jäätynyt olkapää

nyt selvisi...

Sain muutama viikko sitten tietää, että minulla on jäätynyt olkapää. Olin ensin ihan ihmeissäni. Olkapääni on leikattu kahdesti...ja nyt tämä.

Ohjeeksi sain venytellä oikein varovaisesti olkapäätäni. Viikko sitten sain kortisonipiikin ultrassa. Nyt kuulemma seurataan muutama kuukausi paraneeko. Jos ei, niin edessä on tähystys.

Onko muilla kokemuksia jäätyneestä olkapäästä? Kauanko kivut kestävät? Parantuuko? Onko ketään leikattu? Mistä vaiva on lähtöisin? Millaisia oireita teillä oli kun jäätynyt olkapää todettiin? Epäilen vielä omaani...

11

2797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölölölölöl

Miehelläni oli. Kivulias tuo näytti olevan ja ilmoitettiin että voi kestää kauankin. Pääsi kuitenkin Hyvinkäälle jossa käsi "pyöräytettiin" ympäri ja samalla loppu sairastelu ja pääsi hetimiten takaisin töihinsäkin.

• nyt selvisi

Kenellä lekurilla miehesi kävi Hyvinkäällä. Asun nimittäin lähellä Hyvinkäätä eli kuulun Hyvinkään sairaalan piiriin.

Onko muilla kokemusta tuollaisesta "pyöräytyksestä"? Yksi lääkäri sanoi minulle, että sitä ei kannata tehdä.

• edelleen kivulias

Minulla olkapää leikattiin 2007 kesäkuussa.
      Jäätyneen olkapään diagnoosi tehtiin lokakuussa 2007.Oireina oli vahvat liikerajoitukset ja kovat kivut.Hoidoksi sai 3 kortisooni piikiä ja jumppa ohjeet.Mutta nytkin edelleen kädessäni on kovat kivut ja liikerajoitukset.Lääkärissä kävin noin 3 viikkoa sitten ja hän kehoitti kipujen loputtua ottanaan yhteyttä omalääkäriin.Jotta hän laittaisi lähetteen narkoosimanipulaatioon.
      Narkoosimanipulaatiossa nukutuksessa avattaisiin
      lukkiutuneet nivelet.Hoito ei kyllä takaa käden kivuttomuutta siinä kun on omat riskinsä.

• 2 leikkausta takana

Minulla on kaksi olkapääleikkausta takana ja nyt jäätynyt olkapää. Herää kysymys, johtuuko jäätynyt olkapää jotenkin leikkauksesta? Jäätynyt olkapää todettiin muutama kuukausi sitten.

Nyt vain "odottelen" paranisiko! Pitäisikö vielä odotella vai...?

• terkkaT
        2 leikkausta takana kirjoitti:

Minulla on kaksi olkapääleikkausta takana ja nyt jäätynyt olkapää. Herää kysymys, johtuuko jäätynyt olkapää jotenkin leikkauksesta? Jäätynyt olkapää todettiin muutama kuukausi sitten.

Jäätynyt olkapää ei luultavasti johdu itse leikkauksesta vaan siitä, ettet ole liikutellut olkapäätäsi tarpeeksi. Se on hyvin tyypillistä, että pelätään kipua ja siksi ollaan liian varovaisia. Lopputuloksena on se, että olkapään liikeradat jäävät vajaiksi ja sitten olkapää ei kestä normaalia rasitusta. Monesti tarvitaan lopuksi narkoosimobilisaatio. Suosittelen että hommaat kunnon kipulääkkeet olkapäähäsi ja sitten alat varovasti liikutella sitä. Ei urheilua, mutta liikuttelua. Fysioterapiakin voi auttaa.

• Hufvudstad

Itselläni olkapää kipeytyi vähitellen ajan kanssa ja sain siihen kolme kertaa parin kuukauden välein puudutus- ja kortisonipiikit, mutta kolmas kerta ei enää auttanut lainkaan. Sitten jouduin sairaslomalle, jota kesti pari kuukautta. Sinä aikana kävin fysioterapiassa ja söin särkylääkkeitä, hoidin sitä kylmäpakkauksella (mikä oli lopuksi enää ainut asia, mikä auttoi). Särkylääkkeet eivät auttaneet enää tai kun kokeilin vahvempia sellaisia, ei enää pää pelannut! Tuli kamala olo. Oli kauheaa, kun yölläkin piti hakea kylmäkalle kaveriksi olkapäälle, jotta särky helpottaisi.

Röntgen ja ultrakuvissa ei näkynyt mitään vikaa. Mutta kättä ei saanut nostettua sivulle juuri lainkaan, rintaliivejä ei saanut kiinni takaa moneen kuukauteen, hiusten laitto oli yhtä tuskaa ja moni muu homma. Särky oli kaikkein pahinta.

Mutta sitten vain yhtenä päivänä huomasin, että siinä ei enää ollut leposärkyä!!
        Fysioterapiaan kului satoja euroja, mutta siinä sai myös jotakin sähköhoitoa yms ja hierontaa ja käden kaikenlaista venytystä. En tiedä, olisiko se jouduttanut paranemista.

Kun se oli kipeimmillään, ei voinut tehdä liikeharjoituksia, kun pelkkä kävellessä käden roikuttaminenkin alaspäin teki kipeää ja käsi piti olla taskussa. Fysioterapeutti neuvoi roikottamaan kättä alaspäin tehden pientä ympyrää. Sekin teki aluksi kipeää.

Sain jo ajan narkoosimanipulaatioon, mutta olka ehti parantua sen verran, ettei sitä enää katsottu aiheelliseksi.

Kyllä se ajan kanssa paranee, mutta himpun verran kärsivällisyyttä se vaatii. Kylmägeeli on hyvä apu. Kylmän tunne vie pois kivun tunnetta.

• 2 leikkausta takana
        Hufvudstad kirjoitti:

Itselläni olkapää kipeytyi vähitellen ajan kanssa ja sain siihen kolme kertaa parin kuukauden välein puudutus- ja kortisonipiikit, mutta kolmas kerta ei enää auttanut lainkaan. Sitten jouduin sairaslomalle, jota kesti pari kuukautta. Sinä aikana kävin fysioterapiassa ja söin särkylääkkeitä, hoidin sitä kylmäpakkauksella (mikä oli lopuksi enää ainut asia, mikä auttoi). Särkylääkkeet eivät auttaneet enää tai kun kokeilin vahvempia sellaisia, ei enää pää pelannut! Tuli kamala olo. Oli kauheaa, kun yölläkin piti hakea kylmäkalle kaveriksi olkapäälle, jotta särky helpottaisi.

Röntgen ja ultrakuvissa ei näkynyt mitään vikaa. Mutta kättä ei saanut nostettua sivulle juuri lainkaan, rintaliivejä ei saanut kiinni takaa moneen kuukauteen, hiusten laitto oli yhtä tuskaa ja moni muu homma. Särky oli kaikkein pahinta.

Mutta sitten vain yhtenä päivänä huomasin, että siinä ei enää ollut leposärkyä!!
        Fysioterapiaan kului satoja euroja, mutta siinä sai myös jotakin sähköhoitoa yms ja hierontaa ja käden kaikenlaista venytystä. En tiedä, olisiko se jouduttanut paranemista.

Kun se oli kipeimmillään, ei voinut tehdä liikeharjoituksia, kun pelkkä kävellessä käden roikuttaminenkin alaspäin teki kipeää ja käsi piti olla taskussa. Fysioterapeutti neuvoi roikottamaan kättä alaspäin tehden pientä ympyrää. Sekin teki aluksi kipeää.

Sain jo ajan narkoosimanipulaatioon, mutta olka ehti parantua sen verran, ettei sitä enää katsottu aiheelliseksi.

Kyllä se ajan kanssa paranee, mutta himpun verran kärsivällisyyttä se vaatii. Kylmägeeli on hyvä apu. Kylmän tunne vie pois kivun tunnetta.

Olkapääni on tosiaan leikattu kahdesti, ensin ahdasolkapää. Pari vuotta sen jälkeen löysä. Nyt jäätynyt,huh.

Kiitos kijrjoituksesta,enköhän minäkin siis tästä selviä. En saa kättä sivukautta enkä edestä ylös. Käsi menee kyllä taakse. Vaikeata ja ongelmaista on se, että en voi käyttää rintsikoita sillä ne painavat olkaa. En tiedä miksi. Heti kun puen ne päälle, olkaa alkaa särkeä niin vietävästi. Tämä käy psyyken päälle...

Täytyy siis odotella ja yrittää venytellä olkaa :)

• tysija

Lääkärikirja Duodecim, 28.1.2008
      Osmo Saarelma, yleislääketieteen erikoislääkäri:

"Sairaus on pitkäaikainen ja siinä erotetaan kolme vaihetta. Kipuvaiheessa hallitsee olkanivelen kipu ja vähittäinen liikkeen rajoittuminen. Tämä vaihe voi kestää 2–9 kuukautta. Jäykkyysvaiheessa, joka kestää 4–11 kuukautta, kipu heikkenee tai häviää ja tilaa hallitsee liikerajoitus. Paranemisvaiheessa oireet häviävän vähitellen ja paraneminen voi olla täydellinen. Koko prosessi kestää yleensä 1–2 vuotta.
      .......
      Jäätyneen olkapään hoito on pääasiassa itsehoitoa. Kipuvaiheessa käytetään tulehduskipulääkkeitä ja harjoitellaan liikkeitä kivun sallimissa rajoissa. Liikkeet ovat olkavarren heiluri- ja pyöritysliikkeitä. Jäykkyysvaiheessa omatoimisen liikehoidon osuus vain korostuu entisestään."

Tuo on varmaan yksilöllistä kuinka kauan kestää. Minun ensimmäinen jäätynyt olkapääni parani välittömästi yhdestä oikeaan kohtaan osuneesta kortisonipiikistä. Pientä vaivaa olkapäässä sen jälkeenkin oli, muttei sen enempää kuin normaalistikaan (minulla oli ahdas olkapää, joka aiheutti kuukausia kestäviä kipujaksoja silloin tällöin kunnes leikattiin). Olin rasittanut olkapäitäni nostelulla ja toinen olkapää jämähti yhdessä yössä niin, etten saanut edes normaaleja vaatteita puettua. Ehkä tuollaisessa nopeassa tapauksessa toipuminenkin voi olla nopeaa... Kun olkapää seuraavan kerran "jäätyi" se ei ollut yhtä totaalista, eikä kortisonipiikki vaikuttanut yhtään mitään. Silloin päätin, että yritän ennaltaehkäistä jäätymiset eli jos olkapää alkoi tuntua tuntua siltä, että jämähtää, aloin syödä kuurina särkylääkkeitä ja lihasrelaksantteja, venyttelin, liikuttelin ja "hölskyttelin" kättä varovasti. Fysioterapeutillakin kävin välillä. Näillä eväillä pärjäsin aika hyvin kunnes 15 vuoden sinnittelyn jälkeen sain lopulta leikkausajan.

• 2 leikkausta takana

Ymmärsinkö oikein, että jäätynyt olkapääsi leikattiin vasta 15 vuoden jälkeen? Miten mahdollista? Vai leikattiinko olkapääsi siis muun syyn vuoksi?

Mitä leikkauksessa tehtiin?

• tysija

Ymmärsinkö oikein, että jäätynyt olkapääsi leikattiin vasta 15 vuoden jälkeen? Miten mahdollista? Vai leikattiinko olkapääsi siis muun syyn vuoksi?

Mitä leikkauksessa tehtiin?

Olkapäätäni ei leikattu siksi, että se olisi ollut jäätynyt vaan siksi kun se oli ahdas eli olkaluun luinen lippa ja solisluun puolella joku toinen luunpää painoivat jänteitä. Lisäksi siellä tulehtunut bursa, joka poistettiin. Luulen että nuo jäätymiset liittyivät kyllä siihen kokonaistilanteeseen, kun kivut olivat ajoittain niin pahat.

Kyllä minua ottaa se vähän päähän, että kukaan ei ottanut vaivojani todesta ennen kuin käsi meni lopulta sellaiseksi, että se liikkui aamuisin täysin normaalisti, mutta työpäivän jälkeen oli kauhea tuska eikä sitä pystynyt nostamaan hartiatasoa ylemmäs. Noiden 15 vuoden aikana käytin hirveät summat fysioterapiaan ja lääkkeisiin ja ne kipujen takia valvotut yöt olivat minusta liikaa, kun vika olisi ollut helposti korjattavissa. Aina sanottiin vaan että kyseessä on tavallinen lihasjännitys.

Joudun edelleenkin välillä napsimaan särkylääkkeitä ja joskus tulee valvottua öitä, jos olen tehnyt käden kanssa jotain sellaista mitä se ei kestä. En voi esim. käyttää hiirtä kovin pitkää leikatulla kädellä ja useimmiten siirränkin sen "väärän" käden puolelle. Leikatun olkapään päällä nukkuminen myös kipeyttää sen. Tilanne on kuitenkin ehdottomasti parempi kuin ennen leikkausta.

Onko sinulta leikattu löysä olkapää? Mitkä sen oireet ovat?

• 2 leikkausta takana
        tysija kirjoitti:

Olkapäätäni ei leikattu siksi, että se olisi ollut jäätynyt vaan siksi kun se oli ahdas eli olkaluun luinen lippa ja solisluun puolella joku toinen luunpää painoivat jänteitä. Lisäksi siellä tulehtunut bursa, joka poistettiin. Luulen että nuo jäätymiset liittyivät kyllä siihen kokonaistilanteeseen, kun kivut olivat ajoittain niin pahat.

Kyllä minua ottaa se vähän päähän, että kukaan ei ottanut vaivojani todesta ennen kuin käsi meni lopulta sellaiseksi, että se liikkui aamuisin täysin normaalisti, mutta työpäivän jälkeen oli kauhea tuska eikä sitä pystynyt nostamaan hartiatasoa ylemmäs. Noiden 15 vuoden aikana käytin hirveät summat fysioterapiaan ja lääkkeisiin ja ne kipujen takia valvotut yöt olivat minusta liikaa, kun vika olisi ollut helposti korjattavissa. Aina sanottiin vaan että kyseessä on tavallinen lihasjännitys.

Joudun edelleenkin välillä napsimaan särkylääkkeitä ja joskus tulee valvottua öitä, jos olen tehnyt käden kanssa jotain sellaista mitä se ei kestä. En voi esim. käyttää hiirtä kovin pitkää leikatulla kädellä ja useimmiten siirränkin sen "väärän" käden puolelle. Leikatun olkapään päällä nukkuminen myös kipeyttää sen. Tilanne on kuitenkin ehdottomasti parempi kuin ennen leikkausta.

Onko sinulta leikattu löysä olkapää? Mitkä sen oireet ovat?

Ensimmäinen leikkaus tehtiin kun minulla oli ahdas olkapää. Leikkauksen jälkeen olkapää ei tullut kuntoon. Kävin useasti leikanneen ortopedin vastaanotolla. Hänen mielestään olkani olisi pitänyt olla kunnossa. Ihmetteli vain kun olin edelleen kipeä.

Vaihdoin ortopedia.Hän sanoi heti, että edessä on väistämättä uusi leikkaus. Eli vuoden kuluttua ensimmäisestä leikkauksesta olin taas tähystettävänä.Sitä ennen otettiin magneettikuvat. Niissä näkyi tulehdusta, rispaantumia jne. Leikkauksen aikana todettiin myös löysä olkapää. Se oireili siten, että minun oli vaikea pitää kättä ylhäällä tai sivulla. Oli sillainen tunne, että olka lukkiutui, jäi "jumiin".

Nyt tuosta leikkauksesta on kulunut kaksi vuotta. Tällä hetkellä siis jäätynyt olkapää. Yöllä on hyvä olla mutta päivän mittaan olka rasituu. On särkyjä ja käsi ei oikein nouse kuin vaakatasoon. Onko kenenllekään tehty niinsanottua "puhdistusleikkausta"? Eli poistettu kiinnikkeitä ja tulehtunutta kudosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1460
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1434
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1104
    6. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1101
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      103
      1036
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe