kenkiä luokkaan mennessä... haju olisi ollut tyrmäävä. Maalaistalon lapset tunnisti lannanhajuisista saappaista. Tytöt käänsivät varrensuut alaspäin, se oli trendikästä.
        Joskus vuonna 68 tulivat varsinaiset talvikengät, sellaiset, joissa oli sivussa vetoketju. Vetoketjua pidettiin auki, jotta kengänsuut rempseästi heilahtelivat, korostaen omistajansa lievästi "rempseää" luonnetta...

        Minä kuuntelin CCR:ää ja Creamia... tanssin ja olin äärimmäisen ujo.


      • minä ainakin
        tankavaara kirjoitti:

        Minä kuuntelin CCR:ää ja Creamia... tanssin ja olin äärimmäisen ujo.

        kuuntelin vasta 70-luvulla?


      • torivahti
        minä ainakin kirjoitti:

        kuuntelin vasta 70-luvulla?

        tulivat muistaakesni 1969, toinen niistä oli "Willy and the Poor Boys". (Se on minulla jossakin varaston uumenissa).
        Meillä maalaispitäjän baareihin saatiin CCR:n levyt vasta sitten, kun ne etelässä oli kunneltu kyllästymiseen asti. Tangoja ja Irwinin musiikkia kyllä oli tarjolla. Radiostahan ei tuohon aikaan (kaksi kanavaa) tullut nuorisolle muuta ohjelmaa kuin "sukupuolielämän kirjelaatikko".


    • entinen rekattu

      Minä "tyttönä" muistan myös itselläni tuon jenkkikassin ja se oli kamala pakkasilla. Kassista tuli kova korppu ja ei ollut yhtään mukavaa sieltä pohjalta tavaroita etsiä.
      Minulla taas tyttökaveri sai isältään aina makkaralenkin, mikäli voitti hiihtokilpailut. Kerran sitten minä voitin ja meillehän tuli sitten pitkä mykkäkoulu.

    • hajua,

      millä kansakoulun aapista kuljetin. Eväitä ei tarvinnut mukanaan haalata, ruoka oli koulun puolesta. Essu päällä, rusetti tukassa, ne ainakin muistan.

      Oppikoulun alaluokilla sain hienon, kiiltavänpunaisen muovilaukun. Siellä taas piti eväät kuljettaa ainakin ekaluokalla. Eväitä vaihdeltiin toisten kanssa.

      Lukiossa sain ihanan, retkuilevan pehmeän nahkakassin. Monesti sitä tarjoutui kantamaan poika, johon olin mielettömän syvästi ihastunut.

      • torivahti

        ...(yleisimmin) kansakoulussa, pojilla jakaus sivulla. Oppikouluaikana tytöillä vapaampi hiusmuoti. Sitten pojat alkoivat varovasti kasvattaa hiuksia korvien päälle, beatlemaniaa?. Oululaislähtöinen opettaja naljaili: Ookkonä joku Piitles?"


      • tytölle ei
        torivahti kirjoitti:

        ...(yleisimmin) kansakoulussa, pojilla jakaus sivulla. Oppikouluaikana tytöillä vapaampi hiusmuoti. Sitten pojat alkoivat varovasti kasvattaa hiuksia korvien päälle, beatlemaniaa?. Oululaislähtöinen opettaja naljaili: Ookkonä joku Piitles?"

        suotu mitään muuta kuin singlaus, muutamat päällyssuortuvat pitkiksi, jotta niihin sai sidottua rusetin. :(


    • täti puskasta

      oli pop ylemmilläluokilla.
      Reppulla olen kouluni aloittanut, ja se oli kyllä paras talvipakkasella kantaa, matkaa oli 4,8 km.
      Tuohon jenkkikassiin törmäsin viikko sitten reissullani, pieniputiikki jossa oli loppuunmyynti. Kassi oli aito jenkki, hinnaltaan 19 euroa, kyllä sitä kauan pyöritin käsissäni mutta en kuitenkaan raskinut sitä ostaa. Missä olisin sitä käyttänyt, oli kylläkin kaupan ainut jenkkikassi, enää.

    • Pirre*

      herranalut, - meillä ei ollut salkkuja..olkalaukku vain, tosin ristissä rinnan yli..ei me vain toisella olalla sitä väskyä kannettu.

      • vanhakantainen

        näkemys sulla.
        Kyllä meistä tuli valkokaulusköyhälistöä, suurimmasta osasta, jos sitäkään.


      • Lisbet

        Kyllä olkalaukku oli, ja reput pojilla.

        Muistan et veljellänikin olisi yläluokilla ollut sellainen kamalan ruskea salkku.

        Ja ehdottomasti sitä olkalaukkua kannettiin olkapään yli, sivulle kuten t.puskasta kertoi.


      • Lisbet
        vanhakantainen kirjoitti:

        näkemys sulla.
        Kyllä meistä tuli valkokaulusköyhälistöä, suurimmasta osasta, jos sitäkään.

        Kun noin sanot, laittaa miettimään oletko tän palstan ikähaarukan alussa vai lopussa?

        Ja mieti missä kukakin on lapsuutensa elänyt?

        Jos jäi siihen, on mielestäni oma valinta.

        Minä jatkoin.


      • meidän ikäluokkamme
        Lisbet kirjoitti:

        Kun noin sanot, laittaa miettimään oletko tän palstan ikähaarukan alussa vai lopussa?

        Ja mieti missä kukakin on lapsuutensa elänyt?

        Jos jäi siihen, on mielestäni oma valinta.

        Minä jatkoin.

        oli monenkin suvussa ensimmäinen, joka oppikouluun pääsi.

        Ei kaikista suinkaan tullut herroja, vai oletko eri mieltä?

        Palsta on edelleenkin 50 .


      • Lisbet
        meidän ikäluokkamme kirjoitti:

        oli monenkin suvussa ensimmäinen, joka oppikouluun pääsi.

        Ei kaikista suinkaan tullut herroja, vai oletko eri mieltä?

        Palsta on edelleenkin 50 .

        Mielestäni vastasin siihen kaulusköyhälistoon.

        Totta on, minäkin viikot vieraan nurkissa kävin opparia.

        Ei, tullut herroja, vaan ei tullut narrejakaan.

        Koulutusta, työtä , lapsi, koulutusta ja iltatyötä, enpä toivoisi samaa latua kenellekään.


      • torivahti
        Lisbet kirjoitti:

        Kyllä olkalaukku oli, ja reput pojilla.

        Muistan et veljellänikin olisi yläluokilla ollut sellainen kamalan ruskea salkku.

        Ja ehdottomasti sitä olkalaukkua kannettiin olkapään yli, sivulle kuten t.puskasta kertoi.

        ...nykyisin sellaisissa hinnoissa, että¨sillä voisi taas briljeerata...:)


      • Pirre*
        vanhakantainen kirjoitti:

        näkemys sulla.
        Kyllä meistä tuli valkokaulusköyhälistöä, suurimmasta osasta, jos sitäkään.

        aliarviodakseni, tiedänhän mie ettei opiskelukaan ole helppoa.
        Eikä mikään ammattitaitoa vaativa työkään, -kauluksilla tai ilman.

        Kaikki kunnia kaikille niille jotka rehellisellä työlä ovat itsensä ja perheensä elättäneet, - kauluksilla tai ilman :)


      • oparilainen

        piikaporukka pääsi kansalaiskouluun :)


      • oparilainen kirjoitti:

        piikaporukka pääsi kansalaiskouluun :)

        nykyään kaikki pääsee opiskelemaan, jos haluaa, ja pystyypi.

        Kaikista tulee herroja...


    • torivahti

      Ensimmäinen minihameilmestys maalaiskylässämme oli etelästä tullut nuori ja kaunis ruotsin opettaja. Pani meidän maalaispoikien päät sekaisin. Minullakin nousi ruotsin numero seiskasta ysiin vain reisiä tuijottamalla... :)

      • Lisbet

        No , mutta sehän sitten vetasi! Kun urheiluun paljon antanut, oli omat idolit.

        Minä se ehdin lapsosenkin pyöräyttää, ja silti koko ajan tiimissä mukana.

        Puhutaan huumeista ja niiden riippumuksista, ja pah. minulle oli urheilu.

        Aikansa kutakin.


    • Anskuliini

      merimiespussi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe