Minulla on 14 vuotta täyttävä kissavanhus ja lisäksi sillä on krooninen munuaisvika ja se syö siis eläinlääkäriltä saatavaa ruokaa (Hills tai Whiskas).
Kissani ei kuitenkaan syö valtavia määriä ruokaa päivässä. 100 grammaa purkkiruokaa ja siihen päälle kuivamuonat (kourallinen). Miten teidän muiden kissat? Kuinka paljon ne syö ja onko mun kissalla aivan ihmeelliset ruokatottumkset? :) Ei se nuorempanakaan ole syönyt kauheasti. Nyt se on tosin alkanut laihtumaan ja sen takia olen hieman huolissani, koska laihtuminen ei ole hyväksi sairauden huomioon ottaen. Alanko siis syöttämään enemmän ruokaa?
Miten muuten, tiedättekö onko noissa "munuaisruoissa"(HIlls, Whiskas) laatueroja? Siis onko jompi kumpi terveellisempää?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Ruoan määrä
2
327
Vastaukset
- Burmanomistaja
on siitä poikkeuksellista ihmiseen verrattuna, että kissavanhus tarvitsee enemmän rasvaa kuin nuori kissa. Se ei pysty käyttämään ruoan energiaa niin tarkoin hyväkseen, joten ruoassa täytyy kissan vanhetessa olla enemmän energiaa kuin aikaisemmin. Minusta sinun kannattaisi kysyä eläinlääkäriltä tarkemmin, koska laihtuminen voi olla sairaudenkin merkki. Itse en kuitenkaan lisäisi ruoan määrää vaan rasvapitoisuutta.
Hiukan alempana tällä palstalla on kirjoitus "Onko sheba-kissanruoka hyvä/laadukas?", johon kirjoittamassani vastauksessa on pari linkkiä kissanruokintaa käsitteleville sivuille. Lukaise juttu ja vilkaise linkkejä.
Olen muuten ymmärtänyt, että myös kissan purkkiruoat voivat olla pahaksi munuaisille. Munuaisvikaisen kissan kuivamuona on varmaankin turvallista syötettävää, mutta itse en uskaltaisi syöttää munuaisvikaiselle lainkaan purkkiruokaa.
Kuulin vähän aikaa sitten, että vanhaa kissaa ei kannata rokottaa, varsinkaan, jos sillä on munuaisvika. Terveenkin vanhan kissan munuaiset voivat kärsiä pahastikin rokotuksesta, ja rokotuksen aiheuttama rasitus voi jopa aiheuttaa kissan kuoleman.- Mari
Siis nuo ruoat mitä kissalleni syötän on todellakin eläinlääkärin määräämiä ja niitä on tietääkseni saatavilla vain tuon merkkisinä (siis munuaisvikaiselle kissalle on hyvin vähän eri vaihtoehtoja...). Joten ruoan rasvaisuuteen on vaikea vaikuttaa.
Tuohon munuaisvikaan kuuluu juuri tuo laihtuminen ja se ei ole hyvä merkki. Eli sairauteen se liittyykin. Ajattelinkin, että voisin soittaa eläinlääkärille, jolla ollaan käyty ja kysästä asiaa.
Tosin painossa ei viime eläinlääkärikäynnin jälkeen ole tapahtunut muutosta. Lähinnä kissan lihaksisto on muuttunut. Keho on sillä nykyään ihan erilainen kuin nuorena. Nahka roikkuu ja selkäranka tuntuu silitettäessä. Silti kylkiluut eivät tunnu vaan siinä on kunnon rasvakerros. Jotenkin painovoima on tehnyt tehtävänsä...:)
Sairauden puhjettua kissani painoi 5 kiloa ja nyt se painaa 4 kiloa. Voisiko tuo kilon pudotus olla pelkkää lihasta?
Muuten kissa on kuitenkin ihan virkeä. Päivissä on kyllä eroja. Joskus se ei jaksa innostua millään, mutta toisinaan on taas matot kasassa ja koriste-esineet saa kyytiä.
On se kyllä äärimmäisen ihana vanhus. Snif.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107080- 954591
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista554465Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee503713- 513688
- 2013605
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san253124- 502673
- 312221
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222058