Aattelin kokeilla minkähänlainen tulisi jos laittaisin oliiviöljy pulloon tuoreita chilejä (pilkottuna ja muutama kokonainen koristeeksi) ja valkosipulia ja ehkä jotakin yrttiä.
Mutta mitenkä tuore chili jne.. vaikuttaa öljyn säilymiseen? Olis helpompa tehdä kerralla vähän isompa annos, mut säilyvyys epäilyttää.
Jos jollain on hyvä resepti, niin kertokaa ihmeessä
Itse tehty mausteöljy
9
3358
Vastaukset
- jaska
Oliiviöljyn säilymisestä en tiedä, mutta joskus tuli tehtyä jotain tuon kaltaista, mihin kans laitoin valkosipulia. Yritin olla aika varovainen sen kanssa, mutta turhaan. Viikon päästä valmistusprosessista siinä ei maistunut mikään muu kuin se valkosipuli ja vielä melko voimakkaana. Joten ole ainakin sen kanssa varovainen.
- Titta
Olen kanssa kokeillut valkosipulia pieneen määrään oliiviöljyä ja säilyttänyt sen jääkaapissa. Olen tehnyt saman huomion, että valkosipu alkaa hallita aika voimakkaasti jo reilun viikon päästä.
Yrtinoksiahan voi laittaa öljypulloon kanssa. Omakohtaista kokemusta siitä ei tosin ole, mutta rakuunanoksa-öljyä olen maistanut ja hyvää oli. Säilyvyydestä en kyllä valitettavasti tiedä.
Kuinka muuten laitoit valkosipulin öljyysi? - Jenniina
Titta kirjoitti:
Olen kanssa kokeillut valkosipulia pieneen määrään oliiviöljyä ja säilyttänyt sen jääkaapissa. Olen tehnyt saman huomion, että valkosipu alkaa hallita aika voimakkaasti jo reilun viikon päästä.
Yrtinoksiahan voi laittaa öljypulloon kanssa. Omakohtaista kokemusta siitä ei tosin ole, mutta rakuunanoksa-öljyä olen maistanut ja hyvää oli. Säilyvyydestä en kyllä valitettavasti tiedä.
Kuinka muuten laitoit valkosipulin öljyysi?Kiitoksia tiedoista, täytyypä olla tosi varovainen valkosipulin kanssa, vaikka sen mausta tykkäänkin.
Yritin uudestaan ettiä tietoa googlella öljyn säilymisestä, onnistuinkin löytämään pari tietoa, mutta ne ovat aika pahasti ristiriidassa keskenään, tää on tätä mun tuuria ;)
Yrttitarha.com
"Mauste-etikat säilyvät pitkiä aikoja, mutta mausteöljyt suositellaan käytettäväksi kolmen kuukauden kuluessa; muuten ne voivat härskiintyä"
Elonkulta.fi
"Kotona valmistettu mausteöljy säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Jos käyttää mausteena tuoretta valkosipulia, on öljy parasta käyttää heti."
Täytyy kait tehdä pikkunen annos, minkä olettaa parissa viikossa menevän, jos sen ajan hyvänä kestäis. - Hönö
Jenniina kirjoitti:
Kiitoksia tiedoista, täytyypä olla tosi varovainen valkosipulin kanssa, vaikka sen mausta tykkäänkin.
Yritin uudestaan ettiä tietoa googlella öljyn säilymisestä, onnistuinkin löytämään pari tietoa, mutta ne ovat aika pahasti ristiriidassa keskenään, tää on tätä mun tuuria ;)
Yrttitarha.com
"Mauste-etikat säilyvät pitkiä aikoja, mutta mausteöljyt suositellaan käytettäväksi kolmen kuukauden kuluessa; muuten ne voivat härskiintyä"
Elonkulta.fi
"Kotona valmistettu mausteöljy säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Jos käyttää mausteena tuoretta valkosipulia, on öljy parasta käyttää heti."
Täytyy kait tehdä pikkunen annos, minkä olettaa parissa viikossa menevän, jos sen ajan hyvänä kestäis.Chiliöljyä saa kun laittaa 1-2 pientä ja tulista palkoa noin 2-3 desiin öljyä. Tietääkseni ei vaikuta öljyn säilymiseen mitään. Parasta maistamaani öljyä on ollut semmonen jossa on basilikan lehtiä noin sentti pohjalla kun pullo on 20 cm korkea ja noin 4x4 senttiä kooltaan. Käy erinomaisesti ruuanlaittoon.
Valkosipulia en ole kokeillut, mutta edelliset luettuani uskoisin että säilytys jääkaapissa olisi eduksi. - Ken guru- John
Hönö kirjoitti:
Chiliöljyä saa kun laittaa 1-2 pientä ja tulista palkoa noin 2-3 desiin öljyä. Tietääkseni ei vaikuta öljyn säilymiseen mitään. Parasta maistamaani öljyä on ollut semmonen jossa on basilikan lehtiä noin sentti pohjalla kun pullo on 20 cm korkea ja noin 4x4 senttiä kooltaan. Käy erinomaisesti ruuanlaittoon.
Valkosipulia en ole kokeillut, mutta edelliset luettuani uskoisin että säilytys jääkaapissa olisi eduksi.tulokseen yrtti ja mausteoljyjen valmistuksessa paasee seuraavalla tavalla. Kuumenna oljy noin 60-70 asteiseksi ja kaada yrttien paalle ja pullota. Huomioitava on etta yrtit ja/tai muut makua antavat aineet ovat viirheettomia ja kuivia vedesta. (Chilista poista siemenet.) Koti- oloissa kannatta valmistaa pienia maaria koska oljy voi harskiintya. Minun suosikkioljy on Vanillaoljy muutama pisara leivonnaisiin takaa todella voimakkaan maun. Kayta ainoastaa oliivioljya jos haluat parhaan tuloksen Terveisin John
- Anonyymi
Useita ohjeita lukiessani tulin siihen tulokseen että valkosipuliöljy täytyy valmistaa erikseen ja muut omanaan. Juuri lyhyen käyttöiän taitaa antaa valkosipuli ja voi olla että kyse on juuri sen voimakkuudesta. Eli ei valkosipulia mausteöljyyn muiden sekaan. Joki kirjoitti jopa homeesta.
Itse tei juuri öljyn mutta ei lainkaan valkosipulia. Teen siitä oman öljyn. Valkosipuliöljy. Palloiksi valitsin helppoja öljysuihkepulloja. Pelkkää öljyä minulla on ollut suihkepullolla jo 2kk pöydällä eikä se miksikään ole mennyt. Mausteet voivat sen pilata.
Niin ja muistan lukeneeni että oliiviöljy pilaantuu valossa. Siksi sen pullon värikin on tumma. Sillä suojataan valolta. Itse käytän nyt ihan rypsiöljyä paistamiseen ja maustamiseen. Säilyy hyvin ja ilman italialaisen myyntimiehen puheita se on yhtä hyvää. Säilyy paremmin. Ravintoarvot samat suunnilleen.- Anonyymi
"Juuri lyhyen käyttöiän taitaa antaa valkosipuli ja voi olla että kyse on juuri sen voimakkuudesta."
Valkosipuliöljyn lyhyt käyttöikä tulee botulismiriskistä, ei voimakkaasta mausta. Itse tehty valkosipuliöljy ja sen säilyttäminen huoneenlämmössä on ehkä varmin tapa saada botulismi. Clostridium botulinum elää maaperässä, josta se voi huonolla onnella tulla valkosipulin mukana öljyyn. Bakteeri lisääntyy ja kehittää myrkkyä lämpimissä, happamuudeltaan neutraaleissa, suolattomissa ja hapettomissa olosuhteissa. Ruokaöljy huoneenlämmössä on siis täydellinen ympäristö Clostridium botulinum bakteerille. Botulismi on harvinainen ruokamyrkytys, mutta jos huono tuuri käy niin siitä ei selviä muuten kuin tehohoidon ja hengityskoneen kautta. Siksi valkosipuliöljy kannattaa aina säilyttää jääkaapissa enintään +3C ja käyttää nopeasti pois.
"Garlic in oil is very popular, but homemade garlic in oil can cause botulism if not handled correctly. Unrefrigerated garlic in oil mixes can foster the growth of Clostridium botulinum bacteria, which produces poisons that do not affect the taste or smell of the oil. Spores of this bacteria are commonly found in soil and can be on fresh produce such as garlic. It is virtually impossible to eliminate all traces of miniscule soil particles on garlic heads. These botulinum spores found in soil are harmless when there is oxygen present. But when spore-containing garlic is bottled and covered with oil, an oxygen-free environment is created that promotes the growth of the spores and produces a toxin that can occur at 50 degrees Fahrenheit or above."
https://www.canr.msu.edu/news/stinking_facts_about_garlic - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Juuri lyhyen käyttöiän taitaa antaa valkosipuli ja voi olla että kyse on juuri sen voimakkuudesta."
Valkosipuliöljyn lyhyt käyttöikä tulee botulismiriskistä, ei voimakkaasta mausta. Itse tehty valkosipuliöljy ja sen säilyttäminen huoneenlämmössä on ehkä varmin tapa saada botulismi. Clostridium botulinum elää maaperässä, josta se voi huonolla onnella tulla valkosipulin mukana öljyyn. Bakteeri lisääntyy ja kehittää myrkkyä lämpimissä, happamuudeltaan neutraaleissa, suolattomissa ja hapettomissa olosuhteissa. Ruokaöljy huoneenlämmössä on siis täydellinen ympäristö Clostridium botulinum bakteerille. Botulismi on harvinainen ruokamyrkytys, mutta jos huono tuuri käy niin siitä ei selviä muuten kuin tehohoidon ja hengityskoneen kautta. Siksi valkosipuliöljy kannattaa aina säilyttää jääkaapissa enintään 3C ja käyttää nopeasti pois.
"Garlic in oil is very popular, but homemade garlic in oil can cause botulism if not handled correctly. Unrefrigerated garlic in oil mixes can foster the growth of Clostridium botulinum bacteria, which produces poisons that do not affect the taste or smell of the oil. Spores of this bacteria are commonly found in soil and can be on fresh produce such as garlic. It is virtually impossible to eliminate all traces of miniscule soil particles on garlic heads. These botulinum spores found in soil are harmless when there is oxygen present. But when spore-containing garlic is bottled and covered with oil, an oxygen-free environment is created that promotes the growth of the spores and produces a toxin that can occur at 50 degrees Fahrenheit or above."
https://www.canr.msu.edu/news/stinking_facts_about_garlicTänään tein cowboy butteria pihvien kastikkeeksi ja hoksasin, että se lähentelee riskirajoja. Cowboy butter on käytännössä maustevoi, joka on monipuolisemmin maustettu kuin suomalaiset maustevoit (persilja, ruohosipuli, timjami, mustapippuri, erilaiset chilit, dijon sinappi, sitruunanmehu). Laskeskelin, että kun voihin lisää teelusikallisen suolaa niin suolapitoisuus lähentelee 3% ja lisäksi sitruunanmehu laskee pH:a niin, ettei cowboy butter tai maustevoi ole niin vaarallista kuin valkosipuliöljy.
Miksi cowboy butter olisi vaarallista? Tarjoilutapansa vuoksi. Yleensä sitä käytetään dippikastikkeena, jossa voi on sulanut eli lämpötila on juurikin optimi Clostridium botulinum bakteerille ja jos sitä pitää useita tunteja huoneenlämmössä ja tarjolla niin ilman suolaa ja sitruunanmehua käsissä on mahdollinen botulismipommi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään tein cowboy butteria pihvien kastikkeeksi ja hoksasin, että se lähentelee riskirajoja. Cowboy butter on käytännössä maustevoi, joka on monipuolisemmin maustettu kuin suomalaiset maustevoit (persilja, ruohosipuli, timjami, mustapippuri, erilaiset chilit, dijon sinappi, sitruunanmehu). Laskeskelin, että kun voihin lisää teelusikallisen suolaa niin suolapitoisuus lähentelee 3% ja lisäksi sitruunanmehu laskee pH:a niin, ettei cowboy butter tai maustevoi ole niin vaarallista kuin valkosipuliöljy.
Miksi cowboy butter olisi vaarallista? Tarjoilutapansa vuoksi. Yleensä sitä käytetään dippikastikkeena, jossa voi on sulanut eli lämpötila on juurikin optimi Clostridium botulinum bakteerille ja jos sitä pitää useita tunteja huoneenlämmössä ja tarjolla niin ilman suolaa ja sitruunanmehua käsissä on mahdollinen botulismipommi."Cowboy butter on käytännössä maustevoi, joka on monipuolisemmin maustettu kuin suomalaiset maustevoit (persilja, ruohosipuli, timjami, mustapippuri, erilaiset chilit, dijon sinappi, sitruunanmehu)."
Unohtui, tietysti paljon valkosipulia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401767
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir270907- 34789
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65687Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29661Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5654Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44651Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48636Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53602- 43600