Agressiivinen kissa

ss

7,5 vuotias leikattu maatiaiskollini hyökkäsi taas käsivarteni kimppuun.. Se puree aika lujaa joskus on tullu vertakin. Mitä teen, se on kyllä tehnyt sitä pienen ikänsä aina välillä. Sitä tapahtuu yleensä silloin kun se on paininut toisen kissan kanssa, sille tulee yht'äkkiä vihanen katse, korvat luimussa ja puhkuen se tulee kohti ja hyökkää...ja yrittää useamman kerran Tai sitten joskus se hyökkää jos se haluaa huomiota, on esim. nälissään. Se hyökkää vain minun tai siskoni kippuun, ei mieheni. Tästä hyökkäilystä johtuen minun on etsittävä sille uusi sijoituskoti joksikin aikaa jos ja kun saame lapsen. Pientä vauvaa ei voi jättää hyökkäilevän kissan armoille. Onko muilla kokemusta ärhäköistä kissoista? Mikä auttaisi ja mistä moinen johtuu. Onko viisasta "painia" sen kanssa rukkanen kädessä jotta se sais purra sitä rukkasta agressioissaan? Muuten kissani on ihan kiltti ja fiksu. Välillä oikein mammanpoika kun änkeää syliin paijattavaksi.

10

2227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poot

      Sinua ei oikein enää voi auttaa kun kissa on jo noinkin vanha. Mutta kissalle pitäisi jo heti pentuna opettaa että kättä ei saa purra, käsi ei siis ole leikkikalu. Eli aina kun kissa hyökkää tai lähestyy uhkaavan näköisenä, kannattaa kääntää katse pois ja olla kuin ei olisi huomaavinaankaan.
      Kättä ei kannata antaa raadella, ei edes hanskan kanssa. Tälläisen pöhkökohtauksen saaneen kissan voi sulkea vaikka hetkeksi vessaan rauhottumaan. "Painiminen" vain villitsee sitä entisestään.

      • Tintsu

        Samaa mieltä paitsi että uskon että vanhaa kissaa voi opettaa ihan hyvin. Hanskan kanssa leikkiminen on viimeisin mitä kannattaa tehdä. Kun kissa haluaa tällä tyylillä huomiota sille ei anneta huomiota.
        Lajitoverin kanssa leikkiminen on luonnollista aggressionpurkamista.
        Kissasta luopumisen sijasta mä suosittelisin toisenkin hankkimista.


      • ss

        on kokeiltu olla huomaamatta hyökkäilyjä mutta kissan roikkuessa käsivarressa se on aika vaikeaa. Arestiin on viety toiseen huoneeseen mutta se osaa avata oven kahvan ja jos on oikein kiukkunen niin tulee uudestaan. Se taitaa olla harvinaisen itsepäinen. Kyllä se välillä unohtaa hyökkäilyn kuukausiksi mutta aina se kuitenkin uudestaankin sitä tekee. Pitää varmaan yrittää sitä vesiruiskua aina kun hyökkäilee.


      • ss
        Tintsu kirjoitti:

        Samaa mieltä paitsi että uskon että vanhaa kissaa voi opettaa ihan hyvin. Hanskan kanssa leikkiminen on viimeisin mitä kannattaa tehdä. Kun kissa haluaa tällä tyylillä huomiota sille ei anneta huomiota.
        Lajitoverin kanssa leikkiminen on luonnollista aggressionpurkamista.
        Kissasta luopumisen sijasta mä suosittelisin toisenkin hankkimista.

        sitä toista kissaakin tämä höykyttää mutta sen jälkeen vielä minua. Toinen kyllä osaa antaa samalla mitalla. Toinen katti ei hyökkäile koskaan kimppuun.


      • Cat
        ss kirjoitti:

        on kokeiltu olla huomaamatta hyökkäilyjä mutta kissan roikkuessa käsivarressa se on aika vaikeaa. Arestiin on viety toiseen huoneeseen mutta se osaa avata oven kahvan ja jos on oikein kiukkunen niin tulee uudestaan. Se taitaa olla harvinaisen itsepäinen. Kyllä se välillä unohtaa hyökkäilyn kuukausiksi mutta aina se kuitenkin uudestaankin sitä tekee. Pitää varmaan yrittää sitä vesiruiskua aina kun hyökkäilee.

        jos näkee kun kissa on hyökkäämässä tai "näyttää siltä", auttaa kun sanoo kovalla äänellä vähän vihaisesti "KISSA!" Se harrastaa hyökkäilyä lähinnä, kun haluaa ruokaa. Tai jos lapset tappelevat ja kirkuvat, se hyökkää jalkaan kiinni, ja verta tulee, aijai!! Mutta onneksi sen hyökkäykset ovat nykyään vähän leikkimielisempiä, yleensä vaan näykkimistä.

        Joskus kun kissa on vähän villinä, otan sitä päästä kiinni ja "ravistelen" (saattaa kuullostaa rajulta, mutta ei ole!), sitten se useimmiten rauhoittuu. Siis menen sen taakse istumaan, ettei se pääse puremaan, otan päästä kiinni ja heiluttelen puolelta toiselle.

        Vedestä on meillä sellaisia kokemuksia, että kun pingautin vesipisaran kissan nenälle, se lähti perääni ja puri lujaa jalkaan. Mutta vettä ei olla muuten kokeiltu.


    • Kia

      Tuli mieleeni, että oletko leikittänyt kissaa (erityiseti sen ollessa pieni) kädellä tai jalallasi? Yllättävän monet leikittävät kissaa "väärin", ja niin monet tuttavieni kissat saattavat hyökätä sohvan tai sängyn alta ohikulkijan jalkaan kiinni (ja purevat ja raapivat).

      Omat kissani eivät ole koskaan purreet minua eivätkä muitakaan. Joskus ne saattavat tehdä valehyökkäyksiä, eli siis vaanivat minua ja hyökkäävät, mutta pysähtyvät aina noin metrin päässä minusta, ja tulevatkin loppumatkan rauhallisesti kävellen ja päätyvät kehräten puskemaan jalkaani.

    • Sissi

      Mulla on kanssa kissa, joka sille päälle sattuessaa voi olla aika kiukkunen. Vika on tietysti minussa: on just leikitelty kädellä pentuna. Nykyään se voi tulla kiukkuiseksi, kun sen kanssa leikkii, ni sitten se niinkui "ottaa sen tosissaan" ja alkaa puremaan kovemmin. Silloin lopetan leikin lyhyeen, ja kissa yleensä rauhouttuu kohta. Minusta tuntuu, että meillä se johtuu ainakin siitä, että kissan kanssa ei leikitä tarpeeksi, ja se joutuu olemaan liikaa yksinään. Siis sen lisäksi, että olen itse opettanut sen pahoille tavoille.

      Muuten se on kyllä tosi kiltti kissa.

    • Johku

      Itselläni on ollut useita kissoja. Kerran kuulin maatiaiskissan pennuista, jotka epätoivoisesti etsivät kotia. Päätin tarjota tyttöpennulle kodin, vaikka pentu ei ollut vielä luovutusiässä (5 viikkoa vanha). Pennun sisarukset tapettiin...

      Kissan kasvoi erittäin ihmisläheiseksi, oikea sylivauva. Rakasti perheen koiraa, joka myös piti kissaa parhaana kaverinaan. Mutta ollessaan vajaan vuoden ikäinen kissa alkoi hyökkäillä kimppuumme. Ja ajan mittaan käytös vain paheni. Yhtenä hetkenä kissa oli herttainen itsensä, toisena aggressiivinen peto. Opimme tunnistamaan, milloin kissa "muuttui", erityisesti silmät paljastivat kissan aggression.
      Eläinlääkäri ei kyennyt meitä auttamaan, kissasta ei löytynyt vikaa. Koiraamme paikkailtiin useaan otteeseen, rassu ei ymmärtänyt kaverin epävakaata mielentilaa. Kissan ollessa noin kolmen vouden, viikottaiset hyökkäykset olivat muuttuneet lähes jatkuvaksi terrorisoinniksi. Ajan mittaan olimme yrittäneet lähes kaikkea vesisuihkuista hyvän käytöksen palkitsemiseen, mutta mikään ei auttanut. Koitimme jopa ruokavalion muutosta... Lopulta päädyimme eläinlääkärin kanssa kissan lopettamiseen. Ratkaisu oli todella vaikea, kissa oli rakas koko perheelle. Yritimme löytää kissalle myös uutta kotia, tuloksetta. Mutta koska kissan käytöksen vuoksi kärsi koko perhe; ihmiset (terveyskeskuksessa tuli vierailtua), kissakaveri, koira ja myös kyseessä oleva kissa itse, oli jonkinlainen ratkaisu tehtävä.

      Tapauksesta on jo kymmenen vuotta, mutta yhä muistelen tätä kissaa. Koiramme sai ainaisen kissapelon, eikä koskaan enää sietänyt kissaa lähellään (ei edes pentukissaa). Yhä kuitenkin mietin, olisinko voinut tehdä muuta kissamme hyväksi... Kissa antoi lukuisia hyviä muistoja, meidän oma Jekyll & Hyde.

    • Miau

      Joo toi on todella jännä juttu. Myös "tavallaan" meillä on ollut kissa joka vanhemmaksi muututtuaan tuli todella vihaiseksi. Ensin se saattaa kehrätä ja kiehnätä jaloissa..sitten kun sitä alkaa silittää niin jossin vaiheessa ihan yhtäkkiä se puree todella lujaa..eli tämä ei ole enää leikkiä..vaan ihan niin että verille menee käsi..ja sitten se juoksee pois.

      Tosin tätäkin kissaa on pienenä leikitetty käden ja jalkojen kanssa..eli niin että se on saanut purra pienenä..tietenkin kun se ei sattunut eikä purrut lujaa..eli tässä on varmaan yksi syy.

      Ainut harmi on se että tämä kissa on puolipitkäkarvanen ja kaipaisi harjausta mutta sitä ei kyllä taatusti pysty tekemään..eikä kukaan teekkään.

      Nyt asun jo toisella puolella suomea..ja mulla on uusi kissa.joka joskus saattaa näykkästä mutta se ei satu..vaan on lähinnä varoitus..sillon huudan heti että EI! ja kissa juoksee pois. En usko että kissallesi voi enää tehdä mitään, sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa..

    • Anonyymi

      Minun kissani j1.6 v ta hyökkäili minun käsivarsiin ihan noin vaan. Soitin eläinlääkärille ja sai tb joita syöttänyt nyt vai 3 na päivänä ja on ihan rauhallinen 2viik perästä yht lääkäriin olen ainakin nyt tyytyväinen .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe