Syöpähoidot ja jälkisairaudet

hoidettu ja terve?

Hei!

Joku tuossa kyseli verenpainelääkkeidensä vaikutuksesta, niin tuli mieleeni että millaisia jälkisairauksia teille, arvon kohtalotoverit syöpäpotilaat, on aiheutunut syöpähoidoista ja syöpälääkkeistä?

Tässä ja nyt kirjoitti toistuvista infektioista leikkausalueella, jollain palstalla kerrottiin sädehoidon aiheuttavan kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Itse en joudu syömään hoitojen aiheuttamiin oireisiin (ainakaan vielä) mitään lääkkeitä. Vaivoja on silti. Käden lievä turvotus ja kipuilu rintasyöpäleikkauksen jäljiltä, sytostaattien ja antiestrogeenien aiheuttamat nivelkivut, näön heikkeneminen (siis muunkin kuin ulkonäön), muistin heikkeneminen, seksuaalisen vireyden laskeminen, limakalvojen kuivuminen kautta kehon jne jne.

Hyötyjä on tietty se että olen elossa ja ehkä jopa "terve" ainakin tällä hetkellä.

Näön heikkenemisen takia on hankittava kohta silmälasit, varsinkin lähinäkö alkaa olla surkea. Samoin selkäkivut ovat välillä todella viheliäisiä, enkä viitsikään enää kantaa mitään painavaa, enkä muutenkaan rehkiä, kun sen tuntee heti seuraavana päivänä ristiselässä.

10

4767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

      näkö heikentyntyt,niin että jouduin ostamaan rillit.Latkuva jalkojen särky.polvet jäykät.Jalkapohjat kipeytyvät kävellessä,ja sääriä särkee aina.

      • ettei minulle

        Ettei minulle jäänyt sytoista mitään haittoja,ainoastaan kainalon imusolmukkeiden poiston takia käsi saattaa kipeytyä herkästi.

        Tamofen aiheuttaa hikoilua ja limakalvojen kuivumista..Ja
        tietenkin pelko takaraivossa uusimisen suhteen....


    • tässä ja nyt

      kun sytot loppuivat. Rintatulehdus johtuu tuosta, kun imusolmukkeet on poistettu. Käsivartta joskus turvottelee vähän ja jumpasta huolimatta leikatun puolen kainaloalueen lihakset ovat jäykät ja kipeät vähän. Venytyksii lissää.
      Mulla on enempi leikkauksen jäliltä nää vaivat -ei lääkityksen.

      • mumsku

        näkö palautui ennalleen aika pian sytojen loputtua.Imusolmukkeitten poiston takia sain töihin työrajoitteen ,en saa nostaa mitään kovin painavaa leikatulla kädellä.Jonkin verran on minullekkin tullut lihaskipuja,en tiedä johtuvatko Arimidexista vai aiheuttaako sytot sellaista parin vuoden jälkeen.Mitään muuta en ole huomannut syövästä jääneen,tietenkin se uusiutumisen mahdollisuus välillä käy mielessä.


    • hyviä asioita myös

      Kurjinta on masennus ja ärtyneisyys, väsymys ja limakalvojen kuivuus, mitkään liukuvoiteet ei auta. Arim. hoitoavielä 2 v.

      Hyvä puoli on se, että nivelreuma on miltei sammunut. Elimistö varmaan säikähti CEFfiä oikein kunnolla.

      Mutta myös hieman pelottaa. Ei oikein tiedä, mihin oireeseen pitäisi reagoida ja minkä oireen antaa vaan olla. Välillä osapoistetussa rinnassa kipua yms. Kuuluu asiaan. Joku uusi patti on osoittautunut hyvänlaatuiseksi. Jne. Jännitystä piisaa. Pakko opetella elämään päivän kerrallaan. Ikävä kyllä siihen päivään liittyy lyhytpinnaisuutta ja ärtymystä. Johonkin aivopesuun pitäisi päästä :)

    • ei nimimerkkiä

      Syöpähoidoista minulle jäi jälkisairautena kipuja nivelissä,jaloissa,käsissä
      Sekä henkinen puoli - uudelleen sairastumisen pelko on kuin peto perässäni - joka askeleella

      • satunnaisesti vieraileva

        Tuosta pelosta, että syöpä uusiutuu. Tiedän ja ymmärrän sinua syöpäpotilaana, että tulee rankkojen hoitojen jälkeen vieläkin sivuvaikutuksia ja ikäviä mielialoja. Toivon, että sinä tulet aikanasi toipumaan ja unohtamaan joskus pelkosi. Voisitkohan yrittää nähdä pieniä ilon kohtia ja -hetkiä, niin pieniä että jää helposti huomaamatta.
        Kivuistasi huolimatta. Olisi parempi ajatella näin, että huomenna on uusi päivä ja päivä kerrallaan. Olisi suotava jutella jonkun vertaistuen kanssa, ehkä löydät jonkin syöpäyhdistyksen kautta? Halausta ja tsemppiä!


    • Sivuvaikutukset

      Minulla sytot loppuivat kesäkuussa. Silti yhä särkee käsien ja jalkojen lihaksia. Särkylääkkeet eivät auta.

    • Miukumauku35

      Sama täällä..sytot loppuivat tammikuussa..säärissä särkyä..

    • Terese

      Hampaat meni huonoon kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe