häkin pohja

tuleva pupun omistaja

mitä kannattaa laittaa häkin pohjalle,kun toivottavasti pupu oppii "vessaan"?jossain luki että matto piisaa,eli se sinne ja wc vai alkuunko purua,niin kauan että vessa ymmärretään?

25

8658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otusotus

      Hei! Laita häkin pohjalle sanomalehti, ja päälle noin 5-10 senttiä jyrsijänpurua. Vessoja myydään eläinkaupoissa. Häkkiin pitää laittaa myös möyheä kasa kuivaa heinää. Vessaksi käy vaikka iso muovilaatikko. Laita astiaan purua ja kanin papanoita. Kani voi oppia käymään vessassa, joten häkin siivoaminen on helpompaa. Astian voi sitten laittaa myös huoneeseen, jolloin kani käy jaloitellessakin astialla.

      • En laittaisi

        purua häkin pohjalle, koska kani hyppii useita kertoja päivässä häkkiin ja takaisin! Se siis suttaa!!! Ensin meilläkin oli matto ja wc- astia häkissä mutta kanit söivät mattoa ja pelkään suolitukosta niin paljon, että meillä ei käytetä mattoa, kun pelkkää wc-astiaa missä on vapon puupellettejä. Ovat ihan tyytyväisiä pelkkään pohjaan. Eivät tarvi mielestäni mitään häkin pohjalle.


      • Anonyymi

        Ei kannata laittaa sanomalehtiä, koska kani niitä kuitenkin jyrsii ja syö. Painomuste on myrkyllistä.


    • kahden kanin emäntä

      Matto heti ekana. Meillä on ollut erikseen aina pienien pupujen häkeissä matot. Aluksi kanit ovat niitä jyrsineet kun ei ole voinut vapaaksi niin usein laskea. Nykyisin vain yöt häkissä.

      Olen ommelut itse mattoja ja alustoja... eri kokoisia. Joskus joutuu paikkailemaan reikiä, mutta on ne käteviä ja siistejä.

      Tarpeet tehdään 3- kerroshäkin alakertaan ihan vessalaatikkoon (ja hoidossa ja kylässä ollessa myös). Vessalaatikossa on ppupellettiä, mikä on ehdottoman parasta, ainakin mun kaneille. ei mitään kevyitä ja haisevia puruja tai hiekkaa... ei missään nimessä.

      Kuivaheinää pitää kaneilla olla aina, mutta vain puhdasta sellaista ja syömiskelpoista. Eri asia lienee jotkin navettakanit, joilla alustana on pelkkää heinää. niistä en sen koommin tiedä.

      Kanit ovat perheenjäseniä, kuten koirat ja kissatkin, jos niitä rakastaa:)

      • Otusotus

        Kaneilla pitää olla purua häkissä, sillä imeekö kangas muka kanin pissiä? Lue vaikka netistä.


      • kahden kanin e
        Otusotus kirjoitti:

        Kaneilla pitää olla purua häkissä, sillä imeekö kangas muka kanin pissiä? Lue vaikka netistä.

        Poikapupu ei koskaan pissi muualle kuin vessalaatikkoon, siis leikattu poika. Tyttöpupsi joskus alakerrokseen vessalaatikon viereen. Silloin otan rätin tai paperin käteen ja kuivaan. Pissitahra "matot" pesen tietenkin usein.

        Minusta puru on epähygienisiä ihan jo kaneillekin.

        Eräässä hoitopaikassa laittoivat vessalaatikkoon niitä puruja (itse en ole ikinä ostanut) kun puupelletit loppuivat kesken. Tyttöpupu ei oikein tykänyt ja oli yrittänyt viskellä vessalaatikkoa.


      • Otusotus
        kahden kanin e kirjoitti:

        Poikapupu ei koskaan pissi muualle kuin vessalaatikkoon, siis leikattu poika. Tyttöpupsi joskus alakerrokseen vessalaatikon viereen. Silloin otan rätin tai paperin käteen ja kuivaan. Pissitahra "matot" pesen tietenkin usein.

        Minusta puru on epähygienisiä ihan jo kaneillekin.

        Eräässä hoitopaikassa laittoivat vessalaatikkoon niitä puruja (itse en ole ikinä ostanut) kun puupelletit loppuivat kesken. Tyttöpupu ei oikein tykänyt ja oli yrittänyt viskellä vessalaatikkoa.

        Lue sivu loppuun. Kani pissii kaikkialle ellei sitä opeta vessalaatikolla.

        http://www.nicehouse.fi/lemmikit/jyrsijat/kani.htm


      • kahden kanin.........
        Otusotus kirjoitti:

        Lue sivu loppuun. Kani pissii kaikkialle ellei sitä opeta vessalaatikolla.

        http://www.nicehouse.fi/lemmikit/jyrsijat/kani.htm

        Harmi jos kanit eivät opi vessalaatikolle. Mistä lienee kiinni? omistajan kärsivällisyyden puutteesta vai kanin levottomasta "häiriökäytöksestä".
        Silloin kait puru on hyvä, jos tosiaan ei opita vessa laatikkoa käyttämään. Mutta suosittelen sitten laittamaan purun sijaan puupellattiä pojalle, tai siihen päällehän voisi kait pehmikkeeksi laittaa puruja? Mutta eikös ne purut ole just niit kevyitä että pissisinä tarttuvat kanin käpäliin, en tiedä :) hmm


      • mun kani

        meinasi kuolla suolitukokseen, että matot pysyy meidän kaneilla pois häkeistä! Hyvin pärjää ilman mattoja, että silleen.


      • nam nami
        mun kani kirjoitti:

        meinasi kuolla suolitukokseen, että matot pysyy meidän kaneilla pois häkeistä! Hyvin pärjää ilman mattoja, että silleen.

        meijjän kanilla on häkin lattialla ihan vaan sellane eteisen matto kun ei se sitä syö:DD
        vessassa on sitten puupellettiä:)


      • mooro
        mun kani kirjoitti:

        meinasi kuolla suolitukokseen, että matot pysyy meidän kaneilla pois häkeistä! Hyvin pärjää ilman mattoja, että silleen.

        Kiitti tiedosta joo nyt en kyllä laita mattoa tästä lähtien ;)


      • kani1
        Otusotus kirjoitti:

        Kaneilla pitää olla purua häkissä, sillä imeekö kangas muka kanin pissiä? Lue vaikka netistä.

        meijän kanilla on matto ja sit sil on vessa jossa on puupellettiä ja meidän kani osaa käyttää vessaa. et puru ei ole pakollista jos kani osaa käydä vessassa


      • kani1
        mun kani kirjoitti:

        meinasi kuolla suolitukokseen, että matot pysyy meidän kaneilla pois häkeistä! Hyvin pärjää ilman mattoja, että silleen.

        kania voi kouluttaa niin et se ei syö mattoa eikä mitään muutakaan mitä ei sais syödä kun vaan aina tiukasti sanoo ei syö esim mattoa meillä kanit ainakin tottelee


      • Not shit,pleace
        Otusotus kirjoitti:

        Kaneilla pitää olla purua häkissä, sillä imeekö kangas muka kanin pissiä? Lue vaikka netistä.

        Entäpä jos kani ei tykkää puruista häkissään?? Minun kani työnsi ne vaan yhteen kasaan pois sieltä missä se aina lepäili. Ja JOS vessalaatikossa on PURUA ja HÄKINPOHJALLAKIN on PURUA niin kai se kani pissaa myös häkin pohjalle???!! Meilläkään ei ole mitään häkin pohjalla,koska pelkään itekki suolitukosta,kun meillä täällä kerran semmonenki oli! HUOM! katsokaa itse mistä kani tykkää!! Ette TE siellä häkissä asu! Ei tarvii nostaa mitään paskamyrskyy!


      • Anonyymi
        kahden kanin......... kirjoitti:

        Harmi jos kanit eivät opi vessalaatikolle. Mistä lienee kiinni? omistajan kärsivällisyyden puutteesta vai kanin levottomasta "häiriökäytöksestä".
        Silloin kait puru on hyvä, jos tosiaan ei opita vessa laatikkoa käyttämään. Mutta suosittelen sitten laittamaan purun sijaan puupellattiä pojalle, tai siihen päällehän voisi kait pehmikkeeksi laittaa puruja? Mutta eikös ne purut ole just niit kevyitä että pissisinä tarttuvat kanin käpäliin, en tiedä :) hmm

        Kutterinpuru on sinänsä hyvä , että on pehmeä kanin tassuille, eikä kyllä tartu turkkiin märkänäkään. Pölkky-merkkiset purut tosi hyviä, saa Hankkijalta 20 kilon paalin alle 10 e. Itse lapioin joka päivä märät pissiläntit pois ja laitan puhdasta purua tilalle. Tietysti joutuu huushollia sitten imuroimaan puruista , mutta jos ottaa lemmikin, pitää ajatella sitä eikä aina itseään...
        Sitäpaitsi, kanit ovat persoonia kuten esim. ihmiset, eivät kaikki ihmisetkään opi siisteiksi vaan kusauttelevat pitkin puistoja.


    • Nimetön

      ei tykännyt ollenkaan purusta. Joten pistimme pahvia kokolattiamatoksi häkkiin ja vielä pieni matto sinne. Kani on tykännyt ja "siivoaa" itse joskus, heittelee mattoa ja niin päin pois :)

    • näin meillä

      Meillä on kaneilla häkin pohjalla tavalista kynnysmattoa, joka on todella helppo pitää puhtaana/pestä, eivätkä ne ole sitä jyrsineet. Purut kantautuvat kanin mukana pois häkistä, joten en laittaisi purua häkkiin, koska kohta sitä on jokapaikassa. Vessalaatikossa (tavallinen kissanpissalaatikko reunoilla) on tavallista ruokakaupasta saatavaa valkaistua kissanpissahiekkaa, josta papanat ja pissat on todella helppo puhdistaa reikäkauhalla. Kanit ovat siistejä eläimiä ja oppivat tekemään tarpeensa vessalaatikkoon. Heinät on hyvä tarjota heinätelineestä, jotta ymmärtävät heti alkuun, että heinä on ruokaa, eikä vessapaikka. Joskun kani saattaa alkaa pissailemaan toiseen paikkaan, missä vessalaatikko on. Meillä kävi muuton yhteydessä niin, mutta kun siirsimme laatikon siihen paikkaan, mihin kani pissasi, niin jatkossa pissasi taas laatikkoon. Kani saattaa siis itse vaihtaa pissapaikkaa, joten kannattaa silloin siirtää laatikkoa mukana :) Uroskanit ovat oman kokenukseni mukaan naaraita siistimpiä, mutta tämä on vain minun kokemukseni.

    • Kanin kouluttaja!!!♥

      Eihän tietenkään voi laittaa mattoa silloin kun sen ei osaa käyttää vessaa,koska muutenhan matto menee pilalle.Joten minä ainakin opetan sen käymään vessassa ja sitten laitan vasta purunjen tilalle maton.Jos ei tiedä miten se oppisi niin aina kun näet että kanisi käyttää sitä anna pikku palkkio.Ei nyt 10 kertaa päivässä hevosen kokosta kurkkupalaa muuten kun se menee vaa'alle se painaa paljon.Muuten voiko kanille antaa näkkileipää?Kyllä varmaan ,mutta pieninä paloina.

    • Leijonanharjastyttö

      Meille tuli 2 kania 5,5 viikkoa sitten. Olemme tähän asti pitäneet purua häkin pohjalla, mutta se on hirveän sotkevaista. Kanit saavat olla aika paljon vapaana, joten kuljettavat purua joka paikkaan mukanaan. Tänään nyt sitten häkkiä siivotessamme päätimme kokeilla mattoa häkin pohjalla ja piruja ainoastaan vessalaatikossa. Ajattelimme, että kanit eivät pissaisi matolle vaan laatikkoon, koska eivät vapaanakaan ole koskaan pissailleet matolle. Mutta turha toivo, saman tien tuli parit pissat matoille. Ja hetken päästä haju oli jo aivan hirveä. Nyt äitini alkaa olla jo sitä mieltä, että kaneille etsitään kohta uusi koti, jos vaihtoehdot ovat joko sotkeminen tai haiseminen :( .

      Onko antaa neuvoja? Miten kanit voi opettaa käymään vessalaatikolla? Tai Olisivatko nuo jonkun mainitsemat puupelletit vähemmän sotkeva vaihtoehto? Vai ovatko niin kalliita, että niitä raskii käyttää vain vessalaatikossa? Voiko jostain ostaa isompaa määrää kerralla? Meillä häkit 70x140 ja 60x120 (kunnes poika leikattu,
      pidetään eri häkeissä), joten pellettejä tarvittaisiin aikamoinen määrä pohjalle per kerta. Meillä on ollut vuosia eläimiä, tälläkin hetkellä lisäksi kissa ja koira, mutta kanit ovat uusi tuttavuus ja hoito/ koulutus etc. vielä vähän hakusessa. Apua, please!?!

      • kani1

        kania voi yrittää opetaa vessalaatikolle eli kunkani pissa matolle hiero puupellettiin pissan hajua pyöritelemällä sitä pissassa ja laita takaisin vessalaatiikoon vaida matto aina puhtaaseen eli kannattaa olla monta mattoa ja mielellään läälle ommeltu kangas mikä ei ime pissaa niin hyvin esim maasto kangas helpottaa matoon siisteyttä kun ei ime niin helposti


      • Anonyymi

        En kyllä suosittele puupellettejä koko häkin pohjalle kun ovat aika terävia kanin tassuille, wessalootaan kylläkin. Sitäpaisi, leikkaamattomana sekä uros - että naaraskani merkkailee reviiriään jatkuvasti. Näin ainakin meillä. Mutta jokunen aika leikkauksen jälkeen molemmat ovat käyneet sievästi omassa häkissa vessassa. Varsinaista vessalaatikkoa niillä ei ole, koska käyvät häkin parissa kulmassa purujen päällä tarpeillaan.
        Ainakin naaraskani kannattaa ehdottomasti leikkauttaa, koska n. 80% leikkaaamattomista kaneista saa nisäkasvaimia, varsinkin jos pentuja ei teetetä.

        Ja hyvät ihmiset, OTTAKAA SELVÄÄ KANIN HOIDOSTA ENNENKUIN OTATTE LEMMIKIN !!!!
        Tietoa on netti pullollaan , kanilat ja Suomen kaniyhdistys auttavat varmasti mielellään.


    • Kokeilun kautta

      Aluksi meidän kanien häkissä oli paksu kerros puruja pohjalla. Purut kuitenkin tarttuivat turkkiin ja kulkeutuivat ympäri kämppää, joten jatkuvasti sai olla harjaamassa mattoja. Sitten kokeilin pellettejä koko häkin pohjalla, mutta rupesi mietityttämään ovatko liian kovia pikkukäpälille.

      Nykyään on matto ja muovivessassa puupellettejä. Osaavat käydä vessassa asioilla joten mattoa ei tarvitse usein vaihtaa. Puupelletit vaihdan joka päivä joten eivät ala haisemaan.

    • mun kani

      Mun kanille voi pistää purua mutta jos se viskoo sitä purua se vaan säikähtää jotain ääntä tai liikettä

    • Elämää kanin kanssa

      Puru on ihan jees, mutta esim. Eläinkaupoissahan sitä on aina, koska siellä ei käytetä vessalaatikoita. Itse käytän ihan perus Suomalaista pesä purua ja siellä pikkaisen ruohoa tai heinää sekaisin. Siis niin vähän kun voi ikinä laittaakkaan...

      Käytän silti vessalaatikkoa. Kanit eivät ovoi koskaan olla 100% WC-siistejä.Että kyllä niitä kakkoja joskus löytyy :D

    • Kanikaveriiiit

      Mulla on ollut poikakanilla tässä kahden vuoden verran räsymatto pohjalla ja vessalaatikko jossa puupuruja. Kaikki meni hienosti kunnes taloon muutti sotkeva tyttökani ja poika leikattiin. Nyt on jo varmaan kymmenes matto roskiin menossa kun se homehtu (??!) ollessaan vessalaatikon alla. Miten ehtii kahdessa päivässä homehtua ja mistä sitä pissaa sen vessan alle menee, sitä en ymmärrä mutta oli kyllä viimeinen matto noiden veijareiden häkissä. Tyttökani kun päästää papanat minne tahansa, täytyy keksiä jokin muu ratkaisu. Jospa laitan aluksi ihan vaan pahvin pohjalle ja murehdin sitten lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe