Salatut elämät

Äiti 69

Mitä mieltä olette salkkareiden katselusta? Annatteko lastenne katsoa salkkareita, ja minkä ikäisten lasten? Itselläni on 10-vuotias tyttö, jonka en ole koskaan antanut katsella ko. ohjelmaa. Itse olen sen verran katsonut sitä, että olen voinut tehdä kyseisen päätöksen. Jotkut, jotka antavat lasten katsella sitä, perustelevat sen sillä, että sieltä lapsi oppii erilaisia asioita. Huh, sanon minä. Eikö vanhempien tehtävä ole opettaa lapsille erilaisia totuuksia elämästä, eikä jonkun ohjelman tehtävä. Toisaalta mielestäni 10-vuotias tai nuorempi lapsi, ei välttämättä ymmärrä katsomaansa, niinkuin me aikuiset sen ymmärrämme. Lapsi voi ahdistua, katsoessaan sellaista mitä ei ymmärrä. En käsitä miksi ohjelma yleensä tulee niin aikaisin sisällöstään huolimatta. Kotona meillä on monesti keskusteltu asiasta, kun kuulemma "kaikki muut saa katsoa". Olen järkkymättä pysynyt päätöksessäni, että meillä ei katsota. Keskustelen lapseni kanssa paljon. Mielestäni te vanhemmat, jotka ajattelette, että salkkarit on hyvä ohjelma lapsille opetuksen kannalta, luistelette omasta vastuustanne vanhempana.

21

1830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krista

Tuo oli hyvinkin naurettavaa sanon minä!
      8-vuotias veljeni katsoo sitä eikä siinä kyllä ole mitään miksi sitä ei saisi katsoa.

Aivan tavallista elämää se kuvaa. Sellaista se elämä on! Miksi lapsiltä pitäisi kieltää tutustuminen elämään?

Pitäisikö sinusta elämän olla suljettu lapsilta?
      Pitää lapsilellekkin valistaa se, että ei elämä ole pelkkää ruusuilla hyppimistä.
      Miten he muuten pärjäävät tulevaisuudesta?

Sanonpahan vain, että sinä olet hyvinkin tiukka äiti. Voisit kyllä hieman joustaa lapsiesi takia.

• minä

En ymmärrä pointtiasi Krista. Olen kasvanut ilman television "opettavaisia" viihdeohjelmia. En ole elämäni aikana montaakaan kertaa istunut töllön ääressä. Silti olen pärjännyt elämässäni mielestäni ihan riittävän hyvin.

• salkkarit on perseestä

ai sellaista on elämä? niinkö? no ei ainakaan kaikkien, ehkä joidenkin, mutta ei ainakaan kenenkään tuttuni. itse en katso salkkareita, koska näyttelijät ovat aivan perseestä, puhetyyli on hanurista, eikä niissä ole minkäänlaista kunnon juonen tynkääkään. pelkkää tasaisen paksua paskaa koko sarja. olen 15 ja olen katsonut salkkareita suunnilleen 10 jakson verran, enkä aio katsoa niitä enempää.

ei tuon paskan katsominen auta sinua YHTÄÄN elämässäsi eteenpäin, ei yhtään. toki lapsille pitää kertoa, että työtä on tehtävä ja elämä ei ole ruusuilla tansiimista, mutta tuo ei oepta paskaakaan... katsokoot uutisia, niissä tulee kyllä selville maailman hirveydet sun muut asiat ilma tuollaista vajaan 1000 jakson paskanjauhantaa.

• Äiti

Huomaa, että taidatkin itse olla vielä lapsi tai lukeutua heihin. Ei siinä mitään pahaa olekaan... mutta elämää, et vielä ole oppinut. Ei lapselta tarvitsekaan kaikkea kieltää,mutta mitä ne saa salkkareista ?? Elämässä on ihan tarpeeksi kaikkea "höpöä", että ei sitä tarvise tuputtaa tyhjän päivisillä ohjelmilla. Voi lasten kanssa tehdä muutakin, ja jopa yleensä tehdä tai olla, onhan se tietty helppoa antaa lapsen tuijottaa TV:tä, saahan itse olla rauhassa... mitä järkeä?? EI KANNATA LAPSIA TEHDÄ, JOS EI NIIDEN KANSSA JAKSA OLLA JA OPETTAA ITSE ASIOITA. Tyhmää siirttää se TV:n, koulu,kavereiden... muiden tehtäväksi !!

En tahdo moraalisoida, mutta kyllä alle 12v. on vielä lapsia. Ja mennää jokainen hiukan itseemme, onko se elämää tuijottaa TV:tä kaiket illat. Meilläkin mieheni kanssa on paljon yhteistä ihanaa tullut lisää ja taas muistetaa alku aikoja, kun olimme yhdessä ja juttelimme, sekä rakastelimme. TV turruttaa meidät, ettemme kohtaa enää luontaisia tarpeitamme !

;) Nautitaan elämästä !

• äiti 69

Ehkä olenkin tiukka äiti, mutten mielestäni kuitenkaan liian tiukka. Kyllä sen oppii lapsikin, ilman salkkareitakin, että elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Sen oppii ihan elämällä tätä elämää, ja keskustelemalla lapsen kanssa, eikä sitä tarvitse opettaa jonkin tv-ohjelman kautta. itsekkin olen sen oppinut, vaikkei lapsuudessani sallkareita ollutkaan. Se on juuri sitä vanhempien vastuun pakoa.

• Äiti
        äiti 69 kirjoitti:

Ehkä olenkin tiukka äiti, mutten mielestäni kuitenkaan liian tiukka. Kyllä sen oppii lapsikin, ilman salkkareitakin, että elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Sen oppii ihan elämällä tätä elämää, ja keskustelemalla lapsen kanssa, eikä sitä tarvitse opettaa jonkin tv-ohjelman kautta. itsekkin olen sen oppinut, vaikkei lapsuudessani sallkareita ollutkaan. Se on juuri sitä vanhempien vastuun pakoa.

Näinhän se on !!!
        Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi "äiti69".
        Ja tämä "Äityli" voisi kyllä lukea viestit kokonaan. Kukaan mielestäni ei puhunut lasten-ohjelmista. Se onkin ainoa asia missä olin kanssasi samaa mieltä. Ei ne kaikki piirretyt lapsille tarkoitetus ohjelmatkaan oon mitään opettavasisia tai lapsien silmille. EI SITÄ LASTA PULLOSSA TARVITSEKAAN KASVATTAA !! Mutta voi kuitenkin ottaa vanhempien vastuun itselleen.

Et se siitä!

• Elma

et ole tainut nyt ihan ymmärtäää...
      salkkarit ei ole kaan mikään opetusohjelma vaan VIIHDETTÄ lapsille ja nuorille...
      itse olen kyseistä sarjaa seurannut noin 4 vuotta ja minusta sarjaa on hauska seurata ja nauramme jutuille 9 vuotiaan siskoni seurassa..
      äitin antaa meidän katsoa sarjaa vaikka itse pitääkin sitä naurettavana...minähän olen vasta 13 vuotias lapsi joten en välttämättä nää asiaa samasta näkökulmasta kuin sinä,mutta voisit ehkä vähän löysätä... :)

• kolmen lapsen äiti

Olen muutaman kerran katsonut salkkareita lasteni kanssa enkä tosiaankaan pitänyt näkemästäni. Tyttö- ja poikaystävät ovat vähän kenen kanssa tahansa yms. Sanoin lapsilleni, ettei tämä ohjelma sovi mielestäni heille enkä itsekään aikonut sitä enää katsoa. Joten meillä ei kukaan katso enää salkkareita.

• äiti myös

Meillä ollaan päädytty siihen, että katsomme Salkkareita yhdessä 7-vuotiaamme kanssa. Toki välillä siellä näytetään asioita, jotka eivät sovi pienen lapsen silmille. Sopivasti valikoiden voi kyllä ohjelmaa katsoa lapsikin. Tietyt tapahtumat ohjelmassa ovat herättäneet kysymyksiä lapsen mielessä ja ohjelman jälkeen niistä on yhdessä keskusteltu. Näin ei lapselle jää mitään vääriä mielikuvia eikä asia jää mieltä painamaan.

• merja

meilläkin neiti oli saanut vaikutteita koulukavereiltaan ja hyvin vakaasti päättänyt katsoa salkkareita. ei siinä kiellot auttaneet, tyttö katsoi salaa aina kun silmä vältti. pahimmillaan meni kavereille katsomaan viikonlopun uusinnat, jos olin onnistunut viikolla estämään.
        sitten tuli sellainen jakso, jonka tapahtumia tyttö säikähti ihan tosissaan (jukka jahtasi aleksia ja hannaa kirveen kanssa), huusi ja itki ja näki painajaisunta. vähän aikaa sen jälkeen oli katsomatta, mutta kun huomasin, että alkoi taas salaa katsomaan, aloin katsomaan kaverina. silloin tulee suodatettua törkeimmät kohdat, voi tulla kainaloon jos pelottaa/jännittää eikä jää epäselvyyksiä, kun ne voi heti selvittää. en ole näin toimien huomannut ohjelman olevan hänelle haitaksi. lisäksi olen huomannut, että tyttö on vähän leuhka siitä, että "me äiskän kanssa katsotaan salkat" :-)

• Äijä

Meillä on onneksi paljon muutakin tekemistä kuin istua katselemassa "salkkareita". Sen verran ohjelmasta tiedän, etten anna lasteni (8 ja 10v) ohjelmaa katsoa.
      Valitettavasti meitä aikuisia on moneen junaan, ja oikeasti on niitäkin, jotka uskovat ettei televisio vaikuta lapseen mitenkään.

• iskä

Olen samaa mieltä salkkareista, ei tosiaankaan ole
      sopiva malli lapsille. Hienoa että vielä löytyy muitakin jotka uskaltaa rajottaa lasten TV:n katselua.

• äityli

No joo, ei ne nykyajan lasten ohjelmatkaan ole sitten ilmeisesti lapsellesi sopivaa katsottavaa. Tapellaan, taistellaan jne. Ja jos ei olla kilttejä, muutetaan sinut lelukaupan hyllylle nukeksi. Näitäkö sitten annat lapsesi katsoa. Mielestäni ei mitään hyviä opetusfilmejä, mutta näitä ne tosiasiassa on.
      Salatut elämät nyt vaan ovat tätä nykypäivää, juuri sitä mihin lapsesi on kasvamassa. Voi sinua äiti-raukkaa, mitä tuletkaan kokemaan ja kestämään kun lapsesi tulee murkkuikään, et varmasti voi vielä edes kuvitella.
      Haluat ilmeisesti kasvattaa lapsesi pullossa? Saatat kouluun päivästä toiseen? Olet aina mukana liikkuu hän sitten missäkin, tai kenties et edes päästä häntä ulos? Et anna hänen kohdata arkea?
      No joo... Jokainen taplaa tyylillään!

• Äiti 69

Kyse oli nyt salkkareiden katselusta. Kyllä lapseni kulkee yksinkin, en ole koko ajan hänen kanssaan, ja olen jo ajatellut myös murrosikää, sitä mitä se saattaa tuoda tullessaan. En todellakaan kasvata häntä pullossa. En vain anna hänen katsoa salkkareita. En viitsisi toistaa itseäni, mutta kyllä elämää voi oppia muutenkin, kuin katselemalla salkkareita. Vai onko salkkareiden katselu mielestäsi ainoa edellytys elämään. Ota hyvä ihminen itse vastuu lapsistasi, äläkä sysää sitä salkkareiden vastuulle!

• Äijä

Hyvänen aika. Kyseessä on fiktiivinen tv-sarja, joka on siis vain ja ainoastaan TV-SARJA!!!
        Kuka katsoisi töllöstä teidän perheenne tavallista elämää, vai onko teillä sitä? Voin vannoa, että meillä ei eletä salattua elämää vaan sitä oikeata normaalia arkea, ei Ozzyn perheen arkea!!!
        Pullossa kasvamista ei varmasti tarkoita se, jos vastuunsa ymmärtävät vanhemmat rajoittavat lastensa television katselua. Jos teillä arjen kohtaaminen tarkoittaa samaa kuin salkkarit ehdotan pikaista avun hakemista.
        Sanoithan että jokainen taaplaa tyylillään. On vain olemassa valitettavan vääriä tyylejä, jotka johtuvat selkärangattomien, päätöksentekoon kykenemättömien keskenkasvuisten vanhempien toilailuista.
        C.S.I on hyvä sarja. Sitäkään meillä ei katso lapset, vaikka se onkin (fiktiivistä) rikostutkijoiden arkista elämää.

• thesieni
        Äijä kirjoitti:

Hyvänen aika. Kyseessä on fiktiivinen tv-sarja, joka on siis vain ja ainoastaan TV-SARJA!!!
        Kuka katsoisi töllöstä teidän perheenne tavallista elämää, vai onko teillä sitä? Voin vannoa, että meillä ei eletä salattua elämää vaan sitä oikeata normaalia arkea, ei Ozzyn perheen arkea!!!
        Pullossa kasvamista ei varmasti tarkoita se, jos vastuunsa ymmärtävät vanhemmat rajoittavat lastensa television katselua. Jos teillä arjen kohtaaminen tarkoittaa samaa kuin salkkarit ehdotan pikaista avun hakemista.
        Sanoithan että jokainen taaplaa tyylillään. On vain olemassa valitettavan vääriä tyylejä, jotka johtuvat selkärangattomien, päätöksentekoon kykenemättömien keskenkasvuisten vanhempien toilailuista.
        C.S.I on hyvä sarja. Sitäkään meillä ei katso lapset, vaikka se onkin (fiktiivistä) rikostutkijoiden arkista elämää.

Salkkarit eivät todellakaan ole otteita oikeasta elämästä, vaan mielikuvituksen tuotetta. Ei elämä ole oikeasti tuollaista. Kyllä sitä saa katsoa, jos välttämättä haluaa, mutta minä en halua, sillä kyseessä on niin paska sarja.

• mimmu

En kyllä ymmärrä, MIKSI lapsen pitäisi katsoa AIKUISTEN satua??? Se ei ole arkea eikä nykypäivää. Jos Salkkarit on mielestäsi opetusfilmi, niin mitä siitä sitten oppii: vaihtamaan miestä/naista, varastamaan, kieroilemaan, juonimaan, tekemään vaikka rikoksia perheensä hyväksi jne. Meidän elämä ei ainakaan ole sellaista. Säälin sinua, jos "opetat" lapsesi sellaiseen elämään.

• Nuoriso kuriin

Salatut elämät ei ole lastenohjelma, enkä kyllä antaisi alle 10-vuotiaan sitä katsoa. Sitä vanhemman harkinnan mukaan, miten ymmärtää valmiiksi asioita.

• Julma äitikö?

Itse olen aikaisemmin antanut lasteni katsoa Salkkareita. Sittemmin aloin ajatella että tarvitseeko lasten nähdä alkoholiongelmaisten ryypiskelyä, aikuisten tappelua, nuorison lemmenleikkejä ja hyvin vaikeita ihmissuhteiden selvittelyjä. Kuuluuko tällainen hyvään lapsuuteen? Enää en anna lasteni Salkkareita seurata. Aiemmin olen kieltänyt lapsiltani muitakin mielestäni sopimattomia ohjelmia, mm. Pokemonit, Digimonit ja Tehotytöt.

• tyllerö

katsotaan ohjelmaa koko perhe yhdessä.

välillä täytyy myöntää että siinä on kohtia jotka eivät sovi lasten silmille, silloin vaihdetaan kanavaa ja ollaan hetken katsomatta.

keskustelua siitä kyllä tulee kun lapset kyselee joistain yksityiskohdista.

ei se kyllä mikään opetus ohjelma ole! Viihdettä ainoastaan!

• Anonyymi

En käsitä miksi salkkarit ei siirry maksukanavalle jos on suosittu. SURKEA. Toope sarja. Ja ns. Näyttelijät olevinaan staroja. Jokaisesta on tohon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2567
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      124
      2229
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1906
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      105
      1887
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1604
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      143
      1186
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      22
      1052
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      999
    Aihe